Design Driven's - Volvo EX40 Twin - Jaguar XJ LWB X358 tdv6

Heel bijzonder dat je dat kastje nu pas opmerkt. En dat de vorige eigenaar er niets over heeft gezegd/of dat hij er niets van wist. Mijn geld gaat op dat kastje. Zulke toegevoegde systemen willen maar al te graag het originele systeem verstoren.
 
cirKel zei:
Heel bijzonder dat je dat kastje nu pas opmerkt. En dat de vorige eigenaar er niets over heeft gezegd/of dat hij er niets van wist. Mijn geld gaat op dat kastje. Zulke toegevoegde systemen willen maar al te graag het originele systeem verstoren.

Ik hoop het, ook omdat als het verwijderen of omzeilen niet werkt je altijd blijft afvragen of het het toch niet is.

Ik zou ook nog eens kunnen gaan proberen te achterhalen van wie het is. Wellicht willen ze het terug. Ze gaan zo heb ik gezien toch voor £100 op ebay.

Het kastje zat trouwens verstopt en ik had aangenomen dat het ding op het dashboard een hands free kit was. Dat blijkt overigens ook te kloppen. Het kastje op het dashboard is een Bury x. Dat heeft met muziek te maken, dus denk dat het los staat van dit kastje.

Ergens zou je volgens mij een code moeten kunnen intypen en dat zie ik nergens. Misschien dat dat niet altijd hoeft. We gaan morgen eens kijken.
 
Ik zou beginnen die alfa terug te zetten naar standaard, dus heel die rommel eruit, carkit, kastje, alle bende. Dan nog eens opnieuw kijken.
 
A3-White zei:
Mooi man, een kleine sketcher, die kleine handjes zal je nodig hebben met de 159!!

Ja zeker, het is al flink wennen om zo laag te moeten sleutelen. Ben gewend om op mijn tenen te moeten staan om overal bij te kunnen en olie te verwisselen zonder de auto te moeten opkrikken :)Kleine handjes zullen zeker van pas komen, mij 3 jarige 'helpt' ook vaak.

Nissan GT-R zei:

En? Nou boze vrouw omdat ik haar geen aandacht gegeven heb en een nog niet werkende Alfa. ;)
Nee zo erg is het niet en ben een stuk(je) verder gekomen.

Eerst even met de mensen van dat 'passtime' kastje gesproken.
Het is inderdaad een overblijfsel en ze sturen iemand langs om het gratis te verwijderen. Hij zou nu wel uitgeschakeld moeten zijn en dus volgens hun zou het niet het probleem kunnen zijn. Uiteraard wil ik het risico niet nemen. Op zich waren ze behulpzaam maar kon de monteur pas over een tijdje, mogelijk een maand komen.
Uh ja okay....

Wel gingen ze me een nieuwe code sturen en een nieuwe afstandsbediening zodat ik hem gewoon kan uitzetten aangezien het resetten en wisselen van de accu het ding mogelijk weer geactiveerd zou kunnen worden. Op zich netjes maar ik heb even gekeken zo ingewikkeld is het niet.

25047054342_98cbaac0fb_c.jpg


Er is een aarde die vlak bij het kastje met de koets verbonden is.
Een die aan de + verbonden
Een aan de start kabel aan helemaal nabij de accu. Hier hebben ze de kabel doorgeknipt en via die 2 draden met het kastje verbonden. Alles wat het doet als de code ingegeven is is de verbinding herstellen van die draad. Simpel eigenlijk.

Bruine draad is zoals te zien niet uiterst vakkundig gesplit. Ik was sowieso niet echt onder de induk van het installeer werk van dit kastje.
24869681190_ffd699d6cd_c.jpg


Kort om als je die draad gewoon weer verbind met zich zelf kan het kastje er gewoon uit. Dat dus ook gedaan. Alles. Even doorgemeten en dat is allemaal prima. Zie niet hoe dat nog voor problemen kan zorgen.

Ook gelijk de nieuwe accu geplaatst en vingers gekruist.....

Helaas pizzakaas ik krijg het zelfde bericht.
Vehicle Protection System not available of in het Nederlands Voertuigbeveiliging systeem niet beschikbaar.

Alle zekeringen doorgemeten, aarde gecontroleerd en schoongemaakt die is ook goed. Ook alle stekkers onder het dashboard losgehaald en weer vast gemaakt om zeker te weten dat er geen los zitten.

Als je op dit soort dingen gaat zoeken op internet zijn er altijd een 1001 mogelijkheden en een aantal onderzocht.
De linker buitenspiegel kan problemen geven dus die ook losgehaald en toen kreeg ik plots wel een geluidje bij het drukken van de start knop waar het eerst stil bleef (geluidje vile niet eerder op in elk geval) . Goed nieuws dus ik kan de knop wellicht uitsluiten.

Het geluidje komt van het stuurslot die ook dienst doet als ecu. Deze gaan vaak kapot en ik denk dus nu toch aan dit onderdeel. Er zijn nog een paar dingen die ik kan proberen.

Uiteindelijk kwam er een vriend langs met diagnose apparatuur en het lijkt er op dat de sleutel herkend wordt maar dat er een fout gevonden wordt met bovenstaand ecu. Die blokkeerde ook verdere communicatie met de. Body ecu. Dus ook dit duid op de ecu.

Na nog een paar simpele dingetjes controleren en dan ga ik dus het stuurslot ecu loshalen en bekijken. Eventueel de hele ecu vervangen en laten klonen als dat niet werkt.

Dan nog even de motor afdekkap geschuurd en in grondlak gezet. Origineel is die zilver en denk dat ik die zo houw. Wellicht een tintje donkerder.
25085395761_0645209ffa_c.jpg


Ook kleine roest plekjes op spotwelds kaalheid geschuurd en geverfd.
Hier nog enkel in grondverf:
24797602869_c8da2d8f5b_c.jpg


En voor de accu er in ging de accubak weer helemaal in de lak gezet.
Wederom foto met enkel eerste laag grondverf maar ook deze nu weer mooi strak zwart
img
 
IK zoek rustig verder, als en ik bedoel als ik tijd heb deze week sloop ik die ecu er uit. Nog een hele klus omdat het met security bouten vast zit dus ik zal in de bouten een gleuf moeten zagen zodat ik daar een schroeven draaier in kan zetten.

en morgen even met specialist bellen om idee van prijs te krijgen.

Wordt vervolgd dus.
 
Ik weet dat je geen 156 hebt, maar misschien zit er ook zo'n vakje in waar misschien de grote verrassing te vinden is?

 
Nissan GT-R zei:
Je bent iets wijzer. Let maar op je krijgt dat ding gewoon aan de praat.

Zeker er zit langzaam vooruitgan in. Ik heb hem nu net pas een week en heb nog niet veel tijd gehad er naar te ijken met alle dingen die er omheen gebeurt zijn. OOk ben ik nog een (land Rover) bedje voor mijn zoon aan het maken. Waarover later meer.

Ik heb inmiddels best wat kennis om mechanische dingen te repareren als heb ik zeker niet altijd de wijsheid in pacht maar op elektrisch vak moet ik nog erg veel leren dus dit is een prima moment. Nu al veel geleerd en soms stomme dingen doen hoort daar bij.
Zo heb ik een aantal zekeringen proberen door te meten door de + en - stokje ieder op een kant van de zekering te zetten. Ja toen dacht ik dus dat er geen stroom op stond. Uiteraard staat de zekering alleen op de + kant en moet je de - op de aarde of - pool van de accu zetten. Bedacht ik me ook iets later .

You live you learn :)
 
Weinig nieuws te melden helaas weinig tijd gehad.

Papieren voor auto zijn binnen en heb de auto nu officieel geschorst.

Helemaal stil gezeten heb ik niet. Ik heb een diagnose programma op mijn pc gezet en bijbehorende kabels gekocht. Ook een werkplaathandboek gekocht. Ik heb het elektrische systeem bestudeerd en ben het een en andere aan het door meten. Ziet er allemaal goed uit op een connectie na. Het signaal van de sleutel naar het stuurslot/startonderbreker ecu is maar 11.3v (van + naar aarde) IPV 12v. Weet nog niet hoe belangrijk dat is maar helemaal zoals het hoort is het niet. Sleutel lijkt wel herkend te worden.
Nu midden console er uit gehaald om het verder na te meten. We komen er wel.......langzaam.
 
Weet je zeker dat het een 12v connectie is en geen 5? Immers hoeft er geen 12v te lopen voor een stuurstroom. Of zit deze direct in de loop?
 
Nissan GT-R zei:
Weet je zeker dat het een 12v connectie is en geen 5? Immers hoeft er geen 12v te lopen voor een stuurstroom. Of zit deze direct in de loop?

Volgens workshop manual moet het 12v zijn. Als het 5v moet zijn hadden we helemaal een probleem gehad :)
 
Sketcher zei:
Nissan GT-R zei:
Weet je zeker dat het een 12v connectie is en geen 5? Immers hoeft er geen 12v te lopen voor een stuurstroom. Of zit deze direct in de loop?

Volgens workshop manual moet het 12v zijn. Als het 5v moet zijn hadden we helemaal een probleem gehad :)

OH! oke, die ga ik niet tegenspreken natuurlijk.... ;) Was een probleem in andere orde grootte inderdaad. :p
 
Geen nieuws verder maar zag dit. Ik had aangenomen dat de velgen gewoon vies waren van rem stof maar toen ik er een een beetje schoon maakte kwam ik er achter dat er een soort airbrush effect op zit.

24716369809_48b7cb2773_c.jpg


Heel raar en even onderzoek gedaan naar andere Alfa's met deze velgen en geen een kunnen vinden die het ook heeft. Mooi is het zeker niet. Denk dat als ik hem hou dat ik de velgen dan zeker ga overspuiten. Oh en de Chinese banden er af halen natuurlijk
 
Ik twijfelde nog of ik zou vragen of ik de spuitcabine zou mogen gebruiken op school. Maar dat gebouw is in principe van de TU en niet van Fontys....dus dat gaat vrees ik lastig worden.

Dus als de velgen er niet al te erg aan toe zijn, gaan ze er gewoon zo onder, anders dan spuit ik ze inderdaad wel op een mooie dag in de garage thuis. Hopen dat het mag van mijn moeder. :p
 
Zo ook met de Alfa iets verder gekomen.

Dashboard facia er uit gehaald en start knop en sleutel leer doorgemeten. kom nog steeds .6v te kort maar ijkt verder wel te werken. Ook alle aarden schoongemaakt en doorgemeten en die zijn allemaal prima in orde. Heb er wel een zooitje van gemaakt.
25509962576_b5014a9061_c.jpg


25536083175_703414167d_c.jpg


Nu wijst dan toch ales op het stuurslot zelf. Dat is deels mechanisch en deels een computer. Het stuurslot is een kastje dat aan de stuurkolom zit met bouten die je niet weer kunt openen. Maar bet e dremel er een gleuf ingezaagd en met schroevendraaier eenvoudig er af gehaald. Zelfde verhaal voor de 3 schroefjes op de behuizing.

Binnen in zitten 2 kleine schakelaars. 1 is duidelijk om te registreren of het stuurslot open of vast is maar het is onduidelijk of hij bij mij open of vast is. Het mechanische deel lijkt niet te werken. Ik zie het verschil niet tussen open of vast in ek geval, het pinnetje bewegt niet. De andere schakelaar is nog onduidelijk wat het precies doet. Nu ga ik proberen om de auto te starten met dor die schakelaars handmatig te bedienen. ik heb er ergens iets over gelezen maar dat kan ik uiteraard weer niet terug vinden grrrrr.

Anayway wat plaatjes van de ecu/stuurslot.

25170693289_a4646d90d2_c.jpg


25445493141_ae64711f6f_c.jpg


op het torentje zitten de 2 schakelaars
24911535263_70490e7f07_c.jpg


25419712662_8c6f936133_c.jpg


24911545803_9b154159fe_c.jpg


Lukt het niet dan is het een neuw stuurslot. Die moet dan wel gecode worden. We gaan het zien. Het is hier in het VK ok moeder dag dus we zullen ons ook even van de beste ant moeten laten zien :D
 
Resultaat!

Printplaat met tape over een van de schakelaars geplakt om niet actief stuurslot te simuleren en Alfa starte gelijk op (nou ja, koste even maar sinds dien start hij gelijk)

Oh wat heerlijk om hem (of is het haar) te horen spinnen. Motor lijkt prima in orde

Stuurslot weer even inelkaar gezet maar los laten hangen zodat ik kon zien wat er gebeurde. Pin gaat niet soepel en blokkeerde zelfs. Fout keert terug en auto start weer niet.

Weer open. Kleine beschadiging gevonden waar hij op draait, dus weer glad gemaakt en boel goed gesmeerd. Nu doet hij het foutloos. Ik heb hem even op zijn kop met tyrap vast gezet, werkt prima. Even zo testen een tijdje en dan zien we verder.

Mazzel is dat het niet elektronisch is maar mechanisch. Dus zelfs als ik een nieuwe ecu nodig heb kan ik de printplaat gewoon over zetten en hoeft hij niet gekloond te worden. Goed resultaat dus.

Dash is ook weer netjes ingebouwd en ik kan een verzekering gaan zoeken, schorsing opheffen en rijden.

Zit alleen nu weer met mijn vrouw in het ziekenhuis dus dat wordt niet morgen.
 
Soms heb je geluk :) , heb je in ieder geval een dikke Alfa waar je in en paar weken een hoop over te weten bent gekomen ;)

En succes in 't ziekenhuis (y)
 
Wat super zeg! Heb je toch een mooie Alfa te pakken voor een zacht prijsje. Wat zal die verkoper dan balen :p
 
Dank allemaal, ben er nog steeds in de nopjes van en in mijn hoofd al de volgende stappen aan het plannen.

Zo ff kort. De draad die ik terug verbonden heb moet weer netjes afgewerkt worden, dus netjes gesoldeerd (waar ik op de een af andere manier erg slecht in ben terwijl mijn fijne motoriek als ontwerper toch bovengemiddeld is) en voorzien van krimp kousje.

Auto's heeft dringend nieuwe olie nodig, huidige is wat dik (Okay het is ook koud) en zwart. Ik denk dat ik het gelijk maar 2 keer achter elkaar doe.

De distributie riem en waterpomp moeten vervangen worden. Twijfel of ik dat nu doe nu hij nog geschorst is of als ik hem even op snelheid getest heb.

Dank nog wat kosmische zaken. Pookknop is wat versleten. Het plaatje met de 6 versnellingen moet sowieso vervangen (kost maar £12), het leder zakje ook maar over de knop zelf twijfel ik nog.

Ook de velgen hebben wat aandacht nodig, ik elk geval krijgen 2 nieuwe logo's en spuit ik de velgen wellicht over. Het rare paintbrush effect heb ik op nog geen een andere gezien en is ronduit lelijk.

Er een nieuw achterlicht in. Nieuwe kost zo'n £40 en gebruikt op ebay zijn ze allemaal £35. Vreemd.

Motor afdekplaat moet af gespoten worden. Ik heb er nu een donkere grijs op maar die is te blauw staat voor geen meter. Niet erg had die nog staan en gebruik die als filler. Deze wordt weer zilver grijs. Al is zwart zoals op de nieuwere versies mooier.

Verder ga ik de zwarte lak eens goed oppoetsen en beschadigingen wegwerken. Een nieuwe gril en logo achter zouden ook niet misstaan.

Als ik hem langer hou moeten die Chinezen banden er af en nieuwe schijven is ook geen overbodige luxe.

Het metaal op het dashboard heeft kleine ribbetjes en er zitten vele kleine krasjes op. Nog even bedenken hoe ik dat oplos. Ik vraag me af of andere van de sloop niet net zo beschadigd zijn.

Maar goed alles op zijn tijd. Gisteren avond laat weer thuis, vrouw heeft naast heftige misselijkheid bij haar zwangerschap nu ook flinke griep en bijwerkingen van de medicijnen. Mijn zoontje is ook ziek en heeft antibiotica die op zich goed aanslaat maar slaapt nog slecht. Zelf ook niet helemaal jofel meer en moe van het snachts steeds wakker worden en moeten opstaan voor mijn zoontje. En al 3 weken rug pijn, zit er een beetje doorheen eerlijk gezegd. Maar goed daar komen we wel weer overheen.
 
He wat gaaf zeg! Ik had je update over dat stuurslot al gelezen, mooi dat dat ook echt het euvel blijkt. Gaaf dat je dat zelf hebt opgeknapt, en nu heb je voor weinig geld een prachtige auto! Ik zou zeggen, pak 'm gelijk volledig aan nu ie geschorst is.
Gefeliciteerd man! (y)
En de gezondheid van je familie gaat uiteraard voor, jammer dat daar niet alles lekker gaat.
 
Goed bezig Sketch!
Een heerlijk gevoel als je zelf de oplossing vindt voor het probleem, dat voldane gevoel is zo fijn.

Hopelijk gaat de gezondheid van je vrouw en kind snel vooruit, dat is allemaal veel belangrijker.
 
Gefeliciteerd hoor!! Gelukkig dus niets ingewikkelds, gewoon iets mechanisch. Dat is fijn. Als je een keer kans ziet (heeft echt geen haast), kun je dan op een van die foto's die je al hebt gemaakt, eens aangeven waar precies dat pinnetje zit dat niet meewerkte? Als het überhaupt op die foto staat natuurlijk. Zou gewoon leuk zijn om 100% te begrijpen hoe klein het 'radertje' is waardoor het hele raderwerk stilstond, waardoor jij uiteindelijk een goeie deal hebt...

SFA001002597.jpg
 
Dank, iedereen nog ziek hier erg vervelend vooral voor mijn vrouw. Timing is natuurlijk erg ongelukkig maar ja aan de andere kant weten we ook dat het van tijdelijke aard is. Verder zijn we gezond en kunnen we in onze handjes knijpen.

Ik op het Alfa owner forum ook beloofd dat ik uitleg bij de plaatjes zal geven dus bij interesse zal ik die ook hier posten. Mechanisch gezien werkt het heel simpel.
 
Wauw, wat een held ben je zeg! (y)
Ik zou echt gillend gek worden van al die draden en elektronica!
*Neemt zich voor om nog meer op te letten naar updates in je topic!

Gefeliciteerd met de kleine trouwens! Wel naar dat de lappenmand nu wat gevuld is, maar daar doe je helaas niets aan!
 
Storing kwam weer terug dus ben toch niet zo geniaal als jullie denken :D.

Gelukkig had ik het kastje nog niet echt teruggeschroefd (onderste boven gety-raped) en heb ik hem er binnen 2 minuten wel uit en is ook zo weer open. Ik hoop te zien waar hij nu op vast loopt, de pin zelf, of de draaischijf of wellicht het motortje. Ook kan ik dan nog even goede nieuwe foto's maken van het mechanisme dus ik zie het positieve er wel van in.
Het goede nieuws blijft natuurlijk dat ik wel weet welk onderdeel de problemen dus veroorzaakt en als ik het niet gerepareerd krijg zal ik of een nieuwe bestellen (met of zonder elektronica) of een nieuw onderdeel maken op het werk (rapid prototype of cnc)

Verder het nodige besteld, nieuwe logo's voor voor en achter (nieuwe versie, puristen zullen me wel weer verketteren maar het goud vind ik persoonlijk niet zo mooi), nieuw lederen rokje voor de versnellingspook, aluminium kapje voor pook, filters olie, nieuwe carter plug.

Ook moet ik nog de waterpomp en timing belt bestellen + gereedschappen die ik nodig heb om de boel te fixeren en de timing niet te verkl*ten.

Verder heb ik even naar mijn verzekering gebeld om te kijken hoeveel het kost. Het gekke in het VK is dat je je no-claim maar voor 1 auto kan gebruiken. Aangezien ik al mijn 10 jaar no-claim op de Discovery heb staan kost de verzekering op de Alfa bij mijn huidige verzekering £1000+ WA (tegen £350 full risk voor de Discovery) :confused:

Heel raar systeem, dat is in NL toch niet zo? Je hebt of 10 jaar no claim of niet. Even rond gebeld maar heb al de helft er af kunnen krijgen. Nu vraag ik me af of ik niet gewoon mijn vrouw als hoofdrijder opgeef. Dan bouwt zij ook wat no claim op.
 
Vroeger had alleen Pa een rijbewijs en hadden we dus 1 auto, op het moment dat mijn moeder ook haar rijbewijs haalde en er na 1 jaar een extra auto bij kwam heeft hij ook moeten strijden om daar de volle no-claim op te krijgen die hij al die tijd had opgebouwd.

De verzekering ging alleen akkoord toen ze een ondertekende brief hadden van mijn ouders waarin ze verklaarden dat mijn moeder ook in de Clio had gereden.
Dus.....met zelfde eigenaar? Nee, met andere eigenaar zelfde verzekeringsnemer? Ja. dan wel.
 
Ja, wat betreft mijn vrouw kan ik een soortgelijke verklaring uit België wel krijgen denk ik, zelf schijn ik volgens een collega een brief te kunnen krijgen van mijn bedrijf dat ik al 3 jaar schadevrij rij in onze bedrijfsauto's (okal rij ik er bijna nooit in)
 
Ander vet geprobeerd (White grease) en hij werkt weer. Ik kijk het even aan maar voor nog geen £30 heb ik een andere unit waar ik mijn elektronica in kan zetten dus dat zijn de kosten ook niet.

Filters gekocht, blijken 2 soort olie filters te zijn dus je moet eerst ondersteboven liggend op de motor om te kijken welke behuizing er op zit. Die zijn door elkaar gebruik net wat voor handen was lijkt het. Dat komt wel vaker voor maar zelden dat ze dan ook echt verschillen. Zelfde zou gelden voor het pollen filter.

Ik denk er over om in plaats van de olie via de plug onder het blok de olie er uit te zuigen via de dip stick. Dan hoeft de bescherming platen aan de onderkant er niet af.
Ik heb een elektrisch pompje dat olie er uit kan zuigen.

Zouden er nadelen aan kleven? Volgens mij haal ik er net zo veel oude olie uit als het laten weglopen via de onderkant.
 
Het enige nadeel is dat je de dop niet kunt controleren op metaalsplinters? Zoiets heb ik ooit eens gehoord.
Maar top dat hij het weer doet. Ik volg je avonturen met grote interesse.
 
ZwarteClio3 zei:
Het enige nadeel is dat je de dop niet kunt controleren op metaalsplinters? Zoiets heb ik ooit eens gehoord.
Maar top dat hij het weer doet. Ik volg je avonturen met grote interesse.

Oh ja goed punt, er zit een magneet aan. Denk toch maar op de ouderwetse manier dan maar. Heb al een nieuwe bout met magneet dus daar zal het niet aan liggen.
 
Zwart mee-gespoten spiegelkappen besteld., die zijn onderweg. Mijn zwarte plastic kappen zagen er erg verweerd uit. Nog even een test gedaan met de oude kappen, een verbetering maar niet echt mijn stijl. 'Carbon' 3M folie:

25149072914_61abc63135_c.jpg


Ook even een stukje proef gepoetst. Is mooi geworden maar de motorkap heeft nog wel wat liefde nodig.
25152944403_9197e4fbaa_c.jpg


Nog even de Beauty and the Beast samen op de foto gezet.
25463760580_f96113b158_c.jpg


25658583432_2054551dc3_c.jpg
 
Weinig updates. De auto start en loopt nog steeds, probleem lijkt nu dan echt opgelost. Ik heb hem echter nog niet verzekerd dus hij moet nog even blijven wachten. Wel wat kleine updates, ik heb de spiegels vervangen aanzien die wel erg verweerd waren bovendien had ik het linker glas gebroken bij het controleren van kortsluiting.
Ook de spiegel kappen vervangen voor mee-gespoten exemplaren die ik op de kop kon tikken.
25682059040_5263a4bfe2_c.jpg


Voor binnen in heb ik een nieuw rokje besteld voor de versnelingspook. Al geïnstalleerd maar het was te donker voor een foto.
25684556851_28fd6c7b93_c.jpg


Ook een poging gedaan om de lak wat op te fleuren maar meer tijd dan een proefje had ik niet. Het is wel netjes geworden.
25861877952_e6b759d25c_c.jpg


Dan nog een om de puristen aan het huilen te maken (Hi Rob :)) Het logo achter was verweerd en ik heb die vervangen voor het nieuwe type logo. Als ontwerper vind ik deze veel cleaner en mooier. Ik ben nooit een groot fan geweest van goud in logo's of dat nou bij Land Rover of Alfa Romeo is.
25353888653_f13037746c_c.jpg


ps. je kunt een beginnend roest blaasje rond het logo zien. Enige roest aan de carrosserie, jammer.
 
Goed bezig, maar waarom heb je hem nog niet verzekerd?
Is toch eigenlijk ook wel mooi aan Alfa, zelfs als hij niet doet of als je er niet mee rijdt heb je er iets aan, stilstaand is het gewoon kunst. :)
 
Terug
Bovenaan