A3-White zei:
Mooi man, een kleine sketcher, die kleine handjes zal je nodig hebben met de 159!!
Ja zeker, het is al flink wennen om zo laag te moeten sleutelen. Ben gewend om op mijn tenen te moeten staan om overal bij te kunnen en olie te verwisselen zonder de auto te moeten opkrikken

Kleine handjes zullen zeker van pas komen, mij 3 jarige 'helpt' ook vaak.
Nissan GT-R zei:
En? Nou boze vrouw omdat ik haar geen aandacht gegeven heb en een nog niet werkende Alfa.
Nee zo erg is het niet en ben een stuk(je) verder gekomen.
Eerst even met de mensen van dat 'passtime' kastje gesproken.
Het is inderdaad een overblijfsel en ze sturen iemand langs om het gratis te verwijderen. Hij zou nu wel uitgeschakeld moeten zijn en dus volgens hun zou het niet het probleem kunnen zijn. Uiteraard wil ik het risico niet nemen. Op zich waren ze behulpzaam maar kon de monteur pas over een tijdje, mogelijk een maand komen.
Uh ja okay....
Wel gingen ze me een nieuwe code sturen en een nieuwe afstandsbediening zodat ik hem gewoon kan uitzetten aangezien het resetten en wisselen van de accu het ding mogelijk weer geactiveerd zou kunnen worden. Op zich netjes maar ik heb even gekeken zo ingewikkeld is het niet.
Er is een aarde die vlak bij het kastje met de koets verbonden is.
Een die aan de + verbonden
Een aan de start kabel aan helemaal nabij de accu. Hier hebben ze de kabel doorgeknipt en via die 2 draden met het kastje verbonden. Alles wat het doet als de code ingegeven is is de verbinding herstellen van die draad. Simpel eigenlijk.
Bruine draad is zoals te zien niet uiterst vakkundig gesplit. Ik was sowieso niet echt onder de induk van het installeer werk van dit kastje.
Kort om als je die draad gewoon weer verbind met zich zelf kan het kastje er gewoon uit. Dat dus ook gedaan. Alles. Even doorgemeten en dat is allemaal prima. Zie niet hoe dat nog voor problemen kan zorgen.
Ook gelijk de nieuwe accu geplaatst en vingers gekruist.....
Helaas pizzakaas ik krijg het zelfde bericht.
Vehicle Protection System not available of in het Nederlands Voertuigbeveiliging systeem niet beschikbaar.
Alle zekeringen doorgemeten, aarde gecontroleerd en schoongemaakt die is ook goed. Ook alle stekkers onder het dashboard losgehaald en weer vast gemaakt om zeker te weten dat er geen los zitten.
Als je op dit soort dingen gaat zoeken op internet zijn er altijd een 1001 mogelijkheden en een aantal onderzocht.
De linker buitenspiegel kan problemen geven dus die ook losgehaald en toen kreeg ik plots wel een geluidje bij het drukken van de start knop waar het eerst stil bleef (geluidje vile niet eerder op in elk geval) . Goed nieuws dus ik kan de knop wellicht uitsluiten.
Het geluidje komt van het stuurslot die ook dienst doet als ecu. Deze gaan vaak kapot en ik denk dus nu toch aan dit onderdeel. Er zijn nog een paar dingen die ik kan proberen.
Uiteindelijk kwam er een vriend langs met diagnose apparatuur en het lijkt er op dat de sleutel herkend wordt maar dat er een fout gevonden wordt met bovenstaand ecu. Die blokkeerde ook verdere communicatie met de. Body ecu. Dus ook dit duid op de ecu.
Na nog een paar simpele dingetjes controleren en dan ga ik dus het stuurslot ecu loshalen en bekijken. Eventueel de hele ecu vervangen en laten klonen als dat niet werkt.
Dan nog even de motor afdekkap geschuurd en in grondlak gezet. Origineel is die zilver en denk dat ik die zo houw. Wellicht een tintje donkerder.
Ook kleine roest plekjes op spotwelds kaalheid geschuurd en geverfd.
Hier nog enkel in grondverf:
En voor de accu er in ging de accubak weer helemaal in de lak gezet.
Wederom foto met enkel eerste laag grondverf maar ook deze nu weer mooi strak zwart