De Nederlandse verkoopcijfers | mei 2025 op p. 132

Tomolino zei:
De Megane vind ik opvallend sterk in november, meer dan 1000 exemplaren verkocht.
Verreweg de best verkopende in zijn klasse, de Golf en Astra komen niet eens in de buurt.

Ten opzichtte van de Astra niet zo heel vreemd, die is er alleen nog maar als 5 deurs terwijl de Megane er is als 3 deurs, 5 deurs en Station.
 
Hoezo dat?
Komt het door hun Bose reclame? :)

Total Loss zei:
Tomolino zei:
De Megane vind ik opvallend sterk in november, meer dan 1000 exemplaren verkocht.
Verreweg de best verkopende in zijn klasse, de Golf en Astra komen niet eens in de buurt.

Ten opzichtte van de Astra niet zo heel vreemd, die is er alleen nog maar als 5 deurs terwijl de Megane er is als 3 deurs, 5 deurs en Station.

Goed punt, maar tegenover de Golf?
1 serie en A3 verkopen minder dan de Giulietta, goed om te zien.
 
Golf schijnt over het algemeen voornamelijk geleasd te worden en aangezien veel leasemaatschappijen in November / December niet veel meer op kenteken zetten zie je dat vaak in de cijfers terug.
 
D-C zei:
De Lexus CT wordt natuurlijk sowieso een klapper.

Dat waag ik te betwijfelen: in de pers zijn de reviews matig, en de importeur verwacht er zelf zo'n 1000 van te verkopen per jaar. 't Is maar wat je een klapper vindt....
 
Bart81 zei:
D-C zei:
De Lexus CT wordt natuurlijk sowieso een klapper.

Dat waag ik te betwijfelen: in de pers zijn de reviews matig, en de importeur verwacht er zelf zo'n 1000 van te verkopen per jaar. 't Is maar wat je een klapper vindt....

De pers heeft altijd wat meer te zeiken bij een Japanse auto. Een E-klasse of Passat rijden verre van dynamisch, maar zijn ineens wel goed, zeker in de Duitse pers. Mijn vader vindt de Prius beter rijden dan de Passat (B6) die hij ervoor had. Comfortabeler en stiller, terwijl de Passat noch dynamisch noch comfortabel is.
De CT is amper duurder dan de Prius, maar daar staat wel een premium imago tegenover. Bovendien is het interieur qua materiaalgebruik absoluut beter dan dat van de BMW 1-serie.
Al met al: als de Prius en Auris (merendeel hybride) tezamen dit jaar ongeveer 11.500 stuks verkopen, dan moet de CT vast wel 3.000 stuks op jaarbasis kunnen halen.
 
De Lexus CT is een fraaie auto. Maar Lexus heeft hier een geringe aandachtscurve. Dat ligt niet aan Lexus. Je zou kunnen zeggen dat de Nederlandse consument op zijn minst wat eigenwijs en conservatief is.
 
Verkoopcijfers in november 2010 per merk met daarachter de percentages waarmee de verkopen zijn gestegen dan wel gedaald ten opzichte van dezelfde maand in 2009 (met alleen de 'volumemerken' en geen exclusieve sportwagenmerken waarvan de verkopen per maand sterk fluctueren). De cijfers zijn op basis van RDC/Rai Vereniging/Bovag:

Lada +++
Skoda + 234,8%
smart + 151,9%
Mitsubishi + 141,5%
Fiat + 127,5%
Chevrolet + 122,2%
Mercedes-Benz + 113,1%
Seat + 108,7%
Hyundai + 96,9%
Jaguar + 93,3%
Alfa Romeo + 81,1%
Opel + 80,3%
Volkswagen + 77,7%
BMW + 76,4%
Porsche + 70,0%
Saab + 57,6%
Peugeot + 55,9%
Infiniti + 50,0%
Kia + 45,7%
Totale verkopen personenauto's + 38,1%
Mini + 31,4%
Jeep + 21,1%
Subaru + 16,4%
Citroën + 16,2%
Volvo + 15,5%
Audi + 14,8%
Mazda + 13,5%
Ford + 10,7%
Nissan + 4,3%
Suzuki + 3,8%
Lexus + 2,6%
Toyota - 2,9%
Land Rover - 13,3%
Renault - 16,9%
Honda - 20,0%
Dodge - 32,7%
Chrysler - 44,4%
Dacia - 47,0%
Daihatsu - 57,6%
Lancia - 60,8%
Cadillac - 100,0%
 
De details over November:
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2010&maand=11

PS: grappig detail -> de Megane (zonder Scenic) doet het prima. Staat in de top 10, en boven de GOLF.
Denk dat de Megane Estate (goeie commercial trouwens) daar voor verantwoordelijk is.
Niet slim van Citroen géén C4 Tourer/Station uit te brengen - die verkopen in deze klasse doorgaans goed.
 
YTD
Porsche Boxter 31
Nissan 350Z 32
Ferrari California: 32!!!

Knap uitgekiend: 3 Mercedessen (A,E,C) achter elkaar op # 62,63,64

118 Cubes - schiet niet echt op

Slechts 4 (!) Infiniti's M5 - zo'n goeie pers, en desondanks 'niemand' die z'n A6 of MB E eens inruilt.
De tamelijk crappy Cadillac CLS verkocht beter. En zelfs de Aston Vantage!

9% marktaandeel voor de drieling.

Opel eindigt 2010 op plek #5, al die euforische reacties van Opel-fans over November niettegenstaande.
 
Mee eens?
Code:
B  Lada 2172
P1 Hyundai Ix20

Code:
[hr][b]     0   100.0%      376    V     Totaal[/b]
     1    33.8%      127    V     Mercedes-Benz Vito
     2    33.0%      124    V     Mercedes-Benz Sprinter
     3    10.1%       38    V     Volkswagen Kombi
     4     7.2%       27    V     Renault Trafic
     5     4.8%       18    V     Fiat Ducato
     6     4.3%       16    V     Ford Transit
     7     1.3%        5    V     Citroen Jumper
     8     1.1%        4    V     Citroen Jumpy
     9     0.8%        3    V     Volkswagen Multivan
    10     0.8%        3    V     Volkswagen Caravelle
    11     0.8%        3    V     Renault Master
    12     0.8%        3    V     Mercedes-Benz Viano
    13     0.5%        2    V     Volkswagen Crafter
    14     0.3%        1    V     Volkswagen Transporter
    15     0.3%        1    V     Peugeot Expert
    16     0.3%        1    V     Opel Vivaro
[hr][b]     0   100.0%      152   T3     Totaal[/b]
     1    19.7%       30   T3     BMW X5
     2    18.4%       28   T3     Volvo XC90
     3    13.2%       20   T3     Mercedes-Benz M-klasse
     4     7.9%       12   T3     Volkswagen Touareg
     5     7.9%       12   T3     Land Rover Range Rover
     6     7.2%       11   T3     Porsche Cayenne
     7     5.3%        8   T3     Lexus RX
     8     4.6%        7   T3     BMW X6
     9     3.9%        6   T3     Toyota Land Cruiser
    10     3.9%        6   T3     Land Rover Discovery
    11     3.3%        5   T3     Audi Q7
    12     2.0%        3   T3     Mercedes-Benz R-klasse
    13     1.3%        2   T3     Nissan Murano
    14     0.7%        1   T3     Mazda CX-7
    15     0.7%        1   T3     Jeep Grand Cherokee
[hr][b]     0   100.0%     1666   T2     Totaal[/b]
     1    23.8%      397   T2     Hyundai Ix35
     2    14.7%      245   T2     Kia Sportage
     3    10.6%      177   T2     Mitsubishi Asx
     4     7.9%      131   T2     Volkswagen Tiguan
     5     7.6%      127   T2     Volvo XC60
     6     7.2%      120   T2     BMW X1
     7     6.7%      111   T2     Mitsubishi Outlander
     8     5.3%       88   T2     Audi Q5
     9     3.1%       52   T2     Toyota RAV4
    10     1.9%       32   T2     Honda CR-V
    11     1.6%       27   T2     Kia Sorento
    12     1.3%       22   T2     Mercedes-Benz GLK
    13     1.1%       19   T2     Subaru Forester
    14     1.1%       19   T2     Jeep Patriot
    15     1.0%       16   T2     Hyundai Santa Fe
    16     0.8%       14   T2     Mercedes-Benz G-klasse
    17     0.8%       13   T2     BMW X3
    18     0.7%       11   T2     Chevrolet Captiva
    19     0.6%       10   T2     Citroen C-crosser
    20     0.5%        9   T2     Peugeot 4007
    21     0.4%        7   T2     Land Rover Freelander
    22     0.4%        6   T2     Suzuki Grand Vitara
    23     0.3%        5   T2     Ford Kuga
    24     0.2%        3   T2     Nissan X-Trail
    25     0.1%        2   T2     Opel Antara
    26     0.1%        1   T2     Jeep Compass
    27     0.1%        1   T2     Jeep Cherokee
    28     0.1%        1   T2     Dodge Nitro
[hr][b]     0   100.0%      497   T1     Totaal[/b]
     1    34.0%      169   T1     Dacia Duster
     2    30.0%      149   T1     Skoda Yeti
     3    17.7%       88   T1     Suzuki SX4
     4     9.9%       49   T1     Mini Countryman
     5     3.2%       16   T1     Daihatsu Terios
     6     2.2%       11   T1     Toyota Urban Cruiser
     7     2.2%       11   T1     Fiat Sedici
     8     0.8%        4   T1     Suzuki Jimny
[hr][b]     0   100.0%      241   P3     Totaal[/b]
     1    33.6%       81   P3     Ford S-MAX
     2    16.6%       40   P3     Renault Espace
     3    12.4%       30   P3     Volkswagen Sharan
     4    11.2%       27   P3     Ford Galaxy
     5     9.5%       23   P3     Dodge Journey
     6     5.8%       14   P3     Seat Alhambra
     7     4.6%       11   P3     Mitsubishi Grandis
     8     2.5%        6   P3     Peugeot 807
     9     2.5%        6   P3     Chrysler Voyager
    10     0.8%        2   P3     Citroen C8
    11     0.4%        1   P3     Chrysler Town & Country
[hr][b]     0   100.0%     2285   P2     Totaal[/b]
     1    25.1%      573   P2     Renault Scenic
     2    10.5%      241   P2     Seat Altea
     3    10.0%      229   P2     Peugeot 5008
     4     8.9%      204   P2     Peugeot 3008
     5     7.5%      171   P2     Volkswagen Golf Plus
