Auto encyclopedie
Asfaltkampioen
[size=large]De tweeling: Maar niet in het a-segment van Hyundai en Kia[/size]
In het a-segment moet zowel bij Consument als producent elk dubbeltje omgedraaid worden , dus elke vorm van besparing wordt aangegrepen. Het is in het a-segment meer regel dan uitzondering dat je de koetswerken met elkaar deelt, en vervolgens daar alleen een andere logo op plakt of een andere gril en of achterkant. We zien dit al jaren bij PSA c1,107/108 die dit samen doen met de Toyota Aygo en bij de ion en de C-Zero samen met de Mitsubishi I- miev. Ook bij VAG deden ze dat eerst bij de Seat Arosa en de VW Lupo ,waarbij tot de facelift van de Arosa de Lupo wel hoogwaardiger was, maar dit werd gelijk getrokken bij de facelift. Bij de huidige drieling van VAG is er wel sprake van hogere pikorde en is de Up! iets anders aan binnen en buiten kant dan de Citigo en de Mii. Ook komt het voor dat een merk bij een ander concern een Partner zoekt in het a-segment, Nissan klopt aan bij Suzuki /Maruti en de Nissan Pixo was geboren en ook deed Opel jaren zaken met Suzuki. Ook komt het vaak voor dat er bij een groot concern wordt gekozen dat 1 merk actief is in het a-segment. Bij Renault was dit lange tijd de Twingo, Bij Ford de Ka met of zonder +en bij Fiat de panda en de 500. De Ypsilon is een discussie. En dan zijn er nog die in een ander deel van de wereld en of tenminste onze landsgrenzen met een ander logo rondreden. En natuurlijk hebben we nog Toyota en Daihatsu waar het een beetje een stuivertje wisselen was en toen eenmaal de Aygo er was, de Daihatsu Cuore wat meer op een zijspoor werd gezet. De Daihatsu motor die in de Aygo zat kwam pas in de laatste generatie Cuore te liggen. Verder was er nog de Trevis die nog onderstel en techniek deelde met een oudere generatie Cuore. Toyota kwam met een premium a-segmenter genaamd de IQ die alleen in 3 deurs verkrijgbaar was. Deze IQ was ook nog even als een Aston Martin Cygnet. In het grote tweeling forum is hier al aandacht voor geweest.
het grote tweeling forum
Hoe anders is dat dan bij Hyundai en Kia
1995 Kia Pride
Nou zo was het in het begin niet, in 1995 maakte Nederland kennis met de Kia pride, die bij ons bekend was een vorig model Mazda 121. Er was keuze uit een 3 deurs, 5 deurs en later kwam er een station bij. Motorisch was er weinig te kiezen een 1.3 en men kon kiezen tussen een 5 bak en 3 traps automaat. 8179 stuks zijn er verkocht hier in NL. Kia was destijds nog geen onderdeel van Hyundai, maar werkte veel samen met Ford.
De Kia pride is al een keer voorbij gekomen in de tweeling. kia pride tweeling
1998 Hyundai Atos
Serieuzer werd het allemaal in 1998 met de komst van de Hyundai Atos. Dat Succes is goed terug te zien in de 40.159 stuks die verkocht zijn in NL. In eerste instantie was die er alleen als Atos Multi een soort van a-segment mpv, die het moest opnemen tegen de Suzuki wagon r/Opel Agila en Daihatsu Move.
Beter vroeg dan laat want in 1999 kwam de Atos Spirit al hier op de markt. Die moest het dan weer opnemen “uit eigen land” tegen de Daewoo matiz en de voornamelijk Japanse auto’s uit het a-segment. De Atos was naast een handbak ook verkrijgbaar met een 3 traps automaat. 4 traps was toen nog zeer uitzonderlijk in auto’s uit het a-segment. Wie wel een 4 traps wilde kon terecht bij de Arosa/ lupo of bij de Wagon R. Traploos kon je terecht bij de Subaru vivio en wie destijds met de trend meeging en zelf wilde schakelen als een echte f1 coureur ging voor een smart City coupe met zijn half automaat. Tegen de tijd dat de half automaat stuk ging was de smart al aan zijn 3e motorblok toe. In 2002 kreeg de Atos er wat pk bij en kreeg het een 4 traps automaat.
In 2003 kreeg de Atos een uitgebreide facelift en verdween de naam multi en spirit omdat de Multi uit de prijslijsten verdween en de Atos Spirit dus gewoon als Atos door het leven ging. De 1.0 werd vervangen door een 1.1 die 1 pk meer leverde. In 2005 nog wat wijzigingen en in 2008 werd de Atos vervangen door de Hyundai i10. Nu komt het allermooiste de Hyundai Atos was eigenlijk gewoon een Kia Visto.
2003 Kia Picanto 1e generatie
Nog weer wat serieuzer wordt het in het jaar 2003 met de 1e generatie Kia Picanto. Er was keuze uit een 1.0 en een 1.1 de laatste ook met automaat en er was een 1.1 diesel. Overigens kwam een diesel in het a-segment wel vaker voor. Geduchte concurrenten kwamen hoofdzakelijk uit Europa als de Citroën C1, Peugeot 107 en de Fiat Panda en uit Japan de Aygo.
In 2007 krijgt de Picanto een facelift en in 2010 wordt de diesel geschrapt. In 2011 wordt die opgevolgd door de 2e generatie Picanto.
2008 Hyundai i10 1e generatie
