De techniek van een auto

• Onderwerp starter Onderwerp starter -
  • Startdatum Startdatum
Manospeed schreef:

Waarom moet men een auto eigenlijk aanduwen in de tweede versnelling? Als je hem in de één zet dan hoef je toch minder hard te rennen

In de twee of de drie krijg ik de meeste auto's nog wel door de compressie geduwd. In de eerste versnelling geeft het altijd van die rare tandafdrukken in de kofferklep:}

En waarom is de compressie groter in de 1e versnelling? Hier begrijp ik de logica niet achter?

GTR schreef:

En waarom is de compressie groter in de 1e versnelling? Hier begrijp ik de logica niet achter?

De compressie is niet groter maar de 1e versnelling (of vertraging, zo je wil) is groter, waardoor je meer kracht nodig hebt.
Omgekeerd heeft de auto in de 1e ook de meeste trekkracht

Ik begrijp het niet je hoeft de auto toch sowieso niet door de compressie heen te duwen bij aanduwen? Duwen, en als de auto snel genoeg rolt de koppeling laten schieten en hopen dat hij aangaat?

Misschien past het hier niet maar ik neem aan dat je het verschil tussen 15 en 17" echt goed merkt?

Op een V70, https://auto-diversen.marktplaats.nl/onderdelen-volvo/67030214-tethys-lm-17-inch-winterbanden-michelin-alpin.html?return=eJwlx%2BEKgyAUhuF7Cdq%2FclasMGK0O5E8oGQe0bNWG7v3Kfvzvc8nBRcfI65jFPzWiSKCDIseNZEXjK3owdWbDCt5KyXF2lkmn4SVMjuECI6hUxAUWHDVjnZHtgx9rWmz98NO%2FKLiRFi2My%2Fbh00zd0NWkzT0WZT0Nj7zSMw9%2F11fqQSkz5geRpNuc%2FETL8bvD9uBOgw%3D&df=1&fta=eNo9jcsKgzAQRf9lFq6TaNXewW%2BRgNKGTlE6qY%2BK%2F94opcsD95zrUWJT1KD3S9rJixIrLlfQIo3NOm3iAMtiUdQsDnXFEvEJI8sClhX8mBH7eF%2BVBw1w2djYI1GARn%2FriUPSFTkodKntYbEFGD4%2Fy8rkxtmCeFekz6df2sNKw%2B7UHMjPR86A6MfTn%2FcvmAA3yg%3D%3D

GTR schreef:

Ik begrijp het niet je hoeft de auto toch sowieso niet door de compressie heen te duwen bij aanduwen? Duwen, en als de auto snel genoeg rolt de koppeling laten schieten en hopen dat hij aangaat?

En als je de koppeling loslaat heb je niet met de compressie te maken?
Probeer het gewoon eens in 1 ....

Als je snel genoeg duwt geen probleem. Uiteraard blijf je niet duwen maar als die snel genoeg rolt laat je hem los en kan de bestuurder de koppeling laten schieten. Zo stom om te blijven duwen is natuurlijk niemand, ofwel. :S

Maar ik begrijp nu inderdaad ook dat het makkelijker is om in de 2 (of nog makkelijker de 3?) aan te duwen in de 4 en in de 5 kan natuurlijk niet om dat die dan ondertoeren maakt en alsnog afslaat?

GTR schreef:

Maar ik begrijp nu inderdaad ook dat het makkelijker is om in de 2 (of nog makkelijker de 3?) aan te duwen in de 4 en in de 5 kan natuurlijk niet om dat die dan ondertoeren maakt en alsnog afslaat?

In 3, 4 of 5 maakt ie te weinig toeren om aan te slaan inderdaad.
Dat van die 2 is in de praktijk de beste optie gebleken...

quattro GmbH schreef:

Misschien past het hier niet maar ik neem aan dat je het verschil tussen 15 en 17" echt goed merkt?

