[size=x-large]Autoverkopen in rappe afdaling: augustus min 15%[/size]
Nadat veel Nederlandse autokopers in juni nog de kans te baat namen om nog snel een voordelige auto in bezit of gebruik te nemen, gaat het nu snel bergafwaarts met de kooplust. In augustus werden slechts 33.211 nieuwe personenauto’s verkocht, tegenover 39.062 stuks in dezelfde maand in 2011, een afname van 15,0 procent.
Ook in juli nam de koopanimo al met ruim 26 procent. Dit blijkt uit een analyse van RDC-cijfers door bureau AUMACON. Na acht maanden staat de verkoopmeter voor Nederland dit jaar nu op 395.573 stuks, tegenover 409.503 stuks in de periode januari tot en met augustus van vorig jaar - een afname van 3,4 procent. Marktanalysebureau AUMACON stelde onlangs haar jaarprognose op 490 duizend stuks, wat voor de komende vier maanden nog een gemiddelde daling van ruim dertig procent gaat betekenen. De komende maanden wordt de automobielsector immers nog geconfronteerd met de gevolgen van de btw-verhoging (per 1 oktober) en de ongewisse afloop van de maatregelen ter zake de kilometervergoeding voor woon-werkverkeer. Op zichzelf is een jaaraantal van 490 duizend nieuwe auto’s een doorsnee-aantal, over de afgelopen 40 jaar werden jaarlijks gemiddeld 488 duizend nieuwe auto’s per jaar verkocht.
Volkswagen verkocht in augustus de meeste nieuwe auto’s (4.624 stuks, marktaandeel 13,9%), gevolgd door Toyota (3.803/11,5%), Renault (3.515/10,6%), Peugeot (2.554/7,7%) en Hyundai (2.192/6,6%).
Na acht maanden bestaat de top-5 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (48.158 stuks, marktaandeel 12,2%), 2. Renault (32.061/8,1%), 3. Peugeot (29.666/7,5%), 4. Opel (28.682/7,3%) en 5. Ford (28.629/7,2%).
Autoweek.nl