De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2010_4/20101103-personenautoverkopen-stijgen-ook-in-oktober.aspx

Top 5:
1. Volkswagen Polo (aantal: 2.751, marktaandeel: 6,3%), 2. Skoda Fabia (2.137, 4,9%), 3. Peugeot 107 (1.587, 3,6%), 4. Fiat Punto (1.324, 3,0%), en 5. Citroën C1 (1.321, 3,0%).

Ruim 50% van de afgelopen maand verkochte VW's een Polo, de Fabia heeft een aandeel van 2/3.
 
Verkoopcijfers in oktober 2010 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2009 (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van RDC/Rai Vereniging/Bovag:

Skoda + 335,8%
Chevrolet + 170,0%
Alfa Romeo + 122,5%
Saab + 115,4%
Dacia + 89,4%
Seat + 81,6%
Fiat + 80,6%
Kia + 67,5%
Volkswagen + 53,1%
Mitsubishi + 49,5%
Hyundai + 36,0%
Citroën + 28,6%
Peugeot + 27,7%
Totale verkopen personenauto's + 23,3%
Toyota + 16,5%
Porsche + 15,4%
Mercedes-Benz + 13,7%
Mazda + 13,3%
Suzuki + 6,5%
Audi + 4,4%
Renault + 3,8%
smart + 2,5%
Land Rover + 2,3%
Volvo + 0,5%
Jaguar - 3,2%
Mini - 6,7%
Ford - 11,0%
Opel - 11,2%
Lexus - 16,7%
BMW - 22,8%
Nissan - 26,3%
Infiniti - 33,3%
Subaru - 35,1%
Honda - 48,9%
Dodge - 50,6%
Chrysler - 61,7%
Daihatsu - 63,4%
Lancia - 64,4%
Lada - 66,7%
Jeep - 67,6%
Cadillac - 100,0%
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Verkoopcijfers in oktober 2010 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2009 (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren).


(No comments)
 
[size=large]Nederlandse autoverkopen in de lift[/size]

In andere landen is het kwakkelen voor de autofabrikanten, maar de Nederlandse markt geldt tegenwoordig als een lichtpuntje voor de industrie. Ook in oktober stegen de verkopen namelijk flink ten opzichte van diezelfde maand in 2009.
In de maand oktober van 2010 zijn er in totaal 43.920 nieuwe personenauto’s geregistreerd in Nederland. Dat is 23,3 procent meer dan in dezelfde periode in 2009 toen er 35.617 auto’s werden geregistreerd. Dat blijkt uit cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC.
Gedurende het hele jaar zijn de autoverkopen al boven verwachting. Voorzichtige prognoses gingen voor dit jaar uit van ongeveer 400.000 verkochte auto’s, maar inmiddels staat de teller nu al op 434.604 exemplaren. Vorig jaar werden in de periode tot en met oktober 351.795 auto’s verkocht, wat een stijging van 23,5 procent betekent.
Voor 2010 is de verkoopprognose voor het hele jaar nu bijgesteld naar 480.000 stuks.
Toch is het niet allemaal hosanna voor de autodealers. De verkochte auto’s komen namelijk in toenemende mate uit het A- en B-segment, gedeeltes van de markt waar de winstmarges klein zijn.

Best verkochte merken in oktober 2010
De vijf best verkochte merken in oktober 2010: 1. Volkswagen (aantal: 5.313, marktaandeel 12,1%), 2. Toyota (3.705, 8,4%), 3. Peugeot (3.270, 7,4%), 4. Skoda (3.251, 7,4%) en 5. Renault (3.235, 7,4%).

Best verkochte modellen in oktober 2010
De vijf best verkochte modellen in oktober 2010: 1. Volkswagen Polo (aantal: 2.751, marktaandeel: 6,3%), 2. Skoda Fabia (2.137, 4,9%), 3. Peugeot 107 (1.587, 3,6%), 4. Fiat Punto (1.324, 3,0%), en 5. Citroën C1 (1.321, 3,0%).

autoweek.nl
 
Code:
[hr][b]     0   100.0%      206    V     Totaal[/b]
     1    22.8%       47    V     Mercedes-Benz Sprinter
     2    16.0%       33    V     Volkswagen Kombi
     3    13.6%       28    V     Ford Transit
     4    10.2%       21    V     Peugeot Boxer
     5     8.7%       18    V     Volkswagen Crafter
     6     5.8%       12    V     Mercedes-Benz Vito
     7     5.3%       11    V     Renault Trafic
     8     4.4%        9    V     Citroen Jumpy
     9     3.9%        8    V     Opel Vivaro
    10     1.9%        4    V     Fiat Ducato
    11     1.5%        3    V     Toyota Hi Ace
    12     1.5%        3    V     Citroen Jumper
    13     1.0%        2    V     Volkswagen Multivan
    14     1.0%        2    V     Volkswagen Caravelle
    15     1.0%        2    V     Renault Master
    16     1.0%        2    V     Mercedes-Benz Viano
    17     0.5%        1    V     Nissan Primastar
[hr][b]     0   100.0%      258   T3     Totaal[/b]
     1    28.3%       73   T3     Volvo XC90
     2    11.6%       30   T3     Porsche Cayenne
     3    11.2%       29   T3     Lexus RX
     4     8.9%       23   T3     Mercedes-Benz M-klasse
     5     7.8%       20   T3     BMW X5
     6     7.0%       18   T3     Audi Q7
     7     4.7%       12   T3     Volkswagen Touareg
     8     4.3%       11   T3     Land Rover Discovery
     9     3.5%        9   T3     BMW X6
    10     3.1%        8   T3     Mercedes-Benz R-klasse
    11     2.7%        7   T3     Land Rover Range Rover
    12     1.9%        5   T3     Mercedes-Benz GL
    13     1.6%        4   T3     Toyota Land Cruiser
    14     1.6%        4   T3     Mazda CX-7
    15     0.8%        2   T3     Infiniti Fx
    16     0.4%        1   T3     Nissan Patrol
    17     0.4%        1   T3     Nissan Murano
    18     0.4%        1   T3     Jeep Grand Cherokee
[hr][b]     0   100.0%     1956   T2     Totaal[/b]
     1    21.0%      410   T2     Kia Sportage
     2    19.6%      384   T2     Hyundai Ix35
     3    11.0%      216   T2     Volkswagen Tiguan
     4    10.2%      199   T2     Volvo XC60
     5     6.8%      133   T2     Mitsubishi Asx
     6     6.0%      118   T2     Mitsubishi Outlander
     7     5.9%      116   T2     Audi Q5
     8     3.4%       66   T2     Toyota RAV4
     9     3.0%       58   T2     BMW X1
    10     2.9%       56   T2     Kia Sorento
    11     2.3%       45   T2     Mercedes-Benz GLK
    12     1.3%       26   T2     Land Rover Freelander
    13     1.3%       26   T2     Honda CR-V
    14     1.3%       25   T2     Hyundai Santa Fe
    15     0.9%       17   T2     Subaru Forester
    16     0.6%       12   T2     Citroen C-crosser
    17     0.5%       10   T2     Jeep Patriot
    18     0.4%        8   T2     Suzuki Vitara
    19     0.4%        7   T2     Chevrolet Captiva
    20     0.3%        6   T2     Peugeot 4007
    21     0.3%        6   T2     Ford Kuga
    22     0.3%        5   T2     BMW X3
    23     0.2%        3   T2     Hyundai Tucson
    24     0.1%        2   T2     Opel Antara
    25     0.1%        1   T2     Jeep Compass
    26     0.1%        1   T2     Ford Escape
[hr][b]     0   100.0%      576   T1     Totaal[/b]
     1    42.2%      243   T1     Dacia Duster
     2    26.0%      150   T1     Skoda Yeti
     3    22.4%      129   T1     Suzuki SX4
     4     4.3%       25   T1     B Mini Cooper Countryman
     5     3.5%       20   T1     Toyota Urban Cruiser
     6     2.4%       14   T1     Daihatsu Terios
     7     2.3%       13   T1     Fiat Sedici
     8     1.0%        6   T1     Suzuki Jimny
     9     0.2%        1   T1     Mini One Countryman
[hr][b]     0   100.0%      281   P3     Totaal[/b]
     1    27.0%       76   P3     Ford S-MAX
     2    18.5%       52   P3     Renault Espace
     3    14.2%       40   P3     Seat Alhambra
     4    12.1%       34   P3     Dodge Journey
     5     8.2%       23   P3     Ford Galaxy
     6     7.1%       20   P3     Mitsubishi Grandis
     7     4.3%       12   P3     Volkswagen Sharan
     8     4.3%       12   P3     Chrysler Voyager
     9     3.2%        9   P3     Peugeot 807
    10     0.7%        2   P3     Citroen C8
    11     0.4%        1   P3     Honda Odyssey
[hr][b]     0   100.0%     2575   P2     Totaal[/b]
     1    26.7%      688   P2     Renault Scenic
     2    16.1%      415   P2     Peugeot 5008
     3    10.3%      264   P2     Peugeot 3008
     4     9.2%      238   P2     Volkswagen Golf Plus
     5     7.8%      201   P2     Volkswagen Touran
     6     7.4%      190   P2     Seat Altea
     7     6.7%      173   P2     Mercedes-Benz B-klasse
     8     5.3%      137   P2     Toyota Verso
     9     4.6%      119   P2     Opel Zafira
    10     2.4%       63   P2     Ford Focus C-MAX
    11     2.1%       54   P2     Mazda 5
    12     1.2%       32   P2     Citroen Xsara Picasso
    13     0.0%        1   P2     Chevrolet Tacuma
[hr][b]     0   100.0%     1178   P1     Totaal[/b]
     1    30.6%      360   P1     Opel Meriva
     2    16.5%      194   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     3    14.3%      168   P1     Kia Venga
     4    12.6%      149   P1     Renault Modus
     5     9.8%      115   P1     Kia Soul
     6     7.5%       88   P1     Nissan Note
     7     3.7%       43   P1     Ford Fusion
     8     3.1%       37   P1     Skoda Roomster
     9     0.7%        8   P1     Nissan Cube
    10     0.7%        8   P1     Hyundai Matrix
    11     0.4%        5   P1     Lancia Musa
    12     0.3%        3   P1     Daihatsu Materia
[hr][b]     0   100.0%      203    L     Totaal[/b]
     1    48.8%       99    L     Renault Kangoo
     2    13.3%       27    L     Peugeot Partner
     3    13.3%       27    L     Citroen Berlingo
     4     9.9%       20    L     Fiat Doblo
     5     4.4%        9    L     Peugeot Bipper
     6     4.4%        9    L     Fiat Fiorino
     7     4.4%        9    L     Citroen Nemo
     8     1.5%        3    L     Volkswagen Caddy
[hr][b]     0   100.0%      126    K     Totaal[/b]
     1    64.3%       81    K     Smart Fortwo
     2    35.7%       45    K     Toyota Iq
[hr][b]     0   100.0%        1    I     Totaal[/b]
     1   100.0%        1    I     Bentley Continental Flying Spur
[hr][b]     0   100.0%       17    H     Totaal[/b]
     1    29.4%        5    H     Porsche 911
     2    17.6%        3    H     Mercedes-Benz Sls Amg
     3    17.6%        3    H     Maserati Grancabrio
     4    17.6%        3    H     Ferrari California
     5     5.9%        1    H     Nissan GT-R
     6     5.9%        1    H     Chevrolet Corvette
     7     5.9%        1    H     Aston Martin DBS
[hr][b]     0   100.0%       83    G     Totaal[/b]
     1    32.5%       27    G     Peugeot Rcz
     2    26.5%       22    G     Renault Wind
     3    14.5%       12    G     Audi TT
     4    10.8%        9    G     BMW Z4
     5     6.0%        5    G     Nissan 370z
     6     3.6%        3    G     Porsche Boxster
     7     2.4%        2    G     Audi Tt Rs
     8     1.2%        1    G     Mazda MX-5
     9     1.2%        1    G     Lotus Elise
    10     1.2%        1    G     Ford Mustang
[hr][b]     0   100.0%       62    F     Totaal[/b]
     1    25.8%       16    F     BMW 7-serie
     2    25.8%       16    F     Audi A8
     3    22.6%       14    F     Mercedes-Benz S-klasse
     4    16.1%       10    F     Jaguar XJ
     5     9.7%        6    F     Porsche Panamera
[hr][b]     0   100.0%     1046    E     Totaal[/b]
     1    34.8%      364    E     BMW 5-serie
     2    23.7%      248    E     Volvo V70
     3    14.3%      150    E     Mercedes-Benz E-klasse
     4    14.0%      146    E     Audi A6
     5     5.3%       55    E     Saab 9-5
     6     4.3%       45    E     Volvo S80
     7     1.8%       19    E     Jaguar XF
     8     0.6%        6    E     Chrysler 300C
     9     0.6%        6    E     Audi A7/s7
    10     0.2%        2    E     Mercedes-Benz CLS
    11     0.2%        2    E     Citroen C6
    12     0.1%        1    E     Toyota Camry
    13     0.1%        1    E     Peugeot 607
    14     0.1%        1    E     Honda Legend
[hr][b]     0   100.0%     3946    D     Totaal[/b]
     1    15.7%      619    D     Volkswagen Passat
     2     9.5%      373    D     BMW 3-serie
     3     9.3%      368    D     Audi A4
     4     8.2%      323    D     Volvo V50
     5     7.2%      286    D     Renault Laguna
     6     6.4%      251    D     Mercedes-Benz C-klasse
     7     6.1%      239    D     Opel Insignia
     8     5.7%      223    D     Ford Mondeo
     9     5.4%      215    D     Toyota Avensis
    10     5.4%      213    D     Volvo S60
    11     4.5%      178    D     Skoda Superb
    12     4.0%      157    D     Citroen C5
    13     3.9%      153    D     Audi A5
    14     2.4%       95    D     Mazda 6
    15     1.2%       47    D     Volvo S40
    16     0.9%       37    D     Alfa Romeo 159
    17     0.8%       33    D     Honda Accord
    18     0.7%       29    D     Saab 9-3
    19     0.6%       24    D     Seat Exeo
    20     0.5%       21    D     Lexus IS
    21     0.5%       20    D     Peugeot 407
    22     0.3%       12    D     Volvo V60
    23     0.3%       10    D     Volvo C70
    24     0.2%        8    D     Subaru Legacy
    25     0.1%        4    D     Chevrolet Epica
    26     0.1%        2    D     Mercedes-Benz CLC
    27     0.1%        2    D     Infiniti G
    28     0.1%        2    D     Hyundai Sonata
    29     0.1%        2    D     Alfa Romeo Brera
[hr][b]     0   100.0%     7881    C     Totaal[/b]
     1    13.6%     1071    C     Volkswagen Golf
     2    11.7%      921    C     Renault Megane
     3     9.6%      753    C     Skoda Octavia
     4     9.4%      740    C     Toyota Auris
     5     7.8%      616    C     Opel Astra
     6     5.8%      459    C     Ford Focus
     7     4.7%      369    C     Peugeot 308
     8     4.6%      365    C     Toyota Prius
     9     4.6%      361    C     Nissan Qashqai
    10     4.2%      328    C     Alfa Romeo Giulietta
    11     3.7%      292    C     Audi A3
    12     3.2%      253    C     Volvo C30
    13     2.9%      228    C     Citroen C4
    14     2.6%      202    C     Kia Ceed
    15     2.5%      195    C     BMW 1-serie
    16     1.7%      136    C     Honda Civic
    17     1.1%       90    C     Seat Leon
    18     1.1%       84    C     Honda Insight
    19     0.8%       61    C     Hyundai I30 Cw
    20     0.8%       60    C     Mazda 3
    21     0.7%       59    C     Volkswagen Scirocco
    22     0.7%       59    C     Hyundai I30
    23     0.6%       50    C     Mitsubishi Lancer
    24     0.4%       31    C     Fiat Bravo
    25     0.3%       26    C     Chevrolet Cruze
    26     0.2%       18    C     Volkswagen Jetta
    27     0.2%       15    C     Lancia Delta
    28     0.2%       12    C     Honda Cr-z
    29     0.1%       10    C     Volkswagen Eos
    30     0.1%        8    C     Dodge Caliber
    31     0.1%        6    C     Subaru Impreza
    32     0.0%        1    C     Chevrolet Nubira
    33     0.0%        1    C     Alfa Romeo GT
    34     0.0%        1    C     Alfa Romeo 147
[hr][b]     0   100.0%    13694    B     Totaal[/b]
     1    19.6%     2684    B     Volkswagen Polo
     2    15.6%     2137    B     Skoda Fabia
     3     9.2%     1260    B     Fiat Punto
     4     9.0%     1239    B     Ford Fiesta
     5     7.2%      988    B     Seat Ibiza
     6     6.6%      904    B     Toyota Yaris
     7     5.4%      734    B     Renault Clio
     8     4.7%      641    B     Opel Corsa
     9     4.1%      561    B     Suzuki Swift
    10     2.9%      402    B     Peugeot 207
    11     2.2%      301    B     Citroen C3
    12     1.7%      229    B     Dacia Sandero
    13     1.5%      212    B     Nissan Juke
    14     1.3%      175    B     Mini Mini
    15     1.2%      160    B     Mazda 2
    16     1.1%      157    B     Citroen Ds3
    17     1.1%      153    B     Hyundai I20
    18     1.1%      148    B     Mitsubishi Colt
    19     0.9%      129    B     Audi A1
    20     0.8%      105    B     Peugeot 206
    21     0.6%       85    B     Honda Jazz
    22     0.6%       83    B     Dacia Logan
    23     0.3%       37    B     Mini Cooper Clubman
    24     0.3%       36    B     Chevrolet Aveo
    25     0.2%       31    B     Daihatsu Sirion
    26     0.2%       29    B     Alfa Romeo Mito
    27     0.2%       28    B     Mini Cooper S Countryman
    28     0.1%       19    B     Subaru Justy
    29     0.1%        8    B     Mini Cooper D
    30     0.0%        6    B     Nissan Micra
    31     0.0%        5    B     Mini One D
    32     0.0%        3    B     Mini Cooper D Clubman
    33     0.0%        2    B     Mini Cooper S John Cooper Work
    34     0.0%        1    B     Mini Cooper S Clubman
    35     0.0%        1    B     Lada 112
    36     0.0%        1    B     Kia Rio
[hr][b]     0   100.0%     8953    A     Totaal[/b]
     1    17.0%     1524    A     Peugeot 107
     2    14.4%     1292    A     Citroen C1
     3    13.3%     1191    A     Toyota Aygo
     4    10.3%      922    A     Fiat Panda
     5     8.1%      722    A     Suzuki Alto
     6     7.8%      700    A     Chevrolet Spark
     7     6.9%      617    A     Fiat 500
     8     5.6%      500    A     Ford Ka
     9     3.9%      353    A     Kia Picanto
    10     3.1%      279    A     Nissan Pixo
    11     3.0%      265    A     Renault Twingo
    12     2.4%      214    A     Opel Agila
    13     2.2%      200    A     Hyundai I10
    14     0.7%       61    A     Suzuki Splash
    15     0.6%       56    A     Daihatsu Cuore
    16     0.5%       44    A     Volkswagen Fox
    17     0.1%       13    A     Chevrolet Matiz
 
De cijfers van Hyundai kloppen waarschijnlijk niet. Op de site van Bovag staan er 200 (!!!!) meer eenheden. Vast weer een stunt van autoweek, maar aangezien ze toch nooit op het forum kijken, en ik niet op de berichten kan reageren wordt en waarschijnlijk nooit wat mee gedaan.
 
LM. zei:
De cijfers van Hyundai kloppen waarschijnlijk niet. Op de site van Bovag staan er 200 (!!!!) meer eenheden. Vast weer een stunt van autoweek, maar aangezien ze toch nooit op het forum kijken, en ik niet op de berichten kan reageren wordt en waarschijnlijk nooit wat mee gedaan.

Denk niet dat Autoweek zelf aan de cijfers gaat sleutelen... waar het verschil vandaan komt weet ik niet. Het is niet dat er een specifiek model mist van Hyundai, het verschil is uitgesmeerd over de verschillende modellen.

Ik mis trouwens ook de Picasso-modellen van Citroën.
 
De ix20 ontbreekt bij AutoWeek (126 stuks in de eerste maand volgens officiële RDC-cijfers).

@ Mach1: Dat was al langer bekend: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3161235,4484276#msg-4484276
AutoWeek maakt er een beetje een zooitje van en dat is jammer, want ze is wel vollediger door meerdere modellen in de lijst te zetten.
Wel opmerkelijk veel Passat's weer, zo nog voor de facelift. Ik snap niet wat de kopers bezielt, of het moet de CC zijn. De Passat en Passat CC zouden trouwens wel apart in de lijsten mogen, zijn toch twee verschillende modellen in mijn optiek.
Ook naar mijn mening onterecht is de positie van de Seat Exeo. Dat is een prijsbreker eerste klas en toch slechts een onthutsend slecht aantal van 24 stuks! Verder een waardeloze score voor de Alfa MiTo. Jammer dat de nieuwe 1.3 JTDm Eco niet net als de Fiat Punto 14% bijtelling heeft (104 g/km), dat zou Alfa samen met de nu al populaire Giulietta nog beter terug op de kaart zetten.
De leveringen van de Corsa 1.3 CDTI ecoFLEX en C3 en DS3 1.6 e-HDI zijn duidelijk nog niet op gang, maar dat gaat nog zeker wel komen. Verder blijf ik het opmerkelijk vinden dat de Auris Full Hybrid de verkopen van de Prius heeft doen verdampen. Tja, de Auris is eenheidsworst en daar houden we in Nederland van.

@ Geelhoed: Xsara = Xsara Picasso = P2
Mini Countryman is de nieuwe Mini SUV: T1
 
Daewoo-Chevrolet zei:
@ Geelhoed: Xsara = Xsara Picasso = P2
Mini Countryman is de nieuwe Mini SUV: T1

Gefixed, waarom zoveel verschillende versies bij Mini?
 
Daewoo-Chevrolet zei:
@ Mach1: Dat was al langer bekend: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3161235,4484276#msg-4484276

In de link die jij geeft staat een rijtje carrosserievarianten waar de aantallen van gescheiden zijn. Nu staat de C4 Picasso bijvoorbeeld helemaal niet in de lijst. Vallen die nu gewoon onder de C4? :confused:
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Verder blijf ik het opmerkelijk vinden dat de Auris Full Hybrid de verkopen van de Prius heeft doen verdampen. Tja, de Auris is eenheidsworst en daar houden we in Nederland van.

@ Geelhoed: Xsara = Xsara Picasso = P2
Mini Countryman is de nieuwe Mini SUV: T1

De prius heeft volgens mij behoorlijk wat last van de dure Yen. De prius is dan wel meer auto dan een auris maar het prijsverschil is ook opmerkelijk groot. Daarnaast vind ik bij een prius ook vooral de wat luxere modellen verhoudingsgewijs erg duur. Zelf heb ik het idee dat toyota in nederland op dit moment veel liever een auris dan een prius verkoopt.
 
Voor een auto die al vrijwel 6 jaar ongewijzigd geproduceerd wordt (slechts kleine facelift) doet de Skoda Octavia het opmerkelijk goed. En dan Renault met de Megane en de Scenic. Mooie auto's en ik ben dus niet de enige met die mening.
Ik heb trouwens niet de indruk dat de verkoopcijfers een weerspiegeling vormen van de uitkomsten van het Autoweek tevredenheidsonderzoek.
 
Mach1 zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
@ Mach1: Dat was al langer bekend: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3161235,4484276#msg-4484276

In de link die jij geeft staat een rijtje carrosserievarianten waar de aantallen van gescheiden zijn. Nu staat de C4 Picasso bijvoorbeeld helemaal niet in de lijst. Vallen die nu gewoon onder de C4? :confused:

Oeps, verkeerde link: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3161235,4464856#msg-4464856
 
LADA 112 - 1! :confused: Zou dat de 2172 zijn die net is verkocht(zie LADA-topic) of een model wat LH ergens nog had staan? Ben ook benieuwd waar al die Matizzen vandaan komen. ;)
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Mach1 zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
@ Mach1: Dat was al langer bekend: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3161235,4484276#msg-4484276

In de link die jij geeft staat een rijtje carrosserievarianten waar de aantallen van gescheiden zijn. Nu staat de C4 Picasso bijvoorbeeld helemaal niet in de lijst. Vallen die nu gewoon onder de C4? :confused:

Oeps, verkeerde link: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3161235,4464856#msg-4464856

Slaat inderdaad nergens op. Modellen die gescheiden horen te worden, worden bij alkaar opgeteld. Modellen die niet bij elkaar opgeteld horen te worden, worden dat wel...
 
^^
Pleonasme haha.
Maar ik begrijp wat je bedoelt. Ik zat al te zoeken naar de Hyundai i30 maar de CW en de Hatch staan er separaat.
 
Haha, ik vind het maar een rare zin die ik hier boven heb gepost. Dat van de I30 slaat helemaal negens op, die getallen moeten gewoon bij elkaar opgeteld worden.
 
Tsja, dat is ook nog maar afwachten. Zo had ik bijvoorbeeld verwacht dat de Auris Hybrid zeker de topaantallen die de Prius een tijdje haalde zou overtreffen. das ook niet gebeurd :).
 
Daewoo-Chevrolet zei:
De best verkochte auto van 2011 is bekend: de Renault Twingo.
De 1.5 dCi 85 pk met 14% bijtelling en zonder BPM kost 9.795 euro! Dat u het even weet :)

En hoeveel is de afschrijving als je bedenkt dat de uitstootgrenzen op 1-1-2013 worden bijgetrokken?
 
Geelhoed zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
De best verkochte auto van 2011 is bekend: de Renault Twingo.
De 1.5 dCi 85 pk met 14% bijtelling en zonder BPM kost 9.795 euro! Dat u het even weet :)

En hoeveel is de afschrijving als je bedenkt dat de uitstootgrenzen op 1-1-2013 worden bijgetrokken?

Geen idee, maar dat op zo'n kleine auto gigantische BPM-voordeel pak je dan maar mooi even mee. Een Toyota Aygo 1.4 D (55 pk) kostte 3 jaar geleden 5,5 mille meer.
 
27.6% BPM van de kale prijs is 2200 euro inderdaad. Dat zou hij dus duurder zijn zonder vrijstelling.
Drie jaar geleden was het percentage 45,2%, tja..dat maakt uit, plus dat een Aygo geen Renault is natuurlijk.

De benzine versie is nog eens 2k goedkoper, en eveneens belastingvrij. Na 78000 kilometer ga je dus "winst" maken op je diesel...
Dan maar hopen dat je die voor het einde van 2012 (als de CO2 vrijstelling het zo lang redt met dit kabinet) weggereden hebt.
 
Geelhoed zei:
27.6% BPM van de kale prijs is 2200 euro inderdaad. Dat zou hij dus duurder zijn zonder vrijstelling.
Drie jaar geleden was het percentage 45,2%, tja..dat maakt uit, plus dat een Aygo geen Renault is natuurlijk.

De benzine versie is nog eens 2k goedkoper, en eveneens belastingvrij. Na 78000 kilometer ga je dus "winst" maken op je diesel...
Dan maar hopen dat je die voor het einde van 2012 (als de CO2 vrijstelling het zo lang redt met dit kabinet) weggereden hebt.

Da's waar, maar dan heb je wel 15 pk extra en waarschijnlijk een soepeler motor.
En ja, ik weet dat je geen liefhebber bent van diesels omdat ze op de CO[sub]2[/sub]-uitstoot na veel vuiler zijn dan auto's met benzinemotor. Helaas lijkt het Nederlandse volk, laat staan de Nederlandse regering, daar iets om te geven.
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Da's waar, maar dan heb je wel 15 pk extra en waarschijnlijk een soepeler motor.
En ja, ik weet dat je geen liefhebber bent van diesels omdat ze op de CO[sub]2[/sub]-uitstoot na veel vuiler zijn dan auto's met benzinemotor. Helaas lijkt het Nederlandse volk, laat staan de Nederlandse regering, daar iets om te geven.
Tja, die vinden de 2k hogere aanschafprijs aantrekkelijk omdat ze dan eens in de drie weken aan de pomp 30cent per liter besparen. Wel een heel tientje! Tel uit je winst....
 
Geelhoed zei:
De benzine versie is nog eens 2k goedkoper, en eveneens belastingvrij. Na 78000 kilometer ga je dus "winst" maken op je diesel...
Dan maar hopen dat je die voor het einde van 2012 (als de CO2 vrijstelling het zo lang redt met dit kabinet) weggereden hebt.

Dan heb je wel overal een beetje in het nadeel van de diesel gerekend. Aanschaf is 1800,- meer voor de diesel t.o.v. de benzine. Verbruik is 1,1L/100km minder en diesel is 31,8cent per L goedkoper dan benzine. Dan kom ik op een omslagpunt van iets meer dan 63k kilometer. Mocht je bijvoorbeeld 800euro voor het extra vermogen en trekkracht rekenen, dan heb je de overige duizend al na 35000km terug verdiend. Ook lijkt me de afschrijving van de diesel in verhouding wel lager uit te gaan komen.
 
[size=large]‘500.000 auto’s in 2011’[/size]

Het voorzichtige herstel van de Nederlandse automarkt zet door. Volgend jaar doorbreken de verkoopcijfers weer de magische grens van een half miljoen.
Dat hebben de marktonderzoekers van Aumacon becijferd. Als de voorspellingen kloppen, is het voor het eerst sinds 2007 dat de verkopen weer boven 500.000 stuks uitkomen. In 2009, toen de crisis in alle hevigheid toesloeg, bleef de teller op slechts 389.000 auto’s steken.
Aumacon geeft de continuïteit van het beleid van kabinet Rutte-I als oorzaak van het herstel: “Het behoud van het fiscale stimuleringsbeleid geeft veel rust. Dat gevoegd bij de zich voorzichtig herstellende economie en er is alle aanleiding om weer aan jaarvolumes beginnend met een vijf te gaan denken.”
Anders dan ons omringende landen heeft Nederland ook niet te kampen met de naweeën van de sloopregeling. Clem Dickmann: “Onze sloopregeling was grotendeels weggegooid geld, het heeft zowel het milieu als de nieuwverkopen een te verwaarlozen effect bezorgd. De keerzijde is wel dat we nu niet – zoals in Duitsland – te kampen hebben met een dramatische neergang. Sterker nog, toen de regeling eenmaal was afgelopen begon de markt juist aan te trekken.”
Het marktonderzoeksbureau verwacht dat de winst ook bij lease- en verhuurmaatschappijen wordt geboekt. Daarnaast draagt de elektrische auto voor het eerst z’n steentje bij: Aumacon verwacht dat in 2011 ruim tweeduizend exemplaren een eigenaar vinden.

autoweek.nl
 
Qua prestaties zal de 85pk dCi zich aardig met de veel duurdere 100pk TCe kunnen meten. Dus vergelijken met de 75pk benzine is niet helemaal fair. De huidige kniertjes die dit soort auto's kopen gaan voor de laagste prijs en hebben geen geld over voor het genot van meer pk en lekker veel Nm. Met normaal gebruik (gem. zo'n 15.000 km) ben je inderdaad duurder uit met de dCi.

Ik zou de dCi kiezen, ik denk dat het een behoorlijk pittig bakkie is!
 
BMdoubleyou zei:
Qua prestaties zal de 85pk dCi zich aardig met de veel duurdere 100pk TCe kunnen meten. Dus vergelijken met de 75pk benzine is niet helemaal fair. De huidige kniertjes die dit soort auto's kopen gaan voor de laagste prijs en hebben geen geld over voor het genot van meer pk en lekker veel Nm.
Dat bedoel ik dus, als je voor zo goedkoop mogelijk gaat en dat doen de klanten blijkbaar want er wordt niet voor niets met vrijstelling dit en dat geschermd, dan is het ook geen probleem om de 1.2 te rijden. Die is namelijk nog goedkoper. Knappe vent die 70k wegknort in een twingo in twee jaar. Als je die jaarkilometrages haalt dan is een diesel waarschijnlijk ook de juiste keuze nadat de grenzen zijn gecorrigeerd.
Kortom ik snap de ophef niet en vind nog steeds dat dieselrijders niet kunnen rekenen.
 
[size=medium]Hyundai ix35 twee keer zo gewild als verwacht[/size]

Sassenheim - De verkopen van de Hyundai ix35 komen dit jaar op 6.000 stuks uit, twee keer zoveel als gepland. De importeur verhoogde al eerder de doelstelling van 3.000 tot 4.000 verkochte exemplaren. In totaal steken dik 6.000 stuks de grens over.

De importeur signaleert een toenemende vraag uit de zakelijke markt, wat volgens de woordvoerder is te danken aan de recente toevoeging van groen gelabelde versies. "De komst van de 1.6 benzine en 1.7 diesel is in de markt goed gevallen. Ondanks dat de 1.7 er nog niet is, zien we veel vraag naar de nieuwe dieselversie," aldus de zegsman. Volgens de importeur zit de groei van het merk in de zakelijke markt. Daar is Hyundai momenteel niet goed vertegenwoordigd, maar "daar komt verandering in". De huidige kopersgroep is hoofdzakelijk particulier.

Ondanks dat de importeur 'voorzichtig' heeft ingezet met de ix35 kent de Cross-over geen grote leveringsproblemen, claimt de importeur. Voor de dieselversies daarentegen dient wel met extra wachttijd rekening te worden gehouden.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/8356547/__Hyundai_ix35_twee_keer_zo_gewild_als_verwacht__.html?p=15,1
 
Verkopen November 2010: ca 35% hoger (38% zelfs).
De dealers in de grote Eurolanden kreunen van ellende, maar in de Lage landen was er wederom een goede maand.
Sterker, procentueel wellicht de grootste stijger van het jaar.

Bronneke: automotive-online
 
Cijfers DealerSupportNet november:

1 Opel 4.063 10,76%
2 Volkswagen 3.736 9,90%
3 Peugeot 3.109 8,24%
4 Ford 3.064 8,12%
5 Fiat 2.771 7,34%
6 Renault 2.482 6,57%
7 Toyota 2.205 5,84%
8 Citroën 1.725 4,57%
9 Hyundai 1.520 4,03%
10 Škoda 1.493 3,95%
11 Seat 1.486 3,94%
12 Suzuki 1.277 3,38%
13 BMW 1.039 2,75%
14 Volvo 1.016 2,69%
15 Audi 987 2,61%
16 Mercedes-Benz 976 2,59%
17 Nissan 881 2,33%
18 Kia 839 2,22%
19 Chevrolet 567 1,50%
20 Mitsubishi 495 1,31%
21 Honda 339 0,90%
22 Dacia 337 0,89%
23 Mazda 277 0,73%
24 Alfa Romeo 268 0,71%
25 Mini 207 0,55%
26 Daihatsu 146 0,39%
27 Smart 68 0,18%
28 Subaru 64 0,17%
29 Saab 52 0,14%
30 Lexus 40 0,11%
31 Dodge 33 0,09%
32 Jaguar 29 0,08%
33 Land Rover 26 0,07%
34 Jeep 23 0,06%
35 Lancia 20 0,05%
36 Porsche 17 0,05%
37 Chrysler 15 0,04%
38 Think 5 0,01%
39 Chevrolet USA 4 0,01%
40 Ferrari 3 0,01%
41 Infiniti 3 0,01%
42 Tesla 2 0,01%
43 Aston Martin 1 0,00%
44 Lada 1 0,00%
45 Maserati 1 0,00%
 
Watskeburt bij Opel? :) Acties? Netjes! Skoda heeft een normalere maand dan oktober en staat weer bij Seat in de buurt. Weinig Saabs weer zeg! Toyota heeft duidelijk een minder jaar dan 2009 (wat betreft positie in ieder geval).
 
Lijkt me dat de goede positie van Opel deze maand komt door de Corsa Ecoflex die nu een beetje op gang begint te komen ?
 
Toch blijft de Chevrolet Spark het goed doen.

Tot nu toe ruim 4000 auto's.

Waarvan de meeste pas volgend jaar gaan rijden aangezien 90 % van de dealers hun target al gehaald zouden hebben!
 
We kunnen begin volgend jaar pas echt zien of de Alfa Giulietta en Saab 9-5 aangeslagen zijn. Kopers van die modellen wachten wachten waarschijnlijk op het nieuwe jaar. Audi, BMW en Mercedes-Benz zakken tegen het einde van het jaar ook altijd weg.
De Giulietta, 508 en S60/V60 zullen vast op veel verlanglijstjes staan voor het nieuwe jaar.

Verbazingwekkend dat Toyota zo ver terugvalt. De Auris is niet zo succesvol als de Prius tot een paar maanden terug was, terwijl de verkopen van de Prius sowieso ineens naar beneden zijn gedonderd. Volgend jaar kan Toyota met de nieuwe Yaris, Verso-S en Prius Alpha weer terrein proberen terug te winnen. De Lexus CT wordt natuurlijk sowieso een klapper.

Thijs_Clio zei:
Toch blijft de Chevrolet Spark het goed doen.

Tot nu toe ruim 4000 auto's.

Waarvan de meeste pas volgend jaar gaan rijden aangezien 90 % van de dealers hun target al gehaald zouden hebben!

Chevrolet doet het zeker goed. Dit jaar vormde met de Spark het begin van een nieuwe start, volgend jaar kun je het alleen maar drukker krijgen als de Aveo hatchback en sedan, Cruze hatchback en dieselmotoren, Orlando en grondig vernieuwde Captiva bij de dealer staan. En aan het einde van het jaar wellicht nog de nieuwe Malibu als opvolger van de Epica en de Camaro, maar die komt natuurlijk maar bij een aantal geselecteerde dealers te staan.
 
[size=large]Verkoopcijfers november 2010: Opel terug op één[/size]

Buitengewoon goed nieuws voor de autobranche: november 2010 is een maand van herstel geweest. Afgelopen maand werden namelijk dik 10.000 auto’s meer verkocht dan in diezelfde maand in 2009.
De cijfers van RAI Vereniging, BOVAG en RDC zijn binnen en de autobranche zal ze met gejuich ontvangen. In november 2010 werden er in Nederland 37.750 nieuwe auto’s op kenteken gezet, in diezelfde maand in 2009 waren dit er 27.327. Dit betekent een stijging van 38,1 procent.
Opel was in november in Nederland het bestverkochte merk met 4.063 nieuwe auto’s (marktaandeel 10,8 procent), Volkswagen staat op de tweede plaats met 3.736 auto’s (9,9 procent). Nummer drie is Peugeot met 3.109 auto’s, Ford claimt de vierde plaats met 3.064 auto’s (8,1 procent). Fiat staat op de vijfde plek met 2.771 auto’s (7,3 procent).
De wegenbelastingvrije auto domineert de verkoopstatistieken. Op één vinden we de Volkswagen Polo met 2.030 exemplaren (5,4 procent), de Corsa heeft de tweede stek met 1.971 stuks (5,2 procent). Nummer drie is de Peugeot 107 met 1.600 stuks (4,2 procent) en de Fiat Punto claimt stek vier met 1.493 verkochte auto’s (4,0 procent). De Ford Fiesta claimt de vijfde plek met 1.488 verkochte exemplaren (3,9 procent). Van de laatste is er geen wegenbelastingvrije versie, maar recentelijk heeft Ford de prijzen van alle Fiesta’s fors verlaagd om een tegenwicht aan andere importeurs te bieden.
 
De Megane vind ik opvallend sterk in november, meer dan 1000 exemplaren verkocht.
Verreweg de best verkopende in zijn klasse, de Golf en Astra komen niet eens in de buurt.
 
Terug
Bovenaan