Guest
Niet? Bij ons wel. :TDe Student schreef:
En jíj noemt jezelf wél student? Academicus? Plaatjes kijken levert geen studiepunten op, neem ik aan?
(151 ECTS and counting...)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Niet? Bij ons wel. :TDe Student schreef:
En jíj noemt jezelf wél student? Academicus? Plaatjes kijken levert geen studiepunten op, neem ik aan?
151/xxx?Redline schreef:
(151 ECTS and counting...)
HomokineetGTR schreef:
-homokeniet (ook iets dieper op de stuurininrichting ingaan)
koppakking
Het is 151/160. Maar als het goed gaat, dan zit ik over twee maanden op 180/180.De Student schreef:
151/xxx?
De Student schreef:
Ik zit inmiddels op een voor mij belachelijk hoog percentage van 100% behaalde studiepunten Da's ook weleens leuk voor de verandering
Die delta houd je niet langer dan een jaar vol.De Student schreef:
Maar aan de andere kant: als P voor het slagingspercentage staat, dan is dP tussen de UT en de HTS wel ruim 75%
De rechter is een haakse V8 zo te zien? Daar zitten dan dus ook 2 drijfstangen per tap op, alleen hoeft die niet te verspringen omdat de cilinders in 1 bank onderling geen hoek maken. Dit plaatje is bedoeld om te laten zien dat een W8 compacter is dan een V8, lijkt meDe Student schreef:
Deze foto maakt het hopelijk nog duidelijker (het gaat om de linkse krukas, van een W8):
plaatje
Daar zie je (vooral bij de bovenste 3 kruktappen) dat de tap uit 2 schijfjes bestaat. Op elk schijfje past een drijfstang, dus op 4 tappen passen zo 8 drijfstangen.
Euh...De Student schreef:
Ik ga maffen trouwens, leg jij nog ff de werking van een homokineet aan GTR uit?
Geelhoed schreef:
Homokineten zijn behoorlijk ouderwets, zo kan het ook:
Redline schreef:
QuoteDe Student schreef:
Ik ga maffen trouwens, leg jij nog ff de werking van een homokineet aan GTR uit?
Euh...
Ik weet alleen dat de homokineet een flexibele koppeling is die de energie van de aandrijfsas aan de wielen doorgeeft.
Toet toet schreef:
QuoteGeelhoed schreef:
Dat is ook een homokineet.....
Geelhoed schreef:
QuoteToet toet schreef:
QuoteGeelhoed schreef:
Dat is ook een homokineet.....
Je hebt gelijk, de ouderwetse is een kruiskoppeling en de nieuwere een lobro joint
GTR schreef:
Ik zou ook wel eens willen weten wat een startmotor nu precies doet, en wat er precies gebeurd als je de sleutel van het contact omdraait
johnwoo schreef:
De startmotor drijft een klein tandwiel aan, welke ingrijpt op het getande vliegwiel.
Dat kleine tandwieltje is een zogenaamde "Bendix-drive" - hij grijpt normaal niet aan, maar als zijn as sneller wordt aangedreven (door de startmotor) dan het tandwiel welke hij aandrijft (het vliegwiel), schuift hij over z'n as om aan te grijpen, en op die manier met het vliegwiel, de motor (krukas, kleppen, etc) aan te zwengelen. Zodra de snelheid van het vliegwiel groter wordt, schuift het tandwieltje automatisch weer terug
Dat Bendix tandwiel (genoemd naar de uitvinder) ziet er zo uit:
De linker is de normale stand; de rechter de stand tijdens starten.
Nog een plaatje, aan de rechterkant zie je een stukje vliegwiel:
Nog wat info op wikipedia:
1 keer gewijzigd. Laatste wijziging om 12-04-06 21:11 door johnwoo.
johnwoo schreef:
Het startrelais staat los van de manier van aangrijpen op het vliegwiel...
Lees de eerste alinea over de electric starter nog eens van het wikipedia artikel, en dan met name de laatste zin: "Modern starter motors have a "bendix" — a gear and integral freewheel, or overrunning clutch, that enables the flywheel to automatically disengage the pinion gear from the flywheel when the engine starts."
Dus die Bendix koppeling wordt dan misschien niet meer gebruikt om aan te grijpen, maar nog wel om te ontkoppelen zodra het vliegwiel sneller gaat draaien (wanneer de motor start).
Maar ik vind het ook wel leuk om het zo uit te leggen hoor Kom je naar de meeting? Dan neem ik wel wat spul mee
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?11,2061060furious schreef:
Waar is die meeting?
Mijn 'stelling': nagenoeg elke (zoniet elke) turbo motor blaast zijn overdruk af op het moment dat je gas los laat, dus bij een handgeschakelde bak ook als je schakelt. En dit afblazen hoor je, soms hard en soms hard. (afhankelijke van auto/ turbo enz)
En volgens 'de ander' is dit onzin: 'kijk maar naar tdi tjes' en hij had meegereden in een Audi A3 2.0 TFSI automaat met 200pk, daar heeft hij niks gehoord van afblazen.
Ben ik nu gek of hij ?
Is er niet zoiets als 'autotechniek voor dummies'?GTR schreef:
Weet jij boeken waarin dingen duidelijk in het nederlands worden uitgelegd zonder dat er TE diep (voor een leek) op dingen in wordt gegaan En wat ook nog eens betaalbaar is, dan hoor ik het graag.
Dat 'afblazen' wat je hoort is de dumpvalv of wastegate
Volgens mij heeft het bij het loslaten van je gaspedaal te maken dat je turbo nog een moment door veel uitlaatgassen wordt aangedreven, terwijl er dan al minder lucht de cilinders in gaat (toerental daalt). Er wordt dan dus heel even teveel lucht aangezogen, waardoor de druk in het inlaattraject (te) hoog oploopt. Remedie: een overdrukklep/-ventiel dat op dat moment opengaat. Dat sist inderdaad even.
Weet jij boeken waarin dingen duidelijk in het nederlands worden uitgelegd zonder dat er TE diep (voor een leek) op dingen in wordt gegaan En wat ook nog eens betaalbaar is, dan hoor ik het graag.
Ligt eraan hoe basis, dat een auto brandstof nodig heeft weet ik bijvoorbeeld wel (bij wijze van spreken)
Nee, dat lijkt me niets.GTR schreef:
Lijkt je dat wat redline?
Ik zou ook de bovenste kiezen. Maar ze lijken me allebei wel leuk en leerzaam.GTR schreef:
Dit boek leek mij wel aardig:
of
Ik wil eigenlijk voor het eerste gaan, lijkt me leuk en leerzaam om wat te leren/ lezen over autotechniek.