De oudste/jongste van Nederland ( overzicht op 1e pagina)

Er staat al een oudere ingevoerde 205 Cabrio genoteerd, deze heeft de status WOK. De hierboven gefotografeerde is er niet veel beter aan toe dus ik voeg deze nog even niet toe.

@Stefan-V6,

De APK van die Malaga en Solara is al erg lang verlopen dus ik vermoed dat deze auto's alleen nog op papier bestaan. Tot het tegendeel is bewezen komen ze niet in de lijst.

Bedankt voor alle verdere toevoegingen.

De 205 die ik plaatste is inmiddels voorzien van een tweede leven en een verse APK. Ze rijdt dus weer.

Gisteren vlakbij Utrecht zag ik een witte Mazda 121 rijden met het kenteken TB-34-SP. Als ik mijn best had gedaan had ik er een foto van kunnen maken, maar hij nam de afslag naar een pompstation. Hij zag er ook niet zo denderend netjes uit en was vol gestampt met spullen in en op de auto. Helaas (zie ik nu) was dit wellicht de oudste 121 van Nederland.. :S Hij is van 11-03-1988, en heeft nog apk t/m 15-01-2015.

En deze kan wel eens een van de jongste R107's zijn:

Kenteken: 05-HF-BR
Datum eerste toelating: 30-03-1988

Astrawez zei:
Gisteren vlakbij Utrecht zag ik een witte Mazda 121 rijden met het kenteken TB-34-SP. Als ik mijn best had gedaan had ik er een foto van kunnen maken, maar hij nam de afslag naar een pompstation. Hij zag er ook niet zo denderend netjes uit en was vol gestampt met spullen in en op de auto. Helaas (zie ik nu) was dit wellicht de oudste 121 van Nederland.. :S Hij is van 11-03-1988, en heeft nog apk t/m 15-01-2015.

Om mezelf maar ff te quoten.. *-) Ik zie net in het sloperij topic een nog iets oudere staan.
Namelijk deze:
12597385523_5865b1b7e2_o.jpg

Het kenteken is dus TB-43-GP en is van 04-03-1988. De APK vervalt op 14-03-2014

XBXG zei:
Dat is wel een heel erg vroege! Zouden ze ooit nog met Z-kentekens zijn geleverd?

Als er überhaupt III's bestaan van slechts een paar weken ouder, zullen die een Z-kenteken moeten hebben. Maar ik betwijfel of die er zijn, zelfs de eerste testexemplaren in de bladen hadden een D-kenteken.

Testauto, voorserie-exemplaar, zoiets. Uitgaande van Wikipedia zijn ze pas in november 1991 in productie genomen. Volgens Autoweek is het oktober 1991. Iemand nog een betrouwbaardere bron?

Ik heb even mijn VW-open-data omgespit (alleen benzine, anders werd het bestand te groot). Er zijn twee oudere Golfs III van hetzelfde gewicht: de DB-JZ-45 van 9 september en de DB-SF-65 van 12 september. Er zijn denk ik geen Golfs III met een ZX-kenteken, de 3-deurs III 1.4 weegt 963 en de enige Golfs met een ZX-kenteken van dat gewicht of zwaarder zijn 4 cabrio's, een GTI G60 en een Country. Ook de ZV-reeks bevat boven dat gewicht alleen cabrio's, Country's en een GTI en hetzelfde geldt naast de drie genoemde III's voor de DB-reeks.

Helaas kun je in open data niet op wielbasis zoeken. Verder wel leuk speelgoed :}

Ik denk dat zowel AW als Wikipedia in de war zijn met de eerste leveringen aan klanten. Die zullen wellicht in oktober de eerste III's hebben ontvangen, de productie zelf zal natuurlijk al eerder op gang zijn gekomen.

Ik heb nog nooit een Golf 3 met Z kenteken gezien. Volgens mij zijn die ook niet geleverd.

Ik heb nog nooit een wilde ijsbeer gezien. Volgens mij zijn die er ook niet... ;)

Anyway, in Autovisie heeft eens een Golf III met Z-kenteken gestaan (heb ik toen ook hier gepost), maar de echtheid daarvan was niet met zekerheid vast te stelen. Het oudste exemplaar dat ik kon vinden staat in AutoWeek en is een blauwe Golf 1.8 GL met DB-JZ-44. Die is van 9 september 1991, en nog terug te vinden. Helaas is 'ie wel geëxporteerd...

De Golf III met DB-kenteken zijn volgens mij ook echt de allereerste. Met sidecode 4 bestaan ze wel, maar dan is het een grijs kenteken.
In tijdschriften worden vaak voorhanden zijnde kentekenplaten van andere auto's gebruikt voor de foto's, als het testexemplaar nog met handelaarsplaten rijdt bijvoorbeeld.

Rob0118 zei:
Ik heb nog nooit een wilde ijsbeer gezien. Volgens mij zijn die er ook niet... ;)

Anyway, in Autovisie heeft eens een Golf III met Z-kenteken gestaan (heb ik toen ook hier gepost), maar de echtheid daarvan was niet met zekerheid vast te stelen. Het oudste exemplaar dat ik kon vinden staat in AutoWeek en is een blauwe Golf 1.8 GL met DB-JZ-44. Die is van 9 september 1991, en nog terug te vinden. Helaas is 'ie wel geëxporteerd...

Dat waren ZY kentekens. Die hebben nooit bestaan. Kentekens om de foto enigszins reëel te maken.

Dat klopt inderdaad, dat vergat ik er nog bij te zetten. In die periode had AV er sowieso een handje van om willekeurige platen op auto's te plakken. Een waardeloze actie uiteraard, want het schopt de essentie van dit topic volledig in de war. ;)

Er werden ook platen van reeds bestaande (totaal andere) voertuigen inderdaad gemonteerd.

Dit lijkt mij een kandidaat voor de oudste Alfa 33 (al zijn er volgens mij nog veel oudere te vinden in NL):

Kenteken: XL-59-XZ
Datum eerste toelating: 30-06-1989

Aangezien de jongste uit de lijst inmiddels is gesloopt, is dit wellicht een nieuwe jongste:

Kenteken: JR-HV-77
Datum eerste toelating: 04-11-1994 (nog van eerste eigenaar)

1983 kan ook hoor.

21-LFZ-2 van 7 november 1983.

Is wel meteen de enige, want de andere vier uit 1983 die nog in open data te vinden zijn, hebben een dusdanig oude APK dat die waarschijnlijk nooit meer op de weg zullen komen.
Voor een origineel Nederlandse moeten we dan bij de LL-91-YK zijn van 17 oktober 1984 met een tamelijk recent verlopen APK van 16 november 2013.

XBXG zei:
Ik vond het al vreemd waarom de oudste 33 in het overzicht eigenlijk een heel jonge was.

Dat is de oudste van het faceliftmodel (3a serie), die zoveel verschilt van zijn voorganger dat die te beschouwen is als tweede generatie 33.

Aangezien het gehele merk Autobianchi nog niet in het overzicht staat, doe ik bij deze alvast een toevoeging voor een oude en jonge A112. Beide zijn uiteraard voor verbetering vatbaar.

Oudste:

Kenteken: 31-YB-67
Datum eerste toelating: 01-11-1973

Jongste:

Kenteken: NG-17-RG
Datum eerste toelating: 21-05-1985

Ik zag nog geen nieuwste Mercedes-Benz SL R107. Aangezien deze tot 1989 is geproduceerd is dit wellicht 1 van de nieuwste (10-05-1989)?
12675495145_15887f51d2_c.jpg

Dilemma: de A112 is in Nederland vanaf 1982 gevoerd als Lancia. Gaan we ook op zoek naar de oudste met de naam Lancia en de jongste (origineel Nederlandse) met de naam Autobianchi?

@Astrawez,

Zou goed kunnen.

Oudste Fisker Karma? Ik heb geen idee vanaf wanneer ze op kenteken zijn gezet dus deze is meer bedoeld zodat iedereen gaat kijken of ze een oudere kunnen vinden. ;)

Kenteken: 97-TFP-3.
Datum Eerste Toelating: 13-01-2012.

Fisker Karma by timvanessen, on Flickr

Ze zijn er inderdaad ouder, maar alleen gevonden in Open Data (aangezien ik op de verkoopsites niets kon vinden ;) ). Oudste DET is 2 januari 2012, daar zijn er twee van, waarvan één origineel NL en da's ook meteen de enige met een S-kenteken uit sidecode 7. Dus als je die ziet, op de foto ermee! [size=x-small]Sprak de man die nooit een fototoestel bij zich heeft...[/size]

Tsja, ik heb net m'n glazen bol opgepoetst met Glassex. ;)

[size=x-small](en anderhalve minuut zoeken met Google...)[/size]

Vanmiddag 2 kandidaten gezien

Jongste Corolla E90 Liftback: FG-ZP-63
Datum eerste toelating: 04-07-1992
Vervaldatum APK: 22-11-2014

Jongste Golf III RD-RD-48
Datum eerste toelating: 03-02-1997
Vervaldatum APK: 09-03-2015

Vanwege een vrij vroege Corrado in het te-koop-gespot topic ben ik eens aan het speuren gegaan. Ik zag dat de VW Corrado nog niet in de lijst staat.
Volgens mij is 90% van alle Corrado's import. De oudste origineel Nederlandse die ik zo kon vinden is de XG-86-FY van 06-04-1989. De apk is helaas sinds 07-10-2009 verlopen.

Pedigreepaul zei:
Jongste Golf III RD-RD-48
Datum eerste toelating: 03-02-1997
Vervaldatum APK: 09-03-2015

Die is niet zo moeillijk te 'verbeteren'.

image.php

SP-RX-59: 8-1-1998

Deze is nog iets nieuwer, alleen is het wel een USA-import:
https://www.autoscout24.nl/Details.aspx?id=241962878&asrc=st
98-GB-XN van 20-02-1998, APK tot 19-11-2014
12976050873_6023f601c3_z.jpg

Er stond ook nog geen nieuwste Golf III Variant. Dit lijkt me een goede inzet:
XB-SG-37 van 30-09-1998, APK tot 24-12-2013
12975911205_6208c1a540_z.jpg

Op het Flickr account van Fuego81 kwam ik een foto van de nieuwste Kadett E tegen. Hij stond er nog niet bij in het overzicht.
12011884806_18d4391f15_c.jpg

Astrawez zei:
Vanwege een vrij vroege Corrado in het te-koop-gespot topic ben ik eens aan het speuren gegaan. Ik zag dat de VW Corrado nog niet in de lijst staat.
Volgens mij is 90% van alle Corrado's import. De oudste origineel Nederlandse die ik zo kon vinden is de XG-86-FY van 06-04-1989. De apk is helaas sinds 07-10-2009 verlopen.

Wellicht is deze dan een goede kandidaat voor de oudste Corrado? (het is eveneens de enige Corrado die ik ooit heb gefotografeerd)

Kenteken: XJ-97-RV
Datum eerste toelating: 22-05-1989

Ik zie dat de Fiat Barchetta nog niet in het overzicht staat. Vanavond werd ik ingehaald door een rood exemplaar met kenteken LN-GT-31 (DET: 19-05-1995).

Wellicht een van de oudste?

Terug
Bovenaan