Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Maserati Grecale Trofeo & Range Rover Velar P400e & Jaguar XKR Convertible

Kijk eens wat we daar hebben :

2ufyauw.jpg

2w55308.jpg

Ps. Vireo houten is de mooiste speeltuin van Nederland. :O

Kijk eens hoe blij de Abarth is dat het oude logo eraf is! :} Toch leuk om te weten hoe blij de Abarth van zijn eigenaar wordt.

e9u715.jpg

En ongetwijfeld heeft hij diezelfde smile ook onder zijn nieuwe dekbed:

k47ee1.jpg

Echt super, ben echt een mega fan van Abarth B)
We gaan aanstaande zaterdag even ons best doen op de swirls (tu)

Het is dat ik eigenlijk mijn cabrio nog niet willen missen, anders had ik gelijk eentje gekocht zo gaaf vind ik deze wagen.

Bofkont zei:

Het is dat ik eigenlijk mijn cabrio nog niet willen missen, anders had ik gelijk eentje gekocht zo gaaf vind ik deze wagen.

Abarth 500C bestaat ook ;)

OT: Wat een gave auto blijft dit toch zeg!

Bofkont zei:

De Abarth overtreft echt elke verwachting die ik van te voren had. Gisteren 400km gereden, waaronder het centrum van Amsterdam. Het is ongelooflijk hoe de auto in elke omgeving excelleert. Beweeglijk in de stad, klein bij het inparkeren, snel in inhaalacties en ongelooflijk standvastig op de snelweg. Alleen die cruise...

Het geluid (knallen in de uitlaat bij schakelen bij 3600 toeren), de looks, de beleving en directheid van het onderstel en stuurinrichting. Het is echt een feest om mee onderweg te zijn. Maar dat merk je zaterdag uiteraard.
En zoals opgemerkt, er is ook een cabrio versie, al zijn die qua prijs wel erg serieus duur.

Ik heb trouwens vandaag ook nog het nieuwe dagrijlicht binnengekregen. Ik neem hem zaterdag wel mee. Misschien komen we er aan toe en anders doe ik dat later nog even. Voorbumper moet eraf en dan kan de lamp zo verwisseld worden.

Super om te horen dat de Abarth zo goed bevalt B)
Ben zaterdag idd zeer benieuwd, heb er nog nooit in gereden.

De Abarth cabrio is geen optie idd nog erg duur, en ik vind ik het geen echte cabrio, ik wil de wind voelen.
En wat ik zeg mijn eigen gebakje bevalt mij nog super de super, heb ik nog niet eerder gehad dat een wagen mij zo lang goed bevalt.
De souplesse van deze motor vind ik echt geweldig, en bij goed doorhalen klinkt hij geweldig, dat in combinatie met open rijden vind ik echt fijn.

Meestal is na 3 maanden de eerste lol er weer af en gaat het kriebelen voor wat nieuws.
Nu totaal geen last van nog.
Maar wellicht brengt zaterdag daar verandering in :}

Blijft inderdaad een heel gaaf karretje dit! :D

Ik zelf zou graag een Grande Punto Abarth rijden, maar die zijn (gelukkig) te duur :p

Grande abarth vind ik ook zeer gaaf , is voor mij ook een potentiële kanshebber samen met de 500 Abarth.

Mooi bommetje! Collega "M" heeft zeker niet overdreven. Zag je gisteren nog met een B.M.W. 760 Li aan komen rijden. Ook een mooie bak!

Dank!

Samen met Bofkont gisteren de gehele dag gepolijst en de dagrijlamp vervangen. Erg veel werk! Helaas nog niet veel tijd gehad om te fotograferen, maar vandaag is de auto opCars and Coffee Twente heel veel gefotografeerd. Geweldig evenement trouwens.

Wel alvast even een fotootje van 3 prachtige Abarths in de line-up van vandaag op c&c Twente:

11sdquf.jpg

Super man, en geweldig weer ook nog eens tijdens Cars and Coffee Twente(tu)
Gister nog wel een beetje spierpijn van al die uren polijsten :}

Rijden in die Abarth 500 van jou was echt een geweldige ervaring, sturen als een scheermes zo scherp,wat een bommetje B)
Laag gewicht veel vermogen, dat is wat autorijden zo leuk maakt.

