Engineer: '65 Panhard/'73 Saab/'75 AlfaSud/'81 Suzuki/'88 Corvette/'97 Alfa 164/'10 Wind/'13 Panda 4x4/'21 Pössl/'22 Alpine/'24 Nio

Ik zie dat ik net te vroeg weg was. Ik stond naast de rode GTI met mijn Triumph. Was leuk en gevarieerd en ook een aardige opkomst van bezoekers.
Dan heb ik de Triumph wel gezien, maar niet op de foto gezet. Dat is het nadeel van zoveel en zo divers.. je kan niet alles op de foto zetten.

Ik was een aantal dagen in Wenen voor een conferentie en wat besprekingen. Conferentie rondom hoe typegoedkeuringen, aansprakelijkheid en dergelijke verlopen bij autonome voertuigen (en het gebruik van AI daarin). Altijd leuke discussies die balanceren tussen juridisch en technisch (dat is het deel van het vak wat ik het liefste doe). En wie tussen de regels leest ziet dat het inmiddels een echt industrie topic is en niet meer wat onderzoekers - deze voertuigen zijn al op de weg en komen er steeds meer, en er wordt hard aan gewerkt hoe er geld mee verdiend kan worden. De hype is voorbij - nu pakken we het serieus aan.

Op een van de avonden nog een beetje in de omgeving gekeken. Mooie stad, maar ik heb er maar een heel klein stukje van gezien.

Het zomerpaleis en het park eromheen met de dierentuin is zeker de moeite waard.

Ook wel wat leuke auto's. Deze hoorde ik aankomen. Foto vanuit de lunchzaal.

Na een intensieve week en ook een hoop gedoe met reizen (het was de NATO week, Wenen had heel zwaar onweer gehad waardoor de luchthaven even dicht was, en Amsterdam had weer een hoop wegafsluitingen) was er niet de energie om uitgebreid bij het Alfa club evenement SSAR op Zandvoort mee te helpen. Ik had me dus afgemeld als vrijwilliger maar ik wilde wel eventjes komen kijken op de zaterdag middag

Nog steeds geen tijd gehad om naar de Sud te kijken (inmiddels wel zover dat het 90% zeker een vuiltje in een sproeier is) en de 164 staat ook nog steeds op stal dus zonder Alfa gegaan.

Er waren er meer die apart moesten parkeren

Het was weer een leuk evenement maar wel erg druk dit keer. En ik zag veel 164s

Ik wil echt mijn 164 weer op de weg krijgen. Het is niet eens veel werk.

Ook de Sud opkomst was hoog; ook mede dankzij het 50-jarig jubileum van de Sud Gardianetta (de stationwagon)

Normaal gezien ben ik vrijwilliger bij de Technische Commissie - en bij het even langs gaan daar meteen aan het werk gezet om een poging te wagen bij een GTV6 met elektrische storingen (en een half verbrande kabelboom), en bij een nieuwe Junior EV om foutcodes te resetten. Tip voor iedereen met een relatief moderne auto: circuit rijden gaat vaak wel prima, even slalom rijden ook. Maar ongeveer 2 uur lang alleen maar slalom rijden dan gaat de auto denken dat de sensoren stuk zijn. Ik heb het eerder gezien en het is niet afhankelijk van het merk. In ieder geval dus de kans gehad even in een Junior EV te zitten. Leuk interieur, wel krap achterin. Had het nu een lage hatchback geweest had ik er meer mee gehad. En dat terwijl de daklijn niet eens zo hoog is; maar het straalt wel echt crossover uit.

Ook nog deze bijzonderheid gekocht: een origineel winterfrontje voor de Sud. Je duwt het op de grill (eventueel met schuifje voor ook de laatste gaten te dichten) zodat bij heel koud weer de motor sneller opwarmt. Een zeldzaam accessoire uit die tijd. Praktisch nut voor mij is er niet.

En om de keerzijde ook eens te laten zien: de zondag de hele dag moeten werken om alles weer een beetje op planning te houden.

Laatst bewerkt:
Leuk zo'n winterfrontje! Verbaas me er over dat die tegenwoordig nergens meer leverbaar zijn. VAG had/heeft ze nog wel voor de TDI's....

Ja leuk he. In de tijd met elektrische waterpompen (die je dus ook stil kan zetten) en elektrisch bijgestuurde thermostaten is een winterfront ook niet meer nodig. En dat is toch ook allemaal al weer 15 jaar oude techniek.

De fabrikant wil niet afhankelijk zijn van de bestuurder of de auto snel en goed opwarmt of niet; de techniek moet het zelf redden. Heeft ook veel met brandstofverbruik en emissies te maken.

Ik heb in deze warme weken wat extra autohobby activiteiten. Soms moet je ook in een drukke agenda wat tijd blokkeren.

Vandaag was ik bij Stam voor een grote beurt aan de A110. Daar kwam niets bijzonders uit (de banden moeten voor de winter vervangen worden, maar dat vermoeden had ik al) en het is weer prima in orde, met ook weer nieuwe remvloeistof.

Dat gaf me ook mooi de gelegenheid de A290 wat meer te bekijken en er ook mee te rijden.

Zoals elke moderne auto zit het vol met easter-eggs. Deels is dat zoals hier het gestyleerd berglandschap; wat op de A110 alleen in de opstart animatie zit. Maar hier en daar kwam ik ook een gestyleerde kip tegen - die snap ik nog niet.

Ik kreeg een 220pk (GTS?) versie mee in een soort parelmoer wit.

Net voor en net na de proefrit reed ik dus in mijn A110 en ik denk dat dit wel een goede referentie is om te beoordelen of de A290 het label Alpine wel waardig is.

Ik had een beetje moeite met zit en stuurpositie - en zeker in vergelijk met de A110 blijft het dashboard vrij hoog. Ik had niet het idee dat ik hoog zat, dat valt dus echt heel erg mee.Het stuurgevoel in Sport zit heel dicht bij dat van de A110 in iets tussen Normal en Sport in daarbij.. Het onderstel is ongeveer even comfortabel als de A110; de stoelen wel iets comfortabeler. Opmerkelijk is dat de stoelen niet elektrisch verstelbaar zijn - en dat bespaart een hoop gewicht.
Het insturen in een bocht kan je - mits je niet teveel gas geeft - heel nauwkeurig doen en met veel gevoel. Ja, de A110 is hierin nog beter maar het zit er echt behoorlijk dichtbij. Ga je met veel gas de bocht door dan is de A290 meer hot-hatch (met wielen die grip zoeken) en daar is het grote verschil met de A110 er natuurlijk.
Grappig is dat ik mezelf echt eraan moest herinneren tijdens het sportievere sturen dat het een EV is; je mist het motorgeluid niet en ook de schakelmomenten niet echt. Je bent dan te geconcentreerd op het sturen waar je het plezier uit kan halen.
Gripniveau's; ook met veel gas - zijn erg goed in orde. Torque steer voel je vrijwel niet en uitgebreid spinnende wielen lukt ook niet, enkel dat je iets voelt dat ze op de gripgrens zitten.
Kortom: Ja; dit is een waardige Alpine. En het is haast raar hoe lichtvoelig deze aan doet. Ik moest soms echt denken aan een Golf GTI I of II - maar dan met meer grip en vermogen.

De kofferbak is OK. Ruimte op de achterbank is acceptabel - mits de voorstoelen iets omhoog gezet zijn. Een Alfa Junior heeft niet meer ruimte achterin. ADAS systemen werkte beter dan ik had verwacht bij Renault groep - en zelfs als je alle piepjes etc aan laat staan is het geen vervelende auto. Uitzetten is 2x op een knopje drukken.

Zeker voor dit geld is dit een indrukwekkende auto. Ik zou er wel de Renault Wind op willen inruilen maar dat zal mijn vrouw niet zo'n goed idee vinden.

