Met het toevoegen van de nieuwe XC40 is er toch weer een zorg minder in het wagenpark. Behalve mijn obsessieve nood om te zorgen dat hij als nieuw blijft, een behoefte die mijn vrouw niet deelt helaas, hebben we er geen zorgen aan.
Dus ik kan de weinige vrije tijd nu aan de rest van het wagenpark besteden (als ik geen vogelpoep van de XC40 aan het poetsen ben)
Ik heb besloten dat zowel de SAAB als de Jaguar er uit gaan. De SAAB omdat onderdelen lastig te krijgen zijn en de Jaguar omdat voor ik er nog veel meer KMs op zet ik er nu nog een goed bedrag voor kan krijgen. Ook vind ik het net niet speciaal genoeg. Beide hebben geen haast en timing is afhankelijk of ik er een redelijk bedrag voor kan krijgen.
Ik heb de laatste weken flink wat tijd besteed aan de Discovery. Die heeft zijn eigen topic dus die zal ik daar t.z.t. updaten maar... Met de XC40 heb ik straks maximaal 2 extra auto's nodig. Eentje voor het reizen naar NL (en ik er ook af en toe kan achterlaten) en een off-roader die er dan is als back-up als de andere auto in NL staat.
Het breekt mijn hart maar ergens denk ik dat nu het juiste moment zou zijn de Disco te vervangen. Ik heb hem nu 13 jaar en het weer op de weg brengen gaat niet voorspoedig.
Optie 1 - Like for like
Een jongere, minder ervaren Disco 2 Td5
+ Ik ken dit model en Td5 motor door en door.
+ Ik heb flink wat reserve onderdelen
+ Alle extra's van mijn D2 kunnen zo overgezet worden
+ Ik vind het nog steeds heerlijke wagens met mooie 5 cylinder roffel.
- Ze worden er niet jonger op. Vervanger zal ook zorg nodig hebben.
- Ziet er groot en veilig uit, is het niet.
- Niet zo comfortabel als iets een klein beetje nieuwer.
- Mag straks nergens meer in.
Wat staat er te koop?
Best een hoop, het is zoeken tussen de hopeloze gevallen maar er zitten mooie tussen.
Ik zoek op een zilvere, Kinversant Orange of het liefst Niagara Grey net als die van mij (zeldzaam) of..
Er staat een Discovery II G4 edition te koop in oranje. Zeer zeldzaam. Was misschien wel of geen event auto maar hoe dan ook heel gaaf. Verkoper is een beetje nukkig en staat ver van mijn huis maar als ik die kan kan kopen ben ik een blij man (ben ik gelukkig toch wel)
Optie 2 - V8 Baby!
Natuurlijk was de Discovery II er ook met V8. Niet perse de beste keus toen en nu ook niet maar het bloed kruipt waar het niet zou moeten gaan
Alle voordelen van de Td5 en alle nadelen plus.
+ V8 geluid is gewoon tof, zonder Jag zou ik dat wel erg missen.
+ Mag (nog) wel in meer plaatsen naar binnen
- Minder betrouwbaar als de Td5.
- Veel verbruik, niet zo'n probleem voor als 'auto er bij' maar wel voor lange reizen die in de planning staan.
Optie 3 - Skip to the next number
Discovery's 4 (en 3)
Deze zijn nu in het VK gewoonweg de beste deal. Prachtig ontwerp, de laatste echte Discovery. Het huidige monster tel ik niet mee. Je hebt een goede met redelijke miles voor 6k.
+ Moderner, comftabeler en een stuk veiliger dan de D2. Objectief een betere auto.
+ Genoeg kennis, onderdelen en clubs om ze zelf te kunnen onderhouden
+ Niet doorvertellen maar door de gizmos beter off-road dan de D2
+ Split tailgate is super handig.
- Veel complexer dan de D2
- Moeilijker zelf te reparen in het midden van Marokko dan een Td5.
- Sommige reparaties vergen een body off, dus een flinke brug. (Kan ik eventueel op mijn bedrijf installeren)
- Nog wel een beetje posh, waar de D2 nu echt een liefhebbers auto is
- Er kan van alles op maar ik zou vrijwel opnieuw moeten kopen. Beplating, roof rack, rocksliders etc.
- Verzekering is iets hoger omdat ze nog steeds vaker gestolen worden.
Er staat een hoop te koop. Als ik er voor ga dan upgrade ik mijn Nanocom computer zodat ik in de ECU kan spieken.
De droom auto is een D3 G4 Challenge wagen. Er staan er 2 te koop een V8 en Tdv6. Beide zeer zeldzaam en met unieke geschiedenis maar met de recente aankoop wat boven het budget.
Optie 4 - Heulen met de vijand
Land Cruiser, Wrangler, Patrol etc opties genoeg om vreemd te gaan.
Naast dit probleem denk ik ook na over de 3de. Die moet dan wel een beetje lange afstanden kunnen doen. Het hoeft niet heel zuinig maar vooral een interessante auto zijn. Nieuw is geen optie. Te veel afschrijving en gaap.
Het liefs dus een ouder model waar ik lekker KMs op kan zetten zonder te veel zorgen.
Misschien een irrationele keus, maar de force is strong in this one

Terug in een Alfa Romeo 159, dit keer een sportswagon in 2.4 diesel of tbi hoedanigheid met niet al te veel KM's. Of toch de 3.2 V6
Er staat een prachtige in de group te koom met mijn favourte kleur: Rosso Competizione, een tbi maar met bijn 300k aan KM ervaring. Dus nee, maar wat een plaatje!
Volvo v70r. Kunnen heel veel KM's aan en altijd tof gevonden.. Een "itch" die ik ooit eens moet hebben gekrabd.
Audi A8, eigenlijk te complex maar de D2 en D3 blijven prachtig.
Dat ik niet goed wijs ben weet ik al, maar gedachtes?