E-10.....ondergang van onze auto's?

zeebra zei:
@Blackadder: Melkpakken kunnen niet volledig gerecycled worden. Het karton kan nog wel gebruikt worden. He plastic is nog niet te recyclen. De Pet fles daarentegen kan wel volledig gerecycled worden en is weer bruikbaar in de voedingsindustrie. Niet al het PMD-afval is bruikbaar.

En zo maken we alles vies met een smoesje.

Groen afval verbranden we en daar maken we groene stroom mee. Jammer alleen dat groen afval toch fossiele brandstof nodig heeft voordat de energie er uit komt. En jammer dat een boom opstoken echt wel degelijk CO2 geeft hoe groen die boom ook is.
Gelukkig kan je een auto recyclen maar gaat de afgedankte bolide zo de smeltoven in? Heb je misschien energie (uit kolen) nodig om die auto om te smelten?
Heb je wel eens een kilo staal zo heet gemaakt dat het smelt?
En wat doen we met het plastic, de lak, de tectyl en dergelijke?

We krijgen het mooi weer praatje van onze regering want stel jezelf eens voor dat we gaan nadenken over wat we willen consumeren.

zeebra zei:
@Blackadder: Melkpakken kunnen niet volledig gerecycled worden. Het karton kan nog wel gebruikt worden. He plastic is nog niet te recyclen. De Pet fles daarentegen kan wel volledig gerecycled worden en is weer bruikbaar in de voedingsindustrie. Niet al het PMD-afval is bruikbaar.

Voor de optimist zit het glas half vol, voor de pessimist is het glas half leeg.
Volgende stap is dus het melkpak volledig recyclebaar maken, of de petfles
ook in 1 of 1/2 liter uitvoering maken, zodat de kleine huishoudens ook de petfles kunnen gebruiken.
Of op de fiets naar de boer en daarmee gelijk de nodige lichaamsbeweging opdoen, zodat
men niet naar de sportschool hoeft met de auto ... ;)

rke zei:
We krijgen het mooi weer praatje van onze regering want stel jezelf eens voor dat we gaan nadenken over wat we willen consumeren.

Onze economie is ingesteld op consumeren in plaats van consuminderen.
Wat valt er te verdienen met consuminderen?

Blackadder the 5th zei:
rke zei:

Een leefbare wereld.

Blackadder the 5th zei:

Ben het helemaal met jouw eens, het draait alleen maar om meer, meer, meer, meer........... oftewel het behoud van de 'economie' .

Blackadder the 5th zei:
speedtouch zei:
Blackadder the 5th zei:

Ben het helemaal met jouw eens, het draait alleen maar om meer, meer, meer, meer........... oftewel het behoud van de 'economie' .

Wat is de prijs van het behoud van de "economie"?: Ship of fools

Nou als je naar Rutte kijkt, die weer miljarden wil stoppen in het bedrijfsleven. Hij ziet dat als motor.

Op 1 oktober is het dan daadwerkelijk zover volgens de Gelderlander/AD.

Je gaat anders tanken: Euro 95 wordt E10 op 1 oktober
Uit een groot deel van de euro 95 benzinepompen stroomt vanaf 1 oktober E10: benzine met 10 procent duurzame bio-ethanol. Maandag starten brancheclubs en de overheid een voorlichtingscampagne om automobilisten te informeren.

Veel van de 6,8 miljoen Nederlandse automobilisten met een benzineauto hebben nog geen benul, maar per 1 oktober zal uit minstens de helft van de vulpistolen die nu euro 95 of een premium geven, E10 stromen. Alleen kleine(re) tankstations, die slechts één benzinesoort aanbieden, zijn vrijgesteld.

Het verschil tussen euro 95 en E10: waar euro 95 (E5) maximaal 5 procent duurzame bio-ethanol bevat, wordt bij E10 het dubbele bijgemengd. De komst van E10 vloeit mede voort uit Europese regelgeving en zat al enkele jaren in de pijplijn bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Pas na vragen van VVD-kamerlid Remco Dijkstra bepaalde het kabinet begin dit jaar de concrete datum. ,,Meer bio-ethanol leidt tot minder CO2-uitstoot van benzine’’, legt Tim Kezer van Shell uit. Op die manier wordt het wagenpark een stukje vergroend.

E10 bij 80 procent tankstations
Het afgelopen jaar hebben oliemaatschappijen, pomphouders en organisaties als ANWB en Bovag de overgang op 1 oktober minutieus voorbereid. Marktleider Shell zegt op al zijn vijfhonderd tankstations E10 aan te gaan bieden. ,,Al onze pomphouders zijn uitgebreid geïnformeerd via onze interne kanalen”, zegt Kezer. Ook BETA, de vereniging van 1200 onafhankelijke pomphouders, rolt E10 breed uit.

Al met al zal E10 volgende maand op 80 tot 90 procent van alle tankstations beschikbaar zijn, verwacht de Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie (VNPI). De benodigde bio-ethanol komt voor een flink deel uit de duurzame bioraffinaderij van Alco Energy Rotterdam bij Europoort.

Oude auto's: let op!
Vanaf maandag worden ook gewone automobilisten met folders en flyers actief geïnformeerd. De branche vindt drie weken niet te kort. ,,We hebben expres tot na de zomervakantie gewacht, dan zijn alle mensen weer terug,” stelt Marnix Koopmans van VNPI.

De voorlichting is nodig nu oude(re) automotoren kleine of grotere problemen kunnen ondervinden van E10. Naar schatting betreft het 600.000 auto's, vijf tot tien procent van het benzinepark. ,,Vuistregel is dat alle auto’s van na 2000 op E10 kunnen rijden,” vertelt Lisanne Henneveld van BETA. Een keer per ongeluk E10 tanken is overigens geen probleem, zeggen autoexperts. ,,Wie echter zeker wil zijn, kan op de website E10check.nl checken of zijn auto geschikt is.”

De ANWB en BOVAG gaan uit van een rimpelloze overgang, zeker nu E10 al beschikbaar is bij vierhonderd pompstations. Veel Nederlanders kennen E10 bovendien van hun zomervakantie. België, Duitsland en Frankrijk stapten verder al probleemloos over, Luxemburg deed dat in januari. Bij onze zuiderburen tankt acht op de tien benzinerijders nu E10, in Frankrijk bijna de helft en in Finland 68 procent.

E10 goedkoper
United Consumers, dat dagelijks de brandstofprijzen bijhoudt, verwacht dat E10 straks goedkoper zal zijn dan Euro 95. ,,Waarschijnlijk één of twee cent,” stelt directeur Paul van Selms. Wel rijden auto's er door de lagere energiewaarde een fractie minder ver op. ,,Maar dat zullen de meeste mensen niet merken.”

Marktleider Shell lijkt de iets lagere pompprijs te bevestigen. ,,Het toevoegen van meer bio-component aan benzine kan een geringe impact hebben op de prijs”, stelt Kezer. United Consumers en brancheclub VNPI zeggen dat het prijsverschil snel kan verdwijnen als E10 de meest aangeboden benzine is.

De komst van E10 betekent niet het einde voor Euro 95 en premiumvarianten ervan, verwacht de ANWB. Die zullen nog jaren beschikbaar zijn. Met name oude auto's en oldtimers tanken liever een premiumvariant van Euro 95/E5 of super (E98). Veel oldtimerverenigingen raden leden actief aan geen E10 te tanken.

Motorfietsen en E10

Niet alleen bezitters van wat oudere auto’s moeten opletten wat ze in hun tank gooien. Ook motorrijders krijgen te maken met de verschillen tussen Euro 95 en E10. Motorfietsen die nog van carburateurs zijn voorzien, zouden problemen kunnen ondervinden wanneer er afdichtingen of leidingen zijn gebruikt die gevoelig zijn voor ethanol. De stof lost namelijk de weekmakers in sommige kunststoffen op, waardoor ze poreus kunnen worden en er lekkage kan ontstaan.
Ook onbeschermde aluminium delen kunnen beschadigd raken, doordat de ethanol vocht aantrekt. Als de motor langere tijd stilstaat, zou dat voor problemen kunnen zorgen. Motorwebsites meldden in de voorgaande jaren dat motorrijders hiervoor op moeten passen. Alleen moderne motoren, met injectie, lopen probleemloos op E10. Wie twijfelt, doet er goed aan voor het tanken van E10 de handleiding te raadplegen, te informeren bij de garage of de online check te doen.