In 2008 komt de eerste generatie Hyundai i10 op de markt. 1 voor 1 gaan alle benzine personen Hyundai modellen van Hyundai met een i en daar achter een getal “op paar uitzonderingen na” door het leven. Dieselen gaat niet lukken hier in Nederland met een i10. De i10 was er met een 1.1 en een 1.2 benzine motor en beide verkrijgbaar met een automaat. De i10 is in tegenstelling tot de handgeschakelde benzine uitvoeringen van de Picanto wel iets duurder in de wegenbelasting. De concurrentie ligt ook niet stil , Suzuki komt met de Splash Opel baseert daar de Agila op en de Daihatsu Cuore is net uitgeroepen tot meest zuinige auto en is ook nog 2 schalen goedkoper in de wegenbelasting.
In 2011 volgt er een facelift en wordt even later de 1.1 vervangen door een zuiniger 1.0. in 2013 staat de nieuwe generatie klaar.
2011 Kia Picanto 2e generatie
Deze Generatie kwam in 2011 op de markt en staat bekend dat die goed was in testen winnen van de concurrenten in het a-segment. Er was een 1.0 en een 1.2 en alleen de 1.2 was er ook met een 4 traps automaat. Grootste concurrent was de vag drieling en de latere opvolger van de c1,aygo, 107, waarvan de 107 als 108 door het leven ging.
Dit is de eerste Picanto die ook als 3 deurs leverbaar was.
In 2015 kreeg deze generatie Picanto een facelift , in 2016 verdween de drie deurs en in 2017 kwam de 3e generatie Picanto.
2013 Hyundai i10 2e generatie
In 2013 Kwam de 2e generatie Hyundai i10. Wederom was die weer iets duurder in de wegenbelasting dan de Kia Picanto. Ook was er in Nederland geen keuze in Motoren en was er alleen de zwakste bij ons verkrijgbaar. Wel was er een automaat beschikbaar in deze motor. Nieuwe concurrenten waren er niet echt bij gekomen.
In 2017 werd deze generatie i10 gefacelift. Inmiddels was er toen wel een geduchte concurrent opgestaan uit eigen land. In Zuid Korea rolde vanaf 2015 de Opel Karl van de band. De Opel Karl rocks heeft zelfs de achterklep van de spark
Opel Karl rock met spark achterklep
2017 Kia Picanto 3e generatie
In 2017 kwam deze nieuwe generatie picanto op de markt. De driedeurs kwam niet meer terug. Wel werd er Cross-over model toegevoegd, die het opnam tegen de Opel Karl Rocks en de Suzuki Ignis. Ander detail is dat er zowel een 4 persoons uitvoering is als een 5 persoons. Naast de vertrouwde motoren en automaat , is er nu ook een 1.0 turbo verkrijgbaar.
In 2020 is er de facelift en komt de 1.2 niet meer terug. De 4 traps automaat wordt helaas vervangen door een semi automaat.
2020 Hyundai i10
eerder in jaar (2020) als de Picanto gefacelift wordt, kom de i10 met een hagel nieuw model. De meeste concurrenten waren inmiddels al of van de markt (Ford ka+) of al jaren ongewijzigd op de markt (Fiat Panda 2e generatie) of het was een geval van facelift op facelift (Mitsubishi Spacestar) en PSA kondigt aan dat er geen opvolger komt van de C1 en de 108. De i10 van deze generatie heeft de zelfde motoren als de Picanto en na de Opel Karl de eerste Koreaan in Nederland met een half automaat.
Tot slot
Wat mij opvalt is als er vaak een nieuwe Picanto en of i10 komt, bijna tegelijk of iets daarvoor of er na de i10 en of Picanto een facelift heeft gehad of krijgt. Zo blijft de 1 fris als de andere met een nieuwe model in het a-segment komt.
In het a-segment moet zowel bij Consument als producent elk dubbeltje omgedraaid worden , dus elke vorm van besparing wordt aangegrepen. Het is in het a-segment meer regel dan uitzondering dat je de koetswerken met elkaar deelt, en vervolgens daar alleen een andere logo op plakt of een andere gril en of achterkant. We zien dit al jaren bij PSA c1,107/108 die dit samen doen met de Toyota Aygo en bij de ion en de C-Zero samen met de Mitsubishi I- miev. Ook bij VAG deden ze dat eerst bij de Seat Arosa en de VW Lupo ,waarbij tot de facelift van de Arosa de Lupo wel hoogwaardiger was, maar dit werd gelijk getrokken bij de facelift. Bij de huidige drieling van VAG is er wel sprake van hogere pikorde en is de Up! iets anders aan binnen en buiten kant dan de Citigo en de Mii. Ook komt het voor dat een merk bij een ander concern een Partner zoekt in het a-segment, Nissan klopt aan bij Suzuki /Maruti en de Nissan Pixo was geboren en ook deed Opel jaren zaken met Suzuki. Ook komt het vaak voor dat er bij een groot concern wordt gekozen dat 1 merk actief is in het a-segment. Bij Renault was dit lange tijd de Twingo, Bij Ford de Ka met of zonder +en bij Fiat de panda en de 500. De Ypsilon is een discussie. En dan zijn er nog die in een ander deel van de wereld en of tenminste onze landsgrenzen met een ander logo rondreden. En natuurlijk hebben we nog Toyota en Daihatsu waar het een beetje een stuivertje wisselen was en toen eenmaal de Aygo er was, de Daihatsu Cuore wat meer op een zijspoor werd gezet. De Daihatsu motor die in de Aygo zat kwam pas in de laatste generatie Cuore te liggen. Verder was er nog de Trevis die nog onderstel en techniek deelde met een oudere generatie Cuore. Toyota kwam met een premium a-segmenter genaamd de IQ die alleen in 3 deurs verkrijgbaar was. Deze IQ was ook nog even als een Aston Martin Cygnet. In het grote tweeling forum is hier al aandacht voor geweest.
het grote tweeling forum

Hoe anders is dat dan bij Hyundai en Kia
1995 Kia Pride
Nou zo was het in het begin niet, in 1995 maakte Nederland kennis met de Kia pride, die bij ons bekend was een vorig model Mazda 121. Er was keuze uit een 3 deurs, 5 deurs en later kwam er een station bij. Motorisch was er weinig te kiezen een 1.3 en men kon kiezen tussen een 5 bak en 3 traps automaat. 8179 stuks zijn er verkocht hier in NL. Kia was destijds nog geen onderdeel van Hyundai, maar werkte veel samen met Ford.

De Kia pride is al een keer voorbij gekomen in de tweeling. kia pride tweeling


1998 Hyundai Atos
Serieuzer werd het allemaal in 1998 met de komst van de Hyundai Atos. Dat Succes is goed terug te zien in de 40.159 stuks die verkocht zijn in NL. In eerste instantie was die er alleen als Atos Multi een soort van a-segment mpv, die het moest opnemen tegen de Suzuki wagon r/Opel Agila en Daihatsu Move.

Beter vroeg dan laat want in 1999 kwam de Atos Spirit al hier op de markt. Die moest het dan weer opnemen “uit eigen land” tegen de Daewoo matiz en de voornamelijk Japanse auto’s uit het a-segment. De Atos was naast een handbak ook verkrijgbaar met een 3 traps automaat. 4 traps was toen nog zeer uitzonderlijk in auto’s uit het a-segment. Wie wel een 4 traps wilde kon terecht bij de Arosa/ lupo of bij de Wagon R. Traploos kon je terecht bij de Subaru vivio en wie destijds met de trend meeging en zelf wilde schakelen als een echte f1 coureur ging voor een smart City coupe met zijn half automaat. Tegen de tijd dat de half automaat stuk ging was de smart al aan zijn 3e motorblok toe. In 2002 kreeg de Atos er wat pk bij en kreeg het een 4 traps automaat.

In 2003 kreeg de Atos een uitgebreide facelift en verdween de naam multi en spirit omdat de Multi uit de prijslijsten verdween en de Atos Spirit dus gewoon als Atos door het leven ging. De 1.0 werd vervangen door een 1.1 die 1 pk meer leverde. In 2005 nog wat wijzigingen en in 2008 werd de Atos vervangen door de Hyundai i10. Nu komt het allermooiste de Hyundai Atos was eigenlijk gewoon een Kia Visto.

