Design Driven's - Volvo EX40 Twin - Jaguar XJ LWB X358 tdv6

FH126560 zei:
Het is een onzin programma omdat het niet de realiteit weergeeft. Maar daarom is het nog wel leuk of grappig. En het is gewoon een programma wat geld moet opleveren zoals TYN zegt. En wat die uren betreft...daarover heb ik mij in een ander topic een keer uitgelaten....dat schreef ik toen omdat er op dit moment veel mensen zijn die vanuit een beleggingsmotief investeren in een klassieker met het oog op de waardeontwikkeling. Dus dan kijk je er niet naar als hobbyist en dan moet je dus ook de geinvesteerde tijd in ogenschouw nemen.

Ik heb het dan ook over het format van het programma, niet het bedrijfsplan van Discovery Channel. Of het realistisch wordt weergegeven of niet, hangt natuurlijk van je eigen situatie af. Ik ken ook genoeg mensen voor wie dit wel realistisch is. Dat je jezelf er niet in kunt vinden betekent natuurlijk niet automatisch dat het een onzin programma is, maar ik geef direct toe dat niet iedereen tot al die handelingen in staat is.
 
Rob0032 zei:
Of het realistisch wordt weergegeven of niet, hangt natuurlijk van je eigen situatie af. Ik ken ook genoeg mensen voor wie dit wel realistisch is.

Dit klopt gewoon niet, al ben je twee keer zo handig als Edd. Het zeer specialistische gereedschap, de hulp van meerdere personen en gespecialiseerde bedrijfjes, de deals van Mike ("Oké, omdat jij het bent krijg je 50% korting." ); daar heb je als particulier gewoon geen toegang tot. Of in ieder geval niet tegen de prijs die Discovery ervoor betaalt.
 
TYN zei:
Rob0032 zei:
Of het realistisch wordt weergegeven of niet, hangt natuurlijk van je eigen situatie af. Ik ken ook genoeg mensen voor wie dit wel realistisch is.

Dit klopt gewoon niet, al ben je twee keer zo handig als Edd. Het zeer specialistische gereedschap, de hulp van meerdere personen en gespecialiseerde bedrijfjes, de deals van Mike ("Oké, omdat jij het bent krijg je 50% korting." ); daar heb je als particulier gewoon geen toegang tot. Of in ieder geval niet tegen de prijs die Discovery ervoor betaalt.

Nou, zo specialistisch is dat gereedschap ook weer niet. Bovendien zegt 'ie regelmatig erbij dat je zoiets goedkoop kunt huren voor een dagje. En waarom zouden vrienden niet kunnen helpen? En ook in Nederland zijn gespecialiseerde bedrijfjes, waar je als particulier naartoe kunt. Of je wel of geen korting kunt bedingen hangt natuurlijk ook van jezelf af. Weinig mensen zullen het überhaupt proberen. Bovendien wordt er minstens zo vaak gezegd dat de prijs vaststaat voor onderdelen of handelingen.
 
Sketcher zei:
Okay denk dat we wel genoeg off topic zijn gegaan. Voor we het weten hebben we het over de Discovery Shark week.

Excuses. Al vind ik het off-topic-gehalte wel meevallen; jij koopt een Alfa in desperate need of some TLC. Cameraploeg erbij en je hebt zó een nieuwe aflevering WD. :)
 
TYN zei:
Sketcher zei:
Okay denk dat we wel genoeg off topic zijn gegaan. Voor we het weten hebben we het over de Discovery Shark week.

Excuses. Al vind ik het off-topic-gehalte wel meevallen; jij koopt een Alfa in desperate need of some TLC. Cameraploeg erbij en je hebt zó een nieuwe aflevering WD. :)

:D

Ik zal er ook over ophouden. Het gaat natuurlijk om de Alfa met potentie!
 
TYN zei:
Sketcher zei:
Okay denk dat we wel genoeg off topic zijn gegaan. Voor we het weten hebben we het over de Discovery Shark week.