     6     7.1%      163   P2     Mercedes-Benz B-klasse
     7     6.8%      156   P2     Volkswagen Touran
     8     6.8%      155   P2     Opel Zafira
     9     5.6%      129   P2     Citroen C4 Picasso
    10     4.6%      104   P2     Toyota Verso
    11     3.1%       70   P2     Mazda 5
    12     2.9%       67   P2     Ford Focus C-MAX
    13     0.9%       20   P2     Citroen Xsara Picasso
    14     0.1%        2   P2     Chrysler PT Cruiser
    15     0.0%        1   P2     Honda FR-V
[hr][b]     0   100.0%     1531   P1     Totaal[/b]
     1    47.9%      733   P1     Opel Meriva
     2    11.9%      182   P1     Kia Venga
     3    10.5%      160   P1     Mercedes-Benz A-klasse
     4     7.1%      109   P1     Hyundai Ix20
     5     5.0%       77   P1     Nissan Note
     6     4.8%       74   P1     Kia Soul
     7     4.1%       63   P1     Citroen C3 Picasso
     8     3.6%       55   P1     Renault Modus
     9     2.1%       32   P1     Skoda Roomster
    10     1.6%       25   P1     Ford Fusion
    11     0.6%        9   P1     Hyundai Matrix
    12     0.4%        6   P1     Daihatsu Materia
    13     0.2%        3   P1     Nissan Cube
    14     0.2%        3   P1     Lancia Musa
[hr][b]     0   100.0%      225    L     Totaal[/b]
     1    29.8%       67    L     Renault Kangoo
     2    22.2%       50    L     Volkswagen Caddy
     3    15.6%       35    L     Citroen Berlingo
     4    11.1%       25    L     Peugeot Partner
     5     7.1%       16    L     Peugeot Bipper
     6     7.1%       16    L     Fiat Doblo
     7     4.0%        9    L     Citroen Nemo
     8     1.8%        4    L     Fiat Fiorino
     9     0.9%        2    L     Opel Combo
    10     0.4%        1    L     Fiat Qubo
[hr][b]     0   100.0%      107    K     Totaal[/b]
     1    63.6%       68    K     Smart Fortwo
     2    36.4%       39    K     Toyota Iq
[hr][b]     0   100.0%        8    H     Totaal[/b]
     1    37.5%        3    H     Porsche 911
     2    37.5%        3    H     Ferrari 458
     3    12.5%        1    H     Mercedes-Benz Sls Amg
     4    12.5%        1    H     Maserati Granturismo
[hr][b]     0   100.0%       66    G     Totaal[/b]
     1    45.5%       30    G     Peugeot Rcz
     2    22.7%       15    G     Renault Wind
     3    12.1%        8    G     Audi TT
     4    10.6%        7    G     BMW Z4
     5     3.0%        2    G     Mercedes-Benz SLK
     6     3.0%        2    G     Mazda MX-5
     7     1.5%        1    G     Nissan 370z
     8     1.5%        1    G     Ford Mustang
[hr][b]     0   100.0%       33    F     Totaal[/b]
     1    36.4%       12    F     Jaguar XJ
     2    27.3%        9    F     Audi A8
     3    12.1%        4    F     BMW 7-serie
     4     9.1%        3    F     Porsche Panamera
     5     6.1%        2    F     Mercedes-Benz S-klasse
     6     3.0%        1    F     Volkswagen Phaeton
     7     3.0%        1    F     Lexus LS
     8     3.0%        1    F     Aston Martin Rapide
[hr][b]     0   100.0%      845    E     Totaal[/b]
     1    37.0%      313    E     BMW 5-serie
     2    24.6%      208    E     Volvo V70
     3    12.5%      106    E     Audi A6
     4    10.9%       92    E     Mercedes-Benz E-klasse
     5     4.9%       41    E     Volvo S80
     6     3.8%       32    E     Saab 9-5
     7     3.3%       28    E     Audi A7/s7
     8     1.4%       12    E     Jaguar XF
     9     0.7%        6    E     Chrysler 300C
    10     0.4%        3    E     Infiniti M
    11     0.2%        2    E     Mercedes-Benz CLS
    12     0.1%        1    E     Dodge Challenger
    13     0.1%        1    E     Citroen C6
[hr][b]     0   100.0%     2851    D     Totaal[/b]
     1    12.5%      357    D     Opel Insignia
     2    12.3%      351    D     BMW 3-serie
     3     9.0%      256    D     Volvo V50
     4     9.0%      256    D     Audi A4
     5     8.6%      246    D     Volkswagen Passat
     6     8.2%      233    D     Mercedes-Benz C-klasse
     7     5.5%      156    D     Ford Mondeo
     8     4.6%      131    D     Toyota Avensis
     9     4.3%      122    D     Volvo S60
    10     4.0%      115    D     Skoda Superb
    11     4.0%      115    D     Audi A5
    12     3.2%       92    D     Citroen C5
    13     3.0%       85    D     Renault Laguna
    14     2.5%       70    D     Mazda 6
    15     2.0%       56    D     Volvo V60
    16     1.7%       49    D     Seat Exeo
    17     1.0%       28    D     Volvo S40
    18     1.0%       28    D     Lexus IS
    19     0.9%       27    D     Honda Accord
    20     0.7%       20    D     Saab 9-3