2003 Kia Picanto 1e generatie
Nog weer wat serieuzer wordt het in het jaar 2003 met de 1e generatie Kia Picanto. Er was keuze uit een 1.0 en een 1.1 de laatste ook met automaat en er was een 1.1 diesel. Overigens kwam een diesel in het a-segment wel vaker voor. Geduchte concurrenten kwamen hoofdzakelijk uit Europa als de Citroën C1, Peugeot 107 en de Fiat Panda en uit Japan de Aygo.

In 2007 krijgt de Picanto een facelift en in 2010 wordt de diesel geschrapt. In 2011 wordt die opgevolgd door de 2e generatie Picanto.

2008 Hyundai i10 1e generatie
In 2008 komt de eerste generatie Hyundai i10 op de markt. 1 voor 1 gaan alle benzine personen Hyundai modellen van Hyundai met een i en daar achter een getal “op paar uitzonderingen na” door het leven. Dieselen gaat niet lukken hier in Nederland met een i10. De i10 was er met een 1.1 en een 1.2 benzine motor en beide verkrijgbaar met een automaat. De i10 is in tegenstelling tot de handgeschakelde benzine uitvoeringen van de Picanto wel iets duurder in de wegenbelasting. De concurrentie ligt ook niet stil , Suzuki komt met de Splash Opel baseert daar de Agila op en de Daihatsu Cuore is net uitgeroepen tot meest zuinige auto en is ook nog 2 schalen goedkoper in de wegenbelasting.

In 2011 volgt er een facelift en wordt even later de 1.1 vervangen door een zuiniger 1.0. in 2013 staat de nieuwe generatie klaar.

2011 Kia Picanto 2e generatie
Deze Generatie kwam in 2011 op de markt en staat bekend dat die goed was in testen winnen van de concurrenten in het a-segment. Er was een 1.0 en een 1.2 en alleen de 1.2 was er ook met een 4 traps automaat. Grootste concurrent was de vag drieling en de latere opvolger van de c1,aygo, 107, waarvan de 107 als 108 door het leven ging.

Dit is de eerste Picanto die ook als 3 deurs leverbaar was.

In 2015 kreeg deze generatie Picanto een facelift , in 2016 verdween de drie deurs en in 2017 kwam de 3e generatie Picanto.

2013 Hyundai i10 2e generatie
In 2013 Kwam de 2e generatie Hyundai i10. Wederom was die weer iets duurder in de wegenbelasting dan de Kia Picanto. Ook was er in Nederland geen keuze in Motoren en was er alleen de zwakste bij ons verkrijgbaar. Wel was er een automaat beschikbaar in deze motor. Nieuwe concurrenten waren er niet echt bij gekomen.

In 2017 werd deze generatie i10 gefacelift. Inmiddels was er toen wel een geduchte concurrent opgestaan uit eigen land. In Zuid Korea rolde vanaf 2015 de Opel Karl van de band. De Opel Karl rocks heeft zelfs de achterklep van de spark

Opel Karl rock met spark achterklep

2017 Kia Picanto 3e generatie
In 2017 kwam deze nieuwe generatie picanto op de markt. De driedeurs kwam niet meer terug. Wel werd er Cross-over model toegevoegd, die het opnam tegen de Opel Karl Rocks en de Suzuki Ignis. Ander detail is dat er zowel een 4 persoons uitvoering is als een 5 persoons. Naast de vertrouwde motoren en automaat , is er nu ook een 1.0 turbo verkrijgbaar.

In 2020 is er de facelift en komt de 1.2 niet meer terug. De 4 traps automaat wordt helaas vervangen door een semi automaat.

2020 Hyundai i10
eerder in jaar (2020) als de Picanto gefacelift wordt, kom de i10 met een hagel nieuw model. De meeste concurrenten waren inmiddels al of van de markt (Ford ka+) of al jaren ongewijzigd op de markt (Fiat Panda 2e generatie) of het was een geval van facelift op facelift (Mitsubishi Spacestar) en PSA kondigt aan dat er geen opvolger komt van de C1 en de 108. De i10 van deze generatie heeft de zelfde motoren als de Picanto en na de Opel Karl de eerste Koreaan in Nederland met een half automaat.

Tot slot
Wat mij opvalt is als er vaak een nieuwe Picanto en of i10 komt, bijna tegelijk of iets daarvoor of er na de i10 en of Picanto een facelift heeft gehad of krijgt. Zo blijft de 1 fris als de andere met een nieuwe model in het a-segment komt.