Elk Merk Waardig - vereniging voor onbekende en miskende auto's

Guest
Nou heb ik een vraag:

Was de Ford Mondeo die hierboven staat nou een facelift van deze:
dscf1570i.jpg

Of is dat een uitvoeringsgebonden-grille? Kan er vrij weinig over vinden, maar ik dacht juist dat dit het eerste type was (dus zonder facelifts)

Guest
chto-delat-pri-popadanii-vozduxa-v-tormoznuyu-sistemu-ford-scorpio.jpg

Mechanix zei:
Phoenixrood74 zei:
rzasa zei:
https://www.autotrack.nl/tweedehands/ford/mondeo/8610751
Een zogenaamde kandidaat om mijn Chamade op te volgen.
Ik vind dit leuk! De eerste Mondeo is, vóór de facelift, een bijzonder anonieme auto die je nog weinig ziet. Wat mij betreft dus echt EMW!

Ik vind 'm ook heel mooi. Ten eerste begint de Mondeo van voor de facelift al aardig uit te sterven, ten tweede is deze super netjes en ten derde vind ik het een prachtig model!:) En nog hip ook in het wit.

Pak dan een Ford Scorpio.

MWH: voor zo'n Citroën C35 heb je, als je er een auto op gaat vervoeren, een groot rijbewijs nodig. Dat gaat 'm in het geval van SST90 niet worden.

MWH

Gebruiker
stoterstangen90 zei:
MWH zei:
stoterstangen90 zei:
ik zoek dus een beetje naar een EMW oprijwagen.....

Deze is gaaf!

Deze anders?

teruggekeurd naar klein rijbewijs kan daar weinig auto meer op......

zo'n Belphegor is wel geniaal overigens

Dat zal inderdaad voor beide gelden. Eigenlijk moet je dus een ding hebben met een rijklaar gewicht van maximaal rond de 2 ton. Lijkt me vrij weinig... Zo'n Saviem als jij toonde heeft ook al een lege massa van 2380 kg. Tenminste, als ik de kentekengegevens van deze vrij dure bekijk. Kan je nog een auto van 1120 kg meenemen. Hoewel, alle vloeistoffen, jijzelf... Dan heb je nog maar een ton over.
Deze is wel heel EMW, maar ook vrij prijzig. En als het enigszins kan is belastingvrij natuurlijk wel leuk.

Oprijwagens zijn gewoon per definitie gaaf. (y) Leuke zoektocht.

rzasa zei:
MWH zei:
Allemachtig Wouter, je hebt de smaak goed te pakken zeg! Weer een carrosserievariant erbij, en wát voor één... Gefeliciteerd! (y)

@rzasa: Ik vind je Chamade veel cooler! :D

Ik ook, maar die is op. Er moet dus voor half maart iets anders komen.

Hoe op is 'op'? Enkeltje sloop of gewoon wat werk? Wat moet er gebeuren? Zou zonde zijn als dit gave ding verdwijnt...

grensrijder zei:
MWH: voor zo'n Citroën C35 heb je, als je er een auto op gaat vervoeren, een groot rijbewijs nodig. Dat gaat 'm in het geval van SST90 niet worden.
2730 kg lege massa, dan houd je inderdaad niet veel over als je hem omkeurt naar B. Een oprijwagen weegt al snel 2200 kg trouwens. Maar ik snap dat dit niet handig is. Het maakt hem echter niet minder gaaf!

929V6

Actieve Gebruiker
JOtter zei:
Nou heb ik een vraag:

dscf1570i.jpg

Of is dat een uitvoeringsgebonden-grille? Kan er vrij weinig over vinden, maar ik dacht juist dat dit het eerste type was (dus zonder facelifts)

Is dat niet een Ghia-grille?

MWH

Gebruiker
@ss90:
Wel belastingvrij in elk geval. :)

Of om het bij de C35 te houden:
7542762016.jpg

Deze heeft een leeggewicht van 1,94 ton begrijp ik, dus voldoende over voor een auto. Maar wederom prijzig.

