De techniek van een auto

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
Hoe dan ook, het is hersteld, voor € 230 een nieuwe radiator + plaatsing. De oude was tot op de draad versleten, na een 200.000 km mag dat wel vind ik. Hoe lang gaat een radiator gemiddeld mee?
De motor wordt nu ook niet meer zo warm (voorbije maanden haalde het koelwater temperaturen van 105°C bij normaal rijden + de fan ingeschakeld) Maar denk niet dat de motor overhit is geraakt.

dieselbusje Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hoe lang gaat een radiator gemiddeld
> mee?
>

Kun je niets van zeggen. 1 steentje kan genoeg zijn!

Meestal is roest de oorzaak. (dus meer leeftijd dan kilometer gebonden)

het niet zo als je dan hard op de autosnelweg rijd dat je dan minder verbruikt met lange sprijdingen ?

Ik ben geen techniek mens (jammer genoeg), maar volgens mij heb je gelijk binito.;)

Hoeft niet per sé, want het gaat er meer om dat je in het ideale gebied zit. En daarbij is het niet altijd 'minder toeren is beter' Geelhoed kan daar meer over vertellen.

Dat kan ik wel. Maar plaatjes zeggen meer dan woorden.
img01.gif

@ bonito, je mag een post maar 1 keer plaatsen. Deze heb je al eens geplaatst.

Als je op de url van het plaatje zoekt met exacte zin krijg je een hoop uitleg:

Zoals deze https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3024285,3027188#msg-3027188

Ik heb nog een vraagje:

De snelheid waarmee de krukas ronddraait, waar hangt dat van af?

Ik denk zelf van het toerental want een compressor wordt ook op de krukas gezet (als ik me niet vergis) en werkt ook "harder" als je hoger in de toeren bent.

Klopt het ongeveer wat ik zeg?:}

ten eerste moet je weten wat een krukas is:

dit is een as die van de "op en neergaande" beweging van de zuigers, een ronde beweging maakt.
dus de krukas is de as die zorgt dat de aandrijving kan plaatsvinden.

kleine afbeelding voor duidelijkheid:
250px-Cshaft.gif

het rode is de krukas en het grijse zijn de zuigers.
de krukas gaat naar de versnellingsbak (via een koppeling)

dus het toerental van de krukas is het toerental van de motor, dus ligt aan hoesnel de zuigers op en neer gaan (3000 per minuut > dus 50 keer per seconde)

(klein bericht)

Een kruk(-)as is een excentrische as die een translerende beweging omzet in een roterende beweging, en is een essentieel onderdeel van de meeste diesel-, benzine- en andere verbrandingsmotoren. Ook in molens, en met name in zaagmolens, komt een krukas voor, maar dan om een roterende beweging om te zetten in een translerende beweging.

Meestal dient een krukas om de translatie van de zuigers om te zetten naar de gewenste cirkelbeweging van de wielen zodat er gereden kan worden. Maar ook in de elektrotechniek en vele andere technische disciplines wordt de krukas gebruikt om bewegingsenergie om te zetten.

Simpel gezegd is de werking als volgt; een krukas is een ronde staaf met daarop één of meerdere uitsteeksels (krukken) die via een drijfstang in verbinding staan met de bewegende zuigers. Als de zuiger beweegt, wordt de kruk weggeduwd en gaat de krukas draaien. Er zijn talloze vormen en maten, afhankelijk van de toepassing en de fabrikant, en soms is een krukas niet eens als zodanig herkenbaar omdat deze ook weer gemonteerd kan worden. De krukassen in de radiaalmotoren van vliegtuigen bijvoorbeeld zien er totaal anders uit dan die van een scooter.

Een krukas is een belangrijk onderdeel in alles wat een gemotoriseerde beweging maakt, en ze moeten tot op de millimeter nauwkeurig ontworpen worden omdat er veel druk op komt te staan. Bovendien hebben ze soms een zeer hoge rotatiesnelheid waardoor een kleine constructie- of montagefout tot grote beschadigingen kan leiden.

De krukas is uitgevonden door Al-Jazari, een Arabische uitvinder in 13de eeuws Irak (Mesopotamia).[1]

In Nederland is de krukas omstreeks 1592 opnieuw uitgevonden door de simpele boer Cornelis Corneliszoon van Uitgeest. Op 15 december 1593 is er octrooi voor verleend en op 6 december 1597 is octrooi verleend voor een verbeterde versie. Cornelis van Uitgeest pastte het toe in een houtzaagmolen, waarvan de tekeningen bewaard zijn gebleven. Door de krukas verliep het zagen 30 keer sneller dan het handzagen.

> ...tot op de millimeter nauwkeurig ontworpen
> worden omdat er veel druk op komt te staan.

hoezo nauwkeurig???:p

De Student Schreef:
@velthuis: diesel ;)

Anyway, het rendement van een benzinemotor (dus niet van de hele auto) ligt op 25-30%. Bij een dieselmotor met indirecte inspuiting is dat 30-35% en een dieselmotor met directe inspuiting is het rendement 38-40%. (bron: "Technische leergang - Thermodynamica van verbrandingsmotoren" ;))

Als je nu de mechanische verliezen búiten de motor (denk aan de aandrijving van allerlei componenten, maar ook je differentiëel bijvoorbeeld), dan kom je normaliter met een benzinemotor nog niet eens op 20% rendement uit (meestal zo'n 18%)

M.a.w.: als jouw benzinemotor 200pk (147kW) levert, dan komt daarvan ongeveer ((18/28)*200=) 129pk van op de weg terecht. Maar als je terugrekent, zie je dat je bij 28% rendement dus ((100/28)*147=) 525kW (dik 700pk!!!) aan potentiële energie ín die motor stopt, en er dus maar 200pk uitkomt ;)
Sorry dat ik reageer op een beetje oud topic maar het sluit erg aan bij de volgende overdenking die ik even kwijt wil:

Het wordt natuurlijk allemaal nog veel erger als je bedenkt dat van alle energie die een motor levert 90 to 95 procent wordt gebruikt om de auto voort te bewegen en slechts de resterende 5 tot 10 procent om de berijder van die auto (waar het uiteindelijk toch om gaat) voort te bewegen.

Met andere woorden: Van alle potentiële energie die je in de motor stopt wordt uiteindelijk maar 1 (5% van 20%) tot 4 (10% van 40%) procent daadwerkelijk zinvol gebruikt. De overige hoeveelheid potentiële energie wordt weggegooid en omgezet in warmte en de verplaatsing van een klomp metaal. Dit is toch wel heel erg onrendabel en eigenlijk erg onzinnig als je er eens langer over nadenkt. Dat moet toch anders kunnen, zeker in deze tijd waarin het behoud van een leefbare aarde volop in de aandacht staat.

Coen64 Schreef:

Dit is toch wel heel erg onrendabel en
> eigenlijk erg onzinnig als je er eens langer over
> nadenkt. Dat moet toch anders kunnen, zeker in
> deze tijd waarin het behoud van een leefbare aarde
> volop in de aandacht staat.

Aan de andere kant, wanneer je met een behoorlijke snelheid voortbeweegd wil je ook een veiligheidskooi om je heen, dat is dus geen weggegooide energie om die voort te bewegen. De techniek zou in staat moeten zijn om auto's veiliger, maar tegelijk lichter te maken (kan wel, kevlar e.d. maar = erg duur).