Ik sta op het moment om de knoop door te hakken omtrent een nieuwe uitlaatsysteem. Alleen weet ik niet meer zo goed wat te doen. 3 keuzes die ik heb:

1. Novitec Challenge Evo Corse

Niet straat legaal, geen RVS, maar goede prijs en qua design erg gaaf. Ook het geluid is erg mooi. Laag, donker en een mooie roffel. Over droning is weinig bekend, gezien de uitlaat niet veel geproduceerd is. Een indicatie van het geluid: https://www.youtube.com/watch?v=vRpkrYVI158

2. Magnetti Marelli Bombardone 2.0

Is het niet het RVS, dan is het wel de naam waarvoor je deze uitlaat koopt. Is volgens mij, na bestudering via Youtube, net iets luider dan de Novitec. Wel schijnt de uitlaat geen last te hebben van droning. Luid is hij wel. Zo luid dat een Engelse gebruiker aangaf nu eerst te krabben bij vorst, in plaats van de auto te starten en te krabben. Dit om zijn buren niet boos te maken. Ik vind de sierstukken iets minder mooi en deze is evenmin "only for trackuse"... Geluidsindicatie: https://www.youtube.com/watch?v=27wwtLVLPaI

3. Custom uitlaat via Maxi Performance

Voor mij naast de deur en gek genoeg het goedkoopste alternatief. Willen een sportdemper plaatsen (enige van de genoemde opties dus met een demper) en 100MM siertstukken (net als de Novitec).
Bang ben ik dat het geluid mij gaat tegenvallen t.o.v. standaard, gezien de standaard demper van de Abarth al niet veel schijnt te dempen. Op de vraag of ze hem ook zonder demper leveren geven ze aan: "je wordt knettergek en je krijgt gedoe met de politie". Dat knettergek worden doelen ze op droning (het lijkt mij toch dat een goede uitlaatboer dit kan voorkomen) en ze zijn tevens te bang dat ik boven de decibelnorm kom. Als ik de video's echter op hun Youtube-kanaal zie/hoor, dan lijkt me dit bij hun eerder regel dan uitzondering: https://www.youtube.com/user/maxicartuning

Iemand die toevallig goede tips heeft?

Ik heb ooit eens gereden met 'n 500C Abarth Esseesse voorzien van Tributo Ferrari-uitlaat. Wat een magistraal geluid komt daar uit!

Elco zei:
Ik heb ooit eens gereden met 'n 500C Abarth Esseesse voorzien van Tributo Ferrari-uitlaat. Wat een magistraal geluid komt daar uit!

Dat is het Record Monza systeem, maar de kwaliteit is beroerd. Er zit een regelklep in, die vastloopt door roetvorming. Daarna kun je hem naar de schroot brengen.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
1. Novitec Challenge Evo Corse

Niet straat legaal, geen RVS, maar goede prijs en qua design erg gaaf. Ook het geluid is erg mooi. Laag, donker en een mooie roffel. Over droning is weinig bekend, gezien de uitlaat niet veel geproduceerd is. Een indicatie van het geluid: https://www.youtube.com/watch?v=vRpkrYVI158

Ik zou ook voor Novitec gaan vanwege het geluid, maar hoe wil je er dan nog de weg mee op kunnen?

Lastige keuze inderdaad.. ;) Bij mijn Grande Punto T-jet wordt vrijdag een Ragazzon middendemper vervanger en einddemper geplaatst. Heb ook nog getwijfeld tussen Novitec, maar deze leek mij toch minder mooi na wat YT filmpjes vergeleken te hebben.

Hier in het dorp reed een Abarth500 met een Akrapovic, dat was ook erg gaaf! Uit jouw keuzes, zou ik voor Novitec gaan.

@martijnst1990

Gaaf! Ben benieuwd naar het resultaat. Upload je dat op Youtube als het eronder geplaatst is?

@Vetmaori
Akrapovic is heel erg gaaf, maar ook erg duur. 1500 euro kom je wel aan. Het moet wat dat betreft wel leuk blijven en wat geluid betreft vind ik de Novitec en Magneti Marelli minstens zo mooi. Enige voordeel van de Akrapovic is dat deze een klep heeft die met een afstandsbediening te bedienen is.

Magnetti Marelli Bombardone 2.0 wat een naam, geweldig B)
Ook kwa geluid zou dat mijn keus zijn denk ik.

Bofkont zei:
Magnetti Marelli Bombardone 2.0 wat een naam, geweldig B)
Ook kwa geluid zou dat mijn keus zijn denk ik.

Qua naam zeker! :D Ik zou gaan voor custom maar of Maxi dat zou gaan doen... Ik weet het niet met hen, is EPS geen optie? Of Paul Kuppens in Gemert misschien?

zou zeker eens gaan zoeken op Scorpion!
moet je waarschijnlijk wel zelf in engeland bestellen sinds in NL geen leverancier ziet.
heb zelf scorpion rvs vanaf de downpijp,zal niet zeggen dat ie nu herrie maakt(op zich wel weer jammer..)maar is zeker goede kwaliteit.

@Tomolino
Bedankt! Ik probeer ook zoveel mogelijk te delen omdat ik besef dat de Abarth zeker geen alledaagse auto is. En al zeker niet hoe de auto uiteindelijk vorm gaat krijgen. De auto wordt namelijk, dat had ik hier nog niet gedeeld, op een Abarth dag op 16 mei gechipt door MCC/Savali. Met een andere uitlaat moet dit ongeveer 180PK gaan opleveren!

@Bofkont
Ja die naam! Het betekent vrij vertaald iets als "bomgeluid". *-)

@R-W
Maxi is voor mij naast de deur en leveren wat betreft hun Youtube filmpjes goede "geluiden" af. De zaak komt op mij een beetje "shabby" over, maar ik ken een aantal die erg uitstekende ervaringen mee hebben. Ik wil niet half Nederland ervoor doorrijden. Dat gaat al gebeuren bij het tunen van de Abarth.

@Lex1976
Goede tip! Bedankt! Echter zie ik dat de Scorpion Exhaust een einddemper heeft en met elke uitlaat met einddemper (behalve die met bypass) ben ik bang dat het originele geluid beter is. Het gaat mij niet om die 3-4-5 PK's, maar puur om het geluid. De bypass uitlaten vind ik gewoon veel te duur. Anders was ik direct voor Akrapovic gegaan: https://www.youtube.com/watch?v=oROsOtqsKuI

Even een korte update:

Net op de terugweg even langs Maxi Performance gereden. De prijzen die zij noemde aan de telefoon waren niet juist. 1 van de medewerkers had zich vergist in het feit dat de Abarth over een dublex uitlaat beschikt. De prijzen waren dus slechts voor 1 kant. Qua prijs komt de Novitec absoluut op nummer 1. De Bombardone komt op plek 2, maar dat scheelt maar een euro of 40. Maxi Performance is ongeveer na montage even duur als de andere 2 opties, maar veel goedkoper zoals eerst is het dus niet meer.
Wel had Maxi erg mooie sierstukken en wordt het geheel met de hand gemaakt in de diameter die ik wil. Echter gaven zij aan dat ik toch zonder einddemper rekening moet houden met een flinke brom. Bezitters van een Abarth 500 met Bombardone geven aan hier totaal geen last van te hebben. Dat vind ik toch vreemd.

Het is een lastige keuze! Ik denk dat ik er nog gewoon eens een weekje mee wacht. Ik ben er nog niet geheel uit.

Net nog even geluisterd, de Bombardone klinkt wel lekker, de Novitec zou absoluut afvallen voor mij en Maxi, tja, wat je zelf als zegt. Grote voordeel is natuurlijk dat je bij die laatste kan kiezen hoe en wat maar om heel eerlijk te zijn, is het me allemaal wat teveel van het goede. Heeft Supersprint geen leuke dingen er tussen zitten, daar heb ik dan weer wel goede ervaring mee (onder een Spider 916)?

Ben slechts een meelezer, maar gave auto heb je gekocht hoor

Ik zou voor de Bombardone gaan, dan hoor ik je waarschijnlijk wel een keer over de Singel gaan !

Gr Guus

@martijnst1990

Gaaf! Ben benieuwd naar het resultaat. Upload je dat op Youtube als het eronder geplaatst is?
Ik zal proberen eens een filmpje te maken, het klinkt in ieder geval érg lekker vind ik :D

@R-W
Ik heb de keuze gemaakt dat Maxi afvalt. Dan blijven Novitec en Magnetti Marelli over.

@Guus Leverink
Haha dat zeker. Kom er vaak overheen!

@Martijnst1990
Top!

Goed, de keuze is dus de Novitec of de Bombardone. Qua geluid ontloopt het elkaar niet veel, qua prijs is de Novitec 50 euro goedkoper in totaal. Waar ik nog wel een vraag over heb, waar de kenners wellicht antwoord op kunnen geven:

De Novitec komt in tegenstelling tot de Magnetti Marelli in losse stukken. Op de foto hieronder is duidelijk te zien dat er zelf nog het 1 en ander vastgemaakt moet worden. Wat betekent dit voor de uitlaat? Heeft het invloed op de kwaliteit of andere zaken van de uitlaat of auto? De advertentie van de Novitec spreekt ook over een competent persoon die het moet installeren om compressieverlies te voorkomen.

