Design Driven's - Volvo EX40 Twin - Jaguar XJ LWB X358 tdv6

Dat is wel jammer, van je verhaal. En zeker balen van de Volvo.

Ik schrijf alles of in word (bij echt lange posts) of in samsung notes op mn telefoon. Deze post is zo kort, dat ik die rechtstreeks typ.
Ja dat doe ik ook vaak maar het begon als kort berichtje maar er kwam steeds meer detail bij. Ik wilde even schrijven wat ik zoal bekeken had. Als ik wat tijd heb vanavond dan zal ik er wat meer detail bij zetten.

Hopelijk komt er vandaag iemand mij helpen of gaat ie naar een lokale garage.

De JAG moet naar de APK (MOT) morgen. Maak me niet echt zorgen, alles werkt en ziet er goed uit maar daar kan ook altijd wat uitkomen natuurlijk. Ik dacht dat de sproeiers niet werkte, maar ik bleek niet de juiste knop gevonden te hebben :rolleyes:. In plaats van de 'stalk' naar je toe te trekken, moet je dat doen en tegelijk een knop in drukken. Niet echt handig maar het stond gewoon in het instructie boekje. :oops:

Ik had al van alles nagekeken LOL. Dom momentje.

Wat je ook kunt doen om te voorkomen dat je ijverig getypte tekst ineens weg is als je op 'plaatsen' klikt: na het typen van de tekst eerst even geheel selecteren en kopiëren. Raakt hij dan weg, dan heb je hem nog in je geheugen. Soms lukt het ook de tekst terug te krijgen door met de 'terug'-knop van de browser 1 stap terug te doen, maar dat is wat minder zeker. Die kopie in je werkgeheugen is een kleine moeite en voorkomt grote ergernis.

Dat is minder, van de Volvo. De vrouw gaat nu met de Saab naar het werk? Goed dat je die nog hebt. ;)
(mooi excuus om als reserve auto te houden?)

Ik wilde even iedereen een heel fijn 2024! wensen. Heel veel veilig en leuke KM's en dat we maar veel van jullie avonturen mogen lezen! Op veler verzoek, zal ik ook wat actiever proberen te worden :)

53428881049_af3d562b16_k.jpg

Even hier niets gelezen maar de XK is wel erg mooi!, altijd op mijn lijstje gestaan toen we in de VS woonden, cabrio, groen met beige dak.

Even hier niets gelezen maar de XK is wel erg mooi!, altijd op mijn lijstje gestaan toen we in de VS woonden, cabrio, groen met beige dak.
Dat is een mooie combinatie. Zelf heb ik niks met cabrio's vanaar de voorkeur voor de coupe. (misschien omdat ik nooit de wind door mijn haren kan laten gaan :)

De Volvo XC90, of liefkozend de Silver (Obese) Moose genoemd is onze familie wagen. In de 4 jaar dat we hem nu hebben is die heel betrouwbaar gebleken. Maar ook betrouwbare auto's gaan ooit kapot en zo kwam het dat mijn vrouw stil kwam te staan op weg naar werk. Hij schoot in de noodloop en omdat ik van huis werkte ging ik gelijk even kijken. Besloten rustig naar huis te rijden.....maar het ging van kwaad tot erger. Al snel ging het steeds slechter en kwam hij niet eens meer de heuvel op.

Dus moest de SAAB aan de bak.
53452623101_c3b2995c85_k.jpg
[/url]

Thuis, heb ik zelf natuurlijk gekeken naaar o.a. de distributie riem, dielepomp, injectors, filters, inlaat etc. Maar niks gevonden. Inmiddels wilde hij niet eens meer opstarten en ik had geen tijd. Om te voorkomen dat de Volvo nog een Land Rover wordt, kaduuk op de oprit en om te voorkomen dat mijn vrouw lekker in de jaguar bleef rijden dit keer toch maar de Volvo naar de garage gestuurd.

