De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

De Suzuki Across kost kr. 549 900,- (50.289 euro)
Bij de Toyota RAV4 PHEV staat Fra kr. 509 900,- (48.709 euro), maar kr. 611 500 (55.922 euro), als ik vervolgens op het model klik, wellicht komt er nog een goedkopere uitvoering? Hoe dan ook rekent Suzuki dusdanig veel voor de Across in Nederland, dat het lijkt alsof de importeur hoopt dat niemand 'm koopt.
 
Toevallig net vanmiddag 1 Across zien rijden in Veenendaal. Voorzijde toch wel duidelijk eigen gezicht rest uiteraard Rav4...
 
Bestelauto's, augustus 2020

Volkswagen had na een aantal magere maanden een goede maand in augustus op de bestelautomarkt en wist de eerste twee plekken in te nemen op de ranglijst. Een opvallend goede score is er voor de Opel Vivaro, die de hoogste positie tot nu toe als PSA-bus weet te bereiken. Ook de Combo deed het goed.

opel_vivaro_01.jpg


1. Volkswagen Transporter/T6 452
2. Volkswagen Caddy 393
3. Mercedes-Benz Sprinter 388
4. Ford Transit Custom 379
5. Opel Vivaro 343
6. Volkswagen Crafter 253
7. Ford Transit Connect 230
8. Peugeot Expert 217
9. Renault Master 215
10. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 201
11. Opel Combo 189
12. Peugeot Partner 187
13. Renault Trafic 177
14. Ford Transit 149
15. Iveco Daily 141
16. Fiat Ducato 114
17. Renault Kangoo 106
18. Fiat Talento 103
19. Toyota ProAce 95
20. MAN TGE 94
21. Citroën Jumpy 81
22. Mercedes-Benz Citan 72
23. Peugeot Boxer 69
24. Citroën Berlingo 68
25. Opel Movano 58
26. Fiat Doblò 58
27. Ford Transit Courier 56
28. Ram 1500/2500/3500 40
29. Ford Ranger 35
30. Toyota ProAce City 34
31. Citroën Jumper 33
32. Nissan e-NV200 32
33. Nissan NV300 28
34. Toyota Hilux 23
35. Nissan NV250 20
36. Toyota Land Cruiser 20
37. Volkswagen Amarok 15
38. Nissan NP300 Navara 9
39. Fiat Fiorino 8
40. Renault Mégane 8

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Rijtesten.nl[/size]


Cd6lop zei:
Toevallig net vanmiddag 1 Across zien rijden in Veenendaal. Voorzijde toch wel duidelijk eigen gezicht rest uiteraard Rav4...

Leuk, een van de 13 exemplaren inmiddels. :)
 
1 t/m 19 oktober
1. Volkswagen 2.376
2. Kia 1.190
3. Toyota 1.128
4. BMW 969
5. Renault 803
6. Opel 796
7. Volvo 773
8. Mercedes-Benz 714
9. Peugeot 673
10. Skoda 652
11. Hyundai 644
12. Audi 638
13. Ford 628
14. Mazda 471
15. Seat 401
16. Mini 365
17. Nissan 287
18. Citroën 282
19. Suzuki 275
20. Polestar 191
21. Mitsubishi 163
22. Fiat 157
23. Dacia 118
24. Porsche 77
25. Honda 69
26. MG 49
27. Jeep 46
28. Land Rover 43
29. DS 35
30. Lexus 29
31. Tesla 28
32. Smart 26
33. Jaguar 11
34. Bentley 4
35. Lamborghini 4
36. Subaru 3
37. Ferrari 3
38. Alfa Romeo 2
39. Morgan 1

De Volkswagen ID.3 is nu al een groot succes en wordt massaal geregistreerd. Er zijn bijna net zoveel ID.3's geregistreerd als alle overige Volkswagens of net zoveel als alle Kia's samen. Hoewel de ID.3-afzet ten koste gaat van andere Volkswagens, is het marktaandeel deze maand tot nu toe met 15,71% een stuk hoger dan in heel oktober 2019 (13,19%). Opel lijkt deze maand de volgens mij eerste verkoopplus van het jaar te kunnen halen, omdat oktober 2019 de eerste maand zonder de Karl en Adam was. MG debuteerde in oktober 2019 en zit in de lift, Polestar is natuurlijk nieuw, terwijl Jeep, DS en Smart hun oktober 2019-resultaat al hebben benaderd of overtroffen. Verder zijn Volvo, Mini en Fiat goed bezig.
 
Verbaas me er wel over dat er 446 ID-3's nu op Gaspedaal staan. Die dingen zijn dus wel gekentekend, maar niet verkocht. (en als vergelijk 68 Tesla M3)
 
MBdoubleyou zei:
ik neem aan 19 oktober :)

Oeps. :) Inmiddels aangepast.

MCDubbellU zei:
Ford doet het ook matig opeens

Het helpt niet mee dat de levering van de Kuga al een paar maanden vrijwel stil ligt. Bijna iedereen die een Kuga bestelt, neemt de PHEV, maar daar zijn grote problemen mee. Binnenkort komt wel de Kuga FHEV (gewone hybride) en dat moet toch ook een succes kunnen worden.
 
De ID.3 gaat (heel) hard, inmiddels staan er al bijna 3.200 op kenteken (of nou ja, enkele honderden van vandaag nog niet meegerekend...). De auto zou nog best op een kunnen eindigen dit jaar, waar de Kia Niro nu nog ogenschijnlijk onbedreigd aan kop gaat met bijna 9.800 exemplaren. De Tesla Model 3 werd in december 2019 meer geregistreerd (ruim twaalfduizend exemplaren) dan de Niro, dus de bestverkochte auto tot nu toe, na bijna elf maanden.
 
