Elk Merk Waardig - vereniging voor onbekende en miskende auto's

Dit opiniestukje uit de Volkskrant doet aan de hand van de Multipla een poging het EMW-gevoel uit te leggen. ;) Het komt er iets te ongenuanceerd uit wat mij betreft, maar het laatste kopje vat het goed samen:

Erwin Wijman zei:
De Fiat Multipla legt al zeventien jaar een scheiding der geesten bloot. Tussen de mensen die zich verdiepen in wat op het eerste gezicht anders is dan wat zij gewend zijn. En mensen die dat zonder meer en domweg afkeuren.

Zeker in deze tijd van maatschappijbrede onrust, vluchtelingencrises, terroristische aanslagen en opkomende xenofobie en PVV-populisme is het zinnig om een uitspraak aan te halen van filosoof en kunsthistoricus Steven ten Thije: 'Het leren genieten van uitdagende kunst versterkt de samenleving doordat het ons helpt open te staan voor het publieke, voor de ander'. Je verdiepen in een auto, in openbaar kunstbezit, voorkomt oorlog en tweespalt.

m1by0e9b6o54_600.jpg

Ik kan meegaan met de laatste alinea, die jij ook quote.

Echter, de duidelijke scheidslijn die de schrijver trekt, tussen het hebben van een academische opleiding en niet,... die deel ik absoluut niet.

Volgens mij is EMW grotendeels ontstaan en uitgebouwd zonder academische titels. Ik heb hem zelf in ieder geval niet. ;)

Wellicht daardoor dat ik op moest zoeken wat het woord duende betekend. Een kracht, ontstaan uit het samenspel tussen klanken, woorden en gebaren.
https://www.duende-ontwikkeling.nl/duende.html

Dank voor het delen MWH.. misschien ga ik nog eens op zoek naar dat boekje van hem.

Mijn 'iets te ongenuanceerd' was iets te genuanceerd, ik ben het wat dat betreft ook totaal niet met hem eens. Een hoge opleiding heeft niets te maken met een brede, vrije blik de wereld in, die voor een EMW'er haast vereist is.

Soms is het niet gehinderd worden van enige scholing/kennis juist dé kans om dit soort EMW voorkeuren te hebben en te begrijpen :D

Ik vind het erg eenzijdig vanuit opleiding bekeken, maar dat hadden al wel meer mensen geconstateerd. Wat mij betreft is het belangrijker of je onafhankelijk van anderen kan denken. Daarvoor hoef je niet perse een academische graad te hebben. Wellicht helpt het wel.

Eigenlijk bezit ik zelf ook wel de wens om eens zo'n Multipla te bezitten.

turbod12 zei:

Je koopt ze al (met APK) Voor 800 euro, dat is vrij weinig. Volgens mij rijd het nog best aardig en je hebt natuurlijk een zee van ruimte binnen in. En het allerbelangrijkste: Je ziet niet hoe de auto er aan de buitenkant uitziet als je er inzit :D

Lijkt me ook wel wat, maar ik moet wel een goede reden hebben een Multipla te kopen.... Pas verhuisd, dus die reden gaat de komende tijd niet op. :T

Een BX update.

Pomp en leiding terug gemonteerd.
Netjes lekvrij nu.
Rijdt en veert goed nu.

Koelsysteem behoeft snel aandacht nu.
Roestwater moet er snel uit.
Gaat gedeeltelijk vanzelf ook.
Lekkage onderste slang.
Tevens toch wel wat gebobbel in het koelwatervat. Waarschijnlijk toch een kopplakding.
Verklaart ook het akelige roestwater in het systeem.
Even in de gaten houden dus.
Overigens gaat het prima, "zonder de Choke erop" rijden.
Ook nog een raar soort gefluit uit de Pulse Air bij opwarmende motor. Kan zo horen, ik heb er nooit een eerder gehad.

Ik vroeg me af of er hier interesse is voor een Ford Laser. De auto is bij ons ingeruild na een vastgelopen wiellager. Eindbestemming is waarschijnlijk sloop, en dat vind ik eerlijk gezegd een beetje zonde. De 1e eigenaar heeft m' meegenomen uit Afrika en heeft er tot nu mee gereden.

Het fusee/astap links achter en de remschijf/naaf links achter moeten vervangen worden. Het is op dit moment niet veilig om met de auto te rijden dus deze zal met een aanhangwagen of oprijwagen opgehaald moeten worden.

Ik ga er vanuit dat het om sloopgeld gaat, maar dat moet ik nog even navragen als iemand interesse heeft.
Ook misschien belangrijk om te melden dat het voorfront niet helemaal origineel is, er zitten koplampen in van een mazda 323(zelfde techniek) omdat dit model rechtsgestuurd is en de koplampen geschikt gemaakt moesten worden voor NL.

Laatst bewerkt:
Ja, is allemaal Mazda 323 spul. Ben inmiddels een stuk verder qua onderdeelnummers en ga morgen vragen wat de auto moet kosten zo. Misschien zelf de auto weer in orde maken :)

Bram91 zei:
Ja, is allemaal Mazda 323 spul. Ben inmiddels een stuk verder qua onderdeelnummers en ga morgen vragen wat de auto moet kosten zo. Misschien zelf de auto weer in orde maken :)

Ik heb nu op de zaak een 1995 Mazda 323 coupe staan die volgende week naar de sloop gaat. Geen idee of daar passende delen op zitten.

De Mazda 323 waar het om gaat is de BF (derde generatie) van 1985-1989. Ik denk dat daarvan alleen de topversies schijfremmen achter hadden.

Heb de Laser vandaag overgenomen, weet inmiddels welke onderdelen ik moet hebben dus als het goed is gaat dat helemaal goed komen.

braadslee zei:
turbod12 zei:

Je koopt ze al (met APK) Voor 800 euro, dat is vrij weinig. Volgens mij rijd het nog best aardig en je hebt natuurlijk een zee van ruimte binnen in. En het allerbelangrijkste: Je ziet niet hoe de auto er aan de buitenkant uitziet als je er inzit :D

Nou, de bagage ruimte is minimaal voor zo'n groot hok. Ik vind ze ook geweldig die dingen!

uh.. daar heb jij toch geen ANWB voor nodig?

(of was er geen gereedschap voorhanden? ) ;)

Balen... maar ehm, kan zo'n slang dan niet tegen olie? Daar is rubber toch (mede) van gemaakt.. zou je zeggen..

Hmm, verklaart misschien ook wel mijn gaatje in de slang bij de AX..

Dat de auto wel goed rijd met de choke er op bij jou verbaast me ook wel. Al had ik een uur met de auto gereden, zodra ik de choke helemaal induwde en meer dan half gas gaf begon de auto in te houden. Fijn dat dit probleem blijkbaar is opgelost. Zal vast iets simpels zijn geweest?

Zonde dat de auto alweer stil staat trouwens door dergelijke problematiek. Gun ik je ook niet :) Vond je wel een sympathieke man en gunde je die auto ook van harte en je zou hem ook wel gaan opknappen zei je. Dan is het extra vervelend dat 'ie door iets kleins als een slangetje langs de kant staat. Rijd de auto verder goed ? :)

Auto rijdt verder prima.
Wat jij omschrijft met de choke is ook weer teruggekomen. Ik zet er binnenkort een andere carburateur op, die ik nog heb liggen. Maar niet bij huis.
Die slangerij komt ook wel goed.
Ik ga binnenkort ook de koppakking maar eens aanpakken, dan ben ik dat gelek op die slang ook kwijt.
koelsysteem spoelen om alle bruine rotzooi eruit te krijgen gaan we ook snel eens doen.
ANWB water moet er ook snel uit.

stoterstangen90 zei:
Auto rijdt verder prima.
Wat jij omschrijft met de choke is ook weer teruggekomen. Ik zet er binnenkort een andere carburateur op, die ik nog heb liggen. Maar niet bij huis.
Die slangerij komt ook wel goed.
Ik ga binnenkort ook de koppakking maar eens aanpakken, dan ben ik dat gelek op die slang ook kwijt.
koelsysteem spoelen om alle bruine rotzooi eruit te krijgen gaan we ook snel eens doen.
ANWB water moet er ook snel uit.

Dus het was toch de carburateur?
Hopelijk kan je veel fijne kilometers maken met de BX en krijg je hem in tip top conditie! Leuk om de ontwikkelingen te lezen :)
Voorraadbol al vervangen/gevuld?

stoterstangen90 zei:
Voorraadbol is niet zo veel mis mee. Tikt mijns inziens zeker niet te vaak.

Ik kreeg op het Citroen-Forum en bij Van Beers te horen dat die wel écht is. Hij hoort bij een BX zonder stuurbekrachtiging 1x per 30 seconden te tikken geloof ik en deze tikt een keer per 2-3 seconden. Maar als het verder geen kwaad kan moet je het lekker zo laten :)

Daarom dat ik het ook meld. SS90 heeft enorm veel verstand van BXen, maar dacht dat mijn voorraad bol wel "op" Was. Zeker als een bedrijf als Van Beers dat meld.
Nogmaals, maakt mij niet meer uit natuurlijk, en als de auto er niet minder om veert en het je niet stoort, gewoon lekker zo laten. Maar denk meld het even, sorry dat ik mij er mee bemoei.

Morgen gaat ie even op de brug.
De voorraadbol wordt wellicht wel iets minder, maar ik vind het nu nog niet schrikbarend.
Had van Beers nog opmerkingen over de waterslangen?

Wel dat er wat slangetjes poreus waren, en dat de auto rechtsachter slecht werd (roestvorming) En de voorraadbol, verder niet echt iets wat ik mij nog kan herinneren nee.

De witte is vandaag weer de weg op geweest en heeft zijn koelmiddel binnengehouden.
Geen tijd gehad hem even op de brug te zetten.
Komt een ander keertje wel.

Zaterdag een fusee gescoord voor de Laser, bleek toch echt van een 323 BF te moeten zijn. Onderdeelnummers niet goed bekeken. In emmeloord staan vaak nog een hoop oude modellen, dus even gebeld en afgelopen zaterdag naartoe gereden. 2 stuks 323, beide nog met fusee.

Maandag kwam het pakketje binnen met nieuw lager, remschijven, blokken etc.

Ook een nieuwe distributieriemset, een setje bougies en een luchtfilter ligt al klaar.

Gisteren en vandaag in mijn pauze het spul op de Laser gezet, net de auto overgeschreven op mijn naam en vanaf morgen rijden.

Heb je al een Mijn Auto topic Bram? Niet dat ik interesse heb in de Laser, maar ben wel fan van het modelletje geworden :D :)

Ik heb net even wat foto's van de voorkant opgezocht van de Laser.. Heb jij de rechthoekige Mazda koplampen of de echte Laser (dubbele) koplampen?

P8020706.jpg~original

stoterstangen90 zei:
De witte is vandaag weer de weg op geweest en heeft zijn koelmiddel binnengehouden.
Geen tijd gehad hem even op de brug te zetten.
Komt een ander keertje wel.

Is "De Witte" Al op de brug geweest?

Ik meld me hier ook maar eens als 'oriënterend lid'. Ik vroeg me af, wat is het plan van de nachtrit begin maart, wat moet ik me daarbij voorstellen?

Terug
Bovenaan