De Tweeling: maar niet in het a-segment van Hyundai en Kia

Auto encyclopedie

Asfaltkampioen
[size=large]De tweeling: Maar niet in het a-segment van Hyundai en Kia[/size]

In het a-segment moet zowel bij Consument als producent elk dubbeltje omgedraaid worden , dus elke vorm van besparing wordt aangegrepen. Het is in het a-segment meer regel dan uitzondering dat je de koetswerken met elkaar deelt, en vervolgens daar alleen een andere logo op plakt of een andere gril en of achterkant. We zien dit al jaren bij PSA c1,107/108 die dit samen doen met de Toyota Aygo en bij de ion en de C-Zero samen met de Mitsubishi I- miev. Ook bij VAG deden ze dat eerst bij de Seat Arosa en de VW Lupo ,waarbij tot de facelift van de Arosa de Lupo wel hoogwaardiger was, maar dit werd gelijk getrokken bij de facelift. Bij de huidige drieling van VAG is er wel sprake van hogere pikorde en is de Up! iets anders aan binnen en buiten kant dan de Citigo en de Mii. Ook komt het voor dat een merk bij een ander concern een Partner zoekt in het a-segment, Nissan klopt aan bij Suzuki /Maruti en de Nissan Pixo was geboren en ook deed Opel jaren zaken met Suzuki. Ook komt het vaak voor dat er bij een groot concern wordt gekozen dat 1 merk actief is in het a-segment. Bij Renault was dit lange tijd de Twingo, Bij Ford de Ka met of zonder +en bij Fiat de panda en de 500. De Ypsilon is een discussie. En dan zijn er nog die in een ander deel van de wereld en of tenminste onze landsgrenzen met een ander logo rondreden. En natuurlijk hebben we nog Toyota en Daihatsu waar het een beetje een stuivertje wisselen was en toen eenmaal de Aygo er was, de Daihatsu Cuore wat meer op een zijspoor werd gezet. De Daihatsu motor die in de Aygo zat kwam pas in de laatste generatie Cuore te liggen. Verder was er nog de Trevis die nog onderstel en techniek deelde met een oudere generatie Cuore. Toyota kwam met een premium a-segmenter genaamd de IQ die alleen in 3 deurs verkrijgbaar was. Deze IQ was ook nog even als een Aston Martin Cygnet. In het grote tweeling forum is hier al aandacht voor geweest.
het grote tweeling forum
m1gy6l5bbp8u_480.jpg

Hoe anders is dat dan bij Hyundai en Kia

1995 Kia Pride
Nou zo was het in het begin niet, in 1995 maakte Nederland kennis met de Kia pride, die bij ons bekend was een vorig model Mazda 121. Er was keuze uit een 3 deurs, 5 deurs en later kwam er een station bij. Motorisch was er weinig te kiezen een 1.3 en men kon kiezen tussen een 5 bak en 3 traps automaat. 8179 stuks zijn er verkocht hier in NL. Kia was destijds nog geen onderdeel van Hyundai, maar werkte veel samen met Ford.
m1fyhcnb4un2_480.jpg

De Kia pride is al een keer voorbij gekomen in de tweeling. kia pride tweeling
jmyycscbvjlv_800.jpg

zboysslb1oic_800.jpg

1998 Hyundai Atos
Serieuzer werd het allemaal in 1998 met de komst van de Hyundai Atos. Dat Succes is goed terug te zien in de 40.159 stuks die verkocht zijn in NL. In eerste instantie was die er alleen als Atos Multi een soort van a-segment mpv, die het moest opnemen tegen de Suzuki wagon r/Opel Agila en Daihatsu Move.
m1by0jmbvqo0_480.jpg

Beter vroeg dan laat want in 1999 kwam de Atos Spirit al hier op de markt. Die moest het dan weer opnemen “uit eigen land” tegen de Daewoo matiz en de voornamelijk Japanse auto’s uit het a-segment. De Atos was naast een handbak ook verkrijgbaar met een 3 traps automaat. 4 traps was toen nog zeer uitzonderlijk in auto’s uit het a-segment. Wie wel een 4 traps wilde kon terecht bij de Arosa/ lupo of bij de Wagon R. Traploos kon je terecht bij de Subaru vivio en wie destijds met de trend meeging en zelf wilde schakelen als een echte f1 coureur ging voor een smart City coupe met zijn half automaat. Tegen de tijd dat de half automaat stuk ging was de smart al aan zijn 3e motorblok toe. In 2002 kreeg de Atos er wat pk bij en kreeg het een 4 traps automaat.
m1by0hoba2al_480.jpg

