Design_Driven (Sketcher's) Disco Fever - Discovery 2 Td5 - Discovery 3 V8 - Greenlane plaatjes

Ik zie het probleem niet zo.... chassisroest is gewoon onlosmakelijk met Laro verbonden dus daar loop je telkens weer tegen aan.
Maar die dingen zijn qua opbouw net een grote meccanodoos: even uit elkaar draaien en opbouwen op nieuw gegalvaniseerd chassis, technisch gelijk alles aanpakken (het ligt toch al grotendeels uit elkaar) en dan ook gelijk een set fatsoenlijke mudbanden eronder zodat je offroad ook wat verder komt. (vaderdag/verjaardagstip???:))
Automaatbak dan ook wisselen voor een handbak, is gewoon veel sterker bij het offroaden.
Kost je een half jaar hobbyen en een klein vermogen maar dan heb je ook weer een degelijke auto waar je minimaal 20 jaar mee verder kunt, en dat laatste gaat je echt niet lukken met de modernere generaties Laro boulevardcruisers.

Sketcher zei:
(..) Daar komt nog bij dat ik gewoon tijd armoede heb. Week 60 tot 70 uur, heb een familie en een nieuw huis. (..)

Volgens mij is dit de kern. Het is tijd om afscheid te nemen, denk ik. Andere levensfase is aangebroken.

Sketcher zei:
(..)
Het is ook maar net wat er op mijn pad komt. Gisteren dook er een V8 in dezelfde kleur op, ideaal, maar ik heb nog geen foto's van het chassis gekregen.
De Japanse is ook nog niet verkocht. (..)

Koop die (een) V8, een kart voor je zonen plus een aanhanger om die kart te vervoeren. Kan jij blijven sleutelen maar de tijdsinvestering doe je dan wel samen (indien je vrouw ook mee wil met de kartweekends). Met de V8 blijf je dan wel dicht bij je roots, lijkt mij.

Leuk jullie reacties te lezen. Gisteren een donker blauwe Td5 gezien, half uur weg (dus dat viel mee) maar er zat een gat in het chassis ondanks dat de verkoper zij dat hij goed was. De gele cirkel van de APK keurmeester stond er nog op LOL.

Nog geen beslissing genomen, Ga deze week 2 V8's bekijken. De eerste is vrijwel identieke aan mijn huidige Td5, de zelfde kleur (super zeldzaam) en uitvoering zoals die van mij begonnen is. Op een uur en een half. 2de is in de bijzondere en zeldzame kleur Kinversand. Een soort oranje-bruine kleur, erg mooi en kleurt goed met mijn zwarte velgen en accenten (zie voorbeeld). Deze is wel 2,5 uur rijden dus wil nog even de beloofde foto's krijgen.
51600775015_e82f9e52b9_o.png

Deze kleur is voor mij de 3de optie maar daarin nog geen gegadigden gevonden.
Giverney Green
51599886666_6da5ed69b3.jpg

Die tijd armoede is eigenlijk hetgeen dat de doorslag zal geven. Er zijn meer dingen belangrijk in het leven alhoewel ik de band met de auto ook meer dan goed kan begrijpen.

Ik zou denk ik toch ook richting een V8 kijken nu het nog kan.

Leuk om weer even bij te lezen Sketcher, ik zou hem lekker houden als ik je verhaal zo lees.
Investeren en weer gaan, met een andere is het altijd maar afwachten wat je weer koopt.

Bofkont 350 zei:
MLL zei:

Brrr wat een aftands en slecht interieur zeg :eek:

Haha, die foto's had ik nog niet eens gezien, buitenkant ziet er daarentegen nog wel knap uit.
Maar zo te zien zijn het stoelhoezen, want die achterbank ziet er compleet anders uit, dus het zou zo maar mee kunnen vallen.

Sleutel zit ook met plakband aan elkaar.
Meestal zetten ze er pas stoelhoezen op als de stoel al versleten is. En als je stoelhoezen er zo uit zien, verwacht ik dat het er onder ook niet uit ziet.
De achterbank links en rechts lijkt ook een totaal andere kleur. Je ziet op die foto ook een hele hoop vieze plekken.
En een keer een stofzuiger er doorheen was ook al te veel gevraagd?
Wielen zien er ook niet uit.

Ik zou er persoonlijk ver van weg blijven.

MLL zei:
Bofkont 350 zei:
MLL zei:

Brrr wat een aftands en slecht interieur zeg :eek:

Haha, die foto's had ik nog niet eens gezien, buitenkant ziet er daarentegen nog wel knap uit.
Maar zo te zien zijn het stoelhoezen, want die achterbank ziet er compleet anders uit, dus het zou zo maar mee kunnen vallen.

Dat zou idd kunnen bij nader inzien als ik ze goed bekijk, het is verder wel een gave auto met die V8(y)

Weet je dat die 4.0 en 4.6 V8 blokken hier vaak een waterkoker genoemd worden? (koelproblemen en vervolgens de koppakking eruit)
Ik zou het lekker bij de Td5 houden.

In mijn ogen zijn die stoelhoezen gewoon een ooit bij de auto gekochte accessoires, voor als je met je vuile terreinkleding op de zetels plaats wil nemen.
Auto ziet er gebruikt uit maar van buiten redelijk okay. Gewoon geen poetsende eigenaar gehad, kan technisch best bij de tijd zijn.

Muddy Bandit zei:
Weet je dat die 4.0 en 4.6 V8 blokken hier vaak een waterkoker genoemd worden? (koelproblemen en vervolgens de koppakking eruit)
Ik zou het lekker bij de Td5 houden.

Ja ik ken alle problemen, ook de cilinderwanden die wel eens willen gaan wandelen maar het blijft een mooi blok en veel ga ik er toch niet mee rijden. Het is bovendien een goede basis voor een LS swap :)

Nog een Td5 is zeker nog niet uitgesloten, het is maar net wat ik tegen kom, maar een V8 heeft ondanks de bekende problemen wel de voorkeur. Ik claim ook niet om slim te zijn :)

Sketcher zei:
Leuk jullie reacties te lezen. Gisteren een donker blauwe Td5 gezien, half uur weg (dus dat viel mee) maar er zat een gat in het chassis ondanks dat de verkoper zij dat hij goed was. De gele cirkel van de APK keurmeester stond er nog op LOL.
Haha dat is wel een heel duidelijk voorbeeld, maar een ander exemplaar blijft natuurlijk een risico op meer verborgen aandachtspunten. Ik verwacht dat je uiteindelijk vergelijkbaar veel tijd en geld kwijt bent om een vervanger naar smaak te maken. Persoonlijke afweging natuurlijk, maar ik zou dan of investeren in deze trouwe kameraad, of op zoek gaan naar echt heel iets anders.

Dakloos zei:
Ik verwacht dat je uiteindelijk vergelijkbaar veel tijd en geld kwijt bent om een vervanger naar smaak te maken. Persoonlijke afweging natuurlijk, maar ik zou dan of investeren in deze trouwe kameraad, of op zoek gaan naar echt heel iets anders.

Daar zit zeker iets in. Ik vind het investeren van die 3k ook niet zo erg maar het komt er op neer dat ik niet weet hoeveel ik een half nieuw chasis vertrouw. Een helemaal nieuwe chassis is voor mij geen optie nu, voornamelijk vanwege tijd en ook kosten. Dit is de grootse rededen dat ik denk aan een vervanger, eentje die als goede basis kan dienen.

Discovery 3/4 or Range Rover trekt me toch niet zo en iets anders, Jeep of Land Cruiser trekt voorloopig ook niet. De Discovery doet in elk

Ik ben er nog niet uit. met een beetje "smoke and mirrors" (lees gaten opvullen en een likje verf) kan ik hem nog wel door de APK krijgen denk ik maar dat is uiteraard geen lange termijn oplossing. Vanaf vandaag is de APK verlopen, de gedachten dat ik er helemaal niet mee kan rijden maakt me wel erg treurig. Bovendien kan ik het dan nog naar de juiste bedrijven krijgen voor eventueel werk.

uwbuurman zei:
Ding schorsen, chassis kopen, partys sparen en een keer een week verlof nemen.

Dit maar dan lekker een maand verlof nemen en alles dat je toch al aan wou pakken, aanpakken. Bij voorkeur lekker samen met je kinderen.

PauseBreak zei:
uwbuurman zei:
Ding schorsen, chassis kopen, partys sparen en een keer een week verlof nemen.

Dit maar dan lekker een maand verlof nemen en alles dat je toch al aan wou pakken, aanpakken. Bij voorkeur lekker samen met je kinderen.

Dat lijkt me heerlijk maar kan helaas niet, realiteit is dat ik gewoon 70+ uur werk, weer begin te reizen en daarnaast ook nog van alles te doen heb. Het is een keuze natuurlijk maar zo is het op het moment gewoon dus als ik deze weg op ga dan wordt het uitbesteed. Ik 'kan' en wil ook niet te lang zonder 4x4 zitten aangezien ik er ook vrijwilligerswerk en training mee doe.

Op een paar mooie geboden (een witte en een kinversand rooie V8) maar nog geen geluk gehad, nog met wat andere bezig. Ik heb ook antwoord van Richards, de wachttijd voor een nieuw chassis is op dit moment 12 weken. Ai. Zonder toeters of bellen 3k. Prima maar daar komt dan nog van alles bij kijken dat je dan toch net zo goed kan doen, motor en bak steunen, bekabeling en leidingen voor de remmen, hydroliek en lucht..

In het weekend even onder de Disco gekropen met een slijptol en wirebrush om te kijken hoe veel van mijn chassis te redden is. Dat ging niet helemaal volgens plan. Het ene moment was ik lekker bezig het chassis kaal aan het maken, het volgende moment zat de slijptol vast in mijn shirt. Onderweg is het ding door/tegen mijn kaak gekomen en dat lag behoorlijk open. Ritje ziekenhuis, gelukkig geen zenuwen of nek geraakt en met 9 hechtingen plus een hoop lijm zit het weer mooi dicht. Toch schrikken, dat het een heel stuk erger kunnen aflopen maar het lijkt er op dat ik er met een litteken van af kom. Ik zal jullie de foto's besparen maar mijn corona baard verhult een hoop gelukkig. Gelijk de dag erna een hele dag bij klanten maar die vonden het wel een mooi verhaal. Gelukkig ben ik geen model.

51631999149_0df12e3615_k.jpg

Oef, daar kom je goed weg.
Het is vast een teken.. koop wat anders wat niet al te veel kluswerk vergt. ;)

Beterschap.

Voor dat soort dingen heb ik altijd wel angst bij het klussen. Gelukkig liep het niet al te slecht af. Beterschap!
Wil je er nog wel mee verder? :)

Jasses, dat is naar. Jij bent niet de eerste die dat heeft gehad, en er zullen nog meer volgen. Bah bah, spoedig herstel gewenst.

Tsja.... het gereedschap is niet gevaarlijk, maar hoe ermee omgegaan wordt kan soms wel knap gevaarlijk uitpakken.
De bij de slijptol behorende beschermkap en handgreep hadden hier al heel veel leed kunnen besparen als deze gemonteerd waren.
Beterschap en sterkte ermee, en ook veel succes met het veilig voortzetten van de werkzaamheden.

Muddy Bandit zei:
Tsja.... het gereedschap is niet gevaarlijk, maar hoe ermee omgegaan wordt kan soms wel knap gevaarlijk uitpakken.
De bij de slijptol behorende beschermkap en handgreep hadden hier al heel veel leed kunnen besparen als deze gemonteerd waren.
Beterschap en sterkte ermee, en ook veel succes met het veilig voortzetten van de werkzaamheden.

