De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

meeuw zei:
Dacht eerder aan Fiat + de Fransen. Wij zijn er allen mee gediend dat die fabrikanten overleven.

Beetje sneu voor de Zweden... Komt onze reddingsactie toch te laat.

saab_95_aero_2.jpg


Als ik zie hoe een Kia zaadje stationcar eruitziet en wat 'ie kost en dat vergelijk met een Golfje Variant, denk ik toch dat ik heel hard naar de Kia-showroom zou rennen. Die wordt trouwens net als het upje door Slowaakse arbeiders in elkaar gezet.
 
Daewoo-Chevrolet zei:
meeuw zei:
Wordt tijd dat wij ook wat meer andere Europese merken kopen (anders moeten wij de siëstalanden toch financieel ondersteunen).

Laten we in Nederland geen VW's en Audi's meer kopen, want Volkswagen heeft Nederland niet nodig. Laten we massaal overstappen op Opel. Op naar 500.000 Opel's in 2013 in NL!

Hehehe ik heb een jaartje me steentje bijgedragen in een Corsa, eind september tuf ik in een Megane Coupe :) Trouwens,voor volgende maand verwacht ik een hoger marktaandeel voor de Megane dan de 5% van deze maand. Die gaat, ongehinderd door de bijtellingsregels, vlammen tot het einde van dit jaar.
 
E Dodge Charger
P2 Dacia Lodgy
G Tesla Roadster
G Subaru Brz
G Toyota Gt86
C Volvo V40