Oktober 2020 (voorlopig)

De Volkswagen ID.3 is in zijn eentje populairder dan de rest van het VW-aanbod, alle Toyota's of alle Kia's samen. Vergeleken met oktober 2019 pluste Volkswagen met ruim elf procent. In de top twintig boekten ook Toyota, Opel, Volvo, Seat, Mini en uiteraard Polestar een plus. Daarbuiten zijn de grootste stijgingen voor Fiat, MG, Jeep en DS. Citroën en Nissan zijn de zwakste schakels in de top twintig, daarbuiten deden ook Porsche, Land Rover, Jaguar en Alfa Romeo het niet best. *edit: Plus Tesla, dat merk doet het nu zo slecht dat het me niet eens opviel.

1. Volkswagen 5.012
2. Toyota 2.342
3. Kia 2.198
4. Peugeot 2.039
5. Renault 1.894
6. Opel 1.853
7. Ford 1.734
8. BMW 1.656
9. Skoda 1.393
10. Mercedes-Benz 1.344
11. Volvo 1.308
12. Audi 1.151
13. Hyundai 1.142
14. Mazda 901
15. Seat 888
16. Citroën 757
17. Mini 604
18. Nissan 600
19. Polestar 468
20. Suzuki 432
21. Fiat 423
22. Mitsubishi 321
23. Dacia 231
24. MG 202
25. Porsche 134
26. Honda 113
27. Jeep 96
28. Land Rover 69
29. DS 62
30. Lexus 60
31. Tesla 45
32. Smart 33
33. Jaguar 21
34. Subaru 17
35. Alfa Romeo 6
36. Bentley 6
37. Ferrari 5
38. Lamborghini 5
39. Aston Martin 3
40. Morgan 2
41. Chrysler 1

Bron: https://www.kentekenradar.nl/registraties/
 
[size=medium]Oktober 2020[/size]

In oktober werden er 31.988 nieuwe personenauto's geregistreerd, een daling van 5,3% ten opzichte van oktober 2019. Volkswagen was marktleider - en hoe! Het Duitse automerk was ruim tweemaal zo populair als de nummer twee, Toyota. De ID.3 is geheel verantwoordelijk voor de verkoopstijging van Volkswagen en was verantwoordelijk voor liefst 56% van alle VW-registraties. Dat het merk als geheel er maar iets meer dan twaalf procent op vooruitging, laat wel zien dat het succes van de ID.3 ten koste gaat van de overige modellen. Maar goed, zo lang mensen een VW-product bestellen in plaats van een product van een concurrent, zal de importeur weinig te klagen hebben. In absolute aantallen kon Toyota niet in de schaduw staan van Volkswagen. Echter, in relatieve zin gingen beide merken vrijwel gelijk op met een vergelijkbare verkoopstijging. De nieuwe Yaris is een groot verkoopsucces en de rest is tamelijk stabiel. Kia daalde ook, maar minder hard dan de markt. De Koreanen hebben voorlopig wel hun top bereikt nu de concurrentie voor de elektrische Niro fors toeneemt, pas met de introductie van de nieuwe generatie elektrische auto's zal dit merk weer marktaandeel kunnen winnen. Zustermerk Hyundai heeft het moeilijker, maar dat komt mede doordat de i20, Tucson en Santa Fe op aflossing wachten. Opel boekt volgens mij voor het eerst dit jaar een plus, een teken dat dit merk juist het dal heeft bereikt. Dat komt doordat de ooit zo populaire Karl (en in mindere mate de Adam) vanaf oktober 2019 niet meer meedeed. Met de Mokka kan Opel voorzichtig een weg naar herstel gaan inzetten, al is er meer nodig voor Opel om weer een bedreiging voor de toppers te kunnen vormen.

28328.jpg


In de top twintig zijn Citroën en Nissan de grote verliezers. Citroën kampt met een nogal inconsistent modellenaanbod. De nieuwe C4 en later C5 zijn welkom, maar het is maar de vraag of die het aankomende verdwijnen van volumemodel C1 kunnen opvangen. Nissan heeft een verouderd productaanbod: nadat het eerder te lang wachtte met aflossing van de Juke, is het nu de Qashqai die onder concurrentiedruk dreigt te bezwijken, net nu de introductie van de nieuwe Qashqai is uitgesteld. De nieuwe Qashqai en X-Trail zouden zeer welkom zijn, evenals een hybride-uitvoering van de Juke. Andere verliezers buiten de top twintig zijn Mitsubishi, Porsche (er werden in oktober 2019 veel Cayennes geregistreerd, verder alsnog een prima maandresultaat), Land Rover (vertraging leveringen PHEV-uitvoeringen Evoque en Discovery Sport), Tesla (verdwijnt in de duisternis), Jaguar (is de I-Pace nog te redden? Facelifts en PHEV's voor SUV's komen als geroepen) en Alfa Romeo (alle hoop is gevestigd op de Tonale).

694


Er konden wel goede zaken worden gedaan door Polestar, Fiat (verdubbelde ruimschoots), Jeep (na een heel slecht begin van het jaar begint nu de inhaalslag, al is dat te laat om 2020 niet in dieprode cijfers te laten eindigen), MG, DS (3 Crossback) en Smart (duizenden euro's korting op de EQ's).

1. Volkswagen 4.989 | +12,3%
2. Toyota 2.366 | +12,2%
3. Kia 2.211 | -1,8%
4. Peugeot 2.089 | -16,7%
5. Renault 1.919 | -18,1%
6. Opel 1.854 | +14,3%
7. Ford 1.772 | -16,5%
8. BMW 1.677 | -13,6%
9. Skoda 1.389 | -15,8%
10. Mercedes-Benz | 1.387 -13,6%
11. Volvo 1.314 | +6,9%
12. Audi 1.207 | -1,7%
13. Hyundai 1.166 | -23,6%
14. Seat 913 | +6,8%
15. Mazda 902 | -6,4%
16. Citroën 770 | -38,8%
17. Nissan 608 | -41,0%
18. Mini 605 | +6,0%
19. Polestar 472 | +++
20. Suzuki 447 | -20,7%
21. Fiat 434 | +100,9%
22. Mitsubishi 274 | -23,0%
23. Dacia 233 | +4,0%
24. MG 201 | +3920%
25. Porsche 140 | -39,7%
26. Honda 113 | -5,8%
27. Jeep 96 | +190,9%
28. Land Rover 73 | -33,6%
29. DS 62 | +77,1%
30. Lexus 59 | -15,7%
31. Tesla 46 | -85,7%
32. Smart 32 | +23,1%
33. Jaguar 21 | -70,4%
34. Subaru 17 | -10,5%
35. Alfa Romeo 6 | -77,8%
36. Bentley 6
37. Ferrari 6
38. Lamborghini 5
39. Aston Martin 3
40. Morgan 2
41. Chrysler 1

