De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

Verkoop trivia:

T/m september 2011 werden er 1311 C5's verkocht, en toen nog nul DS5's.
T/m september 2012 werden er 1313 C5's en DS5's verkocht. Samen.

2 Stuks verschil.

Op de "eeuwige" verkoopranglijst van NL staat Audi op het punt MB en BMW in te halen. Rechts!
 
Weer een nieuw lijstje met de 'typisch Nederlandse' modellen, ofwel de Nederlandse verkopen van een bepaald model afgezet tegenover de Europese verkopen. De cijfers zijn van januari t/m juli.

m1eywgxbo4yu_800.jpg

[size=x-small]D-segment modellen als de Peugeot 508, Hyundai i40 en Volkswagen Passat scoorden in Nederland bovengemiddeld goed, gesteund door fiscale voordelen[/size]

m1fyfonb3h7b_800.jpg

[size=x-small]Het zijn vooral de A-segment modellen die hier gretig aftrek vinden.[/size]

Code:
1.		Opel Ampera	        1.476	3.250	45,42%
2.		Toyota Prius+	        610	1.640	37,20%
3.		Opel Agila	        5.354	15.345	34,89%
4.		Lexus CT	        2.866	10.520	27,24%
5.		Suzuki Alto        	4.004	15.109	26,50%
6.		Peugeot 107	        10.856	45.328	23,95%
7.		Kia Picanto	        7.695	37.022	20,78%
8.		Volvo C30	        1.462	7.238	20,20%
9.		Suzuki Splash	        2.098	10.585	19,82%
10.		Mercedes-Benz Sprinter	558	3.312	16,85%
11.		Mazda CX-5	        2.415	14.393	16,78%
12.		Ford Ka	                6.215	39.964	15,55%
13.		Renault Twingo	        9.489	61.300	15,48%
14.		Nissan Pixo	        891	5.779	15,42%
15.		Citroën C1	        6.277	41.321	15,19%
16.		Honda Insight	        363	2.414	15,04%
17.		Toyota Prius	        1.948	13.552	14,37%
18.		Chevrolet Spark	        4.736	34.327	13,80%
19.		Toyota Verso-S	        1.730	12.893	13,42%
20.		Kia Rio	                5.788	46.666	12,40%
21.		Toyota Aygo	        5.286	43.316	12,20%
22.		Subaru Trezia	        158	1.325	11,92%
23.		Peugeot 508	        6.575	57.093	11,52%
24.		Hyundai i10	        4.697	41.862	11,22%
25.		Daihatsu Cuore/Charade	89	793	11,22%
26.		Volkswagen up!	        6.601	59.328	11,13%
27.		Volvo V70/XC70	        3.024	27.687	10,92%
28.		Volvo V50	        2.396	23.299	10,28%
29.		Hyundai i40	        1.808	19.123	9,45%
30.		Mitsubishi Outlander	712	7.700	9,25%
31.		Peugeot iOn	        96	1.053	9,12%
32.		Renault Mégane	        11.455	131.089	8,74%
33.		Volvo S60	        970     11.105	8,73%
34.		Alfa Romeo MiTo	        1.472	17.351	8,48%
35.		Volvo V40	        133	1.588	8,38%
36.		Hyundai ix20	        2.296	28.326	8,11%
37.		Suzuki Swift	        3.013	37.165	8,11%
38.		Volvo V60	        2.057	26.977	7,63%
39.		Mazda2	                1.523	20.197	7,54%
40.		Chevrolet Aveo	        2.809	37.354	7,52%
41.		Seat Altea	        1.438	19.189	7,49%
42.		Citroën DS3	        3.017	40.384	7,47%
43.		Saab 9-5	        17	231	7,36%
44.		Volvo S80	        212	2.963	7,15%
45.		Volkswagen Polo	        13.729	195.075	7,04%
46.		Lexus GS	        83	1.187	6,99%
47.		Toyota Yaris	        7.145	108.127	6,61%
48.		Audi A5	                2.870	43.486	6,60%
49.		Seat Ibiza	        5.243	80.059	6,55%
50.		Mitsubishi Colt	        771	11.852	6,51%
51.		Seat Mii	        435	6.745	6,45%
52.		Toyota GT86	        79	1.303	6,06%
53.		Kia Sportage	        3.201	52.966	6,04%
54.		Volkswagen Passat       7.410	130.302	5,69%
55.		Toyota Auris	        2.718	48.007	5,66%
56.		Honda CR-V	        85	1.535	5,54%
57.		Kia Venga	        1.055	19.039	5,54%
58.		Fiat Panda	        6.407	117.470	5,45%
59.		BMW 3-serie	        5.756	105.559	5,45%
60.		Nissan Leaf	        140	2.688	5,21%
61.		Porsche Panamera	268	5.188	5,17%
62.		Peugeot 208	        3.036	59.607	5,09%
63.		Volvo C70	        111	2.196	5,05%
 
Alleen al de Top 10 geeft bijzondere verhoudingsgetallen.
(Lexus, MB Sprinter, Prius)

En dan die Agila: één derde wordt afgezet in NL!
Je zou denken in de UK of Duitsland, maar neen.......
.........'t gebeurt allemaal in deze (deprimerende) rivierendelta vol voetbalminnend vinex volk in VAG voertuigen.
 
B-max in P1

Code:
[hr][b]     0   100.0%      138    V     Totaal[/b]
     1    32.6%       45    V     Volkswagen Crafter
     2    21.7%       30    V     Mercedes-Benz Sprinter
     3    18.1%       25    V     Volkswagen Transporter
     4    10.1%       14    V     Ford Transit
     5     5.8%        8    V     Opel Vivaro
     6     3.6%        5    V     Nissan Nv200
     7     3.6%        5    V     Mercedes-Benz Vito
     8     2.2%        3    V     Peugeot Boxer
     9     1.4%        2    V     Mercedes-Benz Viano
    10     0.7%        1    V     Citroen Jumper
[hr][b]     0   100.0%      195   T3     Totaal[/b]
     1    19.0%       37   T3     Mercedes-Benz M-klasse
     2    18.5%       36   T3     BMW X5
     3    17.9%       35   T3     Porsche Cayenne
     4     9.7%       19   T3     Volvo XC90
     5     8.7%       17   T3     BMW X6
     6     7.7%       15   T3     Lexus RX
     7     6.2%       12   T3     Volkswagen Touareg
     8     4.6%        9   T3     Audi Q7
     9     2.6%        5   T3     Land Rover Discovery
    10     1.0%        2   T3     Toyota Land Cruiser
    11     1.0%        2   T3     Mercedes-Benz R-klasse
    12     1.0%        2   T3     Land Rover Range Rover
    13     1.0%        2   T3     Jeep Grand Cherokee
    14     0.5%        1   T3     Nissan Patrol
    15     0.5%        1   T3     Infiniti FX
[hr][b]     0   100.0%     1419   T2     Totaal[/b]
     1    17.8%      252   T2     Kia Sportage
     2     9.8%      139   T2     Hyundai ix35
     3     8.5%      121   T2     BMW X3
     4     8.2%      116   T2     Volvo XC60
     5     8.2%      116   T2     Volkswagen Tiguan
     6     7.5%      106   T2     Mitsubishi Outlander
     7     6.3%       90   T2     Mazda Cx-5
     8     5.7%       81   T2     BMW X1
     9     4.7%       67   T2     Audi Q3
    10     4.7%       66   T2     Hyundai Santa Fe
    11     3.7%       53   T2     Audi Q5
    12     3.5%       49   T2     Mitsubishi ASX
    13     2.5%       35   T2     Citroen C4 Aircross
    14     1.9%       27   T2     Land Rover Evoque
    15     1.6%       22   T2     Mercedes-Benz GLK
    16     0.9%       13   T2     Toyota RAV4
    17     0.9%       13   T2     Jeep Compass
    18     0.8%       12   T2     Land Rover Freelander
    19     0.5%        7   T2     Subaru Forester
    20     0.5%        7   T2     Kia Sorento
    21     0.5%        7   T2     Honda CR-V
    22     0.4%        5   T2     Opel Antara
    23     0.4%        5   T2     Chevrolet Captiva
    24     0.2%        3   T2     Suzuki Vitara
    25     0.2%        3   T2     Nissan X-Trail
    26     0.1%        1   T2     SsangYong Korando
    27     0.1%        1   T2     Mercedes-Benz G-klasse
    28     0.1%        1   T2     Jeep Wrangler
    29     0.1%        1   T2     Jeep Patriot
[hr][b]     0   100.0%      178   T1     Totaal[/b]
     1    34.3%       61   T1     Skoda Yeti
     2    32.6%       58   T1     Dacia Duster
     3    17.4%       31   T1     Suzuki SX4
     4    14.0%       25   T1     Fiat Sedici
     5     1.1%        2   T1     Suzuki Jimny
     6     0.6%        1   T1     Mini Countryman
[hr][b]     0   100.0%      147   P3     Totaal[/b]
     1    49.7%       73   P3     Ford S-MAX
     2    16.3%       24   P3     Ford Galaxy
     3    12.2%       18   P3     Volkswagen Sharan
     4    10.2%       15   P3     Renault Espace
     5     6.1%        9   P3     Seat Alhambra
     6     2.7%        4   P3     Lancia Voyager
     7     0.7%        1   P3     Peugeot 807
     8     0.7%        1   P3     Mitsubishi Grandis
     9     0.7%        1   P3     Dodge Grand Caravan
    10     0.7%        1   P3     Citroen C8
[hr][b]     0   100.0%     1456   P2     Totaal[/b]
     1    17.7%      257   P2     Renault Scenic
     2    15.7%      228   P2     Mercedes-Benz B-klasse
     3    11.6%      169   P2     Volkswagen Touran
     4     8.9%      129   P2     Opel Zafira
     5     8.4%      122   P2     Ford C-MAX
     6     6.9%      100   P2     Peugeot 3008
     7     6.2%       91   P2     Citroen C4 Picasso
     8     5.9%       86   P2     Volkswagen Golf Plus
     9     4.9%       72   P2     Peugeot 5008
    10     4.4%       64   P2     Seat Altea
    11     4.3%       62   P2     Citroen Ds5
    12     1.7%       25   P2     Toyota Verso
    13     1.6%       23   P2     Ford Grand C-max
    14     1.2%       18   P2     Mazda 5
    15     0.3%        5   P2     Dacia Lodgy
    16     0.3%        5   P2     Chevrolet Orlando
[hr][b]     0   100.0%      989   P1     Totaal[/b]
     1    32.6%      322   P1     Opel Meriva
     2    18.4%      182   P1     Hyundai ix20
     3    14.6%      144   P1     Kia Venga
     4    12.5%      124   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     5     7.5%       74   P1     Toyota Verso S
     6     5.2%       51   P1     Citroen C3 Picasso
     7     3.7%       37   P1     Nissan Note
     8     1.9%       19   P1     Renault Modus
     9     1.3%       13   P1     Subaru Trezia
    10     1.3%       13   P1     Skoda Roomster
    11     0.3%        3   P1     Kia Soul
    12     0.3%        3   P1     Ford B-max
    13     0.2%        2   P1     Ford Fusion
    14     0.1%        1   P1     Toyota Urban Cruiser
    15     0.1%        1   P1     Lancia Musa
[hr][b]     0   100.0%      222    L     Totaal[/b]
     1    70.3%      156    L     Volkswagen Caddy
     2     6.8%       15    L     Fiat Doblo
     3     6.3%       14    L     Renault Kangoo
     4     5.4%       12    L     Peugeot Partner
     5     5.4%       12    L     Fiat Fiorino
     6     3.2%        7    L     Citroen Berlingo
     7     1.4%        3    L     Peugeot Bipper
     8     1.4%        3    L     Opel Combo
[hr][b]     0   100.0%       23    K     Totaal[/b]
     1    95.7%       22    K     Smart Fortwo
     2     4.3%        1    K     Toyota iQ
[hr][b]     0   100.0%        5    I     Totaal[/b]
     1   100.0%        5    I     Bentley Continental
[hr][b]     0   100.0%       19    H     Totaal[/b]
     1    63.2%       12    H     Porsche 911
     2    10.5%        2    H     Mercedes-Benz SLS AMG
     3    10.5%        2    H     Mercedes-Benz SL
     4    10.5%        2    H     Ferrari California
     5     5.3%        1    H     Nissan GT-R
[hr][b]     0   100.0%       65    G     Totaal[/b]
     1    27.7%       18    G     Toyota Gt86
     2    23.1%       15    G     Peugeot RCZ
     3    10.8%        7    G     Porsche Boxster
     4    10.8%        7    G     Mercedes-Benz SLK
     5     7.7%        5    G     BMW Z4
     6     7.7%        5    G     Audi TT
     7     4.6%        3    G     Mazda MX-5
     8     3.1%        2    G     Renault Wind
     9     1.5%        1    G     Tesla Roadster
    10     1.5%        1    G     Subaru Brz
    11     1.5%        1    G     Honda CR-Z
[hr][b]     0   100.0%       35    F     Totaal[/b]
     1    68.6%       24    F     BMW 7-serie
     2    22.9%        8    F     Mercedes-Benz S-klasse
     3     5.7%        2    F     Audi A8
     4     2.9%        1    F     Volkswagen Phaeton
[hr][b]     0   100.0%      930    E     Totaal[/b]
     1    28.5%      265    E     BMW 5-serie
     2    25.9%      241    E     Audi A6
     3    19.4%      180    E     Volvo V70
     4    10.0%       93    E     Mercedes-Benz E-klasse
     5     6.3%       59    E     BMW 6-serie
     6     3.4%       32    E     Volvo S80
     7     1.3%       12    E     Porsche Panamera
     8     1.3%       12    E     Mercedes-Benz CLS
     9     1.1%       10    E     Fisker Karma
    10     0.9%        8    E     Lexus GS
    11     0.9%        8    E     Audi A7
    12     0.5%        5    E     Jaguar XF
    13     0.2%        2    E     Lancia Thema
    14     0.2%        2    E     Citroen C6
    15     0.1%        1    E     Saab 9-5
[hr][b]     0   100.0%     2347    D     Totaal[/b]
     1    18.7%      438    D     Peugeot 508
     2    15.9%      372    D     BMW 3-serie
     3    10.8%      253    D     Audi A4
     4     8.8%      207    D     Ford Mondeo
     5     6.9%      161    D     Skoda Superb
     6     5.1%      120    D     Opel Insignia
     7     4.9%      114    D     Mercedes-Benz C-klasse
     8     4.7%      111    D     Volvo V60
     9     4.3%      102    D     Volvo S60
    10     4.3%      100    D     Audi A5
    11     3.9%       92    D     Volkswagen Passat
    12     3.4%       80    D     Hyundai I40
    13     1.9%       44    D     Volvo V50
    14     1.4%       34    D     Kia Optima
    15     1.4%       32    D     Toyota Avensis
    16     1.4%       32    D     Citroen C5
    17     0.6%       14    D     Volvo C70
    18     0.4%        9    D     Renault Laguna
    19     0.3%        7    D     Mazda 6
    20     0.3%        6    D     Volkswagen Cc
    21     0.2%        5    D     Volvo S40
    22     0.2%        5    D     Subaru Legacy
    23     0.1%        3    D     Suzuki Kizashi
    24     0.1%        2    D     Saab 9-3
    25     0.1%        2    D     Lexus IS
    26     0.0%        1    D     Honda Accord
    27     0.0%        1    D     Alfa Romeo 159
[hr][b]     0   100.0%     7133    C     Totaal[/b]
     1    22.0%     1569    C     Renault Megane
     2    13.3%      951    C     Toyota Prius
     3     8.1%      579    C     Opel Astra
     4     6.9%      494    C     Volvo V40
     5     5.9%      420    C     Volkswagen Golf
     6     4.9%      350    C     Ford Focus
     7     4.7%      332    C     BMW 1-serie
     8     4.1%      295    C     Kia Ceed
     9     3.5%      247    C     Nissan Qashqai
    10     3.4%      244    C     Toyota Auris
    11     3.3%      236    C     Opel Ampera
    12     3.1%      220    C     Audi A3
    13     3.1%      219    C     Hyundai i30
    14     2.2%      160    C     Lexus Ct200h
    15     2.1%      147    C     Skoda Octavia
    16     1.3%       96    C     Peugeot 308
    17     1.0%       71    C     Alfa Romeo Giulietta
    18     0.9%       64    C     Volkswagen Jetta
    19     0.8%       57    C     Chevrolet Volt
    20     0.7%       52    C     Citroen C4
    21     0.7%       49    C     Honda Insight
    22     0.5%       38    C     Chevrolet Cruze
    23     0.5%       35    C     Citroen Ds4
    24     0.5%       34    C     Honda Civic
    25     0.5%       33    C     Volkswagen New Beetle
    26     0.4%       32    C     Seat Leon
    27     0.3%       22    C     Mazda 3
    28     0.3%       20    C     Fiat Bravo
    29     0.2%       16    C     Subaru Xv
    30     0.2%       13    C     Nissan Leaf
    31     0.1%        9    C     Volkswagen Scirocco
    32     0.1%        9    C     Mitsubishi Lancer
    33     0.1%        6    C     Volvo C30
    34     0.1%        4    C     Renault Fluence Ze.
    35     0.1%        4    C     Lancia Delta
    36     0.1%        4    C     Hyundai Veloster
    37     0.0%        2    C     Volkswagen Eos
[hr][b]     0   100.0%     6988    B     Totaal[/b]
     1    14.2%      989    B     Peugeot 208
     2    13.6%      952    B     Volkswagen Polo
     3    11.8%      827    B     Toyota Yaris
     4     7.3%      508    B     Opel Corsa
     5     7.1%      494    B     Kia Rio
     6     6.9%      481    B     Ford Fiesta
     7     4.9%      343    B     Seat Ibiza
     8     3.9%      272    B     Fiat Punto
     9     3.3%      234    B     Audi A1
    10     3.2%      222    B     Hyundai i20
    11     2.9%      202    B     Mini Mini
    12     2.8%      195    B     Skoda Fabia
    13     2.7%      188    B     Suzuki Swift
    14     2.1%      150    B     Renault Clio
    15     2.1%      146    B     Nissan Juke
    16     1.9%      134    B     Citroen C3
    17     1.8%      124    B     Nissan Micra
    18     1.7%      118    B     Citroen DS3
    19     1.6%      112    B     Alfa Romeo Mito
    20     0.9%       62    B     Mazda 2
    21     0.9%       60    B     Honda Jazz
    22     0.8%       53    B     Peugeot 207
    23     0.7%       48    B     Mitsubishi Colt
    24     0.4%       31    B     Lancia Ypsilon
    25     0.2%       15    B     Chevrolet Aveo
    26     0.2%       12    B     Dacia Sandero
    27     0.2%       12    B     Dacia Logan
    28     0.1%        4    B     Peugeot 206
[hr][b]     0   100.0%     9279    A     Totaal[/b]
     1    20.3%     1887    A     Volkswagen Up
     2    14.5%     1349    A     Peugeot 107
     3    11.4%     1058    A     Kia Picanto
     4     9.9%      920    A     Citroen C1
     5     7.3%      675    A     Fiat 500
     6     7.2%      665    A     Toyota Aygo
     7     7.1%      658    A     Renault Twingo
     8     4.7%      438    A     Seat Mii
     9     4.6%      429    A     Fiat Panda
    10     4.0%      374    A     Skoda Citigo
    11     2.9%      269    A     Hyundai i10
    12     2.4%      219    A     Nissan Pixo
    13     1.7%      157    A     Suzuki Alto
    14     0.6%       56    A     Opel Agila
    15     0.5%       45    A     Suzuki Splash
    16     0.3%       30    A     Ford Ka
    17     0.3%       28    A     Peugeot Ion
    18     0.2%       19    A     Citroen C-zero
    19     0.0%        2    A     Daihatsu Cuore
    20     0.0%        1    A     Mitsubishi i-MiEV
 
up! zei:
Fiat Panda verkoopt best slecht voor een nieuw model.

Er is niet eens een stijgende lijn zichtbaar door de nieuwe generatie. Maar goed, wie weet trekt het nog bij als de basismotor beschikbaar komt (TwinAir 65). De huidige TwinAir 85 is logischerwijs wat duurder dan bijvoorbeeld een up! die bij 60 pk begint. Dan zijn er natuurlijk ook nog de nieuwe Trekking, 4x4 en Natural Power die binnenkort beschikbaar komen.
 
Even een vraag wat betreft de segmenten:

Hoort de DS5 niet gewoon in het D-segment? Het is gewoon geen MPV en wie een DS5 overweegt shopt eerder voor een 508 dan voor een 5008/3008.

En de Qashqai is juist meer MPV dan hatch of sedan dus die zou volgens mij naar P2 moeten.

De Captiva, Sorento en Santa Fe horen eigenlijk in een segment hoger (T3) qua maat.

De MB G-klasse hoort zeker in T3.
 
Met alle crossovers is het op dit moment best lastig om auto's in te delen. De DS5 heeft het formaat van de Lancia Delta, maar is veel duurder. Beide modellen zitten mijns inziens tussen het C- en D-segment, zoals de Skoda Rapid, Seat Toledo en Honda Insight zich tussen het B- en C-segment bevinden. De Qashqai vind ik een T2'er. Een echte CUV, de grootste opponent voor de Mitsubishi ASX. Gebaseerd op het onderstel van een gewone middenklasser, maar dat geldt ook voor een Sportage, ix35, Tiguan, RAV4 of Outlander. De Suzuki Splash/Opel Agila en eigenlijk ook de Adam, Renault Twingo, Fiat 500, Ford Ka, Lancia Ypsilon, Mitsubishi Mirage en Nissan Micra bevinden zich ook tussen het A- en B-segment qua formaat.
 
Net als de rest van de wereld zijn ook autosegmenten aan ontwikkeling onderhevig. Kijk maar hoe de Golf groeide tussen 1974 en 2012, zelfs de Polo van nu is al groter dan de Golf van toen. Maar de Golf is nog steeds VW's C-segmenter. Terwijl de ene auto in een nieuwe generatie is gegroeid, staat hij nog wel tegenover modellen van de concurrentie van een (of zelfs twee) generatie(s) terug. Toch praat je over hetzelfde segment. Tegelijkertijd is de prijsstelling van het ene model nu eenmaal relatief hoger dan van het andere. Je kunt denk ik het best van de basisprijs uitgaan.

Dus een Delta of DS5 moet je niet op zijn lengte beoordelen, maar op zijn basisprijs en type. D.w.z. dat zolang het geen coupé, cabrio, suv of mpv is, de Delta gewoon een C-segmenter is, en de DS5 een D-segmenter. En zo moet je ook naar de Rapid/Toledo kijken: deze sedans zijn eigenlijk dure varianten van de basis waarop ze zijn ontstaan: een B-segmenter. Voor mijn part een B+. En dan kun je de Ka en 500 etc. een A+ noemen.

Dat er crossovers zijn, betekent niet dat je moet kiezen tussen twee categorieën, maar dat er nieuwe categorieën moeten komen. Toen de eerste mpv's kwamen, kon je dat ook zien als een crossover tussen een busje en een personenauto, maar het is nu toch een categorie.
 
BMdoubleyou zei:
Even een vraag wat betreft de segmenten:

Hoort de DS5 niet gewoon in het D-segment? Het is gewoon geen MPV en wie een DS5 overweegt shopt eerder voor een 508 dan voor een 5008/3008.

En de Qashqai is juist meer MPV dan hatch of sedan dus die zou volgens mij naar P2 moeten.

De Captiva, Sorento en Santa Fe horen eigenlijk in een segment hoger (T3) qua maat.

De MB G-klasse hoort zeker in T3.

Heerlijk die hokjesgeest .

Als voorbeeld die DS 5. Dat is een typische crossover, maar wij willen ze toch weer in een hokje proppen.
Maar formeel is het gewoon een hele dure c segmenter qua onderstel, maatvoering.

En als je kijkt wat de auto eigenlijk is: het is een platgeslagen Picasso/5008, dus ik vind de keuze niet eens zo slecht.
 
up! zei:
Fiat Panda verkoopt best slecht voor een nieuw model.

In Italië (rond de maandwisseling, Rome, Napels, Sorrento) ben ik ook geen nieuwe Panda's tegengekomen. Wel heel veel vorige + oorspronkelijke Panda's (en 500-tjes). Ook geen Up's trouwens. Wel relatief veel A1's wat je ook niet verwacht in het land van de Mito.
 
Ami zei:
BMdoubleyou zei:
Even een vraag wat betreft de segmenten:

Hoort de DS5 niet gewoon in het D-segment? Het is gewoon geen MPV en wie een DS5 overweegt shopt eerder voor een 508 dan voor een 5008/3008.

En de Qashqai is juist meer MPV dan hatch of sedan dus die zou volgens mij naar P2 moeten.

De Captiva, Sorento en Santa Fe horen eigenlijk in een segment hoger (T3) qua maat.

De MB G-klasse hoort zeker in T3.

Heerlijk die hokjesgeest .

Als voorbeeld die DS 5. Dat is een typische crossover, maar wij willen ze toch weer in een hokje proppen.

Maar formeel is het gewoon een hele dure c segmenter qua onderstel, maatvoering.

En als je kijkt wat de auto eigenlijk is: het is een platgeslagen Picasso/5008, dus ik vind de keuze niet eens zo slecht.


't ja, een Audi A8 is een opgerekte Up!
 
De Twizy doet het blijkbaar goed in Europa, er zijn 6500 stuks verkocht. In Duitsland zijn er 1000 stuks verkocht.
Ik ben benieuwd, hoeveel Twizy's zijn er hier in NL over de toonbank gegaan? :)
 
JP2010 zei:
De Twizy doet het blijkbaar goed in Europa, er zijn 6500 stuks verkocht. In Duitsland zijn er 1000 stuks verkocht.
Ik ben benieuwd, hoeveel Twizy's zijn er hier in NL over de toonbank gegaan? :)


Jouw artikel is van Juli - de Twizy Teller staat inmiddels op een dikke 9000.
Maar echt hard loopt het niet, d.w.z. de trend is niet dat de groei toeneemt.
 
meeuw zei:
up! zei:
Fiat Panda verkoopt best slecht voor een nieuw model.

In Italië (rond de maandwisseling, Rome, Napels, Sorrento) ben ik ook geen nieuwe Panda's tegengekomen. Wel heel veel vorige + oorspronkelijke Panda's (en 500-tjes). Ook geen Up's trouwens. Wel relatief veel A1's wat je ook niet verwacht in het land van de Mito.

Ik vind dat je in Italië heel veel "vreemd" land auto's ziet. En met name veel dure en dikke BMW's en Audi's. Maar ook veel Fords bijvoorbeeld.
 
gearhead zei:
meeuw zei:
up! zei:
Fiat Panda verkoopt best slecht voor een nieuw model.

In Italië (rond de maandwisseling, Rome, Napels, Sorrento) ben ik ook geen nieuwe Panda's tegengekomen. Wel heel veel vorige + oorspronkelijke Panda's (en 500-tjes). Ook geen Up's trouwens. Wel relatief veel A1's wat je ook niet verwacht in het land van de Mito.

Ik vind dat je in Italië heel veel "vreemd" land auto's ziet. En met name veel dure en dikke BMW's en Audi's. Maar ook veel Fords bijvoorbeeld.

toch is de Panda de #1 en worden er velen in het wild losgelaten;

Pos Model Sep % Aug 2012 % Pos 2011
1 Fiat Panda 9,216 8.4% 1 88,694 8.1% 1 2
2 Fiat Punto 6,999 6.3% 2 64,839 5.9% 2 1
3 Fiat 500 3,544 3.2% 5 34,306 3.1% 4 4
 
rickm zei:
JP2010 zei:
De Twizy doet het blijkbaar goed in Europa, er zijn 6500 stuks verkocht. In Duitsland zijn er 1000 stuks verkocht.
Ik ben benieuwd, hoeveel Twizy's zijn er hier in NL over de toonbank gegaan? :)


Jouw artikel is van Juli - de Twizy Teller staat inmiddels op een dikke 9000.
Maar echt hard loopt het niet, d.w.z. de trend is niet dat de groei toeneemt.

Thx voor je info! :)
 
Ami zei:
Heerlijk die hokjesgeest .

Als voorbeeld die DS 5. Dat is een typische crossover, maar wij willen ze toch weer in een hokje proppen.
Maar formeel is het gewoon een hele dure c segmenter qua onderstel, maatvoering.

En als je kijkt wat de auto eigenlijk is: het is een platgeslagen Picasso/5008, dus ik vind de keuze niet eens zo slecht.

Hokjesgeest? Als ik ergens geen last van heb :). Voor de statistieken zijn dat soort hokjes nu eenmaal wel handig. Crossovers zijn moeilijk te plaatsen, maar tussen de MPV's hoort de DS5 zeker niet.

De QQ past inderdaad beter in T2 dan P2.
 
[size=x-small]wo 17 okt 2012, 10:46[/size]
[size=medium]Ford B-Max slaat aan[/size]

door Theo Kuijpers
AMSTERDAM - Het lijkt dat de nieuwe Ford B-Max, die nog niet eens bij de dealer staat, in ons land een schot in de roos is. Ford Nederland heeft al 500 orders binnen terwijl de compacte ruimtewagen hier nog niet eens is.

Volgens de importeur zijn alle exemplaren met het gratis First Edition Pack al uitverkocht maar wordt de actie tot eind november verlengd. Het €1440 kostende pakket omvat onder meer Activity City Stop, gedeeltelijk lederen bekleding, verwarmbare stoelen, 17 inch lichtmetalen wielen en parkeersensoren achter. De B-Max Titanium met First Edition Pack is er vanaf €21.650.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/ford/13085556/__Ford_B-Max_slaat_aan__.html
 
Lease Top 15 september 2012
1. Renault Mégane Estate 897
2. Volkswagen Polo 348
3. Peugeot 208 338
4. Toyota Prius Wagon 228
5. Peugeot 107 180
6. Volkswagen up! 176
7. Volvo V40 167
8. Peugeot 508 156
9. Seat Ibiza ST 133
10. Ford Fiesta 129
11. Volkswagen Caddy 126
12. BMW 3-serie 125
13. BMW 1-serie 121
14. Renault Grand Scénic 105
15. Opel Ampera 103

Bron: https://www.aumacon.nl/Files/segment%20leasing%20PC%20ytm%2009-2012.pdf
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Lease Top 15 september 2012
1. Renault Mégane Estate 897
2. Volkswagen Polo 348
3. Peugeot 208 338
4. Toyota Prius Wagon 228
5. Peugeot 107 180
6. Volkswagen up! 176
7. Volvo V40 167
8. Peugeot 508 156
9. Seat Ibiza ST 133
10. Ford Fiesta 129
11. Volkswagen Caddy 126
12. BMW 3-serie 125
13. BMW 1-serie 121
14. Renault Grand Scénic 105
15. Opel Ampera 103

Bron: https://www.aumacon.nl/Files/segment%20leasing%20PC%20ytm%2009-2012.pdf

Een lease 107, wat zou dat p/m kosten?
E 13,79 ??
E 20,35??
 
Wat de Nederlandse miljonairs graag rijden:

miljo-bmw.jpeg


Vooral de score van VW en Renault (Espace?) vallen op, evenals die van Mercedes (had die wel hoger verwacht). En blijkbaar zijn er zelfs miljonairs die een Kia/Hyundai of een Daihatsu rijden o_O

Bron: Van Lanschot via Autoblog
 
11w7hhe.jpg


Bron: https://www.dealersupportnet.nl/Files/merken%20PC%20ytm%2010-2012.pdf

De Volvo V40 doet het goed zo te zien - niet echt verbazingwekkend gezien het mega populaire V40-topic.
 
Grappige nivellering:

De bovenste 4 verkochten vrijwel gelijk.
Mensen namen reeds een voorschot op de uitkomst van de PVDA/VVD coalitie????

Uitstekende maand voor Ford.
Procentueel hele goede maand voor de Franse merken.

Kia verloor effekes momentum.
Wat dat verloor won Ford erbij. ;-)
 
kierke zei:
Lancia Lover zei:
En blijkbaar zijn er zelfs miljonairs die een Kia/Hyundai of een Daihatsu rijden o_O

Bron: Van Lanschot via Autoblog

Die zijn voor de vrouw.

Vergis je niet, let maar eens op wat er vaak achter het stuur zit van een 911, Range Rover of BMW 7. Vaak een vrouw...
 
A110-50 zei:
kierke zei:
Lancia Lover zei:
En blijkbaar zijn er zelfs miljonairs die een Kia/Hyundai of een Daihatsu rijden o_O

Bron: Van Lanschot via Autoblog

Die zijn voor de vrouw.

Vergis je niet, let maar eens op wat er vaak achter het stuur zit van een 911, Range Rover of BMW 7. Vaak een vrouw...

Ja, leuk. 50% van de mensen is vrouw hè? Als je 35% van de bestuurders van dergelijke auto's als vrouw identificeert weegt dat vermoedelijk veel zwaarder dan die 65% man. Zolang er geen statistieken van zijn / ik die niet heb, vermoed ik dat <50% van E-segmentauto's of hoger door een vrouw bestuurd wordt. En waarom? Omdat vrouwen sowieso al minder autorijden dan mannen (en daar ken ik wel statistieken van).
Edit: niet denigrerend bedoeld, ik heb slechts een lichte fascinatie voor statistiek.
 
Een lease 107, wat zou dat p/m kosten?
E 13,79 ??
E 20,35??
Mijn vorige werkgever heeft een hele vloot 107/Aygo/C1. Ik heb 3 jaar in een lease-C1 gereden. Netto bijtelling was €56,- en dan had ik de meest luxe versie, alleen geen ESP :D
 
Het gaat wel bar en bar slecht met Dacia, zeg... Nu zelfs door Lancia ingehaald! o_O Na een veelbelovende start in ons land is het de laatste jaren goed mis: de Duster is in Europa de op één na bestverkochte SUV van Europa als ik me niet vergis, maar speelt in Nederland niets meer klaar. De prijzen van de nieuwe Sandero voorspellen niet veel goeds. De Lodgy is hier relatief duur en dat zal voor de Dokker niet anders zijn.
Wel populair: de leveringen van de Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic zijn in de laatste week van oktober begonnen, dus die gaat de Mégane serieuze partij bieden. Uiteraard doet de Volvo V40 het zeer goed: een vierde positie, net als in Zweden! Ten slotte nadert de Citroën DS5 de Top 50, wat 14% bijtelling al niet kan doen!
 
@clignoteur

Voor mij is een indeling volgens de wielbasis een logischer uitgangspunt.
Immers de wielbasis bepaalt mede de binnenruimte. De lengte van een auto zegt hierover veel minder. (vergelijk een hatchback met een daarvan afgeleide sedan met dezelfde wielbasis)
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Het gaat wel bar en bar slecht met Dacia, zeg... Nu zelfs door Lancia ingehaald! o_O Na een veelbelovende start in ons land is het de laatste jaren goed mis: de Duster is in Europa de op één na bestverkochte SUV van Europa als ik me niet vergis, maar speelt in Nederland niets meer klaar. De prijzen van de nieuwe Sandero voorspellen niet veel goeds. De Lodgy is hier relatief duur en dat zal voor de Dokker niet anders zijn.
Wel populair: de leveringen van de Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic zijn in de laatste week van oktober begonnen, dus die gaat de Mégane serieuze partij bieden. Uiteraard doet de Volvo V40 het zeer goed: een vierde positie, net als in Zweden! Ten slotte nadert de Citroën DS5 de Top 50, wat 14% bijtelling al niet kan doen!

Dacia rijden is niet rendabel meer door hoge CO2 taks. In 2010 gingen de Sandero's met 1000 euro korting voor vanaf 6995 over de toonbank. Nu betaal je zowat het dubbele voor een Sandero. Gelukkig er nu de nieuwe 0,9 tce. Maar ook dan zit je nu aan minimaal 12k (aircootje incl.) dan zit je alweer heel dicht tegen de belastingvrije b segmenters.
 
Modellen Top 50

ford_focus_10_eb_01.jpg

[size=x-small]De Renault Mégane 1.5 dCi ECO2 heeft in de vorm van de Ford Focus 1.6 TDCi ECOnetic, waarvan de leveringen eind oktober begonnen zijn, een geduchte concurrent![/size]

volvo_v40_30.jpg

[size=x-small]Nederland is nog altijd Volvo-land: De Volvo V40 knalt de Top 10 binnen naar #4! En dat zelfs zonder 14% bijtelling. Daarmee stond de V40 zelfs één plek hoger dan in Zweden in dezelfde maand![/size]

citroen_ds5_thp_01.jpg

[size=x-small]Wél dankzij 14% bijtelling: de Citroën DS5 klimt dankzij de 'aangepaste' HYbrid4 naar #56, de hoogste positie tot nu toe![/size]

• Absoluut rampzalige maand met een verlies van 38,4% ten opzichte van oktober 2011. Kijk alleen al naar zogenaamd stabiele factor Volkswagen, dat zonder de up! een verlies van 70,7% te verwerken zou krijgen! Geeft wel aan hoe moeilijk de autobranche het op dit moment heeft en dat het overheidsbeleid averechts werkt. De winstmarge op een up! zal toch aanzienlijk kleiner zijn dan op een Passat of Touran. Bij de overige merken doen de traditionele modellen zonder fiscale voordelen het niet minder dan dramatisch. Daarbij moet worden aangetekend dat zogenaamde premiummerken Audi en BMW/Mini goed stand houden en dat Volvo en Lexus hun verkopen zelfs zagen stijgen, Mercedes-Benz heeft dringend behoefte aan de A-klasse en vernieuwde E-klasse, maar deed het alsnog iets minder slecht dan gemiddeld.
• Ford Focus profiteert van 14% bijtelling op de 1.6 TDCi ECOnetic, waarvan de leveringen eind oktober zijn begonnen. Die kan dus een serieuze bedreiging gaan vormen voor de Mégane. Aangezien 90% van de verkochte Méganes een Estate is, zal ook de Focus Wagon veruit het meest in trek zijn.
• In de schaduw valt tevens op dat de Ford Mondeo het opnieuw beter deed dan in dezelfde maand vorig jaar, ook het jaarsaldo is namelijk positief. Een onderbelicht succesje, want de Mondeo die in zijn nadagen zou verkeren, blijkt in zijn huidige vorm nog tot 2014 mee te moeten.
• Peugeot 508, Citroën DS5 en Peugeot 3008 profiteren van de HYbrid4 met 14% bijtelling.
• Citroën C4 Aircross is FLOP met hoofdletters: waarschijnlijk te duur. Nieuwe binnenkomer is de Opel Mokka, waarvan 89 exemplaren bij de dealers werden afgeleverd. Ik gok dat dit model wél goede verkoopcijfers zal gaan noteren.

1. Renault Mégane 1.700
2. Ford Focus 1.609
3. Volkswagen up! 1.168
4. Volvo V40 1.080
5. Peugeot 208 979
6. Citroën C1 913
7. Peugeot 107 830
8. Ford Fiesta 757
9. Volkswagen Polo 630
10. Toyota Aygo 590
11. Peugeot 508 571
12. Kia Picanto 527
13. Toyota Prius+ 469
14. Volkswagen Golf 454
15. Toyota Yaris 425
16. Fiat Panda 375
17. BMW 3-serie 361
18. Opel Astra 360
19. Renault Twingo 342
20. Toyota Prius 338
21. Opel Corsa 330
22. Seat Ibiza 286
23. Fiat 500 284
24. Skoda Citigo 278
25. Citroën C3 276
26. Seat Mii 267
27. Citroën DS3 262
28. Audi A3 261
29. Hyundai i30 244
30. Renault Clio 243
31. Opel Ampera 241
32. BMW 1-serie 234
33. Kia cee'd 232
34. Audi A4 231
35. BMW 5-serie 229
36. Suzuki Alto 209
37. Fiat Punto 204
38. Skoda Fabia 204
39. Kia Rio 195
40. Renault Scénic 189
41. Volvo S60/V60 183
42. Ford C-MAX 178
43. Ford Mondeo 174
44. Mini Mini 172
45. Alfa Romeo MiTo 171
46. Volvo V70/XC70 170
47. Opel Insignia 161
48. Audi A1 160
49. Audi A6 159
50. Lexus CT 153

Bron: https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2012-q4/20121102-autoverkopen-oktober-dalen-met-38-procent.aspx
 
We hebben in NL een verkoop top 15.
Vanaf 15 gaat het zéér snel bergafwaarts.

Vele mainstream modellen halen niet eens de 250, 300 units per maand.

Netjes dat de Megane het al zo lang volhoudt.
O.m. Kia en VW draaiden inderdaad een matige maand.
Door de matige maand v/d Polo is de Megane YTD dichtbij gekomen.
Nog ca 500 stuks verschil, en dan staat de Megane boven de Polo.
 
rickm zei:
Nog ca 500 stuks verschil, en dan staat de Megane boven de Polo.

Viel mij ook op. Ik hoop dat het Renault lukt, maar zal wel moeilijk worden, aangezien het aandeel leaseauto's in het totaal van de Megane groter zal zijn dan bij de Polo (althans, dat denk ik). De 508 is overigens inmiddels weer de Passat gepasseerd. De Golf/Astra hebben het moeilijk. Verwacht dat VW volgend jaar met de Golf wel weer zal gaan scoren (komt als het goed is ook met 14 %, toch?) en zolang Opel dat niet bij de Astra voor elkaar krijgt, zal 'ie het alleen maar moeilijker gaan krijgen in NL.

Opmerkelijke cijfers van de V40 trouwens, al is het niet zo heel onverwacht, aangezien Volvo's het hier altijd wel goed doen.
 
Ami zei:
dan zit je alweer heel dicht tegen de belastingvrije b segmenters.

Ach, dat duurt nog maar een jaartje.

De Golf zal het lastig hebben doordat er een nieuwe staat te trappelen achter de coulissen.


Daewoo-Chevrolet zei:
• Citroën C4 Aircross is FLOP met hoofdletters: waarschijnlijk te duur.

Zal het wellicht iets te maken hebben met het feit dat Citroën qua ruimtemodellen meer keuze kent dan een merk als Mitsubishi? Daar draait het eigenlijk alleen om de ASX momenteel.
Verschil in prijs is volgens mij zo'n 3 mille. De C4 heeft dan wel volgens mij een betere standaarduitrusting.
 
Davidoff zei:
Ami zei:
dan zit je alweer heel dicht tegen de belastingvrije b segmenters.

Ach, dat duurt nog maar een jaartje.

De Golf zal het lastig hebben doordat er een nieuwe staat te trappelen achter de coulissen.


Daewoo-Chevrolet zei:
• Citroën C4 Aircross is FLOP met hoofdletters: waarschijnlijk te duur.

Zal het wellicht iets te maken hebben met het feit dat Citroën qua ruimtemodellen meer keuze kent dan een merk als Mitsubishi? Daar draait het eigenlijk alleen om de ASX momenteel.
Verschil in prijs is volgens mij zo'n 3 mille. De C4 heeft dan wel volgens mij een betere standaarduitrusting.


De Aircross en 4008 - veruit de mooiste van de 3 - verkoopt zelfs in 'moederland' Frankrijk en in Spanje niet bijzonder.
Er is ook maar weinig reclame voor.
Het lijkt wel of PSA van beiden lage varwachtingen heeft (idem 4007, en daarom maar een bescheiden verkoopdoelstelling bij de Mits fabriek opgaf.
 
14 procent bijtelling is toch magisch hier in nederland.

Ik wil niet weten wat de staat hierdoor al is misgelopen door zuinige auto's MRB vrij te maken en minder bijtelling te tellen.
Knap dat de megane het zolang uithoudt aan de top hier in NL.
Ik zou de verkoopcijfers van de Megane wel eens willen zien zonder de 14% bijtelling auto's.
Nu maar hopen dat alle fabrikanten overeind blijven tijdens de crisis.

groeten, wesley
 
rickm zei:
We hebben in NL een verkoop top 15.
Vanaf 15 gaat het zéér snel bergafwaarts.

Toch is de verdeling heel normaal volgens het Pareto-principe: 80% van de verkopen (in oktober 21.450 stuks van het totaal van 26.829) worden geregistreerd op 20% van de modellen (zijnde 53 stuks van de 266) waarvan er minstens 1 is geregistreerd. Dat is dus niet een top-15 maar ongeveer een top-50.
 
Toch zijn er van de Up! in oktober al zo'n 700 minder verkocht dan in september dit jaar (volgens autoweek.nl/verkopen).
 
Mokka in T2, Aventador in H.
Code:
[hr][b]     0   100.0%       91    V     Totaal[/b]
     1    26.4%       24    V     Mercedes-Benz Sprinter
     2    19.8%       18    V     Volkswagen Transporter
     3     9.9%        9    V     Opel Vivaro
     4     8.8%        8    V     Volkswagen Crafter
     5     7.7%        7    V     Mercedes-Benz Vito
     6     6.6%        6    V     Ford Transit
     7     5.5%        5    V     Peugeot Boxer
     8     4.4%        4    V     Citroen Jumper
     9     2.2%        2    V     Renault Trafic
    10     2.2%        2    V     Nissan Nv200
    11     2.2%        2    V     Fiat Ducato
    12     1.1%        1    V     Volkswagen Multivan
    13     1.1%        1    V     Renault Master
    14     1.1%        1    V     Peugeot Expert
    15     1.1%        1    V     Fiat Scudo
[hr][b]     0   100.0%      111   T3     Totaal[/b]
     1    18.0%       20   T3     BMW X5
     2    16.2%       18   T3     Porsche Cayenne
     3    16.2%       18   T3     Mercedes-Benz M-klasse
     4    10.8%       12   T3     Volvo XC90
     5     9.9%       11   T3     BMW X6
     6     6.3%        7   T3     Lexus RX
     7     5.4%        6   T3     Audi Q7
     8     3.6%        4   T3     Volkswagen Touareg
     9     3.6%        4   T3     Land Rover Range Rover
    10     3.6%        4   T3     Land Rover Discovery
    11     1.8%        2   T3     Nissan Murano
    12     1.8%        2   T3     Mercedes-Benz R-klasse
    13     1.8%        2   T3     Jeep Grand Cherokee
    14     0.9%        1   T3     Toyota Land Cruiser
[hr][b]     0   100.0%      855   T2     Totaal[/b]
     1    16.5%      141   T2     Kia Sportage
     2     9.1%       78   T2     Volvo XC60
     3     8.1%       69   T2     Hyundai ix35
     4     8.0%       68   T2     Mitsubishi Outlander
     5     7.6%       65   T2     Audi Q3
     6     6.7%       57   T2     Volkswagen Tiguan
     7     6.2%       53   T2     Mitsubishi ASX
     8     6.2%       53   T2     BMW X3
     9     5.4%       46   T2     Audi Q5
    10     5.0%       43   T2     Land Rover Evoque
    11     3.5%       30   T2     BMW X1
    12     3.3%       28   T2     Honda CR-V
    13     3.0%       26   T2     Mazda Cx-5
    14     2.2%       19   T2     Toyota RAV4
    15     2.2%       19   T2     Hyundai Santa Fe
    16     2.0%       17   T2     Mercedes-Benz GLK
    17     1.2%       10   T2     Citroen C4 Aircross
    18     0.9%        8   T2     Jeep Compass
    19     0.8%        7   T2     Subaru Forester
    20     0.8%        7   T2     Chevrolet Captiva
    21     0.4%        3   T2     Land Rover Freelander
    22     0.2%        2   T2     SsangYong Korando
    23     0.2%        2   T2     Opel Antara
    24     0.1%        1   T2     Suzuki Vitara
    25     0.1%        1   T2     Kia Sorento
    26     0.1%        1   T2     Jeep Wrangler
    27     0.1%        1   T2     Ford Kuga
[hr][b]     0   100.0%      153   T1     Totaal[/b]
     1    58.2%       89   T1     Opel Mokka
     2    14.4%       22   T1     Suzuki SX4
     3    14.4%       22   T1     Skoda Yeti
     4     7.2%       11   T1     Dacia Duster
     5     4.6%        7   T1     Fiat Sedici
     6     0.7%        1   T1     Suzuki Jimny
     7     0.7%        1   T1     Mini Countryman
[hr][b]     0   100.0%      135   P3     Totaal[/b]
     1    29.6%       40   P3     Ford S-MAX
     2    25.2%       34   P3     Volkswagen Sharan
     3    19.3%       26   P3     Ford Galaxy
     4    11.1%       15   P3     Renault Espace
     5     9.6%       13   P3     Seat Alhambra
     6     3.0%        4   P3     Lancia Voyager
     7     0.7%        1   P3     Peugeot 807
     8     0.7%        1   P3     Dodge Grand Caravan
     9     0.7%        1   P3     Citroen C8
[hr][b]     0   100.0%     1250   P2     Totaal[/b]
     1    18.2%      228   P2     Renault Scenic
     2    11.4%      142   P2     Mercedes-Benz B-klasse
     3    10.8%      135   P2     Citroen Ds5
     4    10.2%      127   P2     Ford C-MAX
     5     9.4%      118   P2     Peugeot 3008
     6     6.6%       83   P2     Opel Zafira
     7     6.2%       77   P2     Volkswagen Touran
     8     5.6%       70   P2     Seat Altea
     9     5.1%       64   P2     Peugeot 5008
    10     5.0%       62   P2     Citroen C4 Picasso
    11     4.1%       51   P2     Volkswagen Golf Plus
    12     4.1%       51   P2     Ford Grand C-max
    13     1.3%       16   P2     Toyota Verso
    14     1.2%       15   P2     Dacia Lodgy
    15     0.7%        9   P2     Mazda 5
    16     0.2%        2   P2     Chevrolet Orlando
[hr][b]     0   100.0%      518   P1     Totaal[/b]
     1    27.4%      142   P1     Opel Meriva
     2    17.8%       92   P1     Kia Venga
     3    12.9%       67   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     4    12.9%       67   P1     Hyundai ix20
     5     7.1%       37   P1     Toyota Verso S
     6     5.4%       28   P1     Citroen C3 Picasso
     7     4.6%       24   P1     Renault Modus
     8     4.6%       24   P1     Ford B-max
     9     4.4%       23   P1     Nissan Note
    10     1.7%        9   P1     Subaru Trezia
    11     0.6%        3   P1     Skoda Roomster
    12     0.4%        2   P1     Kia Soul
[hr][b]     0   100.0%       65    L     Totaal[/b]
     1    38.5%       25    L     Volkswagen Caddy
     2    16.9%       11    L     Peugeot Partner
     3     9.2%        6    L     Fiat Doblo
     4     7.7%        5    L     Renault Kangoo
     5     7.7%        5    L     Citroen Berlingo
     6     4.6%        3    L     Peugeot Bipper
     7     4.6%        3    L     Opel Combo
     8     4.6%        3    L     Fiat Fiorino
     9     3.1%        2    L     Fiat Qubo
    10     3.1%        2    L     Citroen Nemo
[hr][b]     0   100.0%       29    K     Totaal[/b]
     1    75.9%       22    K     Smart Fortwo
     2    20.7%        6    K     Toyota iQ
     3     3.4%        1    K     Aston Martin Cygnet
[hr][b]     0   100.0%        2    I     Totaal[/b]
     1   100.0%        2    I     Bentley Continental
[hr][b]     0   100.0%       14    H     Totaal[/b]
     1    64.3%        9    H     Porsche 911
     2    21.4%        3    H     Mercedes-Benz SL
     3     7.1%        1    H     Lamborghini Aventador
     4     7.1%        1    H     Ferrari California
[hr][b]     0   100.0%       30    G     Totaal[/b]
     1    30.0%        9    G     Peugeot RCZ
     2    23.3%        7    G     Honda CR-Z
     3    16.7%        5    G     BMW Z4
     4    10.0%        3    G     Toyota Gt86
     5     6.7%        2    G     Tesla Roadster
     6     6.7%        2    G     Subaru Brz
     7     3.3%        1    G     Mercedes-Benz SLK
     8     3.3%        1    G     Audi TT
[hr][b]     0   100.0%       20    F     Totaal[/b]
     1    60.0%       12    F     BMW 7-serie
     2    20.0%        4    F     Mercedes-Benz S-klasse
     3    10.0%        2    F     Jaguar XJ
     4    10.0%        2    F     Audi A8
[hr][b]     0   100.0%      679    E     Totaal[/b]
     1    33.9%      230    E     BMW 5-serie
     2    24.9%      169    E     Volvo V70
     3    22.8%      155    E     Audi A6
     4     8.8%       60    E     Mercedes-Benz E-klasse
     5     2.1%       14    E     BMW 6-serie
     6     1.8%       12    E     Volvo S80
     7     1.6%       11    E     Mercedes-Benz CLS
     8     1.0%        7    E     Audi A7
     9     0.9%        6    E     Jaguar XF
    10     0.7%        5    E     Lancia Thema
    11     0.6%        4    E     Fisker Karma
    12     0.4%        3    E     Porsche Panamera
    13     0.1%        1    E     Lexus GS
    14     0.1%        1    E     Infiniti M
    15     0.1%        1    E     Citroen C6
[hr][b]     0   100.0%     2584    D     Totaal[/b]
     1    22.1%      571    D     Peugeot 508
     2    14.0%      362    D     BMW 3-serie
     3     9.2%      239    D     Volkswagen Passat
     4     9.0%      233    D     Audi A4
     5     6.7%      174    D     Ford Mondeo
     6     6.2%      161    D     Opel Insignia
     7     5.0%      130    D     Skoda Superb
     8     3.8%       98    D     Volvo S60
     9     3.6%       94    D     Audi A5
    10     3.6%       92    D     Hyundai I40
    11     3.3%       85    D     Volvo V60
    12     3.3%       84    D     Mazda 6
    13     3.1%       80    D     Mercedes-Benz C-klasse
    14     1.8%       47    D     Citroen C5
    15     1.3%       33    D     Toyota Avensis
    16     0.9%       23    D     Volkswagen Cc
    17     0.9%       22    D     Volvo V50
    18     0.6%       15    D     Kia Optima
    19     0.5%       14    D     Renault Laguna
    20     0.3%        7    D     Subaru Legacy
    21     0.3%        7    D     Seat Exeo
    22     0.2%        4    D     Volvo C70
    23     0.1%        3    D     Volvo S40
    24     0.1%        3    D     Honda Accord
    25     0.0%        1    D     Suzuki Kizashi
    26     0.0%        1    D     Lexus IS
    27     0.0%        1    D     Alfa Romeo 159
[hr][b]     0   100.0%     8342    C     Totaal[/b]
     1    20.2%     1684    C     Renault Megane
     2    19.2%     1604    C     Ford Focus
     3    13.2%     1103    C     Volvo V40
     4     9.6%      803    C     Toyota Prius
     5     5.5%      458    C     Volkswagen Golf
     6     4.3%      359    C     Opel Astra
     7     3.1%      261    C     Audi A3
     8     3.0%      250    C     Hyundai i30
     9     2.9%      240    C     Opel Ampera
    10     2.8%      231    C     BMW 1-serie
    11     2.8%      230    C     Kia Ceed
    12     1.8%      152    C     Lexus Ct200h
    13     1.7%      145    C     Skoda Octavia
    14     1.6%      134    C     Peugeot 308
    15     1.5%      124    C     Toyota Auris
    16     1.2%      100    C     Nissan Qashqai
    17     0.9%       76    C     Nissan Leaf
    18     0.9%       72    C     Alfa Romeo Giulietta
    19     0.6%       53    C     Volkswagen Jetta
    20     0.6%       47    C     Seat Leon
    21     0.5%       40    C     Citroen Ds4
    22     0.3%       29    C     Chevrolet Volt
    23     0.3%       27    C     Chevrolet Cruze
    24     0.3%       26    C     Honda Insight
    25     0.3%       25    C     Citroen C4
    26     0.2%       13    C     Volkswagen New Beetle
    27     0.2%       13    C     Subaru Xv
    28     0.2%       13    C     Honda Civic
    29     0.1%        7    C     Lancia Delta
    30     0.1%        6    C     Volvo C30
    31     0.1%        6    C     Mazda 3
    32     0.0%        4    C     Volkswagen Scirocco
    33     0.0%        2    C     Volkswagen Eos
    34     0.0%        2    C     Mitsubishi Lancer
    35     0.0%        2    C     Fiat Bravo
    36     0.0%        1    C     Renault Fluence Ze.
[hr][b]     0   100.0%     5906    B     Totaal[/b]
     1    16.5%      973    B     Peugeot 208
     2    12.6%      747    B     Ford Fiesta
     3    10.5%      621    B     Volkswagen Polo
     4     7.2%      426    B     Toyota Yaris
     5     5.6%      329    B     Opel Corsa
     6     4.8%      285    B     Seat Ibiza
     7     4.6%      274    B     Citroen C3
     8     4.4%      262    B     Citroen DS3
     9     4.3%      252    B     Mini Mini
    10     4.1%      242    B     Renault Clio
    11     3.5%      204    B     Skoda Fabia
    12     3.4%      199    B     Fiat Punto
    13     3.3%      194    B     Kia Rio
    14     2.9%      170    B     Alfa Romeo Mito
    15     2.7%      162    B     Audi A1
    16     2.6%      151    B     Suzuki Swift
    17     1.9%      114    B     Hyundai i20
    18     1.0%       61    B     Nissan Juke
    19     0.8%       50    B     Nissan Micra
    20     0.6%       38    B     Lancia Ypsilon
    21     0.6%       37    B     Mazda 2
    22     0.5%       30    B     Peugeot 207
    23     0.5%       27    B     Mitsubishi Colt
    24     0.4%       21    B     Honda Jazz
    25     0.3%       18    B     Dacia Sandero
    26     0.2%       11    B     Chevrolet Aveo
    27     0.1%        3    B     Peugeot 206
    28     0.1%        3    B     Dacia Logan
    29     0.0%        2    B     Mini Clubman
[hr][b]     0   100.0%     5998    A     Totaal[/b]
     1    19.4%     1163    A     Volkswagen Up
     2    14.8%      885    A     Citroen C1
     3    13.6%      815    A     Peugeot 107
     4     9.8%      590    A     Toyota Aygo
     5     8.7%      524    A     Kia Picanto
     6     6.2%      369    A     Fiat Panda
     7     5.6%      337    A     Renault Twingo
     8     4.6%      278    A     Skoda Citigo
     9     4.4%      266    A     Seat Mii
    10     4.4%      261    A     Fiat 500
    11     3.5%      209    A     Suzuki Alto
    12     1.7%      104    A     Hyundai i10
    13     1.0%       58    A     Ford Ka
    14     0.8%       49    A     Suzuki Splash
    15     0.6%       35    A     Opel Agila
    16     0.3%       20    A     Peugeot Ion
    17     0.3%       16    A     Nissan Pixo
    18     0.2%       13    A     Citroen C-zero
    19     0.1%        5    A     Chevrolet Spark
    20     0.0%        1    A     Daihatsu Cuore
 
Ik ben wel benieuwd waarom Neerlands lieveling, VW, buiten de Up!, zo begint weg te zakken..
 
Dacia lodgy valt me zwaar tegen net als de mazda cx5

t grappig dat de de aygo c1 107 die al sinds 2005 op de markt is beter verkopen dan de vag 3ling:)
 
Jazzzo zei:
grappig dat de de aygo c1 107 die al sinds 2005 op de markt is beter verkopen dan de vag 3ling:)

Ik denk dat dat komt door de grappige prijzen van aygo c1 en 107. Voor iets meer dan 6.000 euro kun je al zo'n auto kopen, er zijn tal van dergelijke acties (geweest).
 
Davidoff zei:
Ik ben wel benieuwd waarom Neerlands lieveling, VW, buiten de Up!, zo begint weg te zakken..
De levering van de Golf VII moet nog goed op gang komen en van de Passat moeten ze nog die lage-bijtelling-voorraad wegwerken. Gok ik. Van de Polo weet ik het ook even niet.
 
Terug
Bovenaan