Okay, dit wordt een mooie, eentje in de categorie je kunt het zo gek nog niet bedenken.
Eenmaal thuis scheen de zon en mijn vrouw ging even rusten dus ik dook naar buiten. Auto even gewassen dat had ik ook nog niet gedaan, daar knapte hij van op. Lak ziet er gewoon erg goed uit, paar kleine plekjes die ik nog al aanpakken.
Ik schreef al dat ik meer informatie had gevonden en zo heb ik mijn actie lijstje kunnen aanvullen. Wellicht dat dit soort dingen ook bij andere merken voorkomen maar een "Alleen bij de italianen" Kon ik niet onderdrukken.
Zoals gezegd krijg ik de mededeling dat het systeem niet online is. (Vehicle Protection System Not Available) Ik heb uitgebreid op dit probleem gegoogled, in het Engels, Nederlands en Russisch en behoorlijk wat oorzaken en mogelijke oplossing gevonden.
Ik weet niet of het interessant is om het hier uiteen te zetten, ik zou het interessant vinden in elk geval en van een aantal mogelijkheden moest ik glimlachen. Maar skip gerust naar de grote verassing hieronder mocht je het nutteloze proza vinden.
Oorzaak 1:
Stuurslot ECU overleden
Oplossing:
Lastig op te sporen omdat er met bijna niets gecommuniceerd kan worden zonder dat dit systeem online is. Het komt voor maar het is 9.5 van de 10 iets anders. Dus we negeren deze mogelijkheid even en kijken hier mogelijk later nog naar. Oplossing is of een ander stuurslot of stuurslot ECU (en de oude klonen) of de hele boel overzetten zoals al eerder gesuggereerd.
Gelukkig zijn er ook simpele oorzaken mogelijk.
Oorzaak 2
Zekeringen. Vooral de zekering van het stuurslot ECU, Sleutel lezer, Start knopje, klokken en linker deur zijn vaak de oorzaak.
Oplossing:
Simpel uiteraard, gewoon vervangen (en dan uitvissen waarom hij doorgebrand is) Ik heb ze allemaal visueel gecontroleerd en lijken allemaal prima. De belangrijkste ga ik nog even doormeten.
Oorzaak 3:
Een kortsluiting in de bedrading van de linker buitenspiegel.
Oplossing
Deze vond ik wel grappig maar moet ik nog nakijken. Omdat spiegels en de andere die hier onder staan allemaal gelinkt zijn met het stuurslot kunnen ze allemaal flink wat problemen veroorzaken. De oplossing bij deze is de linker spiegel er uit halen en stekker die er achter zit even los te halen. Kon het nergens vinden maar neem aan dat net zo goed voor de rechterkant geldt.
Oorzaak 4
Vocht in remlichten die kortsluiting veroorzaken
Oplossing:
Schoonmaken en andere lampjes en er in doen. Dit zou zo maar kunnen aangezien beide achterlichten wat vocht binnen hebben. Maar de batterij is er nu uit en de klep zit dicht ook zit er volgens mij geen fysiek slot op.
Ik heb via het skiluik aan het nood touwtje getrokken maar denk dat deze zwarte sedan van een maffia baas geweest is die vaak zijn klanten achterin vervoerde want het touwtje deed niets. Komt dus nog
Oorzaak 5
Losgeschoten stekers koppeling en of rem, kan makkelijk met voed los geschopt worden.
Oplossing
Inspecteren, rommelen met de draadjes en weer vastmaken, soms schijnt het ook te helpen om de pedalen even omhoog te drukken met je tenen. Nog te doen
Oorzaak 6
Slecht contact stekker stuurslot ECU
Oplossing.
Los maken, schoonmaken en weer goed bevestigen. Ook nog te doen.
Oorzaak 7
Stuurslot vast
Oplossing:
Stuur eerst een beetje bewegen, en hoogte verstellen. Geprobeerd en geen effect.
Oorzaak 8
Slechte batterij sleutel
Oplossing
No brainer natuurlijk. Batterij vervangen. Gelijk gedaan helaas zonder succes
Oorzaak 9
Slechte Accu of slecht contact
Oplossing
Dit hadden we al besproken, moderne systemen kunnen slecht tegen een v or amp wissel. Zoals al gemeld nieuwe accu staat klaar.
Oorzaak 10
Slechte aarde
Oplossing
Aarde zit vak bij accu en in passagier. Morgen schoonmaken al was het maar preventief.
Kort om nog genoeg te testen en uit te zoeken voor ik of de hele boel vervang of hem op een trailer zet het het kanaal induw naast die an paulus

[size=x-small]Ik heb nu al spijt van deze opmerking :-I[/size]
Ik heb OBD kabel bestelt en zal een software programma kopen om de auto mee te kunnen uitlezen Ik he het programma MilitiECUscan op het oog. Iemand ervaring mee?
En dan nu de grote verassing.
Nog geen idee of dit in het voordeel of het nadeel gaat werken maar ik viel stijl achterover. Terwijl ik de zekeringen in het dashboard controleer zie ik een aantal relays en stekkers links van de zekeringen zitten. Nu de accu er af is doe ik ze allemaal even los en weer vast. Dan merk ik plots een vreemd kastje op. Ik vermoed gelijk dat het een sort handsfree systeem is of zo. waarschijnlijk gelinkt aan het vreemde dingetje op het dashboard.
Zie dat loshangende dingetje?
Op het kastje staat Passtime SPTU-1 en tot mijn stomme verbazing is het een kastje dat ook als een soort startonderbreker kan dienen. Het schijnt vooral in de Vs heel populair te zijn onder financiers en fleet eigenaren. Je moet een code invoeren. Na elke betaling krijg je en nieuwe code of iets en kun je rijden. Heb je een betaling gemist dan kan je schuldeiser of baas het kastje de startonderbreker laten blokkeren. WTF?
Nu had ik uitgelegd dat ik hier gecontroleerd heb of er financiering openstond op deze auto en dat was niet zo dus ik vermoed dat deze er al een tijdje in zit. Het zou zomaar kunnen dat dit systeem plots van de leg is en de boel blokkeert of het systeem in onschuldig en er is toch iets anders aan de hand. Spannend!
Als ik het allemaal uit mijn duim zou moeten zuigen had ik had het niet beter kunnen verzinnen. Het systeem schijn vrij gemakkelijk te zijn omzeilen dus ga dat morgen als de nieuwe batterij er in it zeker proberen. Ik heb het scherm alleen nog niet aangezien en ook niet gehoord (het zou in elk geval volgens 1 YouTube filmpje moeten piepen) Ik weet het ook niet maar laten we voor de lol een een gokje wagen wat denken jullie?
Is dit kastje de dader? Wellicht van de leg geraakt of helemaal kapot gegaan?
of
Toeval, het probleem zit bij de italianen!
Ik ben benieuwd, nadat ik morgen de accubak roestvrij heb gemaakt, de aarde heb gecontroleerd en de accu terug geplaatst ga ik eens een bypass doen. Maar eigenlijk wil ik het systeem er natuurlijk helemaal uit hebben. Ik hou niet van dit sort vreemd spul in mijn auto's.