Heeft iemand toevallig een link met een hoop info over de Miller Cycle Engine en de Xerxes diesel? Ik weet er uiteraard wel wat van maar die stukjes die ik heb gelezen vrij kort en vroeg me af of iemand misschien meer weet

sequence Schreef:
> Coen64 Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> Dit is toch wel heel erg onrendabel en
> > eigenlijk erg onzinnig als je er eens langer
> over
> > nadenkt. Dat moet toch anders kunnen, zeker in
> > deze tijd waarin het behoud van een leefbare
> aarde
> > volop in de aandacht staat.
>
> Aan de andere kant, wanneer je met een behoorlijke
> snelheid voortbeweegd wil je ook een
> veiligheidskooi om je heen, dat is dus geen
> weggegooide energie om die voort te bewegen. De
> techniek zou in staat moeten zijn om auto's
> veiliger, maar tegelijk lichter te maken (kan wel,
> kevlar e.d. maar = erg duur).

Voortbeweegd?
Dan moed je ook nadenkd en staad schreifen

Renault RS, rthartog Schreef:
> Een krukas is een belangrijk onderdeel in alles
> wat een gemotoriseerde beweging maakt, en ze
> moeten tot op de millimeter nauwkeurig ontworpen
> worden omdat er veel druk op komt te staan.
> Bovendien hebben ze soms een zeer hoge
> rotatiesnelheid waardoor een kleine constructie-
> of montagefout tot grote beschadigingen kan
> leiden.

Krukassen van normale verbrandingsmotoren hebben nog een tikje kleinere toleranties; zou je een krukas hebben met een millimeter speling dan draai je je motor in no-time in de soep.

De speling tbv olie (smering) tussen de krukaslagers en de krukas ligt bij een normale motor rond de 0.070 mm, en kan bij racemotoren zelfs 0.0020 mm zijn! De "buiging" die een I4 krukas over z'n lengte mag hebben is normaal gesproken kleiner dan 0.030 mm, en bij sommige racemotoren zelfs maar 0.0050 mm. Dat komt dus behoorlijk nauwkeurig! Daarom is krukaswerk ook zo duur; het is niet "met de hand" te doen maar vereist dure precisiewerktuigen (met een gewone draaibank kom je niet ver).

Toet toet Schreef:
> Voortbeweegd?
> Dan moed je ook nadenkd en staad schreifen

Gaan we inhoudelijk discussiëren of mieren*uken over fieptouwjtes ? ;)

sorry dat laatste wat ik had toegevoegd was een artikel van een site die school veel gebruikt (www.timloto.org)
dat daar dingen in staan die misschien niet helemaal kloppen ligt niet aan mij:P
ik heb dat artikel niet doorgelezen haha

johnwoo Schreef:
> De speling tbv olie (smering) tussen de
> krukaslagers en de krukas ligt bij een normale
> motor rond de 0.070 mm, en kan bij racemotoren
> zelfs 0.0020 mm zijn! De "buiging" die een I4
> krukas over z'n lengte mag hebben is normaal
> gesproken kleiner dan 0.030 mm, en bij sommige
> racemotoren zelfs maar 0.0050 mm. Dat komt dus
> behoorlijk nauwkeurig! Daarom is krukaswerk ook zo
> duur; het is niet "met de hand" te doen maar
> vereist dure precisiewerktuigen (met een gewone
> draaibank kom je niet ver).

over wat voor een lengte hebben we het hier dan?
Bij een as van 1m lang is die 0,03 mm tolerantie inderdaad erg nauwkeurig, maar bij een as van 30 mm lang is dat al een stuk minder nauwkeurig.

Wortel Schreef:
> over wat voor een lengte hebben we het hier dan?
> Bij een as van 1m lang is die 0,03 mm tolerantie
> inderdaad erg nauwkeurig, maar bij een as van 30
> mm lang is dat al een stuk minder nauwkeurig.

Zoals in m'n post staat: het gaat dan om een normale inline 4 krukas ;)

zoiets dus:
l_krukas%20%201.jpg

ik bedoelde eigenlijk meer dat je maar een halve vormtolerantie opgaf.
De mierenneukmode stond bij mij aan.*-)

Dat komt dus behoorlijk nauwkeurig! Daarom is krukaswerk ook zo duur; het is niet "met de hand" te doen maar vereist dure precisiewerktuigen (met een gewone draaibank kom je niet ver).
De excentriciteit van een krukas is denk ik het grootste 'probleem'. om dat met de hand goed te krijgen. En het moet daarna ook nog goed uigebalanceerd zijn.

Nog een vraagje: hoe werkt stuurbekrachtiging? Hoe "weet" de bekrachtiging welke kant hij je moet helpen sturen? Komt het ook wel eens voor dat stuurbekrachtiging "tegen"werkt?
Is mijn ervaring juist dat een auto met stuurbekrachtiging, waarvan de stuurbekrachtiging uitvalt, zwaarder stuurt dan een auto zonder stuurbekrachtiging?

Granada 2,8i Ghia Schreef:
> Nog een vraagje: hoe werkt stuurbekrachtiging? Hoe
> 1-"weet" de bekrachtiging welke kant hij je moet
> helpen sturen? Komt het ook wel eens voor dat
> stuurbekrachtiging "tegen"werkt?
> 2Is mijn ervaring juist dat een auto met
> stuurbekrachtiging, waarvan de stuurbekrachtiging
> uitvalt, zwaarder stuurt dan een auto zonder
> stuurbekrachtiging?

1 daar begin ik niet aan, dat is gewoon te vinden

2-Ja, je moet een aantal dingen die je normaal helpen nu met handkracht verplaatsen en tevens is de geometrie van de voortrein van auto's met sbk. doorgaans al zodanig anders dat ze vvan nature al zwaarder sturen dan een soortgeijk model zonder sbk.

Ik wil wel proberen (:P)

Je hebt verschillende soorten stuurbekrachtiging: hydraulische, electrohydraulische en electrische.

De makkelijkste als eerst, electrische dus. Dat is gewoon een electromotortje dat meedraait als je stuurt. Dat motortje kun je op verschillende plaatsen inbouwen zoals aan de stuurstang of aan dat balkje met tandjes (ik weet er geen naam voor) die de roterende beweging van de stuurstang omzet in een laterale (naar links of rechts).

De hydraulische en electrohydraulische stuurbekrachtiging werken volgens hetzelfde principe alleen wordt de eerste direct aangedreven door motor en de laatste door een electromotor. Wat aangedreven wordt is een pomp die de vloeistofdruk verzorgt. In de stuurstang zitten gaatjes waardoor de vloeistof naar een kant loopt en zo drukt naar de kant waar je heen stuurt en zo dus het sturen lichter maakt.

Ik zal even een plaatje opzoeken.

Kan zo snel geen duidelijk plaatje vinden. Misschien iemand anders.

inderdaad de principe van de moment(koppel) is niet altijd te bergrijpen : kracht op een afstand
de waarde van de moment hangt af van de arm (afstand ) als de arm nul is dan de moment ook nul.

Nm is koppel of moment is ook kracht in dit geval maal de afstand ( arm ) wordt moment

je kan de moment begrijpen in de principe van een deur : de deur heeft scharnieren
om de deur te openen draai je hem met een koppel = de kracht van die uitoefent x de breedt van de deur.

Ook weer een vraag van mijn kant.

Waarom kunnen motors zoveel toeren draaien?

Even op een rijtje zetten.:}

- Een diesel draait weinig toeren. En bij een diesel zit de krukas verder van de motor af dan bij benzine. (als ik me niet vergis)
Dus dan zouden bij motoren de krukas heel kort op de motor zitten?

