Zadelsnuiver zei:
Het punt is dat die overige 97% van koper gewoon gemijnd blijft worden, en daar zal ook Kobalt als bijproduct van worden gemaakt. Maar dan is het opeens geen probleem want die Kobalt is niet bestemd voor EV's?
En het is geen 3% toename, ze verwachten dat van de totale opbrengst in koper zo'n 3% naar elektrisch rijden zal gaan.
Mijn grootste probleem is hoe de anti EV media die grote boze Kobalt-mijn in DRC als paradepaardje probeert te voeren in hun campagne. Het is echter geen kobalt mijn maar een koper mijn en uit die koper haalt men, als bijkomend voordeel, kobalt als bijproduct. Willen we iets doen aan de milieuschade, ongevallen, erbarmelijke omstandigheden en kinderarbeid dan zullen we de grootafnemers van koper op de vingers moeten tikken en niet die speldenprik die nodig is voor de productie van EV's zo groot opblazen.
Ik wijs ook niet specifiek naar de EV. Ik zeg al langer, als we het probleem echt op willen lossen, zullen we van een groei economie moeten overstappen op een duurzame economie. Gewoon langer doen met onze spullen en afremmen in onze ontwikkelings drift.
Verder zal men wellicht ook eens moeten denken aan het afremmen en misschien zelfs wel inkrimpen van de wereld bevolking al is dat laatste voorlopig nog wel vloeken in de kerk, denk ik.
Maar het is simpel, als we langer doen met onze spullen, zijn er minder grondstoffen nodig om nieuw te maken, is er ook weer minder materieel nodig om die grondstoffen te delven, wat ook weer grondstoffen voor de productie daarvan bespaard en dan nog alle energie die je dan bespaard.
Natuurlijk zal je dan wel een verschuiving krijgen naar productie van bv. reserve onderdelen en leveren van onderhoud.
Ook zullen we alles zo moeten gaan maken dat het makkelijker te onderhouden wordt.
Dat zal niet op vandaag of morgen gaan, maar uiteindelijk is dit de enige echte oplossing zeker voor de toekomst.