In de modellenranglijst won de ID.3 met overmacht. Ook de Opel Corsa (#4), Peugeot 208 en 2008 (#9 respectievelijk #10), Polestar 2 (stijgt door naar #15), Mazda MX-30 (stijgt door naar #27, niet slecht voor zo'n gemankeerd nichemodel!), de nieuwe Seat Leon stijgt door naar #48, de Seat Arona (#52) en Tarraco (#94) deden het relatief goed, verder stijgt de Mercedes-Benz GLB door naar #95, komt de Fiat Panda weer af en toe tevoorschijn (#101) en profiteert de Audi Q5 van een facelift (#108).

jydylvrb74qy_800.jpg


Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de modellenlijst (<40 registraties) zijn de Aston Martin DBX (3 registraties), Bentley Flying Spur (2 registraties), BMW X6 (2 registraties), Ford Explorer (12 registraties, voorwaar niet slecht voor een bakbeest van Ford van bijna 80 mille), Honda e (14 registraties), Kia Sorento (2 registraties), Land Rover Defender (18 registraties), Mercedes-Benz EQV (2 registraties op een totaal van 23 Vito's, V-klasses en EQV's), Mercedes-Benz GLS (5 registraties), Opel Vivaro/Zafira (20 registraties), Porsche Taycan (25 registraties), Subaru Forester (7 registraties), Suzuki Across (4 registraties) en de Toyota ProAce City (6 registraties).

1. Volkswagen ID.3 2.789
2. Kia Niro 1.198
3. Toyota Yaris 973
4. Opel Corsa 811
5. Hyundai Kona 750
6. Volkswagen Polo 714
7. Volvo XC40 702
8. Ford Focus 695
9. Peugeot 208 654
10. Peugeot 2008 641
11. Renault Clio 610
12. Ford Fiesta 590
13. Renault Captur 550
14. Toyota Aygo 490
15. Polestar 2 472
16. Opel Crossland X 468
17. Toyota Corolla 452
18. Volkswagen Golf 432
19. Volvo S60/V60 432
20. Mini Hatch/Cabrio 407
21. BMW 3-serie 406
22. BMW 1-serie 405
23. Kia Picanto 379
24. Mercedes-Benz A-klasse 363
25. Kia Ceed 357
26. Skoda Octavia 354
27. Mazda MX-30 335
28. Peugeot 108 331
29. Fiat 500 329
30. Ford Puma 324
31. Seat Ibiza 309
32. Mercedes-Benz CLA 302
33. Audi A3 283
34. Volkswagen T-Roc 277
35. Hyundai i10 267
36. Citroën C1 264
37. Peugeot 3008/5008 263
38. Opel Astra 259
39. Renault Mégane 255
40. Audi A1 249
41. Toyota C-HR 242
42. Audi E-Tron 242
43. Skoda Fabia 235
44. Suzuki Swift 234
45. Volkswagen Up 225
46. Skoda Karoq 224
47. Opel Grandland X 222
48. Seat Leon 215
49. Renault Twingo 211
50. MG ZS 201
51. Volkswagen Tiguan 200
52. Seat Arona 192
53. Volkswagen T-Cross 190
54. Nissan Qashqai 189
55. Toyota RAV4 186
56. BMW 5-serie 181
57. Mazda CX-5 178
58. Nissan Juke 168
59. Kia Stonic 167
60. Skoda Citigo 164
61. Renault Zoe 162
62. Citroën C5 Aircross 162
63. Citroën C3 161
64. Skoda Kamiq 153
65. Mitsubishi Space Star 147
66. Dacia Sandero/Logan 143
67. Mercedes-Benz B-klasse 139
68. Volkswagen Passat 136
69. Suzuki Ignis 134
70. Peugeot 308 131
71. Audi Q2 129
72. Skoda Kodiaq 127
73. Mercedes-Benz C-klasse 123
74. Mini Countryman 120
75. BMW 2-serie Gran Coupé 119
76. Mazda2 119
77. Nissan Micra 112
78. Mazda CX-30 109
79. Audi A4 105
80. Nissan Leaf 102
81. Volvo XC60 100
82. Mercedes-Benz GLA 91
83. Ford EcoSport 88
84. BMW X1 87
85. BMW i3 87
86. Mazda3 85
87. BMW X5/X6 84
88. BMW 4-serie 84
89. Citroën C4 SpaceTourer 83
90. Mitsubishi Outlander 81
91. Seat Mii 79
92. Mini Clubman 78
93. Dacia Duster 77
94. Seat Tarraco 77
95. Mercedes-Benz GLB 75
96. Skoda Scala 71
97. Mercedes-Benz GLC 71
98. Opel Insignia 70
99. Mercedes-Benz EQC 69
100. Jeep Compass 69
101. Fiat Panda 66
102. Hyundai Ioniq 64
103. Peugeot 508 63
104. Citroën C3 Aircross 61
105. Skoda Superb 61
106. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 60
107. Honda Jazz 59
108. Audi Q5 57
109. BMW X3/X4 56
110. Mercedes-Benz E-klasse 56
111. Renault Scénic 56
112. Porsche Cayenne 50
113. Audi Q3 49
114. Kia Rio 49
115. Volvo XC90 49
116. Kia Soul 48
117. DS 3 Crossback 44
118. Audi A5 43
119. Renault Kadjar 43
120. Porsche 911 43
121. Seat Ateca 41
122. Hyundai i20 41
123. Mazda CX-3 41

