Design Driven's - Volvo EX40 Twin - Jaguar XJ LWB X358 tdv6

De Volvo en Noord Schotland.

We zijn donderdag terug gekomen vaan een schitterende reis naar de in het uiterst noorden van Schotland gelegen Orkney eilanden. Echt prachtig. Klein huisje, met gierende wind, regen, hagel en sneeuw maar geweldig.

Eerste etappe was van huis naar Edinburgh, 4 uur s'ochtend weg gegaan, en dagje daar door gebracht. Daar ook geslapen en de volgende dag via de Highlands naar Scrabster gereden waar we in de middag de boot hadden.

Flinke golven, mijn arme 6 jaar oude zoon, ziek als een hond. Gelukkig is het maar een kleine 2 uur. De week de eilanden verkend (die verbonden waren) en van de natuur genoten.

52595917820_01f18a5bf8_b.jpg


Een miljoen foto's gemaakt maar dit is geen reis blog :) Een ding wat wel erg leuk was en ik niet wilde onthouden was de traditionele BA game, in Kirkwal'

Het dorp wordt in 2 gedeeld. De Uppies en de Doonies. Afhankelijk van je familie. De Uppies moeten een ledere bal naar boven brengen, naar de kerk, en de Doonies naar beneden in de haven. Er zijn geen regels en het is eigenlijk een grote vecht en duw en trek partij, of rugby als je het bij een sport wil houden. Het duurt uren en uiteindelijk hebben de Doonies gewonnen. Briljant!

Een hoop bloed en andere verwondingen maar erg grappig. Je moet het maar eens opzoeken.

Terg naar de auto. De Volvo reed weer heerlijk en er kan een hoop mee. Op de terug weg weer via een andere route door de highlands gereden. Adembenemend. En in een ruk naar huis. Ik stapte fit als een hoentje uit de auto, wat veel zegt over de heerlijke stoelen in de Volvo.
 
Nog eentje dan
52595905835_3559817719_b.jpg


Korte update over de Alfa. Die is (waarschijnlijk) verkocht. Voor £770 dus net een beetje minder dan ik heb bijna 7 jaar geleden kocht heb (£900 als ik het me goed herinner). Jammer dat het niet meer of hetzelfde is maar kwa afschrijving mag ik niet klagen :) Zeker niet omdat hij (weer) kapot is.

Dan de SAAB.

52598193463_b8328d47e5_b.jpg


Die had ik voor de verandering eens naar de garage gedaan. Om mezelf de beschermen......te veel projecten en zorgen, te druk op werk etc. Nou dat heb ik geweten.

Jullie wisten al dat het tegenzat en dat de auto langer en langer moest blijven. De bak moest toch los dus gelijk maar de DMF en koppelingsplaat laten doen. ik heb ze gezien, ze waren nog niet helemaal op maar zeker over hun best heen. Daar ben ik dus wel blij mee dat het gedaan is.

Gisteren gaan ophalen maar dat ging niet lekker. Het systeem is ontlucht maar nog niet helemaal lekker. Moet nog even gepompt worden na het starten om te schakelen. Als het niet weg is volgende week moet hij terug om nog een keer te ontluchten.

Dan liep de motor gelijk in noodloop. Terug gegaan en er bleek een vacuüm slangetje los te zitten. Okay....zelf hebben ze geen test rit gemaakt dus.

Dan mist er een wielbout, die ze niet konden vinden. Hopelijk krijg ik die nog terug want het is er een met een slotje.

Vervolgens is er een flinke trilling. Terug op de brug denken ze dat de steunen van de kardan as naar achteren kapot zijn. Lekker makkelijk gezegt want die was er was geen engele trilling toen hij er heen ging. Is een geheel met de kardan as en kost £1k. Zelf inmiddels wat onderzoek gedaan, om die los te halen (wat ze hebben moeten doen) moet je een procedure volgen en eigenlijk een speciaal gereedschap hebben. Ze hadden op zijn minst de positie moeten markeren en precies zo terug moeten zetten. Dat is niet gedaan, ze hebben hem gewoon blind terug gezet. Dus nu is de balans zoek. Dat wordt met trial and error opnieuw balanceren. Lekker dan. Ik zoek nog even hoe het beste te doen. En misschien haal ik hem er onder uit om andere mogelijke factoren uit te sluiten.

Ook heeft hij nu een hoorbare tik uit de olie pomp die aan de motor zit, maar het lijkt me stug dat zij daar iets mee te maken hebben gehad, daar zijn ze niet geweest. Dat is dan gelijk een nieuwe distributie riem als die vervangen moet worden.

En ik krijg nu een fout melding over de hoogte regeling van de koplampen. Ze zeggen niks los gehaald te hebben maar moet nog even stekkers controleren.

Kort om, niet de beste ervaring. Zelf doe ik dat voorzichtiger en met meer onderzoek van te voren. Maar ja, iets met kwartjes en achteraf.
 
Prachtig wagenpark! Die Volvo en Saab ik ben fan :D
Is dat een vaste garage waar je altijd heengaat of was dit een uitstapje? Erg mindere ervaring en zou voor mij echt een deuk voor het vertrouwen zijn...
 
Haaienbek02 zei:
Prachtig wagenpark! Die Volvo en Saab ik ben fan :D
Is dat een vaste garage waar je altijd heengaat of was dit een uitstapje? Erg mindere ervaring en zou voor mij echt een deuk voor het vertrouwen zijn...

Vaste garage waar ik al lang kom en vrienden naar toe gestuurd heb, dus zeker een deuk in het vertrouwen. Hij zal het wel oplossen maar toch!

De twee Zweedse zijn fijne auto's. Dank.
 
Godsamme dat is een waslijst ellende, zeg. Ja, een cardanas is gebalanceerd. Wat je kunt doen is die hele cardan eraf, en dan laten balanceren. Dat heb ik al een paar keer laten doen. Gelijk worden dan de kruiskoppelingen en het tussen hanglager gecontroleerd of vervangen.

Maar goed, wel balen, daarvoor breng je m niet weg. En die hoogteverstelling, bij mijn BMW wordt dat gemeten door zo'n pieletje onder de auto voor en achter bij de as. Dus als dat bij jouw Saab ook zo is, dan zou me niks verbazen dat dat toch gesneuveld is bij het werken onder de auto.
 
Ja, dat is zeker sh*t, maar het is precies wat ik dacht toen ik op 20/12 zei "de garage is zeer welwillend en bekend, maar geen specialist in dit merk/type/specifieke reparatie".

Ze willen je graag helpen, willen het ook snel voor je regelen, maar ze moeten het dan wel kunnen en weten.

Je komt mogelijk zelfs in de positie dat je je afvraagt of je nog wilt dat ze aan je auto werken, ook al moet je ze de kans geven een fout te herstellen. Het vertrouwen heeft nu wel een knauw gekregen. Ik wens je veel wijsheid, zou ik bijna zeggen...
 
uwbuurman zei:
Godsamme dat is een waslijst ellende, zeg. Ja, een cardanas is gebalanceerd. Wat je kunt doen is die hele cardan eraf, en dan laten balanceren. Dat heb ik al een paar keer laten doen. Gelijk worden dan de kruiskoppelingen en het tussen hanglager gecontroleerd of vervangen.

Nee, de kardan as zal niet plots uit balans zijn (kan wel maar lijkt me onwaarschijnlijk) , volgens SAAB experts is het de ophanging in het midden en richting het diff die niet in lijn staan en precies terug moeten waar ze vandaan kwamen. Omdat ze het niet gemarkeerd hebben is het nu trial en error, tenzij ik nog iets kan zien van een oude markering.

uwbuurman zei:
Maar goed, wel balen, daarvoor breng je m niet weg. En die hoogteverstelling, bij mijn BMW wordt dat gemeten door zo'n pieletje onder de auto voor en achter bij de as. Dus als dat bij jouw Saab ook zo is, dan zou me niks verbazen dat dat toch gesneuveld is bij het werken onder de auto.

Goeie tip, daar had ik zelf niet bij stilgestaan. Eens googelen naar de oplossing en eventuele prijs.

Auteur zei:
Ja, dat is zeker sh*t, maar het is precies wat ik dacht toen ik op 20/12 zei "de garage is zeer welwillend en bekend, maar geen specialist in dit merk/type/specifieke reparatie".

Ze willen je graag helpen, willen het ook snel voor je regelen, maar ze moeten het dan wel kunnen en weten.

Je komt mogelijk zelfs in de positie dat je je afvraagt of je nog wilt dat ze aan je auto werken, ook al moet je ze de kans geven een fout te herstellen. Het vertrouwen heeft nu wel een knauw gekregen. Ik wens je veel wijsheid, zou ik bijna zeggen...

Het is ook geen brain surgery, zo bijzonder speciaal is deze auto ook eer niet met al zijn Vauxhall/Opel techniek. Ze hadden gewoon de plek van de steunen van het kardan moeten markeren, dit systeem wordt ook bij andere auto's gebruikt. Maar nee, ik denk niet dat hij nog terug gaat daar. Ik ga zelf even kijken en eens zoeken of er een specialist in de buurt zit.
 
Mooi balen dat de auto zo terug gekomen is. Met dit soort klachten is het meestal zon welles nietus verhaal, bewijs maar eens dat de klachten voor die tijd er niet waren.

Een specialist vinden zou niet zo moeilijk moeten zijn toch, tenslotte deelt een Insignia een groot gedeelte van de onderdelen met jouw SAAB. En daar rijden er best wat van rond in de UK.
 
EVV zei:
Mooi balen dat de auto zo terug gekomen is. Met dit soort klachten is het meestal zon welles nietus verhaal, bewijs maar eens dat de klachten voor die tijd er niet waren.

Een specialist vinden zou niet zo moeilijk moeten zijn toch, tenslotte deelt een Insignia een groot gedeelte van de onderdelen met jouw SAAB. En daar rijden er best wat van rond in de UK.

Er zit een SAAB specialist in Coventry, niet zo ver hier vandaan die ik eens zal bellen. En ik ga zo zelf even kijken of ik iets van een oude markering zei, vuil dat ophoopt is ofzo.
Het is inderdaad zo dat deze stet-up ook op een Insignia te vinden is, maar de 4x4 Insignia is zo zeldzaam dat een Vauxhall dealer of specialist die ook niet veel tegen zal komen.

Het gaat om deze twee steunen die nu niet meer inline staan.

52604362386_f783f6c29d_b.jpg
 
Nico GTR zei:
En zal je wel het liefste snel oplossen voor je meer dingen stuk trekt.

Ik rij er nu geen meter mee. Werk van huis vandaag dus niet zo'n probleem. Na wat tips kruip ik er morgen zelf onder om eens te kijken.
 
Zo'n cardan bestaat uit delen, ik ben bang dat ze de delen uitelkaar hebben getrokken en daarna weer inelkaar hebben geduwd, maar niet op dezelfde manier. Dus in de lengte de delen hebben verdraaid tov elkaar. Omdat die cardan in zijn geheel wordt gebalanceerd, dmv de gepuntlaste plaatjes erop, is die balans niet meer juist. In de basis zijn de delen gemerkt vanaf fabriek. Meestal een stip of streep.

Dat kan je navragen bij de garage,of even kijken of je wat ziet, links en rechts van de kruiskoppelingen of die twee hanglagers.
 
uwbuurman zei:
Zo'n cardan bestaat uit delen, ik ben bang dat ze de delen uitelkaar hebben getrokken en daarna weer inelkaar hebben geduwd, maar niet op dezelfde manier. Dus in de lengte de delen hebben verdraaid tov elkaar. Omdat die cardan in zijn geheel wordt gebalanceerd, dmv de gepuntlaste plaatjes erop, is die balans niet meer juist. In de basis zijn de delen gemerkt vanaf fabriek. Meestal een stip of streep.

Dat kan je navragen bij de garage,of even kijken of je wat ziet, links en rechts van de kruiskoppelingen of die twee hanglagers.

Dat lijkt me sterk. Hij komt er als een geheel uit (en kan niet uit elkaar dus moet ook altijd als geheel vervangen worden) Wat wel kan is dat ze de kardan hebben laten hangen met het midden stuk nog vast, daar kan hij niet tegen. Maar van wat ik van de garage begrepen heb hebben ze hem er af gehaald als een geheel. De vibraties zijn zoals andere ook hebben gehad dat ze die de kardan terug geplaatst hebben maar op de niet juist plek. (die steunen met de blauwe pijl moeten heel precies terug gezet worden.

Volgens de Saab fora die ik om hulp heb gevraagd zit de midden steun altijd een beetje uit de lijn maar zou ik de oude plek moeten kunnen zien. Ik kruip er morgen onder en ga eens kijken. Hopelijk kan ik hem terug zetten.

Fingers crossed want een nieuwe kardan kost 1k, en dan hebben we de rest nog. Ik was ook nog vergeten te melden dat het stuur ook niet meer recht staat dus ik moet hem ook op nieuw laten uitlijnen. Ook hier had het simpel markeren van in dit geval het subframe dat voorkomen. Grrrr
 
Ja behoorlijk balen. Na geprobeerd te hebben zelf de cardan terug te zetten op de markeringen is het een beetje beter geworden maar nog altijd heel voelbaar. Ik kan nog door gaan met prutsen en hopen op een verbetering maar ik denk dat ze hem door foutief demonteren om zeep geholpen hebben.

Het mindere twerken:
52608846973_5ed31478bd_k.jpg


Je kunt net de oude plek terug zien. Oh en er ontbrak ook een ringetje bij beide steunen. Uiteraard nu opgelost.
52608847388_6a87003bea_k.jpg


Dit is de lijst met kosten waar ik nu tegen aan kijk;

- Nieuwe cardan £950 + montage (zelf te doen maar moet kijken of ik het speciale gereedschap kan kopen/krijgen/lenen.
- Opnieuw uitlijnen (door het niet markeren van de positie van het subframe) £60
- Storing hoogteverstelling xenon (kan stekker zijn, sensor of koplamp) £?
- 1 Sleutel wielbout hebben ze ook kwijt gemaakt. Setje gewone besteld £10
- Krassen van het "schoon" maken van de carrosserie. £ elbow grease ,maar moest toch nog gebeuren maar toch zonde. Hier een voorbeeld
52608610839_b98d8cf125_k.jpg


On the bright side, het las werk aan het subframe is netjes, er zaten wat ABS kabels lost die heb ik weer vast gezet en de koppeling hoeft niet meer ontlucht te worden en schakelt nu goed na een paar (test) ritten.

Het tikken van de hoge druk pomp aan de motor is irritant en zorgelijk maar ik zie niet hoe zij er verantwoordelijk voor kunnen zijn dus ik ga er maar van uit dat het toeval is. Kost ook zeker £500 voor een gereviseerde pomp en distributie riem kit als ik het zelf doe.

Gaat hard zo. Maar ja, wat doe je er aan.
 
In ander nieuws:

Zo kocht ik de Alfa bijna 7 jaar geleden (Op valentijns dag maar daar trapte mijn vrouw niet in) . Mijn jongste was net verwekt en mijn oudste nog een heel klein kereltje (nu 10). Hij zegt het zich nog wel te kunnen herinneren dat we de auto samen gingen ophalen. Dat is dan toch een prachtig vader en zoon moment!
24923058982_50392b906d_c.jpg


Toch (bijna) 7 jaar heel veel plezier van gehad. Ik heb hem nog nooit geparkeerd en niet even om gekeken als ik weg liep. Klanten, ander (auto) ontwerpers en design bazen bij bijvoorbeeld Bentley kwamen altijd even kijken en praten over het design als ze ons of ik hen kwam bezoeken. Niet gek voor zo een goedkope daily van pre 2010. Bovendien op de lagers in de versnellingbak na (bekend M32 probleem) eigenlijk geen grote problemen gehad. Ik sluit niet uit dat er nog eens eentje terug komt, niet de 1.9jtdm denk ik, maar een benzine versie. Ik hou in elk geval de kabels en software voor Alfa's, je weet maar niet.

Hoe dan ook, na een verloren strijd met twee heel vaste zittende injectoren vertrok hij zoals hijooit gekomen is, op de auto ambulance. Gekocht door een jonge Vauxhall (Opel) monteur en zijn net gepensioneerde eigenaar die hem samen gaan proberen weer op de weg te krijgen. Prachtig toch!

Oh en ik heb hem voor £150 minder verkocht dan ik hem gekocht heb, niet slecht kwa afschrijving. :D :T

52608601974_26c311cacc_k.jpg
 
Mbt kardan van de saab; zou het niet als gevolg van roest in de naaldlagers van de kruiskoppelingen kunnen zijn? De as zelf is inderdaad wel gebalanceerd maar die kan niet uit balans raken tenzij er een beschadiging is.
 
406c zei:
Mbt kardan van de saab; zou het niet als gevolg van roest in de naaldlagers van de kruiskoppelingen kunnen zijn? De as zelf is inderdaad wel gebalanceerd maar die kan niet uit balans raken tenzij er een beschadiging is.

Hij is niet plots gaan roesten na demontage. Helaas is hij of beschadigd of niet goed gemonteerd of beide, nogmaals de positie van de 2 steunen is zeer delecaat en kan de as laten wiebelen. En het laten bungelen van de as kan de as beschadigen volgens de documenten van SAAB. Dit weekend ga ik even verder modderen. Ik heb nog een ideetje en verzoen me langzaam met de gedachte van een nieuwe cash injectie.

Wat betreft het tikken van de hoge druk diesel pomp ben ik ietsjes verder gekomen. Op al een paar fora werd er gezegd dat ze dit ook kregen na reparatie van de o ring of de koppelingsplaat. Ik zie het verband niet zo maar het is wel opvallend, dat dit dus vaker voorkomt. Helaas werden deze posts niet opgevolgd met een oplossing. Wel wordt de Fuel Pressure Regulator en Suction Control Valve als mogelijke oorzaak genoemd (bij de CDTI, zelfde motor en veel bij VAG producten). Die kan ik eens er af halen en schoon maken.

Ook ben ik verder gekomen met de verlichting. Er zit een module onder de auto die de afstand moet meten van de auto tot de grond, eens soort grond radar, cool! Volgens mij ontbreekt die nu, ik kruip er nog eens onder. In het beste geval zit de stekker er niet in. In het minst gunstige geval ligt het ergens in zijn garage naast mijn wiel bout.

52610725633_991c4b211c_z.jpg


Het zou fijn zijn als hij zijn telefoon op nam maar dat is nog niet gebeurt. :( Als ik tijd heb dan maar een op de koffie gaan :T

Helaas houd werk me van veel te doen tot zaterdag.
 
^^ voordeel is wél dat je nu een hoop zaken te weten komt over je auto. o_O

M.b.t. het cardan.. heb je binnen het Land-Rover wereldje misschien nog hulp om de positie terug te bepalen?
 
Ik zie dat je op CES 2023 in Las Vegas staat...
[video]https://vimeo.com/747385100[/video]
 
Had je de Alfa al 7 jaar? Ik zat te denken, ik kan me nog herinneren dat je hem introduceerde heir. Aan al het goede komt een einde zeggen we dan maar!

Wat een ellende of nee tegenvaller met de SAAB zeg. Maar aan de andere kant, om het positief te houden.... je hebt wel een van de mooiste auto's die na 2010 geproduceerd is (in mijn ogen) hopelijk vallen de tegenvallers mee! :)
 
Auteur zei:
Ik zie dat je op CES 2023 in Las Vegas staat...
[video]https://vimeo.com/747385100[/video]

Hahaha. Grappig, net nu ik een jaartje oversla. Vorig jaar geweest en dit jaar besloten even over te slaan.
 
Het goede nieuws is dat het met wat los halen en proberen beter geworden is, het slechte nieuws is dat het nog zeker niet over is maar ik denk (voorlopig) niet dat het nodig is om de kardan te vervangen, plus de trilling is dermate minder geworden dat ik er mee kan rijden. Ik ga de bouten nog vervangen die de kardan aan het differentieel op de achteras vast maken., dat zijn namelijk 'stretch bolts' die je maar 1keer mag gebruiken.

Ook ben ik er bijna zeker van dat er een onderdeel van de verlichting ontbreekt. De garagist is opzoek maar als het niet lukt is die gewoon te verkrijgen.

Wel heb ik nog een losse vacuum slang gevonden waar ik geen bestemming voor weet en een plug, waar ik ook niet van zie waar die hoort. Duidelijk ergens maar het is nog een beetje een mysterie. (en zoals je ziet is er een kabel die weer nieuwe tape nodig heeft, dat is besteld)

52615135448_4a9d3bff74_b.jpg


Uiteraard weet ik niet of dit ook het handy werk van de garagist is maar ik wil wel graag weten wat het is. Op de fora maar eens vragen.
 
Het vacuüm systeem van de diesels is op zich vrij eenvoudig. Een pomp, een buffervat wat gelijk de EGR koeler behuizing is, remmen en turbo aansturing. Daar moet nog wel te vinden zijn welke geen slang heeft. Vanuit de vacuüm pomp gaat die eerst baan het buffervat, vanaf daar wordt het verdeelt.
 
Ik ben weer even onder de SAAB gedoken en ben verder gegaan met het rommelen aan de steunen van de kadan. Goed nieuws. Ik heb met veel meten en verschuiven het probleem voor 90% opgelost. Uiteraard moet die 10% ook nog goed komen anders gaat er toch maar een nieuwe onder maar ik heb nog wat ideeen.

52651130469_4e9de2ca1b_b.jpg


Toen ik er onder zag lag zag ik dat de ophang rubbers van beide uitlaten uhhhh..... hun beste tijd wel gehad hadden. De laatste 2 hangers die ik op ebay kon vinden besteld a £100 armer gemonteerd. Gek genoeg merkte ik er niks van maar toch een fijne gedachten dat het weer in orde is.

52651304130_e76a276507_b.jpg


52650864466_f6d05281c0_b.jpg


Gelijk de demper met hitte bestendige verf wat beschermt. Grappig feitje, de uitlaat eindstukken zijn nu nog in gebruik bij de Volvo S/V90 en wellicht ook de S/V60.

52650865666_ee34858e4a_b.jpg


Nog meer goed nieuws, ik heb mijn baan opgezegd, nu nog wat af werken en daarna met betaald verlof (gardening leave) Na 10 jaar met veel plezier voor het bedrijf in het VK gewerkt is het tijd voor iets anders. Er kwam iets moois voorbij waar ik veel zin in heb. Meer vrijheid, groei en een geweldige uitdaging daar had ik net behoefde aan. Waarschijnlijk voorlopig geen werk meer voor Bentley en Jaguar Land Rover maar wie weet. De tijd vrij ga ik besteden aan mijn kantoortje aan huis (in de tuin) op orde brengen en de Land Rover, SAAB en Volvo tip top maken.

De baan is in NL maar ik blijf deels in het VK werken dus zal regelmatig op en neer gaan. Op termijn wellicht terug komen. Dat had ik nooit gedacht maar het kan verkeren. Met ouder wordende ouders is het ook wel fijn meer in NL te zijn. Het betekend wel meer KM's. Is dat zonde om de SAAb daar aan te onderwerpen? Ze kunnen het aan, ik ken er een heel aantal met 350k+ maar of dat ook praktish is en niet zonde van zo een zeldzame auto? Stof tot nadenken.
 
Ik vermoede al zoiets. :)
Gefeliciteerd met de nieuwe baan. Dat tripje laatst naar NL was dus een sollicitatie trip. ;)

Ik zou de Saab blijven gebruiken. Is een diesel juist goed voor. Ja, hij is misschien speciaal.. maar om 'm te bewaren heeft ie nu al te veel kilometers op de klok staan, toch?

In de toekomst, de Saab 9-5 met 5 ton (kilometers) op de klok met pensioen sturen, dat lijkt mij een mooi doel. :T
 
Durashift zei:
Ik vermoede al zoiets. :)
Gefeliciteerd met de nieuwe baan. Dat tripje laatst naar NL was dus een sollicitatie trip. ;)

Ik zou de Saab blijven gebruiken. Is een diesel juist goed voor. Ja, hij is misschien speciaal.. maar om 'm te bewaren heeft ie nu al te veel kilometers op de klok staan, toch?

In de toekomst, de Saab 9-5 met 5 ton (kilometers) op de klok met pensioen sturen, dat lijkt mij een mooi doel. :T

Dank :D

Wat betreft het tripje in Oktober, dat was eigenlijk voor mijn vorige baan maar ik ben inderdaat ook even gaan praten. Zij hebben mij uitgekozen dus een echt solicitatie gesprek was het niet :p

Het is inderdaat een diesel. Er staan al best wat KM's op, in elk geval genoeg om hem niet in een muzeum te zetten. PS hij is een stuk specialer in het VK. In Nederland is hij best populair geloof ik. Er zijn er in elk geval relatief veel.
 
^^ Ja, zo nu en dan kom ik er wel ééntje tegen. Ik let nu dus ook op een werkende LED bar tussen de achterlichten. ;)
 
Ik heb ook zon zeldzame diesel. Ik vind al die kilometers niet zonde. Ja het stuk van 140 tot 2 ton was misschien voor veel mensen zonde.

Maar het is een auto dus lekker mee rijden!

Gefeliciteerd met je nieuwe baan!
 
Trappen met dat ding, daar is ie voor. Diesel, dus 6 ton erop. Daar zijn ze voor bedoeld. Gefeliciteerd met je nieuwe job!! Altijd mooi, nieuwe uitdagingen. Is dat een gedoe met die Brexit en alles, om in de UK te blijven wonen als je werkgever in NL zit?
 
Ik realiseerde me iets en ben toen een aantal pagina's terug gaan lezen in dit topic, maar kwam nergens tegen dat je het benoemde. Wel kwam ik dit stukje tegen, en dat sluit er bij aan...

Sketcher zei:
Mijn vrouw zegt dat de SAAB eigenlijk het liefdes kind is van de Alfa en De Volvo. De looks van de Alfa en het comfort (en Zweeds paspoort) van de Volvo.

De Saab heeft toch ook min of meer hetzelfde hart als de Alfa? Het is weliswaar een nieuwere generatie van het FCA-dieselblok, en er is door GM zelf ook aan ontwikkeld, maar hij is uiteindelijk wel gebaseerd op het Alfa-blok. Voel je dat ergens in terug, of helemaal niet?
 
Sketcher zei:
PS hij is een stuk specialer in het VK. In Nederland is hij best populair geloof ik. Er zijn er in elk geval relatief veel.
Oorspronkelijk zijn er voor het VK ruim 1300 stuks gemaakt (11,5% van totaal) tegenover minder dan 400 voor NL. Momenteel staan er in NL iets meer dan 500 bij de RDW ingeschreven. VK is behoorlijk wat groter dan NL dus wel dunner gezaaid en minder kans ze tegen te komen.

Daarnaast, in het VK zullen ze net als in de VS sneller afgeschreven en gedemonteerd worden. Aan de overkant van de Noordzee vooral natuurlijk omdat ze in de rest van Europa niet te slijten zijn. De verkoopbaarheid is er dus veel lager, zeker van de dieselversies die overal slecht in de markt staan. Al met al denk ik dat er in het VK wel meer zullen zijn, maar dus wel dunner bezaaid
 
Gefeliciteerd met de nieuwe job. Ook goed te zien dat het met de Saab de goede kant opgaat.

En qua kilometers... bruut gezegd denk ik dat je dat punt al voorbij bent waarbij het het een auto voor de historie/verzamelaar waarde gaat zijn. Iemand die dan echt perse zo'n auto zou willen gaat of voor heel weinig kilometers of voor.een restauratie object.
Dan kan die van jou gewoon een net exemplaar zijn en kilometers maken. Stilstand is ook achteruitgang.
 
Dank allemaal voor de felicitaties, een nieuwe uitdaging is altijd leuk. Professioneel zeker een stap voorwaarts.

Wat betreft de 9-5 ben ik niet zo bezorgd dat de auto minder collecable zou zijn, maar ondanks dat er veel Vauxhall/Opel/GM techniek in zit dat zeldzame onderdelen kapot gaan en dat ze soms lastig te vinden zijn. De eeuwige overweging om dan maar iets nieuws te kopen/leasen steekt dan dus weer op. Er kan natuurlijk ook altijd weer een 4de auto bij terug komen :) Maar ja voorlopig hou ik hem en dan zien we wel. Soms komt er iets voorbij dat mijn aandacht trekt dus je weet het nooit. Er staat bijvoorbeeld nu een oranje Range Rover te koop die gebruikt is bij de G4 challenge voor een zeer redelijk bedrag. Er zit wat roest aan maar verder in goede staat.
 
Hi auto vriendjes.

Hier is julie favourite Nederlandse Brit (en enigste op dit forum :) ....dacht ik tegenwoordig) Ik heb de naam veranderd naar Design_Driven maar ’bekend’ als Sketcher. Waarom, weet ik ook niet, meer in-line met mijn andere aliassen.


Ik heb lang niks van me laten horen door extreem tijd gebrek, MAAR zeker wel mee gelezen met jullie auto avonturen! Hier enorm druk met met de nieuwe baan (in NL), huis, kinderen en ander hobby's maar verder erg rustig op auto gebied, ik ben vooral veel KM’s aan het maken. Nu heb ik even tijd want ik ben weer op 'vakantie' in Moldavië. Dit keer (helaas) niet met de auto maar met vliegtuig (naar Bucharest) en nacht trein. Er gaan weinig vliegtuigen naar Moldavië, en die wel gaan zijn super onbetrouwbaar. De trien is wel grappig want die gaat bi de grens op de lift en krijgt dan een set bredere wielen geschikt voor de Soviet gage. In Moldavië aan het genieten van de auto’s die bij ons ooit gewoon waren maar nu niet meer zien, als zijn er hier Lokeren hoop mooie nieuwe auto’s nu.

onvolledige collectie spots
53117506132_968e87ac88_k.jpg


Onze Moldavische Suzuki, prettig koekblikje maar de naam Vitara uiteraard onwaardig. Jammer. 2wd, wel mee op onverhard gegaan, door de bodemvrijheid lukt dat wel maar je moet er niet te veel van verwachten.
53118310319_8e71189bc4_k.jpg




XC90
Hier rijdt mijn vrouw nog steeds voornamelijk in, ze is er nog steeds enorm blij mee en behalve de stuur-pomp geen problemen. Wel heb ik de ene spoed reparatie in Hongarije vorig jaar nu eindelijk de andere wiellager vervangen aan de andere kant, die had ik toch liggen en die gaan meestal samen, hij leek nog goed maar beter preventief vervangen! Zeker omdat de achterbanden aan vervanging toe waren. Ook zitten de motorsteunen eraan te komen, de auto trilt een beetje als hij stil staat, bekend probleem. Verder is het ding uber betrouwbaar en de zetels zijn superieur. Met 200k is deze net ingereden.

53086495458_208316cbf6_k.jpg



Land Rover Discovery
Die is niet zo betrouwbaar :) en ik ben hem netjes opnieuw aan het restaureren, gaat trager dan ik zou willen maar ja, Meer later in zijn eigen topic.

52799799559_cfc32020b4_k.jpg


Saab 9-5 2.0 ttid xwd
Die rijd heerlijk en de reacties en gesprekken die ik onderweg heb zijn geweldig maar de km’s gaan hard. Nu ruim 200k in KM’s gelopen. Gelukkig verander ik nu iets met hoe ik naar NL kom waardoor ik minder vaak met de auto naar NL moet gaan dus de KM’s zullen nu wel mee vallen. Wat niet mee valt is het olie verbruik, roest en de aanhoudende andere problemen. Toch een beetje een kat in de zak, de vorige eigenaar heeft het probleem met de olie druk genereerde de vorige winter (steekt alleen de kop op bij koud weer meestal) en ik denk schade aan de motor veroorzaakt. En ook niet alle problemen die de garage veroorzaakt heeft heb ik kunnen oplossen. Jammer want hij rijd heerlijk, met de 2 turbo’s ruim voldoende powerrrrr. Hij is vaak in de garage geweest maar niet onder de indruk van de kennis van de Saab specialist hier in de buurt in het VK. Allemaal op te lossen en ik zou het graag doen als ik hem lang zou willen houden, maar met een diesel mag ik steeds meer steden ook in het VK niet meer in. Lastig. Dus besloten dat hij weggaat..

53085998216_8932481adf_k.jpg

Maandelijks tafereel, met de boot naar NL, dit is bij Dover

Gewoon mooi die achterkant
53085998151_77d7be0cbb_k.jpg


Andere garage, 2x en trekt nog naar links (berm in) dus moet weer terug.
52799949130_82927acae1_k.jpg



Vervangers / verlangens,
Het moet iets speciaals zijn, benzine, ruimte op mij oprit is het grootste probleem anders zou ik ze allemaal kopen :) ik heb na veel onderzoek 3 modellen geselecteerd en van elk een exemplaar geselecteerd die ik ga bekijken. De eerste 2 zou ik beide kunnen kopen, maar dan moet ik er 1 ergens anders parkeren dan op mijn erf, tenzij ik voor optie 3 ga, die in NL zou blijven.

Geen van de opties is ook maar "close to new"8 :) maar jullie hadden van mij ook niks anders verwacht uiteraard, ik blijf veel enthousiaster over de oudje, liefhebber auto's. Ooit zal ik wel aan nieuw / elektrische auto als daily moeten gaan geloven maar ik blijf het nog even uit stellen. Bovendien kan ik de onderstaande gewoon cash kopen en onderhouden zonder dat ik er een boterham minder om moet eten, in mijn ervaring resulteerde dat in een fijnere en stressvrije ‘ownership experience’ (tenzij je leased)

53117494072_d17a5e5dfb_k.jpg


  1. 2004 P2 Volvo V70R. Met zeldzaam oranje interieur, 18 inch velgen, helaas wel zwart exterieur, (wat op de een of ander manier altijd op mijn pad komt) maar lijkt een goede deal, 300pk, incognito liefhebbers auto, lage KM stand voor dit type auto. Ik heb er altijd een willen hebben, en ooit moet hij van mijn bucket list. Er zit ook een custom uitlaat op :) VROEM! Oh ja de diagnose apparatuur (DICE) heb ik al.

  2. 2006 MK2 Jaguar XK 4.2 V8, die zijn hier nu enorm betaalbaar en ze zijn eigenlijk heel goed, de 4,2 is redelijk bulletproof Een XKR zou ook kunnen maar de 4.2 NA die ik heb gezien lijkt een goede, eerlijke auto, donker blauw. Met ruimte in mijn budget om er flink wat geld tegen aan te gooien, bovendien ken ik al veel mensen uit het Jaguar wereldje (en zijn de clubs heel behulpzaam en actief) en zit er vlakbij een zeer goede specialist. Wel kan zo’n auto in NL scheve ogen trekken, iets wat ik liever niet heb, ik hou van auto’s die eigenlijk alleen een liefhebber kan waarderen.

  3. In Duitsland staat een SAAB 9-5 uit 2010, met de om te smullen 2.8t V6 met xwd. LHD uiteraard (Handig als ik toch ooit naar NL terug verhuis) , redelijke lage KM stand. De duurste (alles bij elkaar de prijs van de eerste 2 opties samen, maar er zit wel marge op als ik die dan weer zou verkopen in NL) te koop voor een goede prijs omdat de olie koeler kaduuk is. Er zitten ook een paar leuke zeldzame opties op, zoals HUD, schermen achterin, OEM spoiler en een mooie blauwe kleur, uiteraard ook een Aero. (Alleen de velgen van mijn 9-5 vind ik mooier, dus die zou ik laten restaureren en overzetten) Deze zie ik mezelf wel langer bezitten, wat ik eigenlijk het fijnste vindt, want hoewel ik het idee van auto’s flippen leuk vind, blijk ik vooral meer een verzamelaar die het lastig vind auto’s weer te verkopen en ook na lang bezit geniet. (En één die ook nog steeds naar Alfa Romeo’s 159’s kijkt nu ik die niet meer heb, hahahaha). Maar met de import en reparatie, registreren in VK/of NL is ook een hoop gedoe (als zou ik deze naar een specialist in Soest sturen voor de reparatie en niet zelf doen) Daar naast is het verandering ook wel leuk. (Ook voor een auto-autist)

Lastig vind ik. Het is dat de SAAB een hele goede deal is anders had ik gedacht dat later eens aan te schaffen. Aan de andere kant zijn ze lastig te vinden met die KM stand En dat wordt alleen maar erger.

Weer een hoop geratel, sorry :) Als jullie ideeën hebben hoor ik het graag, anders zien jullie het wel. :)

P.S. ik ben toch niet de enigste die zich suf onderzoekt bij het oriënteren naar een andere auto. Ik ben voor ik een auto koop altijd een halve expert, lid van clubs en FB groepen. Vermoeiend soms :) Herkenbaar of ben ik de enigste auto-autist?
 
Laatst bewerkt:
Heb je ook een soort lijstje van eisen waar die vervanger aan moet voldoen? Het valt namelijk op dat er een praktische stationwagen, een onpraktische coupé en een soort gulden middenweg in de vorm van een sedan in je shortlist staan. Maar wat ga je precies met de auto doen en wat niet, hoeveel km ga je ermee rijden en waar/waar niet? Etc. etc.
 
Pfoh die Jag is wel gaaf hoor! Hier in de buurt rijdt een zilvergrijze. Beetje een wolf in schaapskleren want een Jag blijft er altijd chique uit zien.
 
Heb je ook een soort lijstje van eisen waar die vervanger aan moet voldoen? Het valt namelijk op dat er een praktische stationwagen, een onpraktische coupé en een soort gulden middenweg in de vorm van een sedan in je shortlist staan. Maar wat ga je precies met de auto doen en wat niet, hoeveel km ga je ermee rijden en waar/waar niet? Etc. etc.
LOL, ja ik moet ze graag willen hebben.

De XC90 en Discovery kunnen alles op praktisch gebied dus nee dat is geen vereiste. Soms op en neer naar NL is wel handig als het vliegtuig niet gaat ofzo maar dat hoeft niet zuinig te rijden.

Al deze auto's vind ik even gaaf en daarom staan ze op het lijstje. Wel moeten mijn kinderen soms mee dus een echte 2 zitter is geen optie. Maar ze hoeven ook niet heel comfortabel te zitten :)
 
Ps ze komen er sowieso allemaal een keer op de oprit. Het is enkel dat dit allemaal buitenkansje zijn

De Volvo is van een oude man die een beroerte heeft gekregen. En er kwam iemand niet opdragen. Zit een hoop informatie bij en is duidelijk goed voor gezorgd. Dit is van de 3 de minst risico volle.

De online geschiedenis van deze XK ziet er goed uit. Maar hij wil er snel vanaf, geeft een goede reden maar wie weet. Op zich vriendelijke gast. Slechte foto's maken dat hij niet goed verkoopt denk ik. Dat was ook het geval bij mijn Land Rover. Die wilde ik aanvankelijk helemaal niet gaan bekijken maar ik kwam er langs en bleek super te zijn.

De SAAB is van een Spanjaard in Duitsland die (ik heb de FB groepen nagelopen) de afgelopen jaren elke keer bij een klein probleempje de auto probeerde te verkopen. Hij raakt steeds in paniek. Handig die zoek functie in FB.
 
Ik zou niet eens een 9-5 meer durven na jouw verhalen. Wel echt een schitterende auto zeg, zwart staat ook erg goed.

Slechte foto's maken dat hij niet goed verkoopt denk ik.

Klopt, juist zulke auto's kunnen vaak irl erg meevallen. Was ook zo bij mijn auto die ik had.

Zo'n Jaguar is gewoon gaaf! Ook die Volvo maar niet in het zwart :D
 
De Jaguar is helaas verkocht vandaag. Kan ik de man ook niet kwalijk nemen maar ik ben helaas nog niet terug. (nu in de trein bij de grens in Roemenië)

Betekent niet dat er geen een komt natuurlijk maar deze leek een goede deal. We zoeken verder.

Ik ga ook nog even bij een Alfa Romeo 159 3.2 V6 Sportswagon kijken die niet ver van me te koop staat.
 
De Volvo V70r was helaas een: nee. Stuk minder netjes dan gehoopt zowel interieur als exterieur. Te grof om er gewoon een tijdje van plezier mee te hebben. Als iemand zin heeft in een project is het een mooie basis door de lage KM stand maar daar heb ik geen tijd voor.

Wel leuk om er weer eens mee te rijden, het sleurt heerlijk. Maar de XC90 uit dezelfe tijd voelt toch wel degelijker en moderner. Daarmee denk ik dat ik er ook niet meer naar opzoek ga.

Nu dus nog steeds opzoek en in gesprek met was Jaguars en de Saab in Duitslands natuurlijk. Af en toe een schuin oog naar een Alfa Romeo 159 3.2 V6 en een Porsche 944 maar die laatste is niet echt geschikt om af en toe naar Nederland en klanten te rijden dus dan moet er toch werd wat anders naast komen / blijven.

Ik kwam ook nog even in de verleiding van een Jaguar XFR R met 650pk. Ook leuk.
 
Valt best mee, gewoon doen.
Persoonlijk maakt het me geen kruitefluit uit. Maar professioneel wel. Ik wil zowel naar mijn nieuwe team en onze klanten niet de verkeerde indruk wekken. Hier in het VK wordt er toch anders naar gekeken en de prijzen zijn hier ook wat anders natuurlijk.

Het leuke aan de SAAB (Of De Volvo 70R, en de Alfa Romeo 159 3.2) is dat alleen de liefhebbers er oog voor hebben en leuke gesprekken uitlokt, persoonlijk vind ik het leuk als de rest er voorbij loopt.

Maar goed, de kogel is door de kerk, de Saab in Duitsland was wel een buitenkansje maar er zat ook gelijk werk aan. De oliekoeler is kapot maar hij bleek ook een elektrisch probleem(pje) te hebben. De batterij loopt leeg en de radio is steeds zijn geheugen kwijt. Ook wilde hij er wel snel af en kon hij heb toch inruilen dus afgesproken dat hij dat dan maar doet. En ik hou mijn SAAB gewoon nog even.


Vanmiddag ga ik bij 2 XK's kijken.

Een Indigo blauwe, voor een scherpe prijs. Ik heb al veel info van de verkoper gehad plus een gedetailleerde video.

+ Grijs en crème interieur, wat zeldzamer en interessanter dan zwart
+ Custom uitlaat.....want vroeeeem!
+ Prijs
+ Komt met private plate (maar geen spannend nummer ofzo)

+/- Er zitten velgen van de F-Type onder. Zelf vind ik ze niet zo mooi maar ik heb een andere nette set bij mij om de hoek gevonden. Deze kan ik dan als winter set of goed verkopen.

- Service een beetje laat maar er is weinig mee gereden. Verder wel een goede onderhoudsgeschiedenis
- Geen bluetooth
- Paar imperfecties in de lak die gedaan moeten worden

53138050791_0074b0e0ec_b.jpg


Dan ga ik ook nog kijken bij een beetje een dark horse....of eigenlijk een wit ge-wrapped kat.

Dit is een LHD, origineel uit Dubai. Is al wel lang in Engeland dus heeft openbare APK geschiedenis, die er prima uit ziet. Maar het is een tuning ramp. De witte wrap is tot daaraan toe, maar er zitten ook allemaal decals op en de koplampen en achterlichten zijn donker gemaakt. Daar ben ik (zeker in het geval van de XK) geen fan van. Ook is het natuurlijk altijd maar de vraag wat er ONDER de wrap zit kwa lak. De originele kleur is donker grijs, dat staat ook mooi.

Dat hij LHD is (voor eventuele toekomst plannen) en een mooi rood interieur heeft zijn 2 dingen die me toch nog even laten afreizen. Voorwaarde is wel dat ik dat ik de koplampen de domme decals er wel af krijg en een beld van de lak er onder krijg.

+Lagere Km en 2 jaar jonger
+ LHD
+ Rood interieur, niet origineel maar ik vind het wel smaakvol
+ Bleutooth
+ Aluminium-hex centre veneer (Zeldzaamer)
+ Net service gehad.

- Wrap (wat is de staat van de lak er onder?)
- Koplampen en achterlichten getint
- Zwarte Velgen

Brace yourself..........

53138050946_e4db956598_b.jpg



Ik ben ook nog aan het kijken bij 2 zilveren. De 'gewone' XK en een XKR.

Een XKR is leuk natuurlijk maar ook vaak wat meer afgetrapt, en ik vind de voor bumper niet zo mooi. Bovendien is het ook weer ietsje complexer met meer difs en natuurlijk de supercharger en duurder in de verzekering.

Anyway. We gaan het zien.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan