Enzo Ferrari - VW Golf 7 1.4 TSI | BMW 328iA E46

Enzo Ferrari

Gebruiker
Concours d'Elegance

Gisteren geheel in stijl met de oude Mercedes en volgens dresscode naar de Concours d'Elegance te Apeldoorn geweest.

Zowel het bezoek aan Paleis het Loo als het Concours was voor mij volledig nieuw en heel erg de moeite waard.

Wat een prachtig event op een wonderschone locatie. Een zeer bijzondere atmosfeer zo met de paardenstallen, het paleis en de tuinen vol met historische parels. Ook hadden veel mensen opvolging aan de dresscode gegeven (dames in nette jurk, heren nette broek, overhemd en colbert).

Het event zelf bestaat uit een gezonde mix van allerlei activiteiten als de catwalk en de vermakelijke sprint. Maar ook stonden er genoeg diverse clubs, verenigingen, horeca, bedrijven, importeurs, oude en nieuwe auto's, en tentjes om regelmatig in te schuilen. Kortom genoeg om te zien en te beleven!

Bij deze nog wat foto's van gisteren, als eerste begon de dag voor mij met een koffie en wat lekkers...



















 

Enzo Ferrari

Gebruiker
Bedankt! De volgende editie is volgend jaar. En dat is nieuw, want voorheen werd het Concours om de twee jaar gehouden. Maar door het wegvallen van bijvoorbeeld de AutoRai is besloten om het nu jaarlijks te gaan organiseren.
 

Bofkont

Gebruiker
Ben zondag ook geweest, afgezien van de modderpaden en wat regen echt een topdag, zoveel moois gezien daar.
De dresscode vond ik naar mijn mening wat overdreven :T

Maar mooi om te horen dat het volgend jaar alweer is ipv om het jaar.
Dit is toch echt wel mijn favoriete auto evenement in Nederland.
 

Enzo Ferrari

Gebruiker
Brexit?

Wees niet bang bij het lezen van de titel, de MINI blijft nog wel even! Nee, de reden waarom ik deze titel heb gekozen komt door het volgende.

Een aantal weken geleden heb ik nog een mooi cadeau voor mijn MINI gekregen. Geheel in teken van de aankomende vakantie naar Engeland heb ik een mooie Union Jack spiegelkap gekregen.

Deze heb ik tijdens deze afkoelende avond even geïnstalleerd, omdat het een beetje te donker werd om er zelf een foto van te maken, heb ik even een voorbeeldfoto van internet afgeplukt zodat jullie er toch een beetje een beeld bij kunnen krijgen. Het staat erg leuk, en je ziet het ook weer niet op iedere MINI!

Zoals gezegd ga ik binnenkort een paar weken naar Engeland toe. Daarbij gaan we onder andere Wales bezoeken om daar wat mooie stuurmanswegen te verkennen. Maar ook staat een bezoek aan de MINI fabriek te Oxford in de planning. Heel veel zin in!



 

SLB BMW

Gebruiker
Voor de buitenspiegels vind ik het altijd net wat te veel, maar voor een binnenspiegel lekker subtiel.
 

funf

Gebruiker
Mooie upgrade Enzo. Inderdaad een subtiele aanpassing die goed past bij jouw Mini. Ik heb de plaatjes net eens even bekeken, je hebt een goed exemplaar te pakken qua kleurstelling. Rood met wit op een Mini is gewoon altijd goed. Ik vind de velgen ook leuk. Niet te groot en net even anders dan wat er standaard meestal onder ligt.

Hoe is het verbruik bij jouw Mini inmiddels? ik kan het me van mijn eigen Mini's Cooper niet goed meer herinneren, maar meen te weten dat het zo rond de 1 op 16 schommelde. Bij de Mini die we nu hebben, kan ik er nog niet zoveel van zeggen.

En je plezier in het rijden herken ik goed. Ik probeer minimaal 1 keer per week de Mini mee te pakken op een zakelijke rit, de rest van de week rijdt mijn vrouw er in. En in het weekend is de Mini bij het hele gezin favoriet.

Geniet van je mooie Mini!
 

Enzo Ferrari

Gebruiker
@520d: Bedankt voor je leuke reactie!

Na ongeveer 6000 km zit mijn gemiddelde verbruik nu op 1 op 16,4, mijn zuinigste tankbeurt is 1 op 17,4 geweest:

 

funf

Gebruiker
Keurig verbruik inderdaad. En dan ook nog zoveel rijplezier. Het blijft toch eigenlijk razend knap hoe ze dat bij Mini voor elkaar weten te krijgen.
 