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: AutoWeek.nl/Autozine.nl/AD.nl
[/size]
 
Bestelauto's, oktober 2020

volkswagen_crafter_01.jpg


1. Volkswagen 1.167
2. Ford 891
3. Mercedes-Benz 788
4. Opel 530
5. Peugeot 506
6. Renault 450
7. Fiat 306
8. Toyota 180
9. Citroën 175
10. Iveco 112
11. MAN 97
12. Nissan 48
13. Ram 31
14. Dacia 25
15. Land Rover 12
16. SsangYong 5
17. Jeep 2
18. Mitsubishi 1
19. Maxus 1
20. Volvo 1
21. GMC 1

1. Mercedes-Benz Sprinter 454
2. Volkswagen Caddy 432
3. Volkswagen Transporter/T6 404
4. Ford Transit Custom 391
5. Volkswagen Crafter 320
6. Opel Vivaro/Zafira 267
7. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 255
8. Ford Transit Connect 231
9. Peugeot Partner 230
10. Peugeot Expert 229
11. Renault Master 203
12. Opel Combo 194
13. Ford Transit 190
14. Renault Trafic 148
15. Fiat Ducato 128
16. Iveco Daily 112
17. Fiat Talento 111
18. Toyota ProAce 105
19. Renault Kangoo 98
20. MAN TGE 97
21. Citroën Jumpy 85
22. Mercedes-Benz Citan 70
23. Opel Movano 69
24. Citroën Berlingo 59
25. Peugeot Boxer 47
26. Toyota ProAce City 42
27. Fiat Doblò 41
28. Ford Transit Courier 41
29. Ford Ranger 34
30. Ram 1500/2500/3500 31
31. Citroën Jumper 31
32. Fiat Fiorino 26
33. Dacia Dokker 25
34. Toyota Land Cruiser 17
35. Nissan e-NV200 15
36. Toyota Hilux 14
37. Nissan NV250 13
38. Nissan NV300 11
39. Volkswagen Amarok 11
40. Land Rover Defender 9

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Rijtesten.nl[/size]
 
1 t/m 18 november 2020
1. Volkswagen 2.276
2. Kia 1.256
3. Toyota 1.235
4. Renault 1.117
5. Volvo 1.081
6. Opel 1.010
7. Peugeot 956
8. Skoda 886
9. Ford 810
10. Audi 756
11. Mercedes-Benz 730
12. Hyundai 616
13. BMW 572
14. Seat 476
15. Mazda 403
16. Citroën 350
17. Mitsubishi 319
18. Suzuki 296
19. Nissan 228
20. Polestar 193
21. Fiat 179
22. Mini 157
23. Dacia 102
24. MG 96
25. Land Rover 95
26. DS 60
27. Honda 55
28. Lexus 52
29. Jeep 40
30. Porsche 34
31. Smart 19
32. Tesla 18
33. Jaguar 13
34. Subaru 8
35. Alfa Romeo 6
36. Bentley 4
37. Ferrari 4
38. Lamborghini 4
39. Alpine 4
40. Aston Martin 1
41. Donkervoort 1
42. Lotus 1

Bron: https://www.kentekenradar.nl/registraties/

Wederom een flinke voorsprong voor Volkswagen; in relatieve zin is Volvo het best presterende merk in de top 10, Opel stevent wederom op groei af. Mitsubishi, Fiat, Suzuki, Fiat MG (nu al meer registraties dan in dezelfde maand in november 2019), Land Rover (idem), DS en Jeep (idem) doen het naast Polestar goed.
 
speedtouch zei:
Knap dat ze er nog zijn! Tesla duikelt behoorlijk omlaag!

Behoorlijk ja. :)

November 2019
1 Volkswagen 4.496
2 Tesla 4.116
3 Renault 2.553
4 Kia 2.538
5 Toyota 2.476
6 Peugeot 2.433
7 BMW 2.075
8 Hyundai 1.987
9 Skoda 1.872
10 Mercedes-Benz 1.869

Ik neem aan dat er nog wel duizenden Model 3's voor het einde van het jaar vanuit China deze kant op komen.
 
De modellen top 35 t/m 18 nov

1 Volkswagen ID3 856
2 Kia Niro 686
3 Volvo XC40 586
4 Ford Focus 418
5 Volkswagen Polo 415
6 Hyundai Kona 407
7 Opel Corsa 392
8 Toyota Aygo 385
9 Toyota Yaris 380
10 Renault Clio 337
11 Audi A3 333
12 Volvo V60 307
13 Renault Captur306
14 Peugeot 2008 289
15 Kia Picanto 284
16 Opel Astra 271
17 Toyota Corolla 256
18 Ford Fiesta 247
19 Peugeot 208 236
20 Skoda Octavia 228
21 Mercedes-Benz A-klasse 227
22 Volkswagen Golf 225
23 Volkswagen Up 209
24 Polestar 2 193
25 Citroën C1 189
26 Volkswagen T-Roc 185
27 Opel Grandland X 177
28 BMW 3-serie 171
29 Audi E-tron 169
30 Renault Mégane 162
31 Mazda MX-30 159
32 Suzuki Ignis 159
33 Mitsubishi Space Star 156
34 Fiat 500 149
35 Opel Crossland X 149

Volkswagen scoort dus alleen echt met de ID3 en de Polo. De Golf slaat totaal niet aan en de T-Roc is weggezakt. De T-Cross op 39 doet het beroerd in vergelijking met de Captur en 2008. De Tiguan staat op een schamele 46e plek. Dat was ooit een knaller!
 
Ik meen gelezen te hebben, maanden geleden, dat VW véle honderden ID3's op voorraad had staan, alleen er was iets nog niet in orde met 'updates',
dus VW had er heel veel op voorraad en wist dat het voor de auto rijder in ons land zeer voordelig is om te gaan voor een e-auto. Dus ik denk dat ze daarom deze kant uitkomen. Misschien heeft iedere dealer er wel 2 of 3 op kenteken voor demo's.
 
160 Zoe's in Nederland, 5.000 in een maand in Duitsland: 2x zoveel als de ID3 in NL én Duitsland!
https://bestsellingcarsblog.com/2020/11/germany-october-2020-renault-zoe-soars-to-record-7-vw-golf-down-41-4-as-id-3-up-to-28-sales-back-in-negative-3-6/
 
Geweldige wagen de T Cross, natuurlijk veel beter dan een matig Frans product.
De ID reeks van VW is binnen afzienbare tijd de meest verkochte EV van Europa Hans.
 
Daniel de Dion zei:
160 Zoe's in Nederland, 5.000 in een maand in Duitsland: 2x zoveel als de ID3 in NL én Duitsland!
https://bestsellingcarsblog.com/2020/11/germany-october-2020-renault-zoe-soars-to-record-7-vw-golf-down-41-4-as-id-3-up-to-28-sales-back-in-negative-3-6/
Die kon je met een private lease deal dan ook voor maar €29 per maand rijden!
 
Barri zei:
Daniel de Dion zei:
160 Zoe's in Nederland, 5.000 in een maand in Duitsland: 2x zoveel als de ID3 in NL én Duitsland!
https://bestsellingcarsblog.com/2020/11/germany-october-2020-renault-zoe-soars-to-record-7-vw-golf-down-41-4-as-id-3-up-to-28-sales-back-in-negative-3-6/
Die kon je met een private lease deal dan ook voor maar €29 per maand rijden!

Vernam zoiets. Voor dat geld neemt een geinteresseerde koper er waarschijnlijk gelijk 2.
 
Alleen al de laatste 3 maanden in NL dik 160 E-Tense DS3 CB's over de toonbank gegaan. En Okt is nog niet voorbij.

Da's een nogal ongemakkelijk ogende en de helft zo ruime ID3 / 2008 concurrent.
Zo zie je maar, mensen kopen wat ze willen, ongeacht de VW PR, de fanboys van sommige merken en de bizar hoge listprice van deze DS
 
Daniel de Dion zei:
Alleen al de laatste 3 maanden in NL dik 160 E-Tense DS3 CB's over de toonbank gegaan. En Okt is nog niet voorbij.

Da's een nogal ongemakkelijk ogende en de helft zo ruime ID3 / 2008 concurrent.
Zo zie je maar, mensen kopen wat ze willen, ongeacht de VW PR, de fanboys van sommige merken en de bizar hoge listprice van deze DS

Of op kenteken gezet?
 
[size=medium]November 2020 (personenauto's)[/size]

In november 2020 daalden de personenautoregistraties met 14,3% en op jaarbasis zijn er tot nu toe 22,3% ofwel ongeveer 90.000 auto's minder geregistreerd. In de top tien ziet het er allemaal gezond uit, verrassenderwijs presteert Volkswagen van de tien meest geregistreerde merken het minst, omdat de ID.3 een vrije val van de Polo, Up, Tiguan en T-Cross niet kon compenseren. Alsnog presteerde Volkswagen beter dan de algehele markt, met als gevolg een groei van het marktaandeel. Als je de Volvo en Polestar-verkopen bij elkaar optelt, kom je op 2.638 registraties, wat genoeg zou zijn voor een tweede plek. De Zweden scoren met de elektrische Volvo XC40 Recharge EV en Polestar 2. Ford en Opel presteerden ten opzichte van november 2019 ook erg goed, maar dat zegt meer over een zeer matig november 2019 voor deze twee merken. De Duitse premiummerken scoorden wisselvallig: een zeldzame gebeurtenis is dat Audi het meest in trek was met dank aan de A3 en E-Tron, Mercedes-Benz daalde hard en liet op modelniveau een heel gemengd beeld zien: vooral de personenbusjes, GLC en de B-, C- en E-klasse waren minder in trek en dat kon niet worden gecompenseerd door een groeiende belangstelling naar de A-klasse, CLA, GLA, GLB en EQC. BMW en dochtermerk Mini hadden het over de hele linie moeilijk, BMW halveerde zelfs bijna. Ik vermoed dat er sprake is van een eenmalige dip, of van een uitbuikmaand na al te gulzige acties. Ook Porsche had het moeilijk, maar staat op jaarbasis op flinke winst.

694


Verder deden Polestar; MG; Jeep (inhaalslag zet door, maar komt veel te laat om 2020 niet in mineur te doen eindigen); Fiat (500, start levering 500e, Panda); Land Rover (eindelijk levering PHEV-uitvoeringen Range Rover Evoque en Discovery Sport) en Mitsubishi (Space Star en Outlander trokken meer klanten) goede zaken, terwijl Aiways de eerste 45 auto's registreerde. De grote verliezer is Tesla, dat de afzet zag decimeren. Maar naast Tesla, BMW en Mini waren er meer merken die in moeilijkheden verkeren: Nissan, Dacia, Hyundai, Mazda en Jaguar. Nissan verkeert in een transitiefase en heeft momenteel een verouderd productgamma. De derde generatie Qashqai is uitgesteld, er is geen Juke hybride, de Micra en Leaf dreigen onder concurrentiedruk te bezwijken en de nieuwe X-Trail laat in Europa langer op zich wachten dan in Noord-Amerika, waar de auto al als nieuwe Rogue is voorgesteld. Het resultaat is dat Nissan na Tesla de grote verliezer is. Nissan zal de prijzen van de Leaf fors moeten verlagen om in de eerste helft van 2021 relevant te blijven, pas daarna is er met de nieuwe Qashqai, X-Trail en Ariya kans op herstel. Dacia is eveneens in transitie, aangezien de Logan is verdwenen, de Sandero wacht op aflossing en de Spring is aangekondigd. Voorlopig wordt het moeilijk voor de Roemenen. Ook Hyundai wacht op nieuwe modellen: de i20 wordt sinds november uitgeleverd, maar de leveringen aan klanten moeten nog op stoom komen. Naar de nieuwe Tucson en vernieuwde Santa Fe zal ook worden uitgekeken, zorgelijker is echter dat de nieuwe i10 het ronduit beroerd doet. Enkele modellen van Mazda voldeden vanaf 1 januari 2020 niet meer aan de nieuwste emissienormen en waren daardoor soms lange tijd niet meer leverbaar; hierop vooruitlopend deed Mazda eind vorig jaar veel zelfregistraties. Maar zelfs als je dat in acht neemt, presteert Mazda toch wel erg beroerd: de nieuwe MX-30 is in een klap het volumemodel, de afzet van de overige modellen ging zelfs met 60% onderuit. Ten slotte lijkt er bijna niemand nog interesse in de Jaguar I-Pace te hebben. Dit merk zal dan ook vooral halsreikend uitkijken naar de plug-in hybride E-Pace en F-Pace.

Merkenranglijst
1. Volkswagen 3.957 | -11,1%
2. Renault 2.540 | -0,4%
3. Peugeot 2.425 | +1,2%
4. Kia 2.402 | -5,3%
5. Toyota 2.298 | -7,2%
6. Volvo 2.136 | +75,8%
7. Opel 2.133 | +22,2%
8. Ford 1.984 | +45,6%
9. Skoda 1.806 | -1,4%
10. Audi 1.453 | +21,2%
11. Mercedes-Benz 1.368 | -26,4%
12. Citroën 1.106 | -3,2%
13. BMW 1.093 | -47,0%
14. Hyundai 1.029 | -44,9%
15. Seat/Cupra 972 | +0,3%
16. Mazda 686 | -42,9%
17. Fiat/Abarth 565 | +127,8%
18. Suzuki 523 | +3,6%
19. Polestar 502 | +++
20. Mitsubishi 460 | +28,5%
21. Nissan 386 | -71,7%
22. Mini 322 | -37,1%
23. MG 175 | +272,3%
24. Dacia 162 | -47,4%
25. Tesla 152 | -96,3%
26. Land Rover 148 | +78,3%
27. Lexus 128 | +17,4%
28. Jeep 103 | +171,1%
29. Honda 92 | -5,2%
30. DS 87 | +19,2%
31. Porsche 74 | -30,2%
32. Aiways 45 | +++
33. Jaguar 35 | -66,3%
34. Smart 29 | +11,5%
35. Subaru 17 | -22,7%
36. Alfa Romeo 11 | -64,5%
37. Lamborghini 6
38. Ferrari 5
39. Bentley 4
40. Alpine 4
41. Aston Martin 2
42. Maserati 1
43. Donkervoort 1
44. Rolls-Royce 1
45. Lotus 1

Op modelniveau ging de Volkswagen ID.3 voor de tweede maand op rij aan de leiding, zij het veel minder overtuigend dan vorige maand. Wat wordt de best verkochte auto van ons land dit jaar? De Kia Niro gaat nu aan de leiding met 11.095 registraties. Daarna volgen de Polo (8.825 stuks), Corsa (7.578 stuks) en Focus (7.485 stuks) op gepaste afstand, maar de kans dat deze modellen de Niro nog in gaan halen lijkt me vrijwel nul, alleen Opel kan nog wat stunten met de elektrische Corsa deze maand, maar de Niro ligt buiten bereik. Modellen die nog naar voren kunnen spurten zijn de Volvo XC40 (6.415 stuks), Volkswagen ID.3 (4.882 stuks) en Tesla Model 3 (4.431 stuks). Gezien de uitslag in november ziet het er niet naar uit dat deze modellen nog een bedreiging gaan vormen voor de Niro, maar je weet het natuurlijk nooit: we hebben vaker massale registraties voor een fiscaal aantrekkelijk model in de laatste maand van het jaar gezien. Probleem is echter dat de e-Niro zelf ook fiscaal aantrekkelijk is en Kia in december dus ook niet stil zal zitten.

ogfyua8bhqxa_800.jpg


In november kwam diverse elektrische auto's op de markt: de komst van de elektrische uitvoeringen van de Volvo XC40 (#2), Fiat 500 (#20 / 100 van de 477 exemplaren van het nieuwe, elektrische model), Renault Twingo (#51) en Lexus UX (#127) stuwden de registraties van deze modellen, terwijl de Aiways U5 (#125) verscheen. De Toyota Yaris, Renault Captur, Peugeot 2008 en Peugeot 208 blijven uitstekend presteren. De Audi A3 steeg verder door (#16), de Volvo S60/V60 blijft opvallend goed in vorm (#17), de Citroën C3 profiteert van de opfrisbeurt en ongetwijfeld acties (#22), de Audi E-Tron had zijn beste maand dit jaar (#25) en de Mercedes-Benz EQC de beste maand ooit (#73), de nieuwe Seat Leon stijgt verder door (#40), de elektrische Skoda Citigo (#43) neemt afscheid in stijl, terwijl de nog wel leverbare Seat Mii (#57) eveneens floreert. De Mercedes-Benz GLB scherpt het record aan (#81), de Jeep Compass herstelt verder (#86) en de DS 3 Crossback eindigt voor de tweede keer dit jaar in de top 100 (#100). Vermoedelijk gaan we de Mitsubishi ASX (#109) en Lexus CT (stunt nog één keer op #123) niet meer terugzien in deze lijst, want de levering naar Europa van deze modellen is gestaakt.

newsimg_21130_image.jpg


Nieuw (<12 maanden op de markt) en niet in de modellenlijst (<40 registraties) zijn de Aston Martin DBX (2 registraties); Bentley Flying Spur (1 exemplaar); BMW 4-serie Coupé (22 registraties inclusief oude cabriolet/totaal met oude Gran Coupé zie ranglijst); BMW X6 (5 registraties/totaal met X5 zie ranglijst); Citroën C4 (eerste 17 registraties); Cupra Formentor (eerste 3 registraties); Ferrari Roma (eerste 4 registraties); Ford Explorer (12 registraties); Honda e (14 registraties); Kia Sorento (6 registraties); Land Rover Defender (4 registraties); Mercedes-Benz GLS (4 registraties); Mercedes-Benz EQV (17 registraties/totaal met Vito en V-klasse zie ranglijst); Opel Vivaro/Zafira (17 registraties); Porsche Taycan (29 registraties); Subaru Forester (7 registraties); Suzuki Across (1 exemplaar) en de Toyota ProAce City (6 registraties).

Modellenranglijst
1. Volkswagen ID.3 1.499
2. Volvo XC40 1.325
3. Kia Niro 1.217
4. Opel Corsa 955
5. Toyota Yaris 827
6. Ford Focus 825
7. Renault Captur 824
8. Renault Clio 813
9. Peugeot 2008 752
10. Peugeot 208 733
11. Hyundai Kona 719
12. Ford Fiesta 716
13. Volkswagen Polo 699
14. Toyota Aygo 668
15. Kia Picanto 564
16. Audi A3 545
17. Volvo S60/V60 513
18. Opel Astra 503
19. Polestar 2 502
20. Fiat 500 477
21. Skoda Octavia 450
22. Citroën C3 420
23. Volkswagen Golf 396
24. Toyota Corolla 393
25. Audi E-Tron 382
26. Peugeot 108 373
27. Citroën C1 373
28. Mercedes-Benz A-klasse 359
29. Volkswagen Up 356
30. Volkswagen T-Roc 350
31. Peugeot 3008/5008 320
32. Opel Grandland X 306
33. Suzuki Ignis 290
34. BMW 3-serie 288
35. Kia Ceed 285
36. Opel Crossland X 284
37. Renault Zoe 271
38. Skoda Fabia 267
39. Ford Puma 263
40. Seat Leon 258
41. Seat Ibiza 246
42. Renault Mégane 246
43. Skoda Citigo 242
44. Mini Hatch/Cabrio 241
45. Toyota C-HR 232
46. Mitsubishi Space Star 231
47. Skoda Kodiaq 227
48. Volkswagen Tiguan 226
49. Volkswagen T-Cross 223
50. Skoda Karoq 218
51. Renault Twingo 218
52. Mazda MX-30 210
53. Mercedes-Benz CLA 209
54. Kia Stonic 180
55. MG ZS 175
56. Volvo XC60 174
57. Seat Mii 173
58. BMW 1-serie 171
59. Seat Arona 164
60. Toyota RAV4 154
61. Peugeot 308 154
62. Skoda Kamiq 154
63. Mitsubishi Outlander 153
64. Hyundai i10 148
65. Mazda CX-30 147
66. Suzuki Swift 146
67. Citroën C5 Aircross 145
68. Volkswagen Passat 145
69. Nissan Qashqai 128
70. Audi A1 128
71. BMW i3 128
72. Skoda Superb 126
73. Mercedes-Benz EQC 126
74. Skoda Scala 122
75. Mazda CX-5 115
76. Mercedes-Benz B-klasse 109
77. Audi A4 108
78. BMW 5-serie 106
79. Mercedes-Benz GLA 106
80. Nissan Juke 104
81. Mercedes-Benz GLB 103
82. Mercedes-Benz C-klasse 99
83. Tesla Model 3 91
84. Peugeot 508 88
85. Dacia Sandero/Logan 81
86. Jeep Compass 80
87. Seat Ateca 79
88. Mazda2 79
89. Renault Scénic 79
90. Nissan Leaf 76
91. Audi Q2 75
92. Kia Soul 75
93. Hyundai Ioniq 71
94. Mercedes-Benz GLC 69
95. Audi A5 69
96. Renault Kadjar 69
97. BMW X5/X6 68
98. BMW 2-serie Gran Coupé 67
99. Volvo XC90 67
100. DS 3 Crossback 67
101. Mazda3 65
102. Mercedes-Benz E-klasse 65
103. Kia Rio 64
104. Mercedes-Benz Vito/V-klasse/EQV 64
105. BMW 4-serie 63
106. Opel Insignia 63
107. Citroën C4 SpaceTourer 63
108. Suzuki Vitara 62
109. Mitsubishi ASX 55
110. BMW X1 54
111. Nissan Micra 53
112. Ford Kuga 53
113. Mazda CX-3 53
114. Audi Q3 52
115. Volvo S90/V90 51
116. Ford Transit/Tourneo Custom 51
117. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 50
118. Hyundai i20 50
119. Dacia Duster 50
120. Fiat Panda 50
121. Seat Tarraco 49
122. Honda Jazz 49
123. Lexus CT 49
124. Mini Countryman 46
125. Aiways U5 45
126. Citroën C3 Aircross 44
127. Lexus UX 44
128. Audi A6 40

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: AD.nl / AutoWeek.nl / AutoZeeland.nl[/size]
 
Ja, heel fijn weer! Hoewel ik zelf de cijfers ook in de gaten houd, komen er toch altijd dingen uit jouw verhalen die mij nog niet waren opgevallen. (y)
 
84 % van de verkochte Fiats is een 500. Wat een armoe. Tavares laat zien wat er had kunnen gebeuren als Marchionne wél in de merken had geïnvesteerd.
 
@LanciaLover

Wat ik overigens ook ben... Het is natuurlijk een karig programma wat Fiat momenteel biedt, maar positief dat de verkoop stijgt, en.. de marge op de 500 zal niet onaardig zijn na 13 jaar productie.
 
Mooie EV start in December 2020.

De boot is gearriveerd.
De S, 3 en X hebben zich gemeld.

Top 5 is EV
Top 10 7 EV's en 2 Hybrids

EV marktaandeel 60%
Tesla no 1

4400 registraties. 36 dieseltjes.
https://www.kentekenradar.nl/registraties/
 
1ste week Dec, 5.200 nieuwe auto's op kenteken.

4.000 (PH)EV's
>75% v/d markt elektriek.
Top 8 EV
Tesla >900 st

https://www.kentekenradar.nl/registraties/
 
Daniël, de Yaris op 3 is geen EV.

Benieuwd hoe het beeld volgend jaar zal zijn! Bijzondere tijden...
 
Arno zei:
Daniël, de Yaris op 3 is geen EV.

Benieuwd hoe het beeld volgend jaar zal zijn! Bijzondere tijden...

Maar wel een Hybrid.
En daarmee deels electrisch.
Toyota hybrids staat 1, 2 en 3.
Goed bezig, die Japanners

https://www.kentekenradar.nl/registraties-hybride/
 
Het is ieder jaar weer hetzelfde liedje. Al die leasers die nog willen profiteren van een lage(re) bijtelling en de importeurs/dealers die nog een voorraadje inslaan van "lagebijtellingauto's"
Mijn gedachten over dit jaarlijks terugkerende fenomeen vermeld ik hier maar niet.
 
HarrieD zei:
Het is ieder jaar weer hetzelfde liedje. Al die leasers die nog willen profiteren van een lage(re) bijtelling en de importeurs/dealers die nog een voorraadje inslaan van "lagebijtellingauto's"
Mijn gedachten over dit jaarlijks terugkerende fenomeen vermeld ik hier maar niet.

Krijg het idee als jij voor 2 bakkers staat, jij binnenloopt bij de koekebakker die een knip aanbiedt voor €2 terwijl de buurman hetzelfde brood aanbiedt voor €1.
Ik begrijp die leasers wel.
 
HarrieD zei:
Het is ieder jaar weer hetzelfde liedje. Al die leasers die nog willen profiteren van een lage(re) bijtelling en de importeurs/dealers die nog een voorraadje inslaan van "lagebijtellingauto's"
Mijn gedachten over dit jaarlijks terugkerende fenomeen vermeld ik hier maar niet.

"Al die leasers" klinkt een beetje alsof je afgunstig bent. Of zou jij wachten tot je meer belasting mag gaan betalen voordat je een beslissing neemt?
 
De meeste leaserijders zijn natuurlijk wel alleen maar bijtelling-gestuurd, zonder zich druk te hoeven maken over kwaliteit, duurzaamheid, verbruik, beetje betrouwbaarheid... "Zolang er maar een tankpas bij zit en vervangend vervoer" hoor ik vaak.
 
Pietzoveel zei:
De meeste leaserijders zijn natuurlijk wel alleen maar bijtelling-gestuurd, zonder zich druk te hoeven maken over kwaliteit, duurzaamheid, verbruik, beetje betrouwbaarheid... "Zolang er maar een tankpas bij zit en vervangend vervoer" hoor ik vaak.

Dus iedereen een Tesla? Gut nee, er worden zowaar ook reguliere auto's geleased. En omdat je hem niet zelf betaalt, zouden alle eisen die men stelt aan een auto overboord kunnen? Heel gek, en graag uitleg.
 
R Wolters zei:
"Al die leasers" klinkt een beetje alsof je afgunstig bent. Of zou jij wachten tot je meer belasting mag gaan betalen voordat je een beslissing neemt?

Ik ben niet afgunstig. Als ik een auto mocht leasen zou ik hetzelfde doen. Ik ben alleen geen voorstander van deze fiscale sturing. Auto's worden hierdoor eerder vervangen dan noodzakelijk, de schatkist loopt miljoenen mis en de leasekosten worden doorberekend in het produkt of de dienst. De rekening komt uiteindelijk terecht bij de belastingbetaler en consument.
 
@ Joris, Vorig jaar kon o.a. Tesla en MG behoorlijk scoren ivm de vele leasecontracten die nog met lage bijtelling (0%-4%) gesloten zijn. Jaren geleden waren het de 14% dieseltjes.... Waarom nam iemand zo'n 14% dieseltje? En niet "gewoon" de 2.0 GLX TDii uitvoering? Geld, bijtelling..... En vanuit de zuinigheid "accepteer" je de minder luxe uitvoering of softenon motor. Verdedig je het ook... "Wie heeft nu stoelmassage nodig?" Ik ken weinig mensen die extra bijbetalen om in een mooiere leaseauto (naar hun eigen wensen samengesteld) bovenop hun leasebudget.
 
Anders dan in Nederland en Noorwegen, is er een derde land waar de ID3 niet aan de Zoe kan tippen: Duitsland!!

https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/elektroauto-neuzulassungen-deutschland-november-gesamtjahr-2020/
 
1 t/m 11 december:

1. Tesla 1.839
2. Toyota 1.066
3. Volvo 899
4. Volkswagen 782
5. Renault 545
6. Hyundai 478
7. Polestar 476
8. Kia 413
9. Audi 360
10. Skoda 295
11. Mercedes-Benz 288
12. Opel 280
13. Peugeot 277
14. Ford 242
15. BMW 169
16. Seat/Cupra 156
17. Nissan 144
18. Mazda 128
19. Mini 119
20. Suzuki 96
21. Fiat/Abarth 92
22. Aiways 82
23. Citroën 81
24. Mitsubishi 44
25. Honda 39
26. Jaguar 39
27. Lexus 32
28. MG 26
29. Porsche 25
30. Jeep 22
31. Dacia 18
32. DS 17
33. Land Rover 15
34. Smart 13
35. Subaru 9
36. Bentley 2
37. Alfa Romeo 1
38. Lamborghini 1
39. Aston Martin 1

Bron: https://www.kentekenradar.nl/registraties/

Op modelniveau is de Tesla Model 3 de Volkswagen ID.3 weer voorbij. Nog niet in Kentekenradar, maar wel hier is de ID.4 (eerste 4 registraties).
 
Opvallend vind ik wel dat er op, als voorbeeld Gaspedaal, 14 Models 3 worden aangeboden met minder dan 10k km (daarvan rijden er inmiddels 30.000+) en maar liefst ruim 860 ID-3's. Wat gaat hier mis?
 
Terug
Bovenaan