Elk Merk Waardig - vereniging voor onbekende en miskende auto's

EMW-ling: de Bitter Type 3.

20111903837_bitter-type3.jpg




Phoenixrood74 zei:
Leuk, ik ben benieuwd naar je foto's! Het is inderdaad erg stil hier.

[size=x-large]WAAR IS IEDEREEN?!![/size]

Uhhh, werken? En dan 's weekends het huishouden doen?
 
En Eddy C. dan? Je hebt trouwens de EMW-ling, maar daar heb je het waarschijnlijk te druk voor.
 
stoterstangen90 zei:
Tja, als alle oldtimers geschorst de schuur in gaan, die van mij iig wel, brengt het dus geen cent op.......

Om over de misgelopen belastinginkomsten doordat handelaren, specialisten ed over de kop gaan nog maar te zwijgen.

Maar goed, eerst maar eens zien hoe heet deze soep gegeten gaat worden.
 
Ach, dat loopt allemaal zo’n vaart niet in ons klassiekerminnende land. In Den Haag weet men ook wel dat het geen reële maatregel zou zijn om alle oldtimers weer te gaan belasten. Dan zouden er duizenden verzamelaars en klassiekerbedrijven serieus in de problemen komen en wordt het industrieel erfgoed nog maar mondjesmaat bewaard. De FEHAC, de BOVAG en de ANWB hebben in Nederland een sterke lobby en die zullen hiermee nooit akkoord gaan. In het ongunstigste geval krijgen we een regeling zoals in bepaalde andere landen, met een 50-dagenkaart of zo.
 
Hoe werkt dat eigenlijk precies zo'n kaart? Moet je dan van te voren aangeven wanneer je wil rijden?
 
grensrijder zei:
Ach, dat loopt allemaal zo’n vaart niet in ons klassiekerminnende land. In Den Haag weet men ook wel dat het geen reële maatregel zou zijn om alle oldtimers weer te gaan belasten. Dan zouden er duizenden verzamelaars en klassiekerbedrijven serieus in de problemen komen en wordt het industrieel erfgoed nog maar mondjesmaat bewaard. De FEHAC, de BOVAG en de ANWB hebben in Nederland een sterke lobby en die zullen hiermee nooit akkoord gaan. In het ongunstigste geval krijgen we een regeling zoals in bepaalde andere landen, met een 50-dagenkaart of zo.

Ik denk dat jouw ongunstigste geval het gunstigste wordt. Dit regeeraccoord kost ons allen geld en misschien zelfs wel een hobby. Maar dat interesseert de heertjes in Den Haag niet. Schande dat is het.
 
simca1006 zei:
grensrijder zei:
Ach, dat loopt allemaal zo’n vaart niet in ons klassiekerminnende land. In Den Haag weet men ook wel dat het geen reële maatregel zou zijn om alle oldtimers weer te gaan belasten. Dan zouden er duizenden verzamelaars en klassiekerbedrijven serieus in de problemen komen en wordt het industrieel erfgoed nog maar mondjesmaat bewaard. De FEHAC, de BOVAG en de ANWB hebben in Nederland een sterke lobby en die zullen hiermee nooit akkoord gaan. In het ongunstigste geval krijgen we een regeling zoals in bepaalde andere landen, met een 50-dagenkaart of zo.

Ik denk dat jouw ongunstigste geval het gunstigste wordt. Dit regeeraccoord kost ons allen geld en misschien zelfs wel een hobby. Maar dat interesseert de heertjes in Den Haag niet. Schande dat is het.

Ik maak mij niet zo druk met 584 kg
 
Ik wou nog hier doorgeven aan het bestuur dat mijn e-mail-adres is veranderd. Bij wie (nick-name voor privebericht) moet ik nou zijn?
 
Eddy C zei:
simca1006 zei:
grensrijder zei:
Ach, dat loopt allemaal zo’n vaart niet in ons klassiekerminnende land. In Den Haag weet men ook wel dat het geen reële maatregel zou zijn om alle oldtimers weer te gaan belasten. Dan zouden er duizenden verzamelaars en klassiekerbedrijven serieus in de problemen komen en wordt het industrieel erfgoed nog maar mondjesmaat bewaard. De FEHAC, de BOVAG en de ANWB hebben in Nederland een sterke lobby en die zullen hiermee nooit akkoord gaan. In het ongunstigste geval krijgen we een regeling zoals in bepaalde andere landen, met een 50-dagenkaart of zo.

Ik denk dat jouw ongunstigste geval het gunstigste wordt. Dit regeeraccoord kost ons allen geld en misschien zelfs wel een hobby. Maar dat interesseert de heertjes in Den Haag niet. Schande dat is het.

Ik maak mij niet zo druk met 584 kg

Maar je zou bijvoorbeeld twee dikke Amerikanen op LPG bezitten, kun je zomaar 3000 euro per jaar extra naar de fiscus brengen. Goed, die LPG-tank gaat er het eerste uit (leve het milieu, nietwaar), dan nog 2000 euro. Ik denk dat deze groep oldtimerbezitters van alle Nederlanders het hardst getroffen wordt door de bezuinigingen.
Dat de regeling in z'n huidige vorm geen blijvertje is besef ik ook wel, maar laat ze in Den Haag in elk geval wat redelijks verzinnen. Een 50-dagenkaart lijkt me niet eens zo'n slecht idee bijvoorbeeld (afhankelijk van wat zo'n ding moet kosten natuurlijk).
 
Het regeerakkoord is zeer globaal opgesteld, als richtlijn. Dit gaat in de komende jaren op details uitgewerkt worden. In het regeerakkoord staat de nieuwe maatregel als volgt omschreven:

‘De vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers wordt vanuit milieuoverwegingen
afgeschaft.’

Hieruit kun je twee dingen opmaken.

1. Men weet in Den Haag nog niet hoe men dit exact gaat invullen.
2. Men wil partijen die zich op mobiliteit en oldtimers concentreren (FEHAC, BOVAG, ANWB, KNAC) een reactie ontlokken.

Kijk, in Den Haag stoort men zich mateloos aan de knakenrijders die 25.000 kilometer per jaar belastingvrij rondkachelen in een oude stinkdiesel. Uit milieuoverwegingen wil men die groep gaan aanpakken. Iedereen weet dat hobbyisten die een paar honderd of paar duizend kilometer per jaar rijden geen wezenlijke bijdrage leveren aan de uitstoot van schadelijke gassen. Het gaat om de verhouding tot de liefhebberij. De stoomboot van Sinterklaas en vuurwerk met Oud & Nieuw - beide behoorlijk milieuvervuilend - gaan ze ook niet afschaffen.

Den Haag heeft heus wel oog voor het behoud van industrieel erfgoed. Men wil echter tot een goede regeling komen die de fiscale profiteurs geen kans meer geeft. Daarvoor zal men advies inwinnen van experts, zoals de FEHAC. Hetzelfde gebeurt op andere vlakken: als het zorgstelsel wordt aangepakt, laat men zich ook uitgebreid voorlichten door hoogleraren, medici etcetera. Men gooit in het regeerakkoord bewust de knuppel in het hoenderhok om de FEHAC en andere partijen tot actie te bewegen en met actie bedoel ik dat men de dialoog aangaat. In gezamenlijk overleg komen de regering en de instanties dan tot een goed voorstel dat aan de Tweede Kamer wordt voorgelegd. Er zijn genoeg constructies denkbaar die het erfgoed bewaken en de centenrijders aanpakken (verplicht een dagelijks auto bezitten naast de oldtimer, een 50-dagenkaart, brandstoftoeslag voor LPG en diesel etcetera). De regering geeft zelf al aan dat alles in deze kwestie draait om het milieu. Den Haag krijgt het nooit aan Nederland uitgelegd als je dan alle oldtimerbezitters gaat aanpakken, ook de hobbyisten.