Op een V70,

Ja klopt. 15 inch rijdt veel rustiger en comfortabeler dan 17 inch omdat er meer band is, en ook banden veren in. Nou wordt dat wel steeds meer weggewerkt door de nieuwere technieken volgens mij, maar je zal het nog altijd goed merken.

Als een motor in 'closed loop' mode draait, gaat deze dan alleen uit van lambdasonde waarden en wordt de LMM helemaal niet gebruikt? Hoe zit dat precies?

@ GTR: Technical: Branstofvoorziening en Ontstekings Overview staat het in....

Hallo, ben net nieuw op dit forum en heb een paar vragen.

Ik ben zeer geinteresseerd in auto's logisch anders kom je niet op dit forum, maar van de techniek weet ik heel weinig af en daar wil ik me dus in verdiepen.

Wat betekent nu eigenlijk, een 2.4 liter V6 motor, wat houd 2.4 liter in.
Wat betekent een 4 wiel aangedreven auto.

Ik hoop dat jullie daar op willen antwoorden.

Dank u.

Bij een V6 staan de cilinders onder een hoek van 60 graden en een 4-wiel aangedreven auto heeft 3 differentieels.:}

Bolbuyk schreef:

Bij een V6 staan de cilinders onder een hoek van 60 graden en een 4-wiel aangedreven auto heeft 3 differentieels.

Oke, maar het is toch zo, hoe meer cilinders hoe meer vermogen, als je meer cilinders hebt heb je ook meer zuigers, en dus meer compressie of niet. Maar wat houdt die 2.4 liter dan eigenlijk in.

Speeddude schreef:

Oke, maar het is toch zo, hoe meer cilinders hoe meer vermogen,
Kan, hoeft niet per sé.

als je meer cilinders hebt heb je ook meer zuigers
Klopt. Elke cilinder heeft 1 zuiger

Voor de mierenneukers onder ons: in zo goed als 100% van het wereldwijde wagenpark met IC-engines, tenminste...

en dus meer compressie of niet.
Kan, maar compressie en het aantal zuigers staat niet direct met elkaar in verhouding.

Maar wat houdt die 2.4 liter dan eigenlijk in.
Dat is het volume van de verplaatsing die alle zuigers bij elkaar veroorzaken.

Hoe is je engels? Anders zou ik eerst https://en.wikipedia.org/wiki/Internal_combustion_engine en https://auto.howstuffworks.com/engine.htm even doornemen. Daar moet je al antwoord op jouw vragen kunnen vinden.

Het volume houdt dus eigenlijk in de kracht die de zuigers bij elkaar veroorzaken.

Speeddude schreef:
Oke, maar het is toch zo, hoe meer cilinders hoe meer vermogen,

Kan, hoeft niet per sé.
Het is wel gebruikelijk, meer cilinders betekent bij gelijke inhoud dat de zuigers kleiner en lichter zijn. Daardoor kunnen ze sneller op en neer en leveren meer vermogen.

speccyl.jpg

Oke dus als ik het goed begrijp is het zo:

Een 2.4 liter motor heeft meer vermogen dan een 1.9 liter motor.
Dat komt omdat er meer volume is dat betekent dus eigenlijk meer kracht, want hoe hoger de kracht van de zuigers hoe meer compressie er komt.

Meer volume betekent dat je per arbeidsslag van de zuiger meer benzine kunt verbranden en dus meer arbeid levert.

Geelhoed schreef:

Meer volume betekent dat je per arbeidsslag van de zuiger meer benzine kunt verbranden en dus meer arbeid levert.

Oke, het is dan dus logisch dat een 3.6 liter motor meer vermogen levert dan een 2.4 liter motor, omdat bij de 3.6 liter motor er meer benzine verbrandt kan worden, het volume aantal is hoger.

Volume kan je toch eigenlijk wel vergelijken met kracht.

Ja. Kracht wordt in de autowereld aangeduid met "koppel".
Dat is de kracht waarmee de exploderende gassen in de cilinder op de zuiger drukken, en de krukas laten draaien.

Geelhoed schreef:

Ja. Kracht wordt in de autowereld aangeduid met "koppel".
Dat is de kracht waarmee de exploderende gassen in de cilinder op de zuiger drukken, en de krukas laten draaien.

Oke want hoe meer inhoud (volume) er in de cilinder kan, hoe meer compressie er ontstaat, het is toch ook zo hoe krachtiger de zuigers heen en weer gaan hoe meer compressie er ontstaat en je dus harder kan, de cilinderinhoud wordt toch aangegeven met cc. Kan je dat koppel misschien iets uitgebreider uitleggen.

Wat weet u er overigens veel van af.

Doe maar geen u, dan voel ik me zo oud!

Koppel is 'ronddraaiende kracht'. Eigenlijk heet het moment maar in de volksmond koppel. Denk aan het losdraaien van een bout, je levert een kracht op het einde van je steeksleutel. Het product van de kracht en de lengte van de steeksleutel is het moment. Neem je nu een langere steeksleutel is het moment op de bout dus groter en is het makkelijker om hem los te draaien.

Vermogen is met welke snelheid je die kracht kunt leveren.

Geelhoed schreef:

Doe maar geen u, dan voel ik me zo oud!

Koppel is 'ronddraaiende kracht'. Eigenlijk heet het moment maar in de volksmond koppel. Denk aan het losdraaien van een bout, je levert een kracht op het einde van je steeksleutel. Het product van de kracht en de lengte van de steeksleutel is het moment. Neem je nu een langere steeksleutel is het moment op de bout dus groter en is het makkelijker om hem los te draaien.

Vermogen is met welke snelheid je die kracht kunt leveren.

Oke, eerlijk gezegd begrijp ik dit verhaal niet helemaal goed, zou je het misschien iets makkelijker kunnen uitleggen.

Bij voorbaat dank.

Nee, veel makkelijker kan ik het niet.
Ik kan het wel verduidelijken met een plaatje
Fysik_vridmoment.png

de blauwe tau is het moment, F is de kracht en r is de arm.
Het moment is "kracht maal arm"

Mag ik vragen of je natuurkunde op school krijgt? Daar wordt dit vast uitgelegd.

Geelhoed schreef:

Nee, veel makkelijker kan ik het niet.
Ik kan het wel verduidelijken met een plaatje

de blauwe tau is het moment, F is de kracht en r is de arm.
Het moment is "kracht maal arm"

Mag ik vragen of je natuurkunde op school krijgt? Daar wordt dit vast uitgelegd.

Nee geen natuurkunde.

Zou iemand hier mij misschien de werking van een versnellingsbak willen uitleggen. Waar dient de versnellingsbak voor, wat heeft hij voor functie, waar is hij van gemaakt.

Bij voorbaat dank.

Speeddude schreef:

Zou iemand hier mij misschien de werking van een versnellingsbak willen uitleggen. Waar dient de versnellingsbak voor, wat heeft hij voor functie, waar is hij van gemaakt.

Bij voorbaat dank.

Eeen versnellingsbak dient om te versnellen, de functie is om te ..... versnellen.
Hij is gemaakt van ijzer.

Mwoah ,je praat eigenlijk over een vertragingsbak, maar dat terzijde. De bak reduceert het toerental wat van de prise-as afkomt, namelijk.

@ Timm: meestal wel, maar niet altijd. Er zijn ook auto's met overdrive. Die laten de wielen meer toeren draaien als dat de motor draait....

Wat is het nu, is de versnellingsbak er om te versnellen, of om te vertragen, en wat is precies zijn functie. Zouden jullie dat misschien ietsje duidelijker kunnen uitleggen.

Bij voorbaat dank.

We willen wel uitleggen, maar er staat ook al heel veel in dit topic! Als je die een beetje doorneemt weet je al flink wat!

product of me schreef:

We willen wel uitleggen, maar er staat ook al heel veel in dit topic! Als je die een beetje doorneemt weet je al flink wat!

Ik ben dit gehele topic ook al aan het doornemen maar tot nu toe ben ik nog niets tegengekomen over een versnellingsbak dus maar we zoeken verder.