Oh ja, dat had ik er bij moeten zetten, beide verwijderd na het ongeluk omdat ik het ding uit elkaar aan het halen ben. Hij werkt niet meer nadat hij vast in mijn shirt zat. Ik was benieuwd wat er kapot was. Maar beide zaten er wel op ten tijde van het ongeluk.

Niks mis met hard werken toch?

Beterschap! Dat is wel even heftig schrikken maar gelukkig kun je het nog navertellen. Dit is wel exact de reden waarom ik zelf niks meer aan auto's sleutel, iets te veel close calls gehad met dit soort dingen. Ben er ook absoluut niet voor opgeleid dus neem geen risico's meer.

Ja ik haal ook veel voldoening uit mijn werk. Dat ik daardoor minder tijd over houd voor andere dingen is dan een keuze.

Pas je wel op jezelf? Anders is het snel afgelopen met alle lol. Gezondheid staat overal boven.

Pfoee...dat zijn niet echt de gereedschappen waar je mee wil uitschieten inderdaad zeg.
Oef, wat een naar moment moet dat zijn geweest. Chapeau dat je er wel luchtig mee om lijkt te kunnen gaan.

Sterkte met het herstel!

"Pijnlijke keuzes" en dan klik je het topic open...

Beterschap, gelukkig is het zó afgelopen en niet nog veel erger. En succes met de zoektocht (naar een oerbetrouwbare Land Cruiser? :p).

Iedereen bedankt voor de beterschap wensen, shit happens, gelukkig goed afgelopen. Wel gelijk goede herinnering om de levens verzekering even te updaten, wat ik ook gelijk gedaan heb :)

Elco zei:
"Pijnlijke keuzes" en dan klik je het topic open...

Beterschap, gelukkig is het zó afgelopen en niet nog veel erger. En succes met de zoektocht (naar een oerbetrouwbare Land Cruiser? :p).

Ja, de ironie inderdaad :) Soms kijk ik wel eens naar een LC 100 maar dat doet het toch niet voor mij. Leuk voor anderen.

der Magistrat zei:
Pfoee...dat zijn niet echt de gereedschappen waar je mee wil uitschieten inderdaad zeg.
Oef, wat een naar moment moet dat zijn geweest. Chapeau dat je er wel luchtig mee om lijkt te kunnen gaan.

Sterkte met het herstel!

Dank, ik ben altijd wel van het relativeren en de donkere humor. Ik had de intake nurse ook gelijk aan het lachen toen ik zei een wel erg "close shave" had betracht. Toen bloede ik nog als een rund dus dat werkte extra goed.

Nico GTR zei:
Ja ik haal ook veel voldoening uit mijn werk. Dat ik daardoor minder tijd over houd voor andere dingen is dan een keuze. .

Zo is dat, het is een keuze, tijd kun je maar 1 keer niet waar maar ik ik doe nu het werk waar ik als kleine jongen van droomde dus niemand hoeft medelijden met mij te hebben maar het heeft uiteraard consequenties voor andere dingen. Toch wil ik deze hobby nog niet los laten voorlopig, zoals iemand eerder suggereerde.

Over loslaten gesproken, ik heb moeite mijn oude Disoc lost te laten, de kleur is gewoon perfect en bijzonder zeldzaam. Die kleur (Niagara Grey) ik alleen de eerste 1,5 jaar geleverd, daarna werd de donker grijs een paar tinten lichter (Bonatti Grey) die ik persoonlijk een stuk minder vind.

Maar ik ben in vergaande onderhandelingen voor een V8 nu, deze ziet er mooi uit maar heeft wat werk nodig en precies de onderdelen die ik al bij mijn eigen gedaan heb. Als deze niks wordt hak ik denk ik de knoop door en ga met mijn eigen Disco verder. Als het goed is weet ik in het weekend meer.

51635931289_f187cb530e_b.jpg

Ook een mooie! Goed, ik snap wat je zegt over dat werken, ik draai niet minder uren per week. En ja, hard voor jezelf, hart voor je werk, maar ik heb er lol aan! Maar toch neemik zo nu en dan vrij om te kunnen sleutelen, om een project aan te pakken. Een project "chassis wisselen" is iets wat in een week moet kunnen en soms heeft een mens ontspanning nodig. Medewerkers van me weten dat ze soms lang, hard en zwaar moeten werken, maar ik wil wel dat ze verlof nemen. Dan kun je die stresspieken beter aan....

uwbuurman zei:
Ook een mooie! Goed, ik snap wat je zegt over dat werken, ik draai niet minder uren per week. En ja, hard voor jezelf, hart voor je werk, maar ik heb er lol aan! Maar toch neemik zo nu en dan vrij om te kunnen sleutelen, om een project aan te pakken. Een project "chassis wisselen" is iets wat in een week moet kunnen en soms heeft een mens ontspanning nodig. Medewerkers van me weten dat ze soms lang, hard en zwaar moeten werken, maar ik wil wel dat ze verlof nemen. Dan kun je die stresspieken beter aan....

Ja dat is zeker waar en ik heb nu het gevoel dat een week niet kan, dat is natuurlijk niet zo gezond. Een week of langer verlof betekend vaak ook dat ik me rot werk voor en na mijn verlof. Wat ik wel vaak doe is een dagje hier en daar nemen. Kinderen van school halen en wat klusjes thuis of met de auto's. etc Maar goed, in januari op reis voor werk en daar knoop ik nog wat dagen aanvast daar heb ik wel zin in.

De Disco hier boven ziet er netjes uit op de bumper na, daar is een chemisch middeltje tegen aan gekomen maar daar heb k een vervanging voor. Chassis moet wel behandeld worden maar ziet er nog wel soliede out. Ook maak ik uit de APK geschiedenis op dat er naar de remmen gekeken moet worden en de hemel is aan het loslaten (wat meestal ook betekend dat de dakramen lekken) Maar daar wil ik mijn zwarte hemel toch over zetten net als de rest van mijn interieur.

Oke, nog 1 poging mijnerzijds, maar is echt bedoeld als constructief meedenken.

Je hebt je Disco zoals je hem wenst. Je bent eraan verknocht. Alleen het chassis moet vervangen. En dan is hij beter dan ooit. Je overweegt echter een andere te kopen, waar werk aan het chassis is, hoewel minder dan vervangen, maar wel werk. Waar werk aan zit, dat je aan je eigen disco al hebt gedaan en je moet het hele interieur omzetten van de ene naar de andere en vice versa. Hmmm....

uwbuurman zei:
Oke, nog 1 poging mijnerzijds, maar is echt bedoeld als constructief meedenken.

Je hebt je Disco zoals je hem wenst. Je bent eraan verknocht. Alleen het chassis moet vervangen. En dan is hij beter dan ooit. Je overweegt echter een andere te kopen, waar werk aan het chassis is, hoewel minder dan vervangen, maar wel werk. Waar werk aan zit, dat je aan je eigen disco al hebt gedaan en je moet het hele interieur omzetten van de ene naar de andere en vice versa. Hmmm....

Ik ga hier met uwbuurman mee. Qua tijd en geld lijkt de huidige houden het beste. Nog even het chassis oplappen zodat je nog de keuring door kan en dan langzaamaan geld bij elkaar verzamelen voor een nieuw chassis.

Qua klussen kijk goed uit. Ik kijk tegenwoordig thuis een stuk beter uit. Draag soms even een veiligheidsbril en handschoenen, naar gelang wat ik aan het doen ben. Als je het niet voor jezelf doet doe het dan voor je familie.