Een paar dingen die ik eruit haal.
De branche vindt 3 weken niet te kort, dat is iets waar ik over twijfel. Ze hebben inderdaad gewacht tot na de zomervakantie tot het grootste deel van de Nederlandse bevolking weer terug is, maar er zijn altijd jonge mensen die (nog) zonder kinderen (zijn) die nu nog op vakantie zijn. Evenals dat mensen met volwassen kinderen ook over het algemeen in september weg gaan. Zij krijgen dus van de 3-weekse campagne maar een fractie mee. Ik ga hierbij even uit van 1 week (en 1 dag) als ze net als iedereen met schoolgaande kinderen 3 weken met vakantie zijn en afgelopen week vertrokken zijn.

Er zijn auto's die problemen, klein of groot kunnen gaan ondervinden van E10. De website staat netjes vermeld, maar die website geeft aan dat 2 Opels die ik heb (Corsa 1.2 uit 2001) en Corsa 1.4 90 pk uit 2015 geschikt zijn. In 2016 ging de 2001 Corsa naar Frankrijk en een Wegenwacht liet mij toen via Twitter weten 'liever niet' E10 tanken in Frankrijk na mijn vraag daarover. Waarom niet? Is er in de tussentijd iets veranderd? Is de Franse E10 anders dan de Nederlandse? Volgens de site e10 check moest het wel kunnen.

De 'korting' (1 of 2 cent) is natuurlijk ook om over naar huis te schrijven :D. Moeten hiervoor de borden van tankstations ook worden aangepast? Of geeft de Euro straks de prijs voor E10 weer en de premium benzine (V-Power bij Shell bijvoorbeeld) de prijs voor de E5 weer? Ook fijn om te weten dat je er een fractie minder ver op rijdt.
Het prijsverschil kan dan wel weer verdwijnen als E10 de meest aangeboden benzine is. Een kwestie van dagen, of weken lijkt mij dus. Waarom?

Ethanol is opzich geen verkeerde brandstof. Het heeft een paar voordelen en een paar nadelen net als eigenlijk alles.

Laten we ons even op de belangrijkste nadelen richten als eerste, want die liggen ter grondslag aan het nee van de ANWB.

Ethanol droogt rubbers uit, voor met name oudere auto's kan dit na een paar jaar leiden tot een versnelde slijtage van alle rubbers in de brandstofleidingen en bij de brandstofpomp wat dan weer tot lekkage of storing kan leiden. In een extreem geval zelfs een mogelijk brandgevaar.

Verder trekt ethanol water aan, voor de auto die dus lang doet om een tank leeg te rijden kun je last krijgen van snel verouderende brandstof en vocht in dat systeem is geen fijne combinatie.

Voor oudere auto's kan dit tot corrosie leiden maar ook doordat deze echt stil staan tot een vergumming van de brandstof wat dan dus betekent dat de naald verstopt in je carburateur of erger.....je vlotter niet meer werkt.

Nog een nadeel is dat ethanol een lagere calorische waarde heeft. Dus je verbruikt ietsje meer brandstof. Op E10 is dit 2,5% meerverbruik. Net aan meetbaar maar je merkt het niet echt.
Wat verder meespeelt in de nadelen is het Ron getal. Want ook al heeft ethanol een mooi hoog octaan getal van 120 of nog hoger. Dit houd in dat je het dus kunt mengen met een lagere kwaliteit benzine om toch op ron95 te komen. Dat is voor mij het grootste nadeel in de huidige E10 regelgeving.

Het meerverbruik van ethanol is een van de dingen waarom een auto wel of niet geschikt is. Je moet een auto hebben die closed loop kan anticiperen op een "arm mengsel" en die kan verrijken waar nodig.

Ethanol heeft naast het hoge octaan nog een mooi voordeel van schone verbranding en het verhogen van de zelfontstekingsgrens. Doordat het moeilijker verdampt en daarbij meer warmte vraagt verlaagt het de verbrandingstemperatuur. Etc. Etc. Hierom zie je dat een E85 ook veelvuldig wordt toegepast om hoge vermogens te krijgen.
Waarom geen pure ethanol? Simpele reden, die auto werkt enkel in zeer warme klimaten omdat de auto anders niet meer te starten is onder de 12 graden Celsius. Met 15% benzine is dat probleem opgelost.

Voor e85 zul je wel de flow van je brandstofsysteem moeten vergroten door de lagere calorische waarde.
Daartegenover staat uiteraard dat je de voorontsteking veel eerder kunt zetten, thus meer vermogen.

Ik ben niet tegen ethanol, maar je moet even nadenken als je het tankt en ik ben persoonlijk gestopt met de ethanol of "blue" brandstoffen bij de goedkopere stations puur om de kwaliteit die je terugkrijgt.

Gelukkig rijdt m'n Jeep op LPG en de rest op diesel, dus voorlopig hoef ik me niet druk te maken om die kwastenreiniger uit de pomp.:cool:

Kwastenreiniger?

De echt giftige kwastenreiniger met 102 octaangetal wordt al niet meer verkocht.
Ik tank al jaren de zogenaamde premium brandstof en met name in mijn (oudere) motorfietsen merk ik veel verschil. Ik maak bijvoorbeeld nooit mijn carburateurs met de ultrasoon schoon terwijl ik met regelmaat carburateurs voor anderen in de ultrasoon heb liggen. Waar denk je dat dat je het opgeloste rubber kan terugvinden?
Gokje: In sproeiers en injectoren?

Onze overheid heeft in opdracht van Brussel mooie plannen voor 2022. Nieuwe auto's moeten dan boordevol electrospeelgoed gehangen worden waaronder bijvoorbeeld een snelheidsbegrenzer die borden herkent. Lekker veilig, geen overtreders meer.
Maar wat doet dat met de huidige vloot van auto's?
Eigenlijk wil je de huidige vloot dan kwijt. Ik zou als overheid advertenties als "te koop Ferrari, bouwjaar pre 2022" willen voorkomen. Want, wat is de lol van volgas wegscheuren als de begrenzer bij 130 (of 50, afhankelijk van de situatie) knalhard een eind maakt aan het gasgeven-feestje?
Nul naar honderd in vier seconden en in de vijfde seconde; knal, in de begrenzer. Voelt zo lekker als... dat kan geen sex zijn want dat duurt veel langer.

En hoe duur moet autorijden worden voordat de files weer opgelost zijn? Wil je dan een vloot waarvan een groot deel al 20 jaar of langer rondtuft? Wat is er dan handiger dan kwastenreiniger te stoken die de vloot stevig uitdunt en waarvoor je als toetje geen ruwe olie nodig hebt?

Ja ja, ik weet het. Allemaal aan de stroomvretende Tesla, allemaal een warmtepompje, alles elektriek. Nieuwe kabels in de straat, meer transformatorhuizen en meer kolencentrales die op termijn vervangen kunnen worden door fusiecentrales. Stadsverwarming herintroduceren en je haalt meer uit iedere Kw die je verbrandt. Leve de centrale op de hoek van de straat, leve de heen en weer rennende electronen in het koper.

Een andere reden is dat de ruwe olie opraakt. De benzine wordt al lang niet meer gedestilleerd uit ruwe aardolie (al vijftig jaar niet meer) maar benzine wordt gemaakt door complexe kraakprocessen die als bijproduct o.a. brandbare en kankerverwekkende stoffen produceren. Wil je dan een klassieker in de straat die dat mengsel half verbrand in de atmosfeer uitbraakt?

Daarnaast zijn wij wezens met een grote behoefte aan luxe en status. Wij willen veren in den reet en als een krans rond het hoofd. Zodat het vrouwtje denkt: daar wil ik wel jonkies van. Wij willen niet bewegen (tenzij het gaat over die kindjes), wij willen bier en chips op de bank. Wij willen niet zelf het zevenblad plukken, wij willen opwarmspinazie uit de suermarkt. Met een stukje dood varken, uiteraard.
Wij willen er ook niet uitzien alsof we in 2000 leven, wij willen er uitzien alsof het gisteren bedacht is door een bedenk-kleding-aap uit Parijs.
Geen Zeeman maar Gukki. Geen opa maar hipster. Bloedende Chinese kinderhandjes en kleding sloperijen in Afrika.
Wat lief, we gunnen de derde wereld ook een strohalm.

Kortom, wij willen muntjes. En muntjes maak je door de aarde van grondstoffen te beroven. Iets wat wij zo goed doen dat de aarde twee keer zo lang nodig heeft te herstellen van de roof als wij nodig hebben de roof te plegen (earth overshoot day). Dat die muntjes daarna een caroussel van ruilen en huilen ingaan, daar kijk ik bewust even niet naar. De oorsprong van die muntjes komt van moeder natuur.

En, wat grappig, slechts 10% van de mensen bezit 90% van de muntjes. Terwijl de overige 90% van de mensen wanhopig probeert bij die 10% te gaan horen.
Het regenwoud rond de Amazone in de fik? Ja, die boeren willen gewassen en koeien kunnen verkopen. Siberië in de fik? Rusland is ook een arm land. Amerika gaat meer CO2 maken? Wapens en auto's maken en gebruiken geeft nu eenmaal CO2. De Noordzee leeggevist? Jantje modaal heeft liever kabeljouw op zijn bord dan gefrituurde sprinkhaan. Overal oorlog en ellende? Tja, wapens maken die niet gebruikt worden schiet natuurlijk niet (op).

En ondertussen hebben wij het liefst een vijfpersoons batterijauto die idioot snel kan en die als een vijfpersoons harnas blinkt in de zon.

Want, pronken met een 20 jaar oude Gazelluf lukt niet. Iedere dag brandnetelthee klinkt als een kluizenaarsleven.
Nee, oprijlaan, chesterfield, single malt, een cubaan in het hoofd en een kekke poes op de kap. Dat klinkt al een stuk beter.
Dat klinkt als.... tonnen CO2, een afvalberg als de mount Everest, een oceaan van plastic, dagelijks een blauw pilletje, hartproblemen en gezwellen.

Los ervan of E10 de ondergang van onze auto's betekend heb ik altijd al mijn grote vraagtekens gezet bij het gebruik van bio-ethanol als brandstof en de grote gevolgen daarvan.
Het bedrijf Alco Energie Rotterdam verwerkt jaarlijks zo'n 1,3 miljoen ton mais om ongeveer 556 miljoen liter bio-ethanol te produceren, dat is toereikend om in de E10 brandstofbehoefte van Nederland te voorzien.
Als je echter na gaat dat de jaarlijkse korrelmais opbrengst per hectare ongeveer 12 ton bedraagt leert een simpel rekensommetje al dat er ergens dus ruim 108300 hectare (ongeveer provincie Utrecht) landbouwgrond aan de voedselvoorziening wordt onttrokken en/of van de natuur wordt afgeknabbeld.... en dat puur en alleen om die 10% ethanoltoevoeging voor Nederlandse brandstofconsumptie te dekken.:eek:

Muddy Bandit zei:
Los ervan of E10 de ondergang van onze auto's betekend heb ik altijd al mijn grote vraagtekens gezet bij het gebruik van bio-ethanol als brandstof en de grote gevolgen daarvan.
Het bedrijf Alco Energie Rotterdam verwerkt jaarlijks zo'n 1,3 miljoen ton mais om ongeveer 556 miljoen liter bio-ethanol te produceren, dat is toereikend om in de E10 brandstofbehoefte van Nederland te voorzien.
Als je echter na gaat dat de jaarlijkse korrelmais opbrengst per hectare ongeveer 12 ton bedraagt leert een simpel rekensommetje al dat er ergens dus ruim 108300 hectare (ongeveer provincie Utrecht) landbouwgrond aan de voedselvoorziening wordt onttrokken en/of van de natuur wordt afgeknabbeld.... en dat puur en alleen om die 10% ethanoltoevoeging voor Nederlandse brandstofconsumptie te dekken.:eek:

Ja, alcoholproductie is niet al te efficiënt. Zolang dat product gebruikt wordt om de keel te smeren is dat geen probleem, maar als we daar lomp grote botsdozen mee in beweging willen brengen is het een andere zaak.
Maar, ruwe olie is tegenwoordig van een zodanige kwaliteit dat de soort waar je met simpele destillatie benzine uit kan halen zeldzaam begint te worden. Ik heb familie die gevaren heeft in een tijd dat een zeesleper gewoon ruwe olie tankte en op die ruwe olie kon varen. Niets destilleren, gewoon "zie ginds komt de stoomboot - met zwarte pluim".

We zullen dus onze brandstofvoorraad moeten aanvullen. In Brazilië rijdt men al langere tijd op ethanol (vooral aangepaste Kevers), dus de keuze voor alcohol-achtige producten is niet zo vreemd. Alleen rijdt een deel van onze autovloot nog steeds met motoren die in mindere mate geschikt zijn voor alcohol. Een motor met pakkingen die in tien jaar tijd oplossen (in plaats van nooit) zal waarschijnlijk het predicaat "geschikt" krijgen. Een carburateur waar het opgeloste rubber na drie maanden stilstand neerslaat op messing sproeiers zal ook als geschikt gezien worden. Of die injectie waar gom de injectoren zodanig verstopt dat zelfs een paar uur ultrasoon de injector niet meer schoon krijgt (Alfa, 8 jaar stilstaan). En dat zijn de problemen met minimale hoeveelheden alcohol in de benzine, niet met de 10% die pas sinds kort te koop is.

Ik ben nog uit de tijd dat je een motor na dertig jaar stilstaan uit de schuur trok en hem startte. Probeer nu eens met budget-benzine of je auto na vijf jaar nog wil starten.

zeebra zei:
@Jaap Anderson: ik heb niet het idee dat je met 10% bijmengen de wereld gaat redden. Het is het bekende spelletje van de overheid. Aan de ene kant laten ze op zoveel mogelijk wegen 130 km/uur rijden en aan de andere kant bieden ze E10 aan omdat dat zo goed is voor het milieu. Als ze nu overal 100 km/uur invoeren is al die onzin niet nodig. Voor mij hoeft die 100 km/uur niet verplicht te worden. Als je harder wil mag dat van mij. Dan betaal je een soort milieutoeslag. Dat lijkt mij niet zo moeilijk in te voeren. Die maatregel scheelt echt een hoop fossiele brandstof.

Ik moet dit topic nog bij lezen (blz. 1 heb ik gelezen), dus wellicht zeg ik dingen dubbel....
En we zijn weer (bijna) 1 jaar verder. Vandaag in het nieuws dat Remkes het kabinet wegens de stikstofcrisis adviseert om impopulaire beslissingen te nemen qua noodmaatregelen. Hierin wordt het verlagen van de maximumsnelheid genoemd. Dit geldt dan niet alleen voor snelwegen maar ook voor provinciale wegen hoewel hier wel per regio in gevarieerd kan worden.
En op het moment dat ik dit type komt via de Gelderlander een pushbericht binnen dat GroenLinks Nijmegen in de hele stad een maximumsnelheid wil van 30 kilometer per uur.
Vanaf volgende week wordt het dus een mogelijke kwestie van en-en.

Nog even een vraag over de E10 benzine die ik vanaf volgende week aan mijn auto te drinken mag geven (hoop ik).
Ik rijdt een Opel Corsa E van september 2015 met een 1.4 benzinemotor. Dan kan ik toch 'gewoon' E10 geven getuige dit stukje? Of heb ik dan wel met een Z22YH motor te maken in mijn auto?

OPEL
Bij Opel zijn alle benzineversies vanaf bouwjaar januari 2011 geschikt, behalve de Z22YH motoren met 2.2 liter directe inspuiting. Van de modellen van vóór 2011 zijn de volgende types geschikt

Die E-10 met z'n problematiek in auto's gaat mijn deur voorlopig nog wel even voorbij, geen van m'n auto's mag namelijk op dat spul rijden.