Novitec:
img_1121_copia.jpg

Magnetti Marelli:
Scarico-BOMBARDONE-per-500-ABARTH-4.jpg

Maxi performance staat goed bekend, bmw/mercedes forum waar ik veel lees komen ze geregeld voorbij.
Enkel tevreden mensen.

Ben benieuwd wat het gaat worden.

De geluidskwaliteit van die filmpjes is niet geweldig natuurlijk, maar ik vind de Novitec mooier klinken. Al is het misschien bij zo'n klein autootje de MM weer meer op zijn plaats. Ik vind die er ook beter uitzien op de foto's: als ik de vorm van de pijp van Novitec zie, dan zal de verdeling van de uitlaatgassen minder gelijkmatig zijn dan bij de MM, heb ik het idee (staat zo lullig als er maar uit één pijp damp komt 's ochtends ;) ). En de naam 'Bombardone' is gewoon geniaal :}

Tussen de uitlaatperikkelen door heb ik eerst wat andere wijzigingen. Ik had post ontvangen uit Italië: de nieuwe striping is binnengekomen. Vandaag stond dan ook de oneerbiedige taak te wachten de 'oude' striping te verwijderen:

25khcp3.jpg

2a854yd.jpg

Hier het kleurverschil tussen de oude striping en de nieuwe met de spiegelkappen. De nieuwe is precies dezelfde kleur, de oude was iets donkerder. De nieuwe striping zal dus iets meer 'in your face' zijn, maar wel beter aansluiten bij de spiegelkappen en velgen:

ruv7n5.jpg

Hier een heel kort filmpje van de uitlaat van binnen gefilmd, had niemand die er even achter wilde staan :P

Geeft op film niet echt een beeld, maar je hoort boven de 3,000 toeren wel meer de turbo blazen en het plofje hoor je.

https://www.youtube.com/watch?v=DhlNyl4N7Pk

Bofkont zei:
Klinkt goed Martijn (tu)

Ben zeer benieuwd Thomas B)

Nou ja, dan heb je het dus over dit geweld: https://www.youtube.com/watch?t=1&v=1VvXQbgURUw
(kende deze nog niet en geeft mijn inziens het beste het geluid weer.) Toch niet normaal voor een 4 cilinder? *-)

De nieuwe striping komt woensdag a.s. er op! (tu)

Hoi,

Ik ben toevallig vandaag op je posting gestruikeld (erg leuk en informatief om te lezen) omdat ik precies met dezelfde vraag zit: welke moet ik kiezen?
De diverse linkjes die gepost zijn naar de youtube filmpjes, geen die werkelijk het geluid weer door alleen het laatste deel te vervangen voor een Novitec of de Bombardone?
Ben ook benieuw naar de prijzen van deze twee oplossingen.

Als advies, wat zou je doen, eerst uitlaat en dan chiptunen, of maakt het niet uit.

Sta ook te trappelen om uitlaat en tuning te laten doen!

Groeten,
Arthur.

kingtuur zei:
Hoi,

Ik ben toevallig vandaag op je posting gestruikeld (erg leuk en informatief om te lezen) omdat ik precies met dezelfde vraag zit: welke moet ik kiezen?
De diverse linkjes die gepost zijn naar de youtube filmpjes, geen die werkelijk het geluid weer door alleen het laatste deel te vervangen voor een Novitec of de Bombardone?
Ben ook benieuw naar de prijzen van deze twee oplossingen.

Als advies, wat zou je doen, eerst uitlaat en dan chiptunen, of maakt het niet uit.

Sta ook te trappelen om uitlaat en tuning te laten doen!

Groeten,
Arthur.

Hoi Arthur!

1. Ja dit geluid is enkel door het laatste deel te vervangen door een optie zonder laatste demper.
2. Prijs novitec: 279 euro incl. Verzendkosten en ophangrubber. Ophangrubber en verzendkosten kreeg ik na onderhandelen gratis.
Magneti Marelli Bombardone: 289 euro exclusief 25 euro verzendkosten en andere rubbers.
Novitec te koop bij Squadra Sportiva, Bombardone bij Italy Welt, beide uit Duitaland en te vinden via Google.
3. Eerst uitlaat! Auto gaat minder koppel onderin leveren door minder tegendruk. Dat moet hersteld worden met chiptuning. Op het Abarth forum (www.abarthforum.nl) loopt trouwens een collectief chiptuners topic. Ik doe daar ook aan mee en daar wordt door MCC icm Savali een interessante dag georganiseerd waar je voor 375 euro kunt chiptunen.
4. Ga voor de Novitec! Na onderzoek simpelweg de betere uitlaat

Hoi Arthur!