KS-Engineering schreef:

@ Timm: meestal wel, maar niet altijd. Er zijn ook auto's met overdrive. Die laten de wielen meer toeren draaien als dat de motor draait....

Onzin maar weer eens!
Ik neem aan dat je de uitgaande as van de vernellingsbak bedoelt, de vertraging van het differentieel is zo'n 3,5 tot 4, en zo'n overdrive heb ik nog nooit gezien! De uitgaande as kan dan wel sneller draaien dan de ingaande maar de wielen gaan altijd langzamer dan de motor.

Meestal is de 4e versnelling een 1 op 1 verhouding tussen ingaande en uitgaande as. 5 en 6 versnellen iets. 1,2 en 3 vertragen.

Speeddude schreef:

Wat is het nu, is de versnellingsbak er om te versnellen, of om te vertragen, en wat is precies zijn functie. Zouden jullie dat misschien ietsje duidelijker kunnen uitleggen.

Bij voorbaat dank.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging om 14-01-07 19:38 door Speeddude.

TROLLALERT

Geelhoed schreef:

QuoteKS-Engineering schreef:

Onzin maar weer eens!
Ik neem aan dat je de uitgaande as van de vernellingsbak bedoelt, de vertraging van het differentieel is zo'n 3,5 tot 4, en zo'n overdrive heb ik nog nooit gezien! De uitgaande as kan dan wel sneller draaien dan de ingaande maar de wielen gaan altijd langzamer dan de motor.

Meestal is de 4e versnelling een 1 op 1 verhouding tussen ingaande en uitgaande as. 5 en 6 versnellen iets. 1,2 en 3 vertragen.

Hij was de eindreductie gewoon vergeten.

Factor 4 valt wel mee. Dan heb je wel een erg korte differentieel ratio. ligt eerder in de buurt van de 3. Maar die was ik iederdaad vergeten. Officieel hoord dat trouwens niet bij de versnellingsbak. Maar je hebt gelijk dat de wielen niet even hard draaien als het motortoerental....

www.welting.eu

https://www.rijnijssel.nl/mvt/Welting%20auto%20techniek.htm#Overbrengingen

https://www.rijnijssel.nl/mvt/bestanden/versnellingsbak.wmv

Geelhoed schreef:

QuoteKS-Engineering schreef:

Onzin maar weer eens!

Dus een vertragingsbak, zonder vertragingen valt er met een auto niet te rijden.

Je kunt heel goed met een 4 bak rijden, in de jaren 80 deden we niet anders.

Omdat nu meer vermogen in is , komen er steeds meer 6 bakken. Ik snap niet dat een normaal mens een 6 bak wil ,dat betekent nog meer schakelen. En idd de 4 is meestal 1op 1

Nu we het toch over versnellingsbakken hebben, heb ik nog een vraagje..

Hoe komt het dat wanneer je met een automatische versnellingsbak rijd en je gaat remmen de auto vaak veel abrupter lijkt te remmen dan wanneer je met een handgeschakelde auto rijd. Komt dit door de constructie van het rempedaal?? of zit er in de automaat een mechanische dat de auto extra laat afremmen?

Ben er wel benieuwd naar, ben het eigenlijk vergeten te vragen toen we het er laatst op school over automaten hadden.

Bij voorbaat dank.

Gr Mozes

Hmz de automatisch geschakelde auto zal altijd wat aandrijfkracht doorsturen naar de wielen, misschien dat je daardoor denkt dat het abrupter gaat.

Dit lijkt me niet per definitie waar.

Een vraagje over oliën. Er wordt altijd een viscositeit gemeten bij 100 en 40 graden (en een viscositeitsindex die iets zegt over de verhouding van die 2). Maar verloopt de viscositeit eigenlijk lineair met de temperatuur?

Ik zou namelijk van een aantal versnellingsbakoliën de viscositeit bij 0 graden willen berekenen. Maar ik vroeg mij af of dit zomaar kan door de viscositeit bij 100 en 40 lineair door te trekken!?

Terug
Bovenaan