    21     0.6%       18    D     Subaru Legacy
    22     0.5%       15    D     Alfa Romeo 159
    23     0.4%       10    D     Peugeot 407
    24     0.2%        6    D     Alfa Romeo Brera
    25     0.1%        2    D     Volvo C70
    26     0.1%        2    D     Hyundai Sonata
    27     0.0%        1    D     Mercedes-Benz CLC
    28     0.0%        1    D     Mercedes-Benz C63
    29     0.0%        1    D     Jaguar X-type
    30     0.0%        1    D     Fiat Croma
    31     0.0%        1    D     Chevrolet Epica
[hr][b]     0   100.0%     6418    C     Totaal[/b]
     1    16.7%     1072    C     Renault Megane
     2    11.8%      760    C     Volkswagen Golf
     3     7.8%      502    C     Opel Astra
     4     7.7%      491    C     Skoda Octavia
     5     6.5%      418    C     Peugeot 308
     6     6.4%      411    C     Toyota Auris
     7     6.3%      403    C     Ford Focus
     8     5.3%      340    C     Nissan Qashqai
     9     5.2%      331    C     Toyota Prius
    10     3.4%      219    C     Alfa Romeo Giulietta
    11     3.0%      191    C     Citroen C4
    12     2.9%      184    C     BMW 1-serie
    13     2.9%      183    C     Audi A3
    14     2.3%      149    C     Seat Leon
    15     2.3%      147    C     Volvo C30
    16     2.2%      140    C     Hyundai I30
    17     1.6%      105    C     Honda Civic
    18     1.6%      101    C     Kia Ceed
    19     1.1%       72    C     Honda Insight
    20     0.7%       48    C     Volkswagen Scirocco
    21     0.5%       34    C     Mitsubishi Lancer
    22     0.5%       32    C     Mazda 3
    23     0.3%       21    C     Chevrolet Cruze
    24     0.3%       17    C     Fiat Bravo
    25     0.2%       10    C     Lancia Delta
    26     0.1%        8    C     Dodge Caliber
    27     0.1%        7    C     Honda Cr-z
    28     0.1%        6    C     Volkswagen Jetta
    29     0.1%        6    C     Volkswagen Eos
    30     0.1%        6    C     Subaru Impreza
    31     0.0%        2    C     Alfa Romeo GT
    32     0.0%        1    C     Toyota Corolla
    33     0.0%        1    C     Chevrolet Nubira
[hr][b]     0   100.0%    12057    B     Totaal[/b]
     1    16.8%     2022    B     Volkswagen Polo
     2    16.5%     1984    B     Opel Corsa
     3    11.7%     1412    B     Fiat Punto
     4    11.7%     1407    B     Ford Fiesta
     5     8.7%     1050    B     Seat Ibiza
     6     5.8%      702    B     Skoda Fabia
     7     4.2%      512    B     Toyota Yaris
     8     3.9%      470    B     Renault Clio
     9     2.8%      341    B     Peugeot 207
    10     2.4%      292    B     Suzuki Swift
    11     1.9%      234    B     Audi A1
    12     1.9%      230    B     Citroen C3
    13     1.8%      220    B     Peugeot 206
    14     1.3%      162    B     Mitsubishi Colt
    15     1.3%      154    B     Hyundai I20
    16     1.0%      122    B     Nissan Juke
    17     1.0%      122    B     Mini Mini
    18     0.9%      114    B     Dacia Sandero
    19     0.9%      104    B     Citroen Ds3
    20     0.8%       98    B     Mazda 2
    21     0.8%       94    B     Honda Jazz
    22     0.4%       54    B     Dacia Logan
    23     0.3%       32    B     Mini Clubman
    24     0.2%       28    B     Chevrolet Aveo
    25     0.2%       23    B     Alfa Romeo Mito
    26     0.2%       21    B     Subaru Justy
    27     0.2%       20    B     Daihatsu Sirion
    28     0.2%       19    B     Citroen Xsara
    29     0.1%        7    B     Lancia Ypsilon
    30     0.0%        5    B     Nissan Micra
    31     0.0%        1    B     Lada 2172
    32     0.0%        1    B     Hyundai Accent
[hr][b]     0   100.0%     8040    A     Totaal[/b]
     1    19.3%     1550    A     Peugeot 107
     2    10.4%      833    A     Fiat Panda
     3    10.1%      809    A     Citroen C1
     4     9.9%      796    A     Suzuki Alto
     5     9.1%      732    A     Ford Ka
     6     8.6%      689    A     Hyundai I10
     7     7.4%      594    A     Toyota Aygo
     8     6.2%      499    A     Chevrolet Spark
     9     4.5%      359    A     Fiat 500
    10     4.2%      339    A     Opel Agila
    11     4.1%      326    A     Nissan Pixo
    12     2.6%      209    A     Kia Picanto
    13     1.3%      104    A     Daihatsu Cuore
    14     1.1%       89    A     Suzuki Splash
    15     0.9%       71    A     Renault Twingo
    16     0.4%       31    A     Volkswagen Fox
    17     0.1%        8    A     Chevrolet Matiz
    18     0.0%        2    A     Mitsubishi I-miev
 
