Elco: Peugeot 306 Cabriolet & 407 Coupé

Mooie Mazda foto's Elco!(y)

Ondanks dat een Mx5 eigenlijk een Toyota onder de roadsters is, vind ik hem wel erg leuk.
 
Die rvs brul pijp kun je wel verkopen op marktplaats, misschien zelfs ruilen tegen een goede normale. (Misschien zelfs samen met de bumper), probeer ook eens https://forum.mx-5owners.nl

Al lijkt een dorpel van buiten nog goed, er is toch een 70% kans dat die van binnen al heel ver rot is. Ik kan het weten, ik heb destijds vele mx5's gehad.
 
Ik heb er even met 'n zaklamp in geschenen, ook daar zag het er wel prima uit. Al kun je natuurlijk zonder endoscoop niet tot achterin kijken. Vooralsnog geloof ik het wel eventjes met de roest. En eerlijk gezegd mis ik de 306 gewoon. Hoe goed, lekker en snel zo'n MX-5 ook is: ik zoek dat niet echt in een auto. Gelukkig haal ik die over 'n paar weekjes weer op (met in tussentijd een Clio RS Trophy en een Corsa OPC (y)).
 
Kwestie van smaak natuurlijk, maar ik vind de 306 Cabrio mooier dan de MX-5. En zeker in die gele kleur en met die velgen (maar dat heb ik al eens gezegd volgens mij).
 
Ik ook hoor! Inmiddels staat die dan ook weer thuis, wat een genot. Zo stil en comfortabel is dat dan weer. Op de terugweg heb ik de magische 200.000 km-grens overschreden. Nu is het dus officieel wél een oude bak zonder restwaarde. Mooi, want hij mocht toch al niet weg. En stiekem is 'ie nog mooier dan toen ik 'm met 116k ophaalde, in januari 2013. Op naar de volgende 84.000!

Edit_zpseeed5cum.jpg

Iets eerder ging de MX-5 door de 230k km.

WP_20151111_003%202_zpsjk7rxdd9.jpg
 
Ik wist wel dat jij 'm eerder op twee ton ging hebben.... Gefeliciteerd met deze mijlpaal!
 
ach, 200.000 is ook maar een getal (y) ja voor de restwaarde misschien, maar dan nog geld liever een goed onderhouden strak exemplaar met 200.000 km, dan een van 150.000 die de nodige aandacht had moeten hebben.
 
SLB zijn 330ci ook al :)
Goed onderhoud en dit soort wagens blijven rijden, kmstand zegt helemaal niets.
 
Bofkont zei:
https://ww3.autoscout24.nl/classified/266167327

Denk moet hem even met je delen :)

Als eigenaar moet het dan telkens als een soort "barn find" voelen als je die uit de garage haalt zo weinig wordt zo'n ding bereden. Uniek!

Gave MX-5 trouwens. Volgens mij wil dat goed vooruit. Leuk in de sneeuw ook :)
 
Hmm, weliswaar weinig gebruikt maar ik vind 'm niet écht netjes. Kijk bijvoorbeeld dat canvas op de tonneau, dat is helemaal los en vergaan. En bij zo'n kilometerstand wil ik de uitlaat toch écht wel in 't midden van de uitsparing hebben en frisse knipperlichten vóór... :(
 
Bofkont zei:
https://ww3.autoscout24.nl/classified/266167327

Denk moet hem even met je delen :)

(y)

Dit is echt welhaast de laatste kans om een 306 Cabrio bijna nieuw uit de doos te halen... Prachtige kleur ook: Rouge Lucifer.

0266167327001.jpg


Ik vind de prijs ook netjes.
 
Ik zou het niet weer doen, maar ben toch voor de bijl gegaan. De 306 staat op een winterset, al heb ik dat iets anders aangepakt. Mijn winterset is namelijk een setje Quatrac 3's van Vredestein: goede all-seasons dus. Voor onze milde winters lijkt dat me een goede keuze. Ik deed het deels omdat de Cyclone-set nog altijd voor trillingen zorgde en deels omdat ik het jammer vond om de set Topaze-wielen maar met twee kale banden in de schuur te laten liggen. Maar ook omdat een góede set banden met winterclassificatie vast wat veiligheid toevoegt onder winterse omstandigheden.

De set Cyclones laat ik in het voorjaar eens nakijken en waarschijnlijk ook opnieuw zilvergrijs spuiten, voor de écht stralende Cyclone-look. Zonde geld is dat nooit, want een goede set van die wielen blijft wel wat waard. Wat voor banden daaromheen gaan komen zie ik dan ook wel.

Daarbij staat 'ie ook weer in de Collinite 476s, waardoor de druppels er weer mooi op staan. Ik ben dus helemaal klaar voor de winter (en de teller staat inmiddels op 202020 :D).


P1310008_zpsmyygwpxg.jpg


P1310005_zps9zgczjam.jpg


P1310009_zpsig9gpbhd.jpg

 
Heerlijk bezig Elco (y)
Die collinite blijft een toppertje hey, je banaan staat er ook ontzettend strak bij.
Mijn gebakje heeft gisteren toch echt zijn laatste ritje van het jaar gemaakt, kan wel janken zo vies zijn de wegen.
 
