Een wat grotere update; ik liep al wat langer rond met het idee om met de Alpine eens een circuit op te duiken. Nieuwsgierig naar wat de Alpine kan en ook weer eens goed om de eigen ervaring wat bij te schaven.
De Touristenfahrt op Nurburgring staat me niet zo aan gezien de drukte en dat je erg afhankelijk bent van wat iedereen om je heen doet. Daar is de Alpine gewoon te duur voor. Een trackday is ook best wel een stap, al is een trackday verzekering dan wel mogelijk. Uiteindelijk uitgekomen bij een mooie instap; een zomeravond training op Spa waar je in een rij achter de instructeur rijdt en zo de racelijnen (meerdere mogelijkheden) aangeleerd krijgt - met inhaalverbod en maar 2 of 3 groepjes van ongeveer 5 auto's op de baan. RSR Spa biedt dat aan.

En dan sta je ineens in de pitlane van Spa. Ik zat in een groepje met nog 3 gehuurde Caymans (2.5) en de instructeur reed met een 911 GT3. Je krijgt een radio zodat de instructeur je erdoorheen kan praten (je kan ook zelf zenden - maar daar heb je echt de tijd niet voor) en verder wissel je ieder rondje de plek in de rij zodat je ook af en toe direct achter de instructeur kan rijden.
De baan was open voor 2 uur lang en iedere 5 a 6 rondjes kwamen we heel even weer de pitsstraat in om bij te komen en de auto een beetje rust te geven. Je rijdt namelijk niet helemaal voluit maar wel 9/10. Op de rechte stukken niet volgas maar alsnog wel regelmatig de 200km/h gezien.

De meest legendarische bochtserie (Eau Rouge en Raidillon), die relatief eenvoudig is. Bij het rode marshall huisje is het instuurpunt en wanneer je op de kerb bent (de rode GT3) dan heel kort op de remmen en terugschakelen, en meteen weer insturen. Omhoog tik je dan net de kerbstone aan. Zodra je de boomtoppen kan zien dan kan je gas gaan geven en langzaam weer naar links sturen. Het is dus wel een redelijk blinde bocht; maar als je ernaast zit dan is er genoeg uitloopruimte omheen.

Net voor het opkomen van het rechte stuk is er een chicane (Bus Stop). Je komt hier vrij hard aan en het is van belang de eerste bocht "te verknallen" om goed in de 2e bocht op gang te komen en het voordeel te hebben op het rechte stuk.
Ik reed de Alpine in de Track-Mode waarbij de ESP veel ruimte laat maar niet helemaal uit staat. En precies in deze bocht was dit goed te merken want ik ging in een van de eerste keren best dwars - de Alpine gooit best een hoop koppel op de weg.

Het rechte stuk bevat een scherpe bocht (La Source). Hier duik je het gat van de kerb in - en dan ben ik heel blij met de Alpine die niet schrikt van zo'n hobbel. Een beetje kalm aan op het gas, want er is een grindbak ipv een uitloopstrook.
De Alpine deed het heel goed met standaard banden (al wat ouder en versleten) en remmen (wel de zwaardere remmen die de meeste A110s wel hebben). De A110 trekt soms goed weg bij de Caymans.
Rivage (een haarspeldbocht die naar beneden afloopt) is wel een uitdaging omdat je ook na het de bocht inremmen nog een hele tijd hebt dat je niet op het gas kan maar wel op de grens van wat de banden aan dwarsversnelling aan kunnen.
Pouhon is ook een uitdaging. Hier is de truuk om even te remmen en terug te schakelen, insturen, en daarna meteen opbouwen met gas geven. Je houdt dan het stuur in de gelijke stand en met het opbouwen van het gasgeven werk je dan door de steeds verder openende bocht. Maar... heb je niet genoeg afgeremd dan moet je corrigeren met het stuur of weer iets van het gas af. En de Alpine heeft relatief zachte veren en begint dan een beetje te bewegen wat best spannend is. Een keer was dat dusdanig veel dat ik de uitloopstrook op moest en in de remmen. Bij Stavelot is dit in mindere mate ook het geval.
De Alpine is een geweldige sportwagen en is daadwerkelijk geschikt voor een trackday. Je kan harder, met meer vertrouwen en met meer ruimte voor foutjes met stijvere ophanging (zoals in de S en R) en andere banden. Dan wordt het wel makkelijker.
Ik blijf bij mijn Alpine hoe het is (nu wel binnenkort een nieuw setje banden - dit was wel het laatste zetje). Misschien doe ik dit nog weleens. Voor een echte trackday doe ik misschien ook nog een keer maar misschien huur ik dan ook zo'n Cayman - die hebben al die banden en ben je ook helemaal vrij om voluit te gaan zonder je techniek nog een beetje te sparen.
Kortom; geweldige ervaring. Een laatste farewell van de banden en een tank benzine. De remmen zijn nog wel goed; ook dankzij het 9/10 rijden. Het was inclusief verzekering niet ontzettend duur. En ik heb goed kunnen voelen wat de Alpine kan en hoe deze op fouten kan reageren - wanneer ESP niet ingrijpt.
En wat een geweldige auto is het toch. De Caymans met een aangepast onderstel, aangepaste banden en gestript voor gewicht waren redelijk bij te houden en op vermogen zeker.