Elco: Peugeot 306 Cabriolet & 407 Coupé

Pjötr zei:
EN anders, hier in Assen zit een Peugeot sloperij... annex specialist.

Mooi dat bij Franse merken een sloperij hetzelfde is als een specialist. :D
 
Pjötr zei:
Had je niet naar de Franse sloperij kunnen rijden? Die zit in Groningen, EN anders, hier in Assen zit een Peugeot sloperij... annex specialist. smiling smiley

Yep, maar de enige cabrio die daar staat ken ik al. Die had 'n elektrische bediende kap en mist dus net dit onderdeeltje! Ik ga nu lekker zelf aan de slag met een remkabel van de fietsenmaker (nieuwe bij de dealer kost 90 euro ex btw!). Wanneer ik tijd heb, tenminste. Eigenlijk wil ik eerst de raambediening weer werkend hebben: het onderdeel heb ik, maar de tijd...


@ Honda 1.5i VTEC-E

Thanks! :) Vind ik ook nog steeds...
 
Ah oké.
Als je wilt kan ik wel eens een keertje langs rijden of de sloper/specialist dit onderdeel heeft, EN wat het eventueel moet kosten.
 
Ik denk dat 't meer tijd kost om een ander onderdeel los te sleutelen en te plaatsen dan om een nieuwe te maken. Als ik ermee aan de slag ga -ik heb nu weer wat meer tijd- zal ik wel wat foto's maken van het proces :).

Jammer dat het weer, net nu ik weer wat aan de auto kan gaan doen, minder mooi wordt. De raambediening moet immers ook nog gerepareerd worden en daar is zowel tijd als mooi weer voor nodig. Dat ik meer tijd heb komt doordat 't project waar ik de afgelopen tijd aan werkte ten einde is. Erg jammer, want het was fantastisch. Wel erg leuk: aan het eind kreeg ik deze van het dochtertje van de opdrachtgever :)

P1300242_zpskoioa6vg.jpg
 
Ik had nog een foto liggen van een broertje/zusje van je 306 Cabriolet, eveneens een 1.6 maar uit 1999. De auto is niet zo mooi gepoetst, maar ziet er niet onverdienstelijk uit en is nog in het bezit van de eerste eigenaar. Niet zo mooi als die 306 van Hama, maar toch ;)

21269666195_4bd51312de_c.jpg
 
Ik zag je afgelopen vrijdag nog voorbij rijden op de Rijksweg ter hoogte van de AH ongeveer, zal rond 19.30 zijn geweest. Dakloos uiteraard, blijft een mooie auto. (y)
 
Mooie spot! Erg leuk dat de eigenaar al die jaren de verleiding van Cyclones heeft weerstaan. En ook zonder mistlampen, like! Hij ziet er zo op de foto in ieder geval nog prachtig uit.

@ Caspian,

AH! Richting 'de stad uit' denk ik dan. Dat stukkie veel gereden de laatste tijd :).
 
Elco zei:
@ Caspian,

AH! Richting 'de stad uit' denk ik dan. Dat stukkie veel gereden de laatste tijd :).

Ja, in die richting inderdaad. Richting Thesinge zeker? Ik kwam een foto van je tegen die daar was gemaakt. :)
 
Het was inderdaad Thesinge! Prachtig dorpje, nog mooier theater aldaar ;)

De afgelopen maand zijn er 4.000 km (!) bij gekomen, waarbij geen problemen om de hoek kwamen kijken. Ik ga ervan uit dat 'ie die fase nu is ontgroeid en ik de komende tijd weer zonder problemen door kan rijden. Wel begaf mijn noodoplossing voor het openen van de kap-afdekplaat het midden in Assen (en direct gespot door Pjötr!), waardoor ik daar 20 minuten bezig was om de kap alsnog te sluiten... Daar heb ik tegelijk een wat degelijker noodoplossing gemaakt, nu eens de tijd maken om het écht op te lossen. Maar eigenlijk ga ik liever rijden...

P1300418_zpssa1mlalk.jpg
 
Heerlijke foto Elco (y)

Morgen trek ik het Groningse platteland ook in, Bellingwolde/Vriescheloo is de planning, als kind enige jaren gewoond.
Lang geleden, verheug me erop.
 
Oh ohh...

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mazda/m971922432-mazda-mx5-1-6-u9-1992-zwart-met-supercharger.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618
 
adinsx zei:
Oh ohh...

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/mazda/m971922432-mazda-mx5-1-6-u9-1992-zwart-met-supercharger.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618

Een MX-5 voor 2.500 EUR?
Doet me - vooral aan de onderzijde - het ergste vermoeden :(
 
Mx5 met supercharger, hmmm dat is een leuk monstertje :cool:
Maar idd met die prijs vrees ik ook wat voor het roestmonster bij de mx5.
 
Erg gaaf Eclo, je schoot vanmiddag al voor me langs met een brede smile van oor tot oor!

Kom maar op met die details(y)
 
Nee, instorten doet 'ie voorlopig nog niet. Natuurlijk heeft 'ie wat plekjes, maar niets wat de structurele rigiditeit aantast of niet netjes te maken is. Qua lakwerk heeft de auto zeer goede en wat minder goede plekken. Na een fijne poetsbeurt moet 'ie er weer een stuk beter uitzien. Het meest bijzondere is de supercharger: die kom je niet vaak tegen. Indicatie van het vermogen: rond de 160 pk. Ik kan je zeggen dat de auto serieuze stappen zet en echt heerlijk stuurt.

Ik heb de auto samen met een vriend van mij gekocht. Het doel: hem iets netter en iets origineler maken. Een net stuurwiel erin, hem wat hoger op z'n pootjes zetten en de foute blèrpijpen vervangen voor iets originelers, bijvoorbeeld. En er ondertussen natuurlijk af en toe een fun-ritje mee maken! Een leuk projectje dus, waarna 'ie waarschijnlijk een ander baasje mag krijgen.

Wat specs:
  • Mazda MX-5 NA 1.6
  • Zwart
  • Bouwjaar 1992, geïmporteerd in 2000
  • Supercharger
  • Schroefset
  • Praktisch nieuwe, nette PVC-softtop
  • Elektrische raambediening
  • Originele lichtmetalen velgen
  • Apk tot eind oktober 2016

De 306 blijft dus en is inmiddels de 199.000 km gepasseerd. Wat een heerlijk baken van rust is dat, naast dit jankenden en blèrende ding! :D
 
Heerlijk speelgoed Elco, op zulk laag gewicht en goede rij eigenschappen heb je daar een puur sport monstertje :cool:
 
S-RS zei:
Erg gaaf Eclo, je schoot vanmiddag al voor me langs met een brede smile van oor tot oor!

Kun je inmiddels alweer normaal horen? :)

Een heerlijk speeltje is het zeker! Ik moest echt even wennen aan de auto, want zo klein en sportief tref je ze eigenlijk niet meer. Toen ik 'm eenmaal een beetje in de vingers had werd 'ie juist heel snel vertrouwd. Vandaag gelijk bezig geweest met Fertan voor de roestplekjes op de dorpels. Binnenkort behandel ik dat na, dan moet het weer netjes zijn. Ik sta er zelf ook nog wel versteld van hoe de auto qua roest meevalt. Mijn grote uitdaging daarna wordt het weer laten glanzen van de lak.

Dit topic blijft wel mijn '306-topic', maar af en toe zal de Mazda de revue passeren... :)
 
Elco zei:
Kun je inmiddels alweer normaal horen? :)

Haha, ik heb er weinig van gehoord. Zelf zat ik ook in de auto en jij reed rustig op constant tempo achter een andere auto. Dus geen gebrul :)
 
He een MX5 erbij!
Ik ben jaloers op jouw SC :eek: en dat voor die prijs, daar heb je een koopje aan.
Bodem hoef je verder niet zo bang voor te zijn, maar als er roestplekjes op de dorpels zitten. Dan zal daar gelast moeten worden (gaat van binnenuit)
Stiekem zijn de velgen niet origineel. dit zijn de velgjes van na de facelift in 1994. Deze is af fabriek geleverd met 'bolletjes velgen'
Wel moet ik zeggen dat dit een stuk beter staat. Dus gewoon eronder houden ;)

De 'blerpijp' moet je ongetwijfeld kunnen ruilen met iemand op het mx5 owners forum. klopt het nu dat jij links geen uitsparing heb voor die 2e pijp? Slordig gedaan dan.
Waarom wil je hem trouwens omhoog doen? Is het vanwege het uiterlijk of comfort? optisch vind ik het zo perfect, comfort kan ik niet beoordelen. Dat hangt ervanaf hoe hij is verlaagd.
 
Yes, een MX-5! Ik denk dat we alles in acht nemend een prima koop hebben gedaan. Ik zal nog eens goed kijken naar de dorpels, maar heb echt het gevoel dat het meevalt. En anders moet er maar in gelast worden: dat kost de wereld niet en uni-zwart kan ik zelf prima overspuiten. Dank voor je info over de velgen. Dit wist ik niet, maar inderdaad: deze velgen zijn net iets mooier.

Over de uitlaat: links is -heel keurig- een extra uitsparing gemaakt, dat had ik liever niet gehad, want daardoor moet er eigenlijk een nieuwe achterbumper komen. Want een dubbele pijp die ook nog eens zoveel herrie produceert gaat er bij mij eigenlijk niet in.

Wat de verlaging betreft vind ik 't comfort zo goed, maar de looks nét niet. Hij mag zo'n 1,5 cm omhoog zodat 'ie links, rechts en boven goed uitvult.
 
€2500 incl. sc is gewoon erg goedkoop. Die SC is echt wel wat waard. Ga met sc er trouwens maar vanuit dat je zo'n 145-155pk hebt in plaats van 160. Neemt niet weg dat het erg lekker is. ze werden er een tijdje geleden vrij veel opgezet, nu zijn ze vooral met turbootjes aan het prutsen
Als het alleen de dorpels zijn, dan ben je een flinke €500 kwijt zonder spuiten en strakmaken.

Wat voor een uitlaat je er nu onder hebt zitten, weet ik zo niet. Maar misschien kun je alleen het eindstuk zo houden? Of met iemand ruilen inclusief de achterbumper. Als je de achterbumper toch gaat vervangen, zou ik gaan zoeken naar een miata achterbumper. Dan is die rode vlek ook gelijk weg. (geen zorgen, een mistachterlicht is niet verplicht voor jouw auto)

Ah dus puur voor de looks. Misschien kun je hem nog iets omhoog zetten. Weet je zeker dat je een schoefsetje hebt, en niet alleen verlagingsveren? Ik heb verlagingsveren, en dan ligt hij ongeveer even hoog. terwijl je nog wel gewoon comfortabel kan rijden. De goedkopere schroefsetjes zijn vaak ongelovelijk hard. Helemaal ruilen voor origineel zal ik niet direct doen, dan is het een MX4x4

Trouwens, die vriend met wie je hem samen hebt gekocht. Heeft die al een NB? (die auto achterop de foto)
 
Hij zal nog wel eens op een rollenbank belanden, dan moet blijken wat 'ie echt levert. Vrienden en collega's die de MX-5 al even hebben gereden gaven aan dat 'ie wel aanvoelt als een 160 pk-auto. Ik ben niet zo van de specs, meer van hoe 't in de praktijk aanvoelt. En dat zit helemaal goed!

De dorpel die wat plekjes kent is de linkerdorpel, rechts is 'ie helemaal goed en zelfs strak. Dat valt dus alweer mee. De uitlaat is 'n flinke RVS-demper (naja, demper...) met een pijp links en een pijp rechts. Als 'ie niet zoveel geluid zou maken had ik 'm wel geaccepteerd. Die vriend rijdt zelf overigens ook een NA, die NB was van weer 'n ander. Toen ik die auto reed werd het verschil tussen wel en geen supercharger pas goed duidelijk!

(Ohja, en het is echt een schroefset :))
 
Goedendag zei:
Stiekem zijn de velgen niet origineel. dit zijn de velgjes van na de facelift in 1994. Deze is af fabriek geleverd met 'bolletjes velgen'
Wel moet ik zeggen dat dit een stuk beter staat. Dus gewoon eronder houden ;)

Dit zijn eigenlijk de velgen die onder mijn 1996 NA hoorden te zitten.
Maar ik was gek op de bollekesvelgen, dus zaten er stalen velgen van een '90-er onder de mijne.
Bij doorverkoop heeft de verkoper er blijkbaar weer alu-velgen onder gezet.

En best de drempels toch eens heel goed en niet te zachtzinnig inspecteren.
De mijne waren 7 jaar geleden professioneel hersteld,
ze zagen er nog perfect uit,
maar toch had één van de drempels - nog vrijwel onzichtbaar - weer een rotte plek waar je zo kon doorprikken :(

Maar alles bij mekaar heb je een leuk speeltje voor erbij (y) ; en goed dat die niet ter vervanging van de 306 is want hoewel beiden dakloos zijn het heel verschillende wagentjes.
 
Goedendag,

"Als het alleen de dorpels zijn, dan ben je een flinke €500 kwijt zonder spuiten en strak maken "

Bij mijn adresje was ik daarvoor 350 euro kwijt, beide dorpels geheel hersteld/gespoten in kleur.
Plus nog wat andere werkzaamheden, zoals een scheur in de voorbumper herstellen plakken/plamuren/ in kleur spuiten, en rechter voorspatbord een spot repair.
 
Ik schrok ook wel een beetje, bang dat de 306 het veld had geruimd!

Hoe gaat het met het dakje? ik kan altijd nog eens vragen of die Peugeot-sloper nog iets heeft.
 
Nee! Die 306 is echt míjn auto, dus die mag niet weg.

Met het dakje gaat het goed, want de tweede noodoplossing is veel beter dan de eerste. Het behandelplan heb ik al klaar, nu ontbreekt het me alleen nog aan tijd. De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat de MX-5 daarop geen positieve invloed heeft...
 
Gaaf apparaat, Elco! Al moet ik zeggen dat ik blij ben dat je de 306 niet hebt ingeruild. die vind ik mogelijk nog leuker als de MX-5 :)
 
Een mooie 306 cabrio wordt inderdaad zeldzaam.
Eigenlijk kom ik ze eigenlijk amper nog tegen op de weg.
 
Dat gaat dus de goede kant op wat betreft de waarde van mijn exemplaar :). Vandaag na ruim 2 weken en 2.000 kilometer maar weer eens gewassen. Daarna stoorde de voorbumper mij meer dan ooit: 't minst mooie plekje aan de auto. Een met lakstift bijgewerkte schampschade die er al bij aanschaf zat. Nu had ik recent een spuitbus in kleur besteld voor wat werk onder de motorkap -komt nog-, maar ik heb het eerst eens hier gebruikt. Morgen nog even polijsten, maar ik ben nu al tevreden met het resultaat.


P1300759s_zps8hajajst.jpg


P1300769s_zps2lixaxcn.jpg

 
Ik ben ook zeker niet ontevreden. Minder kon het natuurlijk niet echt worden, dat maakt het makkelijker om dit aan te pakken.
 
Inmiddels staat de nog steeds keurige 306 stil en heb ik de MX-5 opgehaald. De komende weken rijd ik daar even in. Dat kan wel, want er staan niet bijzonder veel kilometers op de planning. Met dit verbruik, waarvan ik nog geen heel goed beeld heb anders dan dat het hoog is, is dat maar beter ook.

Deze dag leende zich in ieder geval heel goed voor een tourtje zonder dak. Grootste verademing: de ruiten kunnen naar beneden, dat is in de 306 nog steeds niet het geval! Verder is het ook echt een zalige scheurmachine die werkelijk rijdt als een kart zonder je rugwervels te slopen. Ik kan me er wel even mee vermaken (y)

Zoals jullie van mij gewend zijn, een paar plaatjes:


P1300830_edited_zpshczfwu8h.jpg


P1300831_edited_zpsopaz9ycf.jpg

 
Daar zit een subtiele textuur in. Ga je dat schuren, wordt het nog minder mooi... :)
 
Terug
Bovenaan