De Nederlandse verkoopcijfers | augustus 2025 op p. 132

cirKEL: zeer goede analyse.

Van de maand.
En van de media.

Je bent een van de weinigen die zo genuanceerd is.
 
Thiago zei:
De Schaduw zei:
LM. zei:
Er moet een reden achter zitten dat VW zoveel verkoopt. Kan niet anders met zulke aantallen.

Sjoemelcijfers. :)

In Januari steeg VW
in Frankrijk harder dan de markt en de Franse merken
in Italie gingen Golf en Polo harder omhoog dan de markt

VW gaf het antwoord zelf: "
"Tactical sales, aan o.m. rentals. Doen we dit jaar eerder dan anders".

Zou kunnen. Je zou kunnen stellen dat door de plotse vraagdaling, VW met een overproductie kampt. Auto's op laten kopen en tegen dumpprijzen bij dealers parkeren is dan een logische zet, terwijl de productie (cf. Passat) (gradueel?) verminderd wordt.
 
Van piekmaand december gaan we naar een cijfermatig gezien gitzwarte januarimaand. Hoewel er meer dan ooit een discrepantie bestaat tussen de registraties en de daadwerkelijke verkopen, moeten we het toch met de registratiecijfers doen. Het was ongetwijfeld de slechtste januarimaand sinds 1993 en misschien moet er zelfs nog wel tientallen jaren verder worden teruggegaan. Dat de markt wordt beïnvloed door het spel met de bijtellingspercentages voor de zakelijke markt lijkt me duidelijk, dat de Nederlandse automarkt in tegenstelling tot de ons omringende landen een scherp dalende trend sinds 1999 vertoont is eveneens evident.

jliypzgbbm2k_800.jpg


Volkswagen gaat ondanks een daling in registraties aan kop, Renault, Peugeot, Citroën en BMW zakken echter harder in de top tien, Audi valt er net uit, maar Toyota moet veruit de grootste veer laten en zakt van #4 in januari 2015 naar #11 en zag de registraties halveren. Ondertussen maakt het volop reclame voor de Auris hybride die nog zakelijk gereden kan worden tegen het oude bijtellingspercentage. Toyota zal toch flink moeten stunten met de Aygo en Yaris om de gang er nog een beetje in te houden, in Genève presenteert het een nieuwe hybride crossover waar de importeur reikhalzend naar zal uitkijken. Volkswagen gaat zoals gezegd aan de leiding met nog altijd ruim 19% marktaandeel. Volkswagen is traditioneel sterk in de januarimaand, wanneer normaliter het leeuwendeel van de leaseverkopen plaatsvinden. Dat geldt voor wel meer merken, voornamelijk de premiummerken. Maar ja, heden ten dage is alles anders. Zo daalt Porsche met ruim 50% ten opzichte van een jaar eerder, iets dat je zou kunnen omschrijven als een correctie, feit is dat Porsche in januari nog steeds relatief uitstekend scoorde. Land Rover is een ander merk dat in januari bovengemiddeld goede cijfers laat noteren en dat was nu niet anders, het Britse merk wist zelfs tegen de verdrukking in fors te groeien. Andere goed presterende merken in de afgelopen maand waren Hyundai, met procentueel gezien de grootste stijging als je Ferrari buiten beschouwing laat, deels omdat januari 2015 bar slechts was, maar ook door de succesvol ontvangen Tucson en blijvend populaire i10. Verder stegen ook Skoda (januari 2015 was eveneens slecht) en Seat, dat scoort met de 'prijscorrectie' van de Ibiza. Opel profiteert voorlopig vooral van de Karl, voordat de leveringen van de Astra Sports Tourer op gang zijn, zijn we alweer in het voorjaar beland. Ondertussen deden de meeste overige modellen het akelig slecht. Mazda profiteert van de ijzersterke positie die het heeft met de SUV-modellen, Dacia van de een aantal maanden geleden verlaagde prijzen, Honda veert wat op, al moet er niet teveel van worden verwacht en Subaru van de aanhoudende populariteit van de Forester en Outback onder particulieren.

9ffy66ab19ez_800.jpg


Bij de modellen stonden de Volkswagen Polo, up! en Golf op plaatsen 1, 2 en 3, terwijl de Renault Captur erg goed blijft scoren. Opel mag uiterst tevreden zijn met de Karl, want het hield het hele merk in januari overeind. Zoals gezegd leeft de Seat Ibiza in zijn nadagen weer helemaal op door scherpe prijzen. De Hyundai i10 was eerst nogal prijzig, maar waar de concurrentie de prijzen van de kleinste modellen behoorlijk hebben verhoogd, vraagt Hyundai nog steeds hetzelfde voor de i10 als bij de introductie van de tweede generatie. De Volkswagen Golf Sportsvan deed het vorig jaar in januari al goed en deed er nog een schepje bovenop. De Kia Sportage is opvallend hoog in de lijst genoteerd, waarschijnlijk wordt de oude generatie opgeruimd nu de leveringen van de nieuwe generatie deze maand zijn gestart. Wellicht werden er in januari al demonstratiemodellen op kenteken gezet. Hoe dan ook, qua registraties wist de Sportage concurrenten Nissan Qashqai, Hyundai Tucson en Mazda CX-5 voor te blijven, zelfs al is het verschil in registraties tussen deze vier modellen op een hand te tellen. De Suzuki Vitara heeft tamelijk onopvallend een sterke positie in de subtop van zijn segment weten te veroveren. Kia profiteert van de nieuwe benzinemotoren voor de cee'd en stond zelfs in de top vijf van bestverkochte compacte middenklassers! Het heeft er alle schijn van dat Hyundai's i20 in de verkoopstatistieken danig van deze nieuwe benzinemotoren zal profiteren. De Renault Kadjar kon in januari weliswaar niet mee met de vier grote Aziatische concurrenten, maar wie weet wat de toekomst in petto heeft. Een andere succesvolle crossover is de Mazda CX-3, die is afgeleid van de Mazda2, maar tegen Mazda3-tarieven wordt aangeboden en het ondertussen veel beter doet dan de 2 en 3 bij elkaar.

iuayckxb1wd5_800.jpg


De nieuwe Volkswagen Touran doet het nog niet zo goed, wellicht verhinderden de opstartproblemen van de productie een betere prestatie, terwijl Volkswagen ook behoorlijk blundert door geen uitvoering met lagere bijtelling aan te kunnen bieden. Veel indrukwekkender vind ik de prestatie van de Renault Espace, die het beter deed dan de BMW 5-serie en Volvo XC60 en daarmee bewijst dat de grote MPV nog niet dood is. Concurrent Ford S-MAX is ook voor het eerst sinds de introductie van de tweede generatie in beeld. Ook succesvol is de nieuwe compacte middenklasser van Mini: de Clubman die ruim voor concurrent Mercedes A-klasse wist te blijven en niet heel ver van de BMW 1-serie verwijderd was. Verder profiteren de Dacia Sandero en Duster van scherpe(re) prijzen. Het zijn vooral de SUV's die weten te imponeren, zoals de aloude Volkswagen Tiguan en Skoda Yeti, de Ford Kuga (verdrievoudiging van afzet door lagere prijzen), Nissan X-Trail (verzesvoudiging door toevoeging benzinemotor) en Land Rover Discovery Sport. Hoewel plek elf er niet meer in zit voor de Volvo XC90, deed de auto het in januari alsnog ruim twee keer zo goed als de Audi Q7, terwijl de BMW X5 en Mercedes-Benz GLE niet op de lijst voorkomen. De Kia Optima doet het voor een middenklasse sedan met slechts een motorisering gewoon heel goed, de Toyota Prius+ staat op uit de (bijna) dood en onderaan deze lijst zijn voor het eerst de nieuwe Audi Q7, Mercedes-Benz GLC en Renault Talisman waarneembaar. Om dan toch nog maar eens een compacte crossover te benoemen dat geheel tegen de trend in geen deuk in een pakje boter weet te slaan: de Fiat 500X stond onder de Kia Optima, Porsche 911, Toyota Verso-S en Subaru Forester. De auto krijgt goede recensies en is niet (te) duur en ziet er mijns inziens goed uit, toch wil het maar niet lukken. Wellicht dat de nieuwe driecilinder benzinemotoren de auto in de toekomst nog kunnen helpen, maar dan zijn we ook alweer minimaal een jaar verder.

9qmyr49bi5zr_800.jpg


Merkenranglijst
1. Volkswagen 7.792
2. Renault 2.894
3. Kia 2.687
4. Peugeot 2.557
5. Ford 2.410
6. Opel 2.347
7. Citroën 1.664
8. Hyundai 1.571
9. BMW 1.543
10. Skoda 1.497
11. Toyota 1.420
12. Audi 1.419
13. Suzuki 1.253
14. Mercedes-Benz 1.206
15. Nissan 1.159
16. Seat 1.108
17. Mazda 1.023
18. Fiat 920
19. Volvo 830
20. Mini 680
21. Mitsubishi 616
22. Dacia 583
23. Land Rover 335
24. Honda 198
25. Porsche 177
26. DS 144
27. Subaru 136
28. Lexus 119
29. Smart 95
30. Jaguar 89
31. Tesla 84
32. Jeep 62
33. Alfa Romeo 58
34. Maserati 13
35. Lancia 9
36. Infiniti 8
37. Ferrari 8
38. Bentley 5
39. SsangYong 4
40. Rolls-Royce 3
41. Aston Martin 2
42. Chevrolet 1
43. Lotus 1
44. Lamborghini 1
45. Morgan 1

Modellenranglijst
1. Volkswagen Polo 2.201
2. Volkswagen up! 2.028
3. Volkswagen Golf 1.949
4. Kia Picanto 1.084
5. Renault Captur 1.057
6. Ford Fiesta 916
7. Opel Karl 824
8. Renault Clio 765
9. Peugeot 108 710
10. Peugeot 208 668
11. Seat Ibiza 601
12. Hyundai i10 592
13. Peugeot 2008 580
14. Toyota Aygo 554
15. Citroën C1 540
16. Ford Focus 517
17. Volkswagen Passat 512
18. Volkswagen Golf Sportsvan 498
19. Kia Sportage 486
20. Skoda Fabia 485
21. Nissan Qashqai 484
22. Hyundai Tucson 482
23. Mazda CX-5 481
24. Fiat 500 471
25. Opel Astra 468
26. Peugeot 308 458
27. Citroën C3 443
28. Toyota Yaris 439
29. Suzuki Vitara 433
30. Suzuki Celerio 426
31. Kia cee'd 412
32. Renault Twingo 406
33. Skoda Octavia 391
34. Opel Corsa 379
35. Mini Mini 356
36. Audi A3 353
37. Kia Rio 325
38. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 309
39. Audi A1 301
40. Opel Mokka 294
41. Fiat Panda 289
42. Renault Kadjar 289
43. Citroën C4 Cactus 279
44. Mercedes-Benz B-klasse 272
45. Citroën C4 Picasso 264
46. Mazda CX-3 263
47. Mitsubishi Space Star 261
48. Hyundai i20 254
49. Volvo V40 246
50. Mercedes-Benz CLA 246
51. Suzuki Swift 244
52. Volkswagen Touran 240
53. BMW 1-serie 237
54. Volvo S60/V60 236
55. Seat Leon 234
56. Seat Mii 224
57. Dacia Logan 219
58. Mercedes-Benz C-klasse 217
59. BMW 3-serie 214
60. Audi A4 212
61. Ford C-MAX 207
62. Mini Clubman 201
63. Mitsubishi ASX 195
64. Audi A6 190
65. Kia Venga 189
66. Toyota Auris 186
67. Nissan Note 176
68. Volkswagen Tiguan 176
69. Skoda Citigo 171
70. Dacia Sandero 169
71. BMW X1 168
72. Ford B-MAX 160
73. Skoda Yeti 158
74. Renault Espace 157
75. Dacia Duster 153
76. Hyundai ix20 152
77. Skoda Rapid 152
78. BMW 5-serie 150
79. Suzuki SX4 S-Cross 147
80. Volvo XC60 143
81. Ford Kuga 143
82. Skoda Superb 140
83. Mazda2 131
84. Nissan X-Trail 130
85. Mitsubishi Outlander 126
86. Land Rover Discovery Sport 124
87. Mini Countryman/Paceman 123
88. BMW 4-serie 121
89. Land Rover Range Rover Evoque 118
90. Mercedes-Benz A-klasse 116
91. Ford Mondeo 113
92. Volvo XC90 113
93. Ford EcoSport 111
94. Nissan Juke 109
95. Honda Jazz 108
96. Opel Adam 100
97. Ford Ka 99
98. Opel Meriva 98
99. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 98
100. Kia Carens 98
101. Ford S-MAX 97
102. Nissan Micra 96
103. Audi Q3 96
104. Volvo V70/XC70 89
105. Tesla Model S 84
106. Nissan Leaf 83
107. Audi A5 82
108. Renault Mégane 80
109. DS 3 80
110. Opel Insignia 76
111. Nissan Pulsar 76
112. Mazda3 76
113. BMW 3-serie Gran Turismo 76
114. Smart Forfour 72
115. Opel Zafira 71
116. Hyundai i30 71
117. Mercedes-Benz GLA 70
118. Renault Scénic 68
119. Kia Optima 66
120. Audi Q5 64
121. Porsche 911 64
122. Toyota Verso-S 61
123. Subaru Forester 61
124. Fiat 500X 60
125. Toyota RAV4 59
126. Mazda6 57
127. Toyota Prius+ 56
128. Porsche Macan 55
129. Mercedes-Benz GLC 55
130. Peugeot 3008 54
131. Audi Q7 52
132. Land Rover Range Rover Sport 52
133. Mercedes-Benz E-klasse 50
134. Renault Talisman 50

[size=x-small]Bron: RAI Vereniging
Foto's: AutoWeek[/size]
 
A-typisch is ook het trio op 58, 59 en 60.
En van de kakelverse #60 zou je verwachten dat deze i.i.g. vóór #59 en #58 ligt.
 
Thiago zei:
A-typisch is ook het trio op 58, 59 en 60.
En van de kakelverse #60 zou je verwachten dat deze i.i.g. vóór #59 en #58 ligt.

Die aantallen liggen ook zover uit elkaar...:p
 
Bedankt voor de analyse weer, D-C!

D-C zei:
Om dan toch nog maar eens een compacte crossover te benoemen dat geheel tegen de trend in geen deuk in een pakje boter weet te slaan: de Fiat 500X stond onder de Kia Optima, Porsche 911, Toyota Verso-S en Subaru Forester. De auto krijgt goede recensies en is niet (te) duur en ziet er mijns inziens goed uit, toch wil het maar niet lukken. Wellicht dat de nieuwe driecilinder benzinemotoren de auto in de toekomst nog kunnen helpen, maar dan zijn we ook alweer minimaal een jaar verder.

De 500X doet het Europees gezien zeer goed (naar ik meen >200.000 verkopen van de Renegade en 500X, dat is iets minder dan Captur+2008). Echter is de 500X behoorlijk wat zwaarder dan de concurrentie en de motoren zijn niet erg modern. Dan ben je in Nederland zo goed als kansloos.

@Thiago, over trio's gesproken:
Ter info:
up!+Mii+Citigo: 2423
C1+Aygo+108: 1804
 
Thiago zei:
A-typisch is ook het trio op 58, 59 en 60.
En van de kakelverse #60 zou je verwachten dat deze i.i.g. vóór #59 en #58 ligt.

Ik kan me best voorstellen dat een hoop mensen zijn gegaan voor een plug-in C-klasse in plaats van een (uiterlijk) nauwelijks vernieuwde A4. Bovendien zijn er nog net een handjevol 330e's gekentekend vorig jaar.
 
der Magistrat zei:
@Thiago, over trio's gesproken:
Ter info:
up!+Mii+Citigo: 2423
C1+Aygo+108: 1804

Verbaast me eigenlijk niets dat C1/Aygo/108 nu al terugvallen. Nu de nieuwigheid eraf is blijkt toch wel dat 't nieuwe PSA/Toyota trio (maar ook de Clio Twingo) met name in gebruiksgemak en rijkwaliteit zwaar tekort schieten t.o.v. het oudere VAG trio.

Qua kwaliteitsbeleving leggen ze het bovendien af tegen Karl, Picanto en i10
Als je voor ruimte kiest in het A-segment ga je voor een Celerio of Space Star!
 
Centurion81 zei:
der Magistrat zei:
@Thiago, over trio's gesproken:
Ter info:
up!+Mii+Citigo: 2423
C1+Aygo+108: 1804

Verbaast me eigenlijk niets dat C1/Aygo/108 nu al terugvallen. Nu de nieuwigheid eraf is blijkt toch wel dat 't nieuwe PSA/Toyota trio (maar ook de Clio) met name in gebruiksgemak en rijkwaliteit zwaar tekort schieten t.o.v. het oudere VAG trio.

Qua kwaliteitsbeleving leggen ze het bovendien af tegen Karl, Picanto en i10
Als je voor ruimte kiest in het A-segment ga je voor een Celerio of Space Star!

Clio ? Ik neem aan dat je Twingo bedoelt.... Clio is B segment.
Het terugvallen van de verkoopcijfers het PSA/Toy trio heeft volgens mij maar weinig te maken met de rijeigenschappen, maar met de prijs. Van verschillende dealers hoor ik dat de stijging van de bpm de prijs van deze karretjes net teveel doen stijgen. Ze hebben bv in 2012 een 108 gekocht voor 9k€ rijklaar. Nu moeten ze zo 11-12k€ Rijklaarbetalen. Daarom rijden (vooral) veel C1-108 rijders door of worden bv verleid om een B segmenter (met veel korting bv C3) te kopen.

Je hebt gelijk dat de rijeigenschappen minder zijn bij PSA/Toy trio, in vergelijking met het VAG trio. Maar in de basis is de VAG trio veel moderner. Qua basis/onderstel is het PSA/Toy trio veel ouder (2005). Verbeteringen zijn vooral bereikt door toepassen meer geluidsisolatie (waardoor auto weer zwaarder en in de praktijk veel minder zuinig is). Verder is onderstel iets meer op (Frans) comfort afgesteld.
Het is trouwens opvallend dat de Toyota (op EU niveau) het beter doet dan het Franse duo. Het (pittige) design met scherpe lijnen doet het (boven mijn verwachting) goed. Om de concurrentieslag niet te verliezen kan PSA alleen nog maar op prijs concurreren. De vanafprijzen moeten terug naar 9k€. Even onderhandelen dus met de fabriek.
 
Ami zei:
Centurion81 zei:
der Magistrat zei:
@Thiago, over trio's gesproken:
Ter info:
up!+Mii+Citigo: 2423
C1+Aygo+108: 1804

Verbaast me eigenlijk niets dat C1/Aygo/108 nu al terugvallen. Nu de nieuwigheid eraf is blijkt toch wel dat 't nieuwe PSA/Toyota trio (maar ook de Clio) met name in gebruiksgemak en rijkwaliteit zwaar tekort schieten t.o.v. het oudere VAG trio.

Qua kwaliteitsbeleving leggen ze het bovendien af tegen Karl, Picanto en i10
Als je voor ruimte kiest in het A-segment ga je voor een Celerio of Space Star!

Clio ? Ik neem aan dat je Twingo bedoelt.... Clio is B segment.

Thx, was nog vroeg ;) Aangepast!
 
der Magistrat zei:
Bedankt voor de analyse weer, D-C!

D-C zei:
Om dan toch nog maar eens een compacte crossover te benoemen dat geheel tegen de trend in geen deuk in een pakje boter weet te slaan: de Fiat 500X stond onder de Kia Optima, Porsche 911, Toyota Verso-S en Subaru Forester. De auto krijgt goede recensies en is niet (te) duur en ziet er mijns inziens goed uit, toch wil het maar niet lukken. Wellicht dat de nieuwe driecilinder benzinemotoren de auto in de toekomst nog kunnen helpen, maar dan zijn we ook alweer minimaal een jaar verder.

De 500X doet het Europees gezien zeer goed (naar ik meen >200.000 verkopen van de Renegade en 500X, dat is iets minder dan Captur+2008). Echter is de 500X behoorlijk wat zwaarder dan de concurrentie en de motoren zijn niet erg modern. Dan ben je in Nederland zo goed als kansloos.

@Thiago, over trio's gesproken:
Ter info:
up!+Mii+Citigo: 2423
C1+Aygo+108: 1804

>200.000?
Ietsje minder. Hier de 2015 cijfers:
73.000 500X
55.000 Renegade's
 
Ami zei:
Centurion81 zei:
der Magistrat zei:
@Thiago, over trio's gesproken:
Ter info:
up!+Mii+Citigo: 2423
C1+Aygo+108: 1804

Verbaast me eigenlijk niets dat C1/Aygo/108 nu al terugvallen. Nu de nieuwigheid eraf is blijkt toch wel dat 't nieuwe PSA/Toyota trio (maar ook de Clio) met name in gebruiksgemak en rijkwaliteit zwaar tekort schieten t.o.v. het oudere VAG trio.


