De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

De lijst weer even doorgelopen, toch weer verbazingwekkend af en toe wat er wordt gedemonteerd. Voorbeeldje:

Foto0301b-1.jpg

R.I.P.

Zonde!

Wellicht kan deze Forman (tijdelijk) doorgaan voor de oudste?

Kenteken: 59-FL-SK
Datum eerste toelating: 25-09-1992

Op de site van de Skoda-club vond ik nog een oudere Favorit, maar er zullen er vast nog wel ouder zijn. Van Oudejaarsdag 1991: DJ-ZG-09.

DSCF7590.jpg

Een aanscherping van de jongste Renault Clio I.

Kenteken: TN-DN-89
Datum eerste toelating: 29-05-1998

Dan hoop ik niet dat-ie in deze staat is gedemonteerd...

Jongste Audi 80, een zeer bijzondere uitvoering (2.0E quattro) van 02-09-1996. Toen was de A4 er al twee jaar... kenteken PN-JV-05

Grotefoto-8FZZS4OG.jpg

Grotefoto-R7EGAUVS.jpg

Grotefoto-RIJ7OSVK.jpg

Ik kwam een paar dagen terug een New Beetle tegen met TZ kenteken. Dat is dus één van de vroegste. Was een Amerikaanse uitvoering, dus al geïmporteerd voordat ie hier leverbaar was (dat is toen heel veel gebeurd met de New Beetle). Ik hoop 'm nog eens te treffen, volgens mij was het een rode.

Sterker nog: Pon heeft een partij Amerikaanse versies hierheen gehaald en verkocht aan mensen die er vooraf op ingetekend hadden. De eerste officiële New Beetles waren dus US-versies. Het duurde overigens langer om ze te verkopen dan in eerste instantie gehoopt... er zijn verschillende mailings overheen gegaan.

Ik zie net dat de oudste Ascona C (HG-24-GP) van 25-09-1981 vorige maand is gedemonteerd.. :S
De oudste die ik nog kon vinden (met apk) is de HJ-47-ZY van 02-01-1982 (dit jaar 25 jaar in bezit van de huidige eigenaar).

Dan weet ik nog een kandidaat voor de oudste Ascona C,de HG-57-KZ,van 1 oktober 1981, 1of 2 weken terug heb ik die auto nog gezien.

De oudste Citroën SM:

Kenteken: 03-05-PK
Datum eerste toelating: 18-09-1970

De jongste Citroën SM:

Kenteken: 44-GK-42
Datum eerste toelating: 20-08-1975

@Wouter,

De 03-02-PK, 03-03-PK en de 03-04-PK bestaan ook nog alle drie, en zijn ook van 18 september 1970.:)

Astrawez zei:
Wel toevallig zeg!! Alleen hebben de nummers 2 en 4 geen A...PK meer. *-)

Dat is geen vereiste voor vermelding in de lijst. Ik ga er vanuit dat beide exemplaren deel uitmaken van een verzameling of handelsvoorraad en met niet al te veel moeite weer rijklaar gemaakt kunnen worden.

Ik heb niet veel verstand van Mercedes maar is die 190 niet veel ouder? Het lijkt er eentje van de eerste serie tot 1989 ongeveer...

Wat zou de oudste Swift II GTI zijn? Ik kwam dit verschrikkelijke ding een paar jaar geleden tegen (inmiddels is hij gesloopt, en dat vind ik eigenlijk niet heel erg), en dat leek me een behoorlijk vroege. Of was de GTI al direct bij de introductie van de tweede generatie Swift leverbaar?

24wr22o.jpg

Even het Autovisie jaarboek 1989 erop nageslagen: de Europese introductie was op de autoshow in Birmingham van 1988 en daar stond zelfs alleen de GTI. Dus waarschijnlijk was de GTI wel direct leverbaar.

929V6 zei:
Ik heb niet veel verstand van Mercedes maar is die 190 niet veel ouder? Het lijkt er eentje van de eerste serie tot 1989 ongeveer...

Volgens de advertentie is het een 190 die aangepast is door Jan des Bouvrie. Kennelijk zijn daarom de Sacco-bretter in een andere kleur gespoten. De datum eerste toelating is overigens 25 februari 1994, zo'n 12 jaar na de introductie van de W201 dus!

De W201 heeft, in tegenstelling tot de W124 en de W140, altijd oranje knipperlichten af-fabriek gehad.

Zie net een audi TT rijden met XX op de platen, zonder spoiler en in zeer goede staat, kleur blauw.
Ongeveer maart 1999 dus, eentje van de oudsten?

Nou nee hoor, ik zag hem rijden en hij viel op omdat er geen spoiler op zat, dit betekend dat het een hele vroege is.
In de openingspost ontbreekt zelfs de jongste/oudste.

Zou er een tt ouder zijn dan XX

November 1998 pas, dus heel veel zullen er niet zijn. Niet alleen waren de wachtlijsten lang, ook zijn er nog maar vrij weinig origineel Nederlandse exemplaren te vinden van die leeftijd. XX is een mooi uitgangspunt denk ik.

Jongste Lancer. NG-NF-27
https://www.speurders.nl/overzicht/autos/f_particulier_zakelijk-particulier%2Czakelijk/f_bouwjaar-voor%201995%2C1995%20tot%201997/mitsubishi-lancer-1600-sohc-2wd-4drs-glxi-138813799.html?sr_ab=0
138813799_3_big.jpg

138813799_1_big.jpg

Leuke auto trouwens. Jammer van die speakers op de hoedenplank.