53452622076_2f1e39e429_k.jpg

Uiteraard was het het onderdeel dat als volgende op mijn checklist stond, en er werd dus een nieuwe EGR geinstaleerd wannaar hij weer als een zonnetje liep. Dag erna gelijk de APK en we kunnen weer vooruit.

En dat moet ook wel want een reisje naar Zwitserland stond al geplanned. Ondanks dat de Jaguar op winterbanen rijdt werd mijn vrouw niet echt blij van de gedachte dat we niks konden mee nemen :) Dus snel nog even een set winterbanden onder de Volvo en uitlijnen stond ook nog op de to-do-list. Aan het slijtpatroon op vooral de achterbanden gezien, geen overbodige luxe.

53452741123_80ba26a731_k.jpg

Needless to say de Volvo deed het als familie cruiser weer heerlijk en na de reis naar Moldavie is Zwitserland natuurlijk een eitje.

53451688092_93a7ee74ac_k.jpg

Hoewel ik zeer tevrede ben met mijn kleine verzameling van oude barrels, is de vrouw minder te spreken over het russische roulette van welke auto nu weer wat heeft :p dus de discussie of er toch niet tenminste 1 auto met fabrieks garantie moet komen kwam weer op een tijdje geleden...

Deze wordt het niet...
53451691662_021e26f265_k.jpg

Maar een andere is besteld en wordt nog deze maand geleverd. Ook voor de rest van de wagenpart staan wat dingen op stapel maar we zullen zien hoe dat uitpakt.

Op zich snap ik je vrouw ook wel. Komt er alleen iets bij of gaat er dan ook een uit? Mocht je ooit een opvolger voor de Jag willen: Zat van de week voor de lol eens rond te kijken, maar de aanschafprijzen van een Aston Martin vallen mij reuze mee. Dan komt onderhoud nog natuurlijk… :ROFLMAO:

En welke gaat er dan uit?
Gaat het dan toch een Model Y worden? Of een XC40?

De XC90 gaat er uit. Prima auto maar ik heb er in de 4 jaar niet echt een band mee gekregen. Hoeft ook niet want is verder niet heel speciaal en doet zijn werk. Mijn vrouw is er wel dol op en rijdt er ook het meeste in.

Op zich snap ik je vrouw ook wel. Komt er alleen iets bij of gaat er dan ook een uit? Mocht je ooit een opvolger voor de Jag willen: Zat van de week voor de lol eens rond te kijken, maar de aanschafprijzen van een Aston Martin vallen mij reuze mee. Dan komt onderhoud nog natuurlijk… :ROFLMAO:

Mijn vrouw is niet zo blij met mijn groeiende collectie, zeker omdat we maar plaats hebben voor 3 auto's op ons pad. Ik bewaar om de beurt een auto in NL maar denk er überhaupt aan om de collectie wat te verkleinen gezien het gebrek aan tijd.

Ik heb een paar keer een Aston Martin overwogen, die vallen idd binnen het budget (in het VK) kwa aankoop en je kan er ook best zelf aan werken maar onderdelen prijzen en de complexiteit van de V12 maken de meeste gewoon niet zo aantrekkelijk.
Misschien ooit, maar ik denk dat ik dan eerder op een porsche, Lotus of TVR uit kom.

Nou....De XC90 was binnen een dag verkocht! Na 4 jaar 100k KM's er bij gezet en £500 afschrijving, niet slecht. Heel het VK mee af geweest, van het zuiden in Cornwall tot de Orney islands. Natuurlijk ook naar Moldavie en 10 andere landen en Januari nog naar Zwitserland. Behalve een stuurpomp, de EGR en daarna nog een pijp eigenlijk geen grote problemen gehad.

Ik moest nog even de private plaat over zetten, en dus wachten op een nieuw registratie formulier met de oude plaat maar toen was ie plots weg. Mijn vrouw in dikke tranen! Snik snik en zei: "ik koop later weer een oude XC90" ....als ouwe barrel liefhebber een vrouw naar mijn hart dus!

Het blijft ook een fijne en best tijdloze machine!
53533165724_c3fd284c76_k.jpg

Maar na jaren dubben was het dus zo ver, Ook Sketcher/Design Driven maar eens aan nieuw spul. Vooral voor mijn vrouw die er dagelijks mee naar haar werk zal gaan,is een elektrische auto eigenlijk prima.......dus de sprong maar gewaagd. (Maar geen paniek, ik zelf blijf mijn oude barrels rijden en kopen/verkopen verzamelen)

Flink rond gekeken maar uiteindelijk wilde mijn vrouw graag Volvo blijven rijden dus toen was de keus snel gemaakt. Een tijdje geleden de bestelling geplaatst en doen mochten we hem op een Zondag ophalen. Een Volvo XC40 Twin Turbo Ultimate ReCharge.

Volgens mijn vrouw heet ze EVy (Ze was altijd al ietwat beledigd als ik de XC90 "The Obese Moose" noemde :) Dus deze mocht zij een naam geven)
53538815996_5ffaa0bdcc_k.jpg

Wel veel problemen gehad met Volvo UK (Voor electrische auto's gaat alles via de Volvo UK), die het kennelijk moeilijk vonden de factuur juist te krijgen. Heel veel bellen appen etc later was het okay. Ook we kregen EVy kreeg vol met swirls. Dat hebben ze wel netjes opgelost maar geen smetteloos proces dus.

Eerste kleine mods zijn ook. Ik heb hem ge-debagged en de chrome Volvo letters vervangen door zwarte. Ook de kleine Zweedse vlaggetjes die op de concept car en de 1st edition zaten toegevoegd Verder niks geplanned. Het is vooral mijn vrouw haar auto.

53512949014_4a23fab5bf_k.jpg

53539232645_a2c9b44474_k.jpg

Even de oprit van de buren geleend. (later meer)
53512800368_19c8fe9d82_k.jpg

Nogmaals Geen paniek, ik blijf lekker mijn oude barrels rijden en dit jaar zal er ook wel weer wat bijkomen en misschien weg gaan. De Land Rover heeft nu prioriteit, die moet terug op de weg!

Nog aan het dubben of ik de SAAB hou, het kriebelt een beetje. Mmmm.

Ik ben wel gecharmeerd van de nieuwere volvo's, zwarte logo's maken hem wel af. Mooie auto, al blijft de xc90 natuurlijk ook een tank van een auto.

Van harte met de stekkerdoos! Van ene uiterste naar het andere, haha. De obese moose lustte wel een slokje en deze zoemt. Veel plezier ermee, vooral voor je dame. Kan ze lekker rijden en de komende jaren hopelijk probleemloos. Fijne backup voor het liefhebbersspul.

Netjes hoor, lijkt me ook wel een fijne auto zo'n XC40. Waar jij rij meestal in? Ik zou de Saab verkopen...

Kan je in Moldavië ook een beetje laden? ;)

Netjes hoor, lijkt me ook wel een fijne auto zo'n XC40. Waar jij rij meestal in? Ik zou de Saab verkopen...

Kan je in Moldavië ook een beetje laden? ;)

@Barri Met de XC40 naar MD is denk ik geen goede keuze idd. Al hou ik wel van een avontuurtje. Ik rij het meeste in de SAAB, en de Jaguar voor de lol. SAAB zet ik ook regelmatig in NL neer zodat ik niet altijd moet rijden, maar die heeft ook wat TLC nodig voor ik hem verkoop. Ik vind het een leuke (speciale) auto met leuke cult following, maar zou wel een benzine versie willen hebben als ik er lang mee blijf rijden.

Van harte met de stekkerdoos! Van ene uiterste naar het andere, haha. De obese moose lustte wel een slokje en deze zoemt. Veel plezier ermee, vooral voor je dame. Kan ze lekker rijden en de komende jaren hopelijk probleemloos. Fijne backup voor het liefhebbersspul.

@uwbuurman : Dat is het, het werd tijd dat we 1 betrouwbare, of in elk geval een auto te hebben waar ik de garantie niet ben :) En een dikke zware diesel voor de relatief korte stukjes was voor niemand goed, de portemonnee niet, de D5 zelf niet en de natuur niet.

@Mieluh Thanks! Vond het een beetje rommelig van achter met all die badges en het chrome komt verder nergens terug.

Ik begrijp die wens naar een betrouwbare achtervang wel. Afgelopen zomer was er ook nog een momentje dat ik dacht: Heb ik werkelijk vier auto's en ben ik nu toch afhankelijk van die vijfde van de vrouw..? :LOL:
Van de toen grootste Volvo naar bijna de kleinste van nu, en toch zal het totaal niet als een achteruitgang voelen gok ik. Veel plezier ermee!

Het uiteraard zeker geen stap terug, alles zit er op, matrix koplampen, verwarmd stuur, stoelen en zelfs achterbank, panorama dak ga zo maar door. Maar je ziet ze best veel dus echt speciaal is hij niet. Maar ja dat was de XC90 ook niet.

Happy wife, happy life..

...en ik kan lekker door klooie met mijn wagens :)

Nu weer het vocht uit de lightbar van de SAAB aan het blazen. Helemaal dichtgekit, er zit ook een BLOM kit in met een soort computer fan maar toch komt steeds best veel water er in. Beetje radeloos.

53540900218_528a16791a_b.jpg

Was ook ooit een van de redenen waarom ik mijn XC70 ingeruild heb toen voor een Hyundai Ioniq (de gewone, maar wel als EV). Teveel korte stukken doet zo'n auto gewoon geen goed, al was dit dan nog een benzine. De onderhoudskosten vlogen ineens omhoog.
Maar nu na 2x een Hyundai als EV denk ik toch echt gevonden te hebben; een Nio ET5 Touring brengt het stationwagon weer terug maar dan als EV. En het interieur design doet me erg Scandinavisch aan.

Veel plezier met de XC40! Ik heb zelf alleen ervaring met de niet-EV versies en met de C40. Mooie auto's. Ik ben niet met alle varianten die ik heb gereden vriendjes geworden maar ik ben dan ook best veeleisend.

Veel plezier met jullie nieuwe auto! En elektrisch in het VK... in welke regio zit je dan ergens? Hoe is het daar qua laden (of doe je dat hoofdzakelijk thuis)? Tussen Kerst en Oudjaar waren we bij mijn schoonouders op het platteland in Bedfordshire met de ë-C4 en daar was het laten we zeggen redelijk dungezaaid maar gelukkig was er een paar kilometer down the road een service met onder andere Ionity snelladers. Was een opluchting. De grannylader wilden we gezien de ouderdom van de (nog textiele) bedrading in het huis liever niet gebruiken.

@Engineer2

De Nio ET5 is heel mooi, en ik heb nog met NIO gewerkt als ontwerper. Ik ben groot liefhebber van station wagons, maar mijn vrouw niet. Die doet mee aan de SUV craze. Zelf vond ik de Fisker een mooi compromis maar dat was toch een groot risico.

Voorlopig erg tevrede, behalve de software die is een beetje clunky. De twin is gewoon sneller dan de Jaguar, niet normaal!

@Joost Boers
Ik zit in het midden, hier genoeg laders en ga ook voornamelijk thuis laden. Ook kan mijn vrouw op werk laden. Verder gaan we het zien, ook nieuw voor mij :)

Was ook ooit een van de redenen waarom ik mijn XC70 ingeruild heb toen voor een Hyundai Ioniq (de gewone, maar wel als EV). Teveel korte stukken doet zo'n auto gewoon geen goed, al was dit dan nog een benzine. De onderhoudskosten vlogen ineens omhoog.
Maar nu na 2x een Hyundai als EV denk ik toch echt gevonden te hebben; een Nio ET5 Touring brengt het stationwagon weer terug maar dan als EV. En het interieur design doet me erg Scandinavisch aan.