Code:
[hr][b]     0   100.0%      386    V     Totaal[/b]
     1    32.4%      125    V     Volkswagen Transporter
     2    25.6%       99    V     Mercedes-Benz Sprinter
     3     9.3%       36    V     Opel Vivaro
     4     9.1%       35    V     Ford Transit
     5     6.7%       26    V     Volkswagen Crafter
     6     5.2%       20    V     Nissan Nv200
     7     3.9%       15    V     Renault Trafic
     8     2.8%       11    V     Mercedes-Benz Vito
     9     1.6%        6    V     Mercedes-Benz Viano
    10     1.0%        4    V     Citroen Jumper
    11     0.5%        2    V     Peugeot Boxer
    12     0.5%        2    V     Fiat Scudo
    13     0.5%        2    V     Fiat Ducato
    14     0.3%        1    V     Volkswagen Caravelle
    15     0.3%        1    V     Renault Master
    16     0.3%        1    V     Citroen Jumpy
[hr][b]     0   100.0%      175   T3     Totaal[/b]
     1    24.6%       43   T3     Mercedes-Benz M-klasse
     2    20.6%       36   T3     Lexus RX
     3    20.0%       35   T3     BMW X5
     4     9.7%       17   T3     Porsche Cayenne
     5     8.6%       15   T3     Volvo XC90
     6     4.0%        7   T3     Land Rover Range Rover
     7     3.4%        6   T3     Audi Q7
     8     2.3%        4   T3     Volkswagen Touareg
     9     2.3%        4   T3     BMW X6
    10     1.7%        3   T3     Land Rover Discovery
    11     1.7%        3   T3     Jeep Grand Cherokee
    12     0.6%        1   T3     Toyota Land Cruiser
    13     0.6%        1   T3     Infiniti FX
[hr][b]     0   100.0%     3077   T2     Totaal[/b]
     1    31.0%      954   T2     Mazda Cx-5
     2    10.5%      323   T2     Kia Sportage
     3    10.4%      321   T2     Hyundai ix35
     4     7.3%      226   T2     Volkswagen Tiguan
     5     5.1%      157   T2     BMW X3
     6     5.1%      156   T2     Mitsubishi ASX
     7     5.0%      153   T2     Audi Q3
     8     4.9%      152   T2     Volvo XC60
     9     4.0%      123   T2     BMW X1
    10     3.0%       91   T2     Land Rover Evoque
    11     2.6%       80   T2     Citroen C4 Aircross
    12     2.5%       77   T2     Mitsubishi Outlander
    13     1.7%       53   T2     Audi Q5
    14     1.7%       51   T2     Toyota RAV4
    15     1.6%       50   T2     Mercedes-Benz GLK
    16     1.0%       32   T2     Jeep Compass
    17     0.6%       18   T2     Subaru Forester
    18     0.6%       17   T2     Land Rover Freelander
    19     0.4%       11   T2     Kia Sorento
    20     0.2%        6   T2     Opel Antara
    21     0.2%        6   T2     Ford Kuga
    22     0.2%        5   T2     Hyundai Santa Fe
    23     0.2%        5   T2     Honda CR-V
    24     0.1%        4   T2     SsangYong Korando
    25     0.1%        2   T2     Chevrolet Captiva
    26     0.0%        1   T2     Peugeot 4007
    27     0.0%        1   T2     Nissan X-Trail
    28     0.0%        1   T2     Nissan Pathfinder
    29     0.0%        1   T2     Citroen C-crosser
[hr][b]     0   100.0%      318   T1     Totaal[/b]
     1    28.9%       92   T1     Dacia Duster
     2    26.4%       84   T1     Suzuki SX4
     3    26.1%       83   T1     Skoda Yeti
     4    10.7%       34   T1     Fiat Sedici
     5     4.4%       14   T1     Mini Countryman
     6     2.2%        7   T1     Suzuki Jimny
     7     1.3%        4   T1     Daihatsu Terios
[hr][b]     0   100.0%      297   P3     Totaal[/b]
     1    39.1%      116   P3     Ford S-MAX
     2    23.6%       70   P3     Volkswagen Sharan
     3    17.8%       53   P3     Ford Galaxy
     4     9.8%       29   P3     Seat Alhambra
     5     5.1%       15   P3     Renault Espace
     6     2.7%        8   P3     Lancia Voyager
     7     1.3%        4   P3     Peugeot 807
     8     0.3%        1   P3     Dodge Grand Caravan
     9     0.3%        1   P3     Citroen C8
[hr][b]     0   100.0%     4030   P2     Totaal[/b]
     1    27.2%     1095   P2     Mercedes-Benz B-klasse
     2    12.6%      508   P2     Volkswagen Touran
     3    12.3%      497   P2     Opel Zafira
     4     8.4%      337   P2     Renault Scenic
     5     6.3%      253   P2     Ford C-MAX
     6     5.7%      230   P2     Seat Altea
     7     5.7%      229   P2     Peugeot 5008
     8     4.5%      183   P2     Volkswagen Golf Plus
     9     4.3%      174   P2     Citroen C4 Picasso
    10     3.5%      143   P2     Peugeot 3008
    11     2.5%      102   P2     Citroen Ds5
    12     2.2%       89   P2     Ford Grand C-max
    13     2.1%       83   P2     Toyota Verso
    14     1.7%       69   P2     Chevrolet Orlando
    15     0.8%       34   P2     Mazda 5
    16     0.1%        4   P2     Dacia Lodgy
[hr][b]     0   100.0%     1643   P1     Totaal[/b]
     1    25.4%      417   P1     Hyundai ix20
     2    23.3%      382   P1     Opel Meriva
     3    12.2%      201   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     4     8.3%      137   P1     Toyota Verso S
     5     8.0%      132   P1     Kia Venga
     6     7.9%      130   P1     Nissan Note
     7     5.3%       87   P1     Citroen C3 Picasso
     8     3.8%       63   P1     Renault Modus
     9     1.5%       25   P1     Subaru Trezia
    10     1.5%       25   P1     Kia Soul
    11     1.1%       18   P1     Skoda Roomster
    12     0.7%       11   P1     Lancia Musa
    13     0.5%        9   P1     Ford Fusion
    14     0.4%        6   P1     Toyota Urban Cruiser
[hr][b]     0   100.0%      189    L     Totaal[/b]
     1    39.2%       74    L     Volkswagen Caddy
     2    15.3%       29    L     Fiat Doblo
     3    13.8%       26    L     Peugeot Partner
     4    10.1%       19    L     Renault Kangoo
     5     7.4%       14    L     Citroen Berlingo
     6     5.8%       11    L     Fiat Fiorino
     7     3.2%        6    L     Opel Combo
     8     2.6%        5    L     Peugeot Bipper
     9     2.6%        5    L     Fiat Qubo
[hr][b]     0   100.0%       68    K     Totaal[/b]
     1    92.6%       63    K     Smart Fortwo
     2     7.4%        5    K     Toyota iQ
[hr][b]     0   100.0%        1    I     Totaal[/b]
     1   100.0%        1    I     Bentley Continental
[hr][b]     0   100.0%       20    H     Totaal[/b]
     1    65.0%       13    H     Porsche 911
     2    25.0%        5    H     Mercedes-Benz SL
     3    10.0%        2    H     Ferrari California
[hr][b]     0   100.0%      143    G     Totaal[/b]
     1    20.3%       29    G     Toyota Gt86
     2    19.6%       28    G     BMW Z4
     3    15.4%       22    G     Peugeot RCZ
     4     7.7%       11    G     Porsche Boxster
     5     7.7%       11    G     Honda CR-Z
     6     7.0%       10    G     Mercedes-Benz SLK
     7     4.9%        7    G     Subaru Brz
     8     4.9%        7    G     Mazda MX-5
     9     4.9%        7    G     Audi TT
    10     4.2%        6    G     Tesla Roadster
    11     2.8%        4    G     Renault Wind
    12     0.7%        1    G     Chevrolet Camaro
[hr][b]     0   100.0%       28    F     Totaal[/b]
     1    42.9%       12    F     BMW 7-serie
     2    32.1%        9    F     Audi A8
     3    14.3%        4    F     Jaguar XJ
     4    10.7%        3    F     Mercedes-Benz S-klasse
[hr][b]     0   100.0%     1390    E     Totaal[/b]
     1    31.9%      443    E     BMW 5-serie
     2    25.1%      349    E     Volvo V70
     3    20.8%      289    E     Audi A6
     4     9.1%      126    E     Mercedes-Benz E-klasse
     5     3.7%       51    E     Lexus GS
     6     1.8%       25    E     Volvo S80
     7     1.7%       24    E     Jaguar XF
     8     1.6%       22    E     Audi A7
     9     1.3%       18    E     BMW 6-serie
    10     1.2%       17    E     Porsche Panamera
    11     0.8%       11    E     Fisker Karma
    12     0.6%        9    E     Mercedes-Benz CLS
    13     0.3%        4    E     Lancia Thema
    14     0.1%        1    E     Saab 9-5
    15     0.1%        1    E     Dodge Charger
[hr][b]     0   100.0%    13570    D     Totaal[/b]
     1    26.0%     3534    D     Volkswagen Passat
     2    15.1%     2051    D     BMW 3-serie
     3    10.4%     1416    D     Audi A4
     4     9.4%     1279    D     Peugeot 508
     5     6.7%      905    D     Opel Insignia
     6     6.1%      834    D     Audi A5
     7     5.4%      734    D     Volvo V60
     8     4.3%      581    D     Mercedes-Benz C-klasse
     9     3.9%      525    D     Hyundai I40
    10     2.7%      371    D     Ford Mondeo
    11     2.6%      350    D     Skoda Superb
    12     1.9%      261    D     Volvo V50
    13     1.3%      177    D     Volvo S60
    14     1.0%      134    D     Mazda 6
    15     0.8%      115    D     Citroen C5
    16     0.7%       92    D     Toyota Avensis
    17     0.6%       76    D     Renault Laguna
    18     0.2%       33    D     Volkswagen Cc
    19     0.2%       31    D     Volvo C70
    20     0.1%       16    D     Kia Optima
    21     0.1%       15    D     Honda Accord
    22     0.1%       11    D     Subaru Legacy
    23     0.1%       10    D     Volvo S40
    24     0.1%        8    D     Seat Exeo
    25     0.0%        5    D     Alfa Romeo 159
    26     0.0%        3    D     Saab 9-3
    27     0.0%        3    D     Lexus IS
[hr][b]     0   100.0%    15272    C     Totaal[/b]
     1    25.0%     3822    C     Renault Megane
     2    11.5%     1752    C     Ford Focus
     3    10.1%     1540    C     Opel Astra
     4     8.0%     1216    C     Volkswagen Golf
     5     7.4%     1131    C     Volvo C30
     6     4.6%      704    C     Nissan Qashqai
     7     4.4%      666    C     BMW 1-serie
     8     4.3%      664    C     Skoda Octavia
     9     3.0%      456    C     Audi A3
    10     3.0%      453    C     Hyundai i30
    11     2.5%      382    C     Toyota Auris
    12     1.9%      292    C     Toyota Prius
    13     1.9%      292    C     Opel Ampera
    14     1.7%      256    C     Kia Ceed
    15     1.5%      228    C     Lexus Ct200h
    16     1.2%      183    C     Citroen C4
    17     1.2%      181    C     Peugeot 308
    18     1.1%      174    C     Alfa Romeo Giulietta
    19     0.9%      130    C     Volkswagen Jetta
    20     0.7%      111    C     Seat Leon
    21     0.7%      108    C     Volkswagen New Beetle
    22     0.6%       97    C     Honda Civic
    23     0.4%       58    C     Volvo V40
    24     0.4%       55    C     Citroen Ds4
    25     0.4%       54    C     Honda Insight
    26     0.3%       53    C     Subaru Xv
    27     0.2%       36    C     Mazda 3
    28     0.2%       29    C     Volkswagen Scirocco
    29     0.2%       26    C     Nissan Leaf
    30     0.2%       25    C     Mitsubishi Lancer
    31     0.2%       25    C     Chevrolet Volt
    32     0.1%       18    C     Fiat Bravo
    33     0.1%       14    C     Chevrolet Cruze
    34     0.1%       12    C     Volkswagen Eos
    35     0.1%       12    C     Lancia Delta
    36     0.1%       10    C     Hyundai Veloster
    37     0.0%        7    C     Renault Fluence Ze.
[hr][b]     0   100.0%    18912    B     Totaal[/b]
     1    12.8%     2426    B     Volkswagen Polo
     2     9.2%     1731    B     Opel Corsa
     3     7.9%     1493    B     Peugeot 208
     4     6.8%     1281    B     Toyota Yaris
     5     6.5%     1232    B     Chevrolet Aveo
     6     6.0%     1130    B     Citroen C3
     7     5.2%      986    B     Ford Fiesta
     8     4.6%      862    B     Renault Clio
     9     4.4%      833    B     Fiat Punto
    10     4.3%      818    B     Kia Rio
    11     4.2%      794    B     Skoda Fabia
    12     4.0%      751    B     Citroen DS3
    13     3.9%      733    B     Seat Ibiza
    14     3.6%      682    B     Hyundai i20
    15     3.0%      571    B     Mini Mini
    16     2.6%      485    B     Mazda 2
    17     2.4%      462    B     Suzuki Swift
    18     1.6%      301    B     Nissan Juke
    19     1.5%      279    B     Alfa Romeo Mito
    20     1.4%      265    B     Audi A1
    21     1.2%      220    B     Honda Jazz
    22     0.8%      146    B     Nissan Micra
    23     0.7%      130    B     Mitsubishi Colt
    24     0.6%      109    B     Peugeot 207
    25     0.4%       78    B     Lancia Ypsilon
    26     0.3%       55    B     Dacia Sandero
    27     0.2%       29    B     Dacia Logan
    28     0.1%       14    B     Peugeot 206
    29     0.0%        9    B     Mini Clubman
    30     0.0%        3    B     Toyota Charade
    31     0.0%        3    B     Daihatsu Sirion
    32     0.0%        1    B     Citroen Ds3 Racing
[hr][b]     0   100.0%    16969    A     Totaal[/b]
     1    13.6%     2306    A     Chevrolet Spark
     2     9.9%     1675    A     Opel Agila
     3     9.7%     1640    A     Renault Twingo
     4     8.3%     1406    A     Volkswagen Up
     5     7.9%     1336    A     Kia Picanto
     6     7.7%     1311    A     Peugeot 107
     7     7.4%     1259    A     Fiat Panda
     8     6.8%     1158    A     Hyundai i10
     9     6.6%     1119    A     Ford Ka
    10     5.8%      987    A     Toyota Aygo
    11     5.0%      848    A     Citroen C1
    12     3.7%      628    A     Suzuki Alto
    13     2.9%      494    A     Fiat 500
    14     1.9%      322    A     Suzuki Splash
    15     1.1%      180    A     Nissan Pixo
    16     0.9%      145    A     Seat Mii
    17     0.6%       96    A     Skoda Citigo
    18     0.2%       27    A     Citroen C-zero
    19     0.1%       24    A     Peugeot Ion
    20     0.0%        8    A     Daihatsu Cuore
 
Modellen Top 50

volkswagen_passat_variant_02.jpg

[size=x-small]Volkswagen heeft een enorme hoeveelheid Passats geregistreerd in juni. De nieuwe regels voor o.a. 20% bijtelling betekenen het einde voor de 1.4 TSI BlueMotion Technologies en de Variant 1.6 TDI BlueMotion Technologies, die gaan naar 25% bijtelling.

P.S. waar is de 1.2 TSI gebleven? Te slecht, te zwak, te onpremiaans, te weinig productiecapaciteit?[/size]

chevrolet_spark_01.jpg

[size=x-small]Juni was voorlopig laatste actiemaand voor Chevrolet, de Spark 1.0 BiFuel verliest de 14% bijtelling en is zonder acties weer zo 2.000 euro duurder geworden.[/size]

volvo_c30_07.jpg

[size=x-small]Enige en laatste knalmaand voor de Volvo C30: alle dieseltjes met 14% bijtelling werden in juni geregistreerd.[/size]

[size=x-small]Foto's Rijtesten.nl[/size]

1. Renault Mégane 3.833
2. Volkswagen Passat 3.561
3. Volkswagen Polo 2.311
4. Chevrolet Spark 2.298
5. BMW 3-serie 2.052
6. Ford Focus 1.754
7. Opel Corsa 1.733
8. Opel Agila 1.676
9. Renault Twingo 1.645
10. Opel Astra 1.540
11. Peugeot 208 1.495
12. Audi A4 1.415
13. Volkswagen up! 1.410
14. Peugeot 107 1.348
15. Kia Picanto 1.339
16. Toyota Yaris 1.282
17. Peugeot 508 1.282
18. Fiat Panda 1.269
19. Chevrolet Aveo 1.232
20. Volkswagen Golf 1.224
21. Hyundai i10 1.165
22. Citroën C3 1.145
23. Volvo C30 1.131
24. Ford Ka 1.124
25. Mercedes-Benz B-klasse 1.096
26. Ford Fiesta 1.011
27. Toyota Aygo 989
28. Mazda CX-5 954
29. Volvo S60/V60 911
30. Opel Insignia 907
31. Citroën C1 867
32. Renault Clio 861
33. Fiat Punto 836
34. Audi A5 830
35. Kia Rio 819
36. Skoda Fabia 803
37. Citroën DS3 751
38. Seat Ibiza 733
39. Nissan Qashqai 703
40. Hyundai i20 684
41. BMW 1-serie 665
42. Skoda Octavia 663
43. Suzuki Alto 634
44. Mercedes-Benz C-klasse 581
45. Volkswagen Touran 569
46. Hyundai i40 526
47. Fiat 500 519
48. Opel Zafira 497
49. Mazda 2 485
50. Suzuki Swift 462
 
Ik snap toch echt niet waarom iedereen massaal in een Polo Slowmotion stapt. De concurrentie heeft in dit segment gewoonweg een veel beter aanbod.
 
Astra F zei:
Ik snap toch echt niet waarom iedereen massaal in een Polo Slowmotion stapt. De concurrentie heeft in dit segment gewoonweg een veel beter aanbod.

Gezien de verkoopcijfers is het totaalpakket van de Polo het juiste aanbod.
 
Een Polo BM kan nooit op tijd komen. Veel te traag. :D
Persoonlijk vind ik de Polo een mooie auto (wel in Highline uitvoering). Jammer alleen dat het praktijkverbruik zoveel afwijkt van de fabrieksopgave. Een 1.2TSI met DSG in Highline zou me wel passen (ik hoef geen grote auto, wel luxe), maar een partijkverbruik van ca 1:14 is niet heel best, aangezien ik privé rijdt en bijtelling dus niet relevant is
 
speedtouch zei:
De Polo kwam gewoon op het juiste moment (2009) met z'n 3 cyl. diesel en dus lage CO2 uitstoot!

Inderdaad precies op tijd, maar ondanks dat er zeer veel alternatieven op de markt zijn verschenen is de Polo nog steeds ruim koploper in het B-segment.
 
Mach1 zei:
Gezien de verkoopcijfers is het totaalpakket van de Polo het juiste aanbod.

Dat lijkt me wat overdreven. Of dat totaalpakket moet slaan op VW-stokpaardjes en luchtbellen zoals degelijkheid, kwaliteit, imago, restwaarde, leasebedrijven die louter VAG of een beperkt aantal merken aanbieden e.d. De Polo 1.2 TSI is misschien een ijzersterke propositie in zijn klasse, maar uit tests blijkt dat er genoeg alternatieven zijn voor de Polo 1.2 TDI BlueMotion die meer voor minder bieden. Een Ford Fiesta schaal ik bijvoorbeeld hoog in: de 1.6 TDCi ECOnetic die met een vanafprijs van €14.095 niet alleen aantrekkelijk geprijsd is, maar met de 95 pk sterke dieselmotor ook een uitstekende aandrijflijn heeft gecombineerd met de goede eigenschappen van de Fiesta, een model dat toch al tot de top van zijn segment behoort net als de Polo met TSI of 1.6 TDI motoren. Als voordelig alternatief (€ 12.795) is er de Hyundai i20 1.1 CRDi, met 75 pk vergelijkbaar gemotoriseerd als de Polo, maar volgens tests lijkt het een net wat fijnere krachtbron te zijn. En € 3.500 goedkoper.

Mensen zijn nu eenmaal niet zo rationeel dat ze de auto kopen die misschien het meeste te bieden heeft, de bestverkochte auto is niet per se de auto met het beste totaalpakket. Een Polo is in Duitsland niet beter dan in Italië, waar de Punto de meeste kopers trekt. De Grieken kiezen voor de Corsa, de Fransen voor de 208 of Clio, de Britten voor de Fiesta, de Spanjaarden voor de Ibiza...
 
Mach1 zei:
speedtouch zei:
De Polo kwam gewoon op het juiste moment (2009) met z'n 3 cyl. diesel en dus lage CO2 uitstoot!

Inderdaad precies op tijd, maar ondanks dat er zeer veel alternatieven op de markt zijn verschenen is de Polo nog steeds ruim koploper in het B-segment.

Maar dat komt dan ook vooral omdat Pon de Polo BM tegen gunstige leasetarieven in de markt zet. Neemt niet weg dat Pon dit qua marktbenadering gewoon beter gedaan heeft dan de concurrentie.
 
Juni: 3800 verkochte Megane's (waarvan 85% Estates).
180 (!!) van de nieuwere en prima Citroen C4's.
Goed om geen break uit te brengen Citroen!
 
Ik denk dat Chevrolet iets meer van de Volt had verwacht: slechts 25 stuks! Ook de Ampera valt me enorm tegen qua verkoop met 292 stuks. De Lexus CT200h lijkt ook over zijn hoogtepunt heen: 228 stuks.

Verbazend hoeveel Sparks er zijn verkocht, maar het zal door de weggeefprijzen komen. Ook de Agila ging als warme broodjes. En mede daardoor heeft Opel goed gescoord. Het verschil tussen Golf en Astra is dit jaar erg klein geworden. Niet zo gek aangezien de Golf aan het einde van zijn levenscyclus is beland.

De Polo fier aan kop in zijn klasse? Hoeveel daarvan zijn TDI BM's? Ik begrijp werkelijk niet dat men nog en masse in deze auto stapt. Genoeg 4 cilinder diesels te koop die meer raffinement bieden. Misschien ook hier de aktieprijzen als reden? Of zijn het voornamelijk benzineuitvoeringen?

BMW heeft lekker gescoord met de nieuwe 3 serie. Ik zie er ook opvallend veel rijden.

Hoe zal het slagveld er in juli uitzien? Ik verwacht de Mégane weer op 1 want die blijft 14% bijtelling houden. Niet alles hoefde op kenteken afgelopen maand.
 
De marktaandelen van Opel, Ford en VW stijgen.
De marktaandelen van Peugeot, Citroen en Renault dalen.

En dat terwijl op #2, #3 en #4 een Frans model staat (107, Twingo, Megane)
En dat terwijl de Franse merken in hoofdzaak kleine(re), zuinige auto's leveren.

Maar goed, FIAT, met zijn zuinige auto's, gaat gierend onderuit: -30%.
Zelfs Audi en BMW zijn de Italianen voorbij.

Blijft over de klapper van het jaar tot nu toe: KIA
 
rickm zei:
Blijft over de klapper van het jaar tot nu toe: KIA

Ik zie al jaren hoe de Koreanen zich in de Westerse wereld proberen 'aan te passen' met hun auto's, met succes blijkbaar, het is ze gegund!
Eigenlijk was de Kia Sportage de eerste grote stap en inmiddels is zowat het hele gamma aangepast aan wat hier in het westen gangbaar en wenselijk is.
 
speedtouch zei:
rickm zei:
Blijft over de klapper van het jaar tot nu toe: KIA

Ik zie al jaren hoe de Koreanen zich in de Westerse wereld proberen 'aan te passen' met hun auto's, met succes blijkbaar, het is ze gegund!
Eigenlijk was de Kia Sportage de eerste grote stap en inmiddels is zowat het hele gamma aangepast aan wat hier in het westen gangbaar en wenselijk is.

Zag dat Daewoo-Chevy bij "Scoops" al weer Komende Kranige Kekke Kakkelverse Koreaanse KIA's had gespot.
De op EU / Duitste designleest gebaseerde modellen blijven Komen.
 
gearhead zei:
Ach Peter Schreyer levert goed werk af. Dat deed ie bij Audi ook al.

PS: PS levert inderdaad goed werk.
Neem aan dat die man een biljoen kan vragen als het Übermerk concern hem weer binnen wil halen.
Of de Piechjes dat willen lappen? Waag ik te betwijfelen.
 
Als ik die lijstjes zo eens bekijk, valt het me op dat de dure Duitse merken het erg goed doen, zelfs Porsche hoeft niet te klagen. Zelfs een niet als heel goedkoop staand merk als VW staat muurvast op 1. Ik vraag me af hoe erg die financiële crisis werkelijk is, of dat deze voor een groot deel alleen in de media bestaat...
 
Quadrifoglio Verde zei:
Als ik die lijstjes zo eens bekijk, valt het me op dat de dure Duitse merken het erg goed doen, zelfs Porsche hoeft niet te klagen. Zelfs een niet als heel goedkoop staand merk als VW staat muurvast op 1. Ik vraag me af hoe erg die financiële crisis werkelijk is, of dat deze voor een groot deel alleen in de media bestaat...

Die crisis bestaat dan ook alleen voor het 'gewone' volk. De megawinsten van BMW, Audi, Porsche, MB, Ferrari, Rolls Royce, Bentley en meer tonen dat zeer duidelijk aan.
 
den Voetstuk zei:
Quadrifoglio Verde zei:
Als ik die lijstjes zo eens bekijk, valt het me op dat de dure Duitse merken het erg goed doen, zelfs Porsche hoeft niet te klagen. Zelfs een niet als heel goedkoop staand merk als VW staat muurvast op 1. Ik vraag me af hoe erg die financiële crisis werkelijk is, of dat deze voor een groot deel alleen in de media bestaat...

Die crisis bestaat dan ook alleen voor het 'gewone' volk. De megawinsten van BMW, Audi, Porsche, MB, Ferrari, Rolls Royce, Bentley en meer tonen dat zeer duidelijk aan.

Inderdaad, en dat 'gewone volk' wil de regering nog verder belasten! Even off topic!;)
 
Ja het "ongewone" volk werkt zo hard, neemt zo veel risico en verdiend navenant. Sterker, ze betalen bakken met belasting.

Geld verdienen is toch niet vies? Daar leven vele steuntrekkers van.
 
gearhead zei:
Ja het "ongewone" volk werkt zo hard, neemt zo veel risico en verdiend navenant. Sterker, ze betalen bakken met belasting.

Geld verdienen is toch niet vies? Daar leven vele steuntrekkers van.

Compleet offtopic maar ik kan vrij kort reageren: bullshit. Dat was wellicht vroeger zo, nu worden rijken beduidend rijker en armen beduidend armer. Mensen die hard werken om rond te komen. Twee banen, zestig uur per week en nog geen modaal inkomen. Maar 't arme grut kiest zelf voor de VVD en de VVD kiest er zelf voor om die mensen te laten stikken. Topmaatschappij.
 
Kunnen we stellen dat de New Beetle niet aanslaat, of is 't daarvoor nog iets te vroeg? De aantallen vallen me tegen en ik zie 'm nog amper op de weg, terwijl ik 't een aantrekkelijk aanbod vind en stukken beter te verteren dat z'n voorganger...

Verder petje af voor de CX-5, die het T2-segment overhoop gooit! Knap werk van Mazda, en verdiend.
 
De gedetailleerde cijfers van juni: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20personenautos%20201205.ashx