1. Ja dit geluid is enkel door het laatste deel te vervangen door een optie zonder laatste demper.
2. Prijs novitec: 279 euro incl. Verzendkosten en ophangrubber. Ophangrubber en verzendkosten kreeg ik na onderhandelen gratis.
Magneti Marelli Bombardone: 289 euro exclusief 25 euro verzendkosten en andere rubbers.
Novitec te koop bij Squadra Sportiva, Bombardone bij Italy Welt, beide uit Duitaland en te vinden via Google.
3. Eerst uitlaat! Auto gaat minder koppel onderin leveren door minder tegendruk. Dat moet hersteld worden met chiptuning. Op het Abarth forum (www.abarthforum.nl) loopt trouwens een collectief chiptuners topic. Ik doe daar ook aan mee en daar wordt door MCC icm Savali een interessante dag georganiseerd waar je voor 375 euro kunt chiptunen.

Dat zijn de betere prijzen, echter ik ben geen monteur, laat staan dat ik er de spullen/ruimte voor heb om dit te doen. Ideeën?
Zou het mogelijk zijn om het het geluid live te horen als jij hem gemonteerd hebt?
Ik heb het topic gevonden. Zaak is dus nu om voor 16 mei real sound te horen en er eentje onder hebben zitten (:B

Groeten,
Arthur

kingtuur zei:
Hoi Arthur!

Dat zijn de betere prijzen, echter ik ben geen monteur, laat staan dat ik er de spullen/ruimte voor heb om dit te doen. Ideeën?
Zou het mogelijk zijn om het het geluid live te horen als jij hem gemonteerd hebt?
Ik heb het topic gevonden. Zaak is dus nu om voor 16 mei real sound te horen en er eentje onder hebben zitten (:B

Groeten,
Arthur

Ik laat het door mijn vaste garage doen. Het is ongeveer een half uurtje werk, dus die kosten zijn te verwaarlozen. Uiteraard staat het jou vrij mijn auto te komen beluisteren. Ik woon in Oost Nederland. Stuur anders even een persoonlijk bericht dan spreken we wat af.

Bofkont zei:
Allemachtig wat een sound Thomas B)

Ik kan niet wachten. Echt ongelooflijk, al zeg ik het zelf. Ik kan daar echt heel erg van genieten. Mocht het echt to-much zijn (wat ik niet verwacht) dan plaats ik origineel er weer onder. Maar ik kan nu al niet wachten om in de zomer naar zuid Europa te rijden en in de Alpen het geluid te horen weerkaatsen of door de talloze tunnels. :-D

Nou de uitlaat is binnen en wat kun je jezelf verkijken op het formaat. Wat een ding! *-)
70MM pijp en 100MM sierstukken, dat is wanneer je het in de hand hebt echt huge! De uitlaat wordt morgenochtend gemonteerd. Overigens, en daar kwam ik net pas achter, heeft de Abarth standaard geen middendemper. Dit betekent dus: cilinder->katalysator->sierstuk. Geen demper meer aanwezig. Wordt het echt te gortig, dan gaat hij er weer onder vandaan, maar ik denk dat het mee valt.

Kan niet wachten (:B

Bofkont zei:
Allemachtig wat een sound Thomas B)

Ik kan niet wachten. Echt ongelooflijk, al zeg ik het zelf. Ik kan daar echt heel erg van genieten. Mocht het echt to-much zijn (wat ik niet verwacht) dan plaats ik origineel er weer onder. Maar ik kan nu al niet wachten om in de zomer naar zuid Europa te rijden en in de Alpen het geluid te horen weerkaatsen of door de talloze tunnels. :-D

Man man ben nu al jaloers B)
Heerlijk rijden daar, staat ook nog bij mij op de planning.

Bofkont zei:
Ben zeer benieuwd naar het eind resultaat Thomas (tu)
Anders ik wel. Als je dat ding in je hand hebt besef je wel even wat het is. Vooral groot! Heel groot!

Striping is trouwens weer niet gelukt. Onze Italiaanse vrienden hadden striping voor een punto evo abarth verstuurd! Nieuwe worden morgen verzonden.

Terug
Bovenaan