Het is trouwens opvallend dat de Toyota (op EU niveau) het beter doet dan het Franse duo. Het (pittige) design met scherpe lijnen doet het (boven mijn verwachting) goed. Om de concurrentieslag niet te verliezen kan PSA alleen nog maar op prijs concurreren. De vanafprijzen moeten terug naar 9k€. Even onderhandelen dus met de fabriek.

2015:
C1 - 64.000
108 - 68.000
Aygo - 86.000
 
2015:
C1 - 64.000
108 - 68.000
Aygo - 86.000

In 2007, 2008, 2009 verkocht Kolin er van elk precies 100.000
Pas bij 250.000 / 300.000 stuks per jaar werd er redelijk verdiend.
Geen idee hoe dat nu is - bij ca 220.000 stuks.
Gezien het feit dat de investering in de huidige Versie II modellen relatief bescheiden was en de lagere lonen in Tsjechië ga ik er van uit dat ze geen verlies draaien.
 
Thiago zei:
der Magistrat zei:
Bedankt voor de analyse weer, D-C!

D-C zei:
Om dan toch nog maar eens een compacte crossover te benoemen dat geheel tegen de trend in geen deuk in een pakje boter weet te slaan: de Fiat 500X stond onder de Kia Optima, Porsche 911, Toyota Verso-S en Subaru Forester. De auto krijgt goede recensies en is niet (te) duur en ziet er mijns inziens goed uit, toch wil het maar niet lukken. Wellicht dat de nieuwe driecilinder benzinemotoren de auto in de toekomst nog kunnen helpen, maar dan zijn we ook alweer minimaal een jaar verder.

De 500X doet het Europees gezien zeer goed (naar ik meen >200.000 verkopen van de Renegade en 500X, dat is iets minder dan Captur+2008). Echter is de 500X behoorlijk wat zwaarder dan de concurrentie en de motoren zijn niet erg modern. Dan ben je in Nederland zo goed als kansloos.

@Thiago, over trio's gesproken:
Ter info:
up!+Mii+Citigo: 2423
C1+Aygo+108: 1804

>200.000?
Ietsje minder. Hier de 2015 cijfers:
73.000 500X
55.000 Renegade's

Dank voor de nuance.
Beide auto's worden ook buiten Europa verkocht, dat zal wel voor het ontstane verschil gezorgd hebben, zie o.a.:
https://www.autoedizione.nl/2015-een-absoluut-recordjaar-voor-fca-melfi/

Thiago zei:
2015:
C1 - 64.000
108 - 68.000
Aygo - 86.000

In 2007, 2008, 2009 verkocht Kolin er van elk precies 100.000
Pas bij 250.000 / 300.000 stuks per jaar werd er redelijk verdiend.
Geen idee hoe dat nu is - bij ca 220.000 stuks.
Gezien het feit dat de investering in de huidige Versie II modellen relatief bescheiden was en de lagere lonen in Tsjechië ga ik er van uit dat ze geen verlies draaien.

Idem. De auto's lijken ook iets hoger gepositioneerd te zijn, wat meestal de marge ten goede komt (maar, dat is dan enkel indien de afzet groot genoeg is, anders heeft het juist weer een negatief effect op de marge).
 
Gezien het VW gestunt valt de Passat (512) tegen.

als je kijkt wat de concurrentie doet valt dat wel mee.

recent gefacelift/nieuw model:
mondeo - 113
insignia - 76
mazda6 - 57
508 - 47
avensis 29
C5 - 9
lexus IS - 8
Infiniti q50 - 4

doet die stokoude insignia het nog best aardig.
 
der Magistrat zei:
Thiago zei:

De 500X doet het Europees gezien zeer goed (naar ik meen >200.000 verkopen van de Renegade en 500X, dat is iets minder dan Captur+2008). Echter is de 500X behoorlijk wat zwaarder dan de concurrentie en de motoren zijn niet erg modern. Dan ben je in Nederland zo goed als kansloos.

>200.000?
Ietsje minder. Hier de 2015 cijfers:
73.000 500X
55.000 Renegade's

Dank voor de nuance.
Beide auto's worden ook buiten Europa verkocht, dat zal wel voor het ontstane verschil gezorgd hebben, zie o.a.:
https://www.autoedizione.nl/2015-een-absoluut-recordjaar-voor-fca-melfi/

Thiago zei:
2015:
C1 - 64.000
108 - 68.000
Aygo - 86.000

In 2007, 2008, 2009 verkocht Kolin er van elk precies 100.000
Pas bij 250.000 / 300.000 stuks per jaar werd er redelijk verdiend.
Geen idee hoe dat nu is - bij ca 220.000 stuks.
Gezien het feit dat de investering in de huidige Versie II modellen relatief bescheiden was en de lagere lonen in Tsjechië ga ik er van uit dat ze geen verlies draaien.

Idem. De auto's lijken ook iets hoger gepositioneerd te zijn, wat meestal de marge ten goede komt (maar, dat is dan enkel indien de afzet groot genoeg is, anders heeft het juist weer een negatief effect op de marge).[/quote]


Renegade wordt sinds 2015 geproduceerd in Latijns Amerika - ondanks de malaise in die regio startte de auto goed - qua verkoop. ;)
Is de Kolin triplet in jouw ogen van A een A+ segmenter geworden? ;)

Check this out! ZO zie je maar wat lokale productie doet met je verkoop. Honda ervaart hetzelfde in Brazilië met haar HR-V:

A handful of manufacturers manage a stellar year in Brazil: the most impressive of them is without contest Jeep, which inaugurated its first factory in Goiana Pernambuco late last year to manufacture the Renegade. This move sees Jeep increase its Brazilian sales 13-fold from 3.309 in 2014 to 41.791 this year. Better still: the Renegade was the best-selling SUV in the country during the last quarter of the year, culminating at an incredible 6th place with 6.976 sales in December.
 
PS:

VW steeg in Januari in NL,FR, en IT
Reden: dealer regist. + rentals.

VW daalde echter in Europa's 2 grootste markten:
Duitsland: bekend
Engeland: -14,5%
 
VW daalde echter in Europa's 2 grootste markten:
Duitsland: bekend
Engeland: -14,5%

ook de US verkopen daalden met bij 15%
https://www.zeit.de/wirtschaft/unternehmen/2016-02/volkswagen-abgasskandal-usa-verkaufszahlen
 
Carfanatic zei:
VW daalde echter in Europa's 2 grootste markten:
Duitsland: bekend
Engeland: -14,5%

ook de US verkopen daalden met bij 15%
https://www.zeit.de/wirtschaft/unternehmen/2016-02/volkswagen-abgasskandal-usa-verkaufszahlen

En in Rusland -28% (Jan. cijfers)

Moet ik wel iets bij vermelden:
de markt zakte 29%.
Heel Rusland kocht in Januari slechts 2x zoveel auto's als Nederland.
De automarkt in de USSR ligt volkomen op zijn gat, al 35 maanden negatieve dubbele cijfers
 
[size=medium]VW keldert uit top 5 autoverkoop[/size]
[size=x-small]01-03-2016 09:50[/size]

Er zijn vorige maand vijftien procent minder auto’s verkocht dan in februari 2015. Er werden vorige (schrikkel)maand 28.408 nieuwe auto’s op naam gezet. Dat blijkt uit cijfers van RDC. Volkswagen zag in februari zijn registraties met 36,8 procent afnemen naar 1.577.

