Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Maserati Grecale Trofeo & Range Rover Velar P400e & Jaguar XKR Convertible

Je bent gespot in Enschede om 14.05 uur op de kruising van de Boulevard 1945 en de Hogelandsingel.

Ik zag een Giulietta in een zeer bijzondere kleur. Eerste letters van het kenteken kon in de snelheid zien: KS! Zojuist nog in dit topic zitten snuffelen en de kenteken combinatie klopt.

Leuk en ik moet zeggen dat het een schitterende kleur is. Je pikt de auto er zo uit tussen al het overige saaie grijze, zwarte en witte 13 in het dozijn auto's! Volg het topic regelmatig. Ook het filmpje van het geluid van de uitlaat heb ik gezien. Je maakt er weer iets fraais van. Zonde om over twee jaar weer afscheid van te moeten nemen!

verlichting2 zei:
Je bent gespot in Enschede om 14.05 uur op de kruising van de Boulevard 1945 en de Hogelandsingel.

Ik zag een Giulietta in een zeer bijzondere kleur. Eerste letters van het kenteken kon in de snelheid zien: KS! Zojuist nog in dit topic zitten snuffelen en de kenteken combinatie klopt.

Leuk en ik moet zeggen dat het een schitterende kleur is. Je pikt de auto er zo uit tussen al het overige saaie grijze, zwarte en witte 13 in het dozijn auto's! Volg het topic regelmatig. Ook het filmpje van het geluid van de uitlaat heb ik gezien. Je maakt er weer iets fraais van. Zonde om over twee jaar weer afscheid van te moeten nemen!

Dat klopt, dat moet ik wel zijn geweest. Dank voor het compliment. De auto is nu echt in zijn "wintervacht". Wil zo snel mogelijk de Eibach veren en 19 wielen eronder plaatsen, maar het is toch wat verstandiger te wachten op het voorjaar.
De auto blijft in ieder geval wel een tijdje. 2 jaar zou wel eens kunnen kloppen :)

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
verlichting2 zei:

Dat klopt, dat moet ik wel zijn geweest. Dank voor het compliment. De auto is nu echt in zijn "wintervacht". Wil zo snel mogelijk de Eibach veren en 19 wielen eronder plaatsen, maar het is toch wat verstandiger te wachten op het voorjaar.
De auto blijft in ieder geval wel een tijdje. 2 jaar zou wel eens kunnen kloppen :)

Stuur mij tegen die tijd even een berichtje als je hem verkoopt! :p

Ik heb al een hele mooie weer voorbij zien komen in Duitsland, prijstechnisch ook wel interessant. Ik denk dat ik mijn pinpas maar even door ga knippen. *-)

Ik ben eerlijk gezegd ook wel erg benieuwd om deze zeer mooie Giulietta eens in het echt te mogen aanschouwen! Wie weet bij een meet ergens een keer. :-D

Brent® zei:
Ik heb al een hele mooie weer voorbij zien komen in Duitsland, prijstechnisch ook wel interessant. Ik denk dat ik mijn pinpas maar even door ga knippen. *-)

Hoeveel verlies maak je op de Mini? Als dat binnen de perken blijft....zie ik geen reden het niet te doen. ;)

Nico GTR zei:
Brent® zei:

Hoeveel verlies maak je op de Mini? Als dat binnen de perken blijft....zie ik geen reden het niet te doen. ;)

Haha, het liefst geen verlies. Moet wel zeggen dat ik al 2x een aanbieding heb gehad voor de auto, maar ga er niet concreet op in, de auto hoeft niet weg ben er blij zat mee. Maar zo'n Giulietta blijft toch een aantrekkelijke auto om te zien, dus denk dat ik eerst maar eens erin moet gaan rijden, haha!

Ik ben verliefd: https://www.prinsalfa.nl/aanbod/alfa-romeo-giulia-2-2-super-automaat-240pk-19-inch-pano-sound-etc_4574/?filter%5Bmodel-391%5D%5B4251%5D=giulia&order=datum-nieuwst

Dit gaat hem hierna wel worden. Geen diesel denk ik, maar wel met deze wielen, kleurstelling en verlaging. Wat ongelooflijk mooi. Jaartje of 2...:)

Over jaar of twee zullen ze ook wel prettiger qua prijs zijn. ;) Maar wat een fantastische uitvoering bijna geheel zoals ik hem laatst op internet had samengesteld. Enige verschil: Donkerblauwe metallic-lak. :p

Ik ben verliefd: https://www.prinsalfa.nl/aanbod/alfa-romeo-giulia-2-2-super-automaat-240pk-19-inch-pano-sound-etc_4574/?filter%5Bmodel-391%5D%5B4251%5D=giulia&order=datum-nieuwst

Dit gaat hem hierna wel worden. Geen diesel denk ik, maar wel met deze wielen, kleurstelling en verlaging. Wat ongelooflijk mooi. Jaartje of 2...:)

:O(tu)

Dit is idd wel een heel erg mooie uitvoering zoals hij hier staat.

@Bossinkje
Haha ja die is echt heel erg gaaf. Onwijs mooi ding!

@Brent
Ik vind juist de combinatie van het grijs, zwarttinten en de gele remklauwen voortreffelijk. Ik had hem zo kunnen bestellen.

@Bofkont
Ja, dit is wel erg mooi. Even sparen nog.

Ondertussen de tijd gehad om de 100-200 in Duitsland met hernieuwde software te testen met goed schakelwerk: 13,19 seconden: https://www.youtube.com/watch?v=7JWa9hEr3wE
Wat dat betekent: sneller dan de nieuwste Focus RS, sneller dan een Golf R DSG, sneller dan een Civic Type R... En vast nog veel meer. En dat alles met een schamele 1.7 liter. Maar het is ook goed zo. Meer dan genoeg vaart.
Vandaag ook even nieuwe sierstukken besteld. Net een maatje groter. Zullen hier volgende week zijn. (tu)

Bloedjesnel B)
Maar dat je echt sneller in realiteit bent dan die concurrenten kom je pas achter als je ze in het echt treft :T

Hier een focus RS revo, doet het zelfde sprintje in 10/11 seconden
https://www.youtube.com/watch?v=Kk-rNNRVB9s

Als ik hem dan weer vergelijk met een stock A45 AMG met 381pk valt de Mercedes erg tegen, conclussie, die Alfa van je is echt rete snel!
https://www.youtube.com/watch?v=qpwQPPb0muk

Bofkont zei:
Bloedjesnel B)
Maar dat je echt sneller in realiteit bent dan die concurrenten kom je pas achter als je ze in het echt treft :T

Hier een focus RS revo, doet het zelfde sprintje in 10/11 seconden
https://www.youtube.com/watch?v=Kk-rNNRVB9s

Als ik hem dan weer vergelijk met een stock A45 AMG met 381pk valt de Mercedes erg tegen, conclussie, die Alfa van je is echt rete snel!
https://www.youtube.com/watch?v=qpwQPPb0muk

Ik vergeleek het dan even puur met YouTube filmpjes. Zo'n RS Revo heeft trouwens ook 80PK meer, dus dat mag dan ook wel. De originele versie staat ook op YouTube (van AutoTop) en die haalt het niet bij mijn Alfa. Die Mercedes heeft trouwens ook nog eens een dubbele koppeling waar ik absoluut niet tegen kan schakelen. Niet slecht! :}

Nee wat ik zeg, helemaal niet slecht , bloedsnel zelfs :T
Wellicht dat die 45AMG het boven de 200 het wat beter doet, maar de 100-200 stelt hij echt teleur met zoveel vermogen.

Oef.. die Grigio Vesuvio Giulia... man man man wat een apparaat zeg. Fijn om te weten dat ze over een paar jaar (hopelijk) bovengemiddeld hard hebben afgeschreven :D

@Bofkont
Nou traag is het zeker niet hoor. Vergelijk het maar eens met de nieuwste rs3. Die is niet sneller namelijk. Ook in dat territorium kom ik dus nu (:B

@zadelsnuiver
Geweldig apparaat. Ik ga binnenkort met een van mijn beste vrienden bij Prins proefrijden in een Giulia QV. Hij is in de markt voor een M4, maar ik heb hem kunnen overtuigen van een QV. Ben erg benieuwd, ook wat hij gaat kiezen. (tu)
Mooi moment om ook eens deze grijze Giulia te gaan bekijken.

Bofkont zei:
Nee klopt Thomas, dat schrijf ik toch ook niet, ik zeg bloedsnel :D

Bedoelde meer jouw opmerking over de A45. Ach ja, versnellingsbakverhoudingen en FWD/AWD/RWD maakt ook veel verschil in aandrijfverlies.
Op 1 april trouwens een Autobahnmeeting met de Alfa club op de A31. Goed moment om eens echt te testen wat erin zit. (tu)

Slecht nieuws. De koppeling slipt door. Nieuwe versterkte koppeling is besteld van Sachs. Komt er volgende week onder. Wordt ook gelijk de distributieriem vervangen alsmede de verlagingsveren geplaatst. Ik ben weer arm. :O:(

Koppelingen van de fiat groep zijn ook niet echt berekend op gigantisch veel meer vermogen of hoge standen. Althans daar begint het wel echt op te lijken!