Kia is de grote (GROTE) uitblinker dit jaar - chapeau voor wat die daar i/h verre oosten allemaal voor elkaar boksen.
 
Dat bedankje hoeft echt niet elke maand hoor, het is twee minuten werk.
 
smiley14.gif
 
Geelhoed zei:
Dat bedankje hoeft echt niet elke maand hoor, het is twee minuten werk.

Maar je doet het wel even. Zijn mooie lijstjes altijd. Leuk ook om te zien hoe goed die oude XC90 het nog altijd doet.
 
Kun je wel zien dat de Passat bijv. een lease-topper is. Die aantallen nemen hard af in November.
Denk dat je aan perctentage kijkt wat er privé/lease wordt aangeschaft..dat VW van de "niet premieummerken" het hoogste aandeel heeft.
(Bij BMW, Audi, Mercedes zal dit aandeel hoger liggen)
 
@Geelhoed, bedankt weer.. :)
De Nissan Qashqai staat bij C, de Mitsubishi Asx bij T2.
Dan zou ik het logischer vinden als de Nissan Qashqai ook bij T2
zou staan.
 
Hendrik : zei:
Leuk ook om te zien hoe goed die oude XC90 het nog altijd doet.

Dat is inderdaad verrassend! Op het Volvo forum lijkt dat de XC60 en de V60 heel veel verkocht worden en nu blijkt dat ook de XC90 nog een stevig deuntje mee blaast.
 
Mercedes-Benz G-klasse T2 => T3
Dodge Challanger D => ?
Lada 2172 => C

I30 en I30 CW bij elkaar?

Wat suggesties. ;)
 
De Lada heb ik in B gezet omdat de Kalina daar ook stond.
De G is een beetje lastig met verschillende carrosserie vormen en er is ook een GL en een GLK. Ik houd me aanbevolen.
Challenger tja...

Joël D. zei:
I30 en I30 CW bij elkaar?
Dat lijkt me een leuk begin. Zoals gezegd twee minuten. Ik kopieer de lijst van AW en trek het door mijn scriptje. Alle autos die herkend worden komen in hun klasse. AW heeft de CW apart gezet.
Wat er over blijft mogen jullie uitzoeken ;)
Dit keer bleef overigens ook Mini Clubman en Mini Countryman over omdat AW One en Cooper weggelaten heeft. Voor de verandering want een paar maanden geleden stond het er achter in plaats van er tussen. Die vul ik dan weer zelf in.
 
De Challenger is een ruim 5 meter lange sloep op basis van de Charger/300(C) en is dus geen D-segmenter in mijn perceptie.

Hier is trouwens mijn lijstje van fouten in de verkoopcijfers: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3161235,4464856#msg-4464856

Zoals eerder gemeld: de Xsara is de Xsara Picasso, dus P2. Misschien is het een idee om de cijfers van de C3, C3 Picasso, Xsara Picasso, C4 en C4 Picasso uit de RDC/RAI/Bovag-lijsten te halen aangezien AutoWeek de modellen niet meer scheidt? Anderzijds worden de meeste fouten er in de jaarlijsten wel weer uitgehaald. Voor november zijn de cijfers als volgt:

Citroën C3 230
Citroën C3 Picasso 63
Citroën Xsara Picasso 20
Citroën C4 191
Citroën C4 Picasso 129
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Misschien is het een idee om de cijfers van de C3, C3 Picasso, Xsara Picasso, C4 en C4 Picasso uit de RDC/RAI/Bovag-lijsten te halen aangezien AutoWeek de modellen niet meer scheidt?

It's all or nothing.
Als ik een nieuw scriptje voor de bovag schrijf dan haal ik daar alles vandaan. Zijn de cijfers er sneller ook ;)

Maar de bovag is een stuk minder specifiek als ik het zo snel even bekijk. Welke Aston is er nou verkocht bijvoorbeeld?

Nu ik er langer over nadenk was dat de reden dat ik de AW cijfers genomen heb. die zijn wel allemaal per type en dus makkelijker te processen.
Maar met de aanlevering van de gegevens zoals jij deed kan ik wel wat repareren.



Lijstje gefikst.
 
2172 is ietsje groter dan de Kalina, ze zijn niet te vergelijken. ;) Hier is meer info over deze unieke auto:

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?6,4160555,page=24
 
Geelhoed zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Misschien is het een idee om de cijfers van de C3, C3 Picasso, Xsara Picasso, C4 en C4 Picasso uit de RDC/RAI/Bovag-lijsten te halen aangezien AutoWeek de modellen niet meer scheidt?

It's all or nothing.
Als ik een nieuw scriptje voor de bovag schrijf dan haal ik daar alles vandaan. Zijn de cijfers er sneller ook ;)

Maar de bovag is een stuk minder specifiek als ik het zo snel even bekijk. Welke Aston is er nou verkocht bijvoorbeeld?

Nu ik er langer over nadenk was dat de reden dat ik de AW cijfers genomen heb. die zijn wel allemaal per type en dus makkelijker te processen.
Maar met de aanlevering van de gegevens zoals jij deed kan ik wel wat repareren.

Lijstje gefikst.

Top! Doe ik dat de volgende keren ook wel, mocht het dan nog nodig zijn. Valt gelijk op dat de C4 Picasso, in 2008 nog de meest populaire Midi MPV, hard terugvalt. De C3 Picasso deed het toch al niet goed hier, maar valt dit jaar gewoon verder terug. De lichte facelift met nieuwe motoren komt dan ook als geroepen. De leveringen van de C4 zijn nu ook duidelijk begonnen.

Alfa Romeo MiTo: de MRB-vrije 1.3 dieselmotor komt geen moment te laat, aangezien de belangstelling voor Alfa's kleine de laatste maanden dramatisch is afgenomen. Blijft vreemd en jammer dat de wat grotere Fiat-producten altijd zo kort pieken, zie de Lancia Delta, Fiat Bravo, Fiat Punto (totdat de MRB-vrije versie er was), Fiat Croma, Alfa 159 en de in ons land een paar jaar terug al gesaneerde Fiat Idea.
Dacia: Nederland valt niet echt voor het Roemeense merk. De ene maand verdubbelen de cijfers, de maand erop halveren ze weer. Typisch gevalletje actiemerk.
Kia Rio & Carens: 0 stuks in november. Dat de Rio niet verkoopt ligt aan Kia zelf: met een vanafprijs van ruim 15 mille kansloos. De Carens is daarentegen een modern alternatief voor de Xsara Picasso. In de VS is het model (Rondo) echter al geschrapt en in Zuid-Korea stellen de verkopen ook niets voor. Wellicht dat de Carens gewoon uit productie is.
Toyota Urban Cruiser & Kia Soul: na een prima start toch niet aangeslagen. De Urban Cruiser scoort matig in tests, de Soul doet het daarentegen erg goed en wist in AutoBild van de Nissan Juke te winnen. In de VS is de Soul zelfs de best verkochte auto uit het B-segment.
Nissan Cube: verkoopdrama in Nederland, de rest van Europa en nu is ook in de VS de belangstelling ernstig verflauwd. De Kia Soul verkoopt 7x zo goed.

;) zei:
2172 is ietsje groter dan de Kalina, ze zijn niet te vergelijken. ;)

De Priora (2170-serie) valt echter net als de Kalina in het Europese B-segment. De Priora heeft meer het formaat van de Dacia Logan en is bijvoorbeeld net zo groot als de nieuwe Accent.
 
We hoeven niet echt te wachten tot 31 december.
Op 1 December was de merken Top 10 van 2010 wel genoegzaam bekend:

1. VW
2. Toyota
3. Peugeot
4. Ford
5. Opel
6. Renault
7. Fiat
8. Citroen
9. Hyundai
10. Suzuki

Alleen als bv Ford iets banaals doet als auto's weggeven dan gaan ze Peugeot voorbij.
Idem Audi bij Suzuki
 
[size=medium]Opel Astra Sports Tourer gaat kar trekken[/size]

BREDA - Drie maanden na de officiële onthulling op de Autosalon van Parijs is de stationwagon -variant van de Opel Astra bij de vaderlandse dealers gearriveerd. Op basis van het aantal orders kun je stellen dat veel mensen hebben uiitgekeken naar de marktintroductie .

De in navolging van de Insignia Sports Tourer gedoopte stationwagon-variant van de Opel Astra heeft al dik 2.000 kopers over de streep getrokken. Let wel, de auto rijdt pas deze week de Nederlandse showrooms, terwijl de importeur voor heel 2011 rekent op een afzet van 8.000 stuks. De Sports Tourer moet de Astra-kar gaan trekken. Het lokale hoofdkantoor gaat uit van 13.000 Astra-verkopen voor komend jaar. De Sports Tourer neemt een dikke 60% van de afzet voor zijn rekening. Het restant komt op conto van de vijfdeurs hatchback en de driedeurs GTC, die komend jaar aan het programma wordt toegevoegd.

De Sports Tourer, voorzien van een bagageruimte van maximaal 1.550 liter, komt er met verschillende 1.4-benzinemotoren, met en zonder turbo, en een 1.6 Turbo, alsmede dieselmotoren van 1,3 en 2,0 liter. Opel levert het model voor minimaal € 20.095,- (prijs per 1 januari 2011). Het prijsverschil met de 5-deurs bedraagt 850 euro.

Bron: https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/8466292/__Opel_Astra_Sports_Tourer_gaat_kar_trekken__.html
 
Beetje vreemd om dat bericht over die Astra Tourer hier te plaatsen. Daarin gaat het namelijk over verkoopcijfers.

Ja dat staat ook in het onderwerp van dit topic, maar in wezen is dat fout, want het topic gaat over de registratiecijfers: hoeveel auto's zijn er op kenteken gezet in een bepaalde maand/jaar (voorlopig dus nog 2010). En die "dik 2000 kopers" van de Astra Tourer krijgen hem zeer waarschijnlijk niet allemaal in 2010 afgeleverd (al was het alleen al omdat er veel leasers tussen zullen zitten). Dus hoort dat verhaal hier niet thuis, maar in het Opel Astra topic.
 
Dennis_zw zei:
Beetje vreemd om dat bericht over die Astra Tourer hier te plaatsen. Daarin gaat het namelijk over verkoopcijfers.

