Design Driven's - Volvo EX40 Twin - Jaguar XJ LWB X358 tdv6

Ik zou de 351 generatie kiezen. De classic is..zo classic..dat kennen we nu toch wel?

Wat is er mis met de achterkant van de 351? In mijn herinnering vrij netjes, slanke lichtunits.

Ik denk wel dat een RHD XJ 351 diesel in NL niet rap te verkopen is, benzine is nu veel gangbaarder.

De laatste generatie XJ is mijn absolute favoriet. Wat een prachtige auto.

Een oud collega van mij had een 3.0 V6 diesel en als je de vaste lasten vergat kostte dat net zoveel in onderhoud als mijn Megane. Dat is geen goedkope kostganger maar al met al rijd die voor ongeveer 21 cent per kilometer dus ik vond het nog best meevallen.

Ik zou de 351 generatie kiezen. De classic is..zo classic..dat kennen we nu toch wel?
Hahaha hier moet ik wel om lachen, dat natuurlijk bij elke classic. Ik vind dat juist leuk.. De X351 is prachtig maar de classic look van de X350 vind ik juist leuker dan een semi-moderne look. Tegenstrijdig vind ik de vette bumpers op de X350 facelift (de X358) wel weer mooier.

De 3.0 diesel in de X351 is wel beter dan de 2.7 in de X350 trouwens. De 3.0 V6 benzine trekt me niet zo erg, heel veel zuiniger dan de 4.2 in de X350 en de 5.0 in de X351 is die niet en dan ga ik liever voor het top model.

Persoonlijk vind ik de lange achterlichten de X351 heel smal en Aziatisch doen lijken, ik ben er geen fan van.

Als ik een Jag mee neem naar NL dat doe ik dat niet om te verkopen. Het is meer dat een RHD Alfa een beetje vreemd is waar het bij een Jag (en Land Rover) wel weer kan vind ik.

De volgende generatie Jag XJ (351) is net zo betaalbaar en het interieur daarvan is om je vingers bij af te likken. Maar of ik over de achterkant heen kan stappen.....
Ik vind het een prachtige auto. Achterkant misstaat niet wat mij betreft.

De 159 gaat eruit dus?

Hahaha hier moet ik wel om lachen, dat natuurlijk bij elke classic. Ik vind dat juist leuk.. De X351 is prachtig maar de classic look van de X350 vind ik juist leuker dan een semi-moderne look. Tegenstrijdig vind ik de vette bumpers op de X350 facelift (de X358) wel weer mooier.

De 3.0 diesel in de X351 is wel beter dan de 2.7 in de X350 trouwens. De 3.0 V6 benzine trekt me niet zo erg, heel veel zuiniger dan de 4.2 in de X350 en de 5.0 in de X351 is die niet en dan ga ik liever voor het top model.

Persoonlijk vind ik de lange achterlichten de X351 heel smal en Aziatisch doen lijken, ik ben er geen fan van.

Als ik een Jag mee neem naar NL dat doe ik dat niet om te verkopen. Het is meer dat een RHD Alfa een beetje vreemd is waar het bij een Jag (en Land Rover) wel weer kan vind ik.
Ik denk eerder dat een Britse oldtimer hier beter verkoopt.

Leuk om weer wat van je te lezen Sketcher , ehm Design Driven.

Ik vind persoonlijk de Classic 100 keer mooier, MAAR inmiddels vind ik de laatste XJ ook erg tof, en zou ik misschien wel zeggen DIE, en neit de oude.

Ik kan nog niet helemaal warm worden van de laatste XJ. Dus concentreer me nu vooral op de X350, de classic. Ik ga dit weekend wel een nieuwere bekijken om een goede indruk te krijgen.

Gister avond terug gecrossed naar het VK aan de rij beleving en power van de tbi ligt het niet in elk geval.

Vandaag de eerste 2 XJ's bekeken. 2x donker grijs ,beide diesel.
Meer als vergelijkings materiaal, en om te oefenen. Oefenen? Ja. Ik ervaar altijd dat 's ik voor mij vreemd model ga bekijken ik een soort sensory overload krijg. En zo dingen mis. Hebben andere dat ook of is dat mijn design detail brein?

