De Nederlandse verkoopcijfers | augustus 2025 op p. 132

^ Precies, en dat is hetzelfde als wat ze toen in 2009 hebben geflikt (en ongetwijfeld alle jaren daarna).

Voor hun expansiedrift neemt VW geen halve maatregelen. "We willen de grootste ter wereld worden" hebben ze de afgelopen jaren geroepen. We weten nu dus hoe dat afloopt.

LM. zei:
Voor hun expansