Tekst volgt. De laatste keer was er wat kritiek op de segmentindeling. Heb geen zin om na te denken over een andere indeling, misschien voor de FY2020-lijstjes. Of niet.
Compacte middenklasse SUV
Het segment der compacte middenklasse SUV's ging er 24,4% op achteruit in het eerste semester, waarmee het marktaandeel van SUV's met dit formaat wederom toenam. Vooral de Peugeot 3008 (halvering), Mazda CX-5 (neergang van liefst 77%, mede door interne concurrentie met CX-30), maar ook bijvoorbeeld de Renault Kadjar (-62,7%), Hyundai Tucson (-75,8%), Mercedes-Benz GLA (-76,2% door generatiewissel), Mitsubishi Eclipse Cross (-88,1%) en Jeep Compass (-95,8%) hadden het erg moeilijk. De Peugeot 3008 en grote broer 5008 zijn kennelijk aan een facelift toe. Vooral de hoge BPM speelt enkele van deze modellen parten, wat gecombineerd met de aanwezigheid van betere en modernere aanbiedingen voor een verkoopimplosie zorgde. De Jeep Compass was overigens gedurende het grootste deel van het semester niet meer leverbaar, er mag worden verwacht dat de verkopen nu weer toenemen door de nieuwe motoren. De Skoda Kodiaq mag een spectaculair succes genoemd worden. Uit het niets verdubbelden de registraties zowat (+96,3%). Of dat nu komt door kortere levertijden, doordat de importeur de auto meer in de lease promoot of om een andere reden, weet ik echter niet. De Peugeot 5008 (-41,1%), die na de Kodiaq verscheen, was tot en met 2019 populairder. Nu is de Kodiaq ineens tweemaal zo populair als de 5008 en zijn de Kodiaq en kleinere Karoq samen populairder dan de 3008/5008 of Tiguan (inclusief de Allspace). Niet alleen de Skoda Kodiaq en Mazda CX-30 deden het goed. Marktleider Kia Niro vergrootte de afstand op de concurrentie verder (+14,2%), Seat Tarraco (+65,5%) en Nissan X-Trail (+58,0%) zagen de registraties opleven. De nieuwe Ford Kuga zal dit semester pas echt op gang komen en lijkt goede papieren te hebben, want de PHEV biedt gewoon heel veel waar voor zijn geld. De nieuwe Mercedes-Benz GLA en GLB verschenen, terwijl de Subaru Forester ondanks een generatiewissel eind vorig jaar door hoge BPM de registraties zag afnemen. De plug-in hybride Citroën C5 Aircross, DS 7 Crossback, Opel Grandland en Peugeots 3008 en 5008 verschenen verder.
Interessante nieuwkomers zijn de volledig elektrische Volkswagen ID.4, Volvo XC40 Recharge en Lexus UX Electric. Skoda komt met een eigen versie van de ID.4: de Enyaq, Audi met de Q4 e-tron, Mercedes-Benz met de EQA en EQB (op basis van de GLA respectievelijk GL

. Het is echter al gauw 2021 als de meeste van deze modellen op de markt komen. Dat geldt ook voor nieuwe elektrische crossovers van Hyundai en Kia. Chinese nieuwkomer Aiways zou de eveneens elektrische U5 lanceren, terwijl MG met de plug-in hybride HS komt. Ook van de BMW X1, X2, Jeep Compass, Land Rover Discovery Sport en Range Rover Evoque, Mercedes-Benz GLA, Seat Tarraco en Toyota RAV4 verschijnt een PHEV (of zijn al op de markt), terwijl Suzuki een eigen versie van die laatste onder de naam Across gaat verkopen. De Volkswagen Tiguan en Skoda Kodiaq krijgen een facelift en plug-in hybride, de Honda CR-V, Jeep Compass en Seat Ateca een facelift en dat geldt ook voor de Jaguar E-Pace, die wellicht ook als plug-in hybride beschikbaar komt: het zou de auto weer een beetje zichtbaar kunnen maken. Helemaal nieuw zijn de Hyundai Tucson en Nissan X-Trail, al is het zeker in het laatste geval al gauw 2021 voordat die beschikbaar komen. Beide modellen komen ook als PHEV beschikbaar, de laatste zelfs met de techniek van de (nieuwe) Mitsubishi Outlander PHEV. De Audi Q3-reeks is uitgebreid met de Sportback. En dan is er nog Mitsubishi... de vernieuwde Eclipse Cross inclusief PHEV (later dit jaar) en nieuwe Outlander (2021) stonden klaar voor levering richting Europa, maar nu is de lancering van nieuwe producten uitgesteld en is de toekomst van het merk wel heel onzeker. Je kunt je afvragen waarom Mitsubishi niet gelijk vertrekt, want hoe kan een merk hier zo voortbestaan? Dealers zullen niet meer investeren in het merk, uitwijken naar een ander merk, omgevormd worden tot universele garage of helemaal stoppen. Geen Eclipse Cross facelift of nieuwe Outlander betekent dat die modellen verdwijnen zodra de voorraad op is en van alleen de Space Star en ASX kan Mitsubishi niet leven. Het lijkt erop dat Mitsubishi mede stopt doordat het onderdeel uitmaakt van dezelfde alliantie als het in Europa veel grotere Nissan, dat zelf ook in moeilijkheden verkeert en zich net als Mitsubishi sterk focust op SUV's. Aangezien de nieuwe X-Trail en Outlander hun basis delen en de nieuwe X-Trail en volgende Qashqai profiteren van de plug-in hybridetechniek van de Outlander PHEV, is er minder plaats voor Mitsubishi. Eerder verdween Chevrolet al van de markt in de hoop dat Opel zo meer ruimte zou krijgen, al kwam daar in de praktijk niets van terecht. Er zal echter vast meer overlap bestaan tussen de kopers van het Japanse Nissan en Mitsubishi. Als Nissan slim is, hengelt het na de introductie van de nieuwe X-Trail en Qashqai nadrukkelijk naar Mitsubishi (Outlander PHEV)-rijders.
1. Kia Niro 5.143
2. Volvo XC40 2.089
3. Volkswagen Tiguan 1.952
4. Skoda Kodiaq 1.937
5. Nissan Qashqai 1.808
6. Opel Grandland X 1.586
7. Peugeot 3008 1.467
8. Toyota C-HR 1.395
9. Mazda CX-30 1.338
10. Toyota RAV4 1.105
11. Skoda Karoq 1.036
12. Peugeot 5008 986
13. Seat Ateca 745
14. Citroën C5 Aircross 742
15. BMW X1 731
16. Mitsubishi Outlander 721
17. Ford Kuga 500
18. Mazda CX-5 455
19. Audi Q3 425
20. Seat Tarraco 369
21. Renault Kadjar 354
22. Mitsubishi ASX 334
23. Kia Sportage 317
24. Nissan X-Trail 267
25. BMW X2 231
26. Range Rover Evoque 223
27. Honda CR-V 132
28. DS 7 Crossback 125
29. Lexus UX 97
30. Mercedes-Benz GLB 95
31. Hyundai Tucson 94
32. Land Rover Discovery Sport 82
33. Mitsubishi Eclipse Cross 69
34. Mercedes-Benz GLA 67
35. Subaru Forester 67
36. Jeep Compass 22
37. Jaguar E-Pace 18
38. Jeep Cherokee 1
39. Renault Koleos 1
TOTAAL 29.126
Middenklasse SUV
Er waren 15,4% minder registraties voor middenklasse SUV's, waarmee deze klasse het duidelijk minder slecht deed dan het marktgemiddelde. De BMW X3, Mercedes-Benz GLC en Audi Q5 hielden vrij goed stand, voor de laatste was zelfs een order meer dan in het eerste semester van 2019, al blijven de aantallen duidelijk achter bij de Duitse en Zweedse concurrentie. De Mercedes-Benz EQC lijkt in Europees verband een flop, maar zorgt toch voor wat extra orders in Nederland. Verder was de enige stijger de Hyundai Nexo.
Nieuwkomers zijn de BMW iX3 (de elektrische X3 en EQC-tegenhanger), de Audi Q5 Sportback en de geheel nieuwe Kia Sorento. Net als de vernieuwde Hyundai Santa Fe komt de Sorento beschikbaar als hybride en plug-in hybride, waarmee het een zekerheid is dat deze modellen weer op de radar verschijnen, waar ze eigenlijk al vele jaren niet meer op voorkwamen. Verder is de Audi Q5 ook opgefrist, terwijl de Jaguar F-Pace eveneens van een facelift zal profiteren.
1. Volvo XC60 821
2. BMW X3 666
3. Mercedes-Benz GLC 319
4. Mercedes-Benz EQC 208
5. Audi Q5 150
6. BMW X4 137
7. Porsche Macan 128
8. Land Rover Range Rover Velar 75
9. Jaguar F-Pace 64
10. Alfa Romeo Stelvio 34
11. Hyundai Nexo 34
12. Lexus NX 30
13. Jaguar I-Pace 14
14. Hyundai Santa Fe 9
15. Kia Sorento 2
TOTAAL 2.691
Grote SUV
De vraag naar grote SUV's nam zelfs met 24,8% toe. Naar de BMW X5 was meer vraag, de vraag naar de Cayenne steeg zelfs explosief door de komst van de Coupé en plug-in hybride. Het aantal orders van de Mercedes-Benz GLE verdrievoudigde, maar de BMW X5/X6 doet het desalniettemin maar liefst 4,3 keer zo goed. De BMW X7 bleef grote concurrent Mercedes-Benz GLS overigens ook met een factor 3,1 voor. De Audi Q7-aantallen stegen met 464% met dank aan de opfrisbeurt, maar de Q7 kwam van ver. Nieuw zijn de Land Rover Defender en Ford Explorer, ook de genoemde Porsche Cayenne Coupé, BMW X6 en Mercedes-Benz GLE Coupé zijn nog vers, de Lexus RX is opgefrist.
De Land Rover Defender en plug-in hybride Ford Explorer zullen dit semester pas volop worden uitgeleverd. Toyota heeft in de vorm van de nieuwe, hybride Highlander een alternatief voor de Ford in huis. Verder komt Volkswagen met de Touareg R, die met zijn plug-in hybride-aandrijflijn vast wat kopers aan zich moet kunnen binden. De Bentley Bentayga, Land Rover Discovery en SsangYong Rexton wachten op een facelift. Maserati zal de Levante een opfrisbeurt en PHEV-aandrijflijn geven, Jeep heeft de Wrangler 4xe plug-in hybride reeds gepresenteerd. De nieuwe Range Rover, Range Rover Sport en Jeep Grand Cherokee zullen waarschijnlijk volgend jaar op de markt komen.
1. BMW X5 576
2. Porsche Cayenne 430
3. Volvo XC90 331
4. Audi E-Tron Quattro 287
5. Land Rover Range Rover Sport 230
6. Mercedes-Benz GLE 156
7. Audi Q8 122
8. BMW X7 113
9. Toyota Land Cruiser 150 106
10. BMW X6 102
11. Land Rover Range Rover 98
12. Tesla Model X 88
13. Audi Q7 62
14. Lexus RX 58
15. Mercedes-Benz GLS 36
16. Mercedes-Benz G-klasse 34
17. Land Rover Defender 29
18. Jeep Wrangler 26
19. Lamborghini Urus 11
20. Land Rover Discovery 9
21. Volkswagen Touareg 6
22. SsangYong Rexton 6
23. Bentley Bentayga 6
24. Maserati Levante 3
25. Rolls-Royce Cullinan 3
26. Jeep Grand Cherokee 2
27. Dodge Durango 2
28. Ford Explorer 1
TOTAAL 2.933
Sportauto's
De vraag naar sportauto's stortte met 40% in. Hiervoor zijn vooral de Mazda MX-5 (is pas nu weer na een halfjaar afwezigheid weer leverbaar), BMW i8 (inmiddels uit productie), maar ook bijvoorbeeld de Alpine A110 die zoals zoveel sportauto's kort piekte voor verantwoordelijk. De Porsche 911 (-6,1%) is de stabiliteit zelve en een uitzondering op die regel. De Toyota Supra is meer in trek nu er viercilinders zijn, al blijven de aantallen veel kleiner dan de BMW Z4. Nieuw zijn de Polestar 1 en McLaren GT, opgefrist is de Jaguar F-Type. De cijfers van de Morgan 3-Wheeler (geregistreerd als driewielig motorrijtuig) heb ik erbij gehaald.
De leveringen van de Ferrari F8 Tributo vangen eindelijk aan. Een nieuwkomer bij Ferrari is de Roma. De Morgan Plus Four en Lexus LC Convertible worden leverbaar. Verder komen er vast weer allemaal nieuwe versies van de Porsche 911. Verder zullen de sportautoregistraties vast weer een beetje opleven, want de Mazda MX-5 is weer leverbaar. Veel sportauto's zoals de Ford Mustang en Lotus-modellen worden veel goedkoper. De nieuwe Chevrolet Corvette wordt ook leverbaar. Nissan werkt aan een nieuwe Z die we wellicht nog dit jaar (digitaal) te zien krijgen. Andere sportauto's die in de pijplijn zitten, komen van MG (E-motion), Tesla (nieuwe Roadster) en Lotus.
1. Porsche 911 184
2. BMW Z4 127
3. Bentley Continental 29
4. Porsche 718 Boxster/Cayman 21
5. Jaguar F-Type 18
6. Toyota Supra 17
7. Alpine A110 16
8. Polestar 1 8
9. Aston Martin DBS 7
10. Mercedes-Benz GT 6
11. Audi TT 6
12. Ferrari Portofino 6
13. Lamborghini Huracan 6
14. Ferrari 812 Superfast 5
15. Morgan Plus Six 5
16. BMW i8 4
17. Ferrari 488 4
18. McLaren 720S 4
19. Mercedes-Benz SLC 3
20. Morgan 3-Wheeler 3
21. McLaren 570S/GT/600LT 2
22. Aston Martin DB11 2
23. Aston Martin Vantage 2
24. Audi R8 2
25. Mazda MX-5 1
26. Ford Mustang 1
27. Lexus LC 1
28. McLaren GT 1
29. Dodge Challenger 1
TOTAAL 492
[size=x-small]
Cijfers: RDC
Foto's: AD.nl / AutoWeek.nl / GooiZaken.nl / Nu.nl[/size]