In 2003 kreeg de Atos een uitgebreide facelift en verdween de naam multi en spirit omdat de Multi uit de prijslijsten verdween en de Atos Spirit dus gewoon als Atos door het leven ging. De 1.0 werd vervangen door een 1.1 die 1 pk meer leverde. In 2005 nog wat wijzigingen en in 2008 werd de Atos vervangen door de Hyundai i10. Nu komt het allermooiste de Hyundai Atos was eigenlijk gewoon een Kia Visto.
m1by0m0bkj58_480.jpg

2003 Kia Picanto 1e generatie
Nog weer wat serieuzer wordt het in het jaar 2003 met de 1e generatie Kia Picanto. Er was keuze uit een 1.0 en een 1.1 de laatste ook met automaat en er was een 1.1 diesel. Overigens kwam een diesel in het a-segment wel vaker voor. Geduchte concurrenten kwamen hoofdzakelijk uit Europa als de Citroën C1, Peugeot 107 en de Fiat Panda en uit Japan de Aygo.
m1ayqchbufsg_480.jpg

In 2007 krijgt de Picanto een facelift en in 2010 wordt de diesel geschrapt. In 2011 wordt die opgevolgd door de 2e generatie Picanto.
m1by15ub9h2f_480.jpg

2008 Hyundai i10 1e generatie
In 2008 komt de eerste generatie Hyundai i10 op de markt. 1 voor 1 gaan alle benzine personen Hyundai modellen van Hyundai met een i en daar achter een getal “op paar uitzonderingen na” door het leven. Dieselen gaat niet lukken hier in Nederland met een i10. De i10 was er met een 1.1 en een 1.2 benzine motor en beide verkrijgbaar met een automaat. De i10 is in tegenstelling tot de handgeschakelde benzine uitvoeringen van de Picanto wel iets duurder in de wegenbelasting. De concurrentie ligt ook niet stil , Suzuki komt met de Splash Opel baseert daar de Agila op en de Daihatsu Cuore is net uitgeroepen tot meest zuinige auto en is ook nog 2 schalen goedkoper in de wegenbelasting.
m1cyjh5btl46_480.jpg

In 2011 volgt er een facelift en wordt even later de 1.1 vervangen door een zuiniger 1.0. in 2013 staat de nieuwe generatie klaar.
m1gy62ab9qdz_480.jpg

2011 Kia Picanto 2e generatie
Deze Generatie kwam in 2011 op de markt en staat bekend dat die goed was in testen winnen van de concurrenten in het a-segment. Er was een 1.0 en een 1.2 en alleen de 1.2 was er ook met een 4 traps automaat. Grootste concurrent was de vag drieling en de latere opvolger van de c1,aygo, 107, waarvan de 107 als 108 door het leven ging.
m1eyrtdbsbwi_480.jpg

Dit is de eerste Picanto die ook als 3 deurs leverbaar was.
m1eyub2b27l6_480.jpg

In 2015 kreeg deze generatie Picanto een facelift , in 2016 verdween de drie deurs en in 2017 kwam de 3e generatie Picanto.
k3myrhfbix68_480.jpg

2013 Hyundai i10 2e generatie
In 2013 Kwam de 2e generatie Hyundai i10. Wederom was die weer iets duurder in de wegenbelasting dan de Kia Picanto. Ook was er in Nederland geen keuze in Motoren en was er alleen de zwakste bij ons verkrijgbaar. Wel was er een automaat beschikbaar in deze motor. Nieuwe concurrenten waren er niet echt bij gekomen.
m1mynp4b0ow8_480.jpg

In 2017 werd deze generatie i10 gefacelift. Inmiddels was er toen wel een geduchte concurrent opgestaan uit eigen land. In Zuid Korea rolde vanaf 2015 de Opel Karl van de band. De Opel Karl rocks heeft zelfs de achterklep van de spark
2ylywyzb4bqw_480.jpg

Opel Karl rock met spark achterklep
mzlym4obxtuo_800.jpg

2017 Kia Picanto 3e generatie
In 2017 kwam deze nieuwe generatie picanto op de markt. De driedeurs kwam niet meer terug. Wel werd er Cross-over model toegevoegd, die het opnam tegen de Opel Karl Rocks en de Suzuki Ignis. Ander detail is dat er zowel een 4 persoons uitvoering is als een 5 persoons. Naast de vertrouwde motoren en automaat , is er nu ook een 1.0 turbo verkrijgbaar.
8dny9zzbczop_480.jpg

In 2020 is er de facelift en komt de 1.2 niet meer terug. De 4 traps automaat wordt helaas vervangen door een semi automaat.
xy0y7ywbjew6_480.jpg

2020 Hyundai i10
eerder in jaar (2020) als de Picanto gefacelift wordt, kom de i10 met een hagel nieuw model. De meeste concurrenten waren inmiddels al of van de markt (Ford ka+) of al jaren ongewijzigd op de markt (Fiat Panda 2e generatie) of het was een geval van facelift op facelift (Mitsubishi Spacestar) en PSA kondigt aan dat er geen opvolger komt van de C1 en de 108. De i10 van deze generatie heeft de zelfde motoren als de Picanto en na de Opel Karl de eerste Koreaan in Nederland met een half automaat.
iv8yaxkbqnd0_480.jpg

Tot slot
Wat mij opvalt is als er vaak een nieuwe Picanto en of i10 komt, bijna tegelijk of iets daarvoor of er na de i10 en of Picanto een facelift heeft gehad of krijgt. Zo blijft de 1 fris als de andere met een nieuwe model in het a-segment komt.

Misschien geen echte tweeling, maar wel familie.

Ik zou het moeten nazoeken, maar sowieso delen ze het zelfde platform. Maar ook vast diverse andere techniek

AsconaGT zei:
Misschien geen echte tweeling, maar wel familie.

Ik zou het moeten nazoeken, maar sowieso delen ze het zelfde platform. Maar ook vast diverse andere techniek

Ja het platform hoofdstuk kwam ik zelf ook niet uit, zal eerlijk toegeven dat ik het nog wel een poging gedaan heb om het uit te zoeken, maar ging me boven de pet, dat zal ook per generatie verschillend zijn, de ene x zal de kia de primeur kijgen en de andere keer de Hyundai denk ik zo van een nieuw platform
Soms gevende buitenlandse wikipedia's hier antwoord op.

De eerste generatie Picanto werkte ik net bij de Kia dealer als jong broekkie. Heb er nog foto's van toen de eerste vrachtwagen binnen kwam met hagel nieuwe picanto's. Altijd even een momentje een nieuw model :p Maar de 2e generatie heb ik bewuster meegemaakt in de zin van technische training en zelf veel mee gereden. Daar herinner ik mij nog dat de picanto op het zelfde small car platform staat waar wel meerdere producten van Kia en Hyundai op staat. Ook de i10 en Picanto. Verder werd er weinig gerept over Hyundai maar mogelijk delen ze wel meer. Ze hebben dus wel wat gedeelde genen ;)

Overigens, in Korea , waar ik veel kom, rijd alles en iedereen met CVT bakken, terwijl ik mij af vraag of dat hier ook zo is geleverd. In ieder geval de picanto van de 2e generatie en de Chevrolet Spark aldaar is ook een CVT bak weet ik.uit eigen ervaring terwijl het Europese broertje met een semi automaat werkt volgens mij.

Misschien dat een ander wat meer details kan vertellen. Maar de i10 en Picanto zijn wel soort van familie.

De topicnaam heet: De Tweeling: maar niet in het a-segment van Hyundai en Kia

Begrijp ik nou de topic naam niet? Er worden voornamelijk a-segment auto's van Hyundai en Kia getoond!

AsconaGT zei:
De eerste generatie Picanto werkte ik net bij de Kia dealer als jong broekkie. Heb er nog foto's van toen de eerste vrachtwagen binnen kwam met hagel nieuwe picanto's. Altijd even een momentje een nieuw model :p Maar de 2e generatie heb ik bewuster meegemaakt in de zin van technische training en zelf veel mee gereden. Daar herinner ik mij nog dat de picanto op het zelfde small car platform staat waar wel meerdere producten van Kia en Hyundai op staat. Ook de i10 en Picanto. Verder werd er weinig gerept over Hyundai maar mogelijk delen ze wel meer. Ze hebben dus wel wat gedeelde genen ;)

Misschien dat een ander wat meer details kan vertellen
Ik herinner nog dat ik tijdens het kranten bezorgen wekelijks langs de Kia dealer reed en daar op de ruiten geplakt was, dat je een Kia Picanto al voor € 6000 kon kopen destijds in 2006. Als ik mijn rijbewijs niet 10 jaar later gehaald had, kon ik mij best voorstellen dat als ik € 6000 bij elkaar had gespaard zo'n Kia gekocht had.

Nu kost een Kia Picanto bijna € 15.000 totaal o_O

Uhm okay...

De eerste KIA Picanto staat op het onderstel van de Hyundai Getz. Later werd het Hyundai onderstel van i10 ook bij de Picanto gebruikt. In sommige uitvoeringen worden dezelfde motoren gebruikt, en ook andere onderdelen, geen plaatwerk, wordt door beide merken gebruikt.

Atos staat eigenlijk voor A to Z, vandaar ook dat de s van het typeplaatje "raar" is:

Hyundai heeft de auto ook op bepaalde markten AtoZ als typenaam gebruikt.

De Atos Prime is gemaakt in India, voor die markt ook. De gewone Atos is in Korea gemaakt en ontworpen. In slechts 2 jaar en vooral omdat Daewoo bezig was met de Matiz. De Atos is in nog geen 2 jaar volledig ontworpen voor de Koreaanse en Europese markt. Je zou hem haast de voorloper van de mini MPV kunnen noemen, hij is echt ontworpen voor 5 (nouja 4) mensen en ruimte.

De Atos Prime is gemaakt en ontworpen in India. Wat ik begreep ook voor die markt. De auto is een aangepaste Atos, met lager dak, andere deuren, het interieur is wel hetzelfde meen ik. Maar hij is dus minder ruim dan de gewone Atos.
Omdat Hyundai in 1998 de meerderheid van KIA had, hebben ze dit project ook overgenomen. In eerste instantie zou de auto in Europa Kia Visto gaan heten. Zo heeft de auto zelfs in Brussel op de Salon gestaan.

Hyundai dealers waren niet zo blij met deze move, en waren bang dat dit kopers van de Atos zou wegsnoepen. Hyundai ging daar in mee, en zo kregen we 2 soorten Atos en moet Kia nog even door met de Pride.

speedtouch zei:

Begrijp ik nou de topic naam niet? Er worden voornamelijk a-segment auto's van Hyundai en Kia getoond!

Ik denk dat ie bedoelt dat ze bij Hyundai/Kia geen 'tweelingen' hadden maar alleen techniek deelden maar uiterlijk heel anders was. Maar dan nog snap ik deze hele topic niet precies maar zal aan mij liggen

MCDubbellU zei:
speedtouch zei:

Ik denk dat ie bedoelt dat ze bij Hyundai/Kia geen 'tweelingen' hadden maar alleen techniek deelden maar uiterlijk heel anders was. Maar dan nog snap ik deze hele topic niet precies maar zal aan mij liggen

Ik snap het ook niet, denk niet dat het alleen aan jou ligt:confused:.
Wat is precies de boodschap van dit topic?

Joop 5528328 zei:
MCDubbellU zei:
speedtouch zei:

Naar aanleiding van een Autoweek-rubriek, de tweeling, maakt Auto Encyclopedie stukjes over auto's die volgens hem een tweeling zijn.

Ik denk dat hij nu bedoelt dat Hyundai en KIA samen auto's op de markt brengen, die behalve misschien wat techniek , niets met elkaar delen.

Ik denk dat AE het vooral bij 1 type moet laten, dan wordt het overzichtelijker en is denk ik zijn boodschap ook duidelijker. Ik begrijp van dit topic ook niet zoveel, om eerlijk te zijn.