Dit was het in elk geval niet, 2x een schuur. Waarschijnlijk prima tot 1 mooi model te maken :) maar los beide te grof.

54693765231_43598ef9ab_b.jpg

Morgen ga ik naar een zilvere: Long Wheel Base Sovereigh kijken. Deze heeft alles, inc klap tafels achter en zeldzame geventileerde voor stoelen. Ook een 2.7 diesel. Mooie 20" velgen.
54694039669_d8b51b7ec6_b.jpg

De diesel is natuurlijk een beetje jammer maar ik zie dit als een daily die net wat leuker is dan dat ik een passat zou kopen. Ik rij best veel lange stukken.
De 2.7 is euro 4, mag Duitse steden wel in maar Amsterdam bijvoorbeeld niet.
Dat gezegd hebbende.... :)

Ik ben al een tijdje op zoek (maar nu iets meer tijd) en sprak een paar maanden geleden een eigenaar. Die geeft een spuit bedrijf en zijn XJ, die hij met kleine schade gekocht heeft en overgespoten in OEM blauw (ik denk de zelfde kleur blauw, Indego Blue, als mijn oude XK) maar Matt.

Best wel smaak gevoelig op een statige auto, maar ik ben er wel van gecharmeerd. Ik vind alleen de velgen en donkere achterlichten niet zo mooi. Hoe dan ook, hij wil hem kwijt, het is een 4.2 V8 met niet gek veel miles (100k) en hij staat inmiddels flink in de weg. Dus er is een hele goede deal te doen.

Daar wil ik begin volgende week nog eens heen.

54694123015_700f1ef6bd_b.jpg

54693809261_2b24f94e8c_b.jpg

Dan staat er ook nog een oude diplomaten bak uit Japan te koop locaal in mooi groen. Maar die man is op vakantie. Ook mooi ding.

54694057424_5e326dbbb6_b.jpg

Ik denk eerder dat een Britse oldtimer hier beter verkoopt.
Het is niet zo zeer dat ik aan doorverkopen zit te denken maar meer welke ik niet erg zou vinden om RHD te rijden.

Als ik wel aan doorverkopen zou denken moet ik eigenlijk een nieuwe LHD bestellen waar in NL heel veel BPM op zit en dan verkopen na een jaar. Een Defender ofzo.

Die groene is zeker mooi. Geen idee waarom, maar er zijn bedrijven in Nederland die niet zo happig zijn op het inkopen of inruilen van Japanse import.

Die groene is zeker mooi. Geen idee waarom, maar er zijn bedrijven in Nederland die niet zo happig zijn op het inkopen of inruilen van Japanse import.
Hier in het VK is het andersom. Er heerst hier een idee dat elke Japanse auto super goed onderhouden is en 100% roest vrij. De waarheid ligt natuurlijk in het midden. Er wordt ook gefraudeerd en ook al gebruiken ze geen zout het klimaat en de zee lucht kunnen ook flinke schade doen.

Misschien heeft het ook te maken met RHD? Al kun je in Japan ook LHD auto's vinden. Dat was een tijdje heel trendy, om echt te onderstrepen dat je de auto geïmporteerd had.

Hier is verzekering duurder voor geïmporteerde auto's. Ze gaan standaard vanuit dat onderdelen duurder zijn en moeilijker te krijgen. Ook al is deze Jag op 15 minutes van mijn huis geproduceerd.

Laatst bewerkt:
Hahaha carguys. Ze weten altijd wel een argument te vinden om weer een andere auto te kopen ;)
:D Heel waar. Ik kan van allerhanden argumenten bedenken, sommige snijden misschien zelfs hout maar grootste 'argument' is dat het jeukt en een Jaaaaag dat kan verhelpen. Ik krijg altijd jeuk in de zomer vakantie. Dan heb ik een fractie meer tijd om na te denken. vorig jaar in MD zat ik ook de hele tijd op internet te zoeken.