Ach, mooie nieuwe en het doet weer wat het moet doen. (tu) En Thomas weet je weer waar je voor werkt. :T

Nico GTR zei:
Koppelingen van de fiat groep zijn ook niet echt berekend op gigantisch veel meer vermogen of hoge standen. Althans daar begint het wel echt op te lijken!

Ach, mooie nieuwe en het doet weer wat het moet doen. (tu) En Thomas weet je weer waar je voor werkt. :T

Volgens mij is de originele tot 390nm berekend. Mijn vermoeden is dat ik ergens op 440nm zit momenteel. Dus ja, teveel. :}
Ik werk overigens wel liever voor andere dingen. Koppeling is zo'n duur geintje waar je achteraf niets van merkt.

Brent® zei:
Brent® zei:
Italiaans temperament, laten we het daarop houden! :p

Iets teveel vermogen voor het standaard spul (:P)

Het is net een vrouw. ;)

Kun je nagaan, die arme vriendin van me ;)

Had ik helaas al verwacht stiekem, was met mijn Audi S3 destijds niet anders.
Is toen ook een verzwaarde sport koppeling van sachs in gekomen.
Maar samen met de distributie gaat dat weer serieus knaken kosten.

Ach hoort er allemaal bij :D(tu)

Afgaande op je filmpje is dit inderdaad serieus snel! JAmmer van de koppeling, een noodzakelijke ingreep zullen we maar zeggen...

@Bofkont
Ja het wordt weer een duur geintje. Na de 3 inch uitlaat en velgen en banden eigenlijk iets waar ik niet op had gehoopt. Het was een gevalletje "hope for the best". Maar goed, dat duurde dus niet heel erg lang.
Net een kwartier met Sachs aan de lijn gehangen. Morgen wordt de koppeling speciaal voor mij gemaakt en direct verstuurd. Moet die er rond maandagmiddag zijn.

@Brent
Geen idee, ze klaagt weinig. (:P)

@Gewoon Dirk
Snel is het zeker, alhoewel het ook wel weer snelt went. De koppeling is inderdaad een noodzakelijk ingreep. Andere oplossing is het vermogen terug schroeven. Maar dat is een beetje zonde na al het werk. Dan maar die koppeling. (tu)

Auto vandaag weggebracht naar de garage voor:

- Sachsperformance koppeling
- Nieuwe distributieriem met waterpomp
- Eibach veren
- Nieuwe sierstukken

Auto haal ik eind deze week op. Waarschijnlijk met een lege portemonnee *-)

Dat zijn wel aardige dingen ja, pfoe!
Bij m'n Punto begon de koppeling ook te slippen, die is een maandje terug vervangen. :(

Het spul zal ook wel niet helemaal op de krachten berekend zijn... Ik meende dat je ooit bij een Bravo ook last had van aandrijfassen die stuk gingen.
Weer een hoop geld, maar ja hobby's mogen ook wat kosten natuurlijk.

@Nico GTR
Ja, behoorlijk. Ben benieuwd waar het uiteindelijk op gaat uitkomen.

@Kristian
Klopt, maar gezien koppeling en massa vliegwiel vaak gezamenlijk slijten merk je niet zoveel van slijtage aan je massa vliegwiel. Echter, monteer je een nieuwe koppeling en laat je het massa vliegwiel zitten, dan ga je de slijtage aan het massa vliegwiel wel duidelijk merken.
Of het dus echt door de krachten komt weet ik niet. Het zou ook gewoonweg slijtage kunnen zijn. Was de koppeling (inderdaad door de toegenomen krachten) niet gaan slippen, had het wellicht nog zo 100.000km goed kunnen gaan. Maar ja, garage geeft aan dat het met de nieuwe en versterkte koppeling, wel eens kan gaan gebeuren dat er veel meer trillingen komen met het originele vliegwiel. Vandaar dat er dus nu een nieuw exemplaar inkomt.
Met de Bravo (goed onthouden!) waren inderdaad de aandrijfassen gaar. Echter, een kennis van mij met dezelfde auto en hetzelfde vermogen heeft nog 70.000km probleemloos rond gereden. Kan dus exemplarisch zijn...

Iets anders trouwens wat mij heel blij maakt: al mijn oude auto's, vanaf de Stilo, zijn nog altijd bij eigenaren die ze van mij gekocht hebben. Geeft toch een goed gevoel:

https://www.autoweek.nl/kentekencheck/09-NJRF (Stilo)
https://www.autoweek.nl/kentekencheck/7-SNR-73 (Bravo)
https://www.autoweek.nl/kentekencheck/9-ZNS-39 (Abarth 500)
https://www.autoweek.nl/kentekencheck/HJ-989-F (Giulietta)

Geeft toch het gevoel dat je goede auto's hebt achtergelaten. (tu)

Komt echt vaker voor Thomas, veel vaker gehoord na tuning dat ook het 2massa vliegwiel vervangen moet worden.
Ook rekening ermee houdende dat hij natuurlijk al een stukje ingesleten was, wellicht door de veranderde krachten dat het slijtage proces erg versneld wordt ineens??

Maar zuur is het zeker man, kost veel geld waar je eigenlijk niets van terug ziet direct.
Alleen een zwaarder trappende koppeling, man die sachs sport gaat een stuk zwaarder weet ik nog wel.

Ik was zojuist even bij de garage. Het vliegwiel vertoond inderdaad flinke speling. Zo 5 tot 10cm, dus dat is echt te gek. Verder even wat foto's gemaakt:

27kleati.jpg

Hier kijken we vanaf de wielkuip aan de bestuurderskant op het massa vliegwiel. Je ziet dat het gehele subframe verwijderd is. Het massa vliegwiel vertoond zoals aangegeven veel te veel speling. Deze komt vandaag hopelijk tussen 14.00 en 15.00 uur binnen, waarna ze de auto nog voor het weekend klaar hebben. Anders wordt het na het weekend. De downpipe blijft ook wel een vrolijk gezicht :}(:B

cu5r9xdw.jpg

Nogmaals zelfde gezicht maar nu gekeken van iets verder af.

al5us38z.jpg

(Foto kwartslag naar rechts gedraaid!) Zicht op de nieuwe distributieriem en multiriem. Beiden zijn vervangen en de waterpomp is ook gelijk meevervangen. De originele plastic waterpomp is vervangen voor 1tje van staal. Duurzamer en sterker en dus beter in staat de motor koel te houden.

98ax3y2f.jpg

De nieuwe drukgroep met de oude koppelingsplaat. De nieuwe koppelingsplaat staat hier niet op de foto, maar is ook weinig van te zien. De nieuwe drukgroep ligt hier bovenop de oude drukgroep. Wat direct opvalt zijn is de schitterende afwerking en de gebruikte schroeven, etc. Alles is veel sterker uitgevoerd. Ook zijn de metalen "drukkers" anders uitgevoerd. Bij de nieuwe versie zijn ze boven meer verticaal gebogen om ze stugger te maken en zijn ze in het midden onderaan lichtelijk plat gebogen. Mooi stukje koppeling in ieder geval.

Wat is dan de totale lijst dat nu wordt uitgevoerd?

Distributieriem
Waterpomp (versterkte versie)
Multiriem
Versterkte koppeling
Twee massa vliegwiel
Versnellingsbakolie
Verlagingsveren
Uitlaatsierstukken

En dan vergeet ik ongetwijfeld nog wel wat.

Bofkont zei:
Komt echt vaker voor Thomas, veel vaker gehoord na tuning dat ook het 2massa vliegwiel vervangen moet worden.
Ook rekening ermee houdende dat hij natuurlijk al een stukje ingesleten was, wellicht door de veranderde krachten dat het slijtage proces erg versneld wordt ineens??

Maar zuur is het zeker man, kost veel geld waar je eigenlijk niets van terug ziet direct.
Alleen een zwaarder trappende koppeling, man die sachs sport gaat een stuk zwaarder weet ik nog wel.

Klopt. Maar aan de andere kant is de auto nu wel zo goed als nieuw. Alles wordt even opnieuw gesmeerd, veel nieuwe onderdelen, etc. Echt een verschrikkelijk grote investering, dus de auto blijf ik ook echt een tijd trouw nu. Echt liefhebbers mogen zich altijd melden, maar een verkoop zit de komende tijd niet in mijn hoofd.

@Bofkont
Ja het is wat werk. Auto is pas maandag klaar helaas. Maar goed, we kunnen er dan wel weer even tegen aan. Van iemand met een Giulietta QV met 550PK(!) weet ik dat deze koppeling 340PK en 460NM moeiteloos aan kan. Ik zit dus weer een tijdje save.

@Nico
Klopt. Deze Giulietta blijft wel eventjes. (tu)

Nou, van de rekening die daaraan hangt zal je ongetwijfeld niet gelukkig worden.
Anderzijds,
de betrokken onderdelen zijn daarmee afgestemd op de kracht van je bolide en klaar voor jarenlang defectloos rijplezier!
En ongetwijfeld is het geen straf om je dagdagelijks met die schitterende Giuletta op de weg te begeven.
Zoals ze hier zeggen: "Quand on aime, on ne compte pas".

Oei das idd een beste kostenpost. En dan met name kostenpost omdat je er eigenlijk niets van merkt . Zonde geld altijd maar dat is inherent aan auto rijden.

Terug
Bovenaan