Ik dacht eerst dat hij bijv bedoelde dat de Skoda Fabia, VW Polo, Seat Ibiza (niet A segment) een soort van drieling is.

Peter O zei:
Joop 5528328 zei:
MCDubbellU zei:
speedtouch zei:

Naar aanleiding van een Autoweek-rubriek, de tweeling, maakt Auto Encyclopedie stukjes over auto's die volgens hem een tweeling zijn.

Ik denk dat hij nu bedoelt dat Hyundai en KIA samen auto's op de markt brengen, die behalve misschien wat techniek , niets met elkaar delen.

Ik denk dat AE het vooral bij 1 type moet laten, dan wordt het overzichtelijker en is denk ik zijn boodschap ook duidelijker. Ik begrijp van dit topic ook niet zoveel, om eerlijk te zijn.

Helemaal mee eens, er is soms geen touw aan vast te knopen. Echter jouw stukjes of jouw aanvullingen en/of correcties zijn wel heel duidelijk en lezen prettig weg.

Ik kan er ook geen touw aan de aap uit de mouw aan vast knopen, het enige dat ik weet is dat zo'n Atos Multi zoals uit de OP wel een van de minst geriefelijke auto's is waar ik ooit in heb gezeten. Keiharde achterbank die zich zo'n beetje boven de achterbank bevindt, en de akoestiek van een bestelbus...

speedtouch zei:

Omdat het ontzettend bijzonder is dat 1 concern sinds jaar en dag nog steeds 2 verschillende koetswerken aanbieden in het a-segment. Aangezien de Journalistiek dit ook zo ziet sluit ik mij daar graag bij aan.

Kia trots op picanto

AsconaGT zei:

Overigens, in Korea , waar ik veel kom, rijd alles en iedereen met CVT bakken, terwijl ik mij af vraag of dat hier ook zo is geleverd. In ieder geval de picanto van de 2e generatie en de Chevrolet Spark aldaar is ook een CVT bak weet ik.uit eigen ervaring terwijl het Europese broertje met een semi automaat werkt volgens mij.

Misschien dat een ander wat meer details kan vertellen. Maar de i10 en Picanto zijn wel soort van familie.

Wat ik trouwens niet kan verklaren is dat de i20 van de 1e en 2e generatie zwaarder zijn dan de picanto, ik weet niet of dat met onderstel oid te maken heeft.

Ja de opel Karl heeft een half automaat, en de spark hier heeft nooit een automaat gehad, maar de Chevrolet Matiz dan wel weer , maar de Daewoo dan weer niet.

Kun je niet even een keer wat leuks spul uit Korea halen wat hier niet rond rijdt :) ik vrees dat je er niet aan gaat verdienen , voordat het hier op kenteken staat. Goed nieuws het stuur zit al wel aan de goede kant.

speedtouch zei:
Ik dacht eerst dat hij bijv bedoelde dat de Skoda Fabia, VW Polo, Seat Ibiza (niet A segment) een soort van drieling is.

In andere segmenten worden idd deze trukjes veel toegepast. vaak wordt dan de Polo, Fabia, Ibiza en A1 genoemd , maar ik vind Renault Nissan hier vooral kampioen in. Maar persoonlijk heb ik hier geen moeite mee.

Ency... Kijk je eigenlijk wel eens op andere sites dan Wikipedia en Autoweek?

Dit klinkt lelijker dan ik bedoel, maar zo krijg je misschien wat meer inhoud voor je stukjes en worden je dingen misschien duidelijker.

Het succes van KIA & Hyundai volgens het AD

KIA en Hyundai bundelen hun krachten maar voor 1 doel, en dat is wereldmacht. (of in het autojargon, de grootste speler worden).

"In 2010 zou Kia/Hyundai al in de top 5 staan van grootste automerken ter wereld! Een gotspe, zo oordeelde men. Maar Kia en Hyundai hielden woord en voerden hun plan met militaire precisie uit. Beide merken besloten dezelfde motoren, dezelfde onderdelen en dezelfde technologie gebruiken. Dat bespaart kosten en vertaalt zich in een zeer competitieve prijs. Het verschil tussen de merken zit hem in het uiterlijk van de modellen."

"Anno 2020 is de chemie tussen beide bedrijven uitstekend: Kia mikt op een trendy, jong publiek dat veel belang hecht aan het design van de auto, terwijl Hyundai de wat meer behoudende klant bedient. "

Op het moment dat zij dezelfde auto zullen verkopen, zal de ene meer en de andere minder verkopen. Dat zag je ook bij de Atos, daarom werden beide modellen Hyundai. Sterker nog, bij bijna alle KIA en Hyundai modellen geldt dit bijna. En daar komt bij, en dat doen ze heel slim door de auto's zeg maar afwisselend op de markt te brengen blijven ze aandacht houden. Nieuwe KIA, facelift Hyundai, facelift KIA en nieuwe Hyundai (en zo maar door). Zo worden er (op papier) geen klanten weggesnoept bij elkaar.

Best slim eigenlijk!

Er zijn echt maar een paar modellen die amper iets verschillen. De Venga & iX20 meen ik, eerder de Sonata en de Clarus Magentis meen ik, of hoe dat kreng ook heette.

Oh ja, @ BMW 530d M, bedankt voor het compliment! (y)

interessant stukje uit het ad, maar welk sterk argument ik wel mis in het artikel van het AD over Kia en Hyundai is dat ze consequent zijn in hun segmenten en carrosserie en opvolging. Mitsubishi bijvoorbeeld laat zien hoe het niet moet, de ene generatie Lancer heeft geen station en de volgende wel weer en dan weer niet , en dan wel een Lancer hatchback en dan alleen een sedan. Zelfs bij Toyota vonden ze een station niet nodig bij de 1e generatie Auris. Dan gaan mensen shoppen bij andere merken, want een sedan of hatchback is niet altijd een alternatief.

Peter O zei:
Ency... Kijk je eigenlijk wel eens op andere sites dan Wikipedia en Autoweek?

Dit klinkt lelijker dan ik bedoel, maar zo krijg je misschien wat meer inhoud voor je stukjes en worden je dingen misschien duidelijker.

Het succes van KIA & Hyundai volgens het AD

KIA en Hyundai bundelen hun krachten maar voor 1 doel, en dat is wereldmacht. (of in het autojargon, de grootste speler worden).

"In 2010 zou Kia/Hyundai al in de top 5 staan van grootste automerken ter wereld! Een gotspe, zo oordeelde men. Maar Kia en Hyundai hielden woord en voerden hun plan met militaire precisie uit. Beide merken besloten dezelfde motoren, dezelfde onderdelen en dezelfde technologie gebruiken. Dat bespaart kosten en vertaalt zich in een zeer competitieve prijs. Het verschil tussen de merken zit hem in het uiterlijk van de modellen."

"Anno 2020 is de chemie tussen beide bedrijven uitstekend: Kia mikt op een trendy, jong publiek dat veel belang hecht aan het design van de auto, terwijl Hyundai de wat meer behoudende klant bedient. "

Op het moment dat zij dezelfde auto zullen verkopen, zal de ene meer en de andere minder verkopen. Dat zag je ook bij de Atos, daarom werden beide modellen Hyundai. Sterker nog, bij bijna alle KIA en Hyundai modellen geldt dit bijna. En daar komt bij, en dat doen ze heel slim door de auto's zeg maar afwisselend op de markt te brengen blijven ze aandacht houden. Nieuwe KIA, facelift Hyundai, facelift KIA en nieuwe Hyundai (en zo maar door). Zo worden er (op papier) geen klanten weggesnoept bij elkaar.

Best slim eigenlijk!

Er zijn echt maar een paar modellen die amper iets verschillen. De Venga & iX20 meen ik, eerder de Sonata en de Clarus Magentis meen ik, of hoe dat kreng ook heette.

Oh ja, @ BMW 530d M, bedankt voor het compliment! (y)

Ik zie bij de 2e generatie Sportage en de 1e generatie Tuscon ook veel overeenkomsten , maar hier en daar ook wel weer verschillen. Maar bij hun opvolgers de ix35 en tuscon 3e generatie zijn de verschillen van het koetswerk wel ontzettend verschillend weer.

Terug
Bovenaan