Wat ik me nog wel afvraag is hoe die E-10 kwastenreiniger zich gaat gedragen als het met 2-tact olie wordt gemengd, daar hoor je namelijk helemaal niets over.

eerste opel zei:
Nog even een vraag over de E10 benzine die ik vanaf volgende week aan mijn auto te drinken mag geven (hoop ik).
Ik rijdt een Opel Corsa E van september 2015 met een 1.4 benzinemotor. Dan kan ik toch 'gewoon' E10 geven getuige dit stukje? Of heb ik dan wel met een Z22YH motor te maken in mijn auto?

OPEL
Bij Opel zijn alle benzineversies vanaf bouwjaar januari 2011 geschikt, behalve de Z22YH motoren met 2.2 liter directe inspuiting. Van de modellen van vóór 2011 zijn de volgende types geschikt

Leuke vraag!
Aan de codering van motoren bij Opel kan je al halen hoe groot de motorinhoud is. Bij Z22YH gaat het om een 2.2 motor.
Bij jou zou er waarschijnlijk 14 in de motorcode staan, ik vermoed B14XER of zo..

Muddy Bandit zei:
Die E-10 met z'n problematiek in auto's gaat mijn deur voorlopig nog wel even voorbij, geen van m'n auto's mag namelijk op dat spul rijden.

Wat ik me nog wel afvraag is hoe die E-10 kwastenreiniger zich gaat gedragen als het met 2-tact olie wordt gemengd, daar hoor je namelijk helemaal niets over.

Er zijn nog maar weinig tweetakt motoren die mengsmering nodig hebben.

Ik heb als puberaapje wel eens met mijn Puchje op spiritus (je zou het E100 kunnen noemen) gereden. Dat ding had 1 op 50 mengsmering nodig, ik had geld nodig en in het aanrechtkastje stonden een paar bussen spiritus.
De Puch reed er redelijk goed op, maar het mengen van tweetakt olie met het alcohol/water mengsel (wat spiritus eigenlijk is) was verre van optimaal. Af en toe kreeg ik weer een pareltje in de bougie die heel snel weer weg was maar het typerende ontsteking-uitvallen-gevoel was goed merkbaar. De tobsnelheid was ook duidelijk minder en de rookpluim van al het water in de spiritus was van het formaat stoomlocomotief. Dit was een eenmalig experiment, ik heb het nooit herhaald.

Kortom: in motoren die mengsmering nodig hebben, zou ik geen E10 mikken. De genoemde Puch had in de jacht naar meer vermogen toch regelmatig een nieuwe zuiger en cilinder, dus ik heb geen flauw idee hoeveel metaalsplinters er tijdens deze actie door de uitlaat uitgebraakt zijn.

Voor motoren die mengsmering nodig hebben, zou Aspen tweetakt mijn voorkeur hebben. Je hebt het dan vaak over zeer kleine stationaire motoren (kettingzaag, bladblazer, pomp, aggregaat) waar de gebruiker in de directe omgeving verblijft. Ik zou het risico op inademen van giftige verbindingen zoals deze in de benzine "uit de pomp" (ook de premium benzine) voorkomt niet willen lopen en mijn gezondheid is die paar kromme muntjes meer dan waard.

Mijn Frankenstein-Puch was in de basis zo'n Puch:
Puch-Skytrack-onderdelen_dsc1159.JPG

rke zei:
Kwastenreiniger?

De echt giftige kwastenreiniger met 102 octaangetal wordt al niet meer verkocht.
Ik tank al jaren de zogenaamde premium brandstof en met name in mijn (oudere) motorfietsen merk ik veel verschil. Ik maak bijvoorbeeld nooit mijn carburateurs met de ultrasoon schoon terwijl ik met regelmaat carburateurs voor anderen in de ultrasoon heb liggen. Waar denk je dat dat je het opgeloste rubber kan terugvinden?
Gokje: In sproeiers en injectoren?

Onze overheid heeft in opdracht van Brussel mooie plannen voor 2022. Nieuwe auto's moeten dan boordevol electrospeelgoed gehangen worden waaronder bijvoorbeeld een snelheidsbegrenzer die borden herkent. Lekker veilig, geen overtreders meer.
Maar wat doet dat met de huidige vloot van auto's?
Eigenlijk wil je de huidige vloot dan kwijt. Ik zou als overheid advertenties als "te koop Ferrari, bouwjaar pre 2022" willen voorkomen. Want, wat is de lol van volgas wegscheuren als de begrenzer bij 130 (of 50, afhankelijk van de situatie) knalhard een eind maakt aan het gasgeven-feestje?
Nul naar honderd in vier seconden en in de vijfde seconde; knal, in de begrenzer. Voelt zo lekker als... dat kan geen sex zijn want dat duurt veel langer.

En hoe duur moet autorijden worden voordat de files weer opgelost zijn? Wil je dan een vloot waarvan een groot deel al 20 jaar of langer rondtuft? Wat is er dan handiger dan kwastenreiniger te stoken die de vloot stevig uitdunt en waarvoor je als toetje geen ruwe olie nodig hebt?

Ja ja, ik weet het. Allemaal aan de stroomvretende Tesla, allemaal een warmtepompje, alles elektriek. Nieuwe kabels in de straat, meer transformatorhuizen en meer kolencentrales die op termijn vervangen kunnen worden door fusiecentrales. Stadsverwarming herintroduceren en je haalt meer uit iedere Kw die je verbrandt. Leve de centrale op de hoek van de straat, leve de heen en weer rennende electronen in het koper.

Een andere reden is dat de ruwe olie opraakt. De benzine wordt al lang niet meer gedestilleerd uit ruwe aardolie (al vijftig jaar niet meer) maar benzine wordt gemaakt door complexe kraakprocessen die als bijproduct o.a. brandbare en kankerverwekkende stoffen produceren. Wil je dan een klassieker in de straat die dat mengsel half verbrand in de atmosfeer uitbraakt?

Daarnaast zijn wij wezens met een grote behoefte aan luxe en status. Wij willen veren in den reet en als een krans rond het hoofd. Zodat het vrouwtje denkt: daar wil ik wel jonkies van. Wij willen niet bewegen (tenzij het gaat over die kindjes), wij willen bier en chips op de bank. Wij willen niet zelf het zevenblad plukken, wij willen opwarmspinazie uit de suermarkt. Met een stukje dood varken, uiteraard.
Wij willen er ook niet uitzien alsof we in 2000 leven, wij willen er uitzien alsof het gisteren bedacht is door een bedenk-kleding-aap uit Parijs.
Geen Zeeman maar Gukki. Geen opa maar hipster. Bloedende Chinese kinderhandjes en kleding sloperijen in Afrika.
Wat lief, we gunnen de derde wereld ook een strohalm.

Kortom, wij willen muntjes. En muntjes maak je door de aarde van grondstoffen te beroven. Iets wat wij zo goed doen dat de aarde twee keer zo lang nodig heeft te herstellen van de roof als wij nodig hebben de roof te plegen (earth overshoot day). Dat die muntjes daarna een caroussel van ruilen en huilen ingaan, daar kijk ik bewust even niet naar. De oorsprong van die muntjes komt van moeder natuur.

En, wat grappig, slechts 10% van de mensen bezit 90% van de muntjes. Terwijl de overige 90% van de mensen wanhopig probeert bij die 10% te gaan horen.
Het regenwoud rond de Amazone in de fik? Ja, die boeren willen gewassen en koeien kunnen verkopen. Siberië in de fik? Rusland is ook een arm land. Amerika gaat meer CO2 maken? Wapens en auto's maken en gebruiken geeft nu eenmaal CO2. De Noordzee leeggevist? Jantje modaal heeft liever kabeljouw op zijn bord dan gefrituurde sprinkhaan. Overal oorlog en ellende? Tja, wapens maken die niet gebruikt worden schiet natuurlijk niet (op).

En ondertussen hebben wij het liefst een vijfpersoons batterijauto die idioot snel kan en die als een vijfpersoons harnas blinkt in de zon.

Want, pronken met een 20 jaar oude Gazelluf lukt niet. Iedere dag brandnetelthee klinkt als een kluizenaarsleven.
Nee, oprijlaan, chesterfield, single malt, een cubaan in het hoofd en een kekke poes op de kap. Dat klinkt al een stuk beter.
Dat klinkt als.... tonnen CO2, een afvalberg als de mount Everest, een oceaan van plastic, dagelijks een blauw pilletje, hartproblemen en gezwellen.

amen

En dit is nu precies de reden waarom die hele klimaal/co2 discussie nooit echt zal werken, We willen zogezegd wel wat aan het milieu doen, maar het moet niet tenkoste van de economie gaan en of onze luxe. Dan krijg je vervolgens van die discussies over bv. zonnepanelen of windmolens, die zijn co2 neutraaal, ja natuurlijk, de onderdelen daarvoor zijn zomaar uit de lucht komen vallen, of wat.. Er is geen staal voor gemaakt, geen koper en diverse andere grondstoffen voor gewonnen. Er zijn geen composiet materialen gebruikt voor de kunststof wieken. etc.

rke zei:
Muddy Bandit zei:

Ik heb als puberaapje wel eens met mijn Puchje op spiritus (je zou het E100 kunnen noemen) gereden. Dat ding had 1 op 50 mengsmering nodig, ik had geld nodig en in het aanrechtkastje stonden een paar bussen spiritus.
De Puch reed er redelijk goed op, maar het mengen van tweetakt olie met het alcohol/water mengsel (wat spiritus eigenlijk is) was verre van optimaal. Af en toe kreeg ik weer een pareltje in de bougie die heel snel weer weg was maar het typerende ontsteking-uitvallen-gevoel was goed merkbaar. De tobsnelheid was ook duidelijk minder en de rookpluim van al het water in de spiritus was van het formaat stoomlocomotief. Dit was een eenmalig experiment, ik heb het nooit herhaald.

Kortom: in motoren die mengsmering nodig hebben, zou ik geen E10 mikken. De genoemde Puch had in de jacht naar meer vermogen toch regelmatig een nieuwe zuiger en cilinder, dus ik heb geen flauw idee hoeveel metaalsplinters er tijdens deze actie door de uitlaat uitgebraakt zijn.

Voor motoren die mengsmering nodig hebben, zou Aspen tweetakt mijn voorkeur hebben. Je hebt het dan vaak over zeer kleine stationaire motoren (kettingzaag, bladblazer, pomp, aggregaat) waar de gebruiker in de directe omgeving verblijft. Ik zou het risico op inademen van giftige verbindingen zoals deze in de benzine "uit de pomp" (ook de premium benzine) voorkomt niet willen lopen en mijn gezondheid is die paar kromme muntjes meer dan waard.
]

https://www.youtube.com/watch?v=ATGSBi1kBl0

marcel21674 zei:
rke zei:
Muddy Bandit zei:

]

https://www.youtube.com/watch?v=ATGSBi1kBl0

Je quote mijn verhaal maar ik heb het over (oudere) tweetakt machines die mengsmering gebruiken. Daarnaast stelt de filmmaker heel duidelijk welke onderdelen na (slechts) 20 uur draaien onderzocht zijn.

In WO II reden de Duitsers diverse wereldrecords met alcohol-gestookte (ethanol) machines. Dat gaf lagere verbrandingstemperaturen wat bij een recordpoging best wel handig is, vooral omdat de hoge verbrandingstemperaturen toen nog een technisch probleem waren.

Voor alledaags gebruik van brandstoffen met ethanol speelt er iets heel anders: Er zitten in sommige (vooral oudere) motoren rubbers en pakkingen (zoals de benzineslang) die slecht tegen ethanol bestand zijn. Zij lossen op en deze half opgeloste prut geeft problemen.
Daarnaast veroudert E10 brandstof veel sneller. Een moderne injectiemotor met geregelde injectie regelt de mengselverhouding zelf wel bij (binnen de grenzen van het mogelijke) maar een carburateur motor (die met heel kleine drukverschillen werkt in plaats van enkele bar) heeft geen dynamische brandstofregeling. Een met gom verstopte hoofdsproeier "doet het gewoon niet".

Daarom geldt ook het advies om te controleren of uw voertuig tegen E10 kan.

rke zei:
Je quote mijn verhaal maar ik heb het over (oudere) tweetakt machines die mengsmering gebruiken. Daarnaast stelt de filmmaker heel duidelijk welke onderdelen na (slechts) 20 uur draaien onderzocht zijn.

In WO II reden de Duitsers diverse wereldrecords met alcohol-gestookte (ethanol) machines. Dat gaf lagere verbrandingstemperaturen wat bij een recordpoging best wel handig is, vooral omdat de hoge verbrandingstemperaturen toen nog een technisch probleem waren.

Voor alledaags gebruik van brandstoffen met ethanol speelt er iets heel anders: Er zitten in sommige (vooral oudere) motoren rubbers en pakkingen (zoals de benzineslang) die slecht tegen ethanol bestand zijn. Zij lossen op en deze half opgeloste prut geeft problemen.
Daarnaast veroudert E10 brandstof veel sneller. Een moderne injectiemotor met geregelde injectie regelt de mengselverhouding zelf wel bij (binnen de grenzen van het mogelijke) maar een carburateur motor (die met heel kleine drukverschillen werkt in plaats van enkele bar) heeft geen dynamische brandstofregeling. Een met gom verstopte hoofdsproeier "doet het gewoon niet".

Daarom geldt ook het advies om te controleren of uw voertuig tegen E10 kan.

Ik had misschien niet het hele verhaal moeten quoten, ging me eigenlijk alleen over deze regel:
De genoemde Puch had in de jacht naar meer vermogen toch regelmatig een nieuwe zuiger en cilinder, dus ik heb geen flauw idee hoeveel metaalsplinters er tijdens deze actie door de uitlaat uitgebraakt zijn.

Waarmee ik eigenlijk wilde zeggen, dat versnelde slijtage door gebruik van alcohol, wel mee lijkt te vallen.

Een normale cilinder zal inderdaad zelfs minder slijten door het gebruik van alcohol (door de lagere temperaturen) maar in een tweetakt met mengsmering zal de tweetaktolie van mengsmering minder gelijkmatig oplossen door de alcohol in de benzine.
En het is nu juist deze smering die de grootste problemen geeft bij een tweetaktmotor.

Overigens is dit meer een theoretisch verhaal, tweetakt motoren met mengsmering zijn zo zeldzaam dat je meestal zelf de olie en benzine zal mengen. Ik ken ook geen enkel pompstation meer die mengsmering nog "zo uit de pomp" levert.

Mijn 2-takt Peugeot Fox uit 2002 mag gewoon op E10
Heeft een Honda motortje en voegt zelf olie aan de benzine toe met een pompje uit een reservoir.

Contacttijd tussen de E10 en olie is dan een seconde of zo, te kort om elkaar echt te beïnvloeden gok ik.

rke zei:
Overigens is dit meer een theoretisch verhaal, tweetakt motoren met mengsmering zijn zo zeldzaam dat je meestal zelf de olie en benzine zal mengen. Ik ken ook geen enkel pompstation meer die mengsmering nog "zo uit de pomp" levert.

Die zijn er nog wel, maar inderdaad steeds minder.
Mijn vorige brommer moest ook brommix tanken dus snel ingeruild op deze.

Carkiller zei:
Mijn 2-takt Peugeot Fox uit 2002 mag gewoon op E10
Heeft een Honda motortje en voegt zelf olie aan de benzine toe met een pompje uit een reservoir.

Contacttijd tussen de E10 en olie is dan een seconde of zo, te kort om elkaar echt te beïnvloeden gok ik.

Ik heb nu nog ergens een Peugeot Speedfight 2, die mengt ook zelf. Dat is tegenwoordig ook wel nodig, mengsmering mee sjouwen of een potje met olie meenemen is zo'n geknoei.

Uit mijn bromfietstijd weet ik nog wel dat je de compressieverhouding erg veel moest verhogen voordat je last kreeg van pingelen. Een lager octaangetal kan dus echt weinig kwaad. Met de reeds genoemde Puch heb ik na het vlakken van de cilinder en de cilinderkop zelfs de squishrand deels weg moeten vijlen omdat anders de zuiger tegen de kop aan tikte.
Bij een latere Suzuki GT250 heb ik de compressie niet meer zo fanatiek verhoogd, het geeft in verhouding nauwelijks vermogenswinst voor het werk wat je er in steekt.
Flowen van inlaat, zuiger, spoelpoorten en het carter is veel meer winstgevend.

rke zei:
Muddy Bandit zei:

M'n gewone machines die dagelijks gebruikt worden lopen wel op Aspen2 of 4, van beiden staat er hier wel een vat.;)

Maar ik ben nu eenmaal een groot liefhebber van alles wat rookt, stinkt, brandstof gebruikt en oud is, en vanuit die liefhebberij heb ik in een jaartje of 40 het e.e.a. aan machines uit de jaren '50/'60/70 om me heen verzameld die aan geen enkele arbo-norm meer voldoen.
En sommige van die gepensioneerde machines lopen nog op 1:30 mengsmering, en dat moet je dus wel zelf gaan mengen... vandaar mijn vraag dus.
Ik denk dat ik komende winter maar eens een testje ga doen met Aspen4 + 2tact olie, gewoon eens proberen of dat spul goed gemengd blijft en of zo'n oude JLO motor het resultaat lust.

voor een 4 takt benzinemotor zijn er wel alternatieven beschikbaar, vaak gecombineerd met andere ontstekingsmodule, kabels, verstelbare sproeiers in de carburateur en bobine. Juist oudere motoren zijn prima om te bouwen naar E85. Tot eind jaren 90 werd dit ook wel gedaan, helaas heeft staatssecretaris van Geel het toen financieel strafbaar gesteld en verdween het van de markt. het grote voordeel van E 85 is dat het geen co2 uitstoot. Nadelen zijn er natuurlijk ook : het verbruik is iets hoger en je moet de rubbers en soms ook pakkingen van de leidingen / carburateurs vervangen voor rubbers die wel tegen de bio brandstof kunnen.

Voor oudere diesels ligt het iets anders. Zolang er geen turbo's en elektronica op het blok geschroefd zitten kun je tot het 6 graden buiten is ongeveer voor 2/3 aan slaolie bijvoegen. Het ruikt een beetje maar ach dat is aan de achterkant en je rijd meestal vooruit...
Leuk feitje is dat het bijmengen van slaolie wel toegestaan is, immers je hebt btw betaald over de slaolie. Bij een controle kunnen ze dus wel vaststellen dat je slaolie in je tank hebt maar omdat ze niet kunnen vast stellen hoeveel kunnen ze geen bekeuring uitschrijven. ( er zijn hier rechtszaken over geweest)

Dus de vraag of E 10 de ondergang is van onze auto's? nee ik denk van niet zolang je de bovenstaande aanpassingen toepast. Zelf rij ik bijna dagelijks met een 47 jaar oude auto gewoon op euro95

Muddy Bandit zei:
En sommige van die gepensioneerde machines lopen nog op 1:30 mengsmering, en dat moet je dus wel zelf gaan mengen... vandaar mijn vraag dus.
Ik denk dat ik komende winter maar eens een testje ga doen met Aspen4 + 2tact olie, gewoon eens proberen of dat spul goed gemengd blijft en of zo'n oude JLO motor het resultaat lust.

Aspen brandstof en tweetakt olie zal goed mengen.

hobbes2cv zei:
voor een 4 takt benzinemotor zijn er wel alternatieven beschikbaar, vaak gecombineerd met andere ontstekingsmodule, kabels, verstelbare sproeiers in de carburateur en bobine. Juist oudere motoren zijn prima om te bouwen naar E85. Tot eind jaren 90 werd dit ook wel gedaan, helaas heeft staatssecretaris van Geel het toen financieel strafbaar gesteld en verdween het van de markt. het grote voordeel van E 85 is dat het geen co2 uitstoot. Nadelen zijn er natuurlijk ook : het verbruik is iets hoger en je moet de rubbers en soms ook pakkingen van de leidingen / carburateurs vervangen voor rubbers die wel tegen de bio brandstof kunnen.

Voor oudere diesels ligt het iets anders. Zolang er geen turbo's en elektronica op het blok geschroefd zitten kun je tot het 6 graden buiten is ongeveer voor 2/3 aan slaolie bijvoegen. Het ruikt een beetje maar ach dat is aan de achterkant en je rijd meestal vooruit...
Leuk feitje is dat het bijmengen van slaolie wel toegestaan is, immers je hebt btw betaald over de slaolie. Bij een controle kunnen ze dus wel vaststellen dat je slaolie in je tank hebt maar omdat ze niet kunnen vast stellen hoeveel kunnen ze geen bekeuring uitschrijven. ( er zijn hier rechtszaken over geweest)

Dus de vraag of E 10 de ondergang is van onze auto's? nee ik denk van niet zolang je de bovenstaande aanpassingen toepast. Zelf rij ik bijna dagelijks met een 47 jaar oude auto gewoon op euro95

Een oudere (carburatie-)viertakt motor "ombouwen" naar pure alcohol werd in Brazilië veel gedaan. De VW kevers die daar tot ongeveer de eeuwwisseling rondreden, waren aangepast voor alcohol gestookt door de rietplantages. Om op pure alcohol te rijden moet je de sproeiers ongeveer 5% groter kiezen maar voor een correcte afstelling is een vermogensbank nodig. De ontstekingscurve en de compressie kan je ook veranderen maar voor zover ik weet werd dat met de Braziliaanse Kevers niet gedaan.

Helaas mengt alcohol slecht met benzine en goed met water. Als je E10 benzine lange tijd stil laat staan (je parkeert de klassieker een paar maanden) zullen de componenten zich scheiden en zal water uit de lucht opgenomen worden in de E10.
Toen ik nog veel met de motor naar het werk reed heb ik dat zelf weleens opgelost door een tijdlang dagelijks euro 95 te rijden en vlak voor het winterseizoen een paar tankjes optimate op te stoken. In deze motoren zaten wel benzineslangen en pakkingen die goed tegen E10 benzine konden, de oude slangen waren reeds vervangen.

Een remedie voor het gevolg van niet veranderen van benzine waar ik menige motorrijder in de lente weer op gang geholpen heb is de vlotterkamer leeg te laten lopen en de afgetapte benzine weer terug in de tank te gooien. De afscheiding van de gom zal het eerst uit de vlotterkamer lopen (vang het op in een oud jampotje en je ziet de gom zelfs liggen) en door het weer in de tank te gieten zal de gom weer oplossen (vooropgesteld dat het geen gom is van een half opgeloste benzineslang). Een beetje remmenreiniger in het luchtfilter spuiten is natuurlijk ook een oplossing, maar dan moet de vergomde benzine wel door de sproeiers gezogen worden.
Je ziet het resultaat van de remmenreinigertruc weleens als goedkoop tweedehandsje aangeboden worden met de veelzeggende tekst er bij dat de carburateurs schoongemaakt moeten worden. Let hierbij op: een set van vier carburateurs "even schoonmaken en afstellen" is nog knap lastig.

Jouw CO2 verhaal durf ik te betwijfelen.
Volgens mij stoot een alcohol gestookte motor nog steeds wat CO2 uit maar dat is CO2 wat direct van levende planten afkomstig is. Van die suikerbiet die dankzij vergisting omgevormd is tot alcohol. Suikerbiet wordt alcohol en alcohol wordt CO2 terwijl een nieuwe suikerbiet CO2 opneemt om te groeien. En ik weet het, voor de alcohol voor E10-benzine worden geen suikerbieten gebruikt maar allerlei plantaardig materiaal wat nog enigszins wil vergisten.
Eenzelfde boekhoudkundige truc wordt ook wel door elektriciteitscentrales gebruikt: "we stoken biomassa en dus zijn we CO2-neutraal". Dat die "biomassa" bijvoorbeeld een 100 jarige eik is die in vijf seconden naar enkele kilowattjes en CO2 omgetoverd wordt maar 100 jaar nodig heeft om te groeien.... Wie heeft er ooit gezegd dat CO2 neutraal tijdsgebonden is?"

hobbes2cv zei:

Geen CO2 uitstoot?? Weet je dat zeker? Volgens mij verbrand je het en komt er chemisch gezien echt wel CO2 vrij bij die omzetting. Daarbij heet het niet voor niks E85, er zit nog steeds 15% fossiele brandstof in omdat je op een E100 configuratie een auto hebt die alleen bij warm weer wil starten (lees boven de 12 graden C)

Maar verder eens, niks mis met een beetje Ethanol al vind ik wel dat dan de minimaal te leveren RON best omhoog mag naar 98 om er ook gewoon echt profijt van te hebben dat er een brandstof met RON 108 wordt bijgemengd.

rke zei:
Eenzelfde boekhoudkundige truc wordt ook wel door elektriciteitscentrales gebruikt: "we stoken biomassa en dus zijn we CO2-neutraal". Dat die "biomassa" bijvoorbeeld een 100 jarige eik is die in vijf seconden naar enkele kilowattjes en CO2 omgetoverd wordt maar 100 jaar nodig heeft om te groeien.... Wie heeft er ooit gezegd dat CO2 neutraal tijdsgebonden is?"

Feitelijk kun je dan wel stellen dat aardolie ook co2 neutraal is. Ooit is dat ook plantaardig materiaal geweest, wat co2 opgenomen heeft

marcel21674 zei:
rke zei:

Feitelijk kun je dan wel stellen dat aardolie ook co2 neutraal is. Ooit is dat ook plantaardig materiaal geweest, wat co2 opgenomen heeft

(y)

Geheel correct.

De boosdoener is het koolstof wat als CO2 in de lucht zwerft. Zie hier de concentratie CO2 in de loop der jaren.
2019_05_07_Karin_fig2.png

[size=x-small]bron: https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/co2-top-of-flop[/size]
Wat het hele feestje nog vervelender maakt is dat de productie van CO2 niet egaal over ons blauwe bolletje verdeeld is maar er zijn duidelijke productiebronnen. Daardoor ontstaan warme plekken op de wereld wat extreme luchtstromen en extreme klimaatpieken veroorzaakt...

Maar, ik zou echt niet weten hoe we onze economie kunnen handhaven en toch de hoeveelheid CO2 kunnen terugdringen.

rke zei:
marcel21674 zei:
rke zei:

(y)

Geheel correct.

De boosdoener is het koolstof wat als CO2 in de lucht zwerft. Zie hier de concentratie CO2 in de loop der jaren.
Wat het hele feestje nog vervelender maakt is dat de productie van CO2 niet egaal over ons blauwe bolletje verdeeld is maar er zijn duidelijke productiebronnen. Daardoor ontstaan warme plekken op de wereld wat extreme luchtstromen en extreme klimaatpieken veroorzaakt...

Maar, ik zou echt niet weten hoe we onze economie kunnen handhaven en toch de hoeveelheid CO2 kunnen terugdringen.

Idd. das het hele probleem, wat iedereen maar negeert.
We doen alleen maar aan syptoom bestrijding, de kern van het probleem wordt niet aangepakt. Als we onze huidige levensstandaart willen behouden en verder ontwikkelen, dan zullen we toch met een paar miljard mensen minder moeten, zodat we de overshoot/footprint onder controle krijgen en de aarde zich kan herstellen.

Willen we dat vooral niet, dan is terug naar de middeleeuwen de enige optie.

marcel21674 zei:
rke zei:
marcel21674 zei:
rke zei:

(y)

Geheel correct.

Idd. das het hele probleem, wat iedereen maar negeert.
We doen alleen maar aan syptoom bestrijding, de kern van het probleem wordt niet aangepakt. Als we onze huidige levensstandaart willen behouden en verder ontwikkelen, dan zullen we toch met een paar miljard mensen minder moeten, zodat we de overshoot/footprint onder controle krijgen en de aarde zich kan herstellen.

Willen we dat vooral niet, dan is terug naar de middeleeuwen de enige optie.

Ik ben het daar 100% mee eens.

En wij, de rijke mensen op aarde, zijn als 10% van de wereldbevolking verantwoordelijk voor 90% van de vervuiling. Dus als er iemand moet minderen....

Aan de andere kant, veel meer als mezelf wat excentriek gedragen en verhaaltjes vertellen tegen mensen die het verschijnsel bewust negeren kan ik niet. Ik ben geen klein meisje wat in haar eentje naar New York zeilt om zich belachelijk te laten maken. Die heldenrol is voor mij te hoog gegrepen.

In grotere gezinnen is het afwassen ook zo'n puntje van aandacht. Mama roept dat iemand moet afwassen en plots zijn alle kindertjes verdwenen.

Ik kan slechts een zeer bescheiden steentje bijdragen. Ik heb niet voldoende muntjes voor die elektrische auto in namaak-groen maar ik kan wel een nieuwe leasedoos die 10 ton aan mijn kant ban de weegschaal legt, weigeren. Ik kan mijn dakbedekking vervangen door witte prut zodat de warmteafgifte van dat dak minder wordt. Ik kan 7.50 euro investeren in oranje zijtassen voor mijn boodschappenfiets. Ik kan mijn CV een graadje lager zetten.
We kennen het allemaal maar de animo is gering.

En dan heb ik een vraag: "Waarom zou ik dan alleen gaan afwassen (dat grote gezin)?".

Sterker nog, ik ben die te vermijden excentriekeling doordat ik die leasedoos weiger. Ik zet mezelf buiten de samenleving omdat ik vragen stel bij het accepteren van een accubak of de warmtepomp of de vliegvakantie naar Thailand.

Sorry, maar het is een feestje van ons allemaal.

rke zei:
Ik ben het daar 100% mee eens.

En wij, de rijke mensen op aarde, zijn als 10% van de wereldbevolking verantwoordelijk voor 90% van de vervuiling. Dus als er iemand moet minderen....

Ja en nee, Het is maar van welke kant je het bekijkt. Als je de vervuiling bekijkt ten opzicht van de productie voor onze "westerse" welvaart, ja zeker.
Kijk je puur naar milieu vervuiling door bv. afval dumping in de natuur, dan kom je toch al gauw uit bij de mindere economien met veel armoede.
Dus eigenlijk wil je dat die mindere economieen ook opbloeien, dat de fysieke vervuiling beheersbaarder wordt. Maar meer welvaart komt met meer luxe en dus meer productie en meer uitstoot. Dan kom je uiteindelijk toch weer uit op inkrimping van de wereldbevolking.

Dus ja, wat je zegt, uiteindelijk we moeten het met z'n allen oplossen.

^^ inkrimping van welvaart 'aan onze kant van de aarde' zodat de welvaart aan andere (armere) kanten van de aardbol kan opbloeien.
Daarom is het niet zo gek om de veeteelt met de helft in te krimpen.. maar ja, financieel zullen dan ook andere zaken gaan krimpen.. etc..

Halvering van de wereldbevolking is de enige remedie. En zelfs dan zijn er nog teveel mensen op deze aardbol.

Durashift zei:
^^ inkrimping van welvaart 'aan onze kant van de aarde' zodat de welvaart aan andere (armere) kanten van de aardbol kan opbloeien.
Daarom is het niet zo gek om de veeteelt met de helft in te krimpen.. maar ja, financieel zullen dan ook andere zaken gaan krimpen.. etc..

Ik denk dat je zelf ook wel slim genoeg bent om te weten, dat dat een illusie is.
En alsof inkrimping van de veestapen het probleem oplost. Probleem is wel iets groter dan een beetje co2 uitstoot. Persoonlijk denk ik, dat dat nog wel een van onze minste problemen is.

Ja, er zijn meer zaken op te lossen qua klimaat... wie dit leest via een scherm (device) weet ook dat daarvoor aardse materialen zijn gebruikt dat niet bevorderend is voor moeder natuur.... ;)

Maar goed, dan CO2 etc. maar niet aanpakken?

Durashift zei:
Ja, er zijn meer zaken op te lossen qua klimaat... wie dit leest via een scherm (device) weet ook dat daarvoor aardse materialen zijn gebruikt dat niet bevorderend is voor moeder natuur.... ;)

Misschien de waterschappen en landschapsbeheerders ook maar eens stevig aanpakken en niet alles klakkeloos afschuiven op het drietal van veeteelt, industrie en auto?
De methaanuitstoot van al die prutslootjes, veengebieden en moerassen zijn namelijk ook heel forse aardklootopwarmers, en Nederland is toch wel aardig verzadigd met al die dampende natte omgevingen. (de nieuwe aanleg wordt zelfs nog stevig gestimuleerd en gesubsidieerd)
Maar goed.... de volle aandacht mag alleen maar naar de CO2 en daarvoor moet ook een zondebok aangewezen worden, wat verder kijken als de neus lang is wordt door de overheid en milieugroeperingen absoluut niet op prijs gesteld.

Durashift zei:

Dat zeg ik niet, ik vind alleen dat de focus daar te veel op ligt en vooral op een verkeerde manier.
Neem bv. de windmolens, leuk zogenaamd co2 neutraal, maar nu al is bekend, dat ze zorgen voor een enorme uitroeing onder de insecten. "Helaas" zijn die beestjes ook keihard nodig, dus klakkeloos alles volplanten met windmolens is duidelijk ook geen oplossing.
Ik vind bv. dat de hele plastic soup ellende, vele male erger en belangrijker is dan de co2 problemen. Die troep is direct een bedreiging voor onze gezondheid, voor het hele eco systeem en daar wordt maar bitter weinig aandacht aan gegeven. Zelfs in somminge 3de wereld landen doen ze meer aan dat probleeem en vooral rigoreuzer dan hier.

Ik haal het in deze topic er niet helemaal uit en elders ook niet: volgens de kentekencheck kan mijn auto uit 1995 tegen E10. Maar verder lees ik ook dat alles van voor 2000 niet tegen E10 kan. Wat is waar?

Wijn 8578185 zei:
Ik haal het in deze topic er niet helemaal uit en elders ook niet: volgens de kentekencheck kan mijn auto uit 1995 tegen E10. Maar verder lees ik ook dat alles van voor 2000 niet tegen E10 kan. Wat is waar?

Bij een oudere auto ( met alle respect, 24 jaar oud is wat ouder ) kunnen er onderdelen vervangen zijn die niet tegen E10 bestand zijn.

Het is waar dat er veel oude auto's zijn die heel goed tegen E10 kunnen (ook van voor 2000), maar niemand zal je dat willen garanderen voor een auto waarbij de kans groot is dat er onderdelen zijn vervangen door onderdelen die niet tegen E10 kunnen.

Je kan de gok nemen. Het scheelt toch al snel 0.05 euro per liter.

Ik ga de gok ook niet nemen maar straks is alles E10 waarschijnlijk.

rke zei:
Wijn 8578185 zei:

Bij een oudere auto ( met alle respect, 24 jaar oud is wat ouder ) kunnen er onderdelen vervangen zijn die niet tegen E10 bestand zijn.

Het is waar dat er veel oude auto's zijn die heel goed tegen E10 kunnen (ook van voor 2000), maar niemand zal je dat willen garanderen voor een auto waarbij de kans groot is dat er onderdelen zijn vervangen door onderdelen die niet tegen E10 kunnen.

Zoalng je de keuze hebt, is het geen probleem, maar tzt zul je er steeds vaker tegenaan gaan lopen, dat je geen keuze hebt...

marcel21674 zei:
rke zei:
Wijn 8578185 zei:

Zoalng je de keuze hebt, is het geen probleem, maar tzt zul je er steeds vaker tegenaan gaan lopen, dat je geen keuze hebt...

Net zoals indertijd met de motoren met zachte klepzetels. Die moest je of vervangen of loodvervanger bij de benzine blijven gooien.
En waar koop je tegenwoordig nog een busje loodvervanger?

Straks moet je bij carburatiemotoren eerst de vlotterkamer leeg laten lopen voordat je hem een paar maanden stil zet (een kraantje monteren in plaats van de plug? ). En alle reeds vervangen componenten die niet tegen E10 kunnen vervangen. De grote uitdaging zit dan vooral in carburateurs, injectoren en brandstofpompen waarvan de fabriek zegt dat ze niet tegen E10 kunnen. Vind maar eens een vervanger die wel tegen E10 kan.
Die paar meters benzineslang vervangen kan je de kop niet kosten - als je ze tenminste wel vervangt.

rke zei:
Net zoals indertijd met de motoren met zachte klepzetels. Die moest je of vervangen of loodvervanger bij de benzine blijven gooien.
En waar koop je tegenwoordig nog een busje loodvervanger?

Straks moet je bij carburatiemotoren eerst de vlotterkamer leeg laten lopen voordat je hem een paar maanden stil zet (een kraantje monteren in plaats van de plug? ). En alle reeds vervangen componenten die niet tegen E10 kunnen vervangen. De grote uitdaging zit dan vooral in carburateurs, injectoren en brandstofpompen waarvan de fabriek zegt dat ze niet tegen E10 kunnen. Vind maar eens een vervanger die wel tegen E10 kan.
Die paar meters benzineslang vervangen kan je de kop niet kosten - als je ze tenminste wel vervangt.

Pakkingen zal ook niet direct het probleem zijn. Een kurken pakking kun je prima vervangen voor een E10 geschikt materiaal. Daar zal de markt ook echt wel op in spelen.
Vervelender wordt het met brandstof pompen bv. die een rubber membraam hebben, of een vlotter van je carburateur, die vervang je niet zomaar even als je een minder courant model hebt.

marcel21674 zei:
Pakkingen zal ook niet direct het probleem zijn. Een kurken pakking kun je prima vervangen voor een E10 geschikt materiaal. Daar zal de markt ook echt wel op in spelen.
Vervelender wordt het met brandstof pompen bv. die een rubber membraam hebben, of een vlotter van je carburateur, die vervang je niet zomaar even als je een minder courant model hebt.

Ik ben er destijds (toen de eerste ethanoltoevoeging in de benzine kwam) even mee bezig geweest om mijn '71 Jeep Wagoneer ethanolbestendig te maken.
Alleen het aanpassen van de Rochester 4bbl carburateur zou al hetzelfde gaan kosten als de benodigde materialen voor een complete Impco single lpg-installatie, en een vervangende vulhals hetzelfde als een 90 liter ringtank...… en dan werd er ook nog geen garantie gegeven dat het ook werkelijk goed blijft gaan bij langere stilstand. (vergommen van de benzine)
Het totale kostenplaatje voor het ethanolbestendig maken kwam toen al op een kleine € 1500,= ex btw, dat geld heb ik dus maar gelijk uitgegeven aan een goede en netjes weggewerkte lpg-installatie die nooit last zal krijgen van ethanolproblemen.... voorkomen is beter als genezen.

Tja, rubbers van accelaratiepompen, rubbers van de vacuumschuif, vlotternaalden.
Of injectoren en brandstofpompen.

Maar je kan soms ook een geheel andere onderdeel monteren. Als iemand een keer een vervanger heeft gevonden die past.

En dat kan heel erg duur zijn.

De pest is dat het zich niet beperkt tot 1 deel van het brandstoftraject maar dat het gaat om alles in het brandstoftraject tussen tankdop en inlaatspruitstuk.
En dat zijn toch wel aardig wat te controleren c.q. vervangen delen: vulhals, tank, tankvlotter/meter, (retour)leidingen, filters, pomp, carburateur/injectie zijn allemaal potentiële kandidaten die ethanolproblemen kunnen krijgen als ze uit het verkeerde materiaal gemaakt zijn.
En al die aanpassingen gaan het vergommen van benzine door ouderdom nog niet tegen, dus de kans op problemen in de zin van verstoppingen blijft gewoon aanwezig bij het hobbyspul wat niet regelmatig gebruikt wordt.
Voor mij was het gewoon een optelsommetje van materiaalkosten en te verwachten extra onderhoud wat mij heeft doen besluiten om voor single lpg te gaan en alle benzinemeuk definitief uit de auto te verwijderen... heb er nog geen seconde spijt van gehad, en ik zou het zo weer doen ook al zou de auto niet belastingvrij zijn.

Tegenwoordig is elektriciteit om op te koken, gas om op te rijden en benzine om kwasten mee schoon te maken.;)

Terug
Bovenaan