Haha! Geniaal! Of deze dan! Het wordt steeds beter!

Dit model ken ik eigenlijk helemaal niet, dus EMW. Maar iets teveel een project denk ik. ;)

Sorry voor de linkjesspam, ik vind oprijwagens gewoon té gaaf. :D

Guest
929V6 zei:
JOtter zei:
Nou heb ik een vraag:

https://img85.imageshack.us/img85/6718/dscf1570i.jpg

Is dat niet een Ghia-grille?

Dat vroeg ik me dus af. Ook omdat ik (ook) Ghia's tegenkwam zonder deze grille (Dus met een 'normale', zoals de grille van de witte Mondeo op de vorige pagina.)

Guest
Die Mondeo-gekte van jullie snap ik echt niet. Ik vind het echt he-le-maal niks. Een slappe poging van Ford om een moderne voorwielaandrijver neer te zetten, waaraan ik geen enkele charme kan ontdekken. Waarom niet een leuke Rover 620i, een Saab 9000, een Buick Regal of een Pontiac Grand Prix?

rover-1232-1.jpg

84saab_9000.jpg

Picture1%20036.jpg

PONTIAC_Grand-Prix-1990_main.jpg

rzasa

Gebruiker
De 19 is in zoverre op dat er een aantal reparaties aankomen (aantal zaken bij de voorwielen; fuseekogels, aandrijfas rechts, nog ander gepiep linksvoor, iets met de kachel (die bleef koud bij het koude weer van vorige week, nu gaat het wel weer)). Dat reparatiegeld spendeer ik liever aan iets nieuws. Ik rij 3 dagen per week van Alkmaar naar Rotterdam en heel comfortabel is de 19 niet qua stoelen.

Deze heb ik ook al een tijdje op het oog.
https://link.marktplaats.nl/525770245
Jammer dat het een automaat is, daar ben ik na het debacle met de Galant wel wat op afgeknapt.
Plus dat het wat meer verbruikt dan gemiddeld. Ben wel gewend aan de 1 op 16 met de 19 nu...

Guest
Geweldig exemplaar! Met de Galant had je gewoon pech, maar met een automaat kun je heel betrouwbaar rijden, hoor. In onze Daimler functioneert hij al drie ton lang probleemloos. Als je echter van Alkmaar naar Rotterdam op en neer pendelt, kun je beter aan LPG gaan denken.

Guest
Wouter82 zei:
Kan ook een modeljaarwijziging zijn, dat alleen de vroege Ghia's een chromen grille hebben :confused:

Dat weet ik dus niet zeker. Er staan namelijk ook '93 Mondeo Ghia's te koop zonder deze grille. Maar misschien ligt het ook wel aan de motorisering, of dat het een automaat betreft of niet.

grensrijder zei:
Die Mondeo-gekte van jullie snap ik echt niet. Ik vind het echt he-le-maal niks. Een slappe poging van Ford om een moderne voorwielaandrijver neer te zetten, waaraan ik geen enkele charme kan ontdekken. Waarom niet een leuke Rover 620i, een Saab 9000, een Buick Regal of een Pontiac Grand Prix?

Ik vind de Mondeo best wel wat hebben, zeker nu je hem steeds minder ziet. (Al vind ik de daaropvolgende versie leuker.)
Maarja, smaken verschillen. Ik vind (persoonlijk) een Rover 620 dan weer helemaal niets, en er zijn vele leukere SAAB's te vinden dan zo'n 9000. Die Amerikanen hebben dan wel weer wat.

Phoenixrood74

Gebruiker
@Grensrijder: volgens mij is er hierboven niet echt sprake van een Mondeo-gekte. Iemand denkt erover eentje te kopen en daar wordt redelijk positief op gereageerd. Persoonlijk vind ik de eerste Mondeo van vóór de facelift een onvoorstelbaar saaie, zaaddodende auto die alleen Auto van het Jaar is geworden door zijn standaard airbag. De facelift zie ik dan weer als een vrij lachwekkende poging om een karakterloos model karakter mee te geven.
Maar bij Elk Merk Waardig is iedere auto toch welkom en wordt ieders smaak toch geaccepteerd? De ondertitel van onze vereniging is nu 'vereniging voor onbekende en miskende auto's'. Dat bekt lekker, maar in het verleden ging het bij ons ook om automobielen die uit het straatbeeld dreigden te verdwijnen te behouden. Is die 'missie' nu niet alleen uit de ondertitel, maar ook uit onze doelstellingen verdwenen? Ja, de Rover 600-serie en de Saab 9000 (vroege versie) vind ik ook veel leukere auto's dan de Mondeo, maar aangezien je die laatste steeds minder ziet zou hij net zo welkom binnen EMW moeten zijn als welke tijdgenoot dan ook.

stoterstangen90

Gebruiker
nou, welkom is ie natuurlijk, maar de handen krijgt ie niet op elkaar.
Althans, niet bij iedereen.
Ik vind het ook niet echt een iconisch ontworpen model.

MWH

Gebruiker
@PR74: Zozo, mag jij de voorzitter de les lezen? :D

@ss90: Voor iconische modellen zijn dan ook al vaak clubs. EMW is nu juist voor de leftovers, begreep ik. Dus modellen waar zelfs wij niets aan vinden zijn juist welkom, toch? ;)

stoterstangen90

Gebruiker
Je hebt gelijk. EMW is de laatste tijd een beetje verworden tot een rariteitenkabinet. Saaie auto's, dat is waar we onze doelstelling naar zouoden moeten verplaatsen. Dus weg met de P100's, Morris Itals, Hyundai Stellars, Austin Maestro's en Ambassadors. Allemaal aan de Mondeo, Opel Astra G, Citroen Xsara, Golf3 en Chevrolet Evanda.

MWH

Gebruiker
Een Evanda, gaaf. :) Ik snap je ook wel, het spul dat vroeger vrij normaal was is niet onbekend of miskend. Maar inmiddels misschien wel bijzonder...

stoterstangen90

Gebruiker
Over 10 jaar wel denk ik. Nu voor mij nog niet. 10 jaar geleden vond ik een Stellar ook nog niet gaaf. Toen waren ze eigenlijk ook al een soort van op.

Mechanix

Gebruiker
Ik weet niet waarom ik dat type Mondeo zo mooi vind, maar ik vind het gewoon een prachtige auto. Ondanks dat het misschien niet de meest hippe of bijzondere auto is. Ik zag laatst een Vectra A, ook al een hele tijd niet meer gezien, en ik vond hem gewoon echt heel mooi!:eek: Mooier dan een Insignia, met die overdreven bolle lijnen.

Die 'suffe' middenklassers gaan heel zeldzaam worden, dus de nette exemplaren moeten echt gekoesterd worden vind ik.

Misschien kan ik m'n liefde voor de Mondeo I toch een beetje toelichten. Ford had de Mondeo in de markt gezet als 'wereldford', een auto die ze overal zouden kunnen verkopen. En naar mijn mening is dat 'Amerikaanse' er nog wel een beetje in terug te vinden. Vooral de grille en de achterkant vind ik wel een beetje Amerikaans aandoen. Die grote koplampen met dat Fordlogo in die witte streep, ik vind het gewoon wat hebben. Tel daarbij het spoilertje en de originele wieldoppen op en je hebt een winnaar!:)

simca1006

Gebruiker
Alleen een basis 5 deurs Mondeo phase 1 is best iets, verder niet mijn auto.Een Lancia Dedra vind ik leuker...

SanderB001

Gebruiker
Wat een fantastische vereniging! Veel van dit soort auto's vind ik helemaal geweldig. Blij dat ik niet de enige in deze wereld ben :)

Guest
Doe mij maar een Kappa sedan. Veel fraaier. Of, voor de smalle beurs, deze... (alleen met IE te bekijken!)

Mechanix

Gebruiker
grensrijder zei:
Doe mij maar een Kappa sedan. Veel fraaier. Of, voor de smalle beurs, deze... (alleen met IE te bekijken!)

