Deel 13 : wat zag jij voor bijzonders vandaag

MB 300SL zei:
@HarmenA: Je Passat-post heeft de FP gehaald!

Haha, leuk om te zien/lezen! Even wat ongegeneerde zelfpromotie: https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/volkswagen-passat-1992-in-het-wild/

Nog weer twee leuke spotjes. Eerst deze Mazda 323 Coupé. Ook een sympatiek jaren '90 model die heel snel uit het straatbeeld is verdwenen/verdwijnt.
IMG-20211121-114156959-HDR-2.jpg

IMG-20211121-114205959-HDR-2.jpg

En een gave Volkswagen Scirocco 'GTX'. Ook nog behoorlijk origineel zoals het lijkt.
IMG-20211121-121303996-HDR-2.jpg

IMG-20211121-121336483-HDR-2.jpg

HarmenA zei:
speedtouch zei:
HarmenA zei:
Leuk die Citroën (type kom ik zo even niet op) met de kat erop en die vroege Xantia! (y)
GS(A)?

Die ja, net van voor mijn tijd. Ik werd als klein jongetje blijer van de (nieuwe) Citroën BX van m'n buurman, met de hydropneumatische vering. :p

Tip: mijn foto's zijn klikbaar, zodat je een volledige omschrijving van het model kunt vinden. In dit geval is het een Citroën GSA Break Spécial uit 1983.
En die heeft, net als de BX uiteraard, ook hydraupneumatische vering. ;)

PS. Prachtige Scirocco! (y)

JFR zei:
Vandaag gezien:

Audi 100 van 1987:
fotos hosten

Wat lijkt het met deze reflector veel op een Audi V8 zeg!
audi-v8-1990-wit-10.jpg

De V8 was in feite een top klasse 200 met (exclusief voor deze auto) een V8. En die 200 was natuurlijk al een topversie van de 100. Bijzondere modelpolitiek. Voor mij blijft deze generatie toch onlosmakelijk verbonden met de terugroepactie van het vastzittend gaspedaal van de 5000 (de USA versie) waarmee Audi hun moeizame imago opbouw in de USA in een klap vernietigd zag worden. Ik heb het idee dat pas bij de Q7 Audi weer een beetje mee kon doen (die 10 jaar daarna door Dieselgate getroffen werd).

Ik zag gisteren deze twee moderne spots in Antwerpen.

Deze Polestar 1 vind ik echt één van de gaafste en mooist gestyleerde auto's van de afgelopen jaren:
spot218.jpg

En deze Mercedes-Benz E viel vooral op door de badge: ik had immers nog nooit gehoord van een E550. Blijkt de US-tegenhanger van "onze" E500. Gek genoeg zie ik geen Amerikaanse aanwijzingen op deze E:
spot219.jpg

Klassiekerrijder zei:

Grappig, zo'n eentje had mn zwager ook, hij kwam er na een half jaar achter dat hij op vier wielen aandrijving had.
Na een storm brak het achterraam, deze was nergens te krijgen.
Uit eindelijk vond hij een achteraam van 200 euro.
Er zat dan wel een hele auto omheen.:p

Afgelopen zaterdag bij een dag voor het goede doel heel veel bijzonders gezien maar een Saleen S7, dat is toch wel heel erg bijzonder.
51700468176_3882ca84bd_b.jpg

51701146364_f419230125_b.jpg

Engineer2 zei:
De V8 was in feite een top klasse 200 met (exclusief voor deze auto) een V8. En die 200 was natuurlijk al een topversie van de 100. Bijzondere modelpolitiek. Voor mij blijft deze generatie toch onlosmakelijk verbonden met de terugroepactie van het vastzittend gaspedaal van de 5000 (de USA versie) waarmee Audi hun moeizame imago opbouw in de USA in een klap vernietigd zag worden. Ik heb het idee dat pas bij de Q7 Audi weer een beetje mee kon doen (die 10 jaar daarna door Dieselgate getroffen werd).
De V8 was alleen qua carrosserie een type 44 100/200, verder handgebouwd en van boven tot onder vol met geluiddempend materiaal. Als je in een V8 rijdt, lijkt het niet of je 200 rijdt.
Het 'vastzittende gaspedaal' was een gefabriekt schandaal van 60 Minutes, zo bleek later. De auto was gesaboteerd om dit te kunnen bewijzen en de originele klaagster gaf later toe dat ze zelf op het gas had getrapt in plaats van te remmen. Het heeft er wel voor gezorgd dat je voortaan de rem moest intrappen voor je naar de D kon schakelen.

https://www.manhattan-institute.org/html/manufacturing-audi-scare-5665.html

Klassiekerrijder zei:
Engineer2 zei:
De V8 was alleen qua carrosserie een type 44 100/200, verder handgebouwd en van boven tot onder vol met geluiddempend materiaal. Als je in een V8 rijdt, lijkt het niet of je 200 rijdt.
Het 'vastzittende gaspedaal' was een gefabriekt schandaal van 60 Minutes, zo bleek later. De auto was gesaboteerd om dit te kunnen bewijzen en de originele klaagster gaf later toe dat ze zelf op het gas had getrapt in plaats van te remmen. Het heeft er wel voor gezorgd dat je voortaan de rem moest intrappen voor je naar de D kon schakelen.

https://www.manhattan-institute.org/html/manufacturing-audi-scare-5665.html

Ja dat had ik ook meegekregen. Maar dat is het lastige van een schandaal, als de schade eenmaal is aangericht kan je daar niets meer aan doen ook al heb je gelijk.

Verder is er ook wel wat nuance.. inmiddels is het per ongeluk op het gas trappen ipv op de rem een scnario wat wel vaker voorkomt (vergrijzing, paniek, etc) en ook wordt meegenomen in auto-ontwerp. Bv als de auto vermoed dat je op de rem wilde trappen dan reageerd de auto wat minder enthousiast in eerste instantie op het gaspedaal. Ook wordt de input van het gaspedaal tijdelijk genegeerd als de auto een aanrijding detecteerd.

Het vastzittend gaspedaal van Toyota heeft er bijvoorbeeld voor gezorgd dat de aannames rond ""je kan een volgas rijdende auto met de remmen wel tot stilstand krijgen" zijn veranderd. Die aanname werkt namelijk alleen als je meteen vol op de rem gaat... niet als je eerst 10x halfzacht op de rem drukt en alles verglaasd is. Vandaar dat het gaspedaal nu genegeerd wordt als je op de rem drukt. Heel&toe is dus niet meer mogelijk. Bij het Toyota schandaal hebben ze voornamelijk geconcludeerd dat het SW & Testing process van Toyota niet goed op orde was.. echt keihard bewijs was ook daar lastig.

Die Saleen S7 is zeker heel bijzonder! Was vroeger samen met de Koenigsegg CCR mijn jongensdroom. :LOL:

Voor de liefhebber heb ik ook nog foto's gemaakt van de Landwind CV9. Het is wel een onooglijk ding en deze is ook niet in een al te beste staat.
IMG-20211124-125539504-HDR-2.jpg

IMG-20211124-125553433-HDR-2.jpg

Iemand bij ons in het dorp heeft jaren terug een tijdje een Audi V8 gehad, de 64-ZL-DB, die auto is inmiddels naar het buitenland toegegaan.

Favorieten sinds 19-11.
JFR: leuke 214 en Audi 100!
Klassiekerrijder: Polo Harlekin en leuke DAF!
HarmenA: geweldige Scirocco en wat een prachtige foto van die Mercedes. De Landwind is zeker bijzonder. Die bumpers... ;)
Escher: eens over de Polestar, prachtig ontwerp, ik ben speciaal naar de dealer gegaan om er even naar te kijken.
406c: die Saleen, heel gaaf!

1996 Ford E350 Econoline
Paars, strak, op diesel, bijna origineel Nederlands en al sinds '98 bij zijn huidige eigenaar. Zo zie ik een E-serie niet vaak.

DAF Daffodil 32 (1965-67)
Bij dit verzorgingstehuis staat sinds een maand een DAF op het dak! Voor wie behoefte heeft aan wat leesvoer: [https://www.ed.nl/eindhoven/daf-32-op-dak-verpleeghuis-vonderhof~a2e794c6/]

1989 Toyota Corolla
En volgens mij heb ik het eerste besneeuwde spotje van deze winter te pakken. Een Corolla voor dagelijks gebruik, het is jaren geleden dat ik deze nog als vijfdeurs tegenkwam.

Erg leuke Corolla, hier nog geen sneeuw gezien.

Een compilatie van auto's die er nu nog staan, maar wel met de vraag voor hoe lang nog.

Allereerst een vrij vroege Audi A3. Ik weet dat het een vrij vroege is omdat mijn vader de oudste Audi A3 van Nederland (PL-SX-79) heeft gehad.
IMG-20211127-122733131-HDR-2.jpg

Een leuke Nissan Almera met de juiste 90's striping.
IMG-20211127-123824000-HDR-2.jpg

Vooral bij deze Renault Mégane vraag ik me af hoe lang deze nog blijft bestaan. De achterste wielkasten zijn behoorlijk krokant en de hele auto is behoorlijk groen aan het worden.
IMG-20211127-123900901-HDR-2.jpg

IMG-20211127-123908737-HDR-2.jpg

Hopelijk blijft deze Renault Express nog wat langer bestaan. Ik vind hem erg leuk zo, opvallend hoog ook.
IMG-20211127-124033360-2.jpg

IMG-20211127-124041727-HDR-2.jpg

Als laatste deze Mitsubishi Space Runner, met wat lijkt op zelf aangebrachte striping, maar het zou ook origineel kunnen zijn.
IMG-20211127-124116137-HDR-2.jpg

In Groningen:

DT-NS-38 by Timo van Vuurde, on Flickr

In Culemborg:

02-PA-44 by Timo van Vuurde, on Flickr

SF-50-YX by Timo van Vuurde, on Flickr

In Wageningen:

XZ-17-FP by Timo van Vuurde, on Flickr

FV-HF-08 by Timo van Vuurde, on Flickr

JL-FX-30 by Timo van Vuurde, on Flickr

AE-65-67 by Timo van Vuurde, on Flickr

30-GTB-3 and GN-DS-66 by Timo van Vuurde, on Flickr

93-00-PS by Timo van Vuurde, on Flickr

FD-ND-55 by Timo van Vuurde, on Flickr

NZ-GX-35 by Timo van Vuurde, on Flickr

In Rhenen:

53-XS-SH by Timo van Vuurde, on Flickr

In Renkum:

Citroen Xantia by Timo van Vuurde, on Flickr

In Rotterdam:

Citroen ID DS by Timo van Vuurde, on Flickr

HarmenA zei:
(..)

Voor de liefhebber heb ik ook nog foto's gemaakt van de Landwind CV9. Het is wel een onooglijk ding en deze is ook niet in een al te beste staat.
(..)

Bedankt. Zitten een paar rare stickers op ja. Ik had verwacht dat ie wel op LPG zou draaien, gezien importstatus. (reden van?) maar is gewoon benzine. Mogelijk verhuisimport ofzo?

Die Renault 12 TL Break is fantastisch! :D Zou waarschijnlijk meteen mijn spot van het jaar zijn, wanneer ik die zelf zou zien.

Die rijdt hier in de buurt van Utrecht rond, wordt volgens mij gewoon elke dag gebruikt. Best bijzonder, een stationcar met vinyl dak.

gk14ii8.jpg

IuApwAY.jpg

0F7aBWk.jpg

Ru9jl3O.jpg

Een rouwbus
BueblKQ.jpg

XWJu1A0.jpg

Klassiekerrijder zei:
Die rijdt hier in de buurt van Utrecht rond, wordt volgens mij gewoon elke dag gebruikt. Best bijzonder, een stationcar met vinyl dak.

In elk geval zeer regelmatig. Doh zag hem op Zandvoort en zond hem geheel terecht in voor SVHJ 2019. Ik zag hem een paar dagen later ('20) op Kanaleneiland en sindsdien nog wel een paar keer.

Een grauwe, regenachtige week en meer thuiswerk betekenen een stuk minder spots. Toch was er ook deze week een uitschieter die ik met jullie wou delen!

In hartje Antwerpen stond immers deze volledig originele Ford Granada Coupé 2.0 L :eek: Wordt, gelet op de "gewone" nummerplaat, waarschijnlijk ook nog als dagelijks vervoer gebruikt!
spot220.jpg

spot221.jpg

Vlakbij huis zag ik deze maagdelijk witte Porsche 993 Targa. Eén van de mooiste 911-generaties, helemaal in zo'n bescheiden, originele uitvoering (kijk eens naar die kleine velgen!):
spot222.jpg

Afsluiten doe ik met deze Mazda 626 van een generatie die volledig uitgestorven lijkt. Dit exemplaar wisselde in oktober nog van eigenaar:
spot223.jpg

HX-TX-93 by CitroenAZU, on Flickr
VL-76-XT by CitroenAZU, on Flickr
NL-84-VF by CitroenAZU, on Flickr
21-DV-HV by CitroenAZU, on Flickr
15-63-UB by CitroenAZU, on Flickr
48-27-GS by CitroenAZU, on Flickr
15-76-MV by CitroenAZU, on Flickr
DM-04-12 by CitroenAZU, on Flickr
22-34-MS by CitroenAZU, on Flickr
01-VJ-25 by CitroenAZU, on Flickr
84-BF-32 by CitroenAZU, on Flickr
TN-99-GF by CitroenAZU, on Flickr
K-788-VJ by CitroenAZU, on Flickr
V-301-FX by CitroenAZU, on Flickr
BK 885HD by CitroenAZU, on Flickr
K-982-NV by CitroenAZU, on Flickr
AM-73-79 by CitroenAZU, on Flickr
LD-HX-17 by CitroenAZU, on Flickr
SB-FX-07 by CitroenAZU, on Flickr
PP-03-YH by CitroenAZU, on Flickr
BL-VF-71 by CitroenAZU, on Flickr
LK-52-GV by CitroenAZU, on Flickr
58-TL-HK by CitroenAZU, on Flickr
KY-38-XP by CitroenAZU, on Flickr
52-ZKG-2 by CitroenAZU, on Flickr
AR-23-76 17-RU-92 by CitroenAZU, on Flickr
58-BG-JZ by CitroenAZU, on Flickr
AE-35-47 by CitroenAZU, on Flickr
CD-71-30 by CitroenAZU, on Flickr

Als je het hebt over auto's die je zelden tot nooit meer ziet, een Renault 19 'Latitude'. Extra leuk vind ik deze omdat die zo mooi origineel is.
IMG-20211201-123635247-HDR-2.jpg

IMG-20211201-123625273-HDR-2.jpg

Prachtig ding idd de R19.
Een 5deurs b kadett caravan zijn ook op 1hand te tellen hier in NL.
1e prijs hier voor de granada coupe.

Favorieten sinds 27-11.
HarmenA: zeldzaam strakke Almera en leuke Mitsubishi! Ik zag er vandaag toevallig eentje rijden, ook als besteller, en dacht al bij mezelf dat dat even geleden was. Zo'n driedeurs R19 heb ik ook al in geen tijden meer gezien, gave spot! Mijn ouders reden een vijfdeurs uit dezelfde tijd.
Timo1990: leuke foto van die BX! Ook de R12, Opel Corsa, R8, Lancia Thema.
Klassiekerrijder: Suburban en geweldige Ford Cortina!
Escher: Ford Granada, Porsche Targa, Mazda 626
citroenAZU: Volvo Amazon, hele leuke Kadetts, prachtige Accord, Fiat 127 en leuke Chevrolets!
Auto Fanaat: een Amphicar, geweldig! Ooit wil ik die ook eens tegenkomen.

1977 Peugeot 504
Son en Breugel: waarde medespotter citroenAZU zag deze 504 al eens boven de sloot, van de week stond hij in het niet-zo-zonnige zuiden. Een V6 met handbak.

1977 Rolls-Royce Silver Wraith II
Utrecht: een prachtige Rolls, het is hem niet aan te zien dat hij al jaren geschorst staat.

1994 BMW 5-serie
Inmiddels is elke E34 station voor mij zeldzaam genoeg om op de foto te zetten, en deze ziet er dagelijks gebruikt maar behoorlijk strak uit. De RDW vindt hem een viercilinder 520i, maar die is in dit model niet geleverd.

HX-71-VY by CitroenAZU, on Flickr
15-71-VT by CitroenAZU, on Flickr
AM-97-68 by CitroenAZU, on Flickr
AL-68-99 by CitroenAZU, on Flickr
RK-533-F by CitroenAZU, on Flickr
90-VG-LL by CitroenAZU, on Flickr
XX-27-RY by CitroenAZU, on Flickr
KJ-037-B by CitroenAZU, on Flickr
HY-46-NP by CitroenAZU, on Flickr
19-HU-91 by CitroenAZU, on Flickr
BL-35-GV by CitroenAZU, on Flickr
JYE 817 by CitroenAZU, on Flickr
PT-02-FT by CitroenAZU, on Flickr
ZJ-77-GJ by CitroenAZU, on Flickr
GJ-14-SV by CitroenAZU, on Flickr
47-YB-11 by CitroenAZU, on Flickr
BP-49-VB by CitroenAZU, on Flickr
TT-SZ-06 by CitroenAZU, on Flickr

@afentoe: aan de overkant van de Jaarbeurs, die Rolls? Ik heb de (erg aardige) zoon van de eigenaar eens gesproken, ze hebben volgens mij nog een Rolls. Die 504 coupé is fantastisch!

@AZU, prachtige foto's weer! De Saab met Zweeds kenteken is mijn favoriet.

Klassiekerrijder zei:
@afentoe: aan de overkant van de Jaarbeurs, die Rolls? Ik heb de (erg aardige) zoon van de eigenaar eens gesproken, ze hebben volgens mij nog een Rolls. Die 504 coupé is fantastisch!

Klopt! Die BMW staat er tien passen vandaan en zag ik daar ook al maanden. Werd tijd om eens langs te lopen.

57-AB-36 by CitroenAZU, on Flickr
Untitled by CitroenAZU, on Flickr
DR-84-96 by CitroenAZU, on Flickr
V-746-SG by CitroenAZU, on Flickr
PS-862-K by CitroenAZU, on Flickr
DSC_3369 by CitroenAZU, on Flickr
AE-42-39 by CitroenAZU, on Flickr
84-YD-16 71-GR-HD by CitroenAZU, on Flickr
JX-VD-31 by CitroenAZU, on Flickr
NG-SN-09 by CitroenAZU, on Flickr
SF-42-77 by CitroenAZU, on Flickr
16-63-SX by CitroenAZU, on Flickr
DS-12-ZV by CitroenAZU, on Flickr
GY-82-ZV by CitroenAZU, on Flickr
JZ-68-SB by CitroenAZU, on Flickr
53-12-ZB by CitroenAZU, on Flickr
BZ-12-HP by CitroenAZU, on Flickr
HP-22-00 by CitroenAZU, on Flickr
VFK-43-B by CitroenAZU, on Flickr
GY-47-SV by CitroenAZU, on Flickr
DR-02-18 by CitroenAZU, on Flickr
BE-32-23 by CitroenAZU, on Flickr
BE-15-70 by CitroenAZU, on Flickr
SB-22-YG by CitroenAZU, on Flickr

@Azu: toffe spots weer! (y)

Escher zei:
Een grauwe, regenachtige week en meer thuiswerk betekenen een stuk minder spots. Toch was er ook deze week een uitschieter die ik met jullie wou delen!

In hartje Antwerpen stond immers deze volledig originele Ford Granada Coupé 2.0 L :eek: Wordt, gelet op de "gewone" nummerplaat, waarschijnlijk ook nog als dagelijks vervoer gebruikt!
spot220.jpg

spot221.jpg

Wow!! :eek:

Die UAZ is geweldig, rijden er zo langzamerhand best een paar van rond hier. Ik zou die bemoste Buick graag eens onder handen willen nemen, gaaf ding. (y)

01-YD-67 by CitroenAZU, on Flickr
BF-84-96 by CitroenAZU, on Flickr
71-YA-52 by CitroenAZU, on Flickr
P-35-76 by CitroenAZU, on Flickr
GG-71-TY by CitroenAZU, on Flickr
PT-83-XH by CitroenAZU, on Flickr
62-TB-TF by CitroenAZU, on Flickr
AM-60-05 by CitroenAZU, on Flickr
65-PS-VV by CitroenAZU, on Flickr
91-UR-90 by CitroenAZU, on Flickr
17-NZ-01 by CitroenAZU, on Flickr
LP-LH-04 by CitroenAZU, on Flickr
BH-00-63 by CitroenAZU, on Flickr
NR-ZB-10 by CitroenAZU, on Flickr
56-JK-JZ by CitroenAZU, on Flickr
XN-18-61 by CitroenAZU, on Flickr
P-19-34 by CitroenAZU, on Flickr

Prachtige spots! Er is blijkbaar weer een nieuwe serie klassieke bedrijfswagenkentekens...

Wat zitten er toch ielige wieltjes onder die Renault Super5. Was me niet eerder opgevallen.

Favorieten sinds 3-12.
citroenAZU: Renault Saviem, Ford Sierra, Opel Kadett, Saab 99, Chevy Caprice. Citroëns CX, GS (maar wat een staat), Buick (idem). Opel Rekord, Rolls-Royce Corniche, MG ZT-T en prachtige Packard!
Auto Fanaat: tof duo! Opposites attract.
JFR: leuke Senator!

1988 Mercedes-Benz 560SEL
Bussum: de dikste Mercedes van zijn tijd, afgezien van wat modder een mooie SEL.

1991 Nissan Pathfinder
Rutger zag hem in januari al maar ik nog niet, een hele strakke Pathfinder.

HarmenA zei:
Als je het hebt over auto's die je zelden tot nooit meer ziet, een Renault 19 'Latitude'. Extra leuk vind ik deze omdat die zo mooi origineel is.

Zo zie je er geen één en zo zie je er ineens twee in één korte tijd. Deze Renault 19 TR is ook nog eens een Phase I in een fraaie groengrijze metallic kleur, erg leuk!
IMG-20211210-123140208-HDR-2.jpg

IMG-20211210-123151602-HDR-2.jpg

Dit blijft mijn favoriete topic en eindelijk kan ik, in plaats van alleen scrollen, ook iets toevoegen.

Een prachtige, origineel Nederlands geleverde Mitsubishi Lancer (1979) en Honda Civic (1977)!

P1055793.jpg

P1055794.jpg

P1055795.jpg

P1055799.jpg

Terug
Bovenaan