Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio & Fiat 500X Sport DolceVita

Vandaag bij Alfa Rotterdam een 4C eens goed bekeken, een Spider. Dat t een kleine auto was wist ik al maar ik ben met mijn 1.91 zeker 40 cm te lang...
Verder wel mooi ding maar totaal ongeschikt als daily driver in mijn ogen. Met mijn getunede 1992 Porsche 911 Carrera RS reed ik rond 2000 wel regelmatig naar mn werk maar daar kon je tenminste nog enigszins normaal in-en uitstappen. We zijn inmiddels 18 jaar verder en mijn soepelheid neemt eeder af dan toe maar dit is veel te extreem in mijn beleving.

Zullen dit niet gewoon de jaren zijn die beginnen te tellen?:)
Heb er nog niet in gezeten maar in een Viper of een Speedster moest je je ook hijsen. En toch waren ze erg leuk. Maar of het geschikt is voor dagelijks gebruik? Maar daar gebruikt Thomas hem ook niet voor volgens mij.

@FH218374
Dat is wel opvallend, ik ben namelijk 1.87 en ik heb zeker nog zo'n 5 tot 10 centimeter over boven mijn hoofd. Vermoed dat de stoel om welke reden dan ook in de hoogste stand heeft gestaan. De stoel is los te halen en lager vast te zetten. Ik heb tijdens het kijken naar 4C's ook in eentje gezeten waar ik met mijn hoofd tegen het dak zat, maar de stoel is zeker 5 tot 10 centimeter lager te zetten. Dan moet die er wel uit overigens.
De in en uitstap is gewoon ruk. Dat is een vaststaand feit. Ik ben gelukkig net 30 geworden dus mijn flexibiliteit is nog in orde, maar echt elegant wordt het nooit.
Een 911 in inderdaad veel geschikter voor dagelijks gebruik.

Auto was open van boven dus op hoogte heb ik onvoldoende gelet. Gaat mij vooral om in-en uitstappen over die enorm brede dorpel icm beperkte deurlengte en voorruit die erg schuin loopt. In mijn F355 had ik ook brede dorpel maar wel veel meer ruimte.

FH218374 zei:
Auto was open van boven dus op hoogte heb ik onvoldoende gelet. Gaat mij vooral om in-en uitstappen over die enorm brede dorpel icm beperkte deurlengte en voorruit die erg schuin loopt. In mijn F355 had ik ook brede dorpel maar wel veel meer ruimte.

Klopt. Doet mij het meeste denken aan de eerste generatie Exige qua vergelijk. Echter zit je in de 4C wel veel verder van elkaar. Smal is het binnen niet, tenminste niet naast elkaar. Het dashboard is wel klein, omdat de cabine spits toeloopt.
Ik stond twee weken terug naast een 488. Het eerste wat mij opviel is hoeveel langer die wagen is dan de 4C, maar juist niet veel breder.

Kan het zijn dat ik je gisteren aan het einde van de middag tegen kwam in Gronau, ter hoogte van de Mercedes garage? Kan haast niet anders..

Hij zag er top uit. (y)

Er wordt nu toch wel actief gekeken voor een opvolger voor de Ypsilon. De wagen bevalt nog prima, maar weigerde vanmorgen toch even dienst. De auto maakte bij het starten een schurend geluid (avond ervoor niets aan de hand). Auto geprobeerd naar de garage te rijden, maar onderweg een lekke band en veel rook.
De garage haalt de auto nu straks op. Vermoeden is een gebroken veer die dus eerst tegen de velg en later in de band is gaan vreten. Dat we dit nog eens moeten meemaken met onze trouwe rakker.... :(

De teller staat na al die jaren op bijna 190.000km. Auto heeft gedaan waarvoor we hem gekocht hadden, maar het is nu toch wel tijd voor wat anders. Omdat de Yps zo goed beviel willen we toch weer een nieuwe Yps, maar dan het laatste type. Het comfort wat deze auto biedt in zijn klasse is ongeëvenaard. Als ik op mijn criteria selecteer (vanaf 2012, max 950 kilo, ingebouwde bluetooth, cruise control, de vrouw moet hem leuk vinden, veel comfort (stil op de snelweg, comfortabel geveerd), moderne motor) komt de Yps toch telkens weer naar voren. Omdat de huidige zo goed is bevallen gaan we dus maar gewoon voor het laatste type. Gewenst is een platinum uitvoering, met climate, leuke velgen, leuke kleur en veel opties.
Komende maand eerst maar eens proberen de Yps te verkopen en dan op zoek te gaan naar de opvolger. :)

De YPS is ook een bijzonder leuke wagen in deze klasse, is het een A of B segmenter??
Vooral het onderscheidende design vind ik geweldig en alle luxe die ze hebben.
Niets wat er op lijkt.

ach met 190K mag er ook een keertje een slijtage deel stuk gaan.
Niets schokkends.

Bofkont zei:
De YPS is ook een bijzonder leuke wagen in deze klasse, is het een A of B segmenter??
Vooral het onderscheidende design vind ik geweldig en alle luxe die ze hebben.
Niets wat er op lijkt.

ach met 190K mag er ook een keertje een slijtage deel stuk gaan.
Niets schokkends.

Dat ook direct het enige wat kapot is gegaan in al die jaren. Erg betrouwbare en goede wagen.
De nieuwe Yps staat op het onderstel van een 500 (onze huidige op het onderstel van de Fiat Punto), met wat wijzigingen om hem comfortabeler te maken. Dus langere veerweg, iets langere wielbasis en nog dingetjes. Het is dus echt een auto die tussen het a en b segment invalt, maar de ruimte achterin is groter dan dat van veel b-segmenters.

Ik heb nu contact met een verkoper en het is ongelooflijk wat er allemaal op zit:

- Climate control
- Navi
- Automatisch inparkeren(!) (dus voor en achter parkeersensoren)
- Lichtsensor
- Regensensor
- Cruise
- etc. etc.

Dus, echt veel luxe en toch max 950 kilo en 86pk. Ideaal voor onze situatie. Ik kan lekker mijn kilometers draaien zakelijk zonder veel kosten maar wel met veel comfort. Mijn vrouw heeft haar "fancy" wagentje wat ze leuk vindt ogen.

Ideale opvolger en auto naast de 4C dus.

Zoiets?
https://www.autotrack.nl/tweedehands/lancia/ypsilon/37204323

haarr zei:
Ideale opvolger en auto naast de 4C dus.
Exact. Want hier in de straat krijg je nauwelijks grote auto's kwijt (buren met een 3-serie klagen altijd), voor mijn vrouw is het leuk onderscheidend wagentje en ik heb veel luxe en comfort voor de snelwegkilometers zonder dat ik veel geld kwijt ben. Ideaal dus. (y)

En nee, het is niet die van Kien. Dat is nog een redelijk uitgekleed exemplaar. Die ik op het oog heb is paar jaartjes ouder, maar wel veel completer.

Zo dan vol wagentje, en gelijk heb je, zakelijk zeer verstandig rijden.
En voor de fun die supersporter van je, geweldig!
Zo jammer dat Lancia alleen nog maar in Italië actief is.

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
En nee, het is niet die van Kien. Dat is nog een redelijk uitgekleed exemplaar. Die ik op het oog heb is paar jaartjes ouder, maar wel veel completer.

:) die vond ik al lekker luxe voor zo'n kleintje.

Bofkont zei:

Inderdaad...prachtige onderscheidende auto's die veel beter waren dan hun reputatie....

Zelf eerst privé een Kappa 3.0 liter gehad...Wat een heerlijke auto om mee te rijden en wat een prachtig interieur met Poltrona Frau stoelen (waarvan de eerste eigenaar in 2,5 jaar 80% van de nieuwprijs had afgeschreven) en daarna zakelijk een Lybra station met vijfcilinder 2.4JTD. Zo'n JTD was in die tijd het summum van diesel rijden t.o.v. bijna alle concurrenten. Einde leasecontract ging ik proefrijden met een Saab 9-3 diesel, toen nog met de 2.2 van GM; na 20 minuten ben ik omgedraaid en heb de dealer verteld dat hij nog eens kon bellen als er een diesel in kwam waarvan de vullingen niet uit je gebit trilden.....(twee jaar later legde Saab de 1.9jdt van Fiat/Alfa/Lancia in de 9-3....zal toch niet door mij gekomen zijn zeker...o_O.
In die ongeveer 300K die ik met die twee Lancia's gereden heb nooit iets noemenswaardigs gehad (alleen vrat die Lybra lampjes, die je met de beste wil van de wereld zelf niet vervangen kreeg....), maar toch moest ik altijd horen dat zo'n Italiaans "rommelhok" toch wel voortdurend kapot zou gaan.....
Toen ik uiteindelijk vanwege de leaseprijzen van Italianen uiteindelijk toch maar Duits ging rijden heb ik na verloop van tijd ondervonden waarop de term rommelhok beter van toepassing was....:cry:

Majortom zei:
Bofkont zei:

Inderdaad...prachtige onderscheidende auto's die veel beter waren dan hun reputatie....

Zelf eerst privé een Kappa 3.0 liter gehad...Wat een heerlijke auto om mee te rijden en wat een prachtig interieur met Poltrona Frau stoelen (waarvan de eerste eigenaar in 2,5 jaar 80% van de nieuwprijs had afgeschreven) en daarna zakelijk een Lybra station met vijfcilinder 2.4JTD. Zo'n JTD was in die tijd het summum van diesel rijden t.o.v. bijna alle concurrenten. Einde leasecontract ging ik proefrijden met een Saab 9-3 diesel, toen nog met de 2.2 van GM; na 20 minuten ben ik omgedraaid en heb de dealer verteld dat hij nog eens kon bellen als er een diesel in kwam waarvan de vullingen niet uit je gebit trilden.....(twee jaar later legde Saab de 1.9jdt van Fiat/Alfa/Lancia in de 9-3....zal toch niet door mij gekomen zijn zeker...o_O.
In die ongeveer 300K die ik met die twee Lancia's gereden heb nooit iets noemenswaardigs gehad (alleen vrat die Lybra lampjes, die je met de beste wil van de wereld zelf niet vervangen kreeg....), maar toch moest ik altijd horen dat zo'n Italiaans "rommelhok" toch wel voortdurend kapot zou gaan.....
Toen ik uiteindelijk vanwege de leaseprijzen van Italianen uiteindelijk toch maar Duits ging rijden heb ik na verloop van tijd ondervonden waarop de term rommelhok beter van toepassing was....:cry:
Nou de prijs voor een lease Delta is wel enigszins te rechtvaardigen. De afschrijving is enorm. En helaas kan ik uit eerste hand zeggen dat er toch wel wat schortte aan de Delta. Los van het ongemak waren de onderdelen en het vervangen er van behoorlijk aan de prijs. Dit zal alles te maken hebben gehad met de aantallen. Onderdelen waren extreem duur en de constructie was dusdanig dat de arbeidsuren altijd behoorlijk waren. Ik heb wat keren in de Lancia/Fiat werkplaats gestaan.

Dat had ik met de Polo dan weer niet. Daar heb ik op een afgereden bumperlip (eigen schuld te hoog stoeprandje) nooit in de garage gestaan anders dan de beurtjes.. Maar ja als de keus Polo of Delta was geweest was ik toch weer voor de Delta gegaan. Italiaanse charme. Maar privé zou ik het niet aandurven en voor de Polo zijn gegaan.

michel1975 zei:
Majortom zei:
Bofkont zei:

Nou de prijs voor een lease Delta is wel enigszins te rechtvaardigen. De afschrijving is enorm. En helaas kan ik uit eerste hand zeggen dat er toch wel wat schortte aan de Delta. Los van het ongemak waren de onderdelen en het vervangen er van behoorlijk aan de prijs. Dit zal alles te maken hebben gehad met de aantallen. Onderdelen waren extreem duur en de constructie was dusdanig dat de arbeidsuren altijd behoorlijk waren. Ik heb wat keren in de Lancia/Fiat werkplaats gestaan.

Dat had ik met de Polo dan weer niet. Daar heb ik op een afgereden bumperlip (eigen schuld te hoog stoeprandje) nooit in de garage gestaan anders dan de beurtjes.. Maar ja als de keus Polo of Delta was geweest was ik toch weer voor de Delta gegaan. Italiaanse charme. Maar privé zou ik het niet aandurven en voor de Polo zijn gegaan.

Over welke jaartallen gaat dit? Mijn broer had een Polo bluemotion uit 2010. Hij zag de dealer bijna om het kwartaal. Wat ging daar veel stuk aan!

Zojuist mijn portemonee leeg geschud en 4 nieuwe Yokohama AD08R banden besteld. Kan echt serieus niet wachten. Dit moet een sensatie als geen ander gaan bieden:

yokohama-advan-ad08.jpg

Wel een beetje nerveus of die niet te luid wordt, maar dat zien we dan wel weer. Gripniveau schijnt op semi-slick niveau te zijn, terwijl je ook onder natte omstandigheden iets van grip behoud.
Het is voor de 4C heel lastig om banden te vinden. Dit wegens de lastige maat voor. Voor de achterwielen is veel te krijgen, maar standaard is voor 205/40/18. Je kunt niet naar 225 (wegens steenslag zijkant en te hoge wang).

Daarom gegaan voor 215/40/18 en achter origineel gehouden met 235/35/19. Dit omdat ik bang ben dat ik anders achter teveel grip krijg en de auto erg onderstuurd maak.

Succes met de (bijna) semi-slicks! Mijn ervaring is dat het er leuk uit ziet, maar in de praktijk eerst goed moet warmrijden voordat je de optimale grip hebt. Daarnaast -wat de fabrikant ook beweert- heb je op vochtig/nat wegdek absoluut weinig tot geen grip meer over. Leuk voor op het circuit, maar waardeloos voor op de openbare weg.

Het is voor de 4C heel lastig om banden te vinden. Dit wegens de lastige maat voor. Voor de achterwielen is veel te krijgen, maar standaard is voor 205/40/18.

Op een beetje banden vergelijkingsite kom ik voor de bandenmaat op de voorzijde op ongeveer 20 á 25 keuzes uit. Variërend van 45 tot 260 EUR per band.

Enzo Ferrari zei:
Succes met de (bijna) semi-slicks! Mijn ervaring is dat het er leuk uit ziet, maar in de praktijk eerst goed moet warmrijden voordat je de optimale grip hebt. Daarnaast -wat de fabrikant ook beweert- heb je op vochtig/nat wegdek absoluut weinig tot geen grip meer over. Leuk voor op het circuit, maar waardeloos voor op de openbare weg.

Het is voor de 4C heel lastig om banden te vinden. Dit wegens de lastige maat voor. Voor de achterwielen is veel te krijgen, maar standaard is voor 205/40/18.

Op een beetje banden vergelijkingsite kom ik voor de bandenmaat op de voorzijde op ongeveer 20 á 25 keuzes uit. Variërend van 45 tot 260 EUR per band.

Zoek vooral reviews op van deze banden. Ze worden juist geprezen om hun goede eigenschappen bij nat weer. Maar het is natuurlijk geen band voor natte omstandigheden, net als dat de 4C geen auto is voor regenachtig weer. De droge grip schijnt echt aan het ongelooflijke te grenzen.

En banden in de maat kan ik ook wel vinden... Maar ik neem aan dat je begrijpt dat je een beetje kritisch moet zijn met wat er onder komt. Dus minimaal uhp en 300km/ph. Dan blijft er weinig over. En de Hankook s1 Evo 2 was bijvoorbeeld mijn inziens niet sportief genoeg.

Nog even een quotetje:
Overall - Yokohma took a gamble when it nominated the AD08 instead of the V105, but it paid off. Sensational in the dry, surprisingly "ok" in the wet, and performing well on the road too, the AD08 is a trackday tyre you can drive every day

Zoek vooral reviews op van deze banden.

Heb ik gedaan! Ik kom hele positieve beoordelingen tegen, maar ook wel wat mindere. De waarheid zal in dit geval dus wel ergens in het midddn liggen.

When cold the tire slides along quite heavily and it takes longer than others to warm up on my light car. This can be totally different on heavier cars.

Tyres have great grip, but completely ruined turn in to corners. Car has lost that go-cart feel, much heavier to turn, very vague in the front end.

In the wet for the race track the tire is really bad in my impression as a driver, even though others were surprised how fast the car still goes given the little negative profile of the tire. But the car was definitely no fun anymore in the wet, constantly managing understeer and oversteer it was quite hectic.

My biggest concern over the tire is that they eventually start overheating in the afternoon sessions if a high pace is keeped up for the day. This leaves the car sliding around, however this is still progressive and very manageable but leaves the impression that best laptimes are lost because the peak performance of the tire already left when the peak performance of the driver arrives. 

Bron: https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Yokohama/ADVAN-Neova-AD08R.htm

Enzo Ferrari zei:
Zoek vooral reviews op van deze banden.

Heb ik gedaan! Ik kom hele positieve beoordelingen tegen, maar ook wel wat mindere. De waarheid zal in dit geval dus wel ergens in het midddn liggen.

When cold the tire slides along quite heavily and it takes longer than others to warm up on my light car. This can be totally different on heavier cars.

Tyres have great grip, but completely ruined turn in to corners. Car has lost that go-cart feel, much heavier to turn, very vague in the front end.

In the wet for the race track the tire is really bad in my impression as a driver, even though others were surprised how fast the car still goes given the little negative profile of the tire. But the car was definitely no fun anymore in the wet, constantly managing understeer and oversteer it was quite hectic.

My biggest concern over the tire is that they eventually start overheating in the afternoon sessions if a high pace is keeped up for the day. This leaves the car sliding around, however this is still progressive and very manageable but leaves the impression that best laptimes are lost because the peak performance of the tire already left when the peak performance of the driver arrives. 

Bron: https://www.tyrereviews.co.uk/Tyre/Yokohama/ADVAN-Neova-AD08R.htm

Beetje flauw, want dan pak je net zo ongeveer de enige negatieve reactie eruit. Tevens heeft deze persoon het vooral over natte omstandigheden, iets waarin ik de 4C sowieso nauwelijks rij. Het gemiddelde is enorm hoog.

Check vooral YouTube! Daar staan geweldige videos op van deze banden.

Met LTS codering? Deze band zie je ook veel onder de Lotus elise. Ik heb hetzelfde probleem met die verschillende bandenmaten. Er ligt bij mij ook Yokohama advan neova’s onder.

Zover ik kan nagaan de ad05/ad06, deze heeft naar mijn mening een erg mooi sportiefprofiel. LTS codering is speciaal voor Lotus ontwikkeld. Ik kan ze Voor de 08 niet vinden.

Banden reviews zijn zo subjectief altijd. Je komt er pas echt achter als ze eronder zitten. Dat terzijde, die Yoko's moeten wel goed zijn.

Dat ziet er goed uit zeg! Dat wordt extra lekker sturen aankomende lente/zomer ;)

Bofkont, Thomas, mochten jullie een route zoeken om te toeren, kom gerust richting Veluwe / Liemers :)

Mooie banden en op droog ongetwijfeld prima, nat/vochtig daarentegen geloof ik niet zo en juist daar zoek je een beetje marge met zo'n auto, lijkt me. Maar ben ook zeker benieuwd naar de ervaringen.

@Bofkont
Ik ook man! Ben ook zeer benieuwd naar de SLK. Gek genoeg vliegen de voorspellingen nog overal naar toe, dus hopelijk hebben we droog en beetje acceptabel weer.

@adinsx
Dat wordt het zeker! Kan niet wachten. Deze winterperikelen duren nu echt veel te lang.

@Enzo
Via het Alfa forum in contact met een man die ook een Elise heeft met deze banden. Die is er helemaal weg van. Ben dus echt benieuwd!

@R-W
Voor nat koop ik ze ook niet. Sterker nog, dan rij ik nauwelijks (alleen noodzakelijk) met de wagen.
De huidige P-Zero's (met weinig profiel) vliegen ook letterlijk alle kanten op met nat weer. Af en toe wielspin bij 140 km/pu. Nou, dat zullen de Yoko's dan nog niet eens zo heel veel minder doen.

@R-W
Voor nat koop ik ze ook niet. Sterker nog, dan rij ik nauwelijks (alleen noodzakelijk) met de wagen.
De huidige P-Zero's (met weinig profiel) vliegen ook letterlijk alle kanten op met nat weer. Af en toe wielspin bij 140 km/pu. Nou, dat zullen de Yoko's dan nog niet eens zo heel veel minder doen
Dat durf ik te betwijfelen maar je gaat het vanzelf meemaken ;) Ik snap overigens heel goed dat je die auto bij voorkeur niet in de regen mee gaat nemen maar in NL is dat niet altijd een keuze en een vochtig wegdek komt nog wel eens vaker voor.

Ik ben ook zeer benieuwd naar de Yokohama! K heb ze net binnen gekregen voor mijn Alfa aangezien deze ook bijna nooit regen ziet, en ik het toch wel leuk vind om een sportieve band eronder te hebben. Ik ga ze komende week monteren en dan kan ik ze mooi uitproberen bij Viva Italia. Als ik het zo lees moeten ze het voor dit type band meer dan prima doen in de regen. Ik had eerst mijn zinnen gezet op de Federal 595 RSR maar hier las ik heel veel mindere verhalen over (iets met scheurvorming in het loopvlak).

Mooiroodisnietlelijk zei:
Ik ben ook zeer benieuwd naar de Yokohama! K heb ze net binnen gekregen voor mijn Alfa aangezien deze ook bijna nooit regen ziet, en ik het toch wel leuk vind om een sportieve band eronder te hebben. Ik ga ze komende week monteren en dan kan ik ze mooi uitproberen bij Viva Italia. Als ik het zo lees moeten ze het voor dit type band meer dan prima doen in de regen. Ik had eerst mijn zinnen gezet op de Federal 595 RSR maar hier las ik heel veel mindere verhalen over (iets met scheurvorming in het loopvlak).

Cool! Onder wat voor Alfa komen ze en wat voor maatvoering gebruik je? Ik zit bij Viva Italia in de sessie van 11.00 uur trouwens. Jij ook?

Mooiroodisnietlelijk zei:

Cool! Onder wat voor Alfa komen ze en wat voor maatvoering gebruik je? Ik zit bij Viva Italia in de sessie van 11.00 uur trouwens. Jij ook?

Ze komen onder mijn Giulietta 116 in de maat 205-50-15. Qua PK heeft het oude bessie de banden niet echt nodig maar met de nodige aanpassingen aan het onderstel maakt de band het denk ik wel net af! En bovendien zitten er nu goedkope B merk banden onder waar ik niet tegen kan.

Ik heb trouwens de sessie van 13:30!

Adinsx zei:
Bofkont, Thomas, mochten jullie een route zoeken om te toeren, kom gerust richting Veluwe / Liemers

En anders is het in Salland / Vechtdal ook prima toeren. Dan kom ik de SLK en 4C graag even bekijken natuurlijk.

Terug
Bovenaan