Ik zou toch niet snel een auto met z'n kilometerstand kopen. Vergeleken daarbij is die Ford net ingereden.

ZDRIE

Gebruiker
Om even een duit in het zakje te doen. Die Mondeo is geweldig. Lekker veel USA invloeden en een geweldige wegligging.
Ik wist het wel. Subiet kopen zo'n fraaie sedan. Relaxed en toch sportief rijden en ook nog eens betrouwbaar, doen dus.(y)

rzasa

Gebruiker
Bedankt voor het meedenken mannen!
Die Galant is inderdaad mooi. Let wel, het wordt mijn eerste (en dus enige) auto waar wekelijks 600 km mee gereden gaat worden. Wat dat aangaat is de Mondeo een verstandiger keuze.
Een Kappa is te duur in de wegenbelasting en het verbruik.
Als de Galant er van het weekend nog is ga ik een kijkje nemen, helaas ontbreekt het me aan tijd om daar eerder te gaan kijken. Wil hem toch graag bij daglicht bekijken.
(en die Mondeo staat een enorm eind weg...)
Ik vind dit ook een fraaie auto. https://link.marktplaats.nl/528148958

stoterstangen90

Gebruiker
Als daagse auto is die mondeo prima.
Ik zou alleen eens gaan berekenen of het op benzine wel zo'n goed idee is bij dit soort wekelijkse afstanden.

929V6

Actieve Gebruiker
@rzasa,

Qua verbruik zal die Audi waarschijnlijk niet onderdoen voor een Kappa...

rzasa

Gebruiker
Nee, daar heb jij een punt, maar dat kun je dan wat makkelijker wegstrepen omdat hij MRB vrij is.
Zullen we het nu weer eens over jullie auto's hebben? :)

rzasa

Gebruiker
Ia alweer een maandje geleden vertrokken. Problemen met de automaat/bodemloze put. Heel spijtig, was verder een heerlijke auto die volledig aan mijn eisen voldeed.

Guest
rzasa zei:
Nee, daar heb jij een punt, maar dat kun je dan wat makkelijker wegstrepen omdat hij MRB vrij is.
Zullen we het nu weer eens over jullie auto's hebben? :)

Of over beide. Ik heb nog een roestige Austin Ambassador voor je met wat APK-werk. :p

Phoenixrood74

Gebruiker
SanderB. zei:
@Phoenixrood74 ik wil in april naar Vijfhuizen, ik zal een bezoekje brengen aan jullie stand!
Gezellig! Ik geloof dat een van mijn auto's dat weekend op de stand zal staan en ik zelf ook. Hoe dan ook ben je van harte welkom om kennis te komen maken met onze club en onze auto's.(y)

Phoenixrood74 zei:
Arme jongen! Wanneer geven ze jou nu eens een niet-elektrische leenauto mee?;)
Dit is op eigen verzoek. Scheelt tanken, het zit net zo droog en gaat net zo snel. Alleen geen radio, maar voor 20 minuten reistijd is dat geen probleem. Bovendien vind ik dit bijzonderder dan een gewone auto...

Een Mondeo van de eerste serie die nog niet aan de roest of de export ten prooi is gevallen is bijzonder. Een witte Mondeo en dan ook nog zonder duct tape op de bumpers is een absolute zeldzaamheid.

ZDRIE

Gebruiker
Ha ha, ja inderdaad Klassiekerrijder je ziet ze altijd met tape op de bumpers :LOL:
Alleen om die reden zou ik deze Ford al kopen. Uniek teeploos model.

Guus Leferink

Gebruiker
simca1006 zei:
Guus: je twijfelde toch om die te verkopen? :T

Ja, inderdaad een beetje twijfel...
Ze is nog hartstikke goed en rijdt als een zonnetje, maar een keer weer wat anders is ook erg leuk
Dus, geen haast en als er iemand is die interesse heeft kunnen we altijd praten :cool:

Bovenaan