HarmenA

Gebruiker
Waar ik dan wel benieuwd naar ben en het is helemaal niet om lullig te doen of vooroordelen bevestigd te zien krijgen, maar de Mini Cooper (de nieuwe, niet het origineel natuurlijk) wordt denk ik best vaak gezien als een vrouwenauto/kappersauto gezien zijn relatief compacte formaat, z'n guitige uitstraling en ook dat hip-achtige met het bijzondere interieur bijvoorbeeld, en ik betrap mijzelf ook er zelf ook wel eens op dat wanneer ik een man in een Mini zie rijden, dat ik dan denk; "Zal die auto nou van hemzelf zijn of van zijn vriendin?". Na een lange introductie is de eigenlijk vraag: "Krijg je vaak te horen dat het misschien een 'kappersauto/vrouwenauto' is of dat het toch op z'n minst een metroseksuele verschijning is" ?
 

Enzo Ferrari

Gebruiker
@Springbok: Bedankt! Het is inderdaad een leuk detail. Let wel het betreft hier niet een sticker, maar echt een harde plastic cover die ik over de originele spiegel heen moest schuiven.

@520d: Bij MINI weten ze een auto echt zuinig te krijgen. Zelf heb ik het idee dat dit komt met name door de zes versnellingsbak komt en terug winnen van energie tijdens het remmen.

Dit zie je ook bij veel BMW's terug. Met een 320ede schijn je makkelijk 1 op 20 te kunnen halen. Dat is een cijfer waar een gemiddelde B segment diesel ook bij in de buurt komt.

@AlbertsH: Tijdens het rijden in de MINI heb je natuurlijk veel bekijks. Wat er bij de medeweggebruikers allemaal door het hoofd gaat heb ik natuurlijk geen weet van. Maar goed, daar heb ik de auto ook niet voor gekocht. Ik heb de auto gekocht omdat ik de looks en rijgedrag gewoon erg waardeer, en ook omdat ik niet in een classic Mini pas. Dat er een bepaald imago om de auto heen gecreëerd is interesseert mij echt helemaal niks.
 

Enzo Ferrari

Gebruiker
Onlangs nog een klein detail geïnstalleerd. Een ware MINI gordelbeschermer! Staat wel lekker sportief en de auto kan het wel hebben!

Daarnaast nog wat extra foto's gemaakt van de spiegelcover, hoe het in het echt staat.





 

Enzo Ferrari

Gebruiker
Bezoek Mini specialist Ben van Leeuwen

Vlak boven Alphen aan Den Rijn ligt het dorp Ter Aar. Daar is aan de Korteraarseweg dè Mini specialist van Nederland gevestigd. De naam is Ben van Leeuwen.

Ben van Leeuwen is met name gespecialiseerd in onderhoud en tuning van de classic Mini, maar ook staan er voor de twee hallen diverse classic en new Mini's te koop. En zijn new MINI's ook gewoon welkom voor reparatie en onderhoud.

Ook is er in een van de hallen een fraai mini museum gevestigd, en daar was het mij om te doen. Bij deze wat foto's van ons bezoek.

En bekijk ook zeker dit filmpje van CineCarsTV: https://youtu.be/FYGMq24KQyY













 

Bofkont

Gebruiker
"Dat er een bepaald imago om de auto heen gecreëerd is interesseert mij echt helemaal niks"

Ik denk er precies zo over, dat boeit mij werkelijk waar helemaal niets, iemand die zo in hokjes denkt is vooral onzeker over zijn eigen mannelijkheid volgens mij :)
Ik ben onlangs van een SL gay naar een CLK aka zigeuner auto gegaan :)
 

Twix

Actieve Gebruiker
Bofkont zei:
"Dat er een bepaald imago om de auto heen gecreëerd is interesseert mij echt helemaal niks"

Ik denk er precies zo over, dat boeit mij werkelijk waar helemaal niets, iemand die zo in hokjes denkt is vooral onzeker over zijn eigen mannelijkheid volgens mij :)
Ik ben onlangs van een SL gay naar een CLK aka zigeuner auto gegaan :)

Ik denk er net zo over. Sterker, ik reed met genoegen in de vlaflip van Twixin. In Texas...
 

Barri

Moderator

Ik dacht dat Ben van Leeuwen in Aarlanderveen zat, een dorp verderop dus. Is hier niet ver vandaan, maar ik ben er nog nooit geweest. Wordt hoog tijd als ik het zo zie!
 

Enzo Ferrari

Gebruiker
Mocht je Ben van Leeuwen bezoeken, vraag dan ook of een van de medewerkers met je mee wilt lopen het museum in. Dat is zeker een aanrader, omdat achter iedere (classic) Mini een bijzonder verhaal vast hangt. Op die manier komt het museum nog meer tot leven.

Maar ook gewoon een kopje koffie drinken in de wachtruimte bij de receptie is erg interessant. Vanuit de Chesterfield stoelen kun je dan alle verhalen van de voorbijgangers aan horen. Het is een echt familiebedrijf, er zit altijd wel reuring in de zaak.
 

Enzo Ferrari

Gebruiker
Bezoek Mini fabriek Oxford

Een paar dagen geleden ben ik bij de geboorteplaats van de MINI geweest. De plaats heet Oxford en ligt 100 km ten westen van de Engelse hoofdstad Londen.

De fabriek faciliteert ook rondleidingen, van te voren reserveren is dan wel noodzakelijk. Helaas is het niet mogelijk om foto's te maken tijdens het productieproces.

Ik heb al een paar keer eerder rondleidingen gekregen door de fabrieken van een aantal autofabrikanten, maar deze toer door de fabriek te Oxford was wel heel uitgebreid. De ruim tweeënhalf uur duurde toer was daarom ook erg interessant!

Uiteraard zou ik hier allerlei feiten kunnen neerpennen over hoeveel MINI's er iedere dag geproduceerd worden of hoeveel mensen er werken. Maar leuker vind ik het om jullie mee te nemen in mijn eigen beleving.

De rondleiding begon met een korte introductie, in de hal stonden enkele bijzondere MINI's opgesteld. Bijvoorbeeld de exemplaren die in de Italian Job zaten.

Daarna het busje in, om te beginnen bij het laswerk van de MINI. Het eerst wat opviel is dat het laswerk volledig door robots wordt gedomineerd. Er lopen enkele mensen rond van de technische dienst, en ook vult een ploeg heftrucks regelmatig onderdelen aan.

Het tweede wat opviel is dat alle carrosserie varianten door elkaar heen in elkaar worden gelast. Interessant daarbij was het om te zien dat de robots zelfstandig van "kop" verwisselen. Standaard staan de robots op de driedeurs hatchback variant ingesteld, maar als er vijfdeurs of Clubman langs komt moeten ze dus wisselen.

Nadat de MINI helemaal in elkaar gelast is, vertrekt het kale karkas naar de lakafdeling. Deze afdeling is wegens de hitte helaas niet toegankelijk tijdens de rondleiding, dus deze hal werd helaas overgeslagen.

Nu de MINI volledig in de lak en bescherming zit is het tijd om de auto in elkaar te zetten. In de assemblagehal werken de meeste mensen in de fabriek. Hier komen dan ook velen mensenhanden bij kijken om alles in elkaar te zetten. Langs de band loopt een rode kabel, een keer eraan trekken en de band gaat iets langzamer, en zodra er twee keer getrokken wordt de band helemaal stil gezet.

Opvallend vond ik de verbetermemo's op de prikborden voor de medewerkers. Bijvoorbeeld tijdens het monteren van de dakrails niet met de handen op de dakstijlen leunen om krassen te voorkomen. Maar ook als er een beschermingsfolie wordt aangebracht, deze bij MINI's met de motorkap stickers anders wordt uitgesneden. Omdat dealers tijdens het verwijderen van de beschermingsfolie ook de motorkap stickers mee trokken. Het zijn van die kleine dingen, maar deze worden dus (na veel klachten van verschillende dealers) wel doorgevoerd in de fabriek.

De meeste MINI's vinden uiteindelijk hun weg in het thuisland, het Verenigd Koninkrijk. Daarna gaan de meeste MINI's naar de USA, vervolgens China en Duitsland en daarna de rest van de wereld.











 

j.ko

Gebruiker
Leuk zo'n fabrieksbezoek! Ik kon op uitnodiging van Mini in 2004 (nadat ik er eentje nieuw gekocht had) ook naar Oxford, maar dat kostte me destijds teveel (ben het bedrag inmiddels kwijt). Af en toe toch een beetje spijt van. Zouden ze in Born ook rondleidingen doen? Dat lijkt me nog wel leuk, misschien als forum-uitje zelfs.

EDIT: op de site van NedCar staat "Het is nog niet mogelijk om een bezoek te brengen aan onze fabriek. Zodra wij starten met fabrieksrondleidingen zullen wij dit hier melden."
Jammer.
 

omniradius

Gebruiker
Supergaaf al die foto's. Ik heb de Mini ook altijd ontzettend leuk gevonden om te zien (zowel het oude als het nieuwe model).
Lijkt me heel tof zo'n fabrieksbezoek ja. Ik ben in Berlijn twee jaar terug ook in zo'n enorme showroom geweest met tig oldtimers, youngtimers, raceauto's...noem maar op. Keek mn ogen uit :)
 

Enzo Ferrari

Gebruiker
@j.ko: Ja, in Born zijn ze een beetje te eigenwijs om rondleidingen te geven. Maar aan de andere kant siert die houding ze ook wel weer.

De rondleiding in Oxford kost £17,- per persoon. Voor meer informatie kijk op deze website: https://www.bmw-besuchen.com/en/oxford/index-oxford.html

Op die site kun je ook rondleidingen van allerlei andere BMW Group fabrieken terug vinden.
 

Sketcher

Gebruiker
Erg leuk. Ook maar eens doen denk ik. Is niet te ver bij mij vandaan en bij Mini ben ik nog nooit geweest.
 

Enzo Ferrari

Gebruiker
Problemen!

Ik dacht vandaag, laat ik eens de MINI pakken om mijn afspraak langs te rijden. De auto had immers tweeënhalve week stil gestaan thuis in verband met mijn vakantie.

Eenmaal op de snelweg kreeg ik een melding in het display dat er wat aan de hand zou zijn met het koelsysteem.

Omdat de auto nog in de garantie zit ben ik naar de dichtstbijzijnde MINI dealer gereden. Daar voor de deur de motorkap open gedaan, en in hoeverre je dit met warme motor kunt doen ben ik toch maar even de stand van de koelvloeistof gaan controleren.

Mijn inspectie leverde op dat er nog wel wat koelvloeistof in het systeem zat, maar het peil wel iets aan de lage kant was.

Kortom ik mij gemeld bij de werkplaats, en het probleem uitgelegd. Daarbij werd de sleutel aan de computer uitgelezen. Zodoende konden ze zien hoeveel kilometer de auto had gelopen, en wat voor model auto het is. Heel bijzonder, ik wist niet dat dat kon!

Na ongeveer een uur gewacht te hebben kwam de diagnose dat de waterpomp is overleden. Deze zal onder garantie worden vervangen, wel raadde de dealer aan om direct de multiriem te vervangen. De kosten van de riem (145 EUR) komen dan wel voor mijn rekening. Ik heb hier akkoord voor gegeven.

Echter stond ik dan wel in ene zonder auto, want die mocht niet meer verder rijden. Ze hadden helaas geen leenauto meer, dus de dealer heeft mij naar huis gebracht en komen mij morgen weer ophalen.

Nu maar weer verder mijn weg vervolgen in de 34 jaar oude Benz....
 

Barri

Moderator

Voor een distributieriem is het juist wat goedkoop, en hij heeft toch een ketting (die bij dit blok graag uitrekken). Zo heel duur is het niet, maar ze kunnen nu wel makkelijk wat uurtjes voor het vervangen van de waterpomp doorbelasten, omdat je die tijd ook kwijt bent voor de multiriem, daarom is ie €145 denk ik.
 

Niseko

Gebruiker
Je bent wel erg snel akkoord gegaan en de dealer komt met dit garantiegeval goedkoop weg omdat de riem 'toevallig' ook aan vervanging toe is.
 
Je ziet toch vaak dat waterpompen overlijden wanneer deze door de multi ipv van de distributieriem worden aangedreven. Mensen vervangen de waterpomp vervolgens niet, omdat ze hier niet op letten, zoals dat bij een distributieriem wel het geval is.
Goed om te horen dat het allemaal weer in orde is. Multiriem kost trouwens een tientje, dus het bedrag is wel flink.
 