Kortom, geen reden tot paniek. Wij zijn een land dat zuinig is op cultuur en historie. Dat zet men heus niet overboord. Den Haag wil gewoon werken aan een goede, faire regeling die óók genade vindt bij groeperingen die zich sterk maken voor het milieu. Zo werkt het poldermodel: met een degelijk compromis iedereen (redelijk) tevreden stellen. Aan de FEHAC, de BOVAG, de ANWB en de KNAC nu de schone taak in actie te komen en samen met de ambtenaren een bevredigend plan te bedenken.
 
Soloman zei:
Ik wou nog hier doorgeven aan het bestuur dat mijn e-mail-adres is veranderd. Bij wie (nick-name voor privebericht) moet ik nou zijn?

Bij simca1006 of een email naar secretaris[apenstaart]elkmerkwaardig[punt]nl :)

Die belastingplannen worden pas ergens volgend jaar ingevuld en dan hebben ze waarschijnlijk veel belangrijker dingen aan hun hoofd...
 
Ik hoop dat alle optimisten, waar ik er normaliter ook één van ben, gelijk krijgen maar ik vrees het ergste. Dit kabinet is nu al een schande met ideeën die velen niet gevraagd hebben. Ook heel duidelijk dat Samsom geen zitting neemt; als voormalig actievoerder heeft ie een strafblad,meerdere keren opgepakt. Dat kan ie in de EU niet echt verkopen.

Ik neem nog maar eens een biertje, een rokertje en boek een leuk tripje. Oh ja morgen weer an den arbeid. Dat is het leven van een werkman. Prima!
 
Wouter82 zei:
Soloman zei:
Ik wou nog hier doorgeven aan het bestuur dat mijn e-mail-adres is veranderd. Bij wie (nick-name voor privebericht) moet ik nou zijn?

Bij simca1006 of een email naar secretaris[apenstaart]elkmerkwaardig[punt]nl :)

Die belastingplannen worden pas ergens volgend jaar ingevuld en dan hebben ze waarschijnlijk veel belangrijker dingen aan hun hoofd...

Zal ik doen.

Even uitleggen: ik zat bij Lycos.com en mijn norton gaf plotseling aan dat dat gevaarlijk was. Het rare was dat ik er ook niet meer in kon. Ik heb mijn vrienden gewaarschuwd voor eventuele rare mails. Maar ik kon niet meer bij de contacten. Ik ga simca en secretaris zo even mailen. Moet even de kat naar bed brengen.:T
 
simca1006 zei:
Dit kabinet is nu al een schande met ideeën die velen niet gevraagd hebben.

Nou, dat valt nogal mee, hoor. Ga jij maar eens in de regering zitten en proberen alle groeperingen en individuen in Nederland tevreden te stellen. Ik had jou toch wel iets ruimdenkender ingeschat. :rolleyes:
 
Ik denk dat ik mijn twee Toyota's ga doneren aan een onbereikbare stam in Afrika die ze vervolgens kunnen gebruiken om doodzieke kindertjes naar een dokterpost twee dagreizen verderop te vervoeren.
Onder het motto: bijzonder sneu dat we hen laten stikken, beetje pech dat ik over twee jaar iets wegenbelasting moet gaan betalen (wellicht, is nog niet zeker) en daar gelukkig geen boterham voor hoef te laten staan.

Het is maar van welke kant je het leed bekijkt. In een schaal van 1 op hongersnood mag ik nog niet klagen.
 
Als ik wegenbelasting moet gaan betalen, kan ik niet langer meer geld doneren aan Afrikaanse doelen. :T
 
grensrijder zei:
simca1006 zei:
Dit kabinet is nu al een schande met ideeën die velen niet gevraagd hebben.

Nou, dat valt nogal mee, hoor. Ga jij maar eens in de regering zitten en proberen alle groeperingen en individuen in Nederland tevreden te stellen. Ik had jou toch wel iets ruimdenkender ingeschat. :rolleyes:

Iedereen tevreden stellen is een onmogelijke opgave dat weet ik ook wel maar in mijn bescheiden mening had het of kan het wat beter verdeeld worden.:)
ZDRIE´s plan om zijn Toyota´s te schenken vind ik zeer nobel maar doe de Sub 4wd er ook bij daar hebben ze veel meer aan tenzij met al die kuilenpaden. Ik verwacht ook dat je je plan gaat uitvoeren, lijkt me een bijzonder tripje.:T

Hoe de plannen uitpakken weet eigenlijk nog niemand. Misschien mogen/moeten we over een jaar of 2 weer naar de stembus. Je weet het nooit.
:cool:
 
@ZDRIE: kom je wel terug of blijf je daar in Afrika?!
Kom de Dyane wel langs brengen, erg comfortabel over de potholes in donker Afrika. En bij mooi weer het dakje open:T
 
Wie van ons forummers heeft er eigenlijk PVDA gestemd? Zeg eens eerlijk? Want die partij zit achter de afschaffing van de vrijstelling.
 
grensrijder zei:
Wie van ons forummers heeft er eigenlijk PVDA gestemd? Zeg eens eerlijk? Want die partij zit achter de afschaffing van de vrijstelling.

En wie heeft er VVD gestemd? Zeg eens eerlijk? Want die partij zit achter het niet doorvoeren van betalen naar gebruik (kilometerheffing)?
 
Ik heb VVD gestemd. Met de kilometers die ik per jaar voor mijn werk afleg ga ik failliet als er kilometerheffing komt.
 
Hallo, hier een PvdA-stemmer ;) Nou heb ik als autoloze natuurlijk niet echt recht van spreken, maar er zijn wel iets meer redenen om op een bepaalde partij te stemmen dan alleen je hobby's.
 
Als zwevende kiezer heb ik op een divers aan partijen gestemt echter nimmer op GL en PvD. Ook dit jaar niet. Dit jaar ging de keuze naar de VVD.
 
Als groot autoliefhebber heb ik op PvdA gestemd. Ben ik een sukkel, nietwaar:D Gaat mij straks een 100 euro per maand kosten, oeps!
 
Dat is alvast een goed initiatief. Getekend uiteraard.

Ik blijf erbij dat als er dan toch maatregelen getroffen moeten worden, een regel waarbij je voor 1 auto belasting moet betalen heel redelijk zou zijn. De meeste liefhebbers hebben toch al een moderne niet-belastingvrije auto voor dagelijks gebruik, en met een dergelijke maatregel zou 'oneigenlijk gebruik', dus een oude diesel als enige auto om dagelijks mee te rijden, niet meer echt aantrekkelijk zijn.

Het lijkt me hoe dan ook voor veel partijen zeer onwenselijk als de vrijstelling in z'n geheel zou vervallen. Verder eens met grensrijder: het is nog maar afwachten hoe dit punt ingevuld gaat worden.
 
Overal vallen klappen en heilige huisjes worden om ver geworpen. Ik vind het logisch dat een nieuwe regering ook de belastingvrijstelling aan de kaak stelt. De stelling op de site van KNAC komt nogal kort door de bocht over, maar dat maakt blijkbaar onderdeel van het onderhandelingspel dat later met het ministerie van Financiën moet volgen.

Overigens kan ik mij voorstellen dat een niet-autoliefhebber zich afvraagt waarom een welvarende babyboomer met bijv. een Austin Healey met een taxatiewaarde van 25.000 euro geen motorrijtuigenbelasting zou afdragen.

Ik vertrouw erop dat er uiteindelijk een regeling komt met restricties zoals de 50-dagen kaart oid.
 
Nee, ik heb niet getekend, ik vind dit verhaal veel te vrijblijvend.
Ik mijn ogen mag de huidige regeling best op de helling, hetzij in de richting van een x-dagen kaart of alleen een vrijstelling voor een old timer/klassieker/youngtimer (25+) als er daarnaast een eerste auto in eigendom is waarvoor wel belasting betaald wordt.
Ik had gehoopt op een vorm van kilometerheffing, dat blijft in mijn ogen het meest rechtvaardige systeem.
 
Eens met bovenstaande posts. Ik wacht eens af wat er voor concrete voorstellen gaan komen voordat ik iets ga tekenen.
 
Zojuist kwam onderstaand persbericht van de Fehac bij mij binnen:


FEHAC persbericht
Bunnik, 30 oktober 2012

Oldtimer eigenaren onnodig getroffen door regeerakkoord
In het Regeerakkoord 2012 wordt aangegeven dat de reeds lang door de FEHAC bevochten vrijstelling voor klassieke voertuigen vanaf 2014 komt te vervallen. Argument is dat dit vanuit milieuoverwegingen wordt gedaan.

Bijdrage van oldtimer aan vervuiling milieu te verwaarlozen
Het argument dat met het opheffen van de fiscale vrijstelling het milieu wordt gediend zal niet opgaan. Omdat de bijdrage van oldtimers aan vervuiling en CO2-emissies te verwaarlozen is. Van alle kilometers die personen- en bedrijfsauto’s in Nederland afleggen is hooguit een kwart procent afkomstig van oldtimers (in de zin van door liefhebbers gekoesterd erfgoed). Bovendien rijden deze voertuigen vrijwel niet in de stad of tijdens de spits.
Helaas zijn oldtimers, door onjuiste interpretatie van een door het Planbureau voor de Leefbaarheid uitgebracht rapport, recent in een kwaad daglicht komen te staan. Wetenschappelijk, onafhankelijk onderzoek dat de FEHAC eerder heeft laten verrichten, laat een heel ander beeld zien. Namelijk dat het gebruik van oldtimers zo gering is, dat het behalen van de doelstellingen op gebied van vermindering van uitstoot van fijn stof en stikstofdioxide niet in gevaar komt door het sporadische gebruik van oldtimers.

Belastingopbrengst van oldtimer belasting zal sterk tegenvallen
De FEHAC bepleit dat het zeer onverstandig zou zijn om de al sinds 1994 bestaande vrijstelling van wegenbelasting van oldtimers te beëindigen. De berekeningen die het Centraal Plan Bureau in opdracht van een aantal politieke partijen heeft gemaakt van de opbrengst van zo’n maatregel geven een misleidend beeld van de werkelijkheid. Immers, zoals het CPB zelf ook niet weerspreekt, men heeft geen rekening gehouden met het enorme aantal voertuigen dat gedurende een groot deel van het jaar geschorst zal worden, of zal worden geëxporteerd.
En evenmin is de uitval aan belastinginkomsten meegenomen: minder brandstofaccijns, maar vooral minder BTW en andere opbrengsten uit de omvangrijke oldtimer-economie. En bedrijven zullen moeten sluiten of mensen ontslaan. Maar het immateriële verlies moet misschien nog wel zwaarder wegen. De uitoefening van de hobby wordt voor velen heel erg moeilijk of onmogelijk, en vele clubs en daarmee de sociale structuren die daarmee zijn opgebouwd zullen teloor gaan.
De FEHAC vertrouwt er op dat ministers, staatssecretarissen en Tweede Kamerleden zich realiseren hoe waardevol het is om de in de samenleving sterk verweven en een zonder subsidies goed onderhouden cultureel mobiel erfgoed in stand te houden. Waardevol voor de liefhebbers zelf, maar zeer zeker ook voor de rest van Nederland. Aan maatregelen, die nauwelijks wat opleveren heeft niemand wat !
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Noot voor de redactie:
Dit persbericht is afkomstig van de FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs),
Kosterijland 15, 3981 AJ Bunnik, T: 030-6595370, E: secretariaat@fehac.nl, I: www.fehac.nl
Voor nadere informatie over dit onderwerp kunt u contact opnemen met:
Bert Pronk (voorzitter van de FEHAC) T 06-53131595 of met Bert de Boer (Public Relations) T 0654317390
De FEHAC (Federatie Historische Automobiel- en Motorfietsclubs) stelt zich vanaf haar oprichting (in 1976) ten doel de belangen te behartigen van de eigenaren en houders van voertuigen welke uit historisch oogpunt in stand worden gehouden. Het gaat als regel om voertuigen van 25 jaar en ouder. De FEHAC telt ruim 200 leden, Nederlandse verenigingen en stichtingen die samen circa 70.000 personen vertegenwoordigen. Al deze mensen spannen er zich er voor in om de historische voertuigen die zij bezitten in stand te houden, met inzet van kennis, kunde en tijd, en volledig uit eigen middelen. Aldus zorgen zij er voor, ondersteund door een hele bedrijfstak, dat er in Nederland een rijke en gevarieerde collectie voertuigen behouden blijft; niet alleen personenauto’s, maar onder meer ook bromfietsen, motorfietsen, autobussen, bedrijfsvoertuigen, legervoertuigen, aanhangwagens en tractoren. In haar 35 jarig bestaan is de FEHAC uitgegroeid tot dé gesprekspartner van de overheid op dit gebied. De FEHAC is aangesloten bij de FIVA (Féderation Internationale des Véhicules Anciens) en vertegenwoordigt de sector wegvoertuigen in de stichting Mobiele Collectie Nederland.
 
grensrijder zei:
EMW-ling: de Bitter Type 3.

20111903837_bitter-type3.jpg




Phoenixrood74 zei:
Leuk, ik ben benieuwd naar je foto's! Het is inderdaad erg stil hier.

[size=x-large]WAAR IS IEDEREEN?!![/size]

Uhhh, werken? En dan 's weekends het huishouden doen?

ik denk dat ze les krijgen in auto's spotten.

en ik vind de kleur niet bij de auto passen.
 
Mazzeltsov zei:
Eens met bovenstaande posts. Ik wacht eens af wat er voor concrete voorstellen gaan komen voordat ik iets ga tekenen.

Wacht even. Je tekent niet voor het volledig handhaven van de huidige regelgeving. Je tekent tegen het volledig afschaffen van de vrijstelling zonder enige tegemoetkoming aan de echte liefhebbers. Dat moet je dus beslist doen!!!
 
grensrijder zei:
Wacht even. Je tekent niet voor het volledig handhaven van de huidige regelgeving. Je tekent tegen het volledig afschaffen van de vrijstelling zonder enige tegemoetkoming aan de echte liefhebbers. Dat moet je dus beslist doen!!!

Niet mee eens, eerst zal duidelijk moeten worden volgens welke kriteria iemand een echte liefhebber is, pas dan weet je, op dat onderdeel, waarvoor je tekent.
 
Als we met zijn allen niets doen, dan gaat dit ondoordachte plan er straks komen. Laten we als liefhebbers beginnen met een petitie te tekenen. Ondertussen vergaderen de KNAC en de FEHAC ongetwijfeld al driftig over het in Den Haag aan te bieden plan.
 
grensrijder zei:
Als we met zijn allen niets doen, dan gaat dit ondoordachte plan er straks komen. Laten we als liefhebbers beginnen met een petitie te tekenen. Ondertussen vergaderen de KNAC en de FEHAC ongetwijfeld al driftig over het in Den Haag aan te bieden plan.

Wat klink je nu paniekerig, terwijl je in jouw betoog van gisteravond 20:49, zo evenwichtig en relativerend bent. Ik vind dat je daar het juiste trajekt schetst en daarin is voldoende tijd voor welke aktie dan ook.
 
Ik doe niet paniekerig. Het komt heus wel goed, maar niet als we met zijn allen een afwachtende houding aannemen. Elk initiatief dienen we te ondersteunen.
 
Terug
Bovenaan