De zilveren beken. De stoelen achterin waren echt fantastisch, helemaal individueel verstelbaar. Echt gaaf, plus privacy schermen, echt heel apart. Nu nog ff een chauffeur scoren.

Reed heerlijk en motor liep heel mooi. Goed onderhouden en subframe was okay (kunnen flink roesten). Paar kleine dingetjes aan de carrosserie, maar niks wat je niet verwacht van een 20 jaar oude auto. Mooie opnieuw gespoten velgen. Soort chrome effect wat eigenlijk wel goed past (ook op de foto)

- puntjes:
Nieuwe hemelbekleding (wist ik, hebben ze bijna allemaal)
Airbag licht is aan (wist ik niet)
Zag drupje koelvloeistof, mogelijk dus een slang of radiateur.
Ook is de KM stand net wat hoger dan ik zou willen.

Beetje onderhandelen 1100 ponden er af, heeft geld nodig voor aanbetaling van een Subaru maar ga er over nadenken. Zou eigenlijk heel graag ook de blauwe zien die mijn vrouw mooier vindt.

:D Heel waar. Ik kan van allerhanden argumenten bedenken, sommige snijden misschien zelfs hout maar grootste 'argument' is dat het jeukt en een Jaaaaag dat kan verhelpen. Ik krijg altijd jeuk in de zomer vakantie. Dan heb ik een fractie meer tijd om na te denken. vorig jaar in MD zat ik ook de hele tijd op internet te zoeken.
Ik herken het ook alleen maar omdat ik ook zo ben hoor ; )

Kan me goed voorstellen. Kan me nog de Alfa-stand op de AutoRAI herinneren in (ik meen) 2011. Daar hadden ze in ieder geval drie witte Alfa’s: 159 Berlina, SW en een Spider. Maakte wel indruk op me.

De Blauwe Jag – hart versus hoofd

Vandaag De Blauwe Jag gaan bekijken. En eerlijk, ik zit met een klein dilemma.

Technisch gezien is het een topauto. De matte blauwe lak is stiekem best gaaf. En de prijs? Bijna te goed om waar te zijn… maar het verhaal klopt. Geen verborgen gebreken, gewoon een eerlijke deal.

Toch wringt er iets.

Ik zocht eigenlijk een XJ omdat die zo mooi "understated" zijn. Een diesel, liefst met LWB, vanwege m’n ritten UK-NL. Zuinig, comfortabel, ingetogen. Deze? Gepimpte 4.2 V8, geen luchtvering, geen stoelverwarming, geen verlengde wielbasis. Maar wel:
  • In topconditie
  • Geen luchtvering die stuk kan
  • Betrouwbare 4.2 met lage mileage
  • Mag nog alle milieuzones in
Maar:
– Schroefset zit nu te laag, comfort lijdt
– Onzuinig (zeker voor lange ritten)
– Geen verwarmde of gekoelde stoelen
– En dus... geen LWB

Financieel en technisch een no-brainer. Maar emotioneel? Ik twijfel of hij te ‘getuned’ is voor wat ik zoek.

Een snelle photoshop laat zien dat hij met wat tweaks best te ‘de-pimpen’ is. Maar blijft toch niet zo classy?

Zoals gezien
54706754109_8754430dea_b.jpg

Iets ge de-pimped
54706754054_007fdbce76_b.jpg

De zilveren XJ spookt nog steeds door m’n hoofd: 2 losse zetels achterin, facelift, diesel, LWB én alle comfortopties. Ook daar zit ik inmiddels op 2/3 van de originele vraagprijs.

54706861550_38fe1b9237_b.jpg

Wordt vervolgd...

Iets ge de-pimped

daar wordt het niet beter van, in mijn ogen. Bij zoiets grotesk als die mat blauwe lak passen zwarte wielen beter, vind ik.

Ik zou dicht bij je plan voor een LWB diesel blijven. De foto van de binnenkant van de zilveren XJ vind ik cool, die van de buitenkant matig maar misschien ligt dat aan de foto, de locatie, de (overmatige) zon.

Persoonlijk vind ik die zilveren veel meer klasse uitstralen. Daarnaast is het bij een matte auto niet mogelijk om te polijsten. D.w.z. als er ooit iets mee mis is moet die gespoten worden en dit lijkt mij nu niet een kleur die iedere spuiter kan aanbrengen.

Die zilvere is heel gaaf. Zilver met beige interieur is een leuke frisse combi. En verder vinkt ie ook veel boxjes af.
Die blauwe vind ik erg fout met de matte lak.
Wat een onwijs goed model is dit, vooral te zien bij het zij aanzicht van de zilverkleurige.

De zilveren kopen en mat blauw wrappen ? :D.
LOL het slechtste van 2 werelden.

Dank allemaal. Ik ben het helemaal met jullie eens maar voor 2.2k moest ik er wel over nadenken! Wat voor mij ook nog wel een dealbreaker was is dat hij niet meer op lucht staat maar op een schroefset. Die volgens de verkoper nog wel zachter en hoger gezet kan worden maar nooit zo smooth gaat zijn dan luchtvering (wel goedkoer en beter in de bochten waarschijnlijk)

Dus de zoektocht gaat verder. nog enige onderhandelingen met de zilveren, die blijft ik een gave unieke uitvoering vinden waar ik nog geen 2de van gevonden.

PS groen heb ik een beetje haat liefde mee, soms vind ik het geweldig soms staat het me enorm tegen.

Laatst bewerkt:
Morgen ga ik naar een zilvere: Long Wheel Base Sovereigh kijken. Deze heeft alles, inc klap tafels achter en zeldzame geventileerde voor stoelen. Ook een 2.7 diesel. Mooie 20" velgen.

De diesel is natuurlijk een beetje jammer maar ik zie dit als een daily die net wat leuker is dan dat ik een passat zou kopen. Ik rij best veel lange stukken.
De 2.7 is euro 4, mag Duitse steden wel in maar Amsterdam bijvoorbeeld niet.
Dat gezegd hebbende.... :)
Wat een fantastisch mooi apparaat.
En ik lees geen nadelen aan de euro 4 ;)

Ik zag 'm al staan in je andere topic, mooie aanschaf zeg! Dat zilver maakt 'm zowel modern als tijdloos en het interieur ziet er ook nog fris uit. Hopelijk klaar voor veel probleemloze kilom... miles.

De knakencruiser..!? :LOL: Wat een chique en toch sportieve verschijning! Heel geslaagd uitgevoerd. Dat wordt mooi cruisen.

O o wat gaaf. Net als @Elco zag ik hem in het andere topic staan en zocht ik meteen naar de bevestiging dat 'ie gekocht was. Wat gaaf zeg.

Dank allemaal voor de leuke reacties, @Rembrandt, prachtig die 2de zit rij.

Inmiddels weet ik meer over de XJ, maar ben nog wat verder in de geschiedenis aan het duiken, binnenkort even bij het Haritage Centre langs voor meer (productie) info. Het is in elk geval een zeldzame optie, meestal voorbehouden aan Daimlers.

De Alfa Romeo is verkocht, voor eens allemaal serieuze kopers die al veel wisten van dit model, dus leuke gesprekken en geen gedoe.

Nog 1 keer zelf mee naar een plaatselijk auto-cafe, Coffeïne and Machine waar ik twee andere Alfa's trof.
54739035505_913d0a59bb_b.jpg

54738890788_461f6215a5_b.jpg

De nieuwe eigenaar is een echte Alfisti en heeft hem precies een week geleden opgehaald. De dag erna heeft hij hem mee genomen naar een groot Alfa Romeo event en de 159 is gelijk in de prijzen gevallen en verkozen als mooiste 159 :)

Een goed begin voor zijn eigenaarschap en compliment voor de auto en mijn goede zorgen......aldus de nieuwe eigenaar.

54737831117_4cede11cea_b.jpg

Nog eens alle oude barrels bij elkaar
54738903434_7a03655e7f_b.jpg

Nu met de Volvo in NL, o.a. in Texel geweest, tussendoor nog wat werken en vandaag via Luxemburg (lekker goedkoop tanken....oh nee :) ) terug naar het VK over een paar dagen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan