Design Driven's - Volvo EX40 Twin - Jaguar XJ LWB X358 tdv6

Paar van de forum auto's gespot maar helaas niemand kunnen echt kunnen spreken, iedereen was net als ik een rondje lopen. Ik heb een snelle impressie gemaakt. Ik vond het echt geweldig, wat een fantastische wagens waren er.

De SAAB had er natuurlijk beter tussen gepast, maar de XK had snel een buddy gevonden. Ik had hem aanvankelijk op de parkeerplaat gezet maar de ander XK eigenaar wilde een foto van de beide Jags dus toch maar er naast gezet :)

 
Ik heb m zien staan, naast een andere XK. Denk dat jij ervoor stond met iemand te praten, maar geen idee welke van die twee jij dan was :D
 
Paar van de forum auto's gespot maar helaas niemand kunnen echt kunnen spreken, iedereen was net als ik een rondje lopen. Ik heb een snelle impressie gemaakt. Ik vond het echt geweldig, wat een fantastische wagens waren er.

De SAAB had er natuurlijk beter tussen gepast, maar de XK had snel een buddy gevonden. Ik had hem aanvankelijk op de parkeerplaat gezet maar de ander XK eigenaar wilde een foto van de beide Jags dus toch maar er naast gezet :)

Geweldig leuke auto's en dito evenement, maar heel eerlijk, ik zie maar weinig echte 'misfits' in het filmpje. Ik verwacht dan modellen als de Fiat Multipla, Audi A2 en AMC Pacer, auto's die niet goed begrepen werden toen ze nieuw werden verkocht. In het filmpje zie ik vooral opgepoetste oldtimers, auto's waarvan er weinig zijn overgebleven of gewoon nieuw weinig zijn verkocht. De Reliant Robin vind ik wel een mooi voorbeeld van een 'misfit'.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb nog nooit zoveel Multipla's, Smart Roadsters en Renault's Wind gezien hoor :) Stond er allemaal.

Later op de dag werd er steeds meer toegelaten op het terrein.
 
Er waren er zeker wel, highlights voor mij waren de Hyundai Pony, Eerste generatie: Honda Civic (die had mijn moeder), Opel Sanator, Rover 300 en 800 etc de highlights. Maar er was ook een hoop TE mooi spul, helemaal mee eens.

Filmpje is niet helemaal representatief. Ik heb een paar filmpjes gemaakt maar ben geen YouTube'er ofzo. Het merendeel heb ik gewoon lekker rond gelopen en met eigenaren gepraat.

Mijn XK hoorde er natuurlijk ook niet, dat was gewoon een succesvol model, alleen duur (nieuw) dus weinig verkocht. Daarom had ik hem in eerste instantie ook gewoon op de P4 gezet. Trouwnes dat vond ik juist leuk, er stonden hele dure Ferarri's, een R8, Porsches op de P4. Lachen toch als je daar komt met "kijk mij eens wat een mooie auto ik heb" en dan daar heen gestuurd wordt. Maar voor de foto even langs de andere XK gezet en toen nog een rondje met die eigenaar gedaan.
 
Kleine update:

Ik ga eerst nog eens proberen mijn Disco weer op de weg te krijgen, later deze maand een week vrij genomen om er aan te spenderen. Andere opties lonken maar het is toch mijn eerste droom auto.

SAAB staat te koop. Ben er wel mee bezig nog wat dingetjes aan te pakken. Best een aantal serieuze geïnteresseerde.

Er is mogelijk een deal in the making. Iemand verkoopt zijn 159 TBI SportWagon (enigste nu te koop in het VK) en was opzoek naar een Jaguar XK dus een ruil (met geld mijn kant op) zou kunnen. Bianco Ghiaccio Pastello Wit, een ti. Iets meer KM dan ik zou willen maar te doen.

53709123191_67c87803e5_k.jpg


Maar nu ben ik in NL met de Jaaaag. Lekker mijn to do lijstje aan het afwerken terwijl het team lekker thuis zit :) Maar zaterdag ga ik naar het ElkMerkWaardig EMW Whallahala, Wie van hier komt er ook?

Ik had natuurlijk daarvoor mijn SAAB mee moeten nemen maar ik had de Jaguar hier al staan dus ik zal die op de parkeerplaats zetten. Maar heb er veel zin in, lijkt mij een leuke show. Misschien zie ik sommige van jullie daar ook.

Ik was er! Alleen zie ik jouw oproep vandaag pas...
 
Multipla's en A2's (niet de mijne) waren er inderdaad genoeg, maar je trof er ook veel andere modellen die je waarschijnlijk alleen tijdens dit evenement zult tegenkomen. En de meeste 'opgepoetste oldtimers' zijn als je er langer naar kijkt ook best bijzonder, omdat ze veelal van merken zijn die allang niet meer bestaan of al flink lang niet meer worden gekoesterd. Sketcher zei het al; Audi R8'en, Ferrari's en dergelijke stonden keurig op de bezoekersparkeerplaats. En dat er af en toe iets minder bijzonders doorheen glipt... dat hoort erbij!
 
Multipla's en A2's (niet de mijne) waren er inderdaad genoeg, maar je trof er ook veel andere modellen die je waarschijnlijk alleen tijdens dit evenement zult tegenkomen. En de meeste 'opgepoetste oldtimers' zijn als je er langer naar kijkt ook best bijzonder, omdat ze veelal van merken zijn die allang niet meer bestaan of al flink lang niet meer worden gekoesterd. Sketcher zei het al; Audi R8'en, Ferrari's en dergelijke stonden keurig op de bezoekersparkeerplaats. En dat er af en toe iets minder bijzonders doorheen glipt... dat hoort erbij!
En jij, met welke auto was je daar?
 
Ik was een van degene die jou met je XK naar de bezoekersparkeerplaats heb verwezen. Ik stond niet direct vooraan maar net voor de splitsing. Niet de hele tijd maar ik heb 406c wel voorbij zien komen. Inderdaad veel spul wat op andere evenementen vooraan zou staan komt hier juist op de bezoekersplek. Aan het eind van de middag was die echter ook vol en kwam er dus wat meer door.

Het blijft een lastige definitie en de lijn is niet heel hard te trekken. Maar ook bij oldtimers is het zeker niet zo dat alles het terrein op kan komen. Een Kever niet; maar een 412 bv wel. En een VW Golf 4 stond er ook gewoon; maar dan wel een USA versie. Maar volgens mij werkt het heel behoorlijk. En als bezoeker ben je niet minder welkom.
 
Sooooo...

Kleine update.

De Jaaaag is weg. Had hem graag nog even gehouden, zeker tot na Le Mans, het was een hele goede auto waar eigenlijk nog heel veel KM's mee gemaakt konden worden. Maar ik wil wegens tijd en ruimte gebrek het liefst terug naar 3 auto’s. De Volvo, de Land Rover en een daily die ik ook in NL kan achterlaten en mijn inmiddels bijna puberende zonen in kwijt kan (en een toekomstige hond) en iets minder midlifecrisis.

Ik heb nog steeds een warm hart voor Alfa Romeo en de 159 blijf ik een van de mooiste designs vinden. Mijn oude ben ik nooit helemaal vergeten. Maar dit keer wilde ik graag een Sportwagen met de beste motor voor de 159 de 1750 tbi.

De SAAB staat te koop maar dat wil nog niet zo opschieten, maar in de zoektocht naar een vervanger kwam ik iemand tegen MET de auto die ik zocht EN die bleek een Jaguar XK te zoeken. Een echte auto liefhebber met een Trabant in de schuur. Koste even wat tijd maar een deal werd uiteindelijk gemaakt.

Er stond er maar 1 in het VK te koop (tbi sportwagen), hij komt uit 2010 in de prachtige kleur Bianco Ghiaccio Pastello, of tewel wit. Persoonlijk vind ik het (op Rosso Competitione) de mooiste kleur. Interieur is helaas saai zwart maar verder is hij heel netjes. Ik ben maar de 3de eigenaar.

Opgehaald op de vrijdag, zondag mee naar NL gereden en de week er na via Le Mans weer terug naar het VK. Best dapper maar is gelukkig goed gegaan en hij bevalt prima.

Later meer inclusief wat foto's van Le Mans. Maar hier is ie....

53816391507_5f04489f2d_k.jpg
 
Blijft mooi een 159, al vind ik het jammer van de Jag…
Is ook. Maar de Jaguars zijn hier voor het oprapen en voor bodem prijzen, gelukkig kreeg ik er nog iets meer voor dan dat ik er voor betaald heb en de velgen kocht.

Ik sluit niet uit nog eens een XKR (of XJR) op te picken voor de prijzen weer lijken te gaan stijgen of ik meer ruimte heb, of naar NL verhuis maar voor nu was het een leuk avontuur.
 
De 159 is nog steeds 1 van de mooiste in zijn klasse, vooral met deze motor een dijk van een auto.
 
Jammer van de Jag maar dit is wel een heel mooie Alfa. Veel plezierige kilometers gewenst maar dat gaat vast goed komen (y)
 
De 159 blijft toch zo’n fantastische auto om te zien.. en dan ook nog met de 1750. Erg fraai.

Zie ze hier in Italië nog best veel rijden, kijk elke keer even om als ik er eentje zie. Deze is ook erg fraai, met deze set velgen perfect.

Gefeliciteerd, veel plezier ermee.
 
Is ook. Maar de Jaguars zijn hier voor het oprapen en voor bodem prijzen, gelukkig kreeg ik er nog iets meer voor dan dat ik er voor betaald heb en de velgen kocht.

Ik sluit niet uit nog eens een XKR (of XJR) op te picken voor de prijzen weer lijken te gaan stijgen of ik meer ruimte heb, of naar NL verhuis maar voor nu was het een leuk avontuur.
Zeker weten. Is voor mij ook absoluut één van de auto’s die ik graag een keer gehad zou hebben. Misschien de volgende als Cabrio? :cool:
 

Snelle Update over Mijn Auto's​

Druk, druk, druk. Door werk, vrijwilligerswerk en vaderlijke verplichtingen heb ik nagenoeg geen tijd voor mijn auto's. Daardoor staat de Land Rover nog steeds stil op het pad. Ik heb al een deel gedaan, maar er is nog een hoop te doen. Stiekem denk ik erover om te vervangen voor een jonger model. Waarom? Vanwege het gebrek aan tijd en de vele kilometers die ik rijd, wil ik eigenlijk terug naar twee auto's plus een klassieker of hobbyauto.

Als ik naar Nederland ga, neem ik mijn Saab of Alfa mee. Mijn vrouw rijdt altijd in de EX40. Ik geniet van de ritten in de oude auto's, maar logischer zou zijn om de nieuwe auto mee te nemen naar Nederland. Mijn vrouw reed altijd in de Disco. Daarnaast hebben we ook een auto nodig waarmee we naar Moldavië kunnen als dat nodig is.

Het moet een serieuze 4x4 zijn, want die heb ik nodig voor mijn vrijwilligers werk en het Greenlanen. Plus daar zit een heel sociaal netwerk aan vast. Ik mis het erg nu de Disco niet rijdt.

Ik heb al gekeken naar een Disco 2 G4 Challenge (de opvolger van de Camel Trophy), maar die was in slechtere staat dan geadverteerd en ook niet veel jonger (wel met minder kilometers). Ook kijk ik naar Range Rover L322's (tweede facelift, diesel), een Disco 3 met de 4.4 V8 of een Disco 4 met lage kilometerstanden. Al deze modellen zijn goed zelf te onderhouden. Een G4 Disco 3 lijkt me ook interessant, hoewel deze in het VK alleen met de TDV6 beschikbaar is.

In dit scenario zou ik in de LR rijden, tenzij ik naar Nederland ga, dan kan mijn vrouw daar verder rijden. Mocht ik de auto in Nederland achterlaten, dan heb ik altijd nog de hobbyauto als back-up.

Ik ben er nog niet uit, maar als ik praktisch nadenk, moet ik toch concluderen dat ik nu niet met de Disco 2 naar Moldavië zou rijden. De Saab en Alfa acht ik ook niet geschikt, hoewel ik de Alfa wel durf, maar het wegdek...

Huidige Stand van Zaken​

  • Saab: De Saab is verkocht, maar nog niet opgehaald. Er is wat gedoe met een specialist die de cardan zou repareren, maar die kan nu niets meer doen. Samen met een Amerikaan ben ik bezig een nieuwe modulaire cardansteun te ontwikkelen die vervangbaar is zonder dat de cardan eronderuit moet. Hij heeft dit al gedaan voor een 9-3 XWD, en nu maken we een versie voor de 9-5 NG.

  • Alfa Romeo: Geen klachten, rijdt super! Echt genieten van de kracht. Ik had wel een probleempje met het inlaatspuitstuk, maar na een noodreparatie heb ik het netjes vervangen en nu met weer een jaartje APK erop kunnen we weer kanllen.
54114063007_7a9404db79_c.jpg


54115319329_057af99861_c.jpg

  • Volvo: Zoals je verwacht van een nieuwe auto, geen problemen. Wel kijk ik rijkhalzend uit naar de nieuwe software, want de gebruikersinterface op de schermen is echt niet goed. Het kost vier klikken om te wisselen van kaart naar mediaplayer en terug, wat niet echt veilig is en ook niet voldoet aan de Volvo-ergonomie.
 
Laatst bewerkt:
Bianco Ghiaccio Pastello, inderdaat een prachtige kleur. Schijnt wel lastig te matchen als het overgespoten moet worden.

Ik was eigenlijk op zoek naar een Rosso Competizione (8c kleur) maar die zijn onvindbaar in het VK, een 1750 Tbi Sportswagon is al uiterst zeldzaam, dus deze werd het. Nog geen spijt van gehad.
 
Prachtige uitvoering van de 159 inderdaad. Uitstervend ras, hopelijk houd je 'm lang op de weg.
 
SAAB wordt zaterdag opgehaald en gaat naar een goed huis met een zeer capabele liefhebber. Heeft al een aantal SAAB's en is monteur bij de Politie.

Het blijft een prachtige, bijzondere wagen die ook best lekker rijd. Jammer dat als daily hij gewoon te lastig is te onderhouden, tenzij je een sloper er bij houdt (iets wat ik wel overwogen heb)

De Land Rover opvolger zal ik in het andere topic bespreken. De Alfa Romeo blijft voorlopig even, die rijdt te goed maar ik hou mijn opties open. Het liefts wil ik terug naar 3 auto's

  1. Land Rover/4x4/Overlander: Voor reizen, kamperen en mijn off-road trips met de boys
  2. Betrouwbare daily: voor mijn vrouw haar woon-werk en die ik ook naar NL kan nemen (en zij in de 4x4): De XC40 Recharge dus.
  3. Fun car(s) / Back-Up: beetje wisselen, knutselen, opknappen en als ik een keer een auto in NL heb staan of een van de andere 2 uit de roulatie is. Ik denk aan een Porsche 944 bijvoorbeeld, of weer een XK, etc. Voor nu is dit de Alfa 159.
 
Kleine updates. De SAAB is inderdaad verkocht en opgehaald. Jammer, het was een heerlijke auto maar helaas te lastig te onderhouden en...........mijn aardvijand en waar ik het meeste angst voor heb: roest.

De 159, nog altijd genieten: Wel komt de motor maar langzaam of soms niet tot bedrijfstemperatuur. Komt wel vaker voor bij de TBI, de thermostaat blijft open staan. Nieuwe was lastig te vinden, op veel plekken niet meer beschikbaar maar ik heb er toch een gevonden en komt hopelijk vandaag zodat ie er morgen in kan.

Aangezien de 'nieuwe' Land Rover bij het schade bedrijf staat heb ik een paar leen auto's mee gekregen en vanwege het probleem hier boven de 159 maar even laten staan. Nu heb ik een Ford Kuga hybride (okayish) maar hiervoor een Toyota CHR..........................ik ben nog nooit zo blij geweest met mijn oude karaketerbak als de 159. Dan rijdt de 159 voor een fractie van de prijs gewoon zo veel lekkerder.
 
leuke 159, ik kan me niet herrineren voor het laatst een 159 gezien te hebben, ze schijnen allemaal te verdwijnen
 
leuke 159, ik kan me niet herrineren voor het laatst een 159 gezien te hebben, ze schijnen allemaal te verdwijnen
Ik kom ze vooral tegen als ik NIET met de mijne rij, wel zwaaien als een idioot natuurlijk met rare blikken tot gevold.

Veel zijn er helaas ook weggerot, dorpels en voorste subframes. De motoren zijn goed. Volgens mij zijn er best veel over maar het was ondanks de introductie in München en de ambitie van FIAT om het op te nemen tegen de 3 serie natuurlijk nooit een heel goed lopend model.

Ze rijden heerlijk maar zijn wel wat te zwaar helaas.
 
Ze rijden heerlijk maar zijn wel wat te zwaar helaas.
Ik heb er toen ze populair waren veel uit elkaar gehaald i.v.m. elektra- en elektronische storingen. Het enige waar je van uit kon gaan was dat de kabelbomen in geen enkel model hetzelfde waren en niet voldeden aan de tekeningen. Dat zal ook niet meehelpen want het was ook toen al erg prijzig om zo'n 159 helemaal storingsvrij te krijgen.

Desalniettemin qua ontwerp wat mij betreft een van de mooiste ontwerpen uit de jaren 90-begin jaren 00. En dat zie je want ook nu nog is het een 'fris' ontwerp. Dus vooral heel veel plezier ermee gewenst!
 
Ik heb er toen ze populair waren veel uit elkaar gehaald i.v.m. elektra- en elektronische storingen. Het enige waar je van uit kon gaan was dat de kabelbomen in geen enkel model hetzelfde waren en niet voldeden aan de tekeningen. Dat zal ook niet meehelpen want het was ook toen al erg prijzig om zo'n 159 helemaal storingsvrij te krijgen.

Desalniettemin qua ontwerp wat mij betreft een van de mooiste ontwerpen uit de jaren 90-begin jaren 00. En dat zie je want ook nu nog is het een 'fris' ontwerp. Dus vooral heel veel plezier ermee gewenst!

Persoonlijk heb ik met beide niet veel storingen gehad.................having said that,.... een van mijn Lambda sondes is kaduuk :) Daar kijk ik in het weekend wel even naar.

Maar verder rijdt hij heerlijk ik geniet er met volle teugen van, perfecte combi van comfort en gevoel. Stoelen zijn...........mag ik dat zeggen, ja ik mag dat zeggen, beter dan de XC90.

Iets waar ik me vanaf het begin al aan ergerde was de doffe ruiterwisserarmen met ook wat corrosie. Dit weekend was het eindelijk warm genoeg om er wat aan te doen.

54395696348_17f885afbe_h.jpg


54395646669_887f16a1a5_h.jpg


Zondag mag ik er weer mee naar NL rijden, altijd een feestje
 
Dat zou wel een waardige opvolger in lijn van de Jaguar zijn, hoe mooi ik de Alfa ook nog steeds vind. Gaat je hier in NL niet lukken voor dat geld.
 
Dat zou wel een waardige opvolger in lijn van de Jaguar zijn, hoe mooi ik de Alfa ook nog steeds vind. Gaat je hier in NL niet lukken voor dat geld.
Ja en de SAAB. Beetje 2 in 1. Maar wat ie, vrees ik, ook met de SAAB deelt, en waarom die weg is, is dat onderdelen lastig te vinden zullen zijn. Niet veel winkels in de VS willen naar Europa iets verzenden, dan moet het weer via vrienden en familie in de VS.
 
FF hier verder. IPV in het Disco topic.

Zit dat in de planning dan?
Yep, maar nog geen concrete plannen. Maar je moet een auto minimaal een half jaar in min bezit zijn dus ergens heb ik het wel in het achterhoofd......

Daar over gesproken. Ik heb de Alfa Romeo nu een jaar in bezit. Paar keer een probleem gehad met de koeling maar met enige ingenieuze oplossing (al zeg ik het zelf) kunnen fixen.

Dit gebeurde 2x maar in de wekplaats in onze studio een soort metalen wand kunnen inbouwen die dit nu moet voorkomen.

54114063007_7a9404db79_b.jpg


Ik geniet nog elke keer van het rijden in de 159 en ik kijk ook vaak nog verlieft terug als ik hem geparkeerd heb. Maar de KM's of miles gaan er snel op en wat vooral erg tegenvalt is hoe (niet) zuinig hij is. De Jaaaag gebruikte op een lange rit GVD gewoon net zo veel benzine (als ik me gedroeg).

En een RHD Alfa mee naar NL nemen bij een eventuele verhuis is nu niet zo logisch.......maar een RHD Britse classic is logischer en daar zou ik niet mee zitten.

Dus ik ben eens rond aan het kijken. De kids willen weer een XK(R) maar ik ben wel gecharmeerd van het idee van een XJ.

Zelf denk ik een 2.7 diesel op te halen, die kosten niet veel en zijn 'super' zuinig, zo zou ik relatief goedkoop een tijde kunnen kijken of ik het wat vind. De 4.2 of 4.2 XJR is voor de langere termijn dan weer leuker maar iets duurder in aankoop en benzine.

54686878231_b3a7ed2f58_c.jpg


De volgende generatie Jag XJ (351) is net zo betaalbaar en het interieur daarvan is om je vingers bij af te likken. Maar of ik over de achterkant heen kan stappen.....

New-XJ-long-wheelbase_5602f7e5b36fba54d042375762a16a2e.jpg


Dus.... Vrijdag ga ik er twee bekijken. :)
 
Misschien het persoonlijk, maar de onderste XJ vind ik erg lijken op een Audi A6/A8. Dan zou ik het oudere model kiezen.
 
Misschien het persoonlijk, maar de onderste XJ vind ik erg lijken op een Audi A6/A8. Dan zou ik het oudere model kiezen.
Van voren vind ik het wel een echte Jaguar en zoals gezegt doe je het vooral voor het interieur. Bovendien is de 3.0 een fijne motor voor heel veel KM's. Maar kwa uiterlijk heb ik ook meer met de classic!
 
Terug
Bovenaan