We blijven even bij het B-segment EV want gisteren was ik uitgenodigd door Nio om bij de NL introductie te zijn (de eerste van Europa) van de Firefly. Die voor de pers was gelijktijdijg op een andere locatie, voor ons als Nio-users was dit op locatie in Nio House Amsterdam. Behalve de introductie was een dagvullend programma omheen met zodoende veel interactie met Nio rijders van alle EU markten tot nu toe (en dit jaar komen er heel veel markten bij). Daarnaast ook de kans om met de verantwoordelijke voor Nio Europa te spreken.

In China helpt het om producten te verkopen als je een "Global Brand" bent. Dat is o.a. de reden waarom veel Chinese merken op de EU markt actief zijn. Het geeft niet als je in EU geld verliest; je moet dit zien als marketing om meer te verkopen in China. Nio zet dit mechanisme heel sterk in met o.a. Nio Houses en zeker dat in Amsterdam. Maar tegelijk kan je al snel beoordeeld worden als "fake" want je moet wel kunnen aantonen dat die auto's die in de EU verkocht worden ook voor EU rijders een goede ervaring geven. Geluiden vanuit Nio-users in EU (zowel positief als negatief; want beide leveren je als user een tegoed op) worden dan ook graag verspreid in China en een slechte score zou dan ook transparant ervaren worden daar. EU gebruikers die veel feedback hebben gegeven krijgen de kans naar China te reizen. Zo begin je steeds beter te begrijpen waarom Nio sterk verlieslijdend kan blijven in EU maar wel heel sterk blijft investeren in klanttevredenheid. Anders dan sommige andere Chinese merken is er bijvoorbeeld een groot onderdelenmagazijn in NL.
Meer verkopen in EU zijn natuurlijk alsnog gewenst; vandaar dat men met partners nu in veel meer landen actief gaat worden - veel sneller dan ze op eigen kracht zouden kunnen uitbreiden.

De Firefly dan. Ik was zelf een beetje twijfelend over de looks maar in het echt komt de auto veel mooier over dan op foto.

En dan de opvallend scherpe prijs. Anders dan bij Nio is dit de prijs inclusief de accu. Accuwisselen kan de Firefly in principe wel maar dit is voorlopig nog niet beschikbaar (ook in China niet).
Er komt later ook een iets luxere versie die massagestoelen heeft en een glazen panoramadak - reken op zo'n 10% hogere prijs.

Qua buiten formaat behoorlijk vergelijkbaar met de Alpine A290/Renault 5.

Mooie materialen in het interieur en vrij eenvoudig maar wel luxe opgezet.

Zitpositie voorin is erg vergelijkbaar met de Alpine A290 - wel wat minder gevormde stoelen. Zitpositie achterin is maar een fractie minder dan in mijn ET5. Wereld van verschil met de Alfa Junior en die A290/5. Kofferbak idem, en dan heb je ook nog een goed bruikbare frunk. Dit is een fatsoenlijke gezinsauto (C-segment) in de buitenmaten van een B-segment auto. Erg knap gedaan.

Volgende week beginnen de proefritten. Ik ben zelf nieuwsgierig genoeg geworden om ook een proefrit te gaan boeken. Eind van de maand worden de eerste aan klanten uitgeleverd.

Afsluitend nog een boottocht over de grachten

Het gehalte Rocks/Ami/Topolino is heel erg hoog - echt de vervanger van de Biro

Leuk om jouw ervaring met de Alpine A290 te lezen, ik vind het wel bijzonder hoe sterk jouw en mijn ervaringen uiteenlopen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het écht een leuk ding, maar ik had er zowel qua punch als qua weggedrag meer van verwacht.

Het onderstel is, zoals je schrijft, subliem, maar ik had juist wel veel last van torque steer. Het zal misschien het wegdek zijn geweest, maar op een van Neerlands leukste stuurmansweggetjes vond ik hem door deze aandrijfreacties onrustig sturen en moeilijk vloeiend te rijden.

De matige 'punch' en aanwezigheid van torque steer zijn mij ook bijgebleven. En dan wijkt mijn ervaring van Engineer op nog een punt af; ik had de hele tijd het gevoel op de bok te zitten. Net als bij de Megane E-tech is de zithouding zelf wel goed maar voor mijn gevoel is de afstand tussen mijn kont en het asfalt een meter.

Dan is de vraag; had je de GTS versie? Die staat namelijk niet op EV banden en alle andere versies wel. En ik reed natuurlijk op bloedheet asfalt - en dat vinden sportbanden heel erg fijn.

Qua punch.. Ja de Nio voelt en is sneller; maar een aandrijflijn die er zo hard inkomt past voor mijn gevoel niet bij een Alpine. Misschien persoonlijke voorkeur.
Ik had wel wat moeite in eerste instantie voor een zitpositie maar ik kon er wel mijn draai in vinden. Wat misschien wel een verschil maakt; ik rij natuurlijk al weer wat jaren met EVs en voor een EV is dit nog vrij laag.

Het weekend gebruikt om de Panda een olie beurt te geven. Die zat al aan de 15k sinds de vorige beurt.

Een mix tussen genoeg plek hebben en ook zo nodig droog staan.

De zware en stevige beschermplaat moest wel eerst aan de kant.

De oliewissel ging best eenvoudig, ook al zit het oliefilter een beetje verstopt en past deze maar op 1 manier. De echte reden om het zelf te doen is echter dat er geen duidelijke historie was over het Multiair filter en ik die dus ook maar meteen vervangen heb. In dit "boutje" zit een heel fijn-mazig oliefilter.

Alle Multiair motoren hebben dit, maar de plaatsing is nogal eens verschillend. Bij een Euro5 TwinAir zit het relatief eenvoudig.

Er zit een inbus afdekdop op het kleppendeksel en daaronder zit dit filter. Met een pijpsleutel kan je er net bij om het los te halen.

En met een nieuwe aanschaf kan ik de Twinair kleppen aansturen (in de hoop dat dit meteen zorgt dat er verse olie bij komt) en de service interval resetten.

Dit is de ThinkCar 689BT - een heel makkelijk werkend diagnose apparaat voor een acceptabele prijs - en met levenslange gratis updates. Ondersteund heel erg veel en van heel veel auto's. Ik heb deze gekocht op aanraden van een aantal kennissen. Met de Nio heeft ie wat moeite en kan maar een deel uitlezen, of anders EOBD. Verder werkt het heel goed met alles van na ongeveer 2000 wat we hebben.

Dat TwinAir filter is wel een belangrijke inderdaad. Goed werk en mooi dat je zo’n uitgebreid diagnose apparaat hebt! Ik leen altijd de Snap on uitleesapparatuur van iemand.

Dan is de vraag; had je de GTS versie? Die staat namelijk niet op EV banden en alle andere versies wel. En ik reed natuurlijk op bloedheet asfalt - en dat vinden sportbanden heel erg fijn.
De GTS inderdaad, met de Pilot Sport S 5-banden.

Mooi werk aan de Panda, heb je nog iets afwijkends kunnen ontdekken aan het oude MultiAir-filter of is daar vanbuiten niets aan te zien? In ieder geval goed dat -ie nu gedaan is. Mooi uitleesapparaat ook voor een goede prijs. Toch fijn als je ook functies kan aansturen, al zul je daarmee bij jongere auto's vast tegen de secure gateway aanlopen?

De GTS inderdaad, met de Pilot Sport S 5-banden.

Mooi werk aan de Panda, heb je nog iets afwijkends kunnen ontdekken aan het oude MultiAir-filter of is daar vanbuiten niets aan te zien? In ieder geval goed dat -ie nu gedaan is. Mooi uitleesapparaat ook voor een goede prijs. Toch fijn als je ook functies kan aansturen, al zul je daarmee bij jongere auto's vast tegen de secure gateway aanlopen?
De oude was niet zo mooi glimmend; verder is er niets te zien. Het filter is zo fijnmazig en is nieuw al donkergekleurd dat je met het blote oog geen verschil kan zien.

De secure gateway is nog redelijk beperkt meestal tot systemen inleren of SW updates. Uitlezen, resetten en ook aansturing valt er in principe niet onder. En de tool fabrikant heeft een licentie bij sommige OEMs dus zou dat nog aardig moeten gaan. Maar ik kan geen SERMI registratie kijken dus ergens kom je een beperking tegen. En dat is ook meteen de reden waarom dit apparaat er gekomen is voor zakelijk gebruik; ik help wat partijen met de ontwikkelingen in dit vlak (ik noem het zelf soms SERMI 2.0 - en o.a. aansturen en sommige van de reset functies vallen dan ook achter een secure gateway) en het is weleens handig om het met eigen ogen te kunnen zien.

NB: er zijn op dit moment nog auto's te vinden waarbij je de secure gateway kan omzeilen en dit niet ontdekt wordt (door de auto, of door de fabrikant). Maar er zijn er steeds meer waarbij de auto geen alarm slaat maar de fabrikant het wel oppikt in zijn detectie. Wil je een vorm van garantie en recht op terugroepacties houden, beter niet proberen die gateway te omzeilen.

Een wat grotere update; ik liep al wat langer rond met het idee om met de Alpine eens een circuit op te duiken. Nieuwsgierig naar wat de Alpine kan en ook weer eens goed om de eigen ervaring wat bij te schaven.

De Touristenfahrt op Nurburgring staat me niet zo aan gezien de drukte en dat je erg afhankelijk bent van wat iedereen om je heen doet. Daar is de Alpine gewoon te duur voor. Een trackday is ook best wel een stap, al is een trackday verzekering dan wel mogelijk. Uiteindelijk uitgekomen bij een mooie instap; een zomeravond training op Spa waar je in een rij achter de instructeur rijdt en zo de racelijnen (meerdere mogelijkheden) aangeleerd krijgt - met inhaalverbod en maar 2 of 3 groepjes van ongeveer 5 auto's op de baan. RSR Spa biedt dat aan.

En dan sta je ineens in de pitlane van Spa. Ik zat in een groepje met nog 3 gehuurde Caymans (2.5) en de instructeur reed met een 911 GT3. Je krijgt een radio zodat de instructeur je erdoorheen kan praten (je kan ook zelf zenden - maar daar heb je echt de tijd niet voor) en verder wissel je ieder rondje de plek in de rij zodat je ook af en toe direct achter de instructeur kan rijden.
De baan was open voor 2 uur lang en iedere 5 a 6 rondjes kwamen we heel even weer de pitsstraat in om bij te komen en de auto een beetje rust te geven. Je rijdt namelijk niet helemaal voluit maar wel 9/10. Op de rechte stukken niet volgas maar alsnog wel regelmatig de 200km/h gezien.

De meest legendarische bochtserie (Eau Rouge en Raidillon), die relatief eenvoudig is. Bij het rode marshall huisje is het instuurpunt en wanneer je op de kerb bent (de rode GT3) dan heel kort op de remmen en terugschakelen, en meteen weer insturen. Omhoog tik je dan net de kerbstone aan. Zodra je de boomtoppen kan zien dan kan je gas gaan geven en langzaam weer naar links sturen. Het is dus wel een redelijk blinde bocht; maar als je ernaast zit dan is er genoeg uitloopruimte omheen.

Net voor het opkomen van het rechte stuk is er een chicane (Bus Stop). Je komt hier vrij hard aan en het is van belang de eerste bocht "te verknallen" om goed in de 2e bocht op gang te komen en het voordeel te hebben op het rechte stuk.
Ik reed de Alpine in de Track-Mode waarbij de ESP veel ruimte laat maar niet helemaal uit staat. En precies in deze bocht was dit goed te merken want ik ging in een van de eerste keren best dwars - de Alpine gooit best een hoop koppel op de weg.

Het rechte stuk bevat een scherpe bocht (La Source). Hier duik je het gat van de kerb in - en dan ben ik heel blij met de Alpine die niet schrikt van zo'n hobbel. Een beetje kalm aan op het gas, want er is een grindbak ipv een uitloopstrook.

iu

De Alpine deed het heel goed met standaard banden (al wat ouder en versleten) en remmen (wel de zwaardere remmen die de meeste A110s wel hebben). De A110 trekt soms goed weg bij de Caymans.
Rivage (een haarspeldbocht die naar beneden afloopt) is wel een uitdaging omdat je ook na het de bocht inremmen nog een hele tijd hebt dat je niet op het gas kan maar wel op de grens van wat de banden aan dwarsversnelling aan kunnen.
Pouhon is ook een uitdaging. Hier is de truuk om even te remmen en terug te schakelen, insturen, en daarna meteen opbouwen met gas geven. Je houdt dan het stuur in de gelijke stand en met het opbouwen van het gasgeven werk je dan door de steeds verder openende bocht. Maar... heb je niet genoeg afgeremd dan moet je corrigeren met het stuur of weer iets van het gas af. En de Alpine heeft relatief zachte veren en begint dan een beetje te bewegen wat best spannend is. Een keer was dat dusdanig veel dat ik de uitloopstrook op moest en in de remmen. Bij Stavelot is dit in mindere mate ook het geval.

De Alpine is een geweldige sportwagen en is daadwerkelijk geschikt voor een trackday. Je kan harder, met meer vertrouwen en met meer ruimte voor foutjes met stijvere ophanging (zoals in de S en R) en andere banden. Dan wordt het wel makkelijker.
Ik blijf bij mijn Alpine hoe het is (nu wel binnenkort een nieuw setje banden - dit was wel het laatste zetje). Misschien doe ik dit nog weleens. Voor een echte trackday doe ik misschien ook nog een keer maar misschien huur ik dan ook zo'n Cayman - die hebben al die banden en ben je ook helemaal vrij om voluit te gaan zonder je techniek nog een beetje te sparen.

Kortom; geweldige ervaring. Een laatste farewell van de banden en een tank benzine. De remmen zijn nog wel goed; ook dankzij het 9/10 rijden. Het was inclusief verzekering niet ontzettend duur. En ik heb goed kunnen voelen wat de Alpine kan en hoe deze op fouten kan reageren - wanneer ESP niet ingrijpt.
En wat een geweldige auto is het toch. De Caymans met een aangepast onderstel, aangepaste banden en gestript voor gewicht waren redelijk bij te houden en op vermogen zeker.

Fantastisch! Ik heb ooit op het circuit van Zolder gereden, met een +/- standaard auto, en dan heb je het tijdens de lunch over de relatieve rustmomenten op de rechte stukken... Hierop reageerde een Duitser met: Rechte stukken, heb jij wél een circuit met rechte stukken?" Hij reed een of andere 911 met 750+ pk's... Logisch dan.

Mooi beschreven! Op Spa ook liefst de formule die jij beschrijft en vooral dat niet inhalen; kost wat meer dan een rondje Ring, waar de lol meer en meer vanaf gaat. Laatste keer was in 2018 en daar zal het bij blijven. Mischa gaf deze week in zijn vlog aan dat er bij momenten 420 (!) auto’s op de baan zitten, dat is toch vragen om ellende?
Op Zolder ook al gehad dat een instructeur eerst een rondje meerijdt om in te schatten in welk groepje je het best thuishoort. Met een MX-5 en wat ervaring kan je wel mee met een Alpine, Boxster etc maar in een groepje met een GT3 RS rijden heeft niet zoveel zin voor niemand. Top update (y)

Leuk! Ik heb ook eens een rondje op Spa mogen rijden. Ik had toen zelf een leaseauto dus had een oude Megane van iemand geleend. Daarna ging je met een coureur mee in een nieuwe Megane RS. 200 heb ik niet op de teller gezien, maar met iets minder ging het al erg hard. Zeker bovenin is het echt niet breed en dan is zo'n snelheid toch behoorlijk vlot.

Leuk!! Fijn beschreven ook! Zelf 1x Spa, 2x Zandvoort (en 1x Ring meegereden met een vriend van me). Later als ik groot ben haal ik mn licentie nog eens.....

Leuke reacties. Inmiddels is de adrenaline wel weer gezakt.

Misschien goed te melden dat ik er niet helemaal blanco in ging. Ik heb wel wat cursussen achter de rug in de loop der jaren, o.a. een specifiek rijbewijs voor het rijden op testparcours wat ik ooit op Papenburg heb behaald. Hoge snelheid rijden ken ik ook van kombanen (en daar moet je binnen de breedte van de rijstrook blijven -wat zeker bij het begin van de verkante bocht best een uitdaging is). En in mijn studententijd ooit eens een circuitdag gedaan op Zandvoort.

Dit ging uiteraard een stuk serieuzer, wat sneller, en met een meer uitdagende auto. Maar het was wel een heel veilige omgeving om het zo te doen. Zeker een aanrader als je te gesteld bent op je auto om een circuitdag op te duiken. Ik adviseer wel om, wanneer je dit niet met een sportwagen doet, wat te investeren in banden en remmen. Ook al kan de A110 dit aan zonder fading, alsnog kwam er heel lichtjes rook van de remmen af in de pitsstraat. De remmen voelen nog steeds net zo aan als voorheen en trillen niet dus zijn niet overbelast - maar op de meeste auto's zouden ze dat wel zijn.

Nog even een kleine toegift: het pand van RSR Spa dient ook als opslag (deels gehuurde opslag) voor diverse auto's.

Al lang niet meer gezien in dit theater: de Alfa 164. Mijn 1e hobby-auto nog wel en al 16 jaar in bezit.
Met de NSU weg is er hier weer plek voor dichter bij huis. Wat gewoon onderhoud etc. zal als eerste nodig zijn en daarna is er wel een lijstje met punten om de auto weer op zijn best te krijgen.

Zelfs een droge opslag met redelijke ventilatie doet wel wat met een auto - in dit geval vooral schimmel op het leer, spinnenwebben en algemeen rommelig.

Ik vergeet altijd wat een mooie en fijne auto dit is.

Wat dat betreft heeft Renault wel wat geleerd in de loop der jaren.

Bij mijn Clio RS merk je al dat je last krijgt van de remmen met een sportief bergweggetje. De Megane doet dat soort dingen met 2 vingers in zijn neus en moet je echt flink stampen wil je ze warm krijgen.

Mooi zo op een circuit, ik heb een rondje Indianpolis gedaan, met een dikke V8, meende iets van 7 ltr……. Heerlijk, alleen achter de voorruit, en 14 rijen aan passagiers:) lekker zo een schoolbus.

Mooi zo op een circuit, ik heb een rondje Indianpolis gedaan, met een dikke V8, meende iets van 7 ltr……. Heerlijk, alleen achter de voorruit, en 14 rijen aan passagiers:) lekker zo een schoolbus.
Heb ik ook ooit gedaan met die bus. Maar 80 a 100km/h is dan erg traag op zo'n baan.

Ik kan het niet direct linken vanop mijn telefoon, maar JayEmm on Cars (YT) heeft gisteren een rij-ervaring geupload met een Panhard 24 BT.

Dit weekend begon regenachtig en het kwam zo uit dat we vlak bij Houten waren. Daarom even de moeite genomen bij Van der Kooi (Lotus) binnen te lopen - aangezien we een uitnodiging hadden. Erg leuk ontvangen door de eigenaar en we waren meteen bij de iets oudere Lotus modellen aan het kijken - tot niet al te lang geleden maakten ze ook 2+2 modellen, en dat heeft een Emira niet. De Emira is zeker als 4-cilinder vooral een grotere en luxere Alpine. Een Evora 2+2 met handbak is behalve groter ook wel een andere auto dan de Alpine.
Verder een rondleiding gehad door het bedrijf. Erg interessant en mooi bedrijf. Een proefrit komt er vast nog wel een keer van maar met dit weer en in de beschikbare tijd kwam dat niet uit.