Barri

Moderator

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Je ziet toch vaak dat waterpompen overlijden wanneer deze door de multi ipv van de distributieriem worden aangedreven. Mensen vervangen de waterpomp vervolgens niet, omdat ze hier niet op letten, zoals dat bij een distributieriem wel het geval is.
Van de andere kant bekeken: een waterpomp wordt niet meer preventief vervangen maar pas als ie kapot is. Scheelt dan toch weer in de kosten :)
 

adinsx

Gebruiker
Een waterpomp zou juist preventief vervangen moeten worden. Juist wanneer er weer een nieuwe spanning op komt is de kans op lek raken best groot.
Vaak gaat het dan om een 150,- extra t.o.v. een duurdere klus wanneer hij onder de distributieriem valt. Onder de multiriem valt het wel mee (y)
 

Enzo Ferrari

Gebruiker
De auto is inmiddels weer terug. Snelle service van Ekris, binnen een dag van het probleem de auto alweer hersteld!

Over het bij te betalen bedrag (uiteindelijk multiriem+spanrol en klein beetje arbeidsloon) gaat een interessante discussie. Natuurlijk kun je als klant je poot stijf houden en geen cent bij betalen. Maar in dat geval zou de 'oude' multiriem gewoon weer terug geplaatst worden. Dat heeft alleen wel twee nadelen. Bij de volgende beurt ben ik dan alsnog aan de beurt om de riem te vervangen met alle (extra) kosten van dien. En wat Adinsx ook al aangeeft een oude riem terug plaatsen heeft niet de voorkeur.

Verder ben ik nog steeds zeer tevreden met de MINI, de nette behandeling van de medewerkers bij BMW/MINI. Uiteraard hoop ik zelf wel dat dit het enige probleem zal zijn wat zich binnen de garantieperiode voordoet.
 

Enzo Ferrari

Gebruiker
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Multiriem kost trouwens een tientje, dus het bedrag is wel flink.

Bij verschillende onderdelensites kost de multiriem inderdaad 10 euro. Maar bij BMW/MINI kost het originele onderdeel 21,87 EUR. Dan kwam er ook nog een nieuw aandrijfwiel á 22,89 EUR bij. Doe daar nog een beetje arbeid onder coulance en BTW bij en je zit al gauw rond de 100 a 150 EUR. Vergeet daarbij ook niet dat je ook nog weer 24 maanden garantie krijgt op de gerepareerde delen. Dus mocht de multiriem om wat reden binnen die termijn knappen, dan zou ik zo zonder enkele problemen weer terug naar de garage kunnen.
 

Enzo Ferrari

Gebruiker
Barri zei:
Voor een distributieriem is het juist wat goedkoop, en hij heeft toch een ketting (die bij dit blok graag uitrekken).

Het blok heeft inderdaad een ketting. De problemen van uitrekkende kettingen komen met name bij de turbomotor van de Cooper S (ook wel het bekende THP blok) voor. De One en Cooper hebben gewoon een atmosferisch blok (bij Peugeot VTI blok) en zijn wat dat probleem betreft wel wat betrouwbaarder.
 

Bofkont

Gebruiker
Het zou de dealer sieren je enkel de riem te laten betalen en niet de arbeidsuren, dat heet investeren in een langdurige tevreden klant relatie.
Soms moet je een dubbeltje uitgeven om een kwartje te verdienen :T
Maar ach als jij maar tevreden bent daar gaat het uiteindelijk om.
 

Barri

Moderator

@Bofkont: als ik het goed lees was het niet zijn vaste dealer, maar een dealer 'ergens onderweg'.

De problemen van uitrekkende kettingen komen met name bij de turbomotor van de Cooper S (ook wel het bekende THP blok) voor. De One en Cooper hebben gewoon een atmosferisch blok (bij Peugeot VTI blok) en zijn wat dat probleem betreft wel wat betrouwbaarder.
(y) duidelijk!
 

Enzo Ferrari

Gebruiker
Bofkont zei:
Het zou de dealer sieren je enkel de riem te laten betalen en niet de arbeidsuren, dat heet investeren in een langdurige tevreden klant relatie.
Soms moet je een dubbeltje uitgeven om een kwartje te verdienen.

Daar heb je een punt. Echter denk ik dat investeren in een langdurig tevreden klant in deze moderne vrije economie steeds minder zal worden. Tuurlijk zullen er branches zijn waar dit nog wel aan de orde van de dag is, echter denk ik dat het gros van het volk net zo snel naar een ander toe stapt als je daar meer en/of beter waar voor je geld krijgt.
 
Bovenaan