De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

Arno zei:
Wow, XC90 gaat op z'n ouwe dag nog even flink uit z'n dak! En een segment eronder is de CX-5 de weg even kwijt zo te zien. Beide gevallen móet toch haast wel met uitleverings-perikelen te maken hebben lijkt me...

Qua CX-5: Don't you worry. Denk dat Nederland (met smart) zit te wachten op een nieuw contingent CX-5's.
Het model is overal erg succesvol en kampt met een productie tekort.
Dit wordt verhoogd van 200k naar 240k (nog te weinig vermoed ik)

rickm zei:
Qua CX-5: Don't you worry. Denk dat Nederland (met smart) zit te wachten op een nieuw contingent CX-5's.

De CX-5 kreeg in Nederland ook voorrang ten opzichte van andere Europese landen vanwege de bijtellingsregels. Dat betekent dat nu de andere Europese landen aan de beurt zijn. Er zullen in Nederland dus vast leveringsproblemen zijn.

De Citroën DS4 kan trouwens wel een prijscorrectie gebruiken. Hopelijk trekken de verkopen van de Alfa Romeo Giulietta ook weer aan, want dat model verdient beter...

Daewoo-Chevrolet zei:
Hopelijk trekken de verkopen van de Alfa Romeo Giulietta ook weer aan, want dat model verdient beter...

Schitterende auto, maar bijna €200 per maand duurder als een V40 D2 Summum in de lease. En veel "Alfa-typetjes" in mijn omgeving stappen schaamteloos in een 14% burgerstation. Want 150 euro netto "opslag" in de maand krijg je niet van je baas.

aras zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Hopelijk trekken de verkopen van de Alfa Romeo Giulietta ook weer aan, want dat model verdient beter...

Schitterende auto, maar bijna €200 per maand duurder als een V40 D2 Summum in de lease. En veel "Alfa-typetjes" in mijn omgeving stappen schaamteloos in een 14% burgerstation. Want 150 euro netto "opslag" in de maand krijg je niet van je baas.

Da's niet helemaal eerlijk, de V40 is kunstmatig goedkoop. Een lease-contract loopt volgens mij langer dan 15 maanden. Vanaf 1-1-2014 ben je namelijk ruim € 100,- p/m HSB schuldig en gaat je leaseprijs navenant omhoog, blijft nog maar €100,- over. Dan is de Giulietta ook nog tegen 20% bijtelling met 170pk te rijden ipv een 115pk dieseltje. Zou daarom persoonlijk eerder voor een Giulietta dan een V40 gaan.

Gewoon omdat ik ze net tegenkom: verkoopcijfers in Nederland van januari t/m september... 1963.

Code:
[b]model				aantal	vanafprijs in guldens[/b]
Volkswagen 1200		15536		  5090
Opel Rekord 1500/1700	10920		  7695
Daffodil				  8419		  4595
Ford Cortina			  6189		  5725
Renault R4			  5676		  3995
Opel Kadett			  5499		  5470
Simca 1000			  5431		  5495
Ford Taunus 17M		  5368		  7650
Ford Taunus 12M		  4964		  5725
Fiat 600				  4636		  4150
Volkswagen 1500		  3965		  6810
Citroën 2CV			  3587		  4150
Fiat 1300/1500			  3560		  6999
Renault R8			  3486		  5595
Renault Dauphine		  3407		  4995
Peugeot 404			  2537		  9380
BMW LS				  2531		  5295
Citroën Ami 6			  1923		  4790
DKW Junior			  1893		  5495
Fiat 1100				  1860		  5600
Mercedes 190D			  1851		14475
Ford Anglia			  1836		  5150
NSU Prinz 4			  1777		  4795
Vauxhall Victor			  1357		  7475
Citroën ID19			  1330		  9990
Skoda Octavia			  1266		  4990
Opel Kapitän			  1229		10295
Trabant				  1205		  3575
Morris 1100			    980		  6995
Austin Mini			    945		  4975

Het lijstje lijkt helaas niet compleet, er ontbreken wel een paar auto's (zoals de Fiat 500, de Morris Mini en Minor). Maar opvallend is natuurlijk dat Opel 2x zoveel Rekords verkoopt als Kadetts (eerste volle verkoopjaar). VW staat met de Kever nog dik bovenaan. DAF staat als eigen product natuurlijk hoog. Je vraagt je af hoe een Austin/Rover-dealer het hoofd boven water houdt met de kleine aantallen.

Cijfers augustus: https://www.dealersupportnet.nl/Files/merken%20PC%20ytm%2008-2012.pdf

'Aartsvijanden' dicht bij elkaar...
1 Volkswagen 4.624
13 Opel 964

Zou het ooit nog wat worden met Opel? Hoe mooier ze worden, des te minder we er kopen. Volkswagen zit op rozen, terwijl Toyota dankzij de hybrides als een speer gaat en Renault's Mégane weer de bestverkochte auto van augustus lijkt te zijn.
Hyundai op 5, Kia weer op 6, Hyundai-Kia samen nu boven Peugeot-Citroën, Ford nog steeds slechts op 7. Ik had zulke hoge verwachtingen voor Ford dit jaar... Fiat concern waardeloos, Subaru klimt nog wat verder. Chevrolet krijgt nu het resultaat van het beëindigen van acties te verwerken.

Daewoo-Chevrolet zei:
Zou het ooit nog wat worden met Opel? Hoe mooier ze worden, des te minder we er kopen.

Je gaat haast denken aan een marketingfout. Opel-rijders willen een neutrale auto zonder poespas, mensen die een mooie auto willen, willen geen Opel.

Augustus is nog steeds beïnvloed door juni. Niet alleen veel zakelijke rijders, maar ook veel particulieren hebben vóór 1 juli een auto gekocht en laten registreren. Dat effect ebt natuurlijk weer weg, maar dat gebeurt echt niet binnen één maand.

Clignoteur zei:
Gewoon omdat ik ze net tegenkom: verkoopcijfers in Nederland van januari t/m september... 1963.

Het lijstje lijkt helaas niet compleet, er ontbreken wel een paar auto's (zoals de Fiat 500, de Morris Mini en Minor). Maar opvallend is natuurlijk dat Opel 2x zoveel Rekords verkoopt als Kadetts (eerste volle verkoopjaar). VW staat met de Kever nog dik bovenaan. DAF staat als eigen product natuurlijk hoog. Je vraagt je af hoe een Austin/Rover-dealer het hoofd boven water houdt met de kleine aantallen.

Leuk om te zien! Het is een top 30, mogelijk vielen de Fiat 500 en de beide Morris-modellen daar net buiten. De 500 was voor Nederlanders net een maatje te klein denk ik, de Minor had z'n beste tijd gehad en het grote succes van de Mini had tijd nodig om op gang te komen. Opvallende afwezige in de lijst is verder Volvo. De BMW LS zal de 700 wel zijn, nooit geweten dat daar nog zoveel van verkocht werden.

Wouter82 zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Zou het ooit nog wat worden met Opel? Hoe mooier ze worden, des te minder we er kopen.

Je gaat haast denken aan een marketingfout. Opel-rijders willen een neutrale auto zonder poespas, mensen die een mooie auto willen, willen geen Opel.

Inderdaad, iets gaat er goed mis daar. Deze positie is wel heel teleurstellend voor een merk als Opel...

Wouter82 zei:
Daewoo-Chevrolet zei:

Aardig bedacht.
Het inderdaad zeer vreemd dat sinds Opel werkelijk 'oogstrelende' modellen uitbrengt NL niet echt stormloopt.
Ook de Duitsers stappen minder en minder in een Blitz.
In de UK gaat het merk (als Vauxhall) wel erg goed.
Daar denken ze dat ze Brits rijden.....de chauvinisten. ;-)

Voor de volledigheid: Opel staat in NL YTD wel op +3%. Een plus dus!
Dat zouden ze bij Fiat, Ford, PSA wel willen.

Mach1 zei:
Wouter82 zei:
Daewoo-Chevrolet zei:

Inderdaad, iets gaat er goed mis daar. Deze positie is wel heel teleurstellend voor een merk als Opel...

Persoonlijk vind ik het wel meevallen :) Opel heeft de hoogste positie van alle merken met maar één model in de 14%s-categorie (iedereen weet dat dat een enorme aanjager van de verkopen is).

Raddraaier zei:
Mach1 zei:
Wouter82 zei:
Daewoo-Chevrolet zei:

Persoonlijk vind ik het wel meevallen :) Opel heeft de hoogste positie van alle merken met maar één model in de 14%s-categorie (iedereen weet dat dat een enorme aanjager van de verkopen is).

Corsa en Agila toch?

929V6 zei:
Leuk om te zien! Het is een top 30, mogelijk vielen de Fiat 500 en de beide Morris-modellen daar net buiten. De 500 was voor Nederlanders net een maatje te klein denk ik, de Minor had z'n beste tijd gehad en het grote succes van de Mini had tijd nodig om op gang te komen. Opvallende afwezige in de lijst is verder Volvo. De BMW LS zal de 700 wel zijn, nooit geweten dat daar nog zoveel van verkocht werden.

Nee, het is niet per se een top-30. Ik kwam het tegen in een fotoarchief, en het zag er zo uit. Duidelijk een paar pagina's uit een tijdschrift of een stukje uit een krant. De volgorde maakt duidelijk dat het geen top-30 is.

2s9r7ut.png

246tb9g.png

Ik kan de beeldjes niet meer in het archief vinden, want ik weet even niet wat er in de voorlaatste kolom staat (iets "per jaar" ). Verder staat er van links naar rechts: merk/model, aantal verkopen 1 januari-30 september 1963, topsnelheid (grafiek), cilinderinhoud, *?*, prijs. Omdat het dezelfde modellen zijn, heb ik de Opel 1500 en 1700 bij elkaar geteld, idem bij de Fiat 1300 en 1500.

Mach1 zei:
Wouter82 zei:
Daewoo-Chevrolet zei:

Denk dat Opel met het huidige premium-gebrabbel van ze de traditionele koper van het merk van zich aan het vervreemden is. Wat ook de reden is dat ik vrees dat de Adam zeker geen verkooptopper gaat worden: ik kan me niet voorstellen dat de trouwe Opelrijder een type koper is dat zich laat verleiden tot de aankoop van buitensporig veel marketingspraat met een laagje chroom en vrolijke kleurtjes, en de berijders van die andere dure A-segmenter (Fiat 500) zullen ook niet zomaar overstappen.

Daarbij zijn er gewoon te weinig fiscaal vriendelijke uitvoeringen en zijn sommige modellen te zwaar.

Mach1 zei:
Corsa en Agila toch?

Agila niet meer, die heeft alleen vrijstelling van wegenbelasting.
Ik kan me niet voorstellen dat de vormgeving van Opel het probleem is. De aftakeling van Opel valt in geheel Europa erg mee, maar in Nederland gaat het in sneltreinvaart omlaag. Het lijkt de ontzuiling wel.
Iedereen vindt een Astra Sports Tourer mooi bijvoorbeeld (denk ik), de Insignia is succesvol vanwege de vormgeving en de Zafira Tourer zal door de meesten qua vormgeving ook wel worden geapprecieerd. De modellen zijn echter te zwaar en de techniek te verouderd. De nieuwe BiTurbo dieselmotor is mooi, maar daarmee zal Opel niet kunnen groeien. De Mokka heeft een atmosferische 1.6 liter benzinemotor aan de basis, een motor die zelfs voor Opel-begrippen achterhaald is en in de Astra al vervangen is door de 1.4 Turbo met 120 pk en ook in de niet bepaald verse Corsa leverbaar is. De Antara is mislukt (niet eens qua vormgeving) en de Mokka is bij nader inzien wel erg prijzig. De Zafira Tourer lijkt ook aan de dure, grote en zware kant voor een Midi MPV en de Combo Tour is zelfs véél te duur.

Wouter82 zei:

Een antwoord van Opel op de Škoda Rapid lijkt me wel wat. Een model tussen de Corsa en Astra dus. Noem 'm Kadett, lanceer 'm als 5-deurs liftback, 4-deurs sedan en 5-deurs stationwagon en met hedendaagse techniek, een niet te hoge massa en gunstige prijzen lijkt me dat een auto waar Opel mee moet kunnen scoren. Waarom zou Opel zich moeten schamen voor de Kadett, het grootste succesnummer uit de historie van het merk (denk ik)? Als Škoda al een naam als Rapid durft te reïncarneren, dan moet Kadett toch helemaal geen probleem zijn. Plus een dieetkuur en gloednieuwe motoren en automatische transmissies voor alle overige modellen, een opgerekte Grand Meriva als zevenzitter... Probleem is dat alles bij Opel zo tergend langzaam gaat.
Sowieso snap ik niet waarom het succes van Škoda geen navolging krijgt. Alle autofabrikanten zetten in Europa in op een eigen Golf, maar de Octavia heeft als hatchback (liftback) geen enkele concurrent. Ik vind een dergelijk model nu juist passen bij bijvoorbeeld Opel.

Mokka: 20.000 bestellingen. Zegt GM.
Marketingpraat?
Maar wellicht brengt het model een boost(je).

Kadett?

DC, onder welke steen leef jij?
Dat is een grappig bedoelde vraag. Want je hebt veel otomotive kennis.
Maar de naam "KADETT" opnieuw uitbrengen? 99,99999% zeker van niet.

20.000 bestellingen? Wereldwijd zeker? Kan me niet voorstellen dat zoveel mensen in een opel vieze taart willen rijden.

rickm zei:
Kadett?

Omdat Opel zich schaamt voor haar verleden, maar waarom? Kennelijk schaamt Skoda zich niet voor de naam Rapid en die was veel slechter en minder succesvol.

skoda_rapid_136_1988.jpg

Inderdaad een dramatische verkoopmaand voor Opel. Volgens mij hebben ze het nog nooit mee gemaakt dat ze uit de top 10 geknikkerd zijn.

En vraag me af waarom. Laten we eerlijk zijn, zo slecht zijn die Opels echt niet. En ze zien er ook nog eens redelijk goed uit.

Astra F zei:
Inderdaad een dramatische verkoopmaand voor Opel. Volgens mij hebben ze het nog nooit mee gemaakt dat ze uit de top 10 geknikkerd zijn.

De laatste keer was juli 2012, toen op plaats #11 :(

Wouter82 zei:
Daewoo-Chevrolet zei:

Ik vind het al absurd dat een duur Merk als Audi meer verkoopt dan Opel.

Idd een marketingfout imo. Van oorsprong ben ik Opel-rijder. Kadett en Ascona. Hoef geen designfrutsels. In een DS5 bijvoorbeeld wil ik niet gezien worden. De Astra vind ik best mooi en de Insignia (de naam is al te moeilijk) vind ik ook niet verkeerd. Maar wel te uitgesproken design voor de Opel rijder. Traiditoneel draaide de NL-automarkt om de strijd tussen de Kadett en Golf. Golf heeft wel een behoudend design aangehouden, de Kadett/Astra niet. Het gevolg is duidelijk.

Ik geloof niet dat het design de oorzaak is. Een overgrote meerderheid zal de Astra Sports Tourer mooi vinden en de Golf Variant niet (gok ik). De link naar Audi wordt nogal eens gelegd, nota bene het luxemerk van Volkswagen. Heeft een Astra 5-deurs designfrutsels? Niet of nauwelijks, het front is zelfs anoniem te noemen. Daarnaast is de meest succesvolle Kadett de E en dat moet destijds toch zeker geen behoudend ontwerp zijn geweest, zeker naast de zeer behoudende Golf II.
Als de Astra de belastingvoordelen en bijtelling van de Mégane had, was er nu niets aan de hand geweest. De Astra en Insignia zijn relatief gezien de best verkopende modellen van Opel, de Corsa doet het voor een oud model op jaarbasis ook niet slecht, dus wat betreft deze traditionele modellen is er niet zoveel aan de hand. De MPV's en SUV's daarentegen doen het matig. De Zafira Tourer is 2,5 generatie nieuwer dan de Touran, maar weet 'm niet eens te verslaan (politie-orders of niet), de Meriva valt veel te snel terug en de Antara is zoals bekend een flop.
Hopelijk wordt de nieuwe generatie motoren straks in een rap tempo door het gamma verspreid, zodat Opel de technologische achterstand kan inhalen. De Mokka maakt nu al een valse start met de atmosferische 1.6 en de Adam straks ook met de atmosferische 1.2 en 1.4.

Daewoo-Chevrolet zei:
Ik geloof niet dat het design de oorzaak is.

Ben ik met je eens, ik denk dat het met 'imago' te maken heeft, en VW heeft toch blijkbaar een naam/aanzien, waar je gerust jaloers op kunt zijn!
Volgens mij is een Astra net zo betrouwbaar als een Golf!

(n.b. Het is net als een politieke partij, welke partijleider komt het beste over!)

Is het imago van Opel slechter dan Renault, Peugeot, Toyota, Kia of Hyundai?
Volgens mij is een Astra tegenwoordig betrouwbaarder dan een Golf :) Vroeger niet, maar toen verkocht de Kadett E/Astra F beter. Niet dat een Golf III kwalitatief gezien nu zo geweldig is, maar de kwaliteit van de Golf II is vast stukken beter dan die van de Kadett E.

Ik denk dat 90% van de autokopers geen verstand van auto's heeft, ofwel nog minder verstand ervan dan ik.

Die weten niet dat een atmosferische 1.6 in een Astra verouderd is t.o.v. een 1.4 TFSI. Maar weten ook niet dat die TFSI een grotere kans op problemen geeft.

