De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

Sommigen laten zich bedotten door een leuke commercial. Ik niet. Ik kijk liever naar betrouwbaarheidstesten van de hele wereld.
Sommigen rijden liever in hetzelfde merk als de buren. Ik niet. Ben geen kuddedier, klapvee.
Sommigen rijden blijkbaar graag in het franse merk met een gleuf. Ik niet.
Sommigen rijden liever in een merk (VW, Audi) dat je vaak bij criminelen ziet in Opsporing verzocht. Ik niet.

Subaru bijv. is een eigenwijs merk. Boxer. 4WD. In Nederland weinig verkocht. Zeer gerespecteerd in de grote landen zoals de VS, Canada, Australië. Waar je een betrouwbare auto nodig hebt voor de grote afstanden. Ruige weersomstandigheden. Dat het hier niet aanslaat heeft niets te maken met het merk zelf maar met het nederlandse volk. Zie de redenen hierboven. Subaru is gewoon prima. Misschien niet voor iedereen betaalbaar. Lijkt duur maar is vaak inclusief allerlei opties. Hopelijk kan ik ooit zelf ééntje nieuw kopen. De Outback wordt het.
 
Cd4Lop zei:
Dat Lexus maar 1 ls weet te verkopen, schande! Louwman doet niets helemaal niets met Lexus onbegrijpelijk.
Nadat ze één van de best draaiende dealer vestigingen de nek om draaiden neem ik ze niet meer serieus. Ik weet niet wat Lexus misdaan heeft voor Louwman.
 
Fe Ro zei:
Sommigen laten zich bedotten door een leuke commercial. Ik niet. Ik kijk liever naar betrouwbaarheidstesten van de hele wereld.
Sommigen rijden liever in hetzelfde merk als de buren. Ik niet. Ben geen kuddedier, klapvee.
Sommigen rijden blijkbaar graag in het franse merk met een gleuf. Ik niet.
Sommigen rijden liever in een merk (VW, Audi) dat je vaak bij criminelen ziet in Opsporing verzocht. Ik niet.

Ode aan jou.
 
Fe Ro zei:
Sommigen laten zich bedotten door een leuke commercial. Ik niet. Ik kijk liever naar betrouwbaarheidstesten van de hele wereld.
Sommigen rijden liever in hetzelfde merk als de buren. Ik niet. Ben geen kuddedier, klapvee.
Sommigen rijden blijkbaar graag in het franse merk met een gleuf. Ik niet.
Sommigen rijden liever in een merk (VW, Audi) dat je vaak bij criminelen ziet in Opsporing verzocht. Ik niet.

En dan vooral niet invullen welke auto je zelf hebt o_O
 
Die ene Mitsubishi Lancer. Wie zou die gekocht hebben en waar stond er nog één. Een Sportback of stond er misschien toch nog ergens een brute Evo?
Daar zou je als redacteur van een autotijdschrift een mooi artikel over kunnen schrijven. Wie heeft de laatste gekocht en waarom.
 
Wat is er aan de hand met de verkopen in NL van de elektrische 208 en Corsa? Er zijn er in heel 2020 nog steeds heel weinig op kenteken gezet. Vorige maand 30 en deze maand 14 stuks 208 en 20 en 3 stuks Corsa. Of is het gewoon niet het succes wat iedereen had voorspeld? In Duitsland heeft PSA in de eerste helft van 2020 738 elektro Corsa's verkocht en 174 stuks 208. Leveringsproblemen lijken me niet echt aan de orde met zulke cijfers.
 
Tekst volgt. De laatste keer was er wat kritiek op de segmentindeling. Heb geen zin om na te denken over een andere indeling, misschien voor de FY2020-lijstjes. Of niet.

Compacte middenklasse SUV

Het segment der compacte middenklasse SUV's ging er 24,4% op achteruit in het eerste semester, waarmee het marktaandeel van SUV's met dit formaat wederom toenam. Vooral de Peugeot 3008 (halvering), Mazda CX-5 (neergang van liefst 77%, mede door interne concurrentie met CX-30), maar ook bijvoorbeeld de Renault Kadjar (-62,7%), Hyundai Tucson (-75,8%), Mercedes-Benz GLA (-76,2% door generatiewissel), Mitsubishi Eclipse Cross (-88,1%) en Jeep Compass (-95,8%) hadden het erg moeilijk. De Peugeot 3008 en grote broer 5008 zijn kennelijk aan een facelift toe. Vooral de hoge BPM speelt enkele van deze modellen parten, wat gecombineerd met de aanwezigheid van betere en modernere aanbiedingen voor een verkoopimplosie zorgde. De Jeep Compass was overigens gedurende het grootste deel van het semester niet meer leverbaar, er mag worden verwacht dat de verkopen nu weer toenemen door de nieuwe motoren. De Skoda Kodiaq mag een spectaculair succes genoemd worden. Uit het niets verdubbelden de registraties zowat (+96,3%). Of dat nu komt door kortere levertijden, doordat de importeur de auto meer in de lease promoot of om een andere reden, weet ik echter niet. De Peugeot 5008 (-41,1%), die na de Kodiaq verscheen, was tot en met 2019 populairder. Nu is de Kodiaq ineens tweemaal zo populair als de 5008 en zijn de Kodiaq en kleinere Karoq samen populairder dan de 3008/5008 of Tiguan (inclusief de Allspace). Niet alleen de Skoda Kodiaq en Mazda CX-30 deden het goed. Marktleider Kia Niro vergrootte de afstand op de concurrentie verder (+14,2%), Seat Tarraco (+65,5%) en Nissan X-Trail (+58,0%) zagen de registraties opleven. De nieuwe Ford Kuga zal dit semester pas echt op gang komen en lijkt goede papieren te hebben, want de PHEV biedt gewoon heel veel waar voor zijn geld. De nieuwe Mercedes-Benz GLA en GLB verschenen, terwijl de Subaru Forester ondanks een generatiewissel eind vorig jaar door hoge BPM de registraties zag afnemen. De plug-in hybride Citroën C5 Aircross, DS 7 Crossback, Opel Grandland en Peugeots 3008 en 5008 verschenen verder.

694


Interessante nieuwkomers zijn de volledig elektrische Volkswagen ID.4, Volvo XC40 Recharge en Lexus UX Electric. Skoda komt met een eigen versie van de ID.4: de Enyaq, Audi met de Q4 e-tron, Mercedes-Benz met de EQA en EQB (op basis van de GLA respectievelijk GL:cool:. Het is echter al gauw 2021 als de meeste van deze modellen op de markt komen. Dat geldt ook voor nieuwe elektrische crossovers van Hyundai en Kia. Chinese nieuwkomer Aiways zou de eveneens elektrische U5 lanceren, terwijl MG met de plug-in hybride HS komt. Ook van de BMW X1, X2, Jeep Compass, Land Rover Discovery Sport en Range Rover Evoque, Mercedes-Benz GLA, Seat Tarraco en Toyota RAV4 verschijnt een PHEV (of zijn al op de markt), terwijl Suzuki een eigen versie van die laatste onder de naam Across gaat verkopen. De Volkswagen Tiguan en Skoda Kodiaq krijgen een facelift en plug-in hybride, de Honda CR-V, Jeep Compass en Seat Ateca een facelift en dat geldt ook voor de Jaguar E-Pace, die wellicht ook als plug-in hybride beschikbaar komt: het zou de auto weer een beetje zichtbaar kunnen maken. Helemaal nieuw zijn de Hyundai Tucson en Nissan X-Trail, al is het zeker in het laatste geval al gauw 2021 voordat die beschikbaar komen. Beide modellen komen ook als PHEV beschikbaar, de laatste zelfs met de techniek van de (nieuwe) Mitsubishi Outlander PHEV. De Audi Q3-reeks is uitgebreid met de Sportback. En dan is er nog Mitsubishi... de vernieuwde Eclipse Cross inclusief PHEV (later dit jaar) en nieuwe Outlander (2021) stonden klaar voor levering richting Europa, maar nu is de lancering van nieuwe producten uitgesteld en is de toekomst van het merk wel heel onzeker. Je kunt je afvragen waarom Mitsubishi niet gelijk vertrekt, want hoe kan een merk hier zo voortbestaan? Dealers zullen niet meer investeren in het merk, uitwijken naar een ander merk, omgevormd worden tot universele garage of helemaal stoppen. Geen Eclipse Cross facelift of nieuwe Outlander betekent dat die modellen verdwijnen zodra de voorraad op is en van alleen de Space Star en ASX kan Mitsubishi niet leven. Het lijkt erop dat Mitsubishi mede stopt doordat het onderdeel uitmaakt van dezelfde alliantie als het in Europa veel grotere Nissan, dat zelf ook in moeilijkheden verkeert en zich net als Mitsubishi sterk focust op SUV's. Aangezien de nieuwe X-Trail en Outlander hun basis delen en de nieuwe X-Trail en volgende Qashqai profiteren van de plug-in hybridetechniek van de Outlander PHEV, is er minder plaats voor Mitsubishi. Eerder verdween Chevrolet al van de markt in de hoop dat Opel zo meer ruimte zou krijgen, al kwam daar in de praktijk niets van terecht. Er zal echter vast meer overlap bestaan tussen de kopers van het Japanse Nissan en Mitsubishi. Als Nissan slim is, hengelt het na de introductie van de nieuwe X-Trail en Qashqai nadrukkelijk naar Mitsubishi (Outlander PHEV)-rijders.

1. Kia Niro 5.143
2. Volvo XC40 2.089
3. Volkswagen Tiguan 1.952
4. Skoda Kodiaq 1.937
5. Nissan Qashqai 1.808
6. Opel Grandland X 1.586
7. Peugeot 3008 1.467
8. Toyota C-HR 1.395
9. Mazda CX-30 1.338
10. Toyota RAV4 1.105
11. Skoda Karoq 1.036
12. Peugeot 5008 986
13. Seat Ateca 745
14. Citroën C5 Aircross 742
15. BMW X1 731
16. Mitsubishi Outlander 721
17. Ford Kuga 500
18. Mazda CX-5 455
19. Audi Q3 425
20. Seat Tarraco 369
21. Renault Kadjar 354
22. Mitsubishi ASX 334
23. Kia Sportage 317
24. Nissan X-Trail 267
25. BMW X2 231
26. Range Rover Evoque 223
27. Honda CR-V 132
28. DS 7 Crossback 125
29. Lexus UX 97
30. Mercedes-Benz GLB 95
31. Hyundai Tucson 94
32. Land Rover Discovery Sport 82
33. Mitsubishi Eclipse Cross 69
34. Mercedes-Benz GLA 67
35. Subaru Forester 67
36. Jeep Compass 22
37. Jaguar E-Pace 18
38. Jeep Cherokee 1
39. Renault Koleos 1
TOTAAL 29.126




Middenklasse SUV

Er waren 15,4% minder registraties voor middenklasse SUV's, waarmee deze klasse het duidelijk minder slecht deed dan het marktgemiddelde. De BMW X3, Mercedes-Benz GLC en Audi Q5 hielden vrij goed stand, voor de laatste was zelfs een order meer dan in het eerste semester van 2019, al blijven de aantallen duidelijk achter bij de Duitse en Zweedse concurrentie. De Mercedes-Benz EQC lijkt in Europees verband een flop, maar zorgt toch voor wat extra orders in Nederland. Verder was de enige stijger de Hyundai Nexo.

D2BABD0F-3F98-4CC2-819FB59E4C26245C_detail.jpg


Nieuwkomers zijn de BMW iX3 (de elektrische X3 en EQC-tegenhanger), de Audi Q5 Sportback en de geheel nieuwe Kia Sorento. Net als de vernieuwde Hyundai Santa Fe komt de Sorento beschikbaar als hybride en plug-in hybride, waarmee het een zekerheid is dat deze modellen weer op de radar verschijnen, waar ze eigenlijk al vele jaren niet meer op voorkwamen. Verder is de Audi Q5 ook opgefrist, terwijl de Jaguar F-Pace eveneens van een facelift zal profiteren.

1. Volvo XC60 821
2. BMW X3 666
3. Mercedes-Benz GLC 319
4. Mercedes-Benz EQC 208
5. Audi Q5 150
6. BMW X4 137
7. Porsche Macan 128
8. Land Rover Range Rover Velar 75
9. Jaguar F-Pace 64
10. Alfa Romeo Stelvio 34
11. Hyundai Nexo 34
12. Lexus NX 30
13. Jaguar I-Pace 14
14. Hyundai Santa Fe 9
15. Kia Sorento 2
TOTAAL 2.691




Grote SUV

De vraag naar grote SUV's nam zelfs met 24,8% toe. Naar de BMW X5 was meer vraag, de vraag naar de Cayenne steeg zelfs explosief door de komst van de Coupé en plug-in hybride. Het aantal orders van de Mercedes-Benz GLE verdrievoudigde, maar de BMW X5/X6 doet het desalniettemin maar liefst 4,3 keer zo goed. De BMW X7 bleef grote concurrent Mercedes-Benz GLS overigens ook met een factor 3,1 voor. De Audi Q7-aantallen stegen met 464% met dank aan de opfrisbeurt, maar de Q7 kwam van ver. Nieuw zijn de Land Rover Defender en Ford Explorer, ook de genoemde Porsche Cayenne Coupé, BMW X6 en Mercedes-Benz GLE Coupé zijn nog vers, de Lexus RX is opgefrist.

m87x9gvafo9w_wd1280.jpg


De Land Rover Defender en plug-in hybride Ford Explorer zullen dit semester pas volop worden uitgeleverd. Toyota heeft in de vorm van de nieuwe, hybride Highlander een alternatief voor de Ford in huis. Verder komt Volkswagen met de Touareg R, die met zijn plug-in hybride-aandrijflijn vast wat kopers aan zich moet kunnen binden. De Bentley Bentayga, Land Rover Discovery en SsangYong Rexton wachten op een facelift. Maserati zal de Levante een opfrisbeurt en PHEV-aandrijflijn geven, Jeep heeft de Wrangler 4xe plug-in hybride reeds gepresenteerd. De nieuwe Range Rover, Range Rover Sport en Jeep Grand Cherokee zullen waarschijnlijk volgend jaar op de markt komen.

1. BMW X5 576
2. Porsche Cayenne 430
3. Volvo XC90 331
4. Audi E-Tron Quattro 287
5. Land Rover Range Rover Sport 230
6. Mercedes-Benz GLE 156
7. Audi Q8 122
8. BMW X7 113
9. Toyota Land Cruiser 150 106
10. BMW X6 102
11. Land Rover Range Rover 98
12. Tesla Model X 88
13. Audi Q7 62
14. Lexus RX 58
15. Mercedes-Benz GLS 36
16. Mercedes-Benz G-klasse 34
17. Land Rover Defender 29
18. Jeep Wrangler 26
19. Lamborghini Urus 11
20. Land Rover Discovery 9
21. Volkswagen Touareg 6
22. SsangYong Rexton 6
23. Bentley Bentayga 6
24. Maserati Levante 3
25. Rolls-Royce Cullinan 3
26. Jeep Grand Cherokee 2
27. Dodge Durango 2
28. Ford Explorer 1
TOTAAL 2.933




Sportauto's

De vraag naar sportauto's stortte met 40% in. Hiervoor zijn vooral de Mazda MX-5 (is pas nu weer na een halfjaar afwezigheid weer leverbaar), BMW i8 (inmiddels uit productie), maar ook bijvoorbeeld de Alpine A110 die zoals zoveel sportauto's kort piekte voor verantwoordelijk. De Porsche 911 (-6,1%) is de stabiliteit zelve en een uitzondering op die regel. De Toyota Supra is meer in trek nu er viercilinders zijn, al blijven de aantallen veel kleiner dan de BMW Z4. Nieuw zijn de Polestar 1 en McLaren GT, opgefrist is de Jaguar F-Type. De cijfers van de Morgan 3-Wheeler (geregistreerd als driewielig motorrijtuig) heb ik erbij gehaald.

qmox1eaa51n7_wd1280.jpg


De leveringen van de Ferrari F8 Tributo vangen eindelijk aan. Een nieuwkomer bij Ferrari is de Roma. De Morgan Plus Four en Lexus LC Convertible worden leverbaar. Verder komen er vast weer allemaal nieuwe versies van de Porsche 911. Verder zullen de sportautoregistraties vast weer een beetje opleven, want de Mazda MX-5 is weer leverbaar. Veel sportauto's zoals de Ford Mustang en Lotus-modellen worden veel goedkoper. De nieuwe Chevrolet Corvette wordt ook leverbaar. Nissan werkt aan een nieuwe Z die we wellicht nog dit jaar (digitaal) te zien krijgen. Andere sportauto's die in de pijplijn zitten, komen van MG (E-motion), Tesla (nieuwe Roadster) en Lotus.

1. Porsche 911 184
2. BMW Z4 127
3. Bentley Continental 29
4. Porsche 718 Boxster/Cayman 21
5. Jaguar F-Type 18
6. Toyota Supra 17
7. Alpine A110 16
8. Polestar 1 8
9. Aston Martin DBS 7
10. Mercedes-Benz GT 6
11. Audi TT 6
12. Ferrari Portofino 6
13. Lamborghini Huracan 6
14. Ferrari 812 Superfast 5
15. Morgan Plus Six 5
16. BMW i8 4
17. Ferrari 488 4
18. McLaren 720S 4
19. Mercedes-Benz SLC 3
20. Morgan 3-Wheeler 3
21. McLaren 570S/GT/600LT 2
22. Aston Martin DB11 2
23. Aston Martin Vantage 2
24. Audi R8 2
25. Mazda MX-5 1
26. Ford Mustang 1
27. Lexus LC 1
28. McLaren GT 1
29. Dodge Challenger 1
TOTAAL 492

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: AD.nl / AutoWeek.nl / GooiZaken.nl / Nu.nl[/size]
 
Compacte bestelauto's

Het segment van de compacte bestelauto's kampte met een neergang van 37,6%. De Volkswagen Caddy wist zijn greep in dit segment juist verder te versterken, best knap voor een model dat al 17 jaar meegaat! Er zijn twee nieuwkomers, de Toyota ProAce City en de Nissan NV250, de flitsende, 13 jaar oude opvolger van de 11 jaar oude NV200 met verbrandingsmotoren. Verder ging alles omlaag. Het Duitse Streetscooter heeft de productie gestaakt.

BES2019_1_12_20_test_vw_foto1-590x393.jpg


Er is veel nieuws op komst, want Volkswagen heeft de nieuwe Caddy gepresenteerd en Renault zal gauw volgen met enerzijds de nieuwe Renault Kangoo en anderzijds de nieuwe Dacia Dokker (waarvan de bestelautoversie als Dacia Dokker of Renault Kangoo Express op de markt komt). Dan kan Nissan niet achterblijven met de nieuwe NV250.