Veel plezier met de XC40! Ik heb zelf alleen ervaring met de niet-EV versies en met de C40. Mooie auto's. Ik ben niet met alle varianten die ik heb gereden vriendjes geworden maar ik ben dan ook best veeleisend.
Het probleem alleen met een ET5 is dat het dan wel een station is, maar de ruimte vind ik toch zwaar teleurstellend, opgegeven is 386 liter kofferbak inhoud, dat is 26liter minder dan een Mini Clubman.
@ Design Driven, mooi wagenpark.

Leuke plaatjes!! Je was dus vlakbij! Dinsdag was ik ook in het centrum van Utrecht, heb daar kantoor naast Hoog Catharijne.

Leuke plaatjes!! Je was dus vlakbij! Dinsdag was ik ook in het centrum van Utrecht, heb daar kantoor naast Hoog Catharijne.
Het was vorige week woensdag, ik was toen naar een conferentie in de jaarbeurs. Het 'nieuwe' hoog Catharijne voor het eerst in zelf gezien, allemaal heel mooi geworden.

Het probleem alleen met een ET5 is dat het dan wel een station is, maar de ruimte vind ik toch zwaar teleurstellend, opgegeven is 386 liter kofferbak inhoud, dat is 26liter minder dan een Mini Clubman.
@ Design Driven, mooi wagenpark.

Dat is wel teleurstellend inderdaat. Hopelijk volgen er meer. Audi planned een avant dacht ik. Heel jammer dat Volvo heeft gezegd geen estates meer te verkopen (in het VK in elk geval) en de sedan ook ten dode opgeschreven is.

Hoewel ik blij ben met de XC40 EC40 en ook de hoge positie wel fijn vind (de rede mijn vrouw voor deze auto koos) hoop ik toch dat de SUV rage snel ophoud.

Deze week voor het eerst een lange rit gemaakt in Evy (de XC40) en hoewel het heerlijk reed vond ik de zit positie wel echt een stap terug van al mijn oude barrels. Stoelen zijn best hard, ik heb mijn ideale zit positie nog niet kunnen vinden en er is nergens een goede om je elleboog een beetje op te rusten.

Niks te melden, behalve dat ik mezelf in een lege garage in Utrecht vond en snel wat plaatjes schoot van de 9-5.
Waarom heb ik dat nou nooit, zo'n kleurrijke en lege parkeergarage is een leuke plek om wat foto's te schieten!

Mooi Volvo overigens! Daar gaan jullie zeker veel plezier van krijgen :)

Met het toevoegen van de nieuwe XC40 is er toch weer een zorg minder in het wagenpark. Behalve mijn obsessieve nood om te zorgen dat hij als nieuw blijft, een behoefte die mijn vrouw niet deelt helaas, hebben we er geen zorgen aan.

Dus ik kan de weinige vrije tijd nu aan de rest van het wagenpark besteden (als ik geen vogelpoep van de XC40 aan het poetsen ben)

Ik heb besloten dat zowel de SAAB als de Jaguar er uit gaan. De SAAB omdat onderdelen lastig te krijgen zijn en de Jaguar omdat voor ik er nog veel meer KMs op zet ik er nu nog een goed bedrag voor kan krijgen. Ook vind ik het net niet speciaal genoeg. Beide hebben geen haast en timing is afhankelijk of ik er een redelijk bedrag voor kan krijgen.

Ik heb de laatste weken flink wat tijd besteed aan de Discovery. Die heeft zijn eigen topic dus die zal ik daar t.z.t. updaten maar... Met de XC40 heb ik straks maximaal 2 extra auto's nodig. Eentje voor het reizen naar NL (en ik er ook af en toe kan achterlaten) en een off-roader die er dan is als back-up als de andere auto in NL staat.

Het breekt mijn hart maar ergens denk ik dat nu het juiste moment zou zijn de Disco te vervangen. Ik heb hem nu 13 jaar en het weer op de weg brengen gaat niet voorspoedig.