Zij kopen idd op imago, of omdat zij al jaren Peugeot rijden, of een Opel omdat de buurman die wel verstand van auto's heeft Opel rijdt, etc.

Kijk eens naar de autoreclames op TV. Draait om alles behalve technische kwaliteiten. Blijkbaar weet VW daar beter op in te spelen dan Opel.

[size=x-large]Autoverkopen in rappe afdaling: augustus min 15%[/size]

Nadat veel Nederlandse autokopers in juni nog de kans te baat namen om nog snel een voordelige auto in bezit of gebruik te nemen, gaat het nu snel bergafwaarts met de kooplust. In augustus werden slechts 33.211 nieuwe personenauto’s verkocht, tegenover 39.062 stuks in dezelfde maand in 2011, een afname van 15,0 procent.

Ook in juli nam de koopanimo al met ruim 26 procent. Dit blijkt uit een analyse van RDC-cijfers door bureau AUMACON. Na acht maanden staat de verkoopmeter voor Nederland dit jaar nu op 395.573 stuks, tegenover 409.503 stuks in de periode januari tot en met augustus van vorig jaar - een afname van 3,4 procent. Marktanalysebureau AUMACON stelde onlangs haar jaarprognose op 490 duizend stuks, wat voor de komende vier maanden nog een gemiddelde daling van ruim dertig procent gaat betekenen. De komende maanden wordt de automobielsector immers nog geconfronteerd met de gevolgen van de btw-verhoging (per 1 oktober) en de ongewisse afloop van de maatregelen ter zake de kilometervergoeding voor woon-werkverkeer. Op zichzelf is een jaaraantal van 490 duizend nieuwe auto’s een doorsnee-aantal, over de afgelopen 40 jaar werden jaarlijks gemiddeld 488 duizend nieuwe auto’s per jaar verkocht.
Volkswagen verkocht in augustus de meeste nieuwe auto’s (4.624 stuks, marktaandeel 13,9%), gevolgd door Toyota (3.803/11,5%), Renault (3.515/10,6%), Peugeot (2.554/7,7%) en Hyundai (2.192/6,6%).
Na acht maanden bestaat de top-5 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (48.158 stuks, marktaandeel 12,2%), 2. Renault (32.061/8,1%), 3. Peugeot (29.666/7,5%), 4. Opel (28.682/7,3%) en 5. Ford (28.629/7,2%).

Autoweek.nl

meeuw zei:
Traiditoneel draaide de NL-automarkt om de strijd tussen de Kadett en Golf.

Eigenlijk niet: in de jaren 70 en 80 stond de Golf bijna nooit in de top drie qua verkoopaantallen, terwijl de Kadett (op een paar maanden na) consequent op nummer 1 stond.

D. Elzinga zei:
meeuw zei:

Eigenlijk niet: in de jaren 70 en 80 stond de Golf bijna nooit in de top drie qua verkoopaantallen, terwijl de Kadett (op een paar maanden na) consequent op nummer 1 stond.

Dat klopt toch niet helemaal volgens de cijfers van AW, er van uitgaande dat die betrouwbaar zijn. :T Vanaf 1983 (ouder niet beschikbaar) stond de Golf, tot 1990, op respectievelijk de 4e, 3e, 3e, 3e, 3e, 2e en 2e plaats.

Ik heb hier een hoop oude Autovisie's liggen, voornamelijk uit de jaren 70 en 1e helft van de jaren 80. Die hebben elke maand een overzicht met verkoopaantallen en daar zie je dat de Golf eigenlijk altijd op vier of vijf staat, met nog niet eens de helft van de verkoopaantallen van de Kadett. Dan is die situatie waarschijnlijk in de 2e helft van de jaren 80 veranderd (door de opkomst van de leasemarkt?)

En ik spreek de AV niet tegen. :D Geweldig, al die oude exemplaren. Ik blader er nog wel eens in als ik bij mijn broer ben, die is lid vanaf ongeveer 1970. Ben er mee opgegroeid. Nico de Jong. (y)

D. Elzinga zei:
Ik heb hier een hoop oude Autovisie's liggen, voornamelijk uit de jaren 70 en 1e helft van de jaren 80. Die hebben elke maand een overzicht met verkoopaantallen en daar zie je dat de Golf eigenlijk altijd op vier of vijf staat, met nog niet eens de helft van de verkoopaantallen van de Kadett. Dan is die situatie waarschijnlijk in de 2e helft van de jaren 80 veranderd (door de opkomst van de leasemarkt?)

Ik denk dat je iemand heel blij kunt maken met een scan of zoiets van die cijfers (Matt Gasnier van Bestsellingcarsblog.com).

Daewoo-Chevrolet zei:
D. Elzinga zei:

Ik denk dat je iemand heel blij kunt maken met een scan of zoiets van die cijfers (Matt Gasnier van Bestsellingcarsblog.com).
Heerlijk, die autocijfers uit de jaren 80! Ook ik ben met Autovisie opgegroeid, en met name de Top 100 aan autoverkopen aan het eind van het jaar was voor mij een van de hoogtepunten van het jaar!

Jammer overigens dat Opel zo slecht draait. Maar ook Fiat is opvallend. Hoe kan het zijn dat de nieuwe Panda het zo slecht doet?

D. Elzinga zei:
Ik zal er dan maar eens een paar uitzoeken en inscannen;)

De eindejaarslijstjes zouden heel mooi zijn!
De cijfers van 1975 (top 20) staan er trouwens al wel op: https://bestsellingcarsblog.com/1979/01/13/netherlands-1975-1978-opel-kadett-top-of-the-class/

De Schaduw zei:
D. Elzinga zei:
meeuw zei:

Dat klopt toch niet helemaal volgens de cijfers van AW, er van uitgaande dat die betrouwbaar zijn. :T Vanaf 1983 (ouder niet beschikbaar) stond de Golf, tot 1990, op respectievelijk de 4e, 3e, 3e, 3e, 3e, 2e en 2e plaats.

Kan mij idd herinneren dat de Kadett meestal won (ook vóór 1983).

meeuw zei:

Klopt... Pas ergens halverwege de jaren 90 werd de Astra van zijn troon gestoten. Overigens kan ik me herinneren dat in 1984 de Kadett bijna door de Ford Escort was verslagen. Na november stond de Escort een paar honderd stuks voor, maar op een of andere manier wist Opel dusdanig veel nieuwe Kadettjes (model E) op kenteken te zetten dat hij met zeer klein verschil de meeste auto's had verkocht...

Erikje zei:
meeuw zei:

Klopt... Pas ergens halverwege de jaren 90 werd de Astra van zijn troon gestoten. Overigens kan ik me herinneren dat in 1984 de Kadett bijna door de Ford Escort was verslagen. Na november stond de Escort een paar honderd stuks voor, maar op een of andere manier wist Opel dusdanig veel nieuwe Kadettjes (model E) op kenteken te zetten dat hij met zeer klein verschil de meeste auto's had verkocht...

Klopt. Er werden in de eerste helft van 1984 minder D-Kadetts dan de jaren ervoor verkocht omdat veel mensen op het nieuwe model wachtten, en toen heeft de Escort een paar maanden op 1 gestaan. Dat werd gecompenseerd toen de E in augustus uitkwam en onmiddelijk een verkooptopper werd...

De gedetailleerde cijfers van juli: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20personenautos%20201207.ashx

Juli 2012
Audi A3/S3 212
Audi RS3 5

Audi A4 179
Audi A4 Allroad 12
Audi S4 1

Audi A5 148
Audi S5 3
Audi RS5 2

Audi A6 150
Audi A6 Allroad 7
Audi S6 2

Audi A8 5
Audi S8 7

Audi R8 1

BMW 5-serie 227
BMW 5-serie Gran Turismo 16

Citroën C4 Picasso 40
Citroën Grand C4 Picasso 65

Ford C-MAX 136
Ford Grand C-MAX 22

Jaguar XK 0
Jaguar XKR 0

Kia cee'd 198
Kia Pro_cee'd 3

Land Rover Range Rover Sport 14
Land Rover Range Rover 2

Landwind CV9 0

Lexus IS 220d 0 (uit productie)
Lexus IS 250 0
Lexus IS 250 C 0

Mercedes-Benz S-klasse 3
Mercedes-Benz CL 0

Mini Mini 126
Mini Countryman 51

Morgan 4/4 0
Morgan Plus 4 1
Morgan Plus 8 1

Nissan Qashqai 102
Nissan Qashqai+2 22

Opel Zafira 2
Opel Zafira Tourer 135

Renault Modus 9
Renault Grand Modus 8

Renault Scénic 72
Renault Grand Scénic 183

Renault Espace 23
Renault Grand Espace 6

Saab 9-3 3
Saab 9-3X 0

Seat Altea 30
Seat Altea XL 99

Th!nk City 0

Toyota Land Cruiser 11
Toyota Land Cruiser V8 3

Volvo V70 155
Volvo XC70 24

Megane in Augustus wederom #1 - 6,5% marktaandeel in Juli, 5,50% in Augustus,
Die is in z'n uppie zo GROOT als / GROTER dan de merken Ford, Opel of Citroen.

https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2012&maand=8

Bijzonder: Prius op #2.

Verwacht: Up! op #4.

Goed: 208 reeds op #6!

Volgende maand gaat de blikkerige 107 de toffe 106 voorbij op de Peugeot's "eeuwige" verkoopranglijst NL.
73.000 stuks - daar ligt de lat voor de 107. Die is er nog ca 800 stuks van verwijderd.

De Prius is trouwens inclusief de Prius+, in de RDC-gegevens zijn beide modellen gescheiden. Het stikt inmiddels al van de Prius plussen op de Nederlandse wegen.
Maar liefst 10 modellen van Hyundai-Kia in de Top 50:

7 Kia Picanto
10 Hyundai i10
20 Kia Rio
21 Hyundai i20
22 Hyundai i30
29 Kia cee'd
32 Kia Sportage
34 Hyundai ix20
47 Kia Venga
49 Hyundai i40

Daewoo-Chevrolet zei:
rickm zei:
Kadett?

Omdat Opel zich schaamt voor haar verleden, maar waarom? Kennelijk schaamt Skoda zich niet voor de naam Rapid en die was veel slechter en minder succesvol.

skoda_rapid_136_1988.jpg

Hoezo was de oude Rapid "slecht" ??? Ik heb er in 1984 eentje nieuw gekocht , een lichtblauwe met een LPG installatie voorin , en heb daar tot 1990 dik 150.000 km mee rondgereden. OK , de koppakking was ronduit slecht want drie keer vervangen maar verder altijd een héérlijke auto met dankzij die gasbom boven de voorwielen een prima wegligging .
Ik heb er nog steeds spijt van dat ik 'm toen voor 1100 guldens heb ingeruild :cry: is nu een gezochte klassieker !

rickm zei:
Arno zei:
Wow, XC90 gaat op z'n ouwe dag nog even flink uit z'n dak! En een segment eronder is de CX-5 de weg even kwijt zo te zien. Beide gevallen móet toch haast wel met uitleverings-perikelen te maken hebben lijkt me...

Nederland heeft waarschijnlijk érg veel voorrang gekregen t/m juni, want deze maand zelfs nog minder dan de 20 stuks van vorige maand. Benieuwd óf en hoe die prachtige nieuwe 6 het d-segment gaat verrassen!

Code:
[hr][b]     0   100.0%      545    V     Totaal[/b]
     1    56.7%      309    V     Volkswagen Transporter
     2    18.9%      103    V     Ford Transit
     3     8.3%       45    V     Mercedes-Benz Vito
     4     6.2%       34    V     Mercedes-Benz Sprinter
     5     2.9%       16    V     Volkswagen Crafter
     6     2.2%       12    V     Renault Trafic
     7     1.7%        9    V     Nissan Nv200
     8     0.9%        5    V     Opel Vivaro
     9     0.7%        4    V     Mercedes-Benz Viano
    10     0.6%        3    V     Fiat Scudo
    11     0.6%        3    V     Fiat Ducato
    12     0.4%        2    V     Volkswagen Multivan
[hr][b]     0   100.0%      152   T3     Totaal[/b]
     1    23.0%       35   T3     Volvo XC90
     2    16.4%       25   T3     BMW X5
     3    14.5%       22   T3     Mercedes-Benz M-klasse
     4    12.5%       19   T3     Porsche Cayenne
     5     9.2%       14   T3     Lexus RX
     6     6.6%       10   T3     Land Rover Range Rover
     7     5.3%        8   T3     BMW X6
     8     4.6%        7   T3     Audi Q7
     9     2.6%        4   T3     Land Rover Discovery
    10     1.3%        2   T3     Toyota Land Cruiser
    11     1.3%        2   T3     Jeep Grand Cherokee
    12     0.7%        1   T3     Volkswagen Touareg
    13     0.7%        1   T3     Nissan Murano
    14     0.7%        1   T3     Mercedes-Benz R-klasse
    15     0.7%        1   T3     Mercedes-Benz GL
[hr][b]     0   100.0%     1223   T2     Totaal[/b]
     1    21.3%      261   T2     Kia Sportage
     2     9.9%      121   T2     Hyundai ix35
     3     8.3%      101   T2     Audi Q3
     4     7.0%       86   T2     Mitsubishi ASX
     5     6.9%       84   T2     Volkswagen Tiguan
     6     6.7%       82   T2     Volvo XC60
     7     6.3%       77   T2     Mitsubishi Outlander
     8     5.0%       61   T2     BMW X3
     9     5.0%       61   T2     BMW X1
    10     3.8%       46   T2     Land Rover Evoque
    11     3.2%       39   T2     Toyota RAV4
    12     2.9%       36   T2     Audi Q5
    13     2.0%       25   T2     Subaru Forester
    14     1.7%       21   T2     Mercedes-Benz GLK
    15     1.7%       21   T2     Ford Kuga
    16     1.4%       17   T2     Citroen C4 Aircross
    17     1.3%       16   T2     Mazda Cx-5
    18     1.2%       15   T2     Jeep Compass
    19     1.1%       13   T2     Honda CR-V
    20     0.7%        9   T2     Land Rover Freelander
    21     0.6%        7   T2     Hyundai Santa Fe
    22     0.5%        6   T2     SsangYong Korando
    23     0.4%        5   T2     Kia Sorento
    24     0.4%        5   T2     Chevrolet Captiva
    25     0.2%        3   T2     Opel Antara
    26     0.2%        2   T2     Jeep Wrangler
    27     0.1%        1   T2     Suzuki Vitara
    28     0.1%        1   T2     Nissan X-Trail
    29     0.1%        1   T2     Citroen C-crosser
[hr][b]     0   100.0%      187   T1     Totaal[/b]
     1    44.4%       83   T1     Dacia Duster
     2    25.7%       48   T1     Skoda Yeti
     3    21.4%       40   T1     Suzuki SX4
     4     4.8%        9   T1     Fiat Sedici
     5     2.7%        5   T1     Suzuki Jimny
     6     1.1%        2   T1     Daihatsu Terios
[hr][b]     0   100.0%      109   P3     Totaal[/b]
     1    34.9%       38   P3     Ford S-MAX
     2    22.0%       24   P3     Seat Alhambra
     3    14.7%       16   P3     Volkswagen Sharan
     4    11.9%       13   P3     Ford Galaxy
     5    10.1%       11   P3     Renault Espace
     6     4.6%        5   P3     Lancia Voyager
     7     0.9%        1   P3     Peugeot 807
     8     0.9%        1   P3     Dodge Journey
[hr][b]     0   100.0%     1366   P2     Totaal[/b]
     1    16.8%      230   P2     Mercedes-Benz B-klasse
     2    13.8%      189   P2     Renault Scenic
     3     9.6%      131   P2     Ford C-MAX
     4     9.3%      127   P2     Volkswagen Touran
     5     8.9%      122   P2     Seat Altea
     6     8.9%      121   P2     Citroen C4 Picasso
     7     6.7%       91   P2     Volkswagen Golf Plus
     8     5.6%       77   P2     Citroen Ds5
     9     5.4%       74   P2     Peugeot 5008
    10     3.9%       53   P2     Opel Zafira
    11     3.7%       50   P2     Peugeot 3008
    12     3.0%       41   P2     Toyota Verso
    13     1.6%       22   P2     Mazda 5
    14     1.2%       17   P2     Ford Grand C-max
    15     1.0%       14   P2     Chevrolet Orlando
    16     0.5%        7   P2     Dacia Lodgy
[hr][b]     0   100.0%      903   P1     Totaal[/b]
     1    25.7%      232   P1     Hyundai ix20
     2    20.3%      183   P1     Kia Venga
     3    11.4%      103   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     4    11.3%      102   P1     Opel Meriva
     5    11.1%      100   P1     Toyota Verso S
     6     6.2%       56   P1     Subaru Trezia
     7     4.9%       44   P1     Nissan Note
     8     2.9%       26   P1     Renault Modus
     9     2.9%       26   P1     Citroen C3 Picasso
    10     2.1%       19   P1     Skoda Roomster
    11     0.9%        8   P1     Kia Soul
    12     0.4%        4   P1     Toyota Urban Cruiser
[hr][b]     0   100.0%      129    L     Totaal[/b]
     1    50.4%       65    L     Volkswagen Caddy
     2    14.0%       18    L     Renault Kangoo
     3     7.8%       10    L     Citroen Berlingo
     4     7.0%        9    L     Peugeot Partner
     5     5.4%        7    L     Peugeot Bipper
     6     5.4%        7    L     Fiat Doblo
     7     4.7%        6    L     Opel Combo
     8     3.9%        5    L     Fiat Qubo
     9     0.8%        1    L     Fiat Fiorino
    10     0.8%        1    L     Citroen Nemo
[hr][b]     0   100.0%       28    K     Totaal[/b]
     1    71.4%       20    K     Smart Fortwo
     2    28.6%        8    K     Toyota iQ
[hr][b]     0   100.0%        5    I     Totaal[/b]
     1   100.0%        5    I     Bentley Continental
[hr][b]     0   100.0%       26    H     Totaal[/b]
     1    65.4%       17    H     Porsche 911
     2    11.5%        3    H     Mercedes-Benz SL
     3     7.7%        2    H     Mercedes-Benz SLS AMG
     4     3.8%        1    H     Nissan GT-R
     5     3.8%        1    H     Ferrari 458 Italia
     6     3.8%        1    H     Aston Martin Vantage S
     7     3.8%        1    H     Aston Martin V8 Vantage
[hr][b]     0   100.0%       86    G     Totaal[/b]
     1    18.6%       16    G     Toyota Gt86
     2    17.4%       15    G     Peugeot RCZ
     3    12.8%       11    G     Honda CR-Z
     4    12.8%       11    G     BMW Z4
     5    10.5%        9    G     Mazda MX-5
     6     7.0%        6    G     Audi TT
     7     5.8%        5    G     Subaru Brz
     8     5.8%        5    G     Porsche Boxster
     9     4.7%        4    G     Mercedes-Benz SLK
    10     2.3%        2    G     Porsche Cayman
    11     1.2%        1    G     Tesla Roadster
    12     1.2%        1    G     Lotus Elise
[hr][b]     0   100.0%       28    F     Totaal[/b]
     1    39.3%       11    F     Audi A8
     2    32.1%        9    F     BMW 7-serie
     3    14.3%        4    F     Jaguar XJ
     4     7.1%        2    F     Mercedes-Benz S-klasse
     5     3.6%        1    F     Volkswagen Phaeton
     6     3.6%        1    F     Lexus LS
[hr][b]     0   100.0%      734    E     Totaal[/b]
     1    30.9%      227    E     Audi A6
     2    29.3%      215    E     BMW 5-serie
     3    12.3%       90    E     Volvo V70
     4     9.9%       73    E     Mercedes-Benz E-klasse
     5     4.8%       35    E     Jaguar XF
     6     4.2%       31    E     BMW 6-serie
     7     1.8%       13    E     Porsche Panamera
     8     1.6%       12    E     Audi A7
     9     1.5%       11    E     Mercedes-Benz CLS
    10     1.1%        8    E     Lancia Thema
    11     1.0%        7    E     Volvo S80
    12     0.8%        6    E     Fisker Karma
    13     0.7%        5    E     Lexus GS
    14     0.1%        1    E     Saab 9-5
[hr][b]     0   100.0%     1919    D     Totaal[/b]
     1    17.5%      335    D     Peugeot 508
     2    13.7%      262    D     BMW 3-serie
     3    10.3%      197    D     Audi A4
     4     9.3%      179    D     Hyundai I40
     5     6.4%      122    D     Skoda Superb
     6     5.8%      111    D     Ford Mondeo
     7     5.1%       98    D     Mercedes-Benz C-klasse
     8     4.8%       92    D     Volkswagen Passat
     9     4.8%       92    D     Audi A5
    10     3.2%       62    D     Mazda 6
    11     3.1%       60    D     Volvo V50
    12     2.7%       52    D     Opel Insignia
    13     2.6%       49    D     Toyota Avensis
    14     2.3%       45    D     Volvo S60
    15     1.9%       37    D     Volvo V60
    16     1.5%       29    D     Renault Laguna
    17     1.5%       28    D     Citroen C5
    18     0.8%       15    D     Seat Exeo
    19     0.5%       10    D     Volkswagen Cc
    20     0.5%       10    D     Kia Optima
    21     0.4%        7    D     Volvo S40
    22     0.3%        5    D     Volvo C70
    23     0.2%        4    D     Subaru Legacy
    24     0.2%        4    D     Saab 9-3
    25     0.2%        4    D     Lexus IS
    26     0.2%        4    D     Honda Accord
    27     0.1%        2    D     Suzuki Kizashi
    28     0.1%        2    D     Lancia Flavia
    29     0.1%        2    D     Alfa Romeo 159
[hr][b]     0   100.0%     7610    C     Totaal[/b]
     1    23.8%     1811    C     Renault Megane
     2    20.1%     1527    C     Toyota Prius
     3    11.0%      839    C     Volkswagen Golf
     4     4.7%      360    C     Hyundai i30
     5     4.3%      327    C     Ford Focus
     6     4.0%      301    C     Opel Astra
     7     3.9%      293    C     Kia Ceed
     8     3.2%      245    C     Audi A3
     9     3.0%      230    C     Toyota Auris
    10     2.9%      224    C     Nissan Qashqai
    11     2.8%      215    C     Opel Ampera
    12     2.4%      180    C     BMW 1-serie
    13     2.3%      177    C     Lexus Ct200h
    14     1.5%      114    C     Skoda Octavia
    15     1.1%       85    C     Volkswagen Jetta
    16     1.1%       81    C     Volvo V40
    17     1.0%       77    C     Seat Leon
    18     0.8%       63    C     Citroen C4
    19     0.8%       62    C     Alfa Romeo Giulietta
    20     0.8%       60    C     Peugeot 308
    21     0.6%       47    C     Volkswagen New Beetle
    22     0.5%       41    C     Honda Insight
    23     0.4%       34    C     Honda Civic
    24     0.4%       34    C     Citroen Ds4
    25     0.4%       31    C     Subaru Xv
    26     0.4%       29    C     Chevrolet Volt
    27     0.3%       25    C     Mazda 3
    28     0.3%       20    C     Volkswagen Scirocco
    29     0.2%       15    C     Renault Fluence Ze.
    30     0.2%       12    C     Volvo C30
    31     0.1%       10    C     Nissan Leaf
    32     0.1%       10    C     Mitsubishi Lancer
    33     0.1%        8    C     Volkswagen Eos
    34     0.1%        6    C     Lancia Delta
    35     0.1%        6    C     Hyundai Veloster
    36     0.1%        6    C     Fiat Bravo
    37     0.0%        3    C     Chevrolet Cruze
    38     0.0%        2    C     Toyota Corolla
[hr][b]     0   100.0%     9120    B     Totaal[/b]
     1    16.0%     1459    B     Volkswagen Polo
     2    13.6%     1236    B     Toyota Yaris
     3    11.4%     1038    B     Peugeot 208
     4    10.4%      953    B     Ford Fiesta
     5     6.5%      591    B     Renault Clio
     6     5.4%      489    B     Seat Ibiza
     7     5.4%      488    B     Suzuki Swift
     8     4.9%      443    B     Kia Rio
     9     4.8%      442    B     Hyundai i20
    10     2.9%      269    B     Skoda Fabia
    11     2.2%      199    B     Mini Mini
    12     2.1%      187    B     Audi A1
    13     1.9%      170    B     Honda Jazz
    14     1.8%      167    B     Mazda 2
    15     1.6%      144    B     Fiat Punto
    16     1.3%      121    B     Citroen C3
    17     1.1%       99    B     Opel Corsa
    18     1.1%       99    B     Nissan Micra
    19     1.0%       92    B     Alfa Romeo Mito
    20     1.0%       87    B     Nissan Juke
    21     0.9%       86    B     Citroen DS3
    22     0.9%       80    B     Mitsubishi Colt
    23     0.8%       76    B     Dacia Sandero
    24     0.3%       28    B     Dacia Logan
    25     0.3%       27    B     Peugeot 207
    26     0.2%       19    B     Lancia Ypsilon
    27     0.2%       14    B     Toyota Charade
    28     0.1%        9    B     Chevrolet Aveo
    29     0.1%        6    B     Peugeot 206
    30     0.0%        1    B     Daihatsu Sirion
    31     0.0%        1    B     Citroen Ds3 Racing
[hr][b]     0   100.0%     8659    A     Totaal[/b]
     1    15.6%     1348    A     Volkswagen Up
     2    11.1%      965    A     Kia Picanto
     3    10.1%      871    A     Peugeot 107
     4     9.7%      841    A     Hyundai i10
     5     9.4%      811    A     Citroen C1
     6     8.5%      734    A     Renault Twingo
     7     6.2%      540    A     Toyota Aygo
     8     5.9%      514    A     Fiat 500
     9     5.8%      504    A     Suzuki Alto
    10     4.1%      356    A     Seat Mii
    11     4.0%      347    A     Fiat Panda
    12     2.5%      220    A     Skoda Citigo
    13     2.3%      195    A     Ford Ka
    14     1.5%      128    A     Opel Agila
    15     1.2%      108    A     Suzuki Splash
    16     1.0%       90    A     Chevrolet Spark
    17     0.6%       53    A     Nissan Pixo
    18     0.2%       14    A     Citroen C-zero
    19     0.1%       12    A     Peugeot Ion
    20     0.1%        8    A     Daihatsu Cuore

Rapid is een universele, sterke naam.

Kadett doet enigszins denken aan, uhhh ..... (pompiedompie) ..... muf brood met ranzige kaas?

[size=medium]Augustus 2012[/size]

toyota_yaris_full_hybrid_02.jpg

[size=x-small]Toyota's hybrides staan na een kleine dip terug in de aandacht: de Yaris Hybrid en vooral Prius+ zijn heuse verkoophits[/size]

seat_mii_01.jpg

[size=x-small]De Seat Mii en Skoda Citigo geraken steeds meer op stoom, maar de Volkswagen up! is nog altijd ver weg. Concurrent Fiat Panda is veel te ver weg van toppers up!, Picanto en 107[/size]

hyundai_i30_01.jpg

[size=x-small]Koreanen Hyundai en Kia scoren over de hele linie, inclusief compacte middenklassers i30 en cee'd en zelfs middenklasser i40[/size]
[size=x-small]Foto's: Rijtesten.nl[/size]

Modellen Top 50
1. Renault Mégane 1.888
2. Volkswagen Polo 1.457
3. Volkswagen up! 1.349
4. Toyota Yaris 1.239
5. Toyota Prius+ 1.131
6. Peugeot 208 1.049
7. Ford Fiesta 969
8. Kia Picanto 966
9. Peugeot 107 908
10. Hyundai i10 845
11. Citroën C1 839
12. Volkswagen Golf 835
13. Renault Twingo 737
14. Renault Clio 591
15. Toyota Aygo 544
16. Fiat 500 543
17. Suzuki Alto 504
18. Seat Ibiza 494
19. Suzuki Swift 488
20. Kia Rio 443
21. Hyundai i20 441
22. Toyota Prius 397
23. Hyundai i30 359
24. Seat Mii 356
25. Fiat Panda 354
26. Peugeot 508 335
27. Volkswagen T5/Crafter 333
28. Ford Focus 330
29. Opel Astra 301
30. Kia cee'd 293
31. Skoda Fabia 273
32. BMW 3-serie 260
33. Kia Sportage 260
34. Audi A3 241
35. Audi A6 235
36. Hyundai ix20 233
37. Toyota Auris 231
38. Nissan Qashqai 224
39. Skoda Citigo 220
40. Opel Ampera 215
41. BMW 5-serie 212
42. Mercedes-Benz B-klasse 204
43. Ford Ka 199
44. Audi A4 188
45. Audi A1 187
46. Kia Venga 183
47. BMW 1-serie 181
48. Lexus CT 180
49. Hyundai i40 179
50. Honda Jazz 169

Bron: https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2012-q3/20120904-autoverkopen-augustus-dalen-met-15-procent.aspx

Terug
Bovenaan