1. Volkswagen Caddy 2.224
2. Peugeot Partner/Rifter 1.274
3. Ford Transit/Tourneo Connect 960
4. Opel Combo 765
5. Citroën Berlingo 525
6. Renault Kangoo 516
7. Mercedes-Benz Citan 482
8. Fiat Doblò 377
9. Ford Transit/Tourneo Courier 245
10. Nissan NV200/Evalia 230
11. Dacia Dokker 169
12. Toyota ProAce City 94
13. Nissan NV250 56
14. Fiat Fiorino/Qubo 54
15. Streetscooter Work 8
16. DFSK K-serie/C-serie/V-serie 2
TOTAAL 7.981




Middelgrote bestelauto's

Het segment van de middelgrote bestelauto's kampte met een neergang van 36,2%. Opvallend is dat de Volkswagen T6-serie de voorsprong op de concurrentie verder heeft zien slinken: Mercedes-Benz en Ford zijn Volkswagen aardig dicht genaderd. Grote verliezer is de Opel Vivaro (-53,6%), wat in dit geval te wijten lijkt aan de nieuwe generatie, die nog niet begrepen lijkt.

xuqyjqvbrbvv_800.jpg


Renault werkt aan een grondige facelift van de Trafic. Verder komen er elektrische versies van de busjes van Citroën, Opel, Peugeot en Toyota. Volkswagen werkt aan een nieuw busje die kennelijk niet direct de T6-reeks vervangt en ook met elektrische aandrijflijn beschikbaar komt. Automerk Maxus van het Chinese SAIC komt met een busje met een formaat tussen de Kangoo en Trafic: de elektrische e-Deliver 3.

1. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 2.406
2. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 2.153
3. Ford Transit/Tourneo Custom 2.138
4. Renault Trafic 1.455
5. Peugeot Expert/Traveller 1.228
6. Opel Vivaro/Zafira 1.061
7. Fiat Talento 602
8. Toyota ProAce 450
9. Citroën Jumpy/SpaceTourer 432
10. Nissan NV300 78
11. UAZ Bukhanka 10
12. Hyundai H300 6
TOTAAL 12.019




Grote bestelauto's

Het segment van de grote bestelauto's kampte met een neergang van 24,7%, beduidend minder slecht dan de andere bestelautosegmenten. Al langer is er een trend gaande waarin grote bestelauto's een steeds groter aandeel van de totale bestelautoverkopen op zich nemen en compacte bestelauto's juist steeds minder. Vooral de Renault Master hield met dank aan een opfrisbeurt aardig stand. Hoe dan ook noteerden alle auto's in dit segment verliezen met dubbele cijfers.

Renault-Master-2019-fotoshowBig-fd96f2de-320264.jpg


Het enige nieuws komt waarschijnlijk van Maxus. Dit Chinese merk komt met de Deliver 9 en de elektrische variant, de e-Deliver 9.

1. Mercedes-Benz Sprinter 2.993
2. Renault Master 1.459
3. Volkswagen Crafter 1.418
4. Iveco Daily 952
5. Ford Transit 868
6. Fiat Ducato 583
7. Opel Movano 524
8. Peugeot Boxer 494
9. MAN TGE 469
10. Citroën Jumper 174
11. Nissan NV400 46
12. Maxus V80 12
TOTAAL 9.992




Pick-ups

Er werden 28,8% minder pick-ups geregistreerd in het eerste semester. De grote grijze-import-pick-ups deden het slecht, de Ford Ranger (+2,7%) benadert marktleider Ram nu heel dicht en haalde onderweg ook nog rivaal Toyota Hilux in. De Mercedes-Benz X-klasse zat in de lift, wellicht omdat het de laatste kans was om een nieuwe Mercedes pick-up te bestellen. Ook voor de Mitsubishi L200 waren meer registraties met dank aan de zeer grondige facelift, maar de auto doet alsnog nauwelijks mee. De Isuzu D-Max was (vrijwel) uitverkocht in afwachting van het nieuwe model.

fordranger_wildtrak-1-scaled.jpg


Die nieuwe Isuzu D-Max zal binnenkort op de markt komen en de Jeep Gladiator zal officieel leverbaar worden. Via de grijze weg zal de nieuwe Ford F-150 deze kant op komen.

1. Ram 1500/2500/3500 189
2. Ford Ranger 187
3. Toyota Hilux 157
4. Volkswagen Amarok 56
5. Nissan NP300 Navara 34
6. Ford F-150 32
7. Mercedes-Benz X-klasse 23
8. Mitsubishi L200 19
9. Toyota Tundra 7
10. Chevrolet Silverado 5
11. Isuzu D-Max 2
12. Ford F-250/350 2
13. UAZ Profi 1
14. GMC Sierra 1
15. Jeep Gladiator 1
TOTAAL 716
 
Die heeft tenminste nog wat unieks. Maar dit:
Rutger DC zei:
1. Volkswagen Caddy 2.224
Hoe blijft dat al jaren verouderde ding zo immens populair?!

@Rutger: Ik vermoed dat je C-segment-indeling tot de 4,6 meter gaat, waardoor de Polestar 2 daar beland? Bedankt voor de lijstjes trouwens weer, heerlijk overzichtelijk om stap voor stap doorheen te neuzen. :)
 
[size=medium]Juli 2020[/size]

Afgelopen maand was er sprake van een voorzichtig herstel. Ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar namen in juli 2020 de registraties met vier procent toe. Op jaarbasis zijn er met 192.868 auto's nog altijd 25,6% minder registraties dan vorig jaar. BOVAG en RAI Vereniging gaan voor dit jaar uit van slechts 350.000 registraties, het slechtste resultaat in ruim vijf decennia. Zo stabiel als de nieuwverkopen waren, zo grillig zijn de verschillen op merkniveau. De coronacrisis zorgde bij het ene merk voor diepere dalen dan het andere en nu presteren sommige merken en modellen daardoor wellicht beter of nog steeds slechter dan normaal.

694


Traditioneel registreert de Volkswagen-groep veel auto's in de eerste maand van het jaar en dat is ook nu weer het geval. Volkswagen is daardoor met afstand de grootste, maar zag de registraties wel behoorlijk dalen. Skoda doet het daarentegen uitstekend en vestigt zich steeds meer tussen de topmerken in de Nederlandse ranglijst. De topscoorder van de Volkswagen-groep en een van de uitblinkers überhaupt is Porsche. Op de Panamera na, die logischerwijs last heeft van de Taycan, scoren alle modellen goed, met name de 911, Taycan en Cayenne doen het voor zulke prijzige auto's geweldig, de 911 is concurrentieloos.

Bij de tien merken met de meeste registraties was BMW de uitblinker, vooral de 1-serie en 2-serie Gran Coupé werden massaal geregistreerd. Renault registreerde de helft meer auto's dan in juli 2019, maar dat zegt meer over juli 2019, toen Renault niet verder kwam dan een Renault-onwaardige twaalfde positie en 3,91% marktaandeel, dan over juli 2020. Verder waren Kia (nu constant succesvol), Volvo (SUV's en S60 compenseerden verlies V40), Nissan (traditionele topper Qashqai halveerde, maar de Juke maakte een inhaalslag na corona-matige maanden, terwijl de Leaf profiteerde van het subsidieverdubbelaar-combipakket), Honda (nieuwe Jazz en E hatchback), Mazda (CX-30), Mini en Fiat (een nieuwe motor doet soms wonderen) in vorm. MG bood op de ZS dezelfde subsidie/kortingcombi aan als Nissan op de Leaf en Renault op de Zoe. In het geval van de ZS scoorde dat voor wel heel verleidelijke prijskaartjes: voor hetzelfde geld als de goedkoopste Renault Captur kreeg je bij MG een minstens zo ruime, elektrische SUV. Het gevolg is dat MG een merk als Mitsubishi voor wist te blijven, om maar even een bruggetje te slaan naar het Japanse merk dat de registraties weliswaar zag toenemen, maar dat zal nu niet meer vaak voorkomen, aangezien Mitsubishi de Europese markt vrijwel zeker gaat verlaten. Het is jammer voor de Nederlandse importeur, want Mitsubishi heeft hier altijd bovengemiddeld goed gescoord. Ten opzichte van een paar jaar terug is Mitsubishi weliswaar meer dan gehalveerd, maar nog steeds doet Mitsubishi het hier prima. Mitsubishi stond er in de periode 2016-2019 bijvoorbeeld aanzienlijk beter voor dan tussen 2009 en 2012. De Outlander PHEV had heel lang het rijk alleen, maar nu verschijnen er in een rap tempo een hoop sterke concurrenten.

Niet alle merken scoorden goed, de grootste verliezer in de top 25 was weer eens Opel, waar de Corsa en de rest zware verliezen te verwerken kreeg, naast het verlies van de gesaneerde modellen. Bij Citroën valt op dat de C5 Aircross na een goed debuut terugvalt. Importeur Louwman & Parqui mag zich de slechte prestatie van Lexus aanrekenen, in veel andere Europese landen scoort Lexus beter, terwijl hybrides hier BPM-vriendelijk zijn. Jeep, DS (gaat dat nog ooit goed komen?), Alfa Romeo en vooral Tesla maakten een smak. Een combinatie van lockdowns, het zwaar getroffen Californië waar de Tesla-fabriek staat en de regelmatige, maar variabele leveringen zorgden voor een leveringsdroogte. Polestar zal met de 2 ook nog eens voor stevige concurrentie zorgen met de Model 3.