1 minuut zoeken op Gaspedaal na 4 import exemplaren een origineel Nederlandse gevonden: Audi TT XH-XR-04 van 25-11-98.
0243000803003.jpg

Voor de liefhebbers: de oudste Audi 100 type 44 van Nederland stond gisteren te koop in het Autotron
2vm6kxz.jpg

1pysep.jpg

Ik zag dat de Volvo 460 nog niet in de lijst staat.
Hier een oude gevonden: https://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/volvo/460-sedan/1205679
YT-29-ZP, 08-10-1990

Jammer dat het dan zo'n mismaakt exemplaar moet zijn. Wel een goede vondst! (tu)

Maar weer eens wat opgezocht:

Oudste Seat Malaga zonder APK: NP-41-RV, 02-09-1985

Oudste Talbot Solara zonder APK: GK-38-FL, 22-10-1980
Tot nu toe oudste met APK: 1-KFT-13, 22-05-1981, maar dat moet ouder kunnen

Stif zei:
Nou nee hoor, ik zag hem rijden en hij viel op omdat er geen spoiler op zat, dit betekend dat het een hele vroege is.

Er zijn er ook niet veel meer zonder spoiler. De eigenaren van de vroege exemplaren konden zonder extra kosten de spoiler gemonteerd krijgen (volgens mij) i.v.m. problemen met de wegligging op hoge snelheid, met de exemplaren zonder spoiler.

Klopt. En samen met de spoiler kwam een modificatie aan het onderstel. Toen ik destijds door de fabriek in Ingolstadt werd rondgeleid, stonden de gebruikte TTs er naast de nieuwe auto's op de band voor de modificaties. Was overigens niet overdreven, ik heb in een eerste serie TT gereden en die voelde bij 160 levensgevaarlijk licht aan op de achteras.

Af en toe zie je er nog wel eens eentje zonder spoiler. Het aantal TTs van de eerste serie begint sowieso aardig af te nemen...

Ik heb een nog oudere TT gevonden, de XB-ZF-96 van 01-10-1998

En van de XB-ZF-97 heb ik een foto gevonden:

138279427_4_big.jpg

En ook de XB-ZF-93, 94 en 95 bestaan nog

Barri zei:
Stif zei:

Er zijn er ook niet veel meer zonder spoiler. De eigenaren van de vroege exemplaren konden zonder extra kosten de spoiler gemonteerd krijgen (volgens mij) i.v.m. problemen met de wegligging op hoge snelheid, met de exemplaren zonder spoiler.

Sterker nog, als ze 'm niet wilden dan moesten ze een verklaring tekenen waarin stond dat Audi niet verantwoordelijk was voor het geval de auto begon te zwabberen boven een bepaalde snelheid.

Erg oude 440 (maar niet de oudste)
TP-28-ZT
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo/m777938912-volvo-440-1-7-glti-k6-1988-blauw.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr
$_85.JPG

Nu de oudste Renault Fuego van Nederland is gesloopt zou dit zomaar de oudste kunnen zijn. De APK is wel een jaar geleden verlopen, maar wie weet komt hij weer de weg op: de GL-42-PX van 28-11-1980.

19496f.jpg

29dkbat.jpg

e00cuu.jpg

Aanscherping van de nieuwste E-Kadett: DR-BB-99 van 17-01-1992. Geen foto; ik zag hem vanochtend rijden op de A13 bij Rotterdam. Werd gebruikt door een schildersbedrijf o.i.d.

Pedigreepaul zei:
Reed vanochtend achter een Passat B3 Variant: Datum eerste toelating: 24-01-1994. Wellicht één van de laatste B3's?

Van de GL zijn er nog een paar tientallen. Van de CL veel meer. Maar vooral in het buitenland. Polen, Duitsland en dat soort landen.
Ze zijn hier met scheepsladingen weg gehaald. Om in het buitenland er mee door te rijden.
Maar er wordt waarschijnlijk bedoeld de laatste B3 die uit de fabriek kwam.
passat.jpg

Keet zei:
Pedigreepaul zei:
Reed vanochtend achter een Passat B3 Variant: Datum eerste toelating: 24-01-1994. Wellicht één van de laatste B3's?

Van de GL zijn er nog een paar tientallen. Van de CL veel meer. Maar vooral in het buitenland. Polen, Duitsland en dat soort landen.
Ze zijn hier met scheepsladingen weg gehaald. Om in het buitenland er mee door te rijden.
passat.jpg

Euh... ik gok dat het goede antwoord "Ja" is? Ik kan er niet zoveel chocola van maken zo

Pedigreepaul zei:
Keet zei:
Pedigreepaul zei:

passat.jpg

Euh... ik gok dat het goede antwoord "Ja" is? Ik kan er niet zoveel chocola van maken zo

Ten aanzien van de eerste vraag; volgens mij kan er uit 94 bijna geen B3 meer wegkomen. Model loopt tot 93 en dit zal dus echt de laatste zijn. Het model start volgens mij in 89.

Ik geef aan dat er van de B3 GL nog zeer weinig op de weg zijn.

Enkele aanscherpingen/toevoegingen van het overzicht.

Deze Ferrari 348 is wat ouder dan degene die nu als oudste staat vermeld:

Kenteken: 41-GT-DR
Datum eerste toelating: 22-02-1990

Kandidaat voor de jongste 348:

Kenteken: 03-GTR-9
Datum eerste toelating: 30-06-1995

Een wat oudere Ford Cortina Mk III dan degene die nu vermeld staat:

Kenteken: AR-12-17
Datum eerste toelating: 30-06-1971

Deze kan wellicht doorgaan voor de oudste Peugeot 205 cabriolet, aangezien de tot nu toe oudste inmiddels is gesloopt.

Kenteken: JX-XZ-33
Datum eerste toelating: 22-10-1986

Peugeot 205 cabrio: de ZF79JV is ouder, maar die is geïmporteerd dus de 30-06-1986 vind ik wat discutabel.

Terug
Bovenaan