Kleine update maar weer eens:
Alfa Romeo 4C:
De auto die al het langst met mij getrouwd is. Meer dan 5 jaar verder ondertussen. Kilometerstand net een kleine 80.000km. Auto heeft nog altijd de originele accu (staat nooit aan de druppellader) en maakt nog altijd heerlijk haar rondes. Het blijft een briljante auto. Aan niets merk je dat deze auto alweer 80.000km heeft gereden. Foutloos, volledig. De jaarlijkse beurtjes zijn genoeg. Dit jaar maar eens de remschijven achter preventief vervangen. De auto rijdt overigens nog maar iets van 5000 tot 10.000km per jaar. Max. Maar wat zijn dat toch heerlijke kilometers. Hoe langer ik de auto heb, hoe bijzonderder die wordt. Afschrijven doet die toch niet meer.
Wat wel nadelig blijft en daarmee steeds meer naar voren komt is de kwetsbaarheid van de lak. Die is zo boterzacht dat de auto best wat steenslag heeft opgelopen. Maar dat is het dan ook.
Foto van afgelopen weekend met het touren in Duitsland:
Alfa Romeo Stelvio Q
Mijn dagelijkse auto. 44.000km in het afgelopen jaar. Nu net iets meer dan een jaar in het bezit. Ook deze auto is foutloos. De stage 1 software maakt de auto nog sneller. Voor mij is de Stelvio de meest briljante auto die ik ooit heb gehad en waarschijnlijk ook ooit zal hebben. Er komt denk ik nooit meer iets beters. Het is een auto die alles doet: mooi zijn, praktisch zijn, heerlijk comfortabel in alle luxe van a naar b brengen, maar als je de knop in Race zet (2 tikjes, binnen 1 seconden gedaan (hallo BMW met ingewikkelde menu's en wat niet al)), een totale hooligan, een soort hoge hothatch en een brulmachine met een prachtig geluid. Ik weet niet wat je van een auto meer kan wensen dan dit, maar het is gewoon ALLES in 1 auto. Ja, onderhoud is best kostbaar (een set remschijven is 800 euro ex montage, banden zijn soort zwart-goud, oliewissel dubbel zo duur als bij een reguliere auto), maar het is het volledig waard. De cilinderinschakling zorgt ervoor dat op lange ritten in Nederland ik gemiddeld 1 op 13 haal (100/110 km/pu). Op de lange ritten in het buitenland blijft ik ondanks doorrijden rond de 1 op 10. Uiteraard alles op Super Plus, over het afgelopen jaar gemiddeld 2 euro de liter. 4.400 liter keer 2 euro =... ach laat ook maar... Had ik het al gezegd? Briljante auto.
Enige wat een beetje balen is, is dat er getik vanuit de remschijf komt bij scherp insturen op lage snelheid. Veel voorkomend probleem bij zwevende remschijven bij warm weer (in de winter ook niet aanwezig). Is Alfa mee bekend, die hebben een modificatie uitgebracht van 2 kleine spacertjes die voor en achter de schijf moeten komen. Helaas zijn die momenteel niet op voorraad, al kan het verder geen kwaad. Het is meer een auditief dingetje.
Fiat 500X Hybrid
De nieuwste telg uit de familie. Ondertussen vanaf levering tot aan nu alweer 10.000 km mee gereden. Wat een onwijs fijne reisauto blijkt dit te zijn. De Stelvio laten staan is ondertussen steeds gewoner geworden. Het hybride deel is in de stad heel erg fijn en het gemiddelde verbruik staat nu rond de 1 op 17,4. Dit inclusief 2x Italie tripje. De auto biedt onwijs veel comfort (stoelen zijn heerlijk en zitpositie is top). De passagiersstoel krijgt morgen wel een hoogteverstelling, gezien deze standaard erg hoog staat.
Het dak wat open kan is natuurlijk de gimmick. Het geeft oprecht een soort cabriogevoel. Binnen 5 seconden staat je zon in ieder geval vol op in de zon. Heerlijk.
Het hybride deel werkt niet helemaal zonder slag of stoot. Wellicht dat er nog een keer een update komt. Soms merk je overduidelijk dat die van benzine naar elektro gaat of andersom. Anderzijds rijden wij in de stad nu veel elektrisch (je leert ermee rijden zodat je vooral op de accu rijdt) en is het een soort spelletje geworden om zoveel mogelijk te regenereren op een ritje naar Italie. Er gaat tevens veel in mee en de auto heeft echt een mooi onderstel. Volwassen, volledig kraakvrij (rest van de auto ook) en buitengewoon sportief. Ik zag dat er vanaf de fabriek Good Year Eagle F1 banden onderzaten. Topband! Wat een grip.
Nadelen van de auto? Op de niet super geciviliseerde hybride aandrijflijn niet zo heel veel. Wellicht is het multimediascherm iets te klein voor deze tijd, maar we redden ons er prima mee (AA/AC). De combinatie van wel elektro (we wonen midden in de stad) maar niet hoeven te laden en zware batterijen op de lange ritten meezuilen, is voor ons het perfecte compromis.
Verder nog een andere grote aankoop gedaan. Een mooi huis in Piemonte, Italie. Daar dus ook veel naar heen en weer, ook voor het werk van mijn vrouw in Italie de ideale uitvalbasis. We hebben dit jaar 15+ evenementen die we organiseren in Italie, dus het is heerlijk om een eigen plek te hebben. Het huis is ook via Micazu te huur voor de Italie liefhebbers. Het uitzicht vanaf ons balkon: