Enzo Ferrari - VW Golf 7 1.4 TSI | BMW 328iA E46

Enzo Ferrari

Gebruiker
Enzo Ferrari - MINI Cooper Chili (2012)

Na drie trouwe dienstjaren en 60000 km heb ik mijn VW UP ingeruild op een Mini Cooper Chili uit 2012 met 43000 km op de teller.

Het is een Mini met een leuke rode kleur, een wit dak en witte striping op de motorkap. Verder is de auto voorzien van de 1.6 liter 122 pk benzinemotor gekoppeld aan een handmatige zesversnellingsbak. Ook heeft de vorige particuliere eigenaar op de optielijst aangegeven dat hij graag de sportstoelen, cruise control, midden armsteun en automatische clima wou.

Over een aantal dagen mag ik de auto ophalen, maar bij deze alvast wat foto's van de Mini dealer.

SLB BMW

Gebruiker
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst! Lijkt me een aadige vooruitgang ten opzichte van de Up. Toch wat meer auto.
Veel plezier ermee!

afentoe

Gebruiker
Heerlijk autootje, weer eens wat anders dan 50 tinten grijs (y), precies de kleur die je verwacht bij zo'n username :)
Gefeliciteerd, en veel plezier ermee!

Guest
Gefeliciteerd, leuke auto :)

Dat is een flinke verbetering t.o.v. de Up!
Die Up! is meer een auto om goedkoop van A naar B te rijden, terwijl dit echt een fun/rijders auto is.
Ik ben benieuwd naar je bevindingen.

Flieger

Gebruiker
Gefeliciteerd Enzo! (y) Mooie Mini in een leuke samenstelling. Veel veilige en fijne kilometers gewenst!

Dionysus

Gebruiker
Wat een heerlijk doosje Enzo. Een geweldig gooi-en-smijt apparaat.
Er is werkelijk niets mis met een Up!, maar dit is toch in een andere league.
Qua handling, look and feel.

Enjoy!

smarter

Gebruiker
Nice! (y) Volgens mij heb je ook precies de beste uitgezocht: Mooi kleurtje sportstoelen, fijne turboloze motor zonder THP ellende. Dit wordt ongetwijfeld genieten.

Enzo Ferrari

Gebruiker
Bedankt voor de leuke reacties allemaal.

Met de up! was zeker niks mis, ook op de snelweg rijdt het niet verkeerd. Maar ik was gewoon opzoek naar iets leukers, de VW is een prima maar ook saaie auto om mee te rijden.

Bij het zoeken naar de ideale Mini heb ik inderdaad de Cooper S (met de THP motor), maar ook de 75 pk versies (te zwak) zoveel mogelijk ontweken. Ook expres geen schuifdak erin, want die schijnen via de A-stijl op de ECU te lekken.

Zodra de Mini voor de deur staat kunnen jullie uiteraard nog veel eigen foto's en bevindingen verwachten! Wordt vervolgd.....

Tomolino

Gebruiker
Mooie aankoop Enzo, rijd heerlijk zo'n mini, echt een lekker speels weggedrag, ook met de 1.6.
Heel veel plezier ermee!

Enzo Ferrari

Gebruiker
Zo is de liefde voor de Mini II ooit begonnen, tijdens een vakantie in Spanje!

Ruim 1600 km gereden op de slingerende binnendoorwegen van Spanje. Tijdens zo'n reis leer je een auto in korte tijd heel snel kennen.

Twix

Actieve Gebruiker
Ik kijk met veel plezier terug op de R53 die wij twee jaar gehad hebben. Wij wilden wij heel bewust een S. Ik heb toen een Cooper gereden, maar daarin miste ik net wat pit. Maar dat is persoonlijk. Die R53 vond ik echter wel een zuipschuit. We reden veel korte stukjes, maar 1:10 was het wel zo'n beetje...

Enzo Ferrari

Gebruiker
Leuk zeg zo'n R53 Cooper S. Hoewel deze mk1 niet echt bekend staat om zijn betrouwbaarheid en zuinigheid, levert zo'n Cooper S met vier cilinder compressor motor toch een enorm gaaf geluid in zo'n klein autootje. Ik hoop met deze R56 Mini Cooper toch wel iets zuiniger te gaan rijden dan 1 op 10. Mijn streven is ongeveer 1 op 15, alles daarboven is mooi meegenomen!

Twix

Actieve Gebruiker
In die twee jaar dat wij hem hadden alleen een lekkend koelwaterreservoir gehad en een kapotte koppeling. Het eerste wat simpel, zelf vervangen. Het tweede was wat vervelender.

Olieverbruik was nog okay, maar als we er veel langer mee hadden gereden had dat ook een probleem geworden.

Maar het enige wat ik me herinner, is dat geluid, de power en de wegligging. Wat een plezier.

Enzo Ferrari

Gebruiker
Toevallig staat er deze week in de rubriek "klokje rond" een R50 Mini Cooper, deze kwam er na bijna 300.000 km nog helemaal niet zo heel slecht vanaf. Ook de onderhoudshistorie ziet er niet schokkend uit.

De enige zwakke punten waren:
- Achterruitwisser is heel erg versleten
- Mistlamp linksvoor is vanbinnen gesmolten
- Een remleiding vertoont roest. Moet worden vervangen bij de apk.

0wcyht3bfp9d.jpg

Enzo Ferrari

Gebruiker
Aflevering Mini

Sinds gisteren heb ik de VW UP ingeleverd, en ben ik de trotse eigenaar van de Mini!

De Mini heb ik gekocht bij Maaral te Alkmaar, waar de auto echt boven verwachting is afgeleverd! Naast dat alle aandachtspunten waren netjes waren weggewerkt, heeft de auto ook een verse APK plus inspectiebeurt gehad. Daarnaast maakt de auto onderdeel uit van de Mini Next programma, wat betekent dat er nog twee jaar lang fabrieksgarantie op de auto zit. Ook kreeg ik een mooie bos rozen, en een Mini taartje van een goede patisserie.

Gisteren vanaf Alkmaar direct een mooi rondje gereden richting Den Helder. Een hoop drukte daar langs de kust tussen de duinen, komt natuurlijk ook de vakantiegangers die er met Pasen even lekker tussen uit zijn.

De Mini rijdt echt voortreffelijk. Het stuur kun je ver naar je toe halen, en de stoelen kunnen ook op een lekker lage stand. Bochten nemen is natuurlijk waar het omdraait in deze auto, maar ook op de snelweg gedraagt de auto zich prima. Heel blij ben ik ook met de cruise control, is toch fijn om op lange stukken even de benen van de pedalen af kunnen halen.

Bij deze nog wat foto's van gisteren, en een uitdraai van het VIN:

Enzo Ferrari

Gebruiker
Niet alleen het rijplezier is erg leuk aan de Mini. Ook is het gewoon leuk om de auto van binnen en van buiten te bekijken. Van buiten bijvoorbeeld is het leuk om de "schouderlijn" te zien. De rechte lijn die vanaf de motorkap zonder onderbreking doorloopt naar de achterkant van de auto. Dat is de lijn die hem typisch Mini maakt. Maar ook het dakje wat er als het ware bovenop ligt.

Van binnen barst het natuurlijk ook van de details. Neem alleen de aparte ronde sleutel die je in het dashboard steekt. Dan staat er ook nog een grote "big ben" in het midden, met daarom heen allerlei schakelaars. Een leuk detail vind ik ook de automatische clima die in de vorm van het Mini logo is ontworpen.

Wat ook een echte sfeermaker is, is de binnenverlichting. In het interieur zijn op diverse plekken lampjes aangebracht. Denk aan het plafond, in de b-stijl en in de portiervakken. Deze verlichting kun je naar eigen wens in alle kleuren van de regenboog instellen met een schakelaartje in het plafond. Maar ik kwam er gisterenavond ook achter zodra je de auto open maakt, eerst al deze kleurtjes als een soort discolamp aangaan tot de door jouw ingestelde kleur. Erg bijzonder om te zien!

maxresdefault.jpg

VIDEO: https://youtu.be/Dl5ehcyWMFg

Let op, dit is een ietwat overdreven plaatje van de nieuwe Mini. Maar het gaat even om het idee.

Twix

Actieve Gebruiker
Zit de raambediening nog steeds op het dashboard? Dat vond ik bij de R53 altijd wat onhandig. Nooit echt aan kunnen wennen.

Enzo Ferrari

Gebruiker
De schakelaars voor de ruitbediening zitten ook bij de R56 nog steeds onderaan de middenconsole. Bij de Mini III hebben ze deze weer verplaatst naar de deurenpanelen. Nu moet ik zeggen dat ik het wel gewend ben om de voorruiten via de middenconsole/tunnel open te maken, mijn Mercedes heeft dit ook namelijk. En ook bij de Fiat 500 van mijn ouders zitten deze knoppen vlakbij de versnellingspook.

Twix

Actieve Gebruiker
Op de tunnel vind ik nog wel een handige plaats, maar de locatie bij MINI is het voor mij net niet.

Enzo Ferrari

Gebruiker
Veel mensen vinden het inderdaad een zeer onhandige en onlogische plek voor de ruitbediening. Vandaar ze dat bij de nieuwe Mini gewoon weer naar de deurpanelen zijn verhuist. Ik vind het wel een leuke karakter hebben, het hoeft allemaal niet zo perfect.

Net nog een klein rondje gereden, en de Mini even geparkeerd naast nog een andere hobby van mij:

Twix

Actieve Gebruiker
Karakter heeft het zeker. Daar heeft MINI sowieso genoeg van. Fraaie foto trouwens. Wat is je hobby? Vliegen?

Enzo Ferrari

Gebruiker
Twix zei:
Karakter heeft het zeker. Daar heeft MINI sowieso genoeg van. Fraaie foto trouwens. Wat is je hobby? Vliegen?

Bedankt, ik ben zelf ook erg tevreden met het resultaat van de foto!

Qua hobby vind ik de burgerluchtvaart (en alles daaromheen) wel interessant om te volgen. Ik ben zelf ook een tijdje werkzaam geweest in de luchtvaartindustrie, echter nu bezig met de remarketing van ex-leaseauto's (zo'n 500 a 600 per week).

Enzo Ferrari

Gebruiker
Nou jongens, de MINI bevalt prima! En wat een verademing om t.o.v. de UP gewoon weer lekker een beetje wat vermogen te hebben! Ik krijg van zowel van bekende als van onbekende ontzettend veel leuke reacties. Heel erg leuk om te horen dat zo'n MINI toch wel wat doet bij mensen.

Wat mij trouwens opvalt, is dat er ook opvallend veel mannen hun nek verdraaien (op de snelweg bijvoorbeeld, maar ook in de stad) om te kijken wie er in de auto zit. Helaas geen lekker wijf! :D

Daarnaast nog even puur voor het plezier en ter informatie nog het brandstofverbruik. Mijn zuinigste tankbeurt tot nu toe is gemiddeld 1 op 16,4, geheel boven verwachting!

Enzo Ferrari

Gebruiker
Morgen een drukke autodag in het verschiet.

Ik ben uitgenodigd voor hapjes, drankjes en proefritten bij:
- BMW Ekris Utrecht
- MINI Ekris Zeist
- Alfa Romeo Giulia te Vireo Houten

Daarbij ga ik o.a. in een nieuwe MINI John Cooper Works rijden. Ik ben erg benieuwd!

dsc_6990_0.jpg

Enzo Ferrari

Gebruiker
Vandaag stond ik oog in oog met een andere Engelse auto, een zeldzame Jaguar F-type Project 7. Een speciaal project van Jaguar, waar er slechts 250 stuks van gemaakt zijn. Nu is aan jullie de vraag, zo'n grote witte stip op de zijkant zal dat ook wat voor de MINI zijn?

Enzo Ferrari

Gebruiker
Helaas komen er vrij weinig MINI's terug uit de lease. Zodra er dan eentje binnenkomt is het vaak een 75 pk-versie (waren destijds gunstig qua bijtelling) en voorzien van een saaie kleur/uitvoering.

Enzo Ferrari

Gebruiker
Dagje auto's

Vandaag op stap geweest naar de volgende plekken:

- Ekris Utecht
- Vireo Houten

Ekris Utrecht
Als eerste naar Utrecht. Ekris had daar een speciale dag georganiseerd waarbij ze al hun deuren open hadden gezet.

Zo kon je bijvoorbeeld in de werkplaats kijken, een praatje maken met monteurs en BMW eigenaren. Ook waren er drankjes en hapjes aanwezig om de dag goed door te komen. En voor de liefhebbers was er een wijnproeverij.

Daarnaast was het mogelijk om in diverse modellen een proefrit te maken. Een kameraad van mij had een champagne kleurige 340i uitgekozen, zelf koos ik voor de Z4.

Uiteraard direct het dak van de Z4 open gedaan om van de geluiden van zowel de 340i als Z4 te genieten. In het navigatiesysteem hadden ze bij Ekris al een route voorgeprogrammeerd met daarin een mooie afwisseling van diverse soorten wegen.

Echt een dikke pluim aan de organisatie! Zeker voor herhaling vatbaar.

Vireo Houten
Daarna doorgereden naar de sneakpreview van Alfa Romeo Giulia te Houten. Er waren daar wat liefhebbers aanwezig, maar zeker t.o.v. de BMW dag was de doorloop erg rustig te noemen. Wat ik wel een beetje opvallend vond voor zo'n eerste sneakpreview in Nederland.

De Giulia stond gepresenteerd op een platform. Een hele mooie auto om in het echt te zien. De zichtbaarheid van de exterieur lijnen van de auto zijn wel een beetje afhankelijk in wat voor kleur de Giulia wordt gekozen. Bij de eerste foto's moest ik heel erg wennen aan de vormgeving van de achterkant, maar in het echt kan ik hem wel waarderen.

Het interieur vond ik zelf wat aan de donkere kant (Audi S-Line gevoel), maar dat komt misschien omdat de auto binnen stond. De stoelen zitten goed (wel een wat vlakke vormloze zitting) en zijn voldoende in hoogte en diepte verstelbaar. Hetzelfde geldt voor het stuurwiel, deze kun je ook ver naar je toe halen. Achterin de Giulia zat ik met mijn 1.96m ook nog wel redelijk. De ruimte voor de knieën meer dan voldoende. Boven mijn hoofd en bij de voeten werd het wel wat krapper.

Opvallend was dat er bij de dealer een zogenaamd voorserie model stond (met de handgebouwd). Niet dat ik mij er aan stoor, maar er waren verschillende carrosseriedelen die niet altijd even mooi gelijk aan elkaar liepen. En ook in het interieur waren er wat knopjes met een beetje teveel speling. Mijn hoop is dat de Italianen zich aan hun woord houden en dat het productmodel beter in elkaar zit.

Ik wens Alfa Romeo met de Giulia velen verkopen toe!

Kortom een erg geslaagde autodag zo! Dat er nog maar meerdere mogen volgen.

Bofkont

Gebruiker
Ontzettend leuke Mini heb je daar Enzo :cool:(y)
Zoveel leuker en betere auto dan zo'n Up, wat best een goede auto is kwa vervoer maar daar is ook alles mee gezegd.
Zo'n Mini ga je voor je plezier na je werk nog even een lekker stukje binnendoor om wat bochtjes te pakken ipv gelijk naar huis.

Ook een verschrikkelijk leuk auto dagje met al die testritten, wanneer kun je die Cooper works ophalen :):p

Bofkont

Gebruiker
Tja de introductie van de Giulia, is dan wel heel erg gewoontjes, kun je duidelijk zien dat dealer organisatie van BMW het toch veel beter aanpakt, ze zullen ongetwijfeld ook veel meer financiële middelen hebben.
Ik als verstokt Alfa fan ben nu al dol op die Giulia, maar als ze het gaan redden?? ik betwijfel het.
Maar ik gun het ze als geen ander!

Twix

Actieve Gebruiker
Leuke beschrijving Enzo. Hartelijk dank.

Zoals Bofkont al zegt: een leuke autodag. De JCW lijkt mij ook wel wat. Ik mis onze MINI nog wel.

Barri

Moderator

Leuk dagje! De Giulia ben ik ook wel benieuwd naar. Wil binnenkort sowieso een keer met een Giulietta gaan rijden, wellicht even combineren met kijken naar de Giulia.
In Zeist de verkoper, Jelle, nog gesproken? Ik ken 'm nog van bij Lexus :)

Enzo Ferrari

Gebruiker
@Bofkont: Nog even sparen! ;)

@Barri: Ik heb met een wat oudere heer anekdotes over Alfa Romeo opgehaald. Wat een mooie verhalen kwamen er uit die man!

Bijvoorbeeld tijdens de onthulling van de Alfa Romeo 156. Daar was destijds een aparte dag in Italië voor de Nederlandse merkdealers georganiseerd. Nadat het publiek aandachtig had geluisterd naar de verteller van Alfa was er gelegenheid tot vragen stellen. Een persoon uit het publiek durfde het aan en stak zijn vinger op....

De vraag was bekerhouder gerelateerd. Zeker eind jaren '90 kwamen er steeds meer auto's met praktische aflegruimte (en daarbij ook bekerhouders) in het interieur.

Als antwoord op de vraag waarom er geen goede bekerhouders in het interieur van de 156 aanwezig waren, kon de verteller van Alfa vertellen dat zodra Italianen wat willen drinken zij de auto langs de weg stil zetten om in een lokaal café even wat te gaan drinken.

En zo had de verkoper nog wel een aantal anekdotes waar ik hartelijk om heb kunnen lachen.

JoelD

Gebruiker
Leuk dagje gehad zo te zien. (y)

Ik ben zelf ook erg benieuwd naar de nieuwe Giulia, ik heb er alleen in Geneve heel kort in kunnen zitten. Zou ook graag een stukje willen rijden, maar ik denk niet dat ze die zomaar aan mij meegeven als ik binnenkom met de mededeling dat ik 2 voorouders heb van de Giulia.

Enzo Ferrari

Gebruiker
Vanaf eind juni/begin juli staat de Giulia bij de dealers, en is dan ook beschikbaar voor proefritten.

Niet te angstig zijn dat je de auto niet meekrijgt. Zeker als je met de 75 voor komt rijden weten de adviseurs/verkopers dat ze met een liefhebber te maken hebben. Daarnaast werken veel dealers met een proefritformulier, en moet je vaak een kopie van je rijbewijs achter laten. Desnoods vraag je of er iemand van het bedrijf met je meerijdt.

Bovenaan