In de eerste twee maanden van 2016 zijn er 68.980 nieuwe auto’s geregistreerd, 14,9 procent meer dan vorig jaar.

Peugeot verkocht vorige maand de meeste auto’s, gevolgd door Kia en Opel. Volkswagen, die in januari nog op 1 stond, heeft het niet gered in de verkoop-top 5.

merk aantal verschil
Peugeot 2.658 -4,7%
Kia 2.647 -45,9% Klopt niet, in werkelijkheid een min van ongeveer drie procent
Opel 2.079 32,8%
Renault 1.714 -45,9%
Ford 1.617 5,3%

Bron: https://www.automotive-online.nl/home/14955-vw_keldert_uit_top_5_autoverkoop.html

De grote verliezer zal overigens Suzuki zijn, de autofabrikant die in februari 2015 massaal auto's op kenteken zette. Overigens verloor Volkswagen in januari op de leasemarkt al bijna 42% van de afzet, ik vermoed dat Volkswagen toen veel zelfregistraties heeft gedaan.
 
Februari 2016

1. Peugeot 2659
2. Kia 2647
3. Opel 2080
4. Renault 1715
5. Ford 1617
6. Volkswagen 1578
7. Hyundai 1539
8. Toyota 1349
9. BMW 1253
10. Skoda 1197
11. Fiat 1148
12. Citroen 1077
13. Mercedes-Benz 1072
14. Nissan 956
15. Audi 954
16. Mazda 951
17. Volvo 828
18. Seat 779
19. Suzuki 521
20. Mitsubishi 467
21. Dacia 388
22. Mini 385
23. Honda 206
24. Land Rover 198
25. Jaguar 106
26. Subaru 106
27. Alfa Romeo 89
28. Smart 85
29. Porsche 78
30. Tesla 75
31. Jeep 62
32. DS 55
33. Lexus 42
34. Infiniti 8
35. Lancia 6
36. Ssangyong 6
37. Ferrari 5
38. Bentley 4
39. Maserati 3
40. Lamborghini 1
41. Morgan 1
42. Overigen 112


1. Kia Picanto 1.738
2. Peugeot 108 939
3. Hyundai i10 881
4. Ford Fiesta 548
5. Toyota Aygo 548
6. Peugeot 308 542
7. Fiat 500 522
8. Renault Captur 516
9. Peugeot 208 512
10. Peugeot 2008 508

Bron: Bovag

Zo hard valt de 308 dus niet eens naar beneden.
 
Wel aparte lijst: nummer 19 en 20 zitten verkeerd om en 10 en 11 ook.
 
Een Kia op 1, een Hyundai op 3: Holland = Korea aan de Noordzee??

(Hoewel, 3 Peugeots in de top 10)

Eigenaardige maand.
Neem Renault, met al die nieuwe modellen. Nergens.
Neem Ford, Audi en al helemaal VW. Foetsie.
 
Februari 2016
• Februari is kennelijk traditioneel een grote registratiemaand voor de Kia Picanto, ook vorig jaar ruim 1.900 stuks.
• Waar Volkswagen het in januari iets te goed deed, deed het merk het in februari dan weer iets te slecht.
• De Renault Captur blijft een verkooptopper, opvallend is de hoge positie van de Peugeot 2008. Op jaarbasis staat de auto in de plus, maar niet buitengewoon. Kennelijk doet de 2008 het in het voorjaar traditioneel beter dan erna.
• De Opel Astra komt op stoom en stond in februari op de tweede plek in zijn segment na de 308. De verkopen zullen de komende maanden verder toenemen als de meest populaire variant, de Sports Tourer, leverbaar wordt.
• De Renault Kadjar mag een succes worden genoemd, al lijkt dat wel deels ten koste van de Qashqai te gaan, waarvan de afzet op jaarbasis ongeveer met eenderde is gezakt. De Mazda CX-5 blijkt een evergreen en de CX-3 is de tweede crossoverhit van Mazda.
• Aangezien Volkswagen in februari onderuit ging, benaderde Skoda's Superb de Volkswagen Passat. De Ford Mondeo en Mazda6 zakken weg, de Opel Insignia heeft het lang volgehouden, maar het is nu echt tijd voor een opvolger.
• Opvallend is dat de Mercedes B-klasse de meest populaire MPV was, kennelijk schaadt de BMW 2-serie Tourer (Active/Gran) de afzet van de B-klasse niet of nauwelijks.
• Pittig geprijsde toppers zijn de Volvo XC90, de Land Rover Discovery Sport die het opvallend goed doet, Renault Espace en Jaguar XE. Overigens, de Mercedes-Benz GLC heeft het voorlopig dan weer heel moeilijk. Minder potente uitvoeringen en versies met tweewielaandrijving zijn nog in aantocht.
• Honda veert weer wat op dankzij de Jazz, maar de HR-V heeft echt een prijscorrectie nodig. Dat de auto potentie heeft bewijzen de concurrenten, de verkoopcijfers bewijzen dat de hogere prijzen van de Honda ten opzichte van de concurrentie niet gerechtvaardigd zijn. De rijtesten overigens ook niet.

peugeot_108_01.jpg


1. Kia Picanto 1.738
2. Peugeot 108 939
3. Hyundai i10 881
4. Ford Fiesta 660
5. Toyota Aygo 548
6. Peugeot 308 542
7. Fiat 500 522
8. Renault Captur 516
9. Peugeot 208 512
10. Peugeot 2008 508
11. Opel Astra 489
12. Opel Corsa 487
13. Volkswagen Golf 441
14. Opel Karl 412
15. Toyota Yaris 402
16. Skoda Octavia 385
17. Nissan Qashqai 378
18. Citroën C1 359
19. Ford Focus 354
20. Renault Kadjar 345
21. Fiat Panda 341
22. Volkswagen up! 336
23. Renault Clio 336
24. Mazda CX-5 336
25. Seat Ibiza 324
26. Mercedes-Benz B-klasse 323
27. BMW 3-serie 316
28. Opel Mokka 306
29. Skoda Fabia 295
30. Volkswagen Passat 294
31. Kia Sportage 288
32. Audi A4 284
33. Volkswagen Polo 271
34. Audi A3 270
35. Seat Mii 265
36. Mazda CX-3 264
37. Kia Rio 260
38. Mitsubishi Space Star 255
39. Mini Mini 246
40. Citroën C3 243
41. Skoda Superb 241
42. Hyundai Tucson 235
43. Citroën C4 Cactus 222
44. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 219
45. Volvo V40 213
46. Kia cee'd 211
47. Volvo S60/V60 210
48. Mercedes-Benz A-klasse 209
49. BMW 1-serie 204
50. Suzuki Vitara 202