Nogmaals als het nu alleen het chassis was dan was het niet zo'n dilemma. Maar het is ook de automaat, de tussenbak, wat roest aan de alpine ramen (van de Nederlandse grijs kenteken ramen) de ketting spanner, een electrisch probleem met een sensor van de ACE en nog wat dingen die allemaal tegelijkertijd komen.

Nu gaat een andere 20 jaar oude Land Rover natuurlijk ook zijn dingen hebben maar ik heb dan een hele auto aan onderdelen er bij en zolang het een solide basis is dan is werk er aan prima.

PS ik had handschoenen en bril op maar die beschermen de kaak niet. Het geneest goed, maandag afspraak voor controle en hopelijk hechtingen er uit.

Sketcher zei:
PS ik had handschoenen en bril op maar die beschermen de kaak niet. Het geneest goed, maandag afspraak voor controle en hopelijk hechtingen er uit.
Sja, om nou een integraalhelm op te gaan zetten als je gaat slijpen gaat ook wat ver ja... :p

Kleine update:

2 weken geleden de knoop doorgehakt en Disco ingeboekt voor een nieuw half chassis. Morgen kan hij er eindelijk heen en wordt dan komende week ontdaan van de helft van het chassis en voorzien van een nieuwe helft. Een geheel nieuw chassis zou pas April 2022 beschikbaar zijn, heeeeel misschien eind februari dus dat was niet echt een optie. Voorkant van mijn chassis is nog prima en ik heb me door diverse laten overtuigen dat dit net zo sterk gaat zijn.

Ondertussen ben ik met het ACE systeem bezig, de 2 sensoren willen niet samen werken, de onderste blijft een verkeer signaal geven. ook moet de hydraulische ram aan de voorkant vervangen worden. Als ik de auto terug heb moet hij gekeurd worden. Als dat eenmaal gedaan is dan gaat de bak er onder uit en zien we wel wat precies vervangen moet worden. Ik denk sowieso de torque converter en een output lager maar wellicht de hele automaat. Ik hoop dan ook mijn tussen bak gereviseerd te hebben zodat ik die er ook gelijk onder kan zetten.

Ik heb een aantal Discovery's gezien maar geen een was beter dan die van mij, ook veel met flink wat rest dus dat schoot niet op. Bovendien blijf ik deze vrij zeldzame kleur erg mooi vinden. Een V8 zou leuk geweest zijn maar wat me uiteindelijk tegenhield is dat ik niet denk een V8 heel makkelijk op een flinke reis naar Marokko of Rusland te nemen wat met de diesel wel makkelijker kan. Ik ben opgelucht ik ben er toch ook wel een beetje (erg) aan verknocht.

Goed overdachte keuze, zo te zien. En straks staat ie er dus weer als nieuw bij! Gaaf!
Ben ook wel benieuwd naar foto's van het proces.

Nou, hehe, dat ei duurde even om te leggen, maar je opluchting maakt dat dig de enige juiste weg is. Mooi man! Moedig voorwaarts, zou ik zeggen. En als dat chassis eronder zit, wellicht een hele goede dinitrol behandeling erop??1

Gaaf hoor, ik ben ook erg benieuwd naar de plaatjes. Gefeliciteerd!!

Het heeft even geduurd, maar naar mijn idee heb je hiermee wel een goede keuze gemaakt.
Wordt het gelijk een gegalvaniseerd chassis?

Hij is weggebracht, ging niet helemaal van een leien dakje want na zo lang stil gestaan te hebben wilde de automaat helemaal niet mee werken. Zorgelijk en irritant. De automaat bleef in versnellingen hangen, pas later, toen hij warm was gewoon fatsoenlijk te schakelen. Alsof er niet genoeg vloeistof in zit. .....Goed, ik wist dat er een probleem was dus de volgende stap is de bak er onderuit en kijken naar de torque converter en mogelijk een bak wissel. Olie niveau checken is altijd wat lastig, je moet de bak over-vullen tot de vloeistof er uit komt, dan nog een keer terwijl je door alle versnellingen gaat. Dat dus ook nog even controleren maar dat heb ik niet zo lang geleden ook al eens gedaan dus vermoed dat dit niet het probleem is.

