[size=medium]
November 2020 (personenauto's)[/size]
In november 2020 daalden de personenautoregistraties met 14,3% en op jaarbasis zijn er tot nu toe 22,3% ofwel ongeveer 90.000 auto's minder geregistreerd. In de top tien ziet het er allemaal gezond uit, verrassenderwijs presteert Volkswagen van de tien meest geregistreerde merken het minst, omdat de ID.3 een vrije val van de Polo, Up, Tiguan en T-Cross niet kon compenseren. Alsnog presteerde Volkswagen beter dan de algehele markt, met als gevolg een groei van het marktaandeel. Als je de Volvo en Polestar-verkopen bij elkaar optelt, kom je op 2.638 registraties, wat genoeg zou zijn voor een tweede plek. De Zweden scoren met de elektrische Volvo XC40 Recharge EV en Polestar 2. Ford en Opel presteerden ten opzichte van november 2019 ook erg goed, maar dat zegt meer over een zeer matig november 2019 voor deze twee merken. De Duitse premiummerken scoorden wisselvallig: een zeldzame gebeurtenis is dat Audi het meest in trek was met dank aan de A3 en E-Tron, Mercedes-Benz daalde hard en liet op modelniveau een heel gemengd beeld zien: vooral de personenbusjes, GLC en de B-, C- en E-klasse waren minder in trek en dat kon niet worden gecompenseerd door een groeiende belangstelling naar de A-klasse, CLA, GLA, GLB en EQC. BMW en dochtermerk Mini hadden het over de hele linie moeilijk, BMW halveerde zelfs bijna. Ik vermoed dat er sprake is van een eenmalige dip, of van een uitbuikmaand na al te gulzige acties. Ook Porsche had het moeilijk, maar staat op jaarbasis op flinke winst.
Verder deden Polestar; MG; Jeep (inhaalslag zet door, maar komt veel te laat om 2020 niet in mineur te doen eindigen); Fiat (500, start levering 500e, Panda); Land Rover (eindelijk levering PHEV-uitvoeringen Range Rover Evoque en Discovery Sport) en Mitsubishi (Space Star en Outlander trokken meer klanten) goede zaken, terwijl Aiways de eerste 45 auto's registreerde. De grote verliezer is Tesla, dat de afzet zag decimeren. Maar naast Tesla, BMW en Mini waren er meer merken die in moeilijkheden verkeren: Nissan, Dacia, Hyundai, Mazda en Jaguar. Nissan verkeert in een transitiefase en heeft momenteel een verouderd productgamma. De derde generatie Qashqai is uitgesteld, er is geen Juke hybride, de Micra en Leaf dreigen onder concurrentiedruk te bezwijken en de nieuwe X-Trail laat in Europa langer op zich wachten dan in Noord-Amerika, waar de auto al als nieuwe Rogue is voorgesteld. Het resultaat is dat Nissan na Tesla de grote verliezer is. Nissan zal de prijzen van de Leaf fors moeten verlagen om in de eerste helft van 2021 relevant te blijven, pas daarna is er met de nieuwe Qashqai, X-Trail en Ariya kans op herstel. Dacia is eveneens in transitie, aangezien de Logan is verdwenen, de Sandero wacht op aflossing en de Spring is aangekondigd. Voorlopig wordt het moeilijk voor de Roemenen. Ook Hyundai wacht op nieuwe modellen: de i20 wordt sinds november uitgeleverd, maar de leveringen aan klanten moeten nog op stoom komen. Naar de nieuwe Tucson en vernieuwde Santa Fe zal ook worden uitgekeken, zorgelijker is echter dat de nieuwe i10 het ronduit beroerd doet. Enkele modellen van Mazda voldeden vanaf 1 januari 2020 niet meer aan de nieuwste emissienormen en waren daardoor soms lange tijd niet meer leverbaar; hierop vooruitlopend deed Mazda eind vorig jaar veel zelfregistraties. Maar zelfs als je dat in acht neemt, presteert Mazda toch wel erg beroerd: de nieuwe MX-30 is in een klap het volumemodel, de afzet van de overige modellen ging zelfs met 60% onderuit. Ten slotte lijkt er bijna niemand nog interesse in de Jaguar I-Pace te hebben. Dit merk zal dan ook vooral halsreikend uitkijken naar de plug-in hybride E-Pace en F-Pace.
Merkenranglijst
1. Volkswagen 3.957 | -11,1%
2. Renault 2.540 | -0,4%
3. Peugeot 2.425 | +1,2%
4. Kia 2.402 | -5,3%
5. Toyota 2.298 | -7,2%
6. Volvo 2.136 | +75,8%
7. Opel 2.133 | +22,2%
8. Ford 1.984 | +45,6%
9. Skoda 1.806 | -1,4%
10. Audi 1.453 | +21,2%
11. Mercedes-Benz 1.368 | -26,4%
12. Citroën 1.106 | -3,2%
13. BMW 1.093 | -47,0%
14. Hyundai 1.029 | -44,9%
15. Seat/Cupra 972 | +0,3%
16. Mazda 686 | -42,9%
17. Fiat/Abarth 565 | +127,8%
18. Suzuki 523 | +3,6%
19. Polestar 502 | +++
20. Mitsubishi 460 | +28,5%
21. Nissan 386 | -71,7%
22. Mini 322 | -37,1%
23. MG 175 | +272,3%
24. Dacia 162 | -47,4%
25. Tesla 152 | -96,3%
26. Land Rover 148 | +78,3%
27. Lexus 128 | +17,4%
28. Jeep 103 | +171,1%
29. Honda 92 | -5,2%
30. DS 87 | +19,2%
31. Porsche 74 | -30,2%
32. Aiways 45 | +++
33. Jaguar 35 | -66,3%
34. Smart 29 | +11,5%
35. Subaru 17 | -22,7%
36. Alfa Romeo 11 | -64,5%
37. Lamborghini 6
38. Ferrari 5
39. Bentley 4
40. Alpine 4
41. Aston Martin 2
42. Maserati 1
43. Donkervoort 1
44. Rolls-Royce 1
45. Lotus 1
Op modelniveau ging de Volkswagen ID.3 voor de tweede maand op rij aan de leiding, zij het veel minder overtuigend dan vorige maand. Wat wordt de best verkochte auto van ons land dit jaar? De Kia Niro gaat nu aan de leiding met 11.095 registraties. Daarna volgen de Polo (8.825 stuks), Corsa (7.578 stuks) en Focus (7.485 stuks) op gepaste afstand, maar de kans dat deze modellen de Niro nog in gaan halen lijkt me vrijwel nul, alleen Opel kan nog wat stunten met de elektrische Corsa deze maand, maar de Niro ligt buiten bereik. Modellen die nog naar voren kunnen spurten zijn de Volvo XC40 (6.415 stuks), Volkswagen ID.3 (4.882 stuks) en Tesla Model 3 (4.431 stuks). Gezien de uitslag in november ziet het er niet naar uit dat deze modellen nog een bedreiging gaan vormen voor de Niro, maar je weet het natuurlijk nooit: we hebben vaker massale registraties voor een fiscaal aantrekkelijk model in de laatste maand van het jaar gezien. Probleem is echter dat de e-Niro zelf ook fiscaal aantrekkelijk is en Kia in december dus ook niet stil zal zitten.
In november kwam diverse elektrische auto's op de markt: de komst van de elektrische uitvoeringen van de Volvo XC40 (#2), Fiat 500 (#20 / 100 van de 477 exemplaren van het nieuwe, elektrische model), Renault Twingo (#51) en Lexus UX (#127) stuwden de registraties van deze modellen, terwijl de Aiways U5 (#125) verscheen. De Toyota Yaris, Renault Captur, Peugeot 2008 en Peugeot 208 blijven uitstekend presteren. De Audi A3 steeg verder door (#16), de Volvo S60/V60 blijft opvallend goed in vorm (#17), de Citroën C3 profiteert van de opfrisbeurt en ongetwijfeld acties (#22), de Audi E-Tron had zijn beste maand dit jaar (#25) en de Mercedes-Benz EQC de beste maand ooit (#73), de nieuwe Seat Leon stijgt verder door (#40), de elektrische Skoda Citigo (#43) neemt afscheid in stijl, terwijl de nog wel leverbare Seat Mii (#57) eveneens floreert. De Mercedes-Benz GLB scherpt het record aan (#81), de Jeep Compass herstelt verder (#86) en de DS 3 Crossback eindigt voor de tweede keer dit jaar in de top 100 (#100). Vermoedelijk gaan we de Mitsubishi ASX (#109) en Lexus CT (stunt nog één keer op #123) niet meer terugzien in deze lijst, want de levering naar Europa van deze modellen is gestaakt.
Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de modellenlijst (<40 registraties) zijn de Aston Martin DBX (2 registraties); Bentley Flying Spur (1 exemplaar); BMW 4-serie Coupé (22 registraties inclusief oude cabriolet/totaal met oude Gran Coupé zie ranglijst); BMW X6 (5 registraties/totaal met X5 zie ranglijst); Citroën C4 (eerste 17 registraties); Cupra Formentor (eerste 3 registraties); Ferrari Roma (eerste 4 registraties); Ford Explorer (12 registraties); Honda e (14 registraties); Kia Sorento (6 registraties); Land Rover Defender (4 registraties); Mercedes-Benz GLS (4 registraties); Mercedes-Benz EQV (17 registraties/totaal met Vito en V-klasse zie ranglijst); Opel Vivaro/Zafira (17 registraties); Porsche Taycan (29 registraties); Subaru Forester (7 registraties); Suzuki Across (1 exemplaar) en de Toyota ProAce City (6 registraties).
Modellenranglijst
1. Volkswagen ID.3 1.499
2. Volvo XC40 1.325
3. Kia Niro 1.217
4. Opel Corsa 955
5. Toyota Yaris 827
6. Ford Focus 825
7. Renault Captur 824
8. Renault Clio 813
9. Peugeot 2008 752
10. Peugeot 208 733
11. Hyundai Kona 719
12. Ford Fiesta 716
13. Volkswagen Polo 699
14. Toyota Aygo 668
15. Kia Picanto 564
16. Audi A3 545
17. Volvo S60/V60 513
18. Opel Astra 503
19. Polestar 2 502
20. Fiat 500 477
21. Skoda Octavia 450
22. Citroën C3 420
23. Volkswagen Golf 396
24. Toyota Corolla 393
25. Audi E-Tron 382
26. Peugeot 108 373
27. Citroën C1 373
28. Mercedes-Benz A-klasse 359
29. Volkswagen Up 356
30. Volkswagen T-Roc 350
31. Peugeot 3008/5008 320
32. Opel Grandland X 306
33. Suzuki Ignis 290
34. BMW 3-serie 288
35. Kia Ceed 285
36. Opel Crossland X 284
37. Renault Zoe 271
38. Skoda Fabia 267
39. Ford Puma 263
40. Seat Leon 258
41. Seat Ibiza 246
42. Renault Mégane 246
43. Skoda Citigo 242
44. Mini Hatch/Cabrio 241
45. Toyota C-HR 232
46. Mitsubishi Space Star 231
47. Skoda Kodiaq 227
48. Volkswagen Tiguan 226
49. Volkswagen T-Cross 223
50. Skoda Karoq 218
51. Renault Twingo 218
52. Mazda MX-30 210
53. Mercedes-Benz CLA 209
54. Kia Stonic 180
55. MG ZS 175
56. Volvo XC60 174
57. Seat Mii 173
58. BMW 1-serie 171
59. Seat Arona 164
60. Toyota RAV4 154
61. Peugeot 308 154
62. Skoda Kamiq 154
63. Mitsubishi Outlander 153
64. Hyundai i10 148
65. Mazda CX-30 147
66. Suzuki Swift 146
67. Citroën C5 Aircross 145
68. Volkswagen Passat 145
69. Nissan Qashqai 128
70. Audi A1 128
71. BMW i3 128
72. Skoda Superb 126
73. Mercedes-Benz EQC 126
74. Skoda Scala 122
75. Mazda CX-5 115
76. Mercedes-Benz B-klasse 109
77. Audi A4 108
78. BMW 5-serie 106
79. Mercedes-Benz GLA 106
80. Nissan Juke 104
81. Mercedes-Benz GLB 103
82. Mercedes-Benz C-klasse 99
83. Tesla Model 3 91
84. Peugeot 508 88
85. Dacia Sandero/Logan 81
86. Jeep Compass 80
87. Seat Ateca 79
88. Mazda2 79
89. Renault Scénic 79
90. Nissan Leaf 76
91. Audi Q2 75
92. Kia Soul 75
93. Hyundai Ioniq 71
94. Mercedes-Benz GLC 69
95. Audi A5 69
96. Renault Kadjar 69
97. BMW X5/X6 68
98. BMW 2-serie Gran Coupé 67
99. Volvo XC90 67
100. DS 3 Crossback 67
101. Mazda3 65
102. Mercedes-Benz E-klasse 65
103. Kia Rio 64
104. Mercedes-Benz Vito/V-klasse/EQV 64
105. BMW 4-serie 63
106. Opel Insignia 63
107. Citroën C4 SpaceTourer 63
108. Suzuki Vitara 62
109. Mitsubishi ASX 55
110. BMW X1 54
111. Nissan Micra 53
112. Ford Kuga 53
113. Mazda CX-3 53
114. Audi Q3 52
115. Volvo S90/V90 51
116. Ford Transit/Tourneo Custom 51
117. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 50
118. Hyundai i20 50
119. Dacia Duster 50
120. Fiat Panda 50
121. Seat Tarraco 49
122. Honda Jazz 49
123. Lexus CT 49
124. Mini Countryman 46
125. Aiways U5 45
126. Citroën C3 Aircross 44
127. Lexus UX 44
128. Audi A6 40
[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: AD.nl / AutoWeek.nl / AutoZeeland.nl[/size]