renault_kadjar_01.jpg


51. Hyundai i20 201
52. Nissan Note 197
53. Volvo V70/XC70 194
54. Citroën C4 Picasso 183
55. Mercedes-Benz C-klasse 183
56. Suzuki Celerio 182
57. Renault Twingo 180
58. Seat Leon 170
59. Renault Mégane 170
60. Audi A1 165
61. Mazda2 163
62. Mitsubishi ASX 147
63. Dacia Logan 139
64. Nissan Pulsar 137
65. Hyundai ix20 135
66. BMW X1 133
67. Skoda Citigo 130
68. Ford C-MAX 128
69. Ford B-MAX 121
70. BMW 4-serie 121
71. Kia Venga 120
72. Ford Mondeo 117
73. Opel Adam 116
74. Fiat 500X 116
75. Fiat Punto 116
76. Mazda3 115
77. Dacia Duster 113
78. Toyota Auris 112
79. Mercedes-Benz CLA 111
80. Volvo XC90 106
81. Land Rover Discovery Sport 105
82. Volvo XC60 104
83. Renault Espace 101
84. Honda Jazz 99
85. Toyota Prius 99
86. Opel Insignia 97
87. Opel Meriva 95
88. Mini Clubman 91
89. Dacia Sandero 87
90. Jaguar XE 86
91. Volkswagen Touran 84
92. Skoda Rapid 78
93. Audi A6 77
94. BMW 5-serie 77
95. Tesla Model S 75
96. Suzuki Swift 73
97. Toyota RAV4 73
98. Peugeot 508 71
99. Skoda Yeti 68
100. Hyundai i30 68

land_rover_discovery_sport_06.jpg


101. Nissan Leaf 67
102. Opel Zafira 65
103. Mercedes-Benz GLA 65
104. Volkswagen Golf Sportsvan 64
105. Smart Forfour 63
106. Suzuki SX4 S-Cross 62
107. Ford Kuga 62
108. Nissan X-Trail 62
109. Mitsubishi Outlander 60
110. Alfa Romeo Giulietta 60
111. Honda Civic 59
112. Nissan Juke 58
113. Jeep Renegade 55
114. Nissan Micra 54
115. Audi A5 54
116. Ford Ka 52
117. Mazda6 52

Bron: RAI Vereniging
Foto's: Rijtesten.nl
 
[size=large]Maart 2016[/size]

1. Opel 3.062
2. Peugeot 2.497
3. Volkswagen 2.376
4. Ford 2.045
5. Renault 1.875
6. Nissan 1.820
7. BMW 1.636
8. Toyota 1.268
9. Mercedes-Benz 1.265
10. Skoda 1.202
11. Audi 1.200
12. Citroën 1.007
13. Volvo 984
14. Fiat 971
15. Mazda 970
16. Kia 819
17. Seat 643
18. Suzuki 629
19. Hyundai 558
20. Mini 550
21. Mitsubishi 449
22. Tesla 371
23. Dacia 315
24. Honda 194
25. Smart 167
26. Land Rover 148
27. DS 142
28. Porsche 128
29. Alfa Romeo 117
30. Jaguar 85
31. Jeep 62
32. Subaru 61
33. Lexus 49
34. Infiniti 12
35. Lancia 7
36. Maserati 5
37. Bentley 3
38. Rolls-Royce 2
39. Ferrari 1
40. Aston Martin 1
41. Lamborghini 1

nissan-qashqai-2014-263646-800.JPG


[size=medium]#1 Nissan Qashqai: Een Nissan op een? Jawel! Eind 2013 voerde voor het laatst een Japanse SUV de Nederlandse verkooplijsten aan, de Mitsubishi Outlander, die nu overigens ergens onderaan deze lijst bungelt. Hoewel Nissan een actiemaand achter de rug lijkt te hebben, is het bereiken van de koppositie desondanks een knappe prestatie. De rest van de top vijf lijkt immers ook actiematig te worden ondersteund.[/size]

1. Nissan Qashqai 881
2. Ford Fiesta 868
3. Peugeot 208 866
4. Peugeot 108 804
5. Opel Corsa 730
6. Opel Karl 713
7. Volkswagen Golf 622
8. Fiat 500 542
9. Opel Mokka 537
10. Toyota Yaris 533
11. Opel Astra 529
12. Volkswagen up! 488
13. Volkswagen Passat 467
14. Renault Captur 462
15. Toyota Aygo 457
16. Renault Clio 453
17. BMW 3-serie 448
18. Volkswagen Polo 440
19. Audi A4 426
20. Ford Focus 383
21. Mini Mini 381
22. Tesla Model S 371
23. Seat Ibiza 368
24. Peugeot 2008 365
25. Citroën C1 352
26. Renault Twingo 352
27. Audi A3 348
28. Skoda Superb 340
29. Peugeot 308 329
30. Mitsubishi Space Star 327
31. Mazda CX-3 325
32. Skoda Octavia 322
33. Volvo V70/XC70 301
34. Kia Sportage 300
35. Renault Kadjar 283
36. Skoda Fabia 283
37. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 280
38. Mercedes-Benz A-klasse 279
39. Mercedes-Benz C-klasse 273
40. Suzuki Celerio 265
41. Citroën C3 242
42. Suzuki Vitara 241
43. Volvo XC90 238
44. Mazda2 234
45. Nissan Juke 230
46. Mazda CX-5 226
47. Ford Mondeo 222
48. Kia Picanto 212
49. Nissan Note 211
50. Opel Meriva 207

opel_mokka_01.jpg


[size=medium]#9 Opel Mokka: SUV's zijn in trek, dat laat ook de Mokka zien. Net als Nissan lijkt ook Opel een actiemaand achter de rug te hebben, plaats negen is een record.[/size]

51. Citroën C4 Cactus 203
52. Volvo S60/V60 198
53. BMW 1-serie 196
54. Hyundai i10 189
55. Ford C-MAX 183
56. Fiat Panda 179
57. Mercedes-Benz B-klasse 177
58. Volvo V40 168
59. BMW X1 160
60. Seat Leon 159
61. Audi A1 158
62. Ford B-MAX 152
63. Citroën C4 Picasso 150
64. Mercedes-Benz CLA 150
65. BMW 5-serie 148
66. Nissan Pulsar 139
67. Hyundai i20 135
68. Renault Mégane 133
69. BMW 4-serie 132
70. Nissan Leaf 130
71. Smart Forfour 129
72. Opel Adam 127
73. Dacia Logan 122
74. Volkswagen Golf Sportsvan 116
75. Nissan X-Trail 116
76. Skoda Citigo 113
77. Kia Rio 112
78. Fiat 500X 111
79. Mini Clubman 106
80. Volkswagen Touran 106
81. DS 3 105
82. Hyundai Tucson 102
83. Opel Zafira 99
84. Nissan Micra 99
85. Audi A6 95
86. Mazda6 95
87. Dacia Sandero 92
88. Seat Mii 91
89. Fiat Punto 91
90. Ford Ka 90
91. Mercedes-Benz E-klasse 88
92. Toyota Auris 87
93. Kia Venga 85
94. Skoda Rapid 84
95. Renault Espace 83
96. Opel Insignia 83
97. Suzuki Swift 80
98. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 80
99. Kia cee'd 79
100. Volvo XC60 79

volvo-v70-2014-262243-800.jpg


[size=medium]#33 Volvo V70/XC70: Nu of nooit! De Volvo V70 en XC70 zijn in de opruiming, want deze modellen verdwijnen binnen enkele maanden om plaats te maken voor de V90 en nog te verschijnen V90 Cross Country. Die modellen zijn echter een stuk duurder en het zal dan ook niet meevallen om de successen van de V70/XC70 te evenaren.[/size]