Die wax is inderdaad geweldig, ik hoef niks anders! Hoewel dat spul wat Kristian gebruikt vanwege de fillers ook wel aantrekkelijk lijkt...

De wegen zijn hier wel aardig te doen, en anders wordt 'ie maar vies. Een daily mag dat, het is niet anders. Momenteel staat 'ie weer bij de garage, het trillen bij het remmen werd niet opgelost met de nieuwe set. Komen dus nieuwe schijven/blokken op, want remmen moeten goed zijn en zo kan 'ie er weer een tijdje tegenaan. Dan is alles (grote beurt, distributie, uitlaat, remmen, banden) dit jaar maar gebeurd. Opgeteld kostte 'ie dit jaar best een aardige duit aan onderhoud, maar hij is het waard (y).

P1310013_zps8bqhaban.jpg
 
Prachtige foto's weer van een hele mooie auto !

Met de Vredestein Quatrac 3 rijd ik ook al vele jaren op m'n daily Opel Astra. Heb nu de 2de set al in gebruik. Met de eerste set 80.000 km gereden. Perfecte band en geen gewissel meer 2x per jaar.
 
Prachtige bak nog steeds! En toch zou ik €60 investeren voor een setje phase 3 koplampen, die maken de wagen van voren zoveel breder en moderner!
 
Dat ben ik met je eens, toch ga ik het niet doen. Misschien als deze units ooit defect raken, maar zeker niet nu. Ik vind het wel leuk om een originele Phase 2 te hebben, laat anderen hun auto's maar moderniseren :)
 
Goed, we zijn weer een maandje en een aantal (inmiddels 203500 km) kilometer verder. Na de laatste, 250 km lange rit viel me op dat de 306 bij stilstand een wat suizend geluid maakte. Vanbuiten onhoorbaar, maar vanbinnen toch wel irritant. Ik vermoed dat er weer iets met de uitlaat is, dus dat laat ik binnenkort bekijken. Verder blijkt het weer een zalige reisauto en rijdt 'ie met de oude wielen & nieuwe banden weer onvoorstelbaar fijn. Het verschil met de Cyclones & vooral het ene exemplaar met lichte trilling is wel erg duidelijk.

Ondanks dat gaat de hoofdrol van deze update naar de Mazda. Afgelopen weekend met 'n paar vrienden een groot aantal prachtige dijkweggetjes gepakt. Dan blijkt maar weer dat die oude Japanse roadster beschikt over perfecte rijkwaliteiten. Lekker puur, scherp en... snel! Precies zoals een funauto hoort te zijn.

12493908_962891530459944_5075421428332900125_o_zpsxbv6yaq0.jpg
 
Vandaag is 'ie even op de brug geweest de oorzaak van het suizende geluid was goed te zien. Een hitteschild was losgeraakt en geleidde 't geluid van de middenbuis het interieur in. Die zit weer vast, dus de auto is weer stil. Nu zit 't sierstuk alleen niet meer mooi midden in de uitsparing. Ach, het houdt me van de straat :T
 
Inmiddels is het alweer 31 januari, dat betekent dat de 306 Cabriolet alweer drie jaar (en één dag) in mijn bezit is. De laatste stand die ik zag was 204.327 km, wat betekent dat er sinds aanschaf bij 116.200 al ruim 88.000 km bij gekomen zijn. Een gemiddelde van net geen 30.000 km/jaar dus!

Bij zulke afstanden hoort natuurlijk het nodige onderhoud, het meeste daarvan is afgelopen jaar uitgevoerd. Ik noem een set nieuwe riemen, spanners en een waterpomp onder de kap, een nieuwe uitlaatlijn, nieuwe handremkabels, remschijven vóór en nog wat kleinere zaken.

De volgende klus wordt het eindelijk weer werkend maken van de voorruiten. De daarvoor benodigde stekker ligt al maanden in de kofferbak, maar moet nog op z'n plek gesoldeerd worden. Ook wil ik dit jaar het setje Cyclones opnieuw (laten) controleren op rechtheid, opnieuw spuiten in de juiste tint & voorzien van goed, sportief en veilig zomerrubber.

De laatste foto heb ik niet zelf gemaakt en momenteel vertoeft de 306 elders. Morgen is 'ie weer terug!

20160131032342_zpsji0aqq80.jpg
 
Als de Z4 zo snel is kan er toch een turbo op de Mazda....heel makkelijk. ;) Relatief t.o.v. andere auto's dan.
 
Er zit al een supercharger op de MX-5 hè. Om die Z4 bij te houden moet er nog minstens 100 pk bij. Gelukkig is dat niet het doel :).
 
Elco zei:
Er zit al een supercharger op de MX-5 hè. Om die Z4 bij te houden moet er nog minstens 100 pk bij. Gelukkig is dat niet het doel :).

Oh ja? Die heb ik dan gemist.

Waarschijnlijk is een ander diff en een sterkere koppeling ook al een heel groot verschil.
 
Hij krijgt het echt goed op de weg hoor, maar de 300+ pk sterke Z4 is en blijft de snellere. De MX-5 wordt op den duur zelfs ontdaan van z'n SC en daarna weer verkocht :)
 
Elco zei:
Hij krijgt het echt goed op de weg hoor, maar de 300+ pk sterke Z4 is en blijft de snellere. De MX-5 wordt op den duur zelfs ontdaan van z'n SC en daarna weer verkocht :)

Oh, ja.....ach dan moet je inderdaad iets van goede huize meenemen om die te verslaan. Zonde...
 
Vandaag eindelijk aan de to do-list gewerkt: de ontgrendeling van de tonneau-cover werkt weer zoals het hoort. Het benodigde onderdeel kost bij Peugeot 90 euro exclusief btw, terwijl iets vergelijkbaars bij de fietsenmaker voor 2,95 euro verkrijgbaar is. Nog even zelf op maat dremelen (sjit, toch te kort dus dan 't tweede bevestigingspunt maar overslaan...) en monteren maar!


WP_20160211_15_55_25_Pro_zpss0le0uqz.jpg


WP_20160211_15_21_47_Pro_zps3i3xevw4.jpg


WP_20160211_15_21_28_Pro_zpsprol4g6d.jpg


En daarna natuurlijk even een blokkie om. Eigenlijk de eerste keer dit jaar!

P1310626_zpsn9r7zt9p.jpg
 
Heerlijk Elco (y)
Als ik die prachtige foto zie gaat het bij mij ook heel erg kriebelen, ik wil voorjaar/zomer!!
 
Haha, dank! En over oplossingen gesproken, het was een zware bevalling maar de zijruiten willen ook weer open! Met behulp van m'n vader (naja, hij met behulp van mij) de onderstaande stekkerbrij aangesloten op de kabelboom van de auto. De originele kabels waren namelijk gebroken bij het beginpunt van de stekker.

De boosdoener:

P1310638_zps0wldaa2u.jpg

De kabelbrij:

P1310634_zpsgt04sf2d.jpg

En de deur eruit om wat werkruimte vrij te maken:

P1310631_zpspvxmqkxz.jpg

Een lastig en langdurig klusje, maar... het werkt weer en daar gaat het om! Kan ik weer lekker met alle ramen naar beneden rijden of fatsoenlijk een kaartje trekken bij de parkeergarage.
 
Na bijna twee maanden weer 's een update! Inmiddels staat de teller bijna op 210.000 km, dus de stand neemt met zo'n 1.800 km per maand toe. Niet geheel probleemloos trouwens, want 't brandstofsysteem blijft me parten spelen. Zo af en toe krijgt 'ie geen brandstof en zelfs mijn topmonteur weet niet waar dat aan kan liggen. Dat omdat 'ie het meestal wél gewoon doet. Ik ben dus naarstig op zoek naar een echte Peugeot-specialist die mij met dit probleem kan helpen. Ken je er eentje, laat 't me weten!

Dat probleem zet de verdere plannen even op pauze, want pas als 'ie weer volledig betrouwbaar is begin ik met 't opknappen van de Cyclones en komen daar sportieve zomerbanden omheen. Verder is er niet zoveel te updaten. Uiteraard krijgt 'ie regelmatig zijn wasbeurten en ik moet 'n touwtje van de kapconstructie vervangen. Dat is ontzettend eenvoudig, dus dat komt binnenkort.

Ohja, en ik heb de uitlaat gisteren even netjes rechtgehangen en in Brabant genoten van de 22 graden celcius!

WP_20160331_18_47_39_Pro_zps77ivf61t.jpg


WP_20160404_13_06_16_Pro_zpsmg4xzoop.jpg


6tag_020416-182054_zpscijqsqmz.jpg


WP_20160402_17_42_27_Pro_zpsaaygfx34.jpg

 
Is de stekker van je brandstoftoevoerklep nog goed? Was een probleem bij onze Kangoo en mijn oma haar 207 toen ze net nieuw waren.
Ze waren verkoold en gaven dus zo nu en dan geen signaal meer door.

Beetje een stretch....maar wellicht!
 
Elco zei:
Dat omdat 'ie het meestal wél gewoon doet. Ik ben dus naarstig op zoek naar een echte Peugeot-specialist die mij met dit probleem kan helpen. Ken je er eentje, laat 't me weten!

Ik zou gewoon naar een Peugeot dealer gaan, die hebben heus wel monteurs van 'de oude garde' die kijk kunnen hebben op de zaak.
Succes verder me je auto!
 
Youngtimers hebben wel eens wat TLC nodig Elco, maar dat vind jij zo te zien niet erg. Ik hoop dat het geen grote problemen zijn met de brandstofpomp.

Enne die schoenen, is dat soms een dingetje onder peugeot liefhebbers? Heb namelijk precies zulke schoenen maar dan natuurlijk in het blauw :D
 
Ken Blockjes (DC's)! Fijne schoenen, al is gele stof eigenlijk niet aan mij besteed. Snel vies, amper schoon te krijgen!

De 306 gaat vrijdag naar 'n specialist in Franse auto's én in storingzoeken. Lijkt me dubbel-goed :)
 
Terug
Bovenaan