Hi auto vriendjes.
Hier is julie favourite Nederlandse Brit (en enigste op dit forum

....dacht ik tegenwoordig) Ik heb de naam veranderd naar Design_Driven maar ’bekend’ als Sketcher. Waarom, weet ik ook niet, meer in-line met mijn andere aliassen.
Ik heb lang niks van me laten horen door extreem tijd gebrek, MAAR zeker wel mee gelezen met jullie auto avonturen! Hier enorm druk met met de nieuwe baan (in NL), huis, kinderen en ander hobby's maar verder erg rustig op auto gebied, ik ben vooral veel KM’s aan het maken. Nu heb ik even tijd want ik ben weer op 'vakantie' in Moldavië. Dit keer (helaas) niet met de auto maar met vliegtuig (naar Bucharest) en nacht trein. Er gaan weinig vliegtuigen naar Moldavië, en die wel gaan zijn super onbetrouwbaar. De trien is wel grappig want die gaat bi de grens op de lift en krijgt dan een set bredere wielen geschikt voor de Soviet gage. In Moldavië aan het genieten van de auto’s die bij ons ooit gewoon waren maar nu niet meer zien, als zijn er hier Lokeren hoop mooie nieuwe auto’s nu.
onvolledige collectie spots
Onze Moldavische Suzuki, prettig koekblikje maar de naam Vitara uiteraard onwaardig. Jammer. 2wd, wel mee op onverhard gegaan, door de bodemvrijheid lukt dat wel maar je moet er niet te veel van verwachten.
XC90
Hier rijdt mijn vrouw nog steeds voornamelijk in, ze is er nog steeds enorm blij mee en behalve de stuur-pomp geen problemen. Wel heb ik de ene spoed reparatie in Hongarije vorig jaar nu eindelijk de andere wiellager vervangen aan de andere kant, die had ik toch liggen en die gaan meestal samen, hij leek nog goed maar beter preventief vervangen! Zeker omdat de achterbanden aan vervanging toe waren. Ook zitten de motorsteunen eraan te komen, de auto trilt een beetje als hij stil staat, bekend probleem. Verder is het ding uber betrouwbaar en de zetels zijn superieur. Met 200k is deze net ingereden.
Land Rover Discovery
Die is niet zo betrouwbaar

en ik ben hem netjes opnieuw aan het restaureren, gaat trager dan ik zou willen maar ja, Meer later in zijn eigen topic.
Saab 9-5 2.0 ttid xwd
Die rijd heerlijk en de reacties en gesprekken die ik onderweg heb zijn geweldig maar de km’s gaan hard. Nu ruim 200k in KM’s gelopen. Gelukkig verander ik nu iets met hoe ik naar NL kom waardoor ik minder vaak met de auto naar NL moet gaan dus de KM’s zullen nu wel mee vallen. Wat niet mee valt is het olie verbruik, roest en de aanhoudende andere problemen. Toch een beetje een kat in de zak, de vorige eigenaar heeft het probleem met de olie druk genereerde de vorige winter (steekt alleen de kop op bij koud weer meestal) en ik denk schade aan de motor veroorzaakt. En ook niet alle problemen die de garage veroorzaakt heeft heb ik kunnen oplossen. Jammer want hij rijd heerlijk, met de 2 turbo’s ruim voldoende powerrrrr. Hij is vaak in de garage geweest maar niet onder de indruk van de kennis van de Saab specialist hier in de buurt in het VK. Allemaal op te lossen en ik zou het graag doen als ik hem lang zou willen houden, maar met een diesel mag ik steeds meer steden ook in het VK niet meer in. Lastig. Dus besloten dat hij weggaat..
Maandelijks tafereel, met de boot naar NL, dit is bij Dover
Gewoon mooi die achterkant
Andere garage, 2x en trekt nog naar links (berm in) dus moet weer terug.
Vervangers / verlangens,
Het moet iets speciaals zijn, benzine, ruimte op mij oprit is het grootste probleem anders zou ik ze allemaal kopen

ik heb na veel onderzoek 3 modellen geselecteerd en van elk een exemplaar geselecteerd die ik ga bekijken. De eerste 2 zou ik beide kunnen kopen, maar dan moet ik er 1 ergens anders parkeren dan op mijn erf, tenzij ik voor optie 3 ga, die in NL zou blijven.
Geen van de opties is ook maar "close to new"8

maar jullie hadden van mij ook niks anders verwacht uiteraard, ik blijf veel enthousiaster over de oudje, liefhebber auto's. Ooit zal ik wel aan nieuw / elektrische auto als daily moeten gaan geloven maar ik blijf het nog even uit stellen. Bovendien kan ik de onderstaande gewoon cash kopen en onderhouden zonder dat ik er een boterham minder om moet eten, in mijn ervaring resulteerde dat in een fijnere en stressvrije ‘ownership experience’ (tenzij je leased)
- 2004 P2 Volvo V70R. Met zeldzaam oranje interieur, 18 inch velgen, helaas wel zwart exterieur, (wat op de een of ander manier altijd op mijn pad komt) maar lijkt een goede deal, 300pk, incognito liefhebbers auto, lage KM stand voor dit type auto. Ik heb er altijd een willen hebben, en ooit moet hij van mijn bucket list. Er zit ook een custom uitlaat op
VROEM! Oh ja de diagnose apparatuur (DICE) heb ik al.
- 2006 MK2 Jaguar XK 4.2 V8, die zijn hier nu enorm betaalbaar en ze zijn eigenlijk heel goed, de 4,2 is redelijk bulletproof Een XKR zou ook kunnen maar de 4.2 NA die ik heb gezien lijkt een goede, eerlijke auto, donker blauw. Met ruimte in mijn budget om er flink wat geld tegen aan te gooien, bovendien ken ik al veel mensen uit het Jaguar wereldje (en zijn de clubs heel behulpzaam en actief) en zit er vlakbij een zeer goede specialist. Wel kan zo’n auto in NL scheve ogen trekken, iets wat ik liever niet heb, ik hou van auto’s die eigenlijk alleen een liefhebber kan waarderen.
- In Duitsland staat een SAAB 9-5 uit 2010, met de om te smullen 2.8t V6 met xwd. LHD uiteraard (Handig als ik toch ooit naar NL terug verhuis) , redelijke lage KM stand. De duurste (alles bij elkaar de prijs van de eerste 2 opties samen, maar er zit wel marge op als ik die dan weer zou verkopen in NL) te koop voor een goede prijs omdat de olie koeler kaduuk is. Er zitten ook een paar leuke zeldzame opties op, zoals HUD, schermen achterin, OEM spoiler en een mooie blauwe kleur, uiteraard ook een Aero. (Alleen de velgen van mijn 9-5 vind ik mooier, dus die zou ik laten restaureren en overzetten) Deze zie ik mezelf wel langer bezitten, wat ik eigenlijk het fijnste vindt, want hoewel ik het idee van auto’s flippen leuk vind, blijk ik vooral meer een verzamelaar die het lastig vind auto’s weer te verkopen en ook na lang bezit geniet. (En één die ook nog steeds naar Alfa Romeo’s 159’s kijkt nu ik die niet meer heb, hahahaha). Maar met de import en reparatie, registreren in VK/of NL is ook een hoop gedoe (als zou ik deze naar een specialist in Soest sturen voor de reparatie en niet zelf doen) Daar naast is het verandering ook wel leuk. (Ook voor een auto-autist)
Lastig vind ik. Het is dat de SAAB een hele goede deal is anders had ik gedacht dat later eens aan te schaffen. Aan de andere kant zijn ze lastig te vinden met die KM stand En dat wordt alleen maar erger.
Weer een hoop geratel, sorry

Als jullie ideeën hebben hoor ik het graag, anders zien jullie het wel.
P.S. ik ben toch niet de enigste die zich suf onderzoekt bij het oriënteren naar een andere auto. Ik ben voor ik een auto koop altijd een halve expert, lid van clubs en FB groepen. Vermoeiend soms

Herkenbaar of ben ik de enigste auto-autist?