Elk Merk Waardig - vereniging voor onbekende en miskende auto's

ZDRIE zei:
Wouter82 zei:
Even samenvatten hoor, de ontwikkelingen gaan wel heel snel *-)
smarter > Golf I Cabrio: gekocht (tu)
Grens > Rover 827: viel tegen dus streep er door
Joël D > Alfa 90: nog in overweging
Eddy C > Cuore: nog in overweging
X-trailrijder > Prairie: nog in overweging
rzasa > Tempra: net te laat :(

Aardig begin van 2013 :D

Ahum, doet mijn op 2 januari aangeschafte Nissan Micra C(o)C niet mee :,(

Die Golf van Smarter vind ik helemaal top. En verder vind ik Joël zeer verstandig om zich niet de kop gek te laten maken. Niet een handvol, maar een landvol. Je in de problemen brengen door de aanschaf van een auto kan altijd nog. Die 155 van jou is in ieder geval betrouwbaarder vervoer en niet zo panisch voor pekel als een 90. (En het schakelt ook nog een stuk beter)

Nu breng je me nog aan het twijfelen ook. :( Ik denk dat ik straks maar even naar de garage loop en hem door de pekel ga jagen. Waarschijnlijk wil ik hem dan helemaal niet meer verkopen ook. ;)

EMW-ling: de ronduit briljante Reliant Regent.

reliant-regent-01.jpg

Wat een raar ding! Alsof iemand een handkar héél hard achterop een motorfiets heeft geduwd.

Over Dafjes: ik zou heel graag nog eens in een Dafje rijden. Ben er wel benieuwd naar. Het was toch ooit Neerlands Trots.

Dafjes zijn leuk.
Ik heb er ooit 4 gehad, een 46, een 66-1300 Marathon, een Volvo 66 en tot slot een hele gave 44 in nieuwstaat.
Moet wel zeggen dat ik de tweepittertjes prefereerde boven de 1100 en 1300 modellen.

Daarbij komt dat ik het ontwerp van Michelotti zeer kan waarderen (tu)

Ik zit stiekem ook nog wel eens naar DAFjes te kijken. Niet alleen Neerlands trots maar ook bijzondere techniek en erg sympathieke uitstraling. Ooit komt er vast nog wel eens eentje. Maar erg EMW is t eigenlijk niet. Althans niet in Nederland, in het buitenland weer wel! :)

Heb ik dan weer helemaal niks mee, DAFjes. Alleen de transmissie maakt zo'n auto leuk, vind ik. De rest kan ik niet erg bijzonder noemen.

grensrijder zei:
Heb ik dan weer helemaal niks mee, DAFjes. Alleen de transmissie maakt zo'n auto leuk, vind ik. De rest kan ik niet erg bijzonder noemen.
Is dan juist de rest niet EMW? DAFjes zijn trouwens erg populair, clubmatig gezien.

Zo'n Reliant Regent heb ik eens gezien op de oldtimerdag van Woerden. Wat een brak ding zeg, ik zou er niet eens mee durven rijden denk ik...

Een Dafje lijkt me dan wel weer grappig. Om een keer te rijden, niet om te hebben. Daarvoor houd ik teveel van een handbak. Het gejank van een cvt vind ik in een moderne auto al irritant, in een iets meer gehorige auto verwacht ik dat het niet beter zal zijn.

MWH zei:
Zo'n Reliant Regent heb ik eens gezien op de oldtimerdag van Woerden. Wat een brak ding zeg, ik zou er niet eens mee durven rijden denk ik...

Een Dafje lijkt me dan wel weer grappig. Om een keer te rijden, niet om te hebben. Daarvoor houd ik teveel van een handbak. Het gejank van een cvt vind ik in een moderne auto al irritant, in een iets meer gehorige auto verwacht ik dat het niet beter zal zijn.

Ik heb zo'n CVT in mijn Honda en merk toch echt helemaal niks van gejank.

Laat ik het zo zeggen: Ik roer vooralsnog liever in een handbak. Bij een auto met cvt komt daar het geluid van het tegennatuurlijke toerenverloop nog bovenop, dat is gewoon onwennig.

Naar mijn idee niet EMW (lastige discussie), omdat je hier DAF-club liefhebbers voor kunt wakker maken. Een Volvo 66 of een Volvo 343 is meer EMW, omdat die auto geen DAF is en geen Volvo. Oftewel: niet populair. En dat maakt 'm leuk.

MWH zei:
Laat ik het zo zeggen: Ik roer vooralsnog liever in een handbak. Bij een auto met cvt komt daar het geluid van het tegennatuurlijke toerenverloop nog bovenop, dat is gewoon onwennig.

Tegennatuurlijk? Vijf keer achtereen een toerenklim om 100 km/h te halen, dat is pas tegennatuurlijk. Bij een CVT kun je met een constant toerental accelereren. Harmonieuzer bestaat niet. Trouwens, de meeste automobilisten hebben de radio aan en horen niet eens wat de motor doet.

Maar ik hoor niet bij de 'meeste automobilisten', ik vind het geluid dat een auto maakt wél belangrijk. En ik wil wat te doen hebben tijdens het rijden, een automaat is zooooo saai. ;)

MWH zei:

Nooit scooter gereden?!:}

Ik heb inmiddels alles wel zo'n beetje gereden. 4-bak, ,5-bak, 6-bak, drietraps automaat, viertraps automaat, Daf Variomaat en nu de Prius met cvt achtige trekjes.
De meest verguisde auto met de meest negatief besproken automaat. Laat het nu , in mijn ogen, de meest ideale automaat zijn.
Autojournalisten die spreken over gieren of joelen van deze "CVT" kunnen wat mij betreft niet rijden of hebben maat 50 als schoenmaat.

Het grootste voordeel is de traploze versnelling, en het altijd in het optimale toerengebied van de motor rijden. Ik vermoed dat de Honda van Grens over dezelfde "CVT" beschikt als de Prius.

grensrijder zei:
MWH zei:

Tegennatuurlijk? Vijf keer achtereen een toerenklim om 100 km/h te halen, dat is pas tegennatuurlijk.
Ik heb zo het vermoeden dat jij in een andere situatie het volstrekt tegenovergestelde schrijft.;)

@Mechanix: Nee. De brommerperiode heb ik bewust overgeslagen. Het is zelfs zo erg dat ik letterlijk nog nooit op een gemotoriseerde tweewieler heb gereden... :O

@ZDRIE: Oh, het is absoluut heel efficiënt. Maar als ik even wat gas bij geef bij een inhaalactie o.i.d. heb ik geen behoefte aan dat gejoel in het vooronder. Dan maar een seconde trager. Het zal vast wennen zijn, maar dat is me nog niet gelukt.
Overigens vind ik een Prius afgezien daarvan best een prima auto, als hij maar in standje Sport staat. Dan zit er tenminste geen tijden 'weet je dat wel echt zeker?'-vertraging in het gaspedaal. ;)

Nu ik er bij stil sta, puntje 2 verergert natuurlijk puntje 1. Ik roep het cvt-gejuich over mezelf af. Hm. Geeft te denken.

@PR74: Grens probeert het topic/de discussie levendig te houden. Mooi toch. :)

MWH zei:
Maar ik hoor niet bij de 'meeste automobilisten', ik vind het geluid dat een auto maakt wél belangrijk. En ik wil wat te doen hebben tijdens het rijden, een automaat is zooooo saai. ;)

Dat vind ik zoiets raars: 'ik wil wat te doen hebben tijdens het rijden'. De meeste kilometers maak je op een doorgaande weg, waar je niet hoeft te schakelen. Daarnaast schakelt een ervaren automobilist gedachtenloos, zonder erbij stil te staan. Autorijden is hoe dan ook saai als je in de meute meerolt, ongeacht het type transmissie. Het wordt pas leuk als je echt kunt gaan sturen, op een lege weg met spannende bochten. Op zulke momenten beleef je aan een automaat zeker niet minder lol, want dan kun je je vol op het sturen concentreren en zonder enige afleiding de limieten opzoeken. Stap maar eens bij mij als passagier in, dan zal ik je laten zien dat automaatrijden verre van saai is. ;)

Uiteraard wordt dat mijn Honda Jazz Hybrid met CVT! (tu)

Ik zal de handgreep rechts extra stevig vastschroeven... (:P)

@MWH

je bent niet de enige hoor... Ik heb ook nog nooit op een gemotoriseerde tweewieler gereden.

Mijn dwergauto heeft overigens ook een variomatic :)

ik quote MWH!:

"@Mechanix: Nee. De brommerperiode heb ik bewust overgeslagen. Het is zelfs zo erg dat ik letterlijk nog nooit op een gemotoriseerde tweewieler heb gereden..."

overigens: variomatic van mijn dwergauto in geluid:
https://youtu.be/vEUu1Z64Dh0

Buh, wat een zenuwenstofzuigergeblaas, mijn mening wordt hiermee alleen versterkt. Leuk hoe iedereen omkijkt naar dat aanstormende pruttelaartje. :D

Heel gave auto die 75, zonder spoiler helemaal geweldig! Eén van de weinige auto's waarover ik en m'n vriendin het volstrekt oneens zijn; ze ziet er helemaal niks in.

Ik zie hierboven wel wat animo om eens zo'n georganiseerde (puzzel-)rit in DAFjes te gaan rijden. Wat je ook als bedrijfsuitje kunt doen! Lijkt mij wel erg leuk.

Omdat de 90 verkocht is en niemand de 155 voor een goede prijs wil overnemen.

Die 75 is wel leuk ja, maar ik ga geen 6 ruggen betalen voor een auto waar de APK 16 jaar geleden van verlopen is.

Joël D. zei:
Omdat de 90 verkocht is en niemand de 155 voor een goede prijs wil overnemen.

Die 75 is wel leuk ja, maar ik ga geen 6 ruggen betalen voor een auto waar de APK 16 jaar geleden van verlopen is.

Gelijk heb je! Een 90 is mooi en bijzonder, maar als je ook nog tevreden bent over je 155...

Die 75 heb ik maanden geleden al eens ingezonden in een occasionwedstrijd hier op het forum, staat dus al een tijdje te koop. Waarschijnlijk heeft ie inderdaad al zo'n 15 jaar geen openbare weg meer gezien, want hij heeft z'n GAIK-platen nog niet eens.

Terug
Bovenaan