Optie 1 - Like for like
Een jongere, minder ervaren Disco 2 Td5

+ Ik ken dit model en Td5 motor door en door.
+ Ik heb flink wat reserve onderdelen
+ Alle extra's van mijn D2 kunnen zo overgezet worden
+ Ik vind het nog steeds heerlijke wagens met mooie 5 cylinder roffel.

- Ze worden er niet jonger op. Vervanger zal ook zorg nodig hebben.
- Ziet er groot en veilig uit, is het niet.
- Niet zo comfortabel als iets een klein beetje nieuwer.
- Mag straks nergens meer in.

Wat staat er te koop?
Best een hoop, het is zoeken tussen de hopeloze gevallen maar er zitten mooie tussen.
Ik zoek op een zilvere, Kinversant Orange of het liefst Niagara Grey net als die van mij (zeldzaam) of..

Er staat een Discovery II G4 edition te koop in oranje. Zeer zeldzaam. Was misschien wel of geen event auto maar hoe dan ook heel gaaf. Verkoper is een beetje nukkig en staat ver van mijn huis maar als ik die kan kan kopen ben ik een blij man (ben ik gelukkig toch wel)

53671088919_6139dbbb21_z.jpg

Optie 2 - V8 Baby!
Natuurlijk was de Discovery II er ook met V8. Niet perse de beste keus toen en nu ook niet maar het bloed kruipt waar het niet zou moeten gaan :)

Alle voordelen van de Td5 en alle nadelen plus.
+ V8 geluid is gewoon tof, zonder Jag zou ik dat wel erg missen.
+ Mag (nog) wel in meer plaatsen naar binnen
- Minder betrouwbaar als de Td5.
- Veel verbruik, niet zo'n probleem voor als 'auto er bij' maar wel voor lange reizen die in de planning staan.

Optie 3 - Skip to the next number
Discovery's 4 (en 3)
Deze zijn nu in het VK gewoonweg de beste deal. Prachtig ontwerp, de laatste echte Discovery. Het huidige monster tel ik niet mee. Je hebt een goede met redelijke miles voor 6k.

53671190955_eca7b7828e_b.jpg

+ Moderner, comftabeler en een stuk veiliger dan de D2. Objectief een betere auto.
+ Genoeg kennis, onderdelen en clubs om ze zelf te kunnen onderhouden
+ Niet doorvertellen maar door de gizmos beter off-road dan de D2
+ Split tailgate is super handig.

- Veel complexer dan de D2
- Moeilijker zelf te reparen in het midden van Marokko dan een Td5.
- Sommige reparaties vergen een body off, dus een flinke brug. (Kan ik eventueel op mijn bedrijf installeren)
- Nog wel een beetje posh, waar de D2 nu echt een liefhebbers auto is
- Er kan van alles op maar ik zou vrijwel opnieuw moeten kopen. Beplating, roof rack, rocksliders etc.
- Verzekering is iets hoger omdat ze nog steeds vaker gestolen worden.

Er staat een hoop te koop. Als ik er voor ga dan upgrade ik mijn Nanocom computer zodat ik in de ECU kan spieken.
De droom auto is een D3 G4 Challenge wagen. Er staan er 2 te koop een V8 en Tdv6. Beide zeer zeldzaam en met unieke geschiedenis maar met de recente aankoop wat boven het budget.

53670958708_f291065275_h.jpg

Optie 4 - Heulen met de vijand
Land Cruiser, Wrangler, Patrol etc opties genoeg om vreemd te gaan.

Naast dit probleem denk ik ook na over de 3de. Die moet dan wel een beetje lange afstanden kunnen doen. Het hoeft niet heel zuinig maar vooral een interessante auto zijn. Nieuw is geen optie. Te veel afschrijving en gaap.
Het liefs dus een ouder model waar ik lekker KMs op kan zetten zonder te veel zorgen.

Misschien een irrationele keus, maar de force is strong in this one :)
Terug in een Alfa Romeo 159, dit keer een sportswagon in 2.4 diesel of tbi hoedanigheid met niet al te veel KM's. Of toch de 3.2 V6

Er staat een prachtige in de group te koom met mijn favourte kleur: Rosso Competizione, een tbi maar met bijn 300k aan KM ervaring. Dus nee, maar wat een plaatje!

53671878444_3e54445ded_z.jpg

Volvo v70r. Kunnen heel veel KM's aan en altijd tof gevonden.. Een "itch" die ik ooit eens moet hebben gekrabd.

Audi A8, eigenlijk te complex maar de D2 en D3 blijven prachtig.

Dat ik niet goed wijs ben weet ik al, maar gedachtes? :)

Laatst bewerkt:
Nadat de Saab en Jaguar eruit zijn heb je alleen de Volvo en Discovery over? En de vraag is of je de Discovery in moet ruilen op iets nieuwere óf een derde auto?

Nadat de Saab en Jaguar eruit zijn heb je alleen de Volvo en Discovery over? En de vraag is of je de Discovery in moet ruilen op iets nieuwere óf een derde auto?

Klopt.

• Volvo Xc40 blijft
  • Discovery wordt vervangen of toch gehouden
  • Jaguar en SAAB worden vervangen voor 1 leuke KM vreter.

Laatst bewerkt:
Design Driven
Terug in een Alfa Romeo 159, dit keer een sportswagon in 2.4 diesel of tbi hoedanigheid met niet al te veel KM's. Of toch de 3.2 V6
Is een Giulia, of eventueel Stelvio, geen optie? Zeker de eerste vind ik een hele representatieve auto voor 'n designer en technisch lijken ze best goed.

Qua Disco is 'de jouwe' natuurlijk de enige echte, gezien alle tijd en mods die erin, eraan en erop zitten. Als ik een auto zou vervangen zou ik dat zelf alleen doen met iets heel anders, een tweede van dezelfde generatie zal waarschijnlijk toch niet dát gevoel bieden. Een Discove3 geeft je misschien wel de kwaliteiten die je zoekt, zonder de associaties.

Dwarsstraat: FJ Cruiser, de design statement Land Cruiser

Ik zou ook de Disco houden en een andere dagelijkse auto erbij kopen. Afhankelijk van het budget natuurlijk, maar een Giulia is wel erg gaaf.

Loop je met een like for like vervanging niet het risico tegen dezelfde problemen aan te lopen?

Ik ben wel benieuwd waarom? Is deze generatie misschien net te modern wat het fun gehalte er wat van af haalt?

De XK: Je ziet ze gewoon net iets te vaak (hier) en ik voel me toch een beetje een midlife crisis l*l :) En mijn kinderen passer er nu nog achter in maar mijn 11 jarige wordt al lastig. Precies ook waarom ik hem nu kocht, nu het nog kan.

Begrijp me niet verkeerd het is een geweldige wagen en soms denk ik ik rij hem naar het miljoen, hoe tof zou dat zijn?

Maar 4 auto's is gewoon te veel en als cruiser voor naar NL en terug is het net een beetje te decadent :)

De Disco: Ja uiteraard hebben ze allemaal de zelfde problemen, en daar heb ik geen problemen mee maar een jongere, of zeldzamere basis zoals de G4 zijn het de investering wel iets meer waard? Er is ook zeker iets te zeggen om hem gewoon te houden en verder te vertroetelen met nieuw spul.

Laatst bewerkt:
Is een Giulia, of eventueel Stelvio, geen optie? Zeker de eerste vind ik een hele representatieve auto voor 'n designer en technisch lijken ze best goed.

Qua Disco is 'de jouwe' natuurlijk de enige echte, gezien alle tijd en mods die erin, eraan en erop zitten. Als ik een auto zou vervangen zou ik dat zelf alleen doen met iets heel anders, een tweede van dezelfde generatie zal waarschijnlijk toch niet dát gevoel bieden. Een Discove3 geeft je misschien wel de kwaliteiten die je zoekt, zonder de associaties.

Dwarsstraat: FJ Cruiser, de design statement Land Cruiser
Stelvio vind ik wel leuk maar veel geld voor iets wat ik 'wel leuk vind' De Giulia......i het voor mij net niet. Beetje wat ik met de nieuwe Defender heb, soms denk ik oh wat gaaf, en dan bekoeld het weer snel en heb ik het gevoel van een gemiste kans.

FJ is leuk, ik heb er al eens naar gekeken maar net een beetje te veel toy en plastic fantastic.

En wat als je de Jag en Saab inruilt op een Jaguar XFR(-S)?
Ja tof, ook al eens naar gekeken, zelfs bijna een gekocht (als 6de toen, mijn vrouw vond dat niet grappig) maar die had een beetje een dodgy geschiendenis. Ik heb wel vaak gedacht dat een XFR zowel de XK als de 9-5 kan vervangen. Ze zijn ook goed te betalen hier in het VK. Maar een mooie 159 or V70R daar klopt mijn hartje dan weer meer van. Kan het ook niet uitleggen. Maar als ik tegen een mooie aan loop (of een XJ) dan zou het zomaar kunnen.

Design Driven
De Giulia......i het voor mij net niet. Beetje wat ik met de nieuwe Defender heb, soms denk ik oh wat gaaf, en dan bekoeld het weer snel en heb ik het gevoel van een gemiste kans.
Dit begrijp ik helemaal. Ik vind 't design ook niet extreem geslaagd, maar dat compenseert-ie helemaal met het rijden waardoor er toch wel een aantrekkelijk pakket ontstaat. Het ontwerp vind ik goed vergelijkbaar met de XK die je nu hebt. In de basis mooi, maar de details hadden in beide gevallen veel beter gekund. En dan rijdt de Alfa beter, is-ie als zakenauto geaccepteerd plus vindt de goegemeente hem uitgesproken stijlvol. Misschien toch maar eens een stukje sturen? :)

Dit begrijp ik helemaal. Ik vind 't design ook niet extreem geslaagd, maar dat compenseert-ie helemaal met het rijden waardoor er toch wel een aantrekkelijk pakket ontstaat. Het ontwerp vind ik goed vergelijkbaar met de XK die je nu hebt. In de basis mooi, maar de details hadden in beide gevallen veel beter gekund. En dan rijdt de Alfa beter, is-ie als zakenauto geaccepteerd plus vindt de goegemeente hem uitgesproken stijlvol. Misschien toch maar eens een stukje sturen? :)
Collega heeft hem, ik heb er mee gereden, rijdt helemaal prima maar nee toch niet. Als ze nou een Sportswagon hadden uigebracht....

Kleine update:

Ik ga eerst nog eens proberen mijn Disco weer op de weg te krijgen, later deze maand een week vrij genomen om er aan te spenderen. Andere opties lonken maar het is toch mijn eerste droom auto.

SAAB staat te koop. Ben er wel mee bezig nog wat dingetjes aan te pakken. Best een aantal serieuze geïnteresseerde.

Er is mogelijk een deal in the making. Iemand verkoopt zijn 159 TBI SportWagon (enigste nu te koop in het VK) en was opzoek naar een Jaguar XK dus een ruil (met geld mijn kant op) zou kunnen. Bianco Ghiaccio Pastello Wit, een ti. Iets meer KM dan ik zou willen maar te doen.

53709123191_67c87803e5_k.jpg

Maar nu ben ik in NL met de Jaaaag. Lekker mijn to do lijstje aan het afwerken terwijl het team lekker thuis zit :) Maar zaterdag ga ik naar het ElkMerkWaardig EMW Whallahala, Wie van hier komt er ook?

Ik had natuurlijk daarvoor mijn SAAB mee moeten nemen maar ik had de Jaguar hier al staan dus ik zal die op de parkeerplaats zetten. Maar heb er veel zin in, lijkt mij een leuke show. Misschien zie ik sommige van jullie daar ook.

Terug
Bovenaan