Ik weet wat een krukas is, wat een zuiger is, wat een vliegwiel is dus dat hoeven jullie niet meer uit te leggen.;) (Mocht iemand het willen uitleggen.:})

Het maximale toerental van een motor wordt voornamelijk beperkt door de snelheid van de zuigers. Als de zuigers een erg hoge snelheid hebben dan neemt de slijtage erg hard toe. Van belang is de "mean piston speed", ofwel de gemiddelde snelheid waarmee een zuiger beweegt. De pieksnelheid ligt natuurlijk hoger; de zuiger beweegt het snelst halverwege TDC (top dead center) en BDC (bottom dead center). (in de praktijk is dat niet precies halverwege, en speelt ook de richting mee, maar het gaat hier om het principe).

Wanneer deze gemiddelde zuigersnelheid minder dan 18 meter/seconde ligt zal de motor weinig slijtage kennen en over het algemeen lang meegaan. Tussen de 18 en 21 meter/seconde is een beetje een compromis tussen vermogen en betrouwbaarheid, en een goed ontworpen blok en degelijke materialen zijn vereist om het geheel toch betrouwbaar te houden. Boven de 21 meter/seconde gaat slijtage erg hard meespelen, en wordt het erg moeilijk om dat te compenseren met steviger materialen. Dit is racemotoren-gebied, waarbij betrouwbaarheid minder belangrijk is.

De zuigersnelheid hangt niet alleen af van het toerental, maar ook van de slag die de zuiger maakt, ofwel de afstand die de zuiger aflegt van TDC naar BDC. Hoe kleiner de slag is, hoe lager de zuigersnelheid, of omgekeerd: hoe kleiner de slag, hoe meer toeren je kan maken. Om de slag kleiner te maken zonder de cilinderinhoud te verkleinen (waardoor het vermogen achteruit zou gaan) moet de boring groter worden.

Motoren waarbij de boring precies gelijk is aan de slag worden "square" genoemd (de Nederlandse term ervoor ken ik niet). Een motor waarbij de boring groter is dan de slag wordt "oversquare" genoemd; dit zijn meestal motoren die veel toeren kunnen maken. Behalve een lagere gemiddelde zuigersnelheid (zie bovenstaande paragrafen) heeft een korte slag nog een voordeel: er komen minder zijdelingse krachten op de krukas te staan, iets wat ook weer gunstig is om de boel stabiel te houden bij hogere toeren. Verder betekent de (relatief) grotere boring dat er grotere kleppen kunnen worden gebruikt. Nadeel van de kortere slag is dat deze minder koppel oplevert, dus onderin de toeren geeft de motor minder thuis. Het vermogen komt dus vooral uit de toeren, en minder uit de kracht van een enkele arbeidsslag.

Een motor waarbij de slag groter is dan de boring wordt "undersquare" genoemd. Dit zijn lage-toeren motoren die vaak een hogere compressieverhouding hebben. Diesels zijn doorgaans undersquare ("longstroke") motoren. De verbranding van undersquare motoren is meestal wel beter en schoner.

De reden dat de motoren van motorfietsen zoveel toeren kunnen draaien is dus dat ze een korte slag hebben om de gemiddelde zuigersnelheid binnen de perken te houden. Die korte slag danken ze aan een kleine cilinderinhoud en het feit dat ze oversquare zijn. Daarnaast maken ze gebruik van hoogwaardige, sterke (en dus relatief dure) materialen die toch licht zijn om de massa van de bewegende onderdelen laag te houden.

Nog een artikeltje hierover: https://g-speed.com/pbh/bore-vs-stroke.html

Geelhoed Schreef:
> "square" genoemd (de Nederlandse term ervoor ken
> ik niet
> Vierkant ;)
>
> onder vierkant voor lange slag motoren en over
> vierkant voor korte slag.

Haha, soms is het zo simpel! Ik wist niet dat de Nederlandse term gewoon de letterlijke vertaling is :D

Nog een vraagje:

De klassieke auto's waarin ik heb gereden (VW Kever, MG, Ford Granada) remden super goed op de motor. Bij 80 naar 3 voor het stoplicht, hoefde je maar een klein beetje bij te remmen.
Moderne auto's doen dit niet meer.
Kunnen jullie verklaren hoe dit komt?

@ Granada 2,8i Ghia: ik durf je geen zekerheid te geven maar ik denk dat dit aan het vliegwiel ligt.

Het vliegwiel zorgt ervoor dat de auto niet zo hard afremt als je gas los laat en zorgt dat de auto wat mooier oppakt. Ik hoor het wel als het niet klopt.:}

Dus als bij oudere auto's een vliegwiel ontbreekt/minder goed is zou het daarom kunnen zijn dat ze sneller afremmen.

BandenSmoker Schreef:
> @ Granada 2,8i Ghia: ik durf je geen zekerheid te
> geven maar ik denk dat dit aan het vliegwiel ligt.
>
>
> Het vliegwiel zorgt ervoor dat de auto niet zo
> hard afremt als je gas los laat en zorgt dat de
> auto wat mooier oppakt. Ik hoor het wel als het
> niet klopt.:}
>
> Dus als bij oudere auto's een vliegwiel
> ontbreekt/minder goed is zou het daarom kunnen
> zijn dat ze sneller afremmen.

100% nonsens

BandenSmoker Schreef:
> ik durf je geen zekerheid te
> geven
>
> Maar goed dat ik dat erbij heb gezegt dan.;)

Gezegt?

Ik ben nou eenmaal geen taalgenie.

Maar je begrijpt me heus wel.

Ik zal erop letten.

wat maakt het uit.
we discuseren hier niet over de techniek van de nederlands taal maar van de auto ;)

ik had ook een vraag trouwens, misschien beetje domme vraag-.-

maar als je gas geeft, wat gebeurt en dan eigenlijk in de motor?
gaan de kleppen verder open, en dat er dan dus meer verbrand wordt, en de auto daardoor sneller gaat:p

zou wel geinig zijn als iemand dit wou uitleggen, of me verwijzen naar iets waar het al uitgelegd is =)

bij voorbaad dank!
Elian.

@ Elian: als je gas geeft gebeurt er het volgende:

- Bij een benzinemotor gaat de gasklep verder open, afhankelijk van de stand van het gaspedaal, en wordt er tegelijkertijd meer benzine ingespoten. De gasklep bevindt zich tussen luchtfilter en inlaatklep(pen). De benzine wordt vlak vóór de inlaatklep(pen) ingespoten. De motor kan dus meer brandbaar mengsel (benzine/lucht) aanzuigen en levert meer kracht.

- Bij een diesel wordt er meer dieselolie in de cilinders ingespoten, afhankelijk van de gaspedaalstand, een gasklep ontbreekt. Een dieselmotor zuigt dus altijd onbeperkt lucht aan, voorzover de inlaatkanalen dat toelaten. Doordat er meer dieselolie ingespoten wordt, verbrandt er ook meer hiervan in de al aanwezige lucht en de motor levert meer kracht.

Elian Schreef:
> we discuseren hier niet over de techniek van de nederlands taal maar van de auto ;)

En dat is maar goed ook:

> bij voorbaad dank!
> Elian.

- Een diesel draait weinig toeren. En bij een diesel zit de krukas verder van de motor af dan bij benzine. (als ik me niet vergis)
Dus dan zouden bij motoren de krukas heel kort op de motor zitten?
Correct me if I'm wrong, maar volgens mij had die "toerenbeperking" van dieselmotoren (hoog in de 5000 min[sup]-1[/sup] meen ik) te maken met de verbrandingstijd van een lucht/diesel-mengsel. 12000 min[sup]-1[/sup] "kan" dan gewoon niet, want tegen de tijd dat de zuiger met de uitlaatslag bezig zou gaan, is de verbranding nog aan de gang.

Elian Schreef:
> wat maakt het uit.
> we discuseren hier niet over de techniek van de
> nederlands taal maar van de auto ;)
>
>
> bij voorbaad dank!
> Elian.

Discuseren?
voorbaad?

Terug