Ja dat staat ook in het onderwerp van dit topic, maar in wezen is dat fout, want het topic gaat over de registratiecijfers: hoeveel auto's zijn er op kenteken gezet in een bepaalde maand/jaar (voorlopig dus nog 2010). En die "dik 2000 kopers" van de Astra Tourer krijgen hem zeer waarschijnlijk niet allemaal in 2010 afgeleverd (al was het alleen al omdat er veel leasers tussen zullen zitten). Dus hoort dat verhaal hier niet thuis, maar in het Opel Astra topic.


Wat een kinderachtig zeik bericht DZW!
 
Dennis_zw zei:
Beetje vreemd om dat bericht over die Astra Tourer hier te plaatsen. Daarin gaat het namelijk over verkoopcijfers.

Het gaat om de verkoopcijfers, dus berichten die een indicatie geven van hoe een model zal aanslaan en hoe het model in 2011 zal gaan verkopen zijn mijns inziens helemaal niet misplaatst. Opel verwacht 13.000 Astra's te verkopen volgend jaar, waarmee het weer een serieuze bedreiging zou kunnen vormen voor de Golf.
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Blijft vreemd en jammer dat de wat grotere Fiat-producten altijd zo kort pieken, zie de Lancia Delta, Fiat Bravo, Fiat Punto (totdat de MRB-vrije versie er was), Fiat Croma, Alfa 159 en de in ons land een paar jaar terug al gesaneerde Fiat Idea.

Kia Rio & Carens: 0 stuks in november. Dat de Rio niet verkoopt ligt aan Kia zelf: met een vanafprijs van ruim 15 mille kansloos. De Carens is daarentegen een modern alternatief voor de Xsara Picasso. In de VS is het model (Rondo) echter al geschrapt en in Zuid-Korea stellen de verkopen ook niets voor. Wellicht dat de Carens gewoon uit productie is.

Toyota Urban Cruiser & Kia Soul: na een prima start toch niet aangeslagen. De Urban Cruiser scoort matig in tests, de Soul doet het daarentegen erg goed en wist in AutoBild van de Nissan Juke te winnen. In de VS is de Soul zelfs de best verkochte auto uit het B-segment.
Nissan Cube: verkoopdrama in Nederland, de rest van Europa en nu is ook in de VS de belangstelling ernstig verflauwd. De Kia Soul verkoopt 7x zo goed.

Van een grote nieuwe Fiat verwacht je iets perfects na alle lessen die ze geleerd hebben, maar itt. de Punto en de kleintjes zijn het steeds halfslachtige producten. Je verwacht perfect Italiaans design, maar ze kunnen amper het niveau van Korea halen. En dan vragen ze er ook nog de hoofdprijs voor.
De Croma had wel beter verdiend, maar is compleet verkeerd in de markt gezet.
Design verveelt snel. De auto moet ook een goede aanbieding zijn.

De Kia Carens? Ik koop nog liever een oude Xsara Picasso dan dat hok. De Xsara Picasso is een belevenis en de Carens? een... hok. Geen vergelijk.

De Urban Cruiser, Soul, Juke en Cube zijn gewoon veel te duur. Bejaarden willen er best in rijden, gezien de parkeerplaatsen bij de aanleunwoningen. Maar met een Opel Agila of Suzuki Splash worden ze ook bediend, voor de helft van de prijs.
Jongeren zul je er niet in zien, ookal zijn ze daar wel voor gemaakt.
 
Nou een Soul bijvoorbeeld is wel iets groter dan een aaah-gil-aah(spreek het gillend uit) of plonsje. Mijn ouders(nog net niet bejaard en tien jaar jonger van geest dan hun echte leeftijd) vonden de Soul(en ook hun vorige auto, de SX4) veel meer auto en veel prettiger rijden dan de Suzuki plonsje en dus ook beter dan de giller van opel. Dus is die zijn meerprijs ook wel waard. Hij is ook niet twee keer zo duur hooguit 25procent duurder.
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Het gaat om de verkoopcijfers, dus berichten die een indicatie geven van hoe een model zal aanslaan en hoe het model in 2011 zal gaan verkopen zijn mijns inziens helemaal niet misplaatst. Opel verwacht 13.000 Astra's te verkopen volgend jaar, waarmee het weer een serieuze bedreiging zou kunnen vormen voor de Golf.

De importeur kan zoveel zeggen. Het gaat in dit topic om de resultaten, niet om de verwachtingen. Elk bericht waarin een importeur op jubeltoon vertelt hoeveel hij gaat verkopen is vooral ook een bericht aan de kopers: "jump on the bandwagon, want dit is/wordt een populaire auto".
 
---GT--- zei:
De Kia Carens? Ik koop nog liever een oude Xsara Picasso dan dat hok. De Xsara Picasso is een belevenis en de Carens? een... hok. Geen vergelijk.

Ik ben het met je eens dat de Carens een .....hok is waar ik zelfmoordneigingen van zou krijgen als ik er in zou moeten rijden, maar om de Xsara Picasso nou een belevenis te noemen gaat me ook weer wat ver. Evengoed, geen vergelijk.
 
Bart81 zei:
---GT--- zei:
De Kia Carens? Ik koop nog liever een oude Xsara Picasso dan dat hok. De Xsara Picasso is een belevenis en de Carens? een... hok. Geen vergelijk.

Ik ben het met je eens dat de Carens een .....hok is waar ik zelfmoordneigingen van zou krijgen als ik er in zou moeten rijden, maar om de Xsara Picasso nou een belevenis te noemen gaat me ook weer wat ver. Evengoed, geen vergelijk.

Ik vind de Carens een net-niet-geslaagde MPV: oogt allemaal heel Europees en goed, maar de oplopende derde zijruit haalt het ontwerp weer onderuit. Ik zou 'm echter zo verkiezen boven de Xsara Picasso, dat ding is extreem verouderd om te zien. En de botsveiligheid zal volgens de nieuwe Euro NCAP-normen hooguit van het niveau Landwind CV9 zijn en die is toch 6 mille goedkoper.

carens_1280_1.jpg
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Kia Rio & Carens: 0 stuks in november. Dat de Rio niet verkoopt ligt aan Kia zelf: met een vanafprijs van ruim 15 mille kansloos. De Carens is daarentegen een modern alternatief voor de Xsara Picasso. In de VS is het model (Rondo) echter al geschrapt en in Zuid-Korea stellen de verkopen ook niets voor. Wellicht dat de Carens gewoon uit productie is.

Leveringen van de Carens zijn gestopt :): https://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=17451&n=0
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Daewoo-Chevrolet zei:
Kia Rio & Carens: 0 stuks in november. Dat de Rio niet verkoopt ligt aan Kia zelf: met een vanafprijs van ruim 15 mille kansloos. De Carens is daarentegen een modern alternatief voor de Xsara Picasso. In de VS is het model (Rondo) echter al geschrapt en in Zuid-Korea stellen de verkopen ook niets voor. Wellicht dat de Carens gewoon uit productie is.

Leveringen van de Carens zijn gestopt :): https://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=17451&n=0

Ik voel mij met het verscheiden van deze BEUL ontheemd. Treurig zelfs. Deze monumentale automotive art gaan we missen.
 
Ik heb een nieuwe Twingo DCI 85 gekocht , niet omdat ik zoveel rij
maar puur om het rij gedrag , in een test had ik gelezen dat twingo
met 200NM en bijna 90PK heerlijk rijd.
ik vind een twingo zo wie zo lekker rijden , oke het is niet een super
gelikt model , maar als je in de auto rijd , heb je echt het gevoel alsof
je in een grotere auto rijd.
Ik heb eerst in meerdere kleine autotjes proef gereden , veel van deze
autotjes zien er gelikt uit , maar zodra je in stapt voel je gelijk dat je
in een klein autotje zit , de meeste hebben ook een 3 cilindertje
dat geeft toch een beetje het gevoel alsof je het gras gaat maaien.
nee niks voor mij.
En het omslag punt berekenen , ja dat is heel moeilijk , ik kon
ook een twingo TCE kopen , die kost 2500,- meer is ook veel
stugger , loopt ook 3x duurder en ziet er een beetje uit als
een kerstboom , ja moet je van houden.
en de kosten van een TCE of een DCI zal echt niet veel schelen.
een ding is zeker de eerste 2 jaar is de DCI veel goedkoper en
dat scheeld al weer.
 
rog zei:
En het omslag punt berekenen , ja dat is heel moeilijk
Voor sommigen wel, voor anderen minder daarom doen die dat voor je: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?1,3161235,4514642#msg-4514642

Maar ik denk dat je die al gevonden had, ik kan me anders niet voorstellen waarom je deze melding hier zou doen. Trouwens, waarom koop je een Twingo die, wanneer jij 18 wordt, al twee jaar niet meer belastingvrij zal zijn?
 
Je moet minstens 30.000km rijden , wil diesel een beetje rendabel zijn , met andere worden rijd je 20.000km
ja dan heeft het geen zin , maar wat als je nou 20.000km in de stad rijd waar je auto het duurst loopt ?

maar ja aan je fototje te zien en je uitspraken , ben je heel wat gepest op school en heb je dit
soort dingen gemist
 
Dat is veel te algemeen. Ik reken je in de link voor dat je tot 31-december 2012 78000km moet rijden omdat dat de auto niet meer belastingvrij is.
Daarna is het omslagpunt waarschijnlijk in de buurt van de 45000 km/jaar, Maar daar heb je al rekening mee gehouden natuurlijk.


maar ja aan je fototje te zien en je uitspraken , ben je heel wat gepest op school en heb je dit soort dingen gemist
:D Je bent toch echt niet nieuw op het forum.
 
Een twingo diesel kost per maand 33,- meer dan een twingo TCE in de wegenbelasting
maar een TCE is in aanschaf 2500,- duurder en gebruikt in de stad 2x zoveel benziene
en de diesel is de eerste 2 jaar wegenbelasting vrij , de TCE niet.
Dus na 2 jaar is de TCE niet 2500,- duurder maar 3300,- euro
En daar komt bij dat de diesel net zo goed rijd als de TCE
ook zijn dit soort auto's heel gewild bij onze oostblok vrienden
dus verkopen zal nooit een probleem worden.

Maar ja er zijn zat mensen die er zo over denken , volgens de dealer
doet renault goeie zaken met de Twingo DCI
Mijn dealer verkocht er 3 in een dag
 
Terug
Bovenaan