694


Op modelniveau vallen de Volvo XC40 (#4), BMW 1-serie (#6), Skoda Kodiaq (#10), MG ZS (#16), Ford Puma (#32), Nissan Juke (#37), Suzuki Vitara (#40), BMW 2-serie Gran Coupé (#42), Renault Zoe (#47), Skoda Citigo EV (#62), Audi E-Tron (#69), Seat Mii EV (#87), nieuwe Mercedes-Benz GLA (#96), Porsche 911 (#101) en Taycan (#103), Nissan X-Trail (#112), Jaguar XF (#124) en #126 (BMW 2-serie coupé/cabriolet) me het meeste op. 44 van de 45 Jaguar XF'en waren uitgerust met dieselmotor, waarmee het na de Golf en 3-serie de populairste auto met dieselmotor was. Ik ben benieuwd waar die vandaan kwamen en hoe lang die nog op de Nederlandse wegen zullen rijden...

Nieuw (<1 jaar op de markt), maar zich niet bevindend in de modellenlijst (<40 registraties) zijn de Bentley Flying Spur (1 exemplaar), BMW 8-serie Gran Coupé (12 stuks op een totaal van 35 8-series) en X6 (26 stuks op een totaal van 88 stuks inclusief de X5), Ferrari F8 (eerste 2 stuks), Ford Exlorer (8 stuks), Honda E (17 stuks), Land Rover Defender (24 stuks), Mercedes-Benz GLB (30 stuks) en GLS (5 stuks), Morgan Plus Four (1 exemplaar), Opel Vivaro/Zafira (5 stuks), Polestar 2 (15 stuks) en 1 (2 stuks), Subaru Forester (14 stuks) en de Toyota ProAce City Verso (3 stuks).

1. Volkswagen 4.075 -15,7%
2. BMW 2.726 +70,9%
3. Kia 2.511 +25,5%
4. Skoda 2.380 +36,2%
5. Peugeot 2.336 +10,6%
6. Ford 2.101 -6,0%
7. Renault 1.940 +48,3%
8. Opel 1.832 -35,5%
9. Volvo 1.656 +31,0%
10. Toyota 1.519 -27,2%
11. Mercedes-Benz 1.369 +1,2%
12. Audi 1.213 -13,4%
13. Hyundai 1.149 +9,3%
14. Seat 963 +0,6%
15. Citroën 958 -27,3%
16. Nissan 956 +18,6%
17. Suzuki 814 -15,2%
18. Mini 799 +24,3%
19. Mazda 656 +17,6%
20. MG 501 +++
21. Fiat 447 +106,9%
22. Mitsubishi 415 +3,0%
23. Porsche 293 +270,9%
24. Dacia 236 +10,3%
25. Honda 147 +50,0%
26. Land Rover 105
27. Jaguar 62 -6,1%
28. Lexus 56 -39,8%
29. Jeep 54 -70,2%
30. DS 46 -40,3%
31. Alfa Romeo 44 -36,2%
32. Tesla 36 -94,3%
33. Subaru 27 +3,8%
34. Smart 20 +25%
35. Polestar 17 +++
36. Bentley 16 +166,7%
37. Ferrari 12 +200,0%
38. Alpine 5
39. Maserati 4
40. SsangYong 4
41. Lamborghini 3
42. Aston Martin 2
43. Donkervoort 2
44. Morgan 1
45. McLaren 1

SEAT-Mii-Electric-review-test-2020-FOTO-15-640x480.jpg


1. Volkswagen Polo 1.371
2. Kia Niro 1.126
3. Opel Corsa 973
4. Volvo XC40 941
5. Volkswagen Golf 930
6. BMW 1-serie 833
7. Peugeot 208 740
8. Hyundai Kona 713
9. Ford Fiesta 709
10. Skoda Kodiaq 652
11. Renault Captur 647
12. Ford Focus 624
13. Kia Picanto 597
14. Mini Hatch/Cabrio 570
15. Renault Clio 549
16. MG ZS 501
17. Skoda Octavia 495
18. BMW 3-serie 494
19. Peugeot 108 481
20. Volkswagen T-Cross 474
21. Mercedes-Benz A-klasse 466
22. Toyota Aygo 437
23. Kia Ceed 393
24. Volkswagen Up 388
25. Toyota Corolla 381
26. Volvo S60/V60 380
27. Volkswagen T-Roc 375
28. Volkswagen Tiguan 371
29. Fiat 500 363
30. Peugeot 2008 339
31. Skoda Karoq 328
32. Ford Puma 321
33. Opel Astra 316
34. Citroën C3 299
35. Ford Kuga 287
36. Opel Crossland X 286
37. Nissan Juke 285
38. Hyundai i10 284
39. Peugeot 5008 283
40. Suzuki Vitara 282
41. Seat Ibiza 277
42. BMW 2-serie Gran Coupé 273
43. Toyota Yaris 255
44. Citroën C1 250
45. BMW 5-serie 249
46. Renault Mégane 245
47. Renault Zoe 244
48. Mitsubishi Space Star 244
49. Suzuki Swift 242
50. Skoda Fabia 233
51. Mazda CX-30 228
52. Mazda CX-5 224
53. Kia Stonic 219
54. Seat Arona 219
55. Nissan Leaf 216
56. Toyota RAV4 207
57. Peugeot 308 201
58. Toyota C-HR 199
59. Nissan Qashqai 196
60. Audi A4 194
61. Peugeot 3008 192
62. Skoda Citigo 192
63. Nissan Micra 186
64. BMW X1 183
65. Mercedes-Benz CLA 182
66. Skoda Scala 181
67. Suzuki Ignis 179
68. Seat Ateca 174
69. Audi E-Tron 174
70. Skoda Superb 170
71. Opel Grandland X 165
72. Audi A3 165
73. Audi A1 150
74. Audi Q2 148
75. Mercedes-Benz C-klasse 146
76. Citroën C3 Aircross 144
77. Volvo XC60 138
78. Audi A5 136
79. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 131
80. Skoda Kamiq 129
81. Citroën C5 Aircross 128
82. Renault Twingo 125
83. Mitsubishi Outlander 125
84. BMW X3/X4 118
85. BMW 4-serie 118
86. Mini Countryman 117
87. Seat Mii 114
88. Mini Clubman 112
89. Mercedes-Benz GLC 109
90. Volkswagen Passat 108
91. Mercedes-Benz E-klasse 106
92. Dacia Duster 105
93. Seat Leon 105
94. Dacia Sandero/Logan 102
95. Audi Q3 99
96. Mercedes-Benz GLA 99
97. Mazda2 96
98. Citroën C4 Cactus 94
99. Volvo S90/V90 90
100. BMW X5/X6 88
101. Porsche 911 86
102. Peugeot 508 83
103. Porsche Taycan 83
104. Mercedes-Benz B-klasse 81
105. Porsche Cayenne 80
106. Ford EcoSport 80
107. Suzuki SX4 S-Cross 77
108. Mazda3 76
109. Renault Kadjar 74
110. Seat Tarraco 74
111. Honda Jazz 70
112. Nissan X-Trail 70
113. Kia Sportage 64
114. Audi A6 63
115. Kia Soul 61
116. Hyundai Ioniq 60
117. Volvo XC90 60
118. Hyundai i20 56
119. Ford Mondeo 56
120. Mercedes-Benz EQC 53
121. Opel Insignia 51
122. Kia Rio 50
123. Volvo V40 47
124. Jaguar XF 45
125. Fiat 500X 43
126. BMW 2-serie 43
127. Renault Scénic 42
128. BMW i3 41

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: AD.nl / ZERauto.nl[/size]
 
registraties elektrische auto's juli 2020

1 Kia Niro 640
2 MG ZS 501
3 Volkswagen Golf 488
4 Hyundai Kona 362
5 Renault Zoe 241
6 Nissan Leaf 216
7 Mini Mini 191
8 Skoda Citigo 191
9 Opel Corsa 138
10 Seat Mii 114
11 Audi E-tron 89
12 Volkswagen Up 85
13 Porsche Taycan 83
14 Kia Soul 61
15 Peugeot 208 57
16 Mercedes-Benz EQC 53
17 Hyundai Ioniq 49
18 BMW i3 41
19 Peugeot 2008 36
20 Opel Ampera-e 34
21 Tesla Model 3 31
22 Smart Forfour 13
23 Mercedes-Benz Vito 11
24 Smart Fortwo 9
25 Tesla Model X 7
26 Hyundai Nexo 5
27 DS 3 Crossback 3
28 Nissan NV200 2
 
@Rutger: Goed verhaal, lekker kort. :) Altijd leuk om te lezen. (y)

@MBW: Het lijstje van kentekenradar gekopieerd zie ik? Stom dat daar de Honda e en de Polestar 2 nog niet tussen staan. Die heeft Autoweek wel gewoon in zijn juli-cijfers staan. Om aan te vullen:
Honda e 17
Polestar 2 15
 
MWH zei:
@Rutger: Goed verhaal, lekker kort. :) Altijd leuk om te lezen. (y)

@MBW: Het lijstje van kentekenradar gekopieerd zie ik? Stom dat daar de Honda e en de Polestar 2 nog niet tussen staan. Die heeft Autoweek wel gewoon in zijn juli-cijfers staan. Om aan te vullen:
Honda e 17
Polestar 2 15

Ja, het was een beetje uit de hand gelopen. o_O

Niet elektrisch, maar ook ontbrekend in de lijsten van Kentekenradar is de Mercedes-Benz GLB (30 stuks), naast nog wat sportwagens.

De PSA EV's scoren vooralsnog niet best. Het zou toch helpen als de 208, 2008 en 3 Crossback realistischere prijskaartjes zouden krijgen, lijkt mij.

MWH zei:
@Rutger: Ik vermoed dat je C-segment-indeling tot de 4,6 meter gaat, waardoor de Polestar 2 daar beland? Bedankt voor de lijstjes trouwens weer, heerlijk overzichtelijk om stap voor stap doorheen te neuzen. :)

Graag gedaan! Hmm ja ik weet ook niet helemaal wat ik aan moet met de Polestar 2. Op zich is het een directe concurrent van de Tesla Model 3, maar met een lengte van 4607 mm vind ik het meer een C-segment liftback dan een D-segmenter (alle D-segmenters zijn groter). De Mercedes-Benz CLA is overigens 4688 mm lang (heb ik bij C-segment staan) en de Tesla Model 3 4694 mm lang (D-segment). Nattevingerwerk van de bovenste plank. :T
 
Bestelauto's, juli 2020

media.0028-640w.jpg


1. Mercedes-Benz Sprinter 468
2. Volkswagen Transporter/T6 449
3. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 326
4. Ford Transit Custom 304
5. Volkswagen Caddy 293
6. Renault Master 256
7. Volkswagen Crafter 248
8. Peugeot Partner 246
9. Opel Vivaro 239
10. Iveco Daily 201
11. Ford Transit Connect 196
12. Renault Trafic 184
13. Ford Transit 165
14. Citroën Berlingo 140
15. Fiat Talento 131
16. Peugeot Expert 122
17. Fiat Ducato 96
18. Mercedes-Benz Citan 89
19. Opel Combo 84
20. Toyota ProAce 84
21. MAN TGE 66
22. Renault Kangoo 64
23. Fiat Doblò 59
24. Peugeot Boxer 59
25. Opel Movano 57
26. Citroën Jumpy 56
27. Nissan NV250 44
28. Ford Ranger 34
29. Toyota ProAce City 32
30. Ford Transit Courier 31
31. Toyota Hilux 30
32. Ram 1500/2500/3500 25
33. Dacia Dokker 24
34. Nissan e-NV200 21
35. Nissan NV300 20
36. Citroën Jumper 16
37. Volkswagen Amarok 11
38. Toyota Land Cruiser 9
39. Nissan NV400 7
40. Mitsubishi L200 6

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Autorai.nl[/size]
 
Haha nee, heb de titel gewijzigd. Dat zijn de cijfers van juli.

Personenauto's 1 t/m 25 augustus:
1. Kia 1.998
2. Volkswagen 1.642
3. Toyota 1.352
4. Peugeot 1.160
5. Renault 1.051
6. BMW 924
7. Nissan 864
8. Volvo 753
9. Mercedes-Benz 740
10. Audi 720
11. Opel 704
12. Hyundai 681
13. Skoda 598
14. Ford 607
15. Seat 489
16. Tesla 441
17. Mini 436
18. Mazda 408
19. MG 404
20. Citroën 349
21. Suzuki 299
22. Dacia 203
23. Mitsubishi 165
24. Fiat 140
25. Porsche 128
26. Honda 69
27. Land Rover 67
28. Jeep 48
29. DS 44
30. Jaguar 29
31. Lexus 25
32. Subaru 15
33. Alfa Romeo 14
34. Ferrari 10
35. Bentley 5
36. Smart 4
37. Polestar 2
38. Maserati 2
39. Alpine 1
40. Lamborghini 1
41. Aston Martin 1
42. Morgan 1
43. Lotus 1

Kia, MG, DS en Ferrari (10 in plaats van 3) hebben hun augustus 2019-resultaat reeds overtroffen. Verder is er voor het eerst dit jaar een Lotus geregistreerd.
 
[size=medium]Augustus 2020[/size]

Van een werkelijke opleving is nooit sprake geweest met een kleine plus in juli na een aantal donkere maanden op de Nederlandse automarkt. In augustus was de automarkt weer terug in mineur. Met 26.461 auto's waren er 21,5% minder registraties dan in augustus 2019 en op jaarbasis staat het aantal registraties met meer dan een kwart in het rood. Die daling zal vast door een samenspel van factoren zijn veroorzaakt, zoals de sombere economische situatie en vooruitzichten, productiehaperingen door corona en de ingang van BPM volgens WLTP (in juli konden er voor het laatst auto's volgens de NEDC-BPM worden geregistreerd). In augustus scoorden elektrische auto's, geholpen door de subsidies en extra kortingen die door de importeurs werden verstrekt, wel goed. Tesla kon daar echter niet van profiteren, aangezien alle modellen te duur zijn om voor die subsidies in aanmerking te komen.

gpsy3hqbbgyv_800.jpg


Op merkniveau weten sommige merken tegen de trend in te plussen en zien andere merken het aantal registraties onderuit gaan. Dat Opel het moeilijk heeft, mag inmiddels bekend worden verondersteld. Opel heeft nog maar vijf volumemodellen nu alle Ampera-e's lijken te zijn geregistreerd (0 in augustus). Maar het is Volkswagen die onder de grote merken de grootste smak maakt: in augustus waren er maar liefst 57% minder registraties dan in augustus 2019. Vooral de Up, T-Cross en T-Roc zaten in de vrije val. Alleen de Golf bleef vrijwel stabiel: 529 (8/2020) tegen 533 (8/2019) registraties. Mocht je denken dat de nieuwe Golf in trek is, heb je het mis. Het aantal registraties van de e-Golf, dus de oude generatie, nam toe van 161 naar 280 registraties. Dat betekent respectievelijk 249 (8/2020) en 372 (8/2019) registraties voor de Golf met (deels) verbrandingsmotoren, dus de nieuwe hatchback en oude Variant. Skoda moest na vele mooie zonnige maanden ook een stap terug doen. Tesla halveerde, dat geldt ook voor Suzuki (Celerio richting uitgang, Ignis en Swift hadden het moeilijk), Mitsubishi (lijkt nog niet door terugtrekken te komen: in augustus 2019 deed Mitsubishi veel (zelf)registraties van de Eclipse Cross), Jeep (driekwart minder registraties, maar lijkt juist herstel in te zetten, ook Jeep registreerde onnatuurlijk veel auto's in augustus 2019 door langdurige leveringsstop die erop zou volgen) en diverse andere kleine merken die moeite hebben om zich staande te houden.

Gelukkig is het niet louter kommer en kwel. Kia doet het heel constant en stond voor de derde keer dit jaar en in de historie bovenaan de ranglijst met dank aan een kwart meer registraties. Peugeot plukt nu de vruchten van de frisse 208 en 2008. Renault herstelt vooral van een dramatisch augustus 2019; de Megane profiteert van kortingen, maar de Clio en Captur imponeren niet. BMW hield de daling tot een minimum beperkt. Nissan continueert de inhaalslag met dank aan de Micra en Juke; de Qashqai is echter aan vervanging toe. De laatste nieuwe modelintroductie van Mini was de tweede generatie van de (New) Countryman, die eind 2016 werd voorgesteld. Alleen met een ijzersterk imago als Mini kun je dan toch nog groeien, op jaarbasis doet Mini het ook minder slecht dan de markt, dus dat betekent een verdere toename van het marktaandeel. MG laat zien dat je met de juiste prijs, promotie, product en plaats heel rap een plek op de Nederlandse automarkt kunt veroveren. Dacia scoorde vooral met de Logan MCV, die binnenkort uit productie gaat en geen opvolger krijgt, terwijl Fiat en Honda hun herstel voortzetten.

dacia-logan-mcv-stepway-291107-800.jpg


1. Kia 2.457 25,2%
2. Peugeot 2.222 8,2%
3. Volkswagen 2.074 -57,0%
4. Toyota 1.821 -17,9%
5. Renault 1.516 20,9%
6. Opel 1.441 -52,8%
7. BMW 1.337 -1,3%
8. Ford 1.307 -30,3%
9. Volvo 1.178 30,3%
10. Citroën 1.082 -7,9%
11. Mercedes-Benz 1.070 -29,7%
12. Nissan 1.033 9,2%
13. Audi 1.029 -25,0%
14. Hyundai 900 -28,8%
15. Skoda 848 -38,4%
16. Seat 668 -29,8%
17. Tesla 618 -50,2%
18. Mini 572 15,6%
19. Mazda 567 -18,7%
20. MG 498 +++
21. Suzuki 405 -53,8%
22. Dacia 322 17,5%
23. Fiat 309 29,8%
24. Mitsubishi 216 -57,0%
25. Porsche 167 11,3%
26. Honda 109 25,3%
27. Land Rover 109 -14,8%
28. Jeep 88 -74,5%
29. DS 64 48,8%
30. Alfa Romeo 43 -63,2%
31. Lexus 38 -60,8%
32. Jaguar 32 -66,7%
33. Smart 30 76,5%
34. Subaru 21 -56,3%
35. Polestar 16
36. Ferrari 14
37. Bentley 6
38. Maserati 3
39. Alpine 2
40. Lamborghini 1
41. Aston Martin 1
42. Lotus 1

Op modelniveau vallen de Opel Corsa (#3), Peugeot 208 (#4), herstel voor de Toyota Corolla (#5), Peugeot 2008 (#12), MG ZS (#13), Nissan Micra (#16), Renault Zoe (#27), Audi E-Tron (#29), Audi A3 (#30), Ford Kuga (#31), Nissan Juke (#40), Dacia Sandero/Logan (#41), Skoda Citigo (#50), BMW X5/X6 (#51), Peugeot 508 (#80), Mercedes-Benz GLA (#84), Porsche Taycan (#99), Honda Jazz (#101) en Mercedes-Benz EQC (#111) op; tweemaal terug van weggeweest: de Mazda CX-3 (#118) en Jeep Compass (#122).

Mercedes-Benz-GLA-200-2020-Review-Test-AutoRAI.nl-FOTO-050-640x480.jpg


Buiten de ranglijst staan nog een aantal recente modelintroducties (<12 maanden op de markt): Aston Martin DBX (eerste exemplaar), BMW 8-serie Gran Coupé (15 van de 32 8-series), BMW X6 (20 registraties, zie X5/X6 in ranglijst voor totaal), Ferrari F8 (4 registraties), Ford Explorer (8 registraties), Honda E (3 registraties), Land Rover Defender (14 registraties), Mercedes-Benz GLB (29 registraties, voorlopig geen succes, het zal niet helpen dat er voor de GLC veel aantrekkelijke acties zijn), Opel Vivaro/Zafira (5 registraties), Polestar 2 (16 registraties), Subaru Forester (11 registraties) en de Toyota ProAce City Verso (1 exemplaar).

1. Kia Niro 1.164
2. Volkswagen Polo 781
3. Opel Corsa 711
4. Peugeot 208 645
5. Toyota Corolla 618
6. Tesla Model 3 609
7. Kia Picanto 604
8. Volvo XC40 554
9. Hyundai Kona 553
10. Renault Clio 532
11. Volkswagen Golf 529
12. Peugeot 2008 499
13. MG ZS 498
14. Toyota Aygo 487
15. Mini Hatch/Cabrio 440
16. Nissan Micra 427
17. Peugeot 108 421
18. Ford Fiesta 379
19. Mercedes-Benz A-klasse 378
20. Kia Ceed 378
21. Citroën C1 357
22. Ford Focus 352
23. Opel Crossland X 347
24. Citroën C3 335
25. Renault Captur 334
26. Toyota Yaris 325
27. Renault Zoe 290
28. Volvo S60/V60 272
29. Audi E-Tron 268
30. Audi A3 246
31. Ford Kuga 245
32. Fiat 500 236
33. Peugeot 3008 228
34. Seat Ibiza 227
35. Volkswagen Tiguan 225
36. Toyota C-HR 225
37. Skoda Octavia 224
38. Nissan Leaf 220
39. BMW 3-serie 211
40. Nissan Juke 210
41. Dacia Sandero/Logan 209
42. Hyundai i10 207
43. Mazda CX-5 206
44. Kia Stonic 206
45. BMW 1-serie 202
46. Volkswagen T-Roc 189
47. Opel Astra 187
48. Peugeot 5008 186
49. Mazda CX-30 176
50. Skoda Citigo 170
51. BMW X5/X6 165
52. Volvo XC60 159
53. Renault Mégane 158
54. Opel Grandland X 157
55. Seat Leon 157
56. Volkswagen T-Cross 153
57. Ford Puma 143
58. Suzuki Swift 142
59. Toyota RAV4 141
60. Mitsubishi Space Star 140
61. Nissan Qashqai 140
62. BMW 5-serie 136
63. Peugeot 308 132
64. Volkswagen Up 130
65. Citroën C3 Aircross 129
66. Suzuki Vitara 126
67. Seat Arona 124
68. BMW X3/X4 121
69. Mercedes-Benz C-klasse 118
70. Volvo S90/V90 116
71. Mercedes-Benz B-klasse 112
72. Audi Q2 110
73. Audi A4 103
74. Ford EcoSport 101
75. Skoda Kodiaq 96
76. Audi A1 96
77. Citroën C5 Aircross 96
78. BMW 2-serie Gran Coupé 95
79. Dacia Duster 95
80. Peugeot 508 95
81. Citroën C4 Cactus 94
82. Skoda Fabia 93
83. Skoda Karoq 92
84. Mercedes-Benz GLA 90
85. Seat Mii 89
86. BMW X1 87
87. Skoda Kamiq 85
88. BMW i3 83
89. Mercedes-Benz CLA 82
90. Mini Clubman 75
91. Audi A5 73
92. Ford Mondeo 73
93. Renault Twingo 70
94. Suzuki Ignis 68
95. Mercedes-Benz E-klasse 68
96. Mazda2 66
97. Citroën C4 SpaceTourer 63
98. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 62
99. Porsche Taycan 62
100. Mazda3 61
101. Honda Jazz 61
102. Renault Scénic 61
103. Audi Q3 59
104. Skoda Scala 57
105. Mini Countryman 57
106. Mitsubishi Outlander 56
107. Hyundai Ioniq 54
108. Renault Kadjar 53
109. Mercedes-Benz GLC 52
110. Seat Ateca 51
111. Mercedes-Benz EQC 51
112. Kia Rio 50
113. BMW 4-serie 47
114. Hyundai i20 47
115. DS 3 Crossback 47
116. Suzuki SX4 S-Cross 44
117. Fiat 500X 43
118. Mazda CX-3 43
119. Jeep Renegade 42
120. Kia Soul 41
121. Porsche Cayenne 40
122. Jeep Compass 40

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: AutoWeek.nl / Autokopen.nl / Autorai.nl[/size]
 
de Megane profiteert van de facelift

Ik zie ze nog niet te koop staan op gaspedaal, vraag me af of de facelift al wordt uitgeleverd.

edit:
De eerste exemplaren worden vervolgens in september geleverd.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/renault-hangt-prijskaartje-aan-gefacelifte-megane/
 
Carfanatic zei:
Ik zie ze nog niet te koop staan op gaspedaal, vraag me af of de facelift al wordt uitgeleverd.

edit:
De eerste exemplaren worden vervolgens in september geleverd.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/renault-hangt-prijskaartje-aan-gefacelifte-megane/

Dank voor de correctie, heb facelift vervangen door kortingen. Voor minder dan 20 mille heb je al een Megane, wat toch wel een buitengewoon scherpe prijs is. https://acties.renault.nl/voordeel/
 
Toch opvallend dat Peugot in de laatste 6 dagen maar liefst 1062 auto's heeft geregistreerd waarvan het leeuwendeel op 31 augustus....dat is de helft van het totaal in augustus! En Opel heeft er zelfs meer dan de helft geregistreerd: 737 stuks. In juli deden beide merken exact hetzelfde.

Citroën maakt het nog bonter: t/m 25 augustus 349 stuks.....en maar liefst 733 auto's erbij om op totaal 1082 te komen. Zo haal je opeens wel een 10e plaats .

PSA is dus duidelijk de koning in het registreren van auto's terwijl ze nog niet aan klanten zijn. verkocht Volkswagen en Renault doen dit tegenwoordig duidelijk in mindere mate. Dat lijkt me ook een gezonde ontwikkeling.
 
Veel autofabrikanten kunnen alleen maar dromen van de winstmarges die PSA behaalt (8,5% in 2019 voor een autofabrikant die vrijwel afhankelijk is van Europa is buitengewoon knap, eerste helft van 2020 alsnog 3,7% ondanks dat er wat speelt in de wereld :)). Van PSA is bekend dat ze hun registraties vaak in de laatste helft van de maand doen, waarom is me niet duidelijk, maar door die winstmarges weet ik niet of het juist is om te stellen dat PSA meer zelfregistraties doet dan andere fabrikanten. Misschien doen andere automerken dat ook, maar spreiden die hun zelfregistraties meer uit. Wel interessant om uit te vogelen hoe dat zit. :)
 
Inderdaad D-C. Als er een concern "gezond" is, is het PSA wel. Ze hebben nota bene Opel na een jaar weer winstgevend gemaakt.
Renault daarentegen, staat er juist bekend om dat ze dat wel doen, in Frankrijk althans:
"Renault’s ghastly result this month illustrates the issues related to having a large portion of its monthly sales allocated to artificial channels such as demo and rentals, which are traditionally at a standstill in August."
Nissan doet het trouwens ook veel. Denk maar niet dat al die Micra's verkocht zijn.
 
Vroeger zag je dat bij meer merken dat op de laatste dag van de maand of kwartaal een hele zwik auto's werd geregistreerd. Het lijkt nu alleen zo extreem bij PSA. Ik denk dat de winstmarge hier los van staat. De reden van deze grote aantallen registraties op de laatste dag is bijna altijd korting: of de importeur geeft een extra bonus waardoor de dealers extra auto's afnemen en/of registreren. Of er loopt een klantenactie met flinke korting af waar op het laatste moment nog flink gebruik van wordt gemaakt. In het eerste geval gaan al die zelfregistreerde auto's vervolgens de maanden daarna met korting de deur uit. Ik vind het aantal registraties bij Citroën wel erg bizar.

Uiterraard hebben de meeste merken kortingacties of rijk uitgeruste actiemodellen in de aanbieding. Zelfregistraties of niet....bij bijna geen enkel merk gaat er nog een auto de deur uit zonder flinke korting. Of het nu een particulier verkochte auto of een leaseauto betreft Al die businessuitvoeringen zijn natuurlijk ook gewoon actiemodellen. De leasemaatschappij krijgt er bijna geen korting op maar de auto zit vol met allerlei opties voor een scherpere prijs.

Als je kijkt naar het aanbod nieuwe B-Segmenters op Autotrack dan valt vooral op dat Volkswagen heel veel voorraad Polo's op heeft staan. Bijna 800! En zo'n 40 auto's uit begin 2019! Die gaan met 4 mille korting weg. Ford, Peugeot, Opel en Renault hebben er beduidend minder op voorraad (200 a 300 stuks). Wat niet betekent dat er niet meer zouden staan :). Ik kan ook bij Citroën op AutoTrack niet enorme hoeveelheden voorraadauto's terugvinden.
 
LM 1 zei:
Inderdaad D-C. Als er een concern "gezond" is, is het PSA wel. Ze hebben nota bene Opel na een jaar weer winstgevend gemaakt.
Renault daarentegen, staat er juist bekend om dat ze dat wel doen, in Frankrijk althans:
"Renault’s ghastly result this month illustrates the issues related to having a large portion of its monthly sales allocated to artificial channels such as demo and rentals, which are traditionally at a standstill in August."
Nissan doet het trouwens ook veel. Denk maar niet dat al die Micra's verkocht zijn.

Nou, winstgevend gemaakt.....ik denk dat GM geld uit Opel trok waardoor het merk niet winstgevend was en Peugeot niet zo heel veel hoefde te doen om weer wat geld te verdienen op een verkochte Opel.:).

Denk jij dat al die Opels, Peugeots en vooral Citroëns op 31 augustus zijn geregistreerd werkelijk verkocht zijn? Dan ben ik benieuwd hoe het volgens jou komt dat die op de laatste dag worden geregistreerd. Misschien is er een goede reden voor en zoals Rutger zegt is het interessant om daarachter te komen. De schijn heeft PSA op dit moment in ieder geval tegen.
 
Tot en met 19 augustus:
1. Kia 1.477
2. Toyota 1.364
3. Volkswagen 1.363
4. BMW 1.003
5. Ford 949
6. Volvo 897
7. Skoda 715
8. Mercedes-Benz 683
9. Peugeot 666
10. Renault 622
11. Hyundai 621
12. Audi 466
13. Opel 457
14. Mazda 444
15. Mini 403
16. Tesla 324
17. Citroën 323
18. Suzuki 320
19. Seat 262
20. Nissan 255
21. Polestar 233
22. Mitsubishi 144
23. Dacia 136
24. Fiat 114
25. MG 92
26. Porsche 70
27. Honda 65
28. Land Rover 43
29. Jeep 39
30. Alfa Romeo 28
31. DS 27
32. Lexus 20
33. Smart 5
34. Subaru 4
35. Maserati 2
36. Jaguar 1
37. Ferrari 1
38. Bentley 1
39. Aston Martin 1
40. Karma 1

Meest interessant is de binnenkomst van de Volkswagen ID.3 en Mazda MX-30, terwijl de Polestar 2 op stoom geraakt. In combinatie met Polestar komt Volvo uit op 1.130 registraties.
 
Tussenstand elektrische en waterstof personenauto's september:

KIA NIRO 457
TESLA MODEL 3 274
HYUNDAI KONA 254
POLESTAR 2 233
SKODA CITIGO 208
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW 189
MINI COOPER SE 180
BMW I I3 174
RENAULT ZOE 105
OPEL CORSA 98
PEUGEOT 208 98
VOLKSWAGEN GOLF 93
MG ZS EV 92
SEAT MII 72
MAZDA MX-30 69
AUDI E-TRON 50 65
PEUGEOT 2008 42
NISSAN LEAF 40KWH 31
AUDI E-TRON 55 30
TESLA MODEL X 26
NISSAN LEAF 62KWH 24
MERCEDES-BENZ EQC 400 4MATIC 24
TESLA MODEL S 23
PORSCHE TAYCAN 4S 22
DS DS3 CROSSBACK 17
HYUNDAI IONIQ 17
VOLKSWAGEN UP! 15
AUDI E-TRON SPORTBACK 50 15
KIA SOUL 12
HYUNDAI NEXO 12
BMW I I3S 10
AUDI E-TRON SPORTBACK 55 3
SMART EQ FORFOUR 3
HONDA E 3
PORSCHE TAYCAN TURBO S 2
SMART EQ FORTWO COUPE 1
SMART EQ FORTWO CABRIO 1
MERCEDES-BENZ EQV 1
PORSCHE TAYCAN TURBO 1
AUDI E-TRON 1

bron opendata.rdw.nl
 
DS3 Sportback valt ook weer tegen, zo gaat het nooit wat worden met DS. Honda E met slechts 3 exemplaren schiet ook niet op.
 
Carfanatic zei:
DS3 Sportback valt ook weer tegen, zo gaat het nooit wat worden met DS. Honda E met slechts 3 exemplaren schiet ook niet op.

De Honda E is dan ook wel een heel erg niche ding. Niks mis mee, maar je moet niet verwachten dat zoiets ooit hoge verkoopcijfers haalt.
En DS is gewoon niet onderscheidend genoeg t.o.v. Citroen. Ik vind een gewone Peugeot meer "premium" dan een DS. Schots en scheve lijntjes maakt geen goed design, slechts een ander design.
 
[size=large]September 2020[/size]

In september liepen de registraties van nieuwe personenauto's met liefst 21,9% terug tot 29.434 auto's. Op de laatste dag wist Volkswagen concurrent Kia voorbij te steken, vooral omdat de ID.3 nu al volop wordt uitgeleverd. Het was waarschijnlijk voorlopig de laatste kans voor Kia om op de eerste plek te eindigen, want de komende maanden zullen de registraties van Volkswagen vermoedelijk tot grote hoogtes worden gestuwd. Vooral merken als Opel, Peugeot, Citroën, Fiat en MG haalden op de laatste dag weer de bekende trukendoos tevoorschijn: de massaregistratiedag.

Volkswagen ging aan de leiding en pluste met dank aan de ID.3. Hoeveel ID.3's zullen er dit jaar worden geregistreerd en weet Volkswagen de ID.4 nog dit jaar uit te leveren? Bij Tesla implodeerde de afzet ondertussen, maar anderzijds was de Model 3 de op een na meest geregistreerde auto van september. Polestar lijkt in de vorm van de 2 een geduchte concurrent in huis te hebben voor de Model 3.


New Toyota Yaris by harry_nl, on Flickr

De merken die tegen de trend in meer auto's wisten te registreren waren in volgorde van stijging achtereenvolgens Alfa Romeo (september 2019 was drama); Jeep (idem); Fiat (500 terug in de belangstelling met dank aan nieuwe motor, die voor de Panda helaas weinig soelaas bood); DS (elektrische 3 Crossback maskeert dat de 7 Crossback op jaarbasis alweer gehalveerd is); Dacia (opruiming Logan MCV en Dokker); Audi (met dank aan de E-Tron, A1, Q2 en Q3, de grote en meer traditionele modellen moet Pon nog op de rit zien te krijgen); Kia (heel constant); Suzuki (vooral Vitara en Ignis in de lift door updates); Volkswagen (ID.3) en Volvo (XC40). Daarnaast was Polestar met dank aan de 2 een van de sterren van september en blijft MG aardig scoren.

Met name Jaguar (dramatische score, I-Pace en F-Pace kunnen komende tijd rekenen op reanimatie door update respectievelijk facelift met stekkerhybride); Tesla (nog steeds in trek, maar zakt wel erg hard); Smart (krekelgeluiden); Subaru (arme dealers); Opel (geheel door het verdwijnen van de Karl waarvan de voorraad in september 2019 'leeg' geregistreerd werd, zal nu in rustiger vaarwater komen); Lexus (Louwman faalt met dit merk, komst UX electric moet het een en ander rechtbreien de komende maanden) en Mitsubishi (onzekere toekomst) hadden het moeilijk.


Volkswagen ID.3 Test Fleet by harry_nl, on Flickr

1. Volkswagen 2.472 | +10,9%
2. Kia 2.451 | +28,3%
3. Toyota 2.280 | -11,7%
4. Ford 1.871 | -14,1%
5. Peugeot 1.846 | -27,8%
6. Opel 1.845 | -48,4%
7. Renault 1.675 | -25,9%
8. BMW 1.508 | -5,8%
9. Mercedes-Benz 1.431 | -22,4%
10. Volvo 1.303 | +4,5%
11. Skoda 1.138 | -18,1%
12. Tesla 1.101 | -81,3%
13. Hyundai 1.022 | -30,4%
14. Audi 921 | +42,3%
15. Mazda 876 | -7,0%
16. Citroën 863 | -21,7%
17. Suzuki 637 | +17,1%
18. Nissan 633 | -13,2%
19. Seat 630 | -13,3%
20. Mini 603 | -4,3%
21. Polestar 478 | +++
22. Fiat 433 | +93,3%
23. Mitsubishi 265 | -40,0%
24. Dacia 229 | +30,9%
25. MG 192 | +++
26. Honda 121 | -6,9%
27. Porsche 106 | -13,8%
28. DS 80 | +48,1%
29. Jeep 80 | +128,6%
30. Land Rover 67 | -33,7%
31. Lexus 58 | -40,2%
32. Alfa Romeo 32 | +300,0%
33. Smart 13 | -79,0%
34. Bentley 7
35. Subaru 6 | -64,7%
36. Jaguar 5 | -94,4%
37. Ferrari 4
38. Lamborghini 2
39. Maserati 2
40. Aston Martin 2
41. Rolls-Royce 1
42. Donkervoort 1
43. Karma 1

Op modelniveau blijft de Volvo XC40, nog voor de komst van de P8 Recharge, een enorme kaskraker (#3), de nieuwe Toyota Yaris stijgt door (#7); de Volkswagen ID.3 en Polestar 2 stormen binnen (#11 respectievelijk #16); Skoda Citigo (#29); BMW 2-serie Gran Coupé (#46); Mazda MX-30 (nieuw binnen op #52); Mercedes-Benz GLA (nieuwe generatie stijgt door naar #54); Opel Insignia (#69 met dank aan facelift); Seat Mii (#80); Honda Jazz (doet het voor Honda-begrippen prima: #99); DS 3 Crossback (#100) en de Mercedes-Benz GLB (#111).

mercedes-benz_glb_03.jpg


Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de modellenlijst (>40 registraties) zijn de Aston Martin DBX (1 exemplaar); Bentley Flying Spur (2 registraties); BMW 8-serie Gran Coupé (9 registraties op een totaal van 21 8-series); BMW X6 (13 registraties - X5/X6 samen 134 registraties); Ferrari F8 (1 exemplaar); Ford Explorer (4 stuks); Honda e (13 stuks); Kia Sorento (eerste 24 registraties); Land Rover Defender (10 stuks); Mercedes-Benz EQV (2 stuks op een totaal van 34 Vito's, V-klasses en EQV's); Mercedes-Benz GLS (2 registraties); Opel Vivaro (11 registraties); Porsche Taycan (32 registraties); Subaru Forester (4 stuks); Suzuki Across (eerste 9 stuks) en de Toyota ProAce City (2 stuks).

1. Kia Niro 1.255
2. Tesla Model 3 977
3. Volvo XC40 807
4. Ford Fiesta 791
5. Toyota Aygo 763
6. Opel Corsa 744
7. Toyota Yaris 736
8. Hyundai Kona 689
9. Ford Focus 683
10. Peugeot 208 671
11. Volkswagen ID.3 609
12. Kia Picanto 563
13. Renault Clio 523
14. Volkswagen Polo 507
15. Renault Captur 500
16. Polestar 2 478
17. Volkswagen Golf 463
18. Peugeot 2008 423
19. Mini Hatch/Cabrio 420
20. Kia Ceed 406
21. Opel Astra 392
22. Toyota Corolla 389
23. Mercedes-Benz A-klasse 386
24. Fiat 500 368
25. Citroën C1 365
26. Skoda Octavia 312
27. Volvo S60/V60 296
28. Opel Crossland X 293
29. Skoda Citigo 288
30. Peugeot 108 286
31. Mazda CX-5 284
32. Volkswagen Up 278
33. Ford Puma 278
34. Volkswagen T-Cross 276
35. Opel Grandland X 269
36. BMW 1-serie 247
37. Toyota C-HR 246
38. BMW i3 221
39. Renault Zoe 215
40. Citroën C3 211
41. Audi E-Tron 205
42. Nissan Qashqai 198
43. MG ZS 192
44. Suzuki Swift 191
45. Hyundai i10 187
46. BMW 2-serie Gran Coupé 187
47. Renault Twingo 181
48. Suzuki Vitara 181
49. Peugeot 3008 180
50. Suzuki Ignis 180
51. BMW 3-serie 176
52. Mazda MX-30 176
53. Audi A1 173
54. Mercedes-Benz GLA 173
55. Mazda CX-30 172
56. Mercedes-Benz B-klasse 172
57. Volkswagen Tiguan 169
58. Audi A3 169
59. Seat Leon 167
60. Mercedes-Benz CLA 162
61. Seat Ibiza 161
62. Nissan Micra 161
63. Mercedes-Benz C-klasse 160
64. Citroën C5 Aircross 154
65. Mitsubishi Space Star 151
66. BMW 5-serie 147
67. Mini Countryman 142
68. Skoda Kamiq 135
69. Opel Insignia 135
70. BMW X5/X6 134
71. Volvo XC60 130
72. Peugeot 308 129
73. Dacia Sandero/Logan 129
74. Nissan Leaf 127
75. Toyota RAV4 125
76. Renault Mégane 125
77. Skoda Fabia 121
78. Seat Arona 116
79. Skoda Karoq 108
80. Seat Mii 108
81. Mercedes-Benz E-klasse 99
82. Nissan Juke 96
83. Mazda2 94
84. Audi A4 93
85. Peugeot 5008 91
86. BMW X1 90
87. Kia Stonic 89
88. Mitsubishi Outlander 89
89. Audi Q3 89
90. Volkswagen T-Roc 87
91. Mazda3 83
92. Dacia Duster 79
93. Skoda Scala 77
94. Ford Kuga 76
95. Audi Q2 74
96. BMW X3/X4 73
97. Mercedes-Benz GLC 72
98. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 70
99. Honda Jazz 70
100. DS 3 Crossback 70
101. Suzuki SX4 S-Cross 67
102. Tesla Model S 66
103. Renault Kadjar 64
104. Citroën C4 SpaceTourer 61
105. Seat Ateca 60
106. Volkswagen Passat 60
107. Kia Rio 60
108. Skoda Kodiaq 59
109. Tesla Model X 58
110. Hyundai Ioniq 56
111. Mercedes-Benz GLB 55
112. BMW 4-serie 54
113. Peugeot 508 53
114. Mazda CX-3 53
115. Nissan X-Trail 50
116. Jeep Compass 47
117. Mercedes-Benz Sprinter 46
118. Audi A5 45
119. Citroën C4 Cactus 43
120. Mercedes-Benz EQC 42
121. Mini Clubman 41
122. Hyundai i20 40

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: Flickr Harry NL / Rijtesten.nl[/size]
 
Het verbaast me nog steeds hoeveel nieuwe auto's er verkocht worden, en zeker zulke dure auto's. Zo'n XC40 bijvoorbeeld, geen particulier die daar de centen voor heeft liggen toch?
 
9 Acrossen, ik neem aan dealerregistraties. Fanatiek hoor, ik had gegokt dat dat een jaarverkoop zou worden. En waar al die DS3 Crossbacks ineens heen moeten...?
 
Kijk eens naar huizen die te koop staan of worden gebouwd. Zeker vrijstaande huizen zijn zelden compact. Als je dat al kan betalen dan betekent dat je een goede hypotheek hebt kunnen krijgen en dus genoeg verdiend. Dan kan je ook wel zo'n XC40 kopen of leasen.

Wij deden vroeger thuis niet aan leasen, maar mijn vader had wel altijd een nieuwe middenklasser (626) of jonge tweedehands (Voyager) en hij had gewoon een prima baan. Nadat mijn vader overleed reed mijn moeder nog steeds om de paar jaar een nieuwe auto. Als je goeie inruil hebt steeds dan kom je al een heel eind. En vroeger kon je nog wat makkelijker sparen. Nu betaal je je al scheel aan een vrije sectorwoning als je net niet kunt kopen bv. Zo kan ik op mijn 36ste als bedrijfsleider van een horecazaak geen huis kopen, laat staan een auto. Vind het knap hoeveel mensen dat wel kunnen. Doe ik toch iets verkeerd :) Barri, zoals jij meerdere auto's hebt. Ik raak al in paniek als ik zou uitrekenen hoeveel benzine en onderhoudskosten je kwijt bent
 
MCDubbellU zei:
Barri, zoals jij meerdere auto's hebt. Ik raak al in paniek als ik zou uitrekenen hoeveel benzine en onderhoudskosten je kwijt bent

Hij kan maar in één auto tegelijk rijden, dus qua brandstofkosten maakt het niet uit hoeveel auto's hij heeft. Qua onderhoud valt het ook wel mee, voor zover het km-gebonden is. De vaste lasten (verzekering en motorrijtuigenbelasting) tellen natuurlijk wel 1-, 2-, 3-dubbel bij meer auto's, en voor de niet-oldtimers ook de afschrijving. Maar goed, dat zijn eigenlijk gewoon de kosten van de hobby. De een rijdt steeds met een andere auto, de ander gaat zweefvliegen, zeilen, biljarten, golfen, met de schaaltreinbaan spelen, vinylplaten verzamelen of de wijnkastelen langs de Loire bezoeken.
 
Een beetje jaarlijkse salarisverhoging dekt de vaste kosten van een extra auto, dus zoveel kost dat niet.
Mijn huis heb ik vrij gunstig gekocht (en die daarvoor ook), maar dan nog zou ik echt veel moeten laten om een nieuwe auto te kunnen kopen (na gaan we normaliter wel redelijk vaak op vakantie).
En als je ziet wat voor mooie auto's je voor een paar duizend euro tweedehands koopt, wie koopt er dan nog nieuw? En als ook de zakelijke leaseauto minder populair gaat worden krijgt de branche het echt wel lastig (op het vlak van nieuwverkopen dan).
 
MWH zei:
9 Acrossen, ik neem aan dealerregistraties. Fanatiek hoor, ik had gegokt dat dat een jaarverkoop zou worden.

:LOL: Ik vermoed ook dat de Across inderdaad geen overdonderend succes wordt. Misschien leuk voor het kader van Nimag.
 
Rutger DC zei:
MWH zei:
9 Acrossen, ik neem aan dealerregistraties. Fanatiek hoor, ik had gegokt dat dat een jaarverkoop zou worden.

:LOL: Ik vermoed ook dat de Across inderdaad geen overdonderend succes wordt. Misschien leuk voor het kader van Nimag.
In Noorwegen zijn er al 178 geregistreerd. :eek: Zou het prijsverschil daar minder groot zijn?
 
Terug
Bovenaan