De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

[size=medium]April 2020[/size]

In april werd werkelijkheid wat iedereen al voorzag: de automarkt maakte een forse smak in Nederland, het aantal intekeningen lag om precies te zijn 53 procent lager dan in dezelfde maand vorig jaar. Veertien van de twintig populairste automerken zagen de afzet meer dan halveren.

694


In de top twintig was Kia met afstand het best presterende merk, dat de verkoopschade beperkt wist te houden tot 'slechts' 22,4%, wellicht dat het formidabele marktaandeel van 10,68% meer tot de verbeelding spreekt. Zowel in april als op jaarbasis was Kia het op-een-na populairste automerk van Nederland. De Niro hield beter stand dan de meeste auto's en zit de Volkswagen Polo op de hielen als populairste auto van het land, terwijl de nieuwe Soul en XCeed en stijgingen voor de Stonic en Proceed ook een duit in het zakje deden. Mazda kwam dit jaar traag uit de startblokken, maar lijkt daar nu overheen en deed het met een daling van 36,5% ook goed. De CX-30 en 3 zijn hiervoor verantwoordelijk; zodra de MX-30 en nieuwe modeljaren van de CX-3 en CX-5 worden uitgeleverd kan verder herstel optreden. Buiten de top twintig zien we uiteraard een stijging voor MG, want dat merk was vorig jaar hier nog niet verkrijgbaar en Porsche dat blijft scoren met ditmaal de Taycan en Cayenne. Andere merken zagen de afzet verdampen. Jaguar was de grote daler, waarbij moet worden aangetekend dat april 2019 een topmaand was door acties of zelfregistraties. Het is moeilijk na te gaan wat de invloed is van COVID-19 op de afzet van individuele automerken, ik kan me voorstellen dat het Spaanse Seat hier harder door getroffen wordt. DS deed het wel heel beroerd; ik kan me niet voorstellen dat dit door vraaguitval wordt veroorzaakt. Voor de elektrische 3 Crossback zou toch wel behoorlijk wat belangstelling moeten bestaan? Bij Opel zien we dat de Ampera-e van ruim 600 registraties in februari en ruim 300 registraties in maart richting nul duikelt. Waarschijnlijk werd de piek dus deels veroorzaakt door zelfregistraties en wordt de voorraad nu met kenteken en al in de ramsj gedaan. Dat Volvo bij de zwakke broeders staat, zal toch mede samenhangen met het feit dat de voorraad V40's zo langzamerhand op geraakt.

Top 10 grootste stijgingen/kleinste dalingen: MG +++; Porsche -21,7%; Kia -22,4%; Mazda -36,5%; Mini -43,2%; Land Rover -46,3%; Toyota -47,1%; Volkswagen -49,1%; Honda -50,00%; Skoda -50,3%
Top 10 grootste dalingen: Jaguar -88,6%; DS -87,0%; Smart -83,3%; Jeep -83,3%; Alfa Romeo -79,2%; Volvo -72,5%; Seat -69,5%; Opel -66,7%; Suzuki -63,4%; BMW -62,3%

opel_corsa_02.jpg


Merkenranglijst
1. Volkswagen 1.750
2. Kia 1.642
3. Peugeot 1.147
4. Toyota 1.036
5. Renault 1.026
6. Ford 981
7. BMW 828
8. Skoda 753
9. Opel 698
10. Citroën 683
11. Hyundai 599
12. Mercedes-Benz 510
13. Audi 486
14. Nissan 401
15. Volvo 388
16. Mini 345
17. Mazda 331
18. Seat 294
19. Suzuki 270
20. Tesla 209
21. Fiat 180
22. Mitsubishi 148
23. Dacia 103
24. Land Rover 73
25. Porsche 72
26. MG 45
27. Honda 43
28. Lexus 33
29. Subaru 22
30. Jaguar 13
31. Jeep 13
32. Alfa Romeo 11
33. DS 9
34. Polestar 7
35. Smart 4
36. Bentley 3
37. Lamborghini 3
38. Ferrari 2
39. Aston Martin 2
40. Alpine 1

In april ging de Kia Niro dus eenvoudig aan de leiding, gevolgd door bewezen succesnummers zoals de Polo, Focus, Picanto, Clio en Golf. Opvallend goed in vorm was de Citroën C1 (#8), voor eens de populairste onder de citybugs. Opvallend is dat Citroën en Fiat ongeveer de helft van hun afzet op de laatste dag van de maand lieten registeren. Van de PSA-merken is bekend dat de meeste registraties aan het einde van de maand worden verwerkt. Verder zien we de nieuwe Renault Captur #9), Peugeot 208 (#10), Opel Corsa (#11) en Peugeot 2008 (#20) op stoom komen. Dat Peugeot desondanks niet beter scoort komt omdat de 3008 en 5008 nu echt over hun hoogtepunt heen lijken te zijn en de 508 bij de verwachtingen achterblijft, in ieder geval die van mij. Bij Volkswagen bleef de T-Roc (#14) nauwelijks achter op vorig jaar ondanks de komst van de #21, wat laat zien dat beide modellen prima naast elkaar kunnen bestaan. Met nog een derde crossover met hetzelfde formaat wordt het echter wel erg druk bezet, maar Volkswagen zal tevreden zijn zolang kopers niet naar de concurrentie stappen. De nieuwe Kia Ceed-reeks (#15) lijkt zowat de beste notering ooit achter de rug te hebben. De Ford Puma en Kuga (#39 respectievelijk #41) zetten hun opmars door met dank aan de generatiewissel. BMW deed het als merk dan weliswaar niet best, maar de SUV-modellen X3 t/m X7 zijn zeer in trek, wat (dus) iets te maken zou kunnen hebben met de ingang van de WLTP-cijfers per juli. De Nissan Juke lijkt zich te stabiliseren (#70), de Skoda Kamiq kwam op #83, de BMW 2-serie Gran Coupé op #89, de MG ZS op #93, de Kia Soul op #101 en de Porsche Taycan komt (mijn) lijst binnen op #109.

Van de nieuwe introducties (<1 jaar op de markt) buiten de ranglijst waren er 6 registraties voor de BMW 8-serie Gran Coupé (met daarnaast 8 registraties voor de coupé en cabriolet); voor de BMW X6 en X7 respectievelijk 16 en 9 registraties; de overige modellen zijn de volgende: DS 3 Crossback 4 stuks; Mercedes-Benz GLA 6 stuks; GLB 17 stuks; GLS 2 stuks; Polestar 1 7 stuks; Subaru Forester 11 stuks; Toyota Camry 4 stuks en ProAce City Verso 1 exemplaar.

694


Modellenranglijst
1. Kia Niro 690
2. Volkswagen Polo 431
3. Ford Focus 404
4. Kia Picanto 383
5. Renault Clio 379
6. Volkswagen Golf 335
7. Hyundai Kona 332
8. Citroën C1 326
9. Renault Captur 310
10. Peugeot 208 309
11. Opel Corsa 303
12. Peugeot 108 287
13. Ford Fiesta 286
14. Volkswagen T-Roc 271
15. Kia Ceed 269
16. Toyota Corolla 259
17. Mini Hatch/Cabrio 254
18. Toyota Aygo 246
19. Toyota Yaris 242
20. Peugeot 2008 239
21. Volkswagen T-Cross 218
22. Volkswagen Up 210
23. Tesla Model 3 191
24. Volkswagen Tiguan 188
25. Skoda Octavia 185
26. BMW 3-serie 181
27. Skoda Kodiaq 180
28. Mazda CX-30 169
29. Kia Stonic 167
30. Mercedes-Benz A-klasse 161
31. Citroën C3 161
32. Nissan Qashqai 156
33. Toyota C-HR 146
34. Opel Crossland X 141
35. Opel Astra 137
36. Volvo S60/V60 129
37. Toyota RAV4 126
38. Skoda Karoq 118
39. Ford Puma 112
40. Peugeot 3008 107
41. Ford Kuga 106
42. Renault Mégane 105
43. BMW 1-serie 103
44. Fiat 500 102
45. Volvo XC40 95
46. Skoda Fabia 94
47. BMW X3/X4 92
48. Suzuki Ignis 91
49. BMW 5-serie 90
50. Peugeot 5008 89
51. Audi A4 86
52. Renault Zoe 84
53. Opel Grandland X 83
54. Suzuki Swift 83
55. Renault Twingo 83
56. Hyundai i10 81
57. BMW X5/X6 81
58. Audi A3 80
59. Mercedes-Benz CLA 78
60. Mazda3 78
61. Hyundai Ioniq 77
62. Mitsubishi Space Star 76
63. Peugeot 308 76
64. Nissan Leaf 76
65. Seat Ibiza 74
66. Citroën C5 Aircross 74
67. Seat Leon 73
68. Mercedes-Benz C-klasse 72
69. Citroën C3 Aircross 70
70. Nissan Juke 68
71. Nissan Micra 67
72. Hyundai i20 67
73. Audi A1 65
74. Mitsubishi Outlander 65
75. Volkswagen Passat 62
76. Volvo XC60 59
77. Volvo V40 57
78. Seat Ateca 57
79. Audi Q2 57
80. BMW X1 53
81. Ford EcoSport 53
82. Kia Sportage 53
83. Skoda Kamiq 51
84. Seat Arona 50
85. Dacia Sandero/Logan 49
86. Audi Q3 48
87. Skoda Scala 47
88. Dacia Duster 47
89. BMW 2-serie Gran Coupé 47
90. Mini Countryman 46
91. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 46
92. Mini Clubman 45
93. MG ZS 45
94. Mercedes-Benz B-klasse 43
95. Renault Kadjar 43
96. Kia Rio 41
97. Suzuki Vitara 40
98. Skoda Citigo 40
99. Fiat Panda 40
100. Skoda Superb 38
101. Kia Soul 38
102. Mazda CX-5 37
103. Mazda2 36
104. Audi E-Tron 36
105. Audi A5 34
106. Audi A6 33
107. Seat Tarraco 32
108. Hyundai i30 32
109. Porsche Taycan 28
110. Suzuki Celerio 27
111. BMW 4-serie 27
112. Mercedes-Benz Sprinter 27
113. Mercedes-Benz EQC 26
114. Peugeot 508 25
115. Volvo XC90 25
116. Suzuki SX4 S-Cross 25
117. Mercedes-Benz E-klasse 24
118. BMW i3 23
119. Volvo S90/V90 22
120. Opel Insignia 22
121. Range Rover Evoque 22
122. Renault Scénic 21
123. Range Rover Sport 21
124. BMW X2 20

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: AD.nl en Rijtesten.nl[/size]
 
Bestelauto's

In april 2020 werden er 3.978 bestelauto's geregistreerd, een neergang die met 36,7% duidelijk minder dramatisch was dan de neergang die de personenauto's moesten incasseren. De vrachtautomarkt ging overigens met 52,7% erop achteruit naar 830 stuks. Hieronder de lijst met bestelauto's (exclusief lichte vrachtauto's zoals de Canter en inclusief als vrachtauto geregistreerde bestelauto's). De Iveco Daily had een goede maand, terwijl de nieuwe Opel Vivaro het moeilijk heeft en in april zakte tot onder het niveau van zijn vroegere zustermodel Fiat Talento. Nieuw is de Toyota ProAce City, die binnenkomt op #29. De ProAce City is de Toyota-evenknie van de Citroën Berlingo, Opel Combo en Peugeot Partner.

e4e3e0c7dd294747a0a1902ab9ab19af.jpg


Modellen top 40
1. Volkswagen Transporter/T6 361
2. Mercedes-Benz Sprinter 351
3. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 329
4. Ford Transit Custom 293
5. Volkswagen Caddy 259
6. Iveco Daily 202
7. Renault Master 194
8. Renault Trafic 165
9. Volkswagen Crafter 145
10. Peugeot Expert 141
11. Peugeot Partner 127
12. Ford Transit Connect 122
13. Ford Transit 121
14. Fiat Ducato 97
15. Opel Combo 89
16. Fiat Talento 80
17. Opel Vivaro 77
18. MAN TGE 72
19. Renault Kangoo 68
20. Toyota ProAce 60
21. Opel Movano 58
22. Citroën Jumpy 55
23. Peugeot Boxer 53
24. Citroën Berlingo 50
25. Ford Transit Courier 48
26. Mercedes-Benz Citan 47
27. Fiat Doblò 43
28. Nissan e-NV200 39
29. Toyota ProAce City 29
30. Toyota Hilux 28
31. Citroën Jumper 23
32. Dacia Dokker 23
33. Ford Ranger 21
34. Ram 1500/2500/3500 19
35. Toyota Land Cruiser 15
36. Fiat Fiorino 8
37. Volkswagen Amarok 7
38. Nissan NV400 5
39. Ford F-150 4
40. Nissan NP300 Navara 4
 
Het is dan wel triest autonieuws om te lezen maar zoals steeds, bedankt Ruther DC voor je gedegen analyses
 
al gaat het slecht met de economie,al hoor je mensen praten dat het niet goed gaat met de kas,hebben zei altijd wel geld voor een auto,hoe kan dat??.meeste zijn zeker lease:)

Zelfs als het heel slecht gaat met de economie hebben de meeste mensen nog gewoon werk. En salarisverlagingen zijn vrijwel nog nooit voorgekomen. Ook bij de vorige crisis gingen de meeste CAO lonen nog gewoon jaarlijks omhoog. Dus als je een baan had was er niet veel aan de hand. Dat zal nu niet anders worden.
 
Tussenstand t/m 16 mei:

1. Kia 900
2. Volkswagen 747
3. Toyota 394
4. Renault 381
5. Hyundai 333
6. BMW 289
7. Peugeot 286
8. Skoda 266
9. Ford 252
10. Mercedes-Benz 242
11. Suzuki 206
12. Volvo 197
13. Mazda 180
14. Citroën 173
15. Audi 171
16. Opel 145
17. Seat 129
18. Mini 123
19. Nissan 104
20. Tesla 96
21. Mitsubishi 56
22. Porsche 50
23. Dacia 47
24. Land Rover 42
25. Fiat 36
26. MG 36
27. Honda 33
28. Lexus 17
29. Jeep 11
30. Jaguar 8
31. Alfa Romeo 7
32. Subaru 5
33. DS 3
34. Smart 1
35. Bentley 1
36. Aston Martin 1
37. Alpine 1

Kia gaat als een speer en lijkt voor de tweede keer dit jaar en in de geschiedenis bovenaan de Nederlandse statistieken te kunnen eindigen. Alle merken doen het slecht, maar Opel in het bijzonder. Van de PSA-merken kunnen we traditiegetrouw eind deze maand wel een eindsprint verwachten. MG lijkt nu al een blijvertje.

Niseko zei:
Het is dan wel triest autonieuws om te lezen maar zoals steeds, bedankt Ruther DC voor je gedegen analyses

Graag gedaan! :) Het topic loopt al maanden niet lekker meer helaas.
 
Een opvallende lading Ignis deze maand. Een actie van Suzuki?

Voor DS had ik ingeschat dat zo onderhand de elektrische DS3 Crossbacks wel iets zouden doen. Vanaf het begin is gecommuniceerd dat ze die pas uit zouden leveren als de 3-fase-laadvariant leverbaar was, ergens eind Q1/begin Q2. Nog niets gezien. Maar intussen werden er wel 100 stuks in december geregistreerd, blijkbaar dan de 1-fase variant voor degenen die echt niet konden wachten?

En wanneer die 3-fase nou wel komt? En geldt dat ook voor de Corsa en 208? Die elektrische leveringen komen ook nog niet op gang.

@Joel: Ondanks de 'hybride' Panda en 500. :T Die nieuwe 500 kan niet snel genoeg komen. Hoewel het in mijn ogen nog maar de vraag is of die wel nieuw genoeg oogt om weer een verkooptopper te worden...
 
Suzuki's vernieuwde Ignis is deze maand bij de dealers aangekomen, dus het zal deels om demonstratiemodellen gaan.

Denk dat sommige merken meer last hebben van de coronacrisis dan andere, Fiat kan/kon de 500 en Panda met nieuwe motor, die net voor de uitbraak verschenen, nog niet volop uitleveren omdat de productiebanden stil stonden. De meeste geregistreerde exemplaren zijn dan ook nog van het type 1.2 of TwinAir. Kia (haalt veel hier succesvolle modellen uit Zuid-Korea, waar de situatie al lang onder controle is), Volkswagen (had een enorme voorraad, een maand of wat terug op autowereld.nl ongeveer 6.000 2020-modellen met heel weinig kilometers, wat net zoveel was als alle PSA-merken samen, sterk in lease en leaseverkopen lopen minder snel terug), Mercedes-Benz (idem) en Mazda (alle modellen uit het nauwelijks getroffen Japan) zullen minder hebben geleden dan merken als Toyota (bestsellers uit VK, Frankrijk, Turkije) of de mediterrane merken. Denk dat de DS-cijfers ook wel weer aantrekken als de productiebanden volop draaien, de aantallen liggen nu wel heel erg laag. Hoewel DS kampioen zelfregistraties is, zal het merk vast niet met enorme voorraden werken. De cijfers van o.a. de Duitse premiummerken zijn een beetje geflatteerd door de naar voren gehaalde orders voor grote(re) SUV's, die vanaf juli/augustus een flink hogere BPM te verwerken krijgen en daardoor nu extra goed scoren. Die merken zijn net als bijvoorbeeld Volkswagen toch al populairder in het eerste halfjaar door de populariteit in de lease.
 
Kijk, dat zijn de achtergronden waar ik niet zomaar zelf aan denk en waardoor jouw analyse vaak een eye-opener is. (y)
 
Mijn theorie:
Kia: elektrisch voor de kleine zelfstandige, 7 jaar garantie, de ideale auto's voor particulieren en betaalbaar in private lease voor o.a. OV-mijders. Het Koreaanse beleid is al eerder door Covid crisis gegaan, is nu al optimistischer.

Duur duits: Geen zelfverwennerij voor menig ondernemer, ook niet voor het personeel. Leasemaatschappijen bestellen ook niets dacht ik te vernemen. Het duitse beleid zit nog in de Covid-angst.
 
Veel leasemaatschappijen leveren niet af, maar niete leasemaatschappijen hebben dat beleid. Zou kunnen verklaren dat het aantal Volkswagens nog wel wat door bleef lopen ;)
 
Mei 2020
Volgens de cijfers tot en met 30 mei (vandaag zal er vast niets meer worden geregistreerd) van kentekenradar.nl, met zelf toegevoegde cijfers van Morgan, Alpine en Polestar, zijn er in mei 14.446 auto's geregistreerd, waarmee het verlies op ongeveer 61% zal uitkomen. 29 mei bleek weer een grote registratiedag voor de PSA-merken Peugeot, Opel en Citroën, terwijl Fiat gisteren nog een hoop auto's registreerde. Het wordt een bekend verhaal, maar van alle merken behoorden Kia en Porsche tot de weinige merken die het verlies wisten te beperken, naast Honda (eerste registraties/demo's nieuwe Jazz), Land Rover en uiteraard het 'nieuwe' automerk MG. Bij de werkelijk exclusieve merken valt Morgan op, dat scoort met de nieuwe Plus Four en Plus Six modellen.

1. Kia 1.780
2. Volkswagen 1.542
3. Peugeot 1.139
4. Renault 928
5. Opel 898
6. Ford 834
7. Toyota 796
8. Hyundai 663
9. BMW 662
10. Citroën 621
11. Skoda 549
12. Mercedes-Benz 518
13. Nissan 445
14. Volvo 440
15. Suzuki 395
16. Audi 357
17. Mazda 324
18. Seat 266
19. Mini 233
20. Tesla 179
21. Fiat 160
22. Mitsubishi 137
23. Dacia 99
24. Porsche 95
25. MG 86
26. Honda 79
27. Land Rover 73
28. Lexus 38
29. Jeep 31
30. Alfa Romeo 22
31. DS 20
32. Jaguar 15
33. Subaru 10
34. Morgan 3
35. Smart 2
36. Bentley 2
37. Alpine 1
38. Aston Martin 1
39. Polestar 1
40. McLaren 1
41. Rolls-Royce 1
 
Barri zei:
En de eerste Polestar op kenteken dus!

Nummer acht al, zie de cijfers bovenaan deze pagina (zeven stuks in april). :)
De auto is van een iets andere orde, maar de eerste nieuwe Land Rover Defender is in mei op kenteken gezet.
 
D Elzinga zei:
Het lijkt erop dat een EV-only merk van Smart maken vooralsnog niet echt vruchten afwerpt.:T
Wacht maar op juli, met wat subsidie rent iedereen naar de Smart-dealer. :T
Dat ze daar nog niet het accupakket van de komende Twingo EV in gegooid hebben is onbegrijpelijk. Dat helpt allicht iets. De huidige actieradius schrikt enorm af.
 
Rutger DC zei:
Barri zei:
En de eerste Polestar op kenteken dus!

Nummer acht al, zie de cijfers bovenaan deze pagina (zeven stuks in april). :)
De auto is van een iets andere orde, maar de eerste nieuwe Land Rover Defender is in mei op kenteken gezet.
Die 7 had ik gemist. Begint wel te lopen dus.
 
Barri zei:
Die 7 had ik gemist. Begint wel te lopen dus.

Het gaat wel om de Polestar 1 die altijd exclusief zal blijven en nog niet de Polestar 2.

MWH zei:
Dat ze daar nog niet het accupakket van de komende Twingo EV in gegooid hebben is onbegrijpelijk. Dat helpt allicht iets. De huidige actieradius schrikt enorm af.

Dat zou een hoop schelen inderdaad, best zonde. Maar aangezien de Twingo ZE nog niet op de markt is, zou Smart eind dit jaar wellicht nog met de update kunnen komen.
 
[size=medium]Mei 2020[/size]

In plaats van 36.601 nieuwe personenauto's werden er in mei 2020 slechts 14.934 geregistreerd, een neergang van 59,2% ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Uiteraard spelen de gevolgen van een zeker virus hierin een dominante rol. Met name in Europa en Noord-Amerika stonden de productiebanden lange tijd stil; pas de laatste weken gaan steeds meer fabrieken weer open, maar nog vaak onder gebukt onder diverse beperkingen, waardoor de productie veel lager ligt of lag dan normaal het geval zou zijn. De productie van auto's ondervindt in Japan en Zuid-Korea minder hinder omdat de situatie daar vanaf het begin of al eerder onder controle is, de productie is hooguit teruggeschroefd vanwege de sterk teruggelopen vraag in landen die met een lockdown te maken hebben. De in Nederland populairste Kia's (Picanto en Niro) komen uit Zuid-Korea, een merk als Toyota produceert echter bijna alle populaire modellen in Europa, terwijl landen als Italië en Spanje natuurlijk zwaar getroffen zijn, waar ook de productie van in die landen gemaakte auto's door getroffen kan zijn. Dan zijn er meer factoren die voor geflatteerde cijfers kunnen zorgen: per 1 juli gaan de nieuwe BPM-tabellen afgestemd op de WLTP-verbruikscijfers in, die gevolgen gaan hebben voor de prijzen van auto's. Sommige auto's, motoren of uitvoeringen zullen duurder worden, andere worden juist goedkoper. Auto's met automatische transmissie komen veel slechter uit de WLTP-cijfers valt me op. Veel grote Duitse SUV's worden kennelijk een stuk duurder, wat de goede resultaten voor bijvoorbeeld de BMW X3 t/m X7 en Porsche Cayenne in de voorbije maanden zou kunnen verklaren. Hoe dan ook, voordat de markt weer tot rust komt zijn we maanden verder.

w3yycl1b8xo8_800.jpg


In mei nam Kia voor de tweede keer dit jaar (en überhaupt voor de tweede maal ooit) de leiding, daarmee onderstrepend dat Kia hier flink aan de weg timmert. Uiteraard doen de elektrische Niro en in mindere mate de Soul het goed, maar toch had nog 85% van de nieuw geregistreerde Kia's een verbrandingsmotor. Kia's registraties namen met 24,7% af. Andere merken die de verkoopschade beperkt wisten te houden waren Honda (-23,8%), Land Rover (-29,0%), Porsche (-31,2%) en Fiat (-43,3%). Fiat maakte in de laatste dagen van mei een enorme inhaalslag door veel registraties van de 500 en in mindere mate Panda met nieuwe motor.

27864.jpg


Op modelniveau waren er onder meer goede scores voor de Hyundai Kona, Kia Ceed-reeks, eindelijk de vernieuwde Opel Astra, de Corsa en Peugeot 208 lijken steeds meer op stoom te komen, zonder een bedreiging te vormen voor de Polo en Clio, de Peugeot 2008, Kia Stonic, opgefriste Suzuki Ignis, Nissan Leaf, Citroën C3 Aircross en C4 Cactus, nieuwe Ford Kuga, BMW X3/X4 en X5/X6, MG ZS, Kia Soul, de Audi E-Tron zet in heel Europa de genadeloos geflopte Mercedes-Benz EQC te kijk en nieuw in de lijst - de BMW X7.

Merkenranglijst
1. Kia 1.782
2. Volkswagen 1.570
3. Peugeot 1.175
4. Renault 934
5. Opel 900
6. Ford 856
7. Toyota 817
8. BMW 669
9. Hyundai 658
10. Citroën 645
11. Skoda 561
12. Mercedes-Benz 551
13. Nissan 448
14. Volvo 442
15. Suzuki 388
16. Audi 385
17. Mazda 324
18. Seat 268
19. Mini 234
20. Tesla 178
21. Fiat 165
22. Mitsubishi 137
23. Dacia 98
24. Porsche 97
25. MG 87
26. Honda 80
27. Land Rover 71
28. Lexus 38
29. Jeep 31
30. DS 20
31. Alfa Romeo 19
32. Jaguar 15
33. Subaru 10
34. Bentley 3
35. Morgan 3
36. Smart 2
37. Polestar 1
38. Aston Martin 1
39. Alpine 1
40. McLaren 1
41. Rolls-Royce 1

cyxyq1pbo309_800.jpg


Modellenranglijst
1. Kia Niro 565
2. Kia Picanto 549
3. Renault Clio 476
4. Peugeot 108 466
5. Volkswagen Polo 365
6. Hyundai Kona 356
7. Volkswagen Golf 351
8. Volkswagen T-Roc 337
9. Ford Fiesta 308
10. Kia Ceed 300
11. Ford Focus 298
12. Opel Astra 294
13. Opel Corsa 278
14. Peugeot 208 265
15. Renault Captur 250
16. Peugeot 2008 215
17. Kia Stonic 212
18. Volvo XC40 192
19. Citroën C1 192
20. Toyota Aygo 190
21. Suzuki Ignis 185
22. Opel Crossland X 184
23. Toyota Yaris 174
24. Citroën C3 169
25. Toyota RAV4 164
26. Hyundai i10 160
27. Skoda Octavia 159
28. Tesla Model 3 157
29. Mercedes-Benz A-klasse 156
30. Mini Hatch/Cabrio 155
31. Nissan Leaf 155
32. Skoda Kodiaq 145
33. Mazda CX-30 144
34. Toyota C-HR 143
35. Volkswagen T-Cross 143
36. Volkswagen Tiguan 141
37. Volkswagen Up 141
38. Toyota Corolla 130
39. Citroën C3 Aircross 127
40. Nissan Micra 126
41. Nissan Qashqai 119
42. Ford Kuga 118
43. BMW X3/X4 109
44. Volvo S60/V60 104
45. Suzuki Swift 103
46. Mercedes-Benz CLA 101
47. Fiat 500 101
48. Opel Grandland X 100
49. Peugeot 3008 89
50. Renault Twingo 88
51. Ford Puma 87
52. MG ZS 87
53. BMW 1-serie 85
54. Citroën C4 Cactus 83
55. Hyundai i20 78
56. Mercedes-Benz C-klasse 76
57. Audi A1 75
58. BMW 3-serie 74
59. Mitsubishi Outlander 73
60. Skoda Fabia 72
61. Skoda Karoq 71
62. Seat Ibiza 68
63. BMW X5/X6 68
64. Mazda2 65
65. BMW 5-serie 64
66. Volvo XC60 62
67. Seat Ateca 61
68. BMW i3 61
69. Mitsubishi Space Star 59
70. Peugeot 5008 59
71. Seat Leon 56
72. Audi A3 56
73. Citroën C5 Aircross 56
74. Volkswagen Passat 55
75. Peugeot 308 54
76. Kia Rio 54
77. Mercedes-Benz B-klasse 52
78. Mazda3 52
79. Mazda CX-5 52
80. Kia Sportage 52
81. Kia Soul 50
82. Dacia Duster 49
83. Seat Arona 47
84. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 45
85. BMW X1 45
86. Audi E-Tron 45
87. Mini Countryman 44
88. Renault Zoe 44
89. Audi A4 43
90. Suzuki Vitara 42
91. Volvo V40 41
92. Renault Mégane 40
93. Audi Q2 38
94. Dacia Sandero/Logan 38
95. Skoda Scala 37
96. Hyundai Ioniq 36
97. Skoda Kamiq 35
98. Mini Clubman 35
99. Ford EcoSport 33
100. Audi Q3 33
101. Skoda Superb 33
102. Honda Jazz 33
103. Fiat Panda 32
104. Suzuki Celerio 32
105. Opel Ampera-e 31
106. Nissan Juke 31
107. Audi A5 30
108. BMW X7 30
109. Mercedes-Benz Sprinter 29
110. Mercedes-Benz E-klasse 29
111. Porsche Cayenne 29
112. Seat Tarraco 29
113. Range Rover Sport 27
114. Fiat 500X 25
115. Porsche 911 25
116. Mercedes-Benz GLC 24
117. Renault Kadjar 24
118. Volvo XC90 24
119. Range Rover Evoque 24
120. Audi A6 23
121. BMW 2-serie Gran Coupé 22

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: AutoWeek.nl / Autozine.nl[/size]
 
[size=medium]Mei 2020 - bestelauto's[/size]

Fiat-Talento-Squadra-de-luxe-bus-1.jpg


1. Mercedes-Benz Sprinter 323
2. Volkswagen Transporter/T6 292
3. Ford Transit Custom 266
4. Volkswagen Caddy 246
5. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 235
6. Volkswagen Crafter 179
7. Renault Master 149
8. Ford Transit 124
9. Peugeot Partner 123
10. Opel Vivaro 113
11. Peugeot Expert 106
12. Iveco Daily 100
13. Renault Trafic 97
14. Fiat Talento 81
15. Ford Transit Connect 72
16. Peugeot Boxer 69
17. Fiat Ducato 64
18. Opel Combo 63
19. Mercedes-Benz Citan 63
20. Citroën Berlingo 61
21. Renault Kangoo 55
22. MAN TGE 50
23. Toyota ProAce City 43
24. Opel Movano 40
25. Toyota ProAce 38
26. Fiat Doblò 37
27. Citroën Jumpy 31
28. Ford Transit Courier 26
29. Ram 1500/2500/3500 25
30. Toyota Hilux 21
31. Ford Ranger 20
32. Citroën Jumper 14
33. Toyota Land Cruiser 13
34. Dacia Dokker 12
35. Volkswagen Amarok 11
36. Nissan e-NV200 7
37. Jeep Wrangler 5
38. Nissan NV400 4
39. Streetscooter Work 4
40. Land Rover Discovery Sport 4

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Driving-Dutchman.nl[/size]
 
Stand t/m 16 juni. Volgens RDC zijn er deze maand tot nu toe 8.628 auto's geregistreerd, een verlies van -38,31% en een teken dat het diepste dal achter de rug is.

1. Volkswagen 1.065
2. Kia 1.045
3. Ford 744
4. BMW 574
5. Skoda 567
6. Renault 471
7. Hyundai 424
8. Peugeot 421
9. Volvo 409
10. Toyota 382
11. Opel 281
12. Mercedes-Benz 275
13. Citroën 191
14. Suzuki 186
15. Nissan 185
16. Seat 185
17. Audi 157
18. Mazda 141
19. Mini 113
20. Mitsubishi 79
21. Dacia 76
22. Porsche 64
23. Land Rover 46
24. Fiat 36
25. Honda 31
26. DS 30
27. Tesla 29
28. MG 27
29. Jaguar 21
30. Lexus 17
31. Jeep 11
32. Subaru 10
33. Alfa Romeo 3
34. Bentley 2
35. Alpine 2
36. Ferrari 2
37. Smart 1
38. Maserati 1

Bron: kentekenradar.nl / RDC.nl
 
Wouter82 zei:
Alfa Romeo en 33, dat waren nog eens tijden...

Grappig dat je een opmerking maakt over Alfa.
Toen ik vanmiddag deze cijfers zag heb ik namelijk al even gekeken hoeveel Alfa dealers er nog bestaan in Nederland.
Volgens Alfa.nl waren dat er 15. Dus die 15 dealers hebben samen tot nu toe 3 auto's verkocht/geleverd.
 
Rutger DC zei:
[size=medium]Mei 2020 - bestelauto's[/size]
1. Mercedes-Benz Sprinter 323
2. Volkswagen Transporter/T6 292
3. Ford Transit Custom 266
4. Volkswagen Caddy 246
5. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 235
6. Volkswagen Crafter 179
7. Renault Master 149
8. Ford Transit 124
9. Peugeot Partner 123
10. Opel Vivaro 113
11. Peugeot Expert 106
12. Iveco Daily 100
13. Renault Trafic 97
14. Fiat Talento 81
15. Ford Transit Connect 72
16. Peugeot Boxer 69
17. Fiat Ducato 64
18. Opel Combo 63
19. Mercedes-Benz Citan 63
20. Citroën Berlingo 61
21. Renault Kangoo 55
22. MAN TGE 50
23. Toyota ProAce City 43
24. Opel Movano 40
25. Toyota ProAce 38
26. Fiat Doblò 37
27. Citroën Jumpy 31
28. Ford Transit Courier 26
29. Ram 1500/2500/3500 25
30. Toyota Hilux 21
31. Ford Ranger 20
32. Citroën Jumper 14
33. Toyota Land Cruiser 13
34. Dacia Dokker 12
35. Volkswagen Amarok 11
36. Nissan e-NV200 7
37. Jeep Wrangler 5
38. Nissan NV400 4
39. Streetscooter Work 4
40. Land Rover Discovery Sport 4

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Driving-Dutchman.nl[/size]

N.a.v. het onderzoek van de EU-commissie m.b.t. de marktdominantie van PSA-FCA deze cijfers maar eens bekeken:
Totaal verkocht: 3286
PSA-FCA: 1059 (als ik goed geteld heb :) )
Veel, maar dit probleem zal - zoals ik al elders las - vooral op bepaalde andere markten gelden (VK, Italië, Frankrijk, ...).
 
Nog even iets wat voor mij onduidelijk blijft. Telt een verkoopcijfer, zoals in een van deze lijstjes, als zodanig wanneer het kenteken bekend is of de eerste tenaamstelling?
 
VW zal ook over 2020 de meest verkochte auto van NL zijn, en met de ID reeks op komst in de toekomst de best verkochte EV.
 
[size=medium]Juni 2020[/size]

In juni daalde het aantal registraties met 39,2% naar 24.926 stuks, een veel kleinere daling dan in de voorgaande maand. Volkswagen deed het duidelijk minder slecht dan het marktgemiddelde met dank aan aanhoudende successen van de T-Cross en T-Roc en ging aan de leiding, terwijl Kia andermaal het best presterende automerk in de top tien was en zelfs een mooie afzetplus van ruim twintig procent kon noteren. Ook Skoda (1.411 stuks, precies gelijk aan het resultaat in juni 2019) deed het goed en kon daardoor klimmen op de ranglijst. Skoda lijkt steeds meer een gevaar voor de gevestigde orde te gaan vormen. Hyundai heeft het relatief goede resultaat (minder registraties, maar meer marktaandeel) geheel te danken aan de Kona: de nieuwe i10 heeft zelfs een erg zwakke start. Bij Fiat zien we nu duidelijk herstel optreden met dank aan de BPM-vriendelijkere motor, waardoor de Fiat 500 en de Panda weer een beetje meedoen. Bij de kleinere merken gaan MG en Porsche als een speer met dank aan hun elektrische modellen.

694


Het is ook duidelijk dat sommige merken nog veel last hebben van de gevolgen van dat ene virus: vooral Toyota deed het erg slecht. Aangezien dit merk normaliter constant scoort, mogen we de komende maanden een inhaalslag verwachten, terwijl de nieuwe Yaris ook gelegen komt. Mitsubishi kiest er bewust voor om veel registraties pas vanaf 1 juli plaats te laten vinden, want dit merk is een van de grote BPM-winnaars: vooral de Space Star en SUV's zonder elektro-ondersteuning worden goedkoper. Dat verklaart echter niet de grote daling van de Outlander, die op aflossing wacht. Ook Jeep (Compass-leveringen nog steeds niet op gang), Mercedes-Benz en Audi doen het slechter dan gebruikelijk, ongetwijfeld gehinderd door fabrieken die de productie tijdelijk hebben moeten staken.

Op modelniveau valt allereerst de Opel Corsa op, die met dank aan een enorme eindsprint zomaar de leiding wist te pakken! Verder zaten de Volvo XC40 (#9), Kia Ceed (#13), Skoda Kodiaq (#16), Fiat 500 (#22), Citroën C3 Aircross (#34), Skoda Karoq (#37), Ford Kuga (#40), MG ZS (#45), Skoda Kamiq (#57), Skoda Superb (#62), Kia Soul (#83), Honda Jazz (#106), Porsche Taycan (#112) en DS 3 Crossback (#113) lekker in hun vel, terwijl de Mercedes-Benz GLB nieuw binnenkomt in deze lijst op #123.

Nieuw (<12 maanden op de markt), maar niet in de lijst (<30 registraties) zijn de Bentley Flying Spur (1 exemplaar); BMW 8-serie Gran Coupé (7 stuks; totaal 8-serie 20 stuks) en X6 (14 stuks); Honda e (1 exemplaar); Land Rover Defender (liefst 28 stuks); Mercedes-Benz GLA (6 stuks) en GLS (3 stuks); Nissan Juke (29 stuks); Opel Zafira (1 exemplaar, totaal inclusief Vivaro 7 stuks); Polestar 2 (eerste twee exemplaren) en de Subaru Forester (10 stuks).

skoda-superb-combi-iv-2020-3.jpg



Top 10 grootste stijgingen/kleinste dalingen: MG +++; Porsche +80,9%; Fiat +22,8%; Kia +20,4%; Land Rover +17,7%; Skoda =0%; Hyundai -10,4%; Subaru -13,6%; Jaguar -20,7%; Volkswagen -25,1%
Top 10 grootste dalingen: Mitsubishi -82,9%; Toyota -71,5%; Tesla -70,4%; Jeep -65,2%; Mazda -63,6%: Dacia -62,8%: Mercedes-Benz -62,4%; Audi -59,1%: Suzuki -58,4%; Mini -52,5%

1. Volkswagen 2.652
2. Kia 2.389
3. Opel 2.304
4. Peugeot 1.949
5. Ford 1.597
6. Renault 1.422
7. Skoda 1.411
8. BMW 1.368
9. Hyundai 1.071
10. Volvo 1.063
11. Citroën 958
12. Toyota 879
13. Tesla 762
14. Nissan 640
15. Mercedes-Benz 623
16. Audi 484
17. Seat 473
18. Fiat 436
19. Mazda 347
20. Suzuki 345
21. Mini 316
22. Dacia 162
23. Porsche 161
24. MG 156
25. Mitsubishi 134
26. Land Rover 93
27. Honda 91
28. DS 64
29. Lexus 58
30. Jeep 47
31. Alfa Romeo 32
32. Jaguar 23
33. Subaru 19
34. Smart 4
35. Bentley 3
36. Maserati 3
37. Polestar 2
38. Alpine 2
39. Ferrari 2
40. Chrysler 1

694


1. Opel Corsa 1.318
2. Kia Niro 965
3. Ford Focus 854
4. Hyundai Kona 769
5. Tesla Model 3 716
6. Volkswagen Polo 682
7. Peugeot 208 627
8. Kia Picanto 563
9. Volvo XC40 550
10. Renault Clio 484
11. Volkswagen Golf 474
12. Renault Captur 429
13. Kia Ceed 404
14. Volkswagen T-Cross 395
15. Volkswagen T-Roc 389
16. Skoda Kodiaq 383
17. Opel Crossland X 346
18. Peugeot 108 343
19. Nissan Qashqai 338
20. Ford Fiesta 333
21. Volkswagen Tiguan 333
22. Fiat 500 319
23. Skoda Octavia 285
24. BMW 3-serie 282
25. Opel Astra 275
26. Peugeot 2008 275
27. Kia Stonic 270
28. Volkswagen Up 270
29. Opel Grandland X 268
30. Toyota Aygo 267
31. Peugeot 3008 263
32. Citroën C3 261
33. BMW 1-serie 229
34. Citroën C3 Aircross 224
35. Toyota Yaris 221
36. Volvo S60/V60 220
37. Skoda Karoq 207
38. Citroën C1 199
39. Mini Hatch/Cabrio 197
40. Ford Kuga 194
41. Peugeot 5008 188
42. Peugeot 308 173
43. Renault Twingo 171
44. Suzuki Ignis 158
45. MG ZS 156
46. Hyundai i10 149
47. Mercedes-Benz CLA 149
48. Skoda Fabia 147
49. BMW 5-serie 144
50. Ford Puma 138
51. Toyota RAV4 137
52. Toyota Corolla 137
53. Volvo XC60 137
54. Nissan Micra 134
55. Mazda CX-30 132
56. Citroën C5 Aircross 128
57. Skoda Kamiq 124
58. Seat Ateca 121
59. Mercedes-Benz A-klasse 120
60. Renault Mégane 117
61. Citroën C4 Cactus 114
62. Skoda Superb 104
63. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 103
64. Nissan Leaf 102
65. Renault Zoe 102
66. Skoda Scala 101
67. Toyota C-HR 100
68. Suzuki Swift 99
69. BMW X3/X4 97
70. BMW X1 97
71. Mazda CX-5 96
72. Seat Arona 96
73. Fiat Panda 93
74. Dacia Duster 92
75. Seat Ibiza 87
76. Mitsubishi Outlander 81
77. Seat Leon 76
78. BMW 2-serie Gran Coupé 75
79. Audi A1 73
80. Mercedes-Benz Sprinter 72
81. Peugeot 508 71
82. Mercedes-Benz C-klasse 70
83. Kia Soul 70
84. BMW X2 69
85. Audi A3 68
86. BMW 4-serie 68
87. Audi A4 67
88. Mini Countryman 66
89. Volkswagen Passat 65
90. Dacia Sandero/Logan 65
91. Audi Q2 63
92. Volvo S90/V90 63
93. BMW i3 62
94. Audi Q3 62
95. Mazda2 61
96. Kia Rio 60
97. Skoda Citigo 60
98. Hyundai i20 59
99. Mercedes-Benz B-klasse 59
100. Kia Sportage 57
101. Opel Insignia 56
102. BMW X5/X6 54
103. Mazda3 54
104. Hyundai Ioniq 54
105. Mini Clubman 53
106. Honda Jazz 52
107. Porsche Cayenne 52
108. Seat Mii 52
109. Volvo V40 50
110. Renault Kadjar 50
111. Renault Scénic 49
112. Porsche Taycan 46
113. DS 3 Crossback 44
114. Volvo XC90 43
115. Mercedes-Benz E-klasse 41
116. Seat Tarraco 40
117. Ford Mondeo 40
118. Mitsubishi Space Star 39
119. Jeep Renegade 36
120. Audi E-Tron 35
121. Suzuki Celerio 35
122. Opel Ampera-e 33
123. Mercedes-Benz GLB 33
124. Ford EcoSport 31

Bestelauto's (grijs kenteken)
1. Mercedes-Benz Sprinter 359
2. Ford Transit Custom 340
3. Volkswagen Transporter/T6 324
4. Volkswagen Caddy 272
5. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 224
6. Renault Master 220
7. Volkswagen Crafter 211
8. Renault Trafic 186
9. Opel Vivaro/Zafira 173
10. Peugeot Partner 158
11. Peugeot Expert 145
12. Iveco Daily 119
13. Ford Transit 113
14. Opel Movano 93
15. Fiat Ducato 84
16. Citroën Berlingo 84
17. Opel Combo 81
18. Fiat Talento 78
19. Citroën Jumpy 77
20. Ford Transit Connect 76
21. Toyota ProAce 68
22. Mercedes-Benz Citan 64
23. Fiat Doblò 61
24. MAN TGE 60
25. Peugeot Boxer 57
26. Renault Kangoo 49
27. Ram 1500/2500/3500 33
28. Ford Ranger 31
29. Dacia Dokker 30
30. Toyota Hilux 27
31. Nissan e-NV200 24
32. Citroën Jumper 23
33. Ford Transit Courier 20
34. Nissan NV300 19
35. Toyota ProAce City 18
36. Nissan NV250 9
37. Toyota Land Cruiser 6
38. Volkswagen Amarok 6
39. Ford F-150 6
40. Nissan NV400 4
41. Fiat Fiorino 4

Cijfers: RDC
Foto's: AD.nl / Autogids.be
 
Top Rutger! (y) Wat bedoel je met "totaal inclusief Vivaro"? Zijn dat nog oude Vivaro's, of is de PSA-Vivaro ook op geel kenteken te krijgen? (en is het dus een gevalletje Vito/V-klasse)
edit: Ik heb even de Vivaro-kentekens gedownload. Zie dat er 7 op 30 juni zijn geregistreerd. Allemaal met handelsbenaming "VIVARO / ZAFIRA LIFE". Waarom er dan 1 als Zafira in de lijst komt en 6 als Vivaro, geen idee.

Ruim 700 Corsa's geregistreerd op de laatste dag van de maand... o_O Ik neem aan dat bestelde leveringen gewoon gedurende de maand worden afgeleverd wanneer ze beschikbaar zijn, dat zou m.i. betekenen dat deze 700 stuks kentekenregistraties zijn die in de voorraad terecht komen...

De DS 3 Crossback vind ik ook opvallend. Weet iemand toevallig of re-export vanuit Nederland loont? Kentekenradar heeft namelijk ook een export-overzicht, en halverwege de maand (hij is nu uit de lijst gevallen) stonden daar 17 DS 3 Crossbacks tussen, terwijl er net ook zo veel waren 'nieuw verkocht'. Bovendien zijn van de 44 stuks er 10 diesel, wat in de huidige Nederlandse markt voor dit formaat auto een vrij bizarre verhouding is. Ik heb het vermoeden dat die rechtstreeks weer zijn geëxporteerd.
Ik moet me echt eens gaan verdiepen in RDW Open Data, dan kan ik dit soort dingen zelf uitzoeken. Het intrigeert me te veel. :p

De C4 Cactus en C3 Aircross gaan aardig de laatste maanden. Blijkbaar doen die private-lease-aanbiedingen die ik daarvoor langs zie komen wel wat.

Ook de eerste e-208's zijn eindelijk geleverd. Blijkbaar is de driefasevariant eindelijk leverbaar. Ben benieuwd hoe hard die gaat lopen. Of was er nou eerst een first edition die nog 1-fase was? Zoiets staat me ook bij...
 
Daar zijn de lijstjes over het eerste semester weer. Zoals gebruikelijk zonder de procentuele verschillen, die komen in januari weer gemeten over heel 2020. Zie hier de cijfers van het eerste semester van 2019.

A-segment

Het A-segment holt achteruit. Autofabrikanten investeren steeds minder in het A-segment en de gevolgen laten zich zien. In het eerste semester kromp het A-segment, dat vorig jaar al een flinke klap te verwerken kreeg, met liefst 40,7%*. De algehele markt kromp met dertig procent duidelijk minder snel. Het grote nieuws kwam van Hyundai, die de nieuwe i10 op de markt bracht. Met een afzetdaling van 31,8% weet die echter tot nu toe niet te imponeren. Vorig jaar had Hyundai scherpe acties met prijzen van onder de tien mille, terwijl er nu vanaf ruim 13 mille ingestapt kan worden. De afzettechnische aderlating is echter vooral te wijten aan het verdwijnen van de Opel Karl (en in diens schaduw de Adam). Als we de Citroën C-Zero (laatste exemplaren zijn van kenteken voorzien) even wegdenken is er maar een stijger: de Fiat Panda, die profiteert van de nieuwe, zuinigere benzinemotor, maar alsnog onderaan de lijst bungelt. De Renault Twingo weet het afzetverlies nog tot ongeveer tien procent te beperken. Verder verscheen recent de vernieuwde Suzuki Ignis bij de dealers.

[size=x-small]*Zonder de Renault Twizy. Omdat het kan heb ik de Renault Twizy voortaan opgenomen. Volgens kenteken.tv zijn er in het eerste semester van 2020 nog maar twee Twizy's geregistreerd, over heel 2019 waren dat er 53, wat nog het hoogste aantal in jaren was. Het gaat daarbij uitsluitend om de 80-uitvoering, de 45 heb ik niet meegerekend, omdat die in het brommobielsegment opereert.[/size]


2020 FIAT Panda Cross Hybrid by Peter Olthof, on Flickr

Het komende halfjaar verschijnen onder meer de vernieuwde Kia Picanto en elektrische Renault Twingo Z.E., die het moet opnemen tegen de elektrische Up, Citigo en Mii, waarvan de verkopen vooralsnog worden gehinderd door productiebeperkingen. De Suzuki Celerio is al even uit productie en zal verdwijnen zodra de voorraad op is. Het grootste nieuws is met stip de komst van de geheel nieuwe, elektrische Fiat 500. Ondertussen is het wachten op de Dacia Spring, een potentieel elektrisch verkoopkanon, ook onder particulieren. Die verschijnt pas in 2021 op de markt.

1. Kia Picanto 3.715
2. Peugeot 108 3.250
3. Toyota Aygo 2.760
4. Volkswagen Up 2.134
5. Citroën C1 1.893
6. Fiat 500 1.495
7. Hyundai i10 1.301
8. Mitsubishi Space Star 1.212
9. Suzuki Ignis 994
10. Renault Twingo 901
11. Skoda Citigo 536
12. Suzuki Celerio 363
13. Fiat Panda 321
14. Seat Mii 219
15. Smart Fortwo 23
16. Smart Forfour 19
17. Citroën C-Zero 13
18. Renault Twizy 2
TOTAAL 21.151




B-segment

Het B-segment boerde 28,5% achteruit, een iets kleiner verlies dan het marktgemiddelde. Er verschenen de afgelopen tijd dan ook een aantal belangrijke nieuwkomers, zoals de Opel Corsa (+40,9%), Peugeot 208 (-14,0%) en Renault Clio (-12,8%) die de afzetschade moesten beperken. Ook de Mini Hatch/Cabrio, geholpen door de elektrische variant (-12,8%) en Kia Rio (-7,8%, maar blijft een zwakke broeder) wisten de verliezen nog enigszins beperkt te houden. Voor alle andere modellen, inclusief de (niet zo) nieuwe Renault Zoe, verliep het eerste semester nog slechter. De Mazda2 is een van de grooste verliezers, die daarmee totaal niet wist te profiteren van de opfrisbeurt.

kjyyxghb7u3a_800.jpg


Van de elektrische Opel Corsa en Peugeot 208 mag het een en ander worden verwacht het komende halfjaar, terwijl Renault ongetwijfeld in de laatste maanden van het jaar weer het leeuwendeel van de Zoe-jaarregistraties zal afzetten. De nieuwe Clio hybride is een andere belangrijke nieuwkomer. Honda doet mee met de naamloze elektrische hatchback e, een olijk, gelikt, maar ook prijzig en onpraktisch karretje. Belangrijkere nieuwkomers zijn de nieuwe Toyota Yaris en Hyundai i20, vooral van de eerste mag het een en ander worden verwacht. De Citroën C3, Kia Rio en Suzuki Swift zijn licht opgefrist. In het najaar zullen we de eerste beelden van de nieuwe Dacia Sandero te zien krijgen. De Dacia Logan MCV en Renault Clio Estate (het oude model is nog steeds leverbaar) verdwijnen echter, waarna de Skoda Fabia Combi als enige B-segment stationcar overblijft. Of die wel een opvolger krijgt is echter maar zeer de vraag.

1. Volkswagen Polo 4.759
2. Renault Clio 4.003
3. Opel Corsa 3.392
4. Ford Fiesta 2.975
5. Peugeot 208 2.708
6. Toyota Yaris 2.224
7. Mini Hatch/Cabrio 2.160
8. Citroën C3 1.389
9. Seat Ibiza 1.167
10. Nissan Micra 1.017
11. Suzuki Swift 932
12. Skoda Fabia 812
13. Audi A1 805
14. Hyundai i20 575
15. Renault Zoe 476
16. Kia Rio 439
17. Mazda2 389
18. Dacia Logan 187
19. Dacia Sandero 161
20. Honda E 3
21. Lancia Ypsilon 1
TOTAAL 30.574

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: Flickr/Peter Olthof; AutoWeek
[/size]
 
Bedankt weer voor de lijstjes.

De daling van de i10 komt grotendeels door vertraagde leveringen. Veel in februari bestelde auto's komen nu pas binnen.
 
Mach1 zei:
Inderdaad!

Valt me op hoe goed de 3008 het doet! De Golf is ook weer marktleider in zijn segment, maar toch aardig terug gevallen in de modellenlijst. De Pand klimt flink omhaag door de acties bij Fiat. Denk dat de lijst nu iedere maand en verassing wordt ivm dergelijke acties.

De 3008 is heel aantrekkelijk geprijsd voor zakelijke rijders. Je krijgt behoorlijk veel binnen je leasebudget in vergeljiking met andere auto's. En de Golf is toch raar: als je de meningen op deze site moet geloven is het de slechtste auto die bestaat. Lelijk, saai, onbetrouwbaar, VAG. Allemaal slecht. En toch kopen die domme consumenten weer Golfjes ;-)
 
Barri zei:
Waar hebben ze die Ypsilon gevonden? Stond zeker bij een dealer verstopt achter een Wrangler? :)
Ja, die is interessant. :) Zou een heel fanatieke fan er eentje uit Italië gehaald hebben zonder registratie, om hier nieuw te registreren? Speciaal verzoek aan de importeur? De typegoedkeuring bestaat al in Europa, dus dat zal geen probleem zijn lijkt me. En 'normaal' komt dit soort individuele import snel onder 'overige' te staan, maar omdat de Ypsilon wel nieuw in Nederland geleverd is komt hij nu in de statistieken te staan?
 
Jamiro zei:
Nog even iets wat voor mij onduidelijk blijft. Telt een verkoopcijfer, zoals in een van deze lijstjes, als zodanig wanneer het kenteken bekend is of de eerste tenaamstelling?

Weet ik eigenlijk niet precies. Het gaat hier eigenlijk om registraties en niet om verkoopcijfers, er is namelijk ook nog zoiets als zelfregistraties; "schijnverkopen op eigen naam van autodealers en importeurs - vaak gedreven door afnamebonussen, met het doel deze auto's later aan 'echte' consumenten door te verkopen." (bron). Gemiddeld lijkt zo'n 20% van de registraties om zelfregistraties te gaan. Sommige merken hebben de naam om veel zelfregistraties te doen, zoals DS, Fiat en Alfa Romeo. Ik neem aan dat een registratie betekent dat een auto van kenteken voorzien is en een tenaamstelling heeft (consument of (auto)bedrijf). Er zijn vast mensen die beter weten hoe het zit. :)

Bofkont zei:
VW zal ook over 2020 de meest verkochte auto van NL zijn, en met de ID reeks op komst in de toekomst de best verkochte EV.

Volkswagen zal niet zomaar van de koppositie worden verstoten. Het zal niet eenvoudig zijn voor de ID.3 om dit jaar nog de koppositie te behalen onder de elektrische auto's, men heeft immers een immense achterstand op merken die al maandenlang elektrische auto's leveren. Anderzijds is het gezien de eindsprints van de Mitsubishi Outlander PHEV, Tesla Model 3, Jaguar I-Pace en Audi E-Tron in eerdere jaren niet onmogelijk, zeker met een hoop zelfregistraties. Ik ben het met Barri eens dat het grootste gevaar waarschijnlijk de eigen ID.4 is (en Skoda Enyaq). :)

MWH zei:
Top Rutger! (y) Wat bedoel je met "totaal inclusief Vivaro"? Zijn dat nog oude Vivaro's, of is de PSA-Vivaro ook op geel kenteken te krijgen? (en is het dus een gevalletje Vito/V-klasse)
edit: Ik heb even de Vivaro-kentekens gedownload. Zie dat er 7 op 30 juni zijn geregistreerd. Allemaal met handelsbenaming "VIVARO / ZAFIRA LIFE". Waarom er dan 1 als Zafira in de lijst komt en 6 als Vivaro, geen idee.

Ruim 700 Corsa's geregistreerd op de laatste dag van de maand... o_O Ik neem aan dat bestelde leveringen gewoon gedurende de maand worden afgeleverd wanneer ze beschikbaar zijn, dat zou m.i. betekenen dat deze 700 stuks kentekenregistraties zijn die in de voorraad terecht komen...

De DS 3 Crossback vind ik ook opvallend. Weet iemand toevallig of re-export vanuit Nederland loont? Kentekenradar heeft namelijk ook een export-overzicht, en halverwege de maand (hij is nu uit de lijst gevallen) stonden daar 17 DS 3 Crossbacks tussen, terwijl er net ook zo veel waren 'nieuw verkocht'. Bovendien zijn van de 44 stuks er 10 diesel, wat in de huidige Nederlandse markt voor dit formaat auto een vrij bizarre verhouding is. Ik heb het vermoeden dat die rechtstreeks weer zijn geëxporteerd.
Ik moet me echt eens gaan verdiepen in RDW Open Data, dan kan ik dit soort dingen zelf uitzoeken. Het intrigeert me te veel. :p

Inderdaad, de Vivaro zijn de goedkopere personenbusjes en de Zafira de luxere, gelijk aan de Expert/Traveller, Jumpy/SpaceTourer of inderdaad de Vito/V-klasse, al heeft Mercedes wel wat meer zijn best gedaan om van de V-klasse een echte, luxueuze bus te maken met een veel mooier interieur en afwijkend exterieur. Bijzonder van die inconsistente handelsbenamingen...

Is het niet zo dat auto's die snel weer worden geëxporteerd ook niet worden opgenomen in de registraties, of er dan weer uit verdwijnen? Ik herinner me dat de Infiniti Q30 het een maand opvallend goed deed en die registraties later weer waren verdwenen.

Jamiro zei:
De daling van de i10 komt grotendeels door vertraagde leveringen. Veel in februari bestelde auto's komen nu pas binnen.

Ik hoop het, de i10 verdient namelijk echt beter. Het valt me overigens op dat Kia het mondiaal erg goed doet ten opzichte van Hyundai, kan me voorstellen dat Hyundai toch wel een beetje jaloers is op het zusterbedrijf.

Heb de bestelautocijfers van juni trouwens even in het bericht gezet met de personenautoverkopen in juni.
 
MPV

De MPV-markt kromp in het eerste semester met 32,5% ten opzichte van dezelfde periode in 2019, een daling die iets boven het gemiddelde ligt. De Opel Ampera-e sterft in het harnas, want geholpen door voor Nederland tamelijk ongekende kortingen op de laatste voorraadmodellen vervijfvoudigde de afzet. Deze opruimingen verhullen dus slechts dat het MPV-segment nog steeds een sterfhuis is. Alleen de toekomst van de Mercedes B-klasse (recent vernieuwd, overigens profiteerde de afzet daar tot nu toe niet van), BMW 2-serie Active Tourer (opvolger komt op korte termijn, Gran Tourer verdwijnt) en Honda Jazz (recent vernieuwd) is op de lange termijn zeker, de overige modellen krijgen zeker geen directe opvolger op de Europese markt. De BMW i3 wordt nog een keer bijgepunt, waarna BMW de naam gaat gebruiken voor een 3-serie met elektrische aandrijflijn.

4klyyg1bou92_800.jpg


Het belangrijkste nieuws komt dit najaar dus van BMW, dat de nieuwe 2-serie Active Tourer lanceert. De nieuwe Honda Jazz kwam recent op de markt, dus de vraag naar dat model zal het komende semester kunnen toenemen. Mercedes-Benz brengt een nieuwe B 250e op de markt, een naam die vroeger stond voor een elektrische B-klasse, maar thans voor een plug-in hybride. De Renault Espace verscheen recent op de markt, in combinatie met de lagere prijzen sinds 1 juli zal de volledig geïmplodeerde afzet (-95,5%) toch weer een kleine oppepper moeten kunnen krijgen.

1. Opel Ampera-e 1.345
2. Mercedes-Benz B-klasse 829
3. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 643
4. Renault Scénic 347
5. BMW i3 313
6. Citroën C4 SpaceTourer 254
7. Honda Jazz 206
8. Volkswagen Touran 187
9. Dacia Lodgy 80
10. Toyota Prius+ 22
11. Volkswagen Golf Sportsvan 10
12. Renault Espace 5
13. Chrysler Pacifica 2
14. Seat Alhambra 1
15. Volkswagen Sharan 1
TOTAAL 4.245




Compacte SUV

Het aantal registraties van compacte SUV's daalde met 'slechts' 14,5%. Er waren dan ook een hoop nieuwkomers: de nieuwe Renault Captur, Peugeot 2008, Ford Puma, Skoda Kamiq, Nissan Juke en MG ZS. De eerste is al aardig op stoom, de Peugeot 2008 had een langere aanloop nodig en de MG ZS doet het opvallend goed voor een 'nieuw' merk met dank aan succesvolle marketing, een gedegen dealernetwerk en scherpe prijzen. De overige nieuwkomers imponeren nog niet. De Ford Puma is er (nog) niet in kale uitvoeringen en is ook bepaald geen koopje, netto is de instapprijs van de Ford Puma 1.0 EcoBoost zelfs gelijk aan die van de Skoda Kodiaq 1.5 TSI! Wat dat betreft lijkt Ford winstgevendheid te laten prevaleren boven grote aantallen, niet vreemd voor een merk dat naar winstgevendheid op de Europese markt snakt. De Nissan Juke heeft als grootste manco de beperkte keuzemogelijkheden: er is slechts een motor. Het ligt voor de hand dat de Juke op termijn ook profiteert van hybride en plug-in hybride-aandrijflijnen uit de Clio en Captur. De Volkswagen T-Cross was vorig jaar nog niet op stoom en vormt samen met de T-Roc een succesvolle tweetrapsraket onder de compacte crossovers. Het is echter de Hyundai Kona die de leiding pakt. Uiteraard zijn de meeste orders voor de elektrische uitvoering, maar de benzine- en hybride-uitvoeringen zijn toch ook goed voor zeker veertig procent van de registraties. Daarmee is het de enige verkoophit die Hyundai momenteel in handen heeft. De Opel Crossland X en Ford EcoSport behoren tot de grote verliezers in de concurrentiestrijd.

volkswagen_t-cross_01.jpg


We hebben de eerste beelden van de nieuwe Opel Mokka en Toyota Yaris Cross inmiddels gezien, maar moeten tot begin 2021 wachten voor de marktintroductie. Ook de Volkswagen Nivus laat nog even op zich wachten. In 2021 maken we ook kennis met de nieuwe Honda HR-V, wat voortaan net als de Jazz altijd een auto met hybride-aandrijflijn wordt. De C4 Cactus en C4-opvolger komt wel nog eind dit jaar op de markt, maar lijkt naar het C-segment te verhuizen. In ieder geval wordt de technisch gelieerde, elektrische Peugeot 2008 nu volop leverbaar. Het komende semester staat meer in het teken van kleiner nieuws: Hyundai werkt aan een opfrisbeurt en N-uitvoering van de Kona, ook de Kia Stonic wordt opgefrist, Renault brengt de Captur plug-in hybride op de markt, later volgt de hybride Captur (2021), de vernieuwde MG ZS en Audi Q2 kunnen worden verwacht en weet SsangYong daadwerkelijk kopers te vinden voor de vernieuwde Tivoli? De Kia Soul is er nu ook met kleiner accupakket en prijskaartjes vanaf 34 mille, de Fiat 500X en Jeep Renegade krijgen mildhybridetechniek op de benzinemotoren en plug-in hybrides, de Mazda CX-3 is vanaf deze maand na een hiaat van een jaar terug op de markt en ook de Ford Puma, Suzuki Vitara en SX4 S-Cross profiteerden van mildhybride-technologie.

1. Hyundai Kona 2.874
2. Volkswagen T-Roc 2.360
3. Renault Captur 2.319
4. Volkswagen T-Cross 2.207
5. Opel Crossland X 1.544
6. Kia Stonic 1.502
7. Peugeot 2008 1.263
8. Seat Arona 776
9. Citroën C3 Aircross 762
10. Ford Puma 753
11. Mini Countryman 667
12. Skoda Kamiq 596
13. Nissan Juke 560
14. Suzuki Vitara 509
15. Ford EcoSport 503
16. Audi Q2 495
17. MG ZS 431
18. Dacia Duster 395
19. Citroën C4 Cactus 339
20. Kia Soul 339
21. Suzuki SX4 S-Cross 235
22. Fiat 500X 189
23. Jeep Renegade 175
24. DS 3 Crossback 148
25. Honda HR-V 131
26. Suzuki Jimny 49
27. Mazda CX-3 8
TOTAAL 22.129

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: AutoWeek.nl / Rijtesten.nl[/size]
 
Zijn in andere landen wel meer uitvoeringen van de Puma verkrijgbaar? Ik zie het model Europabreed namelijk wel de statistieken bestormen...

Rutger DC zei:
Inderdaad, de Vivaro zijn de goedkopere personenbusjes en de Zafira de luxere, gelijk aan de Expert/Traveller, Jumpy/SpaceTourer of inderdaad de Vito/V-klasse, al heeft Mercedes wel wat meer zijn best gedaan om van de V-klasse een echte, luxueuze bus te maken met een veel mooier interieur en afwijkend exterieur. Bijzonder van die inconsistente handelsbenamingen...
Aha, ik wist niet dat dat onderscheid bij PSA ook bestaat. Ik heb dat in de Nederlandse statistieken ook nooit gezien. Ik zie alleen maar Jumpy's en Experts.
 
In sommige markten is er een Trend-uitvoering beschikbaar, hier begint de Puma bij de Titanium die al goed in zijn spullen zit.

De eerste SsangYong Tivoli met nieuwe 1,2 turbomotor is gisteren trouwens op kenteken gezet (J-748-FB ), hoera! ;)
 
Had gekund. Zoals je kunt zien kies ik niet de populairste auto in een klasse, maar juist de auto die in aantallen de grootste stijging laat noteren. Vandaar de Panda, Corsa, Ampera-e en T-Cross.
 
Inmiddels twee keer een Puma in het wild gezien, ik vind het een geslaagd en goed herkenbaar model. De DS 3 Crossback is nu toch al een tijdje leverbaar, dus die had wat hoger mogen staan zou je zeggen.
 
Binnenkort volgen er nieuwe lijstjes. Hier is alvast de stand van juli 2020 t/m de achttiende:

1. Volkswagen 2.347
2. Kia 1.854
3. BMW 1.839
4. Skoda 1.601
5. Renault 1.069
6. Volvo 959
7. Peugeot 955
8. Ford 943
9. Mercedes-Benz 899
10. Hyundai 800
11. Toyota 800
12. Opel 716
13. Suzuki 587
14. Audi 575
15. Seat 534
16. Mini 483
17. Mazda 426
18. Citroën 310
19. Mitsubishi 303
20. Nissan 271
21. MG 198
22. Porsche 192
23. Fiat 159
24. Dacia 148
25. Honda 101
26. Land Rover 80
27. Jaguar 43
28. Tesla 33
29. Lexus 27
30. Jeep 24
31. DS 21
32. Alfa Romeo 21
33. Subaru 16
34. Smart 8
35. Bentley 7
36. Ferrari 6
37. Alpine 5
38. SsangYong 4
39. Maserati 3
40. Polestar 3
41. Lamborghini 3
42. Aston Martin 2
43. McLaren 1

Deze maand is het herstel van de automarkt ingezet. Tot en met 16 juli waren er 17.600 auto's geregistreerd, een plus van 8,79% (bron: RDC.nl). De onbetwiste ster is Porsche (nu al ruim 2,4 maal de afzet van heel juli 2019 met dank aan Taycan, nieuwe 911 en Cayenne Coupé). Ook BMW en Honda hebben het juliresultaat van vorig jaar nu al overtroffen. Kia, Skoda, Renault (juli 2019 was drama), Volvo, Hyundai, Mini, Mazda, Mitsubishi, Fiat, Dacia en Land Rover stevenen ook af op forse plussen.
 
Niet te vroeg juichen...mensen hadden schijt aan de Corona regels en dat zie je nu terug in een forse stijging van het aantal besmettingen terwijl het nog lang geen herfst is wanneer de groei voorspeld was . Versoepelingen zitten er niet meer in , sterker nog in België worden terecht (!) al maatregelen genomen . Reken maar op een forse terugval in de herfst !
 
C-segment

Het traditionele C-segment kromp met 33,1% nog sterker dan het marktgemiddelde. Alleen de Kia Ceed, BMW 1-serie, Mazda3 en Skoda Scala/Rapid gingen er in het afgelopen halfjaar op vooruit. Kia profiteert van de uitgebreide Ceed-reeks, bestaande uit vier carrosserievarianten. BMW lanceerde de nieuwe, voorwielaangedreven 1-serie, die ondanks zure fans van het merk toch een succes is. Daarnaast lanceerde BMW de sedanuitvoering als 2-serie Gran Coupé. Ook de Toyota Corolla kwam er genadig van af, de rest had het echter moeilijk, vooral de Skoda Octavia, Opel Astra, Peugeot 308, Renault Megane, Nissan Leaf (toenemende concurrentie), Hyundai Ioniq (idem), i30 (dramatisch slechte cijfers), Honda Civic, Lexus CT, BMW 2-serie (interne concurrentie Gran Coupé), Fiat Tipo en Alfa Romeo Giulietta gingen onderuit. De grootste smak maakte echter de Volvo V40, waarvan de voorraad zo langzamerhand uitgeput begint te geraken. Een opvolger is er niet: de oorspronkelijk als nieuwe compacte Volvo bedoelde Polestar 2 is er uitsluitend met elektrische aandrijflijn. De Skoda Octavia, Audi A3 en Seat Leon zitten nog in de transitiefase na een generatiewissel. De nieuwe Volkswagen Golf doet het tot op heden beroerd: het is juist de elektrische, oude Golf die de schade nog een beetje moet beperken, al daalt de Golf alsnog bovengemiddeld hard. Of de nieuwe Variant de averij die Golf opliep weet goed te maken is nog maar de vraag, aangezien de elektrische Golf van het toneel verdwijnt en Volkswagen met de ID.3 ongetwijfeld ook veel Golf-rijders zal trekken. Verder verschenen de vernieuwde Opel Astra en Honda Civic, maar die bijpuntsessies konden de neerwaartse spiraal niet doorbreken.

kia_ceed_03.jpg


In het komende semester kan het C-segment veel schade inhalen door de komst van de elektrische Volkswagen ID.3 en Polestar 2, maar ook de eerder genoemde verse generaties van de Octavia, A3 en Leon. De vernieuwde Renault Megane wordt leverbaar, vooral de komst van de plug-in hybride kan zorgen voor herstel. Hyundai heeft de vernieuwde i30 gelanceerd. De i30 kwam in het eerste semester niet verder dan slechts 7,4% van de aantallen die de Kia Ceed behaalde, dus of dat enig effect sorteert is nog maar de vraag. Mercedes-Benz lanceert de plug-in hybride A-klasse, terwijl Fiat later dit jaar de vernieuwde Tipo lanceert, met een bijgepunt uiterlijk, Cross-uitvoeringen en belangrijker nog, nieuwe motoren. De leveringen vangen echter vermoedelijk pas begin volgend jaar aan. Ook de reeds gepresenteerde Cupra el-Born komt pas volgend jaar op de markt.

1. Ford Focus 4.324
2. Volkswagen Golf 3.377
3. Toyota Corolla/Auris 2.192
4. Kia Ceed 2.185
5. Mercedes-Benz A-klasse 1.787
6. Skoda Octavia 1.769
7. Opel Astra 1.711
8. BMW 1-serie 1.572
9. Mercedes-Benz CLA 1.281
10. Peugeot 308 1.140
11. Audi A3 1.000
12. Seat Leon 906
13. Renault Megane 815
14. Volvo V40 734
15. Mazda3 614
16. Nissan Leaf 576
17. Skoda Scala/Rapid 552
18. Mini Clubman 548
19. Hyundai Ioniq 407
20. BMW 2-serie Gran Coupé 283
21. Hyundai i30 162
22. Honda Civic 85
23. Lexus CT 78
24. BMW 2-serie 76
25. Subaru XV/Impreza 68
26. Toyota Prius 52
27. Fiat Tipo 40
28. Alfa Romeo Giulietta 24
29. Polestar 2 2
30. Mitsubishi Lancer 1
TOTAAL 28.361

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto: Rijtesten.nl[/size]
 
D-segment
Het D-segment kreeg met een krimp van 39,6% een flinke klap te verwerken. Alleen de Toyota Camry ging er licht op vooruit, maar die speelt verder geen rol in het D-segment. De Ford Mondeo wist het verlies beperkt te houden tot 11,1%, de rest ging veel harder onderuit: onder meer marktleider Tesla Model 3, Mercedes C-klasse, Skoda Superb, Opel Insignia, BMW 4-serie, Audi A5, Volkswagen Arteon, Mazda6, Alfa Romeo Giulia en Renault Talisman zagen het aantal inschrijvingen (meer dan) halveren. Die Renault Talisman was nog niet zo lang geleden een succes en snel in de vergetelheid geraakt.

Ford-Mondeo-Wagon-Hybrid-test-AutoRAI-2-1140x732.jpg


De belangrijkste nieuwkomers in dit semester zijn de nieuwe BMW 4-serie en binnenkort te lanceren i4, de elektrische opvolger van de 3-serie Gran Turismo. De nieuwe Subaru Outback werd in de Verenigde Staten 15 maanden geleden voorgesteld, maar hier is er nog niets van vernomen; ook niet in Japan overigens. Subaru heeft een nieuwe motorenfamilie klaar bestaande uit onder meer 1.5 Turbo en 1.8 Turbo benzinemotoren, het ligt voor de hand dat Subaru wacht tot die af zijn. De nieuwe Toyota Mirai komt begin 2021 op de markt. Verder kreeg de Volkswagen Arteon niet alleen een opfrisbeurt, maar ook belangrijke uitbreiding in de vorm van een Shooting Brake en een plug-in hybride. De Opel Insignia en Renault Talisman zijn eveneens opgefrist. Binnenkort is de Kia Stinger aan de beurt, al zal de belangstelling naar dat model miniem blijven.

1. Tesla Model 3 2.686
2. BMW 3-serie 2.041
3. Volvo S60/V60 1.884
4. Mercedes-Benz C-klasse 890
5. Audi A4 739
6. Volkswagen Passat 648
7. Peugeot 508 409
8. Skoda Superb 374
9. Opel Insignia 347
10. BMW 4-serie 342
11. Ford Mondeo 338
12. Audi A5 318
13. Volkswagen Arteon 138
14. Mazda6 98
15. Alfa Romeo Giulia 75
16. Jaguar XE 68
17. Renault Talisman 65
18. Toyota Camry 51
19. BMW 3-serie Gran Turismo 33
20. Lexus IS 29
21. Subaru Outback 25
22. Toyota Mirai 6
23. Kia Optima 5
24. Kia Stinger 2
TOTAAL 11.611




E-segment

Het E-segment kromp met 35,2%. Er zijn slechts twee auto's die in het eerste halfjaar het aantal registraties zagen toenemen: de BMW 8-serie en Audi A7. Vooral de Mercedes-Benz E-klasse en Audi A6 hadden het moeilijk; de BMW 5-serie blijft soeverein. Er was echter ook een belangrijke nieuwkomer: de Porsche Taycan, een nieuw, elektrisch succesnummer.

achterkant-569c4a.jpg


De BMW 5-serie, 6-serie Gran Turismo en Mercedes-Benz E-klasse werden herzien, in het laatste geval zelfs heel grondig. Binnenkort zal Jaguar eindelijk de vernieuwde XF onthullen. De opgewaardeerde Maserati Ghibli met nieuwe instap-benzinemotor komt later dit jaar op de markt. In het najaar krijgen we ook de eerste beelden te zien van de Audi E-Tron GT, de Audi-variant van de Porsche Taycan en daarmee geheid een succesnummer.

1. BMW 5-serie 943
2. Volvo S90/V90 397
3. Mercedes-Benz E-klasse 341
4. Audi A6 268
5. Porsche Taycan 154
6. BMW 8-serie/6-serie 117
7. Tesla Model S 86
8. Lexus ES 50
9. Jaguar XF 50
10. BMW 6-serie Gran Turismo 43
11. Audi A7 33
12. Mercedes-AMG GT 4D 20
13. Mercedes-Benz CLS 15
14. Maserati Ghibli 4
TOTAAL 2.521




F-segment

In het F-segment (en hoger) staan de aantallen onder druk (-37,8%). Er werden drie in plaats van twee Maserati Quattroportes geregistreerd en slechts drie 7-series minder dan in het eerste semester van 2019, verder kwam de nieuwe Bentley Flying Spur op de markt.

bmw-750i-2019-3-584af8.jpg


Een auto waar door een groep mensen reikhalzend naar wordt uitgekeken is de nieuwe Mercedes-Benz S-klasse, die op korte termijn zal worden onthuld. De Lexus LS is opgefrist. Later komt de nieuwe Rolls-Royce Ghost; op de nieuwe elektrische Mercedes-Benz EQS en Jaguar XJ is het nog iets langer wachten.

1. BMW 7-serie 116
2. Porsche Panamera 78
3. Mercedes-Benz S-klasse 21
4. Audi A8 18
5. Bentley Flying Spur 5
6. Maserati Quattroporte 3
7. Jaguar XJ 2
8. Lexus LS 1
9. Rolls-Royce Phantom 1
TOTAAL 245

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: Autowereld.com / Autorai.nl[/size]
 
Op de voorpagina staat volgens mij dat de EQS pas eind volgend jaar wordt geïntroduceerd, dus het kan nog twee jaar duren voordat daar iets van terug te zien is in de verkoopcijfers. En wat is die 7 monsterlijk zeg o_O
 
Ik vraag me af hoe kentekenradar aan zijn gegevens komt. De exportcijfers kunnen niet kloppen. Het kan nooit zo zijn dat er in mei 2020 1239 BMW 5-series zijn geëxporteerd :).
 
Terug
Bovenaan