101. Alfa Romeo Giulietta 78
102. Dacia Duster 76
103. Ford Kuga 75
104. Mazda3 71
105. Honda HR-V 69
106. Toyota Prius 65
107. Hyundai ix20 64
108. Mercedes-Benz GLA 64
109. Mitsubishi ASX 63
110. Mini Countryman/Paceman 63
111. Porsche 911 63
112. Mercedes-Benz Sprinter 62
113. Land Rover Discovery Sport 61
114. Honda Jazz 61
115. Skoda Yeti 60
116. Mitsubishi Outlander 59
117. Hyundai i30 58
118. Jeep Renegade 58
119. Jaguar XE 56
120. Peugeot 508 56
121. Toyota RAV4 54
122. Honda Civic 53
123. Audi Q3 53

[size=medium]Onder andere Hyundai en Kia vallen na een actiemaand weer hard terug.[/size]

Bron: https://www.raivereniging.nl/artikel/persberichten/2016-q2/0401-autoverkopen-eerste-kwartaal-2016--10.html
Foto's: https://www.rijtesten.nl/ & https://www.autokopen.nl/autotests/

*edit: Nissan Leaf toegevoegd.
 
Op #70 horen 130 Leaf's.


De Cactus begint te steken, zwak kwartaal.
In NL, maar ook elders.
 
Kia van nummer 1 naar nummer 16, Hyundai nog lager. Volgens mij de eerste keer in jaren dat de Picanto niet in de top 10 staat.
 
Nope, vorig jaar zakte de Picanto ook van #1 in februari helemaal weg in maart. Grappig: dit jaar hetzelfde patroon, in 2015 veroorzaakt door BPM-aanpassingen en dit jaar vermoedelijk fake registraties in februari om niet teveel af te wijken van het patroon in 2015.
 
LM. zei:
Kia van nummer 1 naar nummer 16, Hyundai nog lager. Volgens mij de eerste keer in jaren dat de Picanto niet in de top 10 staat.

Van Hyundai valt dit zeker tegen , zowel de i10 als de i20 zijn bij veel testen in binnen-en buitenland als maatstaf in hun klasse beoordeeld maar tóch wordt er gekozen voor de 108 ,Up ,Fiesta , Corsa en Polo.....mensen doen zichzelf tekort !
 
April: magertjes

https://www.dealersupportnet.nl/verkoopcijfers-nl/

+ 2,5%
25.000 stuks

De Belgen kopen 2x zo veel, 11,2 mln inwoners
De 'arme' Portugezen net zoveel, 10,2 mln inwoners
 
714 zei:
Van Hyundai valt dit zeker tegen , zowel de i10 als de i20 zijn bij veel testen in binnen-en buitenland als maatstaf in hun klasse beoordeeld maar tóch wordt er gekozen voor de 108 ,Up ,Fiesta , Corsa en Polo.....mensen doen zichzelf tekort !

ja ja bla bla, dat zal het zijn. De consument is gek en jij niet.
 
Hier is alvast de modellenranglijst:

1. Volkswagen Golf 864
2. Renault Clio 856
3. Peugeot 108 822
4. Volkswagen up! 730
5. Volkswagen Polo 717
6. Peugeot 208 711
7. Opel Astra 706
8. Fiat 500 649
9. Ford Fiesta 566
10. Renault Captur 513
11. Toyota Yaris 458
12. Renault Twingo 443
13. Toyota Aygo 442
14. Peugeot 2008 441
15. Volkswagen Passat 439
16. Skoda Octavia 436
17. Nissan Qashqai 409
18. Ford Focus 409
19. Volvo V70/XC70 401
20. Volvo XC90 398
21. Opel Karl 392
22. BMW 3-serie 383
23. Suzuki Celerio 344
24. Citroën C1 336
25. Mini Mini 334
26. Renault Kadjar 321
27. Mitsubishi Space Star 308
28. Opel Corsa 306
29. Skoda Fabia 305
30. Citroën C4 Cactus 304
31. Kia Sportage 299
32. Audi A3 295
33. Peugeot 308 293
34. Suzuki Vitara 293
35. Seat Ibiza 286
36. Hyundai i10 282
37. Skoda Superb 280
38. Audi A4 268
39. Citroën C3 252
40. Kia Picanto 243
41. Volvo V40 233
42. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 222
43. Citroën C4 Picasso 199
44. Volkswagen Golf Sportsvan 197
45. Dacia Logan 192
46. Audi A1 189
47. Volvo S60/V60 180
48. Renault Mégane 178
49. Mini Clubman 169
50. BMW X1 159
51. Hyundai i20 155
52. Opel Mokka 154
53. BMW 4-serie 154
54. BMW 1-serie 153
55. Fiat Panda 152
56. Mazda CX-5 147
57. Ford C-MAX 147
58. Hyundai Tucson 140
59. Tesla Model S 135
60. Toyota Auris 129
61. Kia cee'd 125
62. Mercedes-Benz C-klasse 124
63. Ford B-MAX 124
64. Seat Mii 124
65. Ford Mondeo 118
66. Seat Leon 118
67. Mazda2 116
68. Volkswagen Touran 116
69. Mazda CX-3 114
70. BMW 5-serie 111
71. Kia Venga 111
72. Nissan Note 110
73. Suzuki Swift 108
74. Mercedes-Benz A-klasse 105
75. Honda HR-V 100
76. Mitsubishi ASX 99
77. Skoda Citigo 98
78. Kia Rio 91
79. DS 3 89
80. Opel Meriva 87
81. Opel Zafira 87
82. Toyota Prius 84
83. Honda Jazz 84
84. Skoda Rapid 82
85. Smart Forfour 79
86. Fiat 500X 79
87. Toyota RAV4 79
88. Volvo XC60 78
89. Land Rover Discovery Sport 77
90. Mercedes-Benz B-klasse 76
91. Mercedes-Benz E-klasse 76
92. Nissan Juke 70
93. Nissan X-Trail 70
94. Ford EcoSport 70
95. Ford Ka 69
96. Nissan Micra 68
97. Hyundai ix20 68
98. Fiat Punto 67
99. Fiat Tipo 67
100. Audi A6 65
101. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 64
102. Renault Talisman 62
103. Renault Espace 61
104. Opel Insignia 61
105. Ford Kuga 59
106. Renault Scénic 59
107. Dacia Sandero 58
108. Mitsubishi Outlander 57
109. BMW 2-serie 56
110. Skoda Yeti 53
111. Mercedes-Benz CLA 52
112. Opel Adam 52
113. Dacia Duster 52
114. Porsche 911 52
115. Suzuki SX4 S-Cross 51

Kopers kunnen maar moeilijk afscheid nemen van de Volvo V70/XC70, zo lijkt het... Ook de Volvo XC90, Suzuki Vitara, Skoda Superb, Mini Clubman en nu eindelijk de Honda HR-V deden het goed. Nieuwkomer is de Fiat Tipo, die we waarschijnlijk voorlopig niet meer terug gaan zien in de lijst...
 
Renault is weer lekker bezig, de Clio gaat er bijna uit maar verkoopt nog steeds als een malle! Peugeot zal zich wel achter de oren krabben, met hun minder geslaagde 208.
 
Roder zei:
Renault is weer lekker bezig, de Clio gaat er bijna uit maar verkoopt nog steeds als een malle! Peugeot zal zich wel achter de oren krabben, met hun minder geslaagde 208.

YTD:
Peugeot 208 2.725 +24,60%
Renault Clio 2.398 -54,25%


Je denkt dat het faceliftje veel gaat helpen?
 
Die Totaal Tegekke Tucson doet het in NL rustig aan (wie niet trouwens): #58
Dat model scoort wereldwijd enorm goed, in 2 Europese landen stond ie zelfs op #2 (Maart)
 
D-C zei:
Roder zei:
Renault is weer lekker bezig, de Clio gaat er bijna uit maar verkoopt nog steeds als een malle! Peugeot zal zich wel achter de oren krabben, met hun minder geslaagde 208.

YTD:
Peugeot 208 2.725 +24,60%
Renault Clio 2.398 -54,25%


Je denkt dat het faceliftje veel gaat helpen?

Zeker, NL productieplaatsen voor de phase 1 zijn beperkt. Die gaan bij de phase 2 weer 'open'.
 
D-C zei:
98. Fiat Punto 67
99. Fiat Tipo 67

Misschien was er koppelverkoop aan de dealers: als jullie een Tipo in de showroom willen, moet je ook een Punto erbij nemen.

D-C zei:
Nieuwkomer is de Fiat Tipo, die we waarschijnlijk voorlopig niet meer terug gaan zien in de lijst...

Ik denk dat het nog een keer gaat gebeuren, wanneer de hatchback en stationwagen beschikbaar komen.
 
Roder zei:
D-C zei:
Roder zei:
Renault is weer lekker bezig, de Clio gaat er bijna uit maar verkoopt nog steeds als een malle! Peugeot zal zich wel achter de oren krabben, met hun minder geslaagde 208.

YTD:
Peugeot 208 2.725 +24,60%
Renault Clio 2.398 -54,25%


Je denkt dat het faceliftje veel gaat helpen?

Zeker, NL productieplaatsen voor de phase 1 zijn beperkt. Die gaan bij de phase 2 weer 'open'.

Wanneer komt de Ph II binnen, enig idee? Okt? Heb een kennis die in de markt is voor een nwe Clio, vandaar.
 
Het jojo-effect van autofabrikanten valt me dit jaar meer dan ooit op...

De ene maand staat VW op 1, de andere maand op 5, dan weer op 1...
Opel op 1, dan weer op 4
Renault op 5, dan weer op 2
Kia op 1, dan op 13 (Hyundai op 6 ofzo, dan op 19)
Mercedes in de top 10, dan weer eruit
BMW uit de top 10, dan weer erin
Nissan (Qashqai)

Het enige merk dat hier niet vatbaar voor lijkt te zijn is Peugeot.

Gaat het dan echt zo slecht dat merken het moeten hebben van enorme maandelijkse dealerregistraties om vervolgens weer af te zwakken totdat ze hetzelfde opnieuw kunnen doen...
 
LM. zei:
Het jojo-effect van autofabrikanten valt me dit jaar meer dan ooit op...

Gaat het dan echt zo slecht dat merken het moeten hebben van enorme maandelijkse dealerregistraties om vervolgens weer af te zwakken totdat ze hetzelfde opnieuw kunnen doen...

LM, omdat de aantallen zo laag zijn zullen er verhoudingsgewijs grote / grotere verschillen in ranking zijn. Vermoed ik.

Eén of twee grote leasebestellingen, en hoppa, je scheurt van 20 naar 5.
Opgevoerde PR en ja hoor, de 500 en 108 draaien beter.
 
Te toevallig om niet ff te melden, Turkse cijfers:

De één daalt 12%, VW
De ander stijgt 15%, Renault
Gevolg: Beiden verkochten in April ..... 11.293 auto's!

(blijkbaar niet 11.292 of 11.294).
 
Thiago zei:
De 123 Nederlandse kopers van de nummers 102 en 103 hielden de Talisman en Espace in evenwicht: (y)(y)

Grappig, in de Spaanse ranglijst het zelfde verschijnsel:

117. Renault Talisman, 186x
118. Renault Espace 185x
 
P. Klieder zei:
714 zei:
Van Hyundai valt dit zeker tegen , zowel de i10 als de i20 zijn bij veel testen in binnen-en buitenland als maatstaf in hun klasse beoordeeld maar tóch wordt er gekozen voor de 108 ,Up ,Fiesta , Corsa en Polo.....mensen doen zichzelf tekort !

ja ja bla bla, dat zal het zijn. De consument is gek en jij niet.
Consumenten zijn kuddedieren.
 
the Fox zei:
P. Klieder zei:
714 zei:
Van Hyundai valt dit zeker tegen , zowel de i10 als de i20 zijn bij veel testen in binnen-en buitenland als maatstaf in hun klasse beoordeeld maar tóch wordt er gekozen voor de 108 ,Up ,Fiesta , Corsa en Polo.....mensen doen zichzelf tekort !

ja ja bla bla, dat zal het zijn. De consument is gek en jij niet.
Consumenten zijn kuddedieren.

In het dierenrijk zijn het kuddes.
In de mensenwereld noemen we kuddes het volk.
En kijk aan, wat kiest het Volk voor een Wagen? ;))
 
Vroeger maakte ik deze lijstjes iedere maand met daarop alle automerken gesorteerd op de procentuele veranderingen, ik heb 'm nu maar eens laten terugkeren. De cijfers hebben betrekking op de eerste vier maanden van 2016. De exclusieve sportwagenmerken heb ik buiten beschouwing gelaten.

SsangYong +++
Jaguar +122,09%
Honda +71,88%
Infiniti +56,41%
Mazda +55,18%
Subaru +40,08%
Tesla +38,03%
Skoda +28,97%
Land Rover +27,57%
Alfa Romeo +26,92%
Dacia +18,57%
Mini +17,32%
Seat +15,80%
Hyundai +15,78%
Opel +15,43%
Kia +0,53%
Maserati =0,00%
Ford -0,34%
Fiat -1,22%
Mercedes-Benz -3,90%
DS -5,80%
Peugeot -6,14%
Volvo -6,38%
BMW -7,36%
TOTALE MARKT -7,77%
Nissan -9,33%
Audi -15,80%
Volkswagen -18,24%
Toyota -20,88%
Jeep -20,88%
Lexus -24,43%
Smart -24,87%
Lancia -27,03%
Renault -27,19%
Citroën -29,15%
Suzuki -32,87%
Porsche -39,78%
Mitsubishi -48,40%
 
Terug
Bovenaan