Later in het weekend was het wel mooi weer en dus zijn we met de Wind een stukje de Veluwe opgereden. Ik rij zelf niet vaak met de Wind en ik erger me vaak aan het stugge onderstel - maar dat heeft ook te maken met het wegdek en de drempels in de omgeving. Zowel de Alpine als de Corvette zijn daarin minder stug. Op de Veluwe was dit nadeel niet zo te merken en dan stuurt het wel erg leuk.
Met open dak rijden (ook met de Corvette de laatste tijd veel gereden met open dak) blijft een extra dimensie. De auto wordt er niet echt beter van (stug bij de Wind, iets torderend bij de Corvette) maar je maakt een stuk meer mee.

Wel heeft de Wind een nieuwe storing sinds de laatste onderhoudsbeurt. In een bocht naar links en met gas los maar niet remmend - die iets sportief genomen is maar nog heel ver van de limiet - wil de ESP onterecht ingrijpen. We hebben op een gegeven moment de uit-knop gevonden en toen gemerkt dat het zeker een onterecht ingreep was iedere keer. Daar is of de gyro sensor in de war of misschien de stuurhoek sensor. Er zijn alleen geen foutcodes in het systeem.

Van de week voor een bespreking in Gdansk geweest. Ook een leuke toeristenbestemming maar daarmee ook wel druk. Naar Nederlandse standaard niet extreem duur maar voor Polen is het wel een van de rijkere gebieden.

Het is een van de Hanze steden en dus herken je veel in de oude gebouwen

Niet echt mijn smaak maar wel kudos voor de kleur

Vrij veel US auto's gezien. Als taxi een Toyota Sienna zelfs en dat is als 6 passagiers taxi dan wel echt een stapje beter dan een Mercedes busje.

Polen staat zeker nog op de lijst om met de camper heen te gaan. Maar het heeft ook veel gezichten, arm/rijk, stedelijk/natuur, bergen/rivierdelta's.

Moet me er toch eens in verdiepen.

De rijschoolhouder hier in het dorp heeft een 50 jaar oude Saab 7-zitter aangeschaft, super compact, model volgens mij een 94 of 96?

Polen staat zeker nog op de lijst om met de camper heen te gaan. Maar het heeft ook veel gezichten, arm/rijk, stedelijk/natuur, bergen/rivierdelta's.

Moet me er toch eens in verdiepen.
Zeker eens doen. En het is een van de sneller groeiende economien in de wereld dus als je nog wat het oude Polen wil zien dan ook niet te lang wachten.

Ik lees overigens dat Nio niet lekker loopt in Nederland. Verkopen vallen erg tegen. Is dat een reden om de jouwe weer weg te doen om te grote afwaardering te voorkomen?

Niet alleen in Nederland, hoor. In heel Europa en zelfs in China lopen de verkopen terug terwijl de meeste andere nieuwe EV-merken blijven groeien records blijven neertellen.
Wellicht dat Onvo en Firefly gaan helpen het bedrijf overeind te houden, want het Nio merk heeft het zwaar.

^^ Ik d8 eerst ook: huh, nu al op zoek naar iets anders.. maar ik denk dat de reactie / vraag van uwbuurman meer als een als dan vraag beoordeelt moet worden.

Zijn slechte verkopen een reden om vervroegd afscheid te nemen van de Nio? is volgens mij de vraag.

Naar mijn weten is een reden om te verkopen bij Engineer2 eerder gelegen in het feit dat er een nieuw, interessant merk / model op de markt komt dat zakelijk ook van belang kan zijn voor hem.

Terug
Bovenaan