Excuses. Al vind ik het off-topic-gehalte wel meevallen; jij koopt een Alfa in desperate need of some TLC. Cameraploeg erbij en je hebt zó een nieuwe aflevering WD. :)

Hahaha ja idd. Als ik geen goede video guides vind over het vervangen van de time belt maak ik er denk ik zelf een mooi filmpje van. Dan noem ik het Sketchy Dealers :LOL::p

Anyway: Beetje off topic is niets mis mee hoor, maar het moet niet gaan lijken op een chat roulette sessie :)
 
Mooie bak Sketcher. Ik hoop dat je hem aan de praat krijgt!
Ben echt benieuwd welke stappen je allemaal moet zetten bij deze Self Healing Italian Technology :)
 
Leuke aankoop! Mooi model, maar ben vooral benieuwd naar de oplossing van het probleem.

De vergelijking met Wheeler Dealers snap ik dan ook wel. Mooi dat iemand zo'n auto nog probeert te redden, terwijl slopen voor onderdelen (dat andere Discovery programma 'Strippers: Cars For Cash') financieel misschien wel een betere of in ieder geval makkelijkere optie was geweest.

Om toch nog maar een ding over dat programma te zeggen: natuurlijk worden de uren niet altijd terugverdient, maar daar staat wel tegenover dat er vaak ook gekozen wordt voor overbodige upgrades die niet direct terugverdiend worden. In het Porsche voorbeeld; de witte knipperlichten twv de aanschafprijs van de auto bijvoorbeeld.
 
Dat "upgraden" van een auto van pre-facelift naar facelift is wel een terugkerend fenomeen bij WD (bij de Lexus LS, Range Rover, en BMW M5 deden ze het geloof ik ook). Wat mij betreft over het algemeen een overbodige uitgave, inderdaad.
 
D. Elzinga zei:
Dat "upgraden" van een auto van pre-facelift naar facelift is wel een terugkerend fenomeen bij WD (bij de Lexus LS, Range Rover, en BMW M5 deden ze het geloof ik ook). Wat mij betreft over het algemeen een overbodige uitgave, inderdaad.

Tsja, als de markt daar om vraagt... Op dit forum zijn ook genoeg mensen die E39's, Volvo's, E46's en Opels upgraden door ze een facelift-look te geven. Ook niet mijn ding, maar veel mensen vinden dit (blijkbaar) wel tof.
 
Nice car Sketchers!
Dit zijn mooie projecten waarbij de auto negatief afschrijft (- x - = +, dus elke maand meer waard wordt) mits je geleidelijk aan de upgrades uitvoert ;)

Dat upgraden richting facelift, ben er alleen fan van als de auto er een frisser uiterlijk door krijgt. Maar je kan er ook mee door de mand vallen, en dan is een slecht herstelde schadebak meer het vermoeden.
 
Ik vind het plaatsen van facelift onderdelen op een pre-facelift vaak wel geslaagd. Had destijds met mijn Clio plannen om er een complete phase 2 achterkant op te gooien. Achterbumper, kofferbak en achterlichten (maar die zaten er al in). Zelfs nog overwogen een phase 2 dashboard erin te gooien. Dat scheen ook 1 op 1 te passen m.u.v. het stuur.
 
Zevens zei:
Ik vind het plaatsen van facelift onderdelen op een pre-facelift vaak wel geslaagd. Had destijds met mijn Clio plannen om er een complete phase 2 achterkant op te gooien. Achterbumper, kofferbak en achterlichten (maar die zaten er al in). Zelfs nog overwogen een phase 2 dashboard erin te gooien. Dat scheen ook 1 op 1 te passen m.u.v. het stuur.

Standaarddimensies zijn hetzelfde inderdaad. Zie je ook terug trouwens. En ik weet niet zeker maar het zou mij niks verbazen als de voorschermen ook nog uitwisselbaar zijn.

Enfin. Weet jij ook dat elke clio tot nog toe velgensteek 4x100 heeft gehad met uitzondering van de RS en de V6 die beiden een 5 bouts velg hebben?
Dus ik kan ook nieuwe clio 4 velgen onder die van mij doen.
 
De voorkant is niet zo uitwisselbaar. De koplampbevestiging en zijschermen e.d. zijn nogal verschillend.
Ik weet wel dat de Clio 3 velgen wel gewoon passen en volgens mij de Clio IV velgen zelfs ook nog. Net even mijn oude kenteken ingevoerd en beestje blijkt zowaar al een nieuwe APK te hebben tot volgend jaar maart. Fijn dat iemand er nog plezier van heeft (ook al is hij niet meer bij de eigenaar aan wie ik hem verkocht volgens RDW), mis hem zo nu en dan wel. Lekker goedkoop karretje waar ik lekker aan kon sleutelen.

Edit- excuus Sketcher voor de offtopic weer. Besefte me even niet goed dat we in jouw topic bezig waren haha.
 
Zevens zei:
De voorkant is niet zo uitwisselbaar. De koplampbevestiging en zijschermen e.d. zijn nogal verschillend.
Ik weet wel dat de Clio 3 velgen wel gewoon passen en volgens mij de Clio IV velgen zelfs ook nog. Net even mijn oude kenteken ingevoerd en beestje blijkt zowaar al een nieuwe APK te hebben tot volgend jaar maart. Fijn dat iemand er nog plezier van heeft (ook al is hij niet meer bij de eigenaar aan wie ik hem verkocht volgens RDW), mis hem zo nu en dan wel. Lekker goedkoop karretje waar ik lekker aan kon sleutelen.

Wil je een goed rijdende maar hele kale Clio? Ik weet een mooie te staan. Maar vond hem zelf te kaal.

Ja, beide passen. koplampbevestiging dacht ik al, vorm van de motorkap is ook anders en de zijschermen verbaast me niets. Maar ik wist die laatste niet zeker. :)
 
Ik zou best wel graag weer een auto willen, maar dat kan momenteel niet. Niet de meest praktische keuze en geen geld voor helaas.
Linkje ben ik wel benieuwd naar :D
 
Het ombouwen van auto's naar een facelift kan ik wel in komen heb het Immers zelf ook gedaan.

Ik heb heel bewust ooit voor een pre-facelift gekozen. Dit had ik gedaan voor meerdere redenen maar een daarvan was dat ik vroeger een poster had van een pre-facelift en die dus de droom het beste belichaamde. Ook vond ik de oranje knippelichten juist wel leuk maar ik en vele met mij vinden het leuk om steeds een iets aan hun auto te veranderen en of verbeteren. Veel van de mods die ik bij de Disco gedaan heb daar zullen de puristen (hi rob  ) van fronzen maar elke keer als ik de auto zie moet ik breed glimlachen, bovendien is het echt mijn auto en geen 10 in een dozijn. Iedereen kent die kick bij een nieuw (voor jouw) auto en je auto langzaam veranderen is niets meer dan een serie van die kleine kickjes.

Sommigen zullen hun auto zeker faceliften om de buren te laten geloven dat ze een nieuwe auto hebben. In het geval van sommige kan het een heel verschil zijn. Denk aan de laatste Range Rover. Het verschil in prijs tussen een vroege en een late is bijna 90k denk ik en is makkelijk te updaten. Dan zit je dus voor een dubbeltje op de eerste rij. Zelf geef ik geen ene donder wat mensen denken. Laat mijn hippe design collega’s maar lekker in een lease bakken scheuren ik rij liever in mijn 16 jaar oude Disco of straks in de mooie 159. Wat betreft status zegt het ook niets want sinds mijn recente promotie werken de meeste technisch gezien onder mij.
Voor de Disco heb ik gekozen om de boel te mixen en heb alleen de koplampen gewisseld en mijn bumper en gril zo gelaten omdat ik dat het mooist vond. Nog steeds vind ik dat schitterend en denk ik niet dat ik het ooit zal veranderen maar het zou zo later kunnen gaan kriebelen.

Voor de Alfa 159 zijn er nooit echt grote facelifts gedaan en ben vooralsnog van plan hem helemaal standaard te houden.


Zo en dan zijn we terug bij de Alfa en OT :).

Allereerst zoveel mogelijk schimmel weggehaald en leder wat behandeld. Nu de auto zo lang stilstaat kan het vocht er niet uit dus heb ik een flinke vochtvreter in de auto gelegd. Geen permanente schade en hopelijk komt het niet terug anders moet ik toch wat verdunde chloor of iets dergelijks gaan gebruiken om de sporen te doden. Het vocht er uit halen zal al gaan helpen.

Het lederen interieur is echt in bijna perfecte staat. Enkel de bestuurders stoel heeft wat lichte slijtage die nog prima weg te werken is. Dat ga ik als de auto eenmaal rijd dus zeker (laten)doen.

24965893412_e7fc1ff769_c.jpg


Onder de kap
Als eerste de plastic ‘engine cover’ er maar eens weggehaald. De verf is afgebladderd en ziet er niet uit. Snel even geschuurd en eerste lak laag er over gespoten maar dat komt verder later wel. De motor er onder ziet er verder prima uit. Wat olie rond de turbo en gezien dat een slang wat te los zit voor mijn smaak dus dat kan het verklaren. Later als hij weer start ga ik het blok eens goed schoon maken en inspecteren.

24716999419_d7470ee8b9_c.jpg


24788454740_da96b59f7b_c.jpg


Start probleem.
Wat ik wist is dat de batterij waarschijnlijk leeggetrokken is toen de remklauw vervangen is en dat een paar maanden daarvoor de alternator (NL dynamo?) vervangen is geweest. Aangezien de auto on the cheap is onderhouden door de laatste eigenaar (o.a. getuigen de Chinezen Wind Force banden) denk ik niet dat toen de batterij gewisseld is. Dit heeft het waarschijnlijk dus best zwaar gehad.

Meten is weten
De accu was wat aan de lage kant dus aan de oplader gezet, bij het opladen kwam er netjes 14v op maar toen hij vol was volgens de lader kwam hij niet verder dan 12.44v. Toch even de polen er af gehaald tijden het laden en nog geprobeerd helaas met zelfde resultaat. Wel even de radio geprobeerd die doet het prima. Heerlijk geluidje en er zit een USB en Ipod stekker in het dashboard kastje.

Die 12.4v kan duiden op een slechte batterij. Wellicht dat ie wat ‘sulfated’ is. Problemen met de accu kan altijd wat rare dingen veroorzaken en is in elk geval geen goede basis voor verder onderzoek. Bij mijn Disco weet ik dat de automaat bv raar gaat doen en fout meldingen geeft als de batterij wat zwak is.
Batterij er dus uitgehaald en die staan nu achterin mijn Disco. Straks even de accu laten testen (laten belasten) maar ga er sowieso een andere insteken, just in case. Nadat ik het kleine beetje roest heb weggewerkt dat in op de accu bak zit natuurlijk.

24453393234_4c8b88ed4d_c.jpg


Naast de accu zit een kastje met wat zekeringen en die allemaal geven gecontroleerd. De relays die er zitten test ik ook nog even maar ben ik nog net aan toegekomen. Even op de Bonnefooi op zoek gegaan naar zekeringen in het interieur maar niet gevonden (wel een knie airbag, wist niet dat ik die had). Later in bed even gegoogeld en weet nu waar ze zitten, naast bestuurder in een klepje en in kofferklep dus zie ook nog even allemaal bekijken .

Wordt vervolgd.....
 
Goed bezig zeg, je pakt het allemaal snel op.
Ben echt heel benieuwd waarom de auto nou nog niet loopt, zal mij benieuwen.

Misschien interessant om eens rond te kijken op www.alfaromeo156club.nl/forum ,hier is veel info over de 159 te vinden.
Het niveau is er naar mijn mening niet altijd even hoog en er is een beetje een vaste kern die vooral bezig zijn met aftermarket upgraden, maar misschien vind je er toch een en ander.
 
Ben benieuwd. Zometeen start ie meteen na het omdraaien van de sleutel.....houd je het lampje van de startblokkering ook in de gaten? Mocht die snel gaan knipperen.....dan kan ik misschien een trucje hebben.

En heb je nu een catchcan onder de motorkap zitten? Tegen het schutbord ongeveer in het midden?

En ja alternator is een dynamo alhoewel dat een heeeeel erg misleidende term is.
 
Tomolino zei:
Goed bezig zeg, je pakt het allemaal snel op.
Ben echt heel benieuwd waarom de auto nou nog niet loopt, zal mij benieuwen.

Misschien interessant om eens rond te kijken op www.alfaromeo156club.nl/forum ,hier is veel info over de 159 te vinden.
Het niveau is er naar mijn mening niet altijd even hoog en er is een beetje een vaste kern die vooral bezig zijn met aftermarket upgraden, maar misschien vind je er toch een en ander.

Thanks, ja dat forum gevonden en een topic geplaatst in het elektrische deel van de 159 maar ben niet echt onder de indruk. Kreeg antwoorden van: "je kunt beter iets meer geld uitgeven, en een Knappe 2.4 kopen, of een gave 156 1.9 JTD sw." Ja, thanks.

Nissan GT-R zei:
Ben benieuwd. Zometeen start ie meteen na het omdraaien van de sleutel.....houd je het lampje van de startblokkering ook in de gaten? Mocht die snel gaan knipperen.....dan kan ik misschien een trucje hebben.

En heb je nu een catchcan onder de motorkap zitten? Tegen het schutbord ongeveer in het midden?

En ja alternator is een dynamo alhoewel dat een heeeeel erg misleidende term is.

Sleutel omdraaien gaat zeker niet werken, het is een insteek sleutel :D . Krijg enkel mededeling "System protection system not available" en soms Electronic Key Not Recognised" Enkel na het openen van de auto. Als ik de sleutel er insteek is het heel stil en zijn alle lichten uit. Geen verdere mededelingen.

En nee dat is geen Catchcan dat is het diesel filter. Wil er wel een op de Disco hebben trouwens. Toevallig laatst naar gekeken.

Oh ja nog wel ff schrikken gisteren. Drukte lang op de open knop en toen gingen alle ramen een stukje open. Had ik al gelezen en op de Ford ook. Maar knopjes werken niet om ze weer dicht te doen en eerste keer op sleutel drukken ook niet. Gelukkig tweede keer na iets langer drukken wel. Pff dacht shit nu moet ik er een zijlje over gaan leggen. o_O
 
Sketcher denkt, ja ik ga een goedkope Alfa 159 kopen (ik vind die ook mooier dan de 156, sorry tomolino ;) ) En krijgt opmerkingen over de staat terwijl die het gewoon leuk vind om te doen.
Balen man.....maar ik bescheur het nu hahaha :D (y)

Overigens, met een insteeksleutel maak je veel stuk als je die wilt omdraaien. Zit het dieselfilter daar....oke!
 
Sketcher zei:
Tomolino zei:
Goed bezig zeg, je pakt het allemaal snel op.
Ben echt heel benieuwd waarom de auto nou nog niet loopt, zal mij benieuwen.

Misschien interessant om eens rond te kijken op www.alfaromeo156club.nl/forum ,hier is veel info over de 159 te vinden.
Het niveau is er naar mijn mening niet altijd even hoog en er is een beetje een vaste kern die vooral bezig zijn met aftermarket upgraden, maar misschien vind je er toch een en ander.

Thanks, ja dat forum gevonden en een topic geplaatst in het elektrische deel van de 159 maar ben niet echt onder de indruk. Kreeg antwoorden van: "je kunt beter iets meer geld uitgeven, en een Knappe 2.4 kopen, of een gave 156 1.9 JTD sw." Ja, thanks.

Precies, er zijn een paar mensen waar je echt iets aan hebt, voor de rest is dit inderdaad ongeveer het niveau van de reacties. Erg jammer dat fora tegenwoordig toch een stuk minder actief zijn en qua niveau hard wegzakken, veel gaat via Facebook en daar is het helemaal om te :cry:

Nissan GT-R zei:
Sketcher denkt, ja ik ga een goedkope Alfa 159 kopen (ik vind die ook mooier dan de 156, sorry tomolino ;) ) En krijgt opmerkingen over de staat terwijl die het gewoon leuk vind om te doen.
Balen man.....maar ik bescheur het nu hahaha :D (y)

Overigens, met een insteeksleutel maak je veel stuk als je die wilt omdraaien. Zit het dieselfilter daar....oke!

Jij durft!:LOL:
Nee als ik het geld had gehad was ik ook eerder voor een 159 gegaan, echter is een leuke benzinemotor niet echt aanwezig op de 1750tBi na, deze is nog helemaal niet te betalen.
 
Hehe, och voor de V6 snap ik je compleet hoor. Maar ik heb een voorkeur voor Diesel zoals velen wel weten.....jammer dat dit zo duur is anders had ik nu een 1.9D gehad.
 
Zou toch mooi zijn als je problemen weg zijn na het vervangen van de accu. Zal wel niet, maar toch. Klinkt dan toch als een gevalletje ECU of misschien zekeringen/relais werk.
 
Zevens zei:
Zou toch mooi zijn als je problemen weg zijn na het vervangen van de accu. Zal wel niet, maar toch. Klinkt dan toch als een gevalletje ECU of misschien zekeringen/relais werk.

Nee denk het ook niet maar hoop het uiteraard stiekem dat de zelf-helende Alfa fee gratis mee komt met de nieuwe accu.

Maar zonder dolle een goede accu is uiteraard de basis, het heeft geen zin naar elektrische storingen te zoeken met een batterij die nog maar op 75% is dus er gaat gewoon een nieuwe in. Heb een trade card bij Halfords (Engelse is een stuk beter niet gelieerd aan de NL'se) en krijg rond de 40% korting dus hoeft niet gek duur te zijn.
 
Zo dat was me het dagje en nachtje wel.

Eerst de Alfa maar even:
Accu laten controleren en volgens de verkoper van Halfords was hij nog okay. Wel was hij nog niet helemaal vol ondanks dat de lader zij van wel, kan ook aan de lader liggen natuurlijk. Ook is hij getest met belasting en dat was ook nog goed.

Kort getwijfeld maar neem het risico niet dus toch maar nieuwe gehaald. Zo weet ik zeker dat de basis goed is. Auto staat nu dus zonder accu en hoop dat daarmee het geheugen gereset wordt.

Kosten nu:
Koop: £900
Vervoer: £120
Leder verzorging en vochtvreter £10
Batterij: £60 (met handelaars pas, dank photoshop fake bedrijfs kaartjes :) )

Gelukkig had ik dit en het ophalen van mijn vrouw haar verjaardag cadeau tijdens lunch gedaan want kreeg een telefoontje van haar dat het niet goed ging.
Ze is al 3 weken heel misselijk en droogt langzaam uit. Zijn al in ziekenhuis geweest maar moesten gisteren nacht dus terug en ze moest aan het infuus. Vandaag dus haar verjaardag vieren in het ziekenhuis, mogelijk mag ze terug naar huis later vandaag.

We weten gelukkig waarom ze zo ziek is, schijnt een klein parasietje te zijn die er over 7 maanden vanzelf weer uitkomt om dan naast die andere de achterbank van de Disco en Alfa gaat bezetting voor de komende 12 jaar waarna ook de passagier stoel voor overgenomen wordt.

Mooi nieuws maar ze is dus 1 van de 1% die echt goed ziek wordt van de op zich goede hormonen. Lastig voor te stellen maar ze kon zich letterlijk nauwelijks bewegen van de misselijkheid. Hopelijk wordt het nu wat beter.
Gelukkig is toevallig mijn schoonmoeder hier anders had ik niet eens tijd gehad om de Alfa te kunnen kopen.
 
Ik moest het even 3x lezen voor ik doorhad dat de parasiet een kind moest voorstellen :D.
Gefeliciteerd in ieder geval!
 
Dank!

Nachtje wachten (zorg is gratis hier en je krijgt waar je voor betaald :) ) was wel goed voor het Googlen op dit probleem. Ben weer wat wijzer en heb weer wat meer te controleren als we ooit nog thuis komen.
 
Zevens zei:
Ik moest het even 3x lezen voor ik doorhad dat de parasiet een kind moest voorstellen :D.
Gefeliciteerd in ieder geval!

;) kom maar met tegenargumenten waarom het geen parasiet zou zijn. Wel een leuke natuurlijk maar toch.
 
Sketcher zei:
Zevens zei:
Ik moest het even 3x lezen voor ik doorhad dat de parasiet een kind moest voorstellen :D.
Gefeliciteerd in ieder geval!

;) kom maar met tegenargumenten waarom het geen parasiet zou zijn. Wel een leuke natuurlijk maar toch.

Mwoh als er een hartje klopt over een maandje....wat is het dan?
 
Nissan GT-R zei:
Sketcher zei:
Zevens zei:
Ik moest het even 3x lezen voor ik doorhad dat de parasiet een kind moest voorstellen :D.
Gefeliciteerd in ieder geval!

;) kom maar met tegenargumenten waarom het geen parasiet zou zijn. Wel een leuke natuurlijk maar toch.

Mwoh als er een hartje klopt over een maandje....wat is het dan?

Zat parasieten met hartjes, bijna allemaal denk ik. Hartje hebben we trouwens al gezien, gelukkig maar één we waren even aan het zweten.
 
Als het een meisje wordt, heet ze Alfa; als het een jongetje wordt, heet hij Romeo...
 
Gefeliciteerd! Jammer dat je vrouw er zulke nare bijwerkingen van heeft, maar het is voor een goed doel moet je maar denken he..
Je hebt de 159 wel echt goedkoop op de kop kunnen tikken, wat moet een goede 159 daar kosten?
 
Dank dank,

Vrouw is een stuk beter na een nacht infuus en anti misselijkheid injecties. Hopelijk blijft het goed gaan met de pillen die ze gekregen heeft. Het was ook nog haar verjaardag vandaag trouwens. Denk eentje om niet snel te vergeten.

Tomolino zei:
Gefeliciteerd! Jammer dat je vrouw er zulke nare bijwerkingen van heeft, maar het is voor een goed doel moet je maar denken he..
Je hebt de 159 wel echt goedkoop op de kop kunnen tikken, wat moet een goede 159 daar kosten?

Eenmaal goed en met deze km stand moet 2.5k toch wel lukken. Je komt ze ook tegen voor veel meer. Dus ik kan er wel even geld in storten voor ik er op verlies en wie weet hou ik hem wel langer.
 
Okay, dit wordt een mooie, eentje in de categorie je kunt het zo gek nog niet bedenken.

Eenmaal thuis scheen de zon en mijn vrouw ging even rusten dus ik dook naar buiten. Auto even gewassen dat had ik ook nog niet gedaan, daar knapte hij van op. Lak ziet er gewoon erg goed uit, paar kleine plekjes die ik nog al aanpakken.

Ik schreef al dat ik meer informatie had gevonden en zo heb ik mijn actie lijstje kunnen aanvullen. Wellicht dat dit soort dingen ook bij andere merken voorkomen maar een "Alleen bij de italianen" Kon ik niet onderdrukken.

Zoals gezegd krijg ik de mededeling dat het systeem niet online is. (Vehicle Protection System Not Available) Ik heb uitgebreid op dit probleem gegoogled, in het Engels, Nederlands en Russisch en behoorlijk wat oorzaken en mogelijke oplossing gevonden.

Ik weet niet of het interessant is om het hier uiteen te zetten, ik zou het interessant vinden in elk geval en van een aantal mogelijkheden moest ik glimlachen. Maar skip gerust naar de grote verassing hieronder mocht je het nutteloze proza vinden.

Oorzaak 1:
Stuurslot ECU overleden
Oplossing:
Lastig op te sporen omdat er met bijna niets gecommuniceerd kan worden zonder dat dit systeem online is. Het komt voor maar het is 9.5 van de 10 iets anders. Dus we negeren deze mogelijkheid even en kijken hier mogelijk later nog naar. Oplossing is of een ander stuurslot of stuurslot ECU (en de oude klonen) of de hele boel overzetten zoals al eerder gesuggereerd.

Gelukkig zijn er ook simpele oorzaken mogelijk.

Oorzaak 2
Zekeringen. Vooral de zekering van het stuurslot ECU, Sleutel lezer, Start knopje, klokken en linker deur zijn vaak de oorzaak.
Oplossing:
Simpel uiteraard, gewoon vervangen (en dan uitvissen waarom hij doorgebrand is) Ik heb ze allemaal visueel gecontroleerd en lijken allemaal prima. De belangrijkste ga ik nog even doormeten.

Oorzaak 3:
Een kortsluiting in de bedrading van de linker buitenspiegel.
Oplossing
Deze vond ik wel grappig maar moet ik nog nakijken. Omdat spiegels en de andere die hier onder staan allemaal gelinkt zijn met het stuurslot kunnen ze allemaal flink wat problemen veroorzaken. De oplossing bij deze is de linker spiegel er uit halen en stekker die er achter zit even los te halen. Kon het nergens vinden maar neem aan dat net zo goed voor de rechterkant geldt.

Oorzaak 4
Vocht in remlichten die kortsluiting veroorzaken
Oplossing:
Schoonmaken en andere lampjes en er in doen. Dit zou zo maar kunnen aangezien beide achterlichten wat vocht binnen hebben. Maar de batterij is er nu uit en de klep zit dicht ook zit er volgens mij geen fysiek slot op.
Ik heb via het skiluik aan het nood touwtje getrokken maar denk dat deze zwarte sedan van een maffia baas geweest is die vaak zijn klanten achterin vervoerde want het touwtje deed niets. Komt dus nog

Oorzaak 5
Losgeschoten stekers koppeling en of rem, kan makkelijk met voed los geschopt worden.
Oplossing
Inspecteren, rommelen met de draadjes en weer vastmaken, soms schijnt het ook te helpen om de pedalen even omhoog te drukken met je tenen. Nog te doen

Oorzaak 6
Slecht contact stekker stuurslot ECU
Oplossing.
Los maken, schoonmaken en weer goed bevestigen. Ook nog te doen.

Oorzaak 7
Stuurslot vast
Oplossing:
Stuur eerst een beetje bewegen, en hoogte verstellen. Geprobeerd en geen effect.

Oorzaak 8
Slechte batterij sleutel
Oplossing
No brainer natuurlijk. Batterij vervangen. Gelijk gedaan helaas zonder succes

Oorzaak 9
Slechte Accu of slecht contact
Oplossing
Dit hadden we al besproken, moderne systemen kunnen slecht tegen een v or amp wissel. Zoals al gemeld nieuwe accu staat klaar.

Oorzaak 10
Slechte aarde
Oplossing
Aarde zit vak bij accu en in passagier. Morgen schoonmaken al was het maar preventief.

Kort om nog genoeg te testen en uit te zoeken voor ik of de hele boel vervang of hem op een trailer zet het het kanaal induw naast die an paulus :LOL:
[size=x-small]Ik heb nu al spijt van deze opmerking :-I[/size]

Ik heb OBD kabel bestelt en zal een software programma kopen om de auto mee te kunnen uitlezen Ik he het programma MilitiECUscan op het oog. Iemand ervaring mee?

En dan nu de grote verassing.

Nog geen idee of dit in het voordeel of het nadeel gaat werken maar ik viel stijl achterover. Terwijl ik de zekeringen in het dashboard controleer zie ik een aantal relays en stekkers links van de zekeringen zitten. Nu de accu er af is doe ik ze allemaal even los en weer vast. Dan merk ik plots een vreemd kastje op. Ik vermoed gelijk dat het een sort handsfree systeem is of zo. waarschijnlijk gelinkt aan het vreemde dingetje op het dashboard.

Zie dat loshangende dingetje?
24731066260_9b428eb50b_c.jpg


Op het kastje staat Passtime SPTU-1 en tot mijn stomme verbazing is het een kastje dat ook als een soort startonderbreker kan dienen. Het schijnt vooral in de Vs heel populair te zijn onder financiers en fleet eigenaren. Je moet een code invoeren. Na elke betaling krijg je en nieuwe code of iets en kun je rijden. Heb je een betaling gemist dan kan je schuldeiser of baas het kastje de startonderbreker laten blokkeren. WTF?

Nu had ik uitgelegd dat ik hier gecontroleerd heb of er financiering openstond op deze auto en dat was niet zo dus ik vermoed dat deze er al een tijdje in zit. Het zou zomaar kunnen dat dit systeem plots van de leg is en de boel blokkeert of het systeem in onschuldig en er is toch iets anders aan de hand. Spannend!

Als ik het allemaal uit mijn duim zou moeten zuigen had ik had het niet beter kunnen verzinnen. Het systeem schijn vrij gemakkelijk te zijn omzeilen dus ga dat morgen als de nieuwe batterij er in it zeker proberen. Ik heb het scherm alleen nog niet aangezien en ook niet gehoord (het zou in elk geval volgens 1 YouTube filmpje moeten piepen) Ik weet het ook niet maar laten we voor de lol een een gokje wagen wat denken jullie?

Is dit kastje de dader? Wellicht van de leg geraakt of helemaal kapot gegaan?
of
Toeval, het probleem zit bij de italianen!

Ik ben benieuwd, nadat ik morgen de accubak roestvrij heb gemaakt, de aarde heb gecontroleerd en de accu terug geplaatst ga ik eens een bypass doen. Maar eigenlijk wil ik het systeem er natuurlijk helemaal uit hebben. Ik hou niet van dit sort vreemd spul in mijn auto's.
 
Wat een waslijst zeg!
Ben heel erg benieuwd wat het nu gaat zijn, zou wel een grap zijn als het uiteindelijk een zekering of relais blijkt te zijn zeg.
 
Terug
Bovenaan