Ik kan de Disco eind deze week ophalen als het goed is en er zijn foto's beloofd. van het proces Het is geen gegalvaniseerd chassis (want lastig veilig te lassen) maar ik zal hem goed beschermen. Hopelijk is het een beetje fatsoenlijke kwaliteit staal en verf. De beste man zit er al een tijdje met goede reputatie dus hopelijk komt het goed.

Zo stond hij er bij vanochtend bij de aflevering. Fingers crossed dat het goed komt.
51697191766_51c93097ae_c.jpg

Blaas de chassisbalken binnen- en buitenkant dan gelijk even vol met een mengsel van ijzermenie/owatrololie als je de auto terug hebt, dit is een goede en goedkope roestpreventie. (en gebruik daarvoor absoluut geen tectyltroep)

Muddy Bandit zei:
Blaas de chassisbalken binnen- en buitenkant dan gelijk even vol met een mengsel van ijzermenie/owatrololie als je de auto terug hebt, dit is een goede en goedkope roestpreventie. (en gebruik daarvoor absoluut geen tectyltroep)

Ik zit aan een product dat Lanogaurd heet te denken. Dat is makkelijk om er af en toe op te spuiten en heeft goede reviews.

Ik laat mijn auto's altijd doen met en door Dinitrol. Geen tectyl achtige bende, maar een kwaliteitsproduct dat echt goed beschermd.

(En nee, ik heb er geen aandelen in, is een goedbedoeld advies. Ik hoor t wel, als de modder-eters daar anders over denken.)

https://www.dinitroldirect.com/affiliated-treatment-centre-directory/

Lanogaurd zegt mij helemaal niets.

Ik gebruik al een jaartje of 30 het onderstaande ouderwetse beproefde recept voor m'n restauratiehobby:
- laag ijzermenie/owatrololie 1:1 mix, zowel uitwendig als inwendig (vroeger nog de echte loodmenie, maar dat is niet meer)
- meerdere dagen laten drogen bij kamertemperatuur
- alle naden en overlappingen afkitten met strijkkit
- laag ijzermenie/owatrololie 10:1 mix, zowel uitwendig als inwendig
En voor de onderkant als verdere afwerking:
- steenslagbeschermer (meestal Motip onderschroefbussen en opbrengen met UBC spuitpistool, die knikkerbussen zijn waardeloos)
- afspuiten met 1 of 2 lagen zwarte Tencoferro metaallak/owatrololie 4:1 of 5:1

M'n oudste restauratieproject rijd hiermee inmiddels ruim 25 jaar nog steeds goed beschermd mee rond, ondanks het jaarrond gebruik.
Producten die lang kleverig blijven zoals tectyl enz. wil ik absoluut niet gebruiken, vuil hecht zich daar ook aan vast en om het weer schoon te krijgen wordt vervolgens weer een hogedrukreiniger of stoomcleaner gebruikt die de beschermlaag ook weer beschadigd.
Met bovenstaand recept kun je de bodem al gewoon met de tuinsproeier en een spons weer perfect schoon krijgen, het vuil verkleeft namelijk niet aan de beschermlaag.

Het grote voordeel van Owatrololie is dat het de verf superdun maakt waardoor het in alle naden en kieren trekt, en tevens ook de restanten van aanwezige roest impregneert. (ondergrond moet natuurlijk wel eerst goed droog zijn)
Verder zorgt de Owatrololie ervoor dat de verflaag blijvend flexibel blijft, het barst dus niet meer onder invloed van torsie, steenslag en/of tijd.

M'n oude leermeester zei altijd: "Voor de snelle verkoophandel en roestcamouflage gebruik je tectyl, maar voor je eigen auto gebruik je een degelijke roestpreventie"... hij reed in 1986 nog steeds dagelijks rond in z'n smetteloze '69 Simca 1100.

Terug
Bovenaan