Juni 2012
Audi A3/S3 456
Audi RS3 1

Audi A4 1.412
Audi A4 Allroad 3
Audi S4 1

Audi A5 826
Audi S5 6
Audi RS5 1

Audi A6 284
Audi A6 Allroad 5

Audi R8 0

BMW 5-serie 429
BMW 5-serie Gran Turismo 15

Citroën C4 Picasso 66
Citroën Grand C4 Picasso 108

Ford C-MAX 255
Ford Grand C-MAX 88

Jaguar XK 0
Jaguar XKR 0

Kia cee'd 255
Kia Pro_cee'd 2

Land Rover Range Rover Sport 7
Land Rover Range Rover 1

Landwind CV9 4

Lexus IS 220d 0 (uit productie)
Lexus IS 250 3
Lexus IS 250 C 0

Mercedes-Benz S-klasse 3
Mercedes-Benz CL 0

Mini Mini 377
Mini Countryman 218

Nissan Qashqai 647
Nissan Qashqai+2 56

Opel Zafira 10
Opel Zafira Tourer 487

Renault Modus 42
Renault Grand Modus 21

Renault Scénic 160
Renault Grand Scénic 170

Renault Espace 11
Renault Grand Espace 4

Saab 9-3 3
Saab 9-3X 0

Seat Altea 43
Seat Altea XL 187

Th!nk City 0

Toyota Land Cruiser 1
Toyota Land Cruiser V8 0

Volvo V70 321
Volvo XC70 28

H1/2012
Audi A3/S3 2.437
Audi RS3 16

Audi A4 3.921
Audi A4 Allroad 24
Audi S4 9

Audi A5 2.710
Audi S5 34
Audi RS5 6

Audi A6 1.857
Audi A6 Allroad 10

Audi R8 4

BMW 5-serie 2.505
BMW 5-serie Gran Turismo 120

Citroën C4 Picasso 480
Citroën Grand C4 Picasso 542

Ford C-MAX 1.282
Ford Grand C-MAX 540

Jaguar XK 4
Jaguar XKR 8

Kia cee'd 897
Kia Pro_cee'd 35

Land Rover Range Rover Sport 95
Land Rover Range Rover 41

Landwind CV9 21

Lexus IS 220d 3 (uit productie)
Lexus IS 250 43
Lexus IS 250 C 1

Mercedes-Benz S-klasse 55
Mercedes-Benz CL 4

Mini Mini 1.859
Mini Countryman 976

Nissan Qashqai 2.710
Nissan Qashqai+2 328

Opel Zafira 84
Opel Zafira Tourer 1.719

Renault Modus 192
Renault Grand Modus 180

Renault Scénic 1.264
Renault Grand Scénic 772

Renault Espace 189
Renault Grand Espace 68

Saab 9-3 23
Saab 9-3X 1

Seat Altea 358
Seat Altea XL 952

Th!nk City 4

Toyota Land Cruiser 20
Toyota Land Cruiser V8 3

Volvo V70 2.351
Volvo XC70 496
 
Juli-verkopen vallen fors tegen

AMSTERDAM - De autoverkopen in de maand juli vielen zoals verwacht behoorlijk tegen. De markt noteerde een min van ruim 26%. Dure merken als Bentley, Ferrari, Jaguar en Porsche doen het nog steeds goed.

Uit de meest recente cijfers blijkt dat er in juli 31.062 auto's werden geregistreerd tegen 42.081 in dezelfde periode van vorig jaar. Een teruggang van maar liefst 26%. Totaal werden in de eerste zeven maanden van dit jaar 362.216 nieuwe personenwagens op de weg gezet terwijl dat er in 2011 370.349 waren. Het verschil bedraagt 8.133 stuks oftewel een min van 2,2%.


Uit de gratie

Opvallend is dat het merendeel van de exlusieve merken in ons land meer kopers over de vloer kregen. Zo verkocht Bentley tot nu toe 11 nieuwe auto's tegen 7 stuks vorig jaar. Bij Ferrari noteerde men 25 klanten terwijl dat er vorig jaar 17 waren. Ook Jaguar schreef meer auto's en wel 276 stuks (vorig jaar 242). Porsche noteerde tot nu toe 765 orders tegen 532 in 2011. Maserati lijkt voorlopig uit de gratie te vallen want in de eerste zeven maanden werd slechts één GranTurismo van een kenteken voorzien, terwijl vorig jaar nog 11 Maserati's (zes GT's en vijf Quattroportes) werden verkocht. Lamborghini noteerde eveneens één auto (Gallardo) en dat was in 2011 ook het geval. Aston Martin ziet de verkopen van 23 stuks (eerste zeven maanden 2011) teruglopen naar 13 exemplaren.


VW Up

De Volkswagen Up blijkt met 1.407 exemplaren de afgelopen maand het best verkochte model te zijn. Op plaats twee staat Renault met de Mégane (1.379) en op plek drie Peugeot met de 208 (843). Op vier en vijf staan respectievelijk de Toyota Yaris (768) en de Kia Rio (487).


BRON
 
Vaag bericht van Autovisie/Telegraaf. Want volgens bovag.nl ziet de ranglijst in juli er als volgt uit:

1. Renault Mégane 1.962
2. VW Up! 1.409
3. VW Polo 1.382
4. Toyota Yaris 1.025
5. Ford Ka 1.010
6. Peugeot 107 981
7. Citroën C1 743
8. Kia Picanto 737
9. Peugeot 208 667
10. VW Golf 647

Top 10 merken

1. VW 4.602
2. Renault 3.237
3. Toyota 2.900
4. Peugeot 2.420
5. Ford 2.363
6. Kia 1.832
7. Citroën 1.438
8. Hyundai 1.309
9. Fiat 1.174
10. Audi 1.156

Opel haalt slechts plaats 11 met 1.018 stuks, waarschijnlijk als gevolg van de maand juni.
 
Daar zitten nogal grote verschillen in inderdaad Sander, laten we Bovag vooralsnog maar aanhouden ;)
 
[size=medium]Juli 2012[/size]

Volkswagen wederom met grote afstand de nummer #1, drama voor Opel dat uit de Top 10 zakt. Volkswagen registreerde bijna 5x zoveel auto's in juli! Verder weer een uitstekende maand voor Kia en Hyundai die in een flink krimpende markt op een haar na net zoveel verkochten als in juli 2011 en dat betekent nog meer terreinwinst. Toyota profiteert volop van de Yaris Hybrid en de Prius+, terwijl de Prius, Auris Hybrid en Lexus CT blijvend populair zijn. In de achterhoede valt een opmars van Subaru op: de nieuwe XV is een voor het merk ongekend groot succes.

Merken
1. Volkswagen 4.602
2. Renault 3.237
3. Toyota 2.900
4. Peugeot 2.420
5. Ford 2.363
6. Kia 1.832
7. Citroën 1.438
8. Hyundai 1.309
9. Fiat 1.174
10. Audi 1.156
11. Opel 1.018
12. BMW 991
13. Seat 978
14. Volvo 898
15. Suzuki 837
16. Skoda 769
17. Mercedes-Benz 682
18. Chevrolet 357
19. Nissan 321
20. Honda 198
21. Mitsubishi 187
22. Alfa Romeo 177
23. Mini 177
24. Lexus 168
25. Mazda 144
26. Dacia 133
27. Land Rover 121
28. Subaru 100
29. Porsche 92
30. Lancia 57
31. smart 29
32. Jaguar 28
33. Jeep 25
34. Daihatsu 11
35. Bentley 7
36. Fisker 6
37. Saab 4
38. Aston Martin 2
39. Ferrari 2
40. Morgan 2
41. Infiniti 1
42. Lada 1
43. Tesla 1
Overige merken 123

peugeot_208_03.jpg

[size=x-small]Gaat de Peugeot 208 de 207 en 206 achterna die op een zeker moment de best verkochte auto van Nederland waren?[/size]

toyota_prius_wagon_04.jpg

[size=x-small]Weinig verrassend is de Toyota Prius+ (of Wagon) een verkoophit geworden[/size]

volvo_xc90_d3_14.jpg

[size=x-small]Opmerkelijk: op #55 is de Volvo XC90 terug te vinden met maar liefst 159 registraties, vóór de Opel Corsa met 157 stuks...[/size]
[size=x-small]Foto's: Autogetest.nl[/size]

Modellen Top 50
1. Renault Mégane 1.962
2. Volkswagen up! 1.409
3. Volkswagen Polo 1.382
4. Toyota Yaris 1.025
5. Ford Ka 1.010
6. Peugeot 107 981
7. Citroën C1 743
8. Kia Picanto 737
9. Peugeot 208 667
10. Volkswagen Golf 647
11. Fiat Panda 638
12. Ford Fiesta 633
13. Renault Twingo 587
14. Seat Ibiza 545
15. Toyota Aygo 525
16. Kia Rio 487
17. Toyota Prius+ 471
18. Hyundai i10 438
19. Suzuki Alto 350
20. Renault Clio 342
21. BMW 3-serie 327
22. Hyundai i20 327
23. Suzuki Swift 327
24. Volkswagen T5/Crafter 326
25. Toyota Prius 296
26. Skoda Fabia 295
27. Opel Astra 288
28. Fiat 500 288
29. Peugeot 508 287
30. Toyota Auris 264
31. Renault Scénic 255
32. Ford Focus 251
33. Volkswagen Passat 250
34. Mercedes-Benz Vito/Sprinter 243
35. Kia Sportage 238
36. BMW 5-serie 227
37. Audi A3 217
38. BMW 1-serie 216
39. Fiat Punto 210
40. Peugeot 207 208
41. Seat Mii 208
42. Audi A1 201
43. Kia cee'd 201
44. Opel Ampera 195
45. Audi A4 192
46. Citroën C3 191
47. Volvo V70/XC70 179
48. Chevrolet Spark 174
49. Volkswagen Touran 173
50. Volvo S60/V60 171

Bron: https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2012-q3/20120801-autoverkopen-juli-2012-verklaarbare-dip.aspx
 
Dit was te verwachten. Ik vind de terugval van Opel wel opvallend, de eerste Opel staat op plaats 27.
 
Mach1 zei:
Dit was te verwachten. Ik vind de terugval van Opel wel opvallend, de eerste Opel staat op plaats 27.

Opel zal heus wel weer herstellen van deze maand, maar dat is nu net het probleem: Opel lijkt teveel afhankelijk van acties en springt daardoor van relatieve top- naar k*tmaand.
 
De Megane heeft deze maand een 26% (!) hoger marktaandeel dan vorige maand (van 5% naar 6,3%). Nederland is best bijtellingsgek :) De first mover advantage van Renault en Volkswagen (met de Polo Bluemotion) is wel duidelijk te zien. De Megane verkoopt een stuk meer dan de vergelijkbare Focus en ook de Polo Bluemotion is niet te stoppen.
 
Top 10 particulier januari-juni 2012:

1 Renault Twingo 7.758
2 Peugeot 107 6.445
3 Volkswagen Polo 6.089
4 Kia Picanto 6.023
5 Toyota Yaris 5.178
6 Toyota Aygo 3.590
7 Kia Rio 3.541
8 Citroën C1 3.422
9 Opel Corsa 3.385
10 Volkswagen Up! 3.295

Bron: https://www.autoweek.nl/autonieuws/20166/autoweekend-top-10-iedereen-kleine
 
Totaal/Particulier (% particulier):
1 Renault Twingo 8.908 / 7.758 (87,09%)
2 Peugeot 107 9.905 / 6.445 (65,07%)
3 Volkswagen Polo 12.253 / 6.089 (49,69%)
4 Kia Picanto 6.959 / 6.023 (86,55%)
5 Toyota Yaris 6.122 / 5.178 (84,58%)
6 Toyota Aygo 4.763 / 3.590 (75,37%)
7 Kia Rio 5.302 / 3.541 (66,79%)
8 Citroën C1 5.573 / 3.422 (61,40%)
9 Opel Corsa 7.255 / 3.385 (46,66%)
10 Volkswagen Up! 5.194 / 3.295 (63,44%)

Lease Top 15 juni 2012:
1. Renault Mégane Estate 1.948
2. Volkswagen Passat Variant 1.156
3. BMW 3-serie 833
4. Volkswagen Polo 746
5. Audi A4 Avant 614
6. Peugeot 508 498
7. Ford Focus Wagon 438
8. Opel Astra Sports Tourer 420
9. Ford Focus 405
10. Opel Corsa 387
11. Audi A5 Sportback 369
12. Volvo V60 357
13. Skoda Octavia Combi 350
14. BMW 1-serie 340
15. Volkswagen Golf 336

Bron: https://www.aumacon.nl/Files/segment%20leasing%20PC%20ytm%2006-2012.pdf
 
Het is al bijna September maar AW heeft nog steeds niet de Verkoopcijfers Juli 2012 geplaatst.
En dat terwijl het komkommertijd is.
 
Sja, het immer objectieve AutoWeek bepaalt of iets goed dan wel nieuws is. Juli was dan weliswaar niet goed, maar nieuws was 't wel degelijk...
 
Mach1 zei:
Ach, ze zijn wel vaker zo laat geweest. De cijfers worden vast nog wel geplaatst.

13 Augustus, ze zijn er:

https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2012

UP! YTD op # 12.
Heb in December 2011 top 10 voorspeld voor 2012 (wordt spannend DC!)

Sharan (vrij recent), Galaxy (bijna middle aged) en de Espace (golden oldie) ontlopen elkaar bij niets (zie #145)
Kunnen met die grote MPV beter samenwerken. Handiger qua economies-of-scale.

KIA top
NISSAN drop (anders dan in de rest v/d Europa / de wijde wereld)

Passat heeft door die bizarre Juni maand (+3000 stuks) de 508 weer naar de plek 2 geduwd in het D segment.
 
Volkswagen heeft een giga marktaandeel.. De nieuwe Golf zal vast een bijdrage leveren aan de uitbouw daarvan. Wel is het een gegeven dat VW niet meedoet aan het optimaliseren van de uitstootnormen aan markten (de Polo 1.6 TDI BT heeft tijdenlang met 96g/km in de lijsten gestaan, net een grammetje teveel voor 14% in die tijd en dus volle mep wegenbelasting/BPM/bijtelling). De Polo BM 1.2 TDI Comfortline valt vanaf 2013 buiten de 14%s-categorie (dan zullen we pas echt de kwaliteiten van de Polo als verkooptopper ontdekken). Als Renault de Megane op 88g/km weet te krijgen voor 2013 dan zet ik me geld in op Renault als nummer 1 in 2013.
 
 
Raddraaier zei:
Volkswagen heeft een giga marktaandeel.. De nieuwe Golf zal vast een bijdrage leveren aan de uitbouw daarvan. Wel is het een gegeven dat VW niet meedoet aan het optimaliseren van de uitstootnormen aan markten (de Polo 1.6 TDI BT heeft tijdenlang met 96g/km in de lijsten gestaan, net een grammetje teveel voor 14% in die tijd en dus volle mep wegenbelasting/BPM/bijtelling). De Polo BM 1.2 TDI Comfortline valt vanaf 2013 buiten de 14%s-categorie (dan zullen we pas echt de kwaliteiten van de Polo als verkooptopper ontdekken). Als Renault de Megane op 88g/km weet te krijgen voor 2013 dan zet ik me geld in op Renault als nummer 1 in 2013.
 

Hoe graag ik de Megane (Estate) ook zie rijden, dat model krijgt Renault in 2013 echt niet op #1.
De Clio IV zal de Renault verkopen eveneens een boost geven, maar aan VW met de Up!, Polo en Golf VII (alle 3 top 8) komt niemand voorbij.
 
Flavia in D.

Code:
[hr][b]     0   100.0%      695    V     Totaal[/b]
     1    44.6%      310    V     Volkswagen Transporter
     2    33.4%      232    V     Mercedes-Benz Sprinter
     3    10.2%       71    V     Ford Transit
     4     4.0%       28    V     Opel Vivaro
     5     2.3%       16    V     Mercedes-Benz Vito
     6     1.6%       11    V     Nissan Nv200
     7     0.9%        6    V     Mercedes-Benz Viano
     8     0.7%        5    V     Renault Trafic
     9     0.7%        5    V     Peugeot Boxer
    10     0.6%        4    V     Volkswagen Crafter
    11     0.4%        3    V     Fiat Scudo
    12     0.1%        1    V     Volkswagen Multivan
    13     0.1%        1    V     Volkswagen Multivan
    14     0.1%        1    V     Fiat Ducato
    15     0.1%        1    V     Citroen Jumper
[hr][b]     0   100.0%      362   T3     Totaal[/b]
     1    43.9%      159   T3     Volvo XC90
     2    12.2%       44   T3     Mercedes-Benz M-klasse
     3    10.5%       38   T3     Porsche Cayenne
     4     6.4%       23   T3     BMW X5
     5     5.2%       19   T3     Audi Q7
     6     4.1%       15   T3     Land Rover Range Rover
     7     3.9%       14   T3     Toyota Land Cruiser
     8     3.0%       11   T3     Lexus RX
     9     2.5%        9   T3     Land Rover Discovery
    10     2.2%        8   T3     Volkswagen Touareg
    11     1.9%        7   T3     Jeep Grand Cherokee
    12     1.9%        7   T3     BMW X6
    13     1.1%        4   T3     Nissan Murano
    14     0.8%        3   T3     Mercedes-Benz R-klasse
    15     0.3%        1   T3     Cadillac SRX
[hr][b]     0   100.0%     1272   T2     Totaal[/b]
     1    18.6%      237   T2     Kia Sportage
     2    12.7%      162   T2     Hyundai ix35
     3     8.6%      110   T2     Volkswagen Tiguan
     4     8.6%      110   T2     Audi Q3
     5     7.0%       89   T2     Volvo XC60
     6     6.4%       82   T2     Land Rover Evoque
     7     5.3%       67   T2     BMW X3
     8     5.3%       67   T2     BMW X1
     9     5.0%       63   T2     Audi Q5
    10     4.7%       60   T2     Mitsubishi ASX
    11     3.3%       42   T2     Toyota RAV4
    12     2.7%       34   T2     Mitsubishi Outlander
    13     1.6%       20   T2     Mazda Cx-5
    14     1.4%       18   T2     Subaru Forester
    15     1.2%       15   T2     Kia Sorento
    16     1.2%       15   T2     Jeep Compass
    17     1.1%       14   T2     Mercedes-Benz GLK
    18     1.1%       14   T2     Land Rover Freelander
    19     0.7%        9   T2     Opel Antara
    20     0.7%        9   T2     Honda CR-V
    21     0.7%        9   T2     Ford Kuga
    22     0.6%        8   T2     Citroen C4 Aircross
    23     0.6%        8   T2     Chevrolet Captiva
    24     0.2%        3   T2     Mercedes-Benz G-klasse
    25     0.2%        3   T2     Hyundai Santa Fe
    26     0.1%        1   T2     Suzuki Vitara
    27     0.1%        1   T2     SsangYong Korando
    28     0.1%        1   T2     Nissan X-Trail
    29     0.1%        1   T2     Jeep Wrangler
[hr][b]     0   100.0%      205   T1     Totaal[/b]
     1    42.4%       87   T1     Dacia Duster
     2    27.3%       56   T1     Skoda Yeti
     3    25.4%       52   T1     Suzuki SX4
     4     3.9%        8   T1     Fiat Sedici
     5     0.5%        1   T1     Suzuki Jimny
     6     0.5%        1   T1     Mini Countryman
[hr][b]     0   100.0%      178   P3     Totaal[/b]
     1    24.7%       44   P3     Ford S-MAX
     2    20.8%       37   P3     Volkswagen Sharan
     3    18.0%       32   P3     Ford Galaxy
     4    16.3%       29   P3     Renault Espace
     5    15.7%       28   P3     Seat Alhambra
     6     4.5%        8   P3     Lancia Voyager
[hr][b]     0   100.0%     1404   P2     Totaal[/b]
     1    18.2%      255   P2     Renault Scenic
     2    11.4%      160   P2     Volkswagen Touran
     3     9.5%      133   P2     Opel Zafira
     4     9.4%      132   P2     Ford C-MAX
     5     9.1%      128   P2     Seat Altea
     6     7.9%      111   P2     Mercedes-Benz B-klasse
     7     7.4%      104   P2     Citroen C4 Picasso
     8     6.6%       92   P2     Peugeot 5008
     9     5.9%       83   P2     Volkswagen Golf Plus
    10     4.4%       62   P2     Peugeot 3008
    11     3.9%       55   P2     Toyota Verso
    12     3.1%       43   P2     Citroen Ds5
    13     1.6%       22   P2     Ford Grand C-max
    14     1.0%       14   P2     Chevrolet Orlando
    15     0.6%        9   P2     Mazda 5
    16     0.1%        1   P2     Dacia Lodgy
[hr][b]     0   100.0%      659   P1     Totaal[/b]
     1    22.2%      146   P1     Hyundai ix20
     2    21.4%      141   P1     Kia Venga
     3    13.4%       88   P1     Toyota Verso S
     4    13.1%       86   P1     Opel Meriva
     5     9.7%       64   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     6     4.6%       30   P1     Citroen C3 Picasso
     7     4.1%       27   P1     Nissan Note
     8     3.9%       26   P1     Subaru Trezia
     9     2.6%       17   P1     Renault Modus
    10     2.0%       13   P1     Skoda Roomster
    11     1.5%       10   P1     Kia Soul
    12     1.2%        8   P1     Toyota Urban Cruiser
    13     0.3%        2   P1     Ford Fusion
    14     0.2%        1   P1     Lancia Musa
[hr][b]     0   100.0%      113    L     Totaal[/b]
     1    38.1%       43    L     Volkswagen Caddy
     2    18.6%       21    L     Peugeot Bipper
     3    10.6%       12    L     Citroen Berlingo
     4     8.8%       10    L     Renault Kangoo
     5     8.0%        9    L     Fiat Fiorino
     6     4.4%        5    L     Fiat Doblo
     7     3.5%        4    L     Peugeot Partner
     8     3.5%        4    L     Opel Combo
     9     2.7%        3    L     Citroen Nemo
    10     1.8%        2    L     Fiat Qubo
[hr][b]     0   100.0%       34    K     Totaal[/b]
     1    85.3%       29    K     Smart Fortwo
     2    14.7%        5    K     Toyota iQ
[hr][b]     0   100.0%        7    I     Totaal[/b]
     1    85.7%        6    I     Bentley Continental
     2    14.3%        1    I     Rolls-Royce Ghost
[hr][b]     0   100.0%       42    H     Totaal[/b]
     1    64.3%       27    H     Porsche 911
     2    14.3%        6    H     Mercedes-Benz SL
     3     4.8%        2    H     Mercedes-Benz SLS AMG
     4     4.8%        2    H     Ferrari California
     5     2.4%        1    H     Nissan GT-R
     6     2.4%        1    H     Lamborghini Gallardo
     7     2.4%        1    H     Ferrari 458 Italia
     8     2.4%        1    H     Aston Martin Virage
     9     2.4%        1    H     Aston Martin Vantage S
[hr][b]     0   100.0%      121    G     Totaal[/b]
     1    38.8%       47    G     Toyota Gt86
     2    14.0%       17    G     Peugeot RCZ
     3     9.9%       12    G     Porsche Boxster
     4     9.9%       12    G     BMW Z4
     5     8.3%       10    G     Mercedes-Benz SLK
     6     5.0%        6    G     Subaru Brz
     7     5.0%        6    G     Honda CR-Z
     8     3.3%        4    G     Audi TT
     9     1.7%        2    G     Mazda MX-5
    10     0.8%        1    G     Tesla Roadster
    11     0.8%        1    G     Renault Wind
    12     0.8%        1    G     Porsche Cayman
    13     0.8%        1    G     Lotus Elise
    14     0.8%        1    G     Ford Mustang
[hr][b]     0   100.0%       30    F     Totaal[/b]
     1    43.3%       13    F     Audi A8
     2    26.7%        8    F     BMW 7-serie
     3    16.7%        5    F     Jaguar XJ
     4    10.0%        3    F     Mercedes-Benz S-klasse
     5     3.3%        1    F     Volkswagen Phaeton
[hr][b]     0   100.0%      761    E     Totaal[/b]
     1    31.5%      240    E     BMW 5-serie
     2    23.4%      178    E     Volvo V70
     3    20.2%      154    E     Audi A6
     4     8.8%       67    E     Mercedes-Benz E-klasse
     5     3.0%       23    E     Jaguar XF
     6     2.5%       19    E     Volvo S80
     7     2.2%       17    E     Audi A7
     8     1.8%       14    E     BMW 6-serie
     9     1.7%       13    E     Porsche Panamera
    10     1.4%       11    E     Lexus GS
    11     1.1%        8    E     Mercedes-Benz CLS
    12     0.8%        6    E     Fisker Karma
    13     0.7%        5    E     Lancia Thema
    14     0.5%        4    E     Citroen C6
    15     0.1%        1    E     Saab 9-5
    16     0.1%        1    E     Infiniti M
[hr][b]     0   100.0%     2056    D     Totaal[/b]
     1    15.4%      316    D     BMW 3-serie
     2    13.5%      277    D     Peugeot 508
     3     7.4%      153    D     Ford Mondeo
     4     7.4%      152    D     Audi A4
     5     7.1%      147    D     Volvo V50
     6     6.4%      132    D     Volkswagen Passat
     7     6.3%      129    D     Audi A5
     8     5.3%      109    D     Volvo V60
     9     4.6%       94    D     Skoda Superb
    10     4.4%       90    D     Opel Insignia
    11     4.2%       86    D     Hyundai I40
    12     3.5%       71    D     Mercedes-Benz C-klasse
    13     2.8%       58    D     Toyota Avensis
    14     2.7%       56    D     Volvo S60
    15     2.4%       50    D     Citroen C5
    16     1.4%       28    D     Renault Laguna
    17     1.2%       25    D     Mazda 6
    18     1.0%       20    D     Volvo C70
    19     0.7%       14    D     Volkswagen Cc
    20     0.6%       12    D     Volvo S40
    21     0.4%        8    D     Seat Exeo
    22     0.3%        7    D     Honda Accord
    23     0.2%        5    D     Subaru Legacy
    24     0.2%        4    D     Lancia Flavia
    25     0.1%        3    D     Saab 9-3
    26     0.1%        3    D     Saab 9-3
    27     0.1%        3    D     Kia Optima
    28     0.1%        3    D     Alfa Romeo 159
    29     0.0%        1    D     Suzuki Kizashi
[hr][b]     0   100.0%     6127    C     Totaal[/b]
     1    30.6%     1874    C     Renault Megane
     2    12.5%      767    C     Toyota Prius
     3    10.4%      635    C     Volkswagen Golf
     4     4.7%      285    C     Opel Astra
     5     4.1%      251    C     Toyota Auris
     6     3.8%      235    C     Ford Focus
     7     3.5%      213    C     BMW 1-serie
     8     3.4%      208    C     Audi A3
     9     3.3%      201    C     Kia Ceed
    10     3.2%      195    C     Opel Ampera
    11     2.6%      162    C     Skoda Octavia
    12     2.3%      142    C     Lexus Ct200h
    13     2.2%      133    C     Hyundai i30
    14     1.9%      119    C     Nissan Qashqai
    15     1.2%       75    C     Volvo V40
    16     1.2%       71    C     Volkswagen Jetta
    17     1.1%       68    C     Honda Civic
    18     1.0%       64    C     Peugeot 308
    19     0.9%       57    C     Seat Leon
    20     0.9%       56    C     Alfa Romeo Giulietta
    21     0.9%       55    C     Citroen C4
    22     0.7%       44    C     Subaru Xv
    23     0.6%       36    C     Honda Insight
    24     0.5%       32    C     Volkswagen New Beetle
    25     0.4%       25    C     Citroen Ds4
    26     0.3%       20    C     Chevrolet Volt
    27     0.3%       18    C     Mazda 3
    28     0.3%       17    C     Volvo C30
    29     0.2%       13    C     Volkswagen Scirocco
    30     0.2%       12    C     Lancia Delta
    31     0.2%       11    C     Mitsubishi Lancer
    32     0.2%       11    C     Fiat Bravo
    33     0.2%       10    C     Nissan Leaf
    34     0.1%        6    C     Volkswagen Eos
    35     0.0%        3    C     Hyundai Veloster
    36     0.0%        2    C     Renault Fluence Ze.
    37     0.0%        1    C     Subaru Impreza
[hr][b]     0   100.0%     7819    B     Totaal[/b]
     1    17.6%     1374    B     Volkswagen Polo
     2    13.1%     1025    B     Toyota Yaris
     3    10.6%      828    B     Peugeot 208
     4     7.6%      592    B     Ford Fiesta
     5     7.0%      545    B     Seat Ibiza
     6     6.2%      483    B     Kia Rio
     7     4.3%      339    B     Renault Clio
     8     4.2%      326    B     Suzuki Swift
     9     4.0%      310    B     Hyundai i20
    10     3.7%      292    B     Skoda Fabia
    11     2.6%      204    B     Audi A1
    12     2.5%      197    B     Fiat Punto
    13     2.2%      169    B     Mini Mini
    14     2.1%      161    B     Citroen C3
    15     2.0%      154    B     Opel Corsa
    16     1.7%      132    B     Citroen DS3
    17     1.7%      131    B     Chevrolet Aveo
    18     1.5%      115    B     Alfa Romeo Mito
    19     1.0%       75    B     Mitsubishi Colt
    20     0.9%       70    B     Honda Jazz
    21     0.8%       62    B     Mazda 2
    22     0.8%       59    B     Nissan Juke
    23     0.7%       56    B     Nissan Micra
    24     0.4%       32    B     Peugeot 207
    25     0.4%       28    B     Lancia Ypsilon
    26     0.3%       25    B     Dacia Logan
    27     0.3%       20    B     Dacia Sandero
    28     0.1%        7    B     Peugeot 206
    29     0.0%        3    B     Mini Clubman
    30     0.0%        2    B     Toyota Charade
    31     0.0%        2    B     Daihatsu Sirion
    32     0.0%        1    B     Lada Kalina
[hr][b]     0   100.0%     8208    A     Totaal[/b]
     1    17.2%     1408    A     Volkswagen Up
     2    12.0%      989    A     Ford Ka
     3    11.6%      950    A     Peugeot 107
     4     9.0%      737    A     Kia Picanto
     5     8.6%      709    A     Citroen C1
     6     7.6%      625    A     Fiat Panda
     7     7.1%      579    A     Renault Twingo
     8     6.4%      524    A     Toyota Aygo
     9     5.1%      418    A     Hyundai i10
    10     4.2%      347    A     Suzuki Alto
    11     3.3%      274    A     Fiat 500
    12     2.5%      208    A     Seat Mii
    13     1.8%      144    A     Chevrolet Spark
    14     1.7%      140    A     Skoda Citigo
    15     1.2%       97    A     Suzuki Splash
    16     0.2%       19    A     Nissan Pixo
    17     0.2%       15    A     Opel Agila
    18     0.2%       15    A     Citroen C-zero
    19     0.1%        6    A     Daihatsu Cuore
    20     0.0%        2    A     Peugeot Ion
    21     0.0%        2    A     Mitsubishi i-MiEV
 
Wow, XC90 gaat op z'n ouwe dag nog even flink uit z'n dak! En een segment eronder is de CX-5 de weg even kwijt zo te zien. Beide gevallen móet toch haast wel met uitleverings-perikelen te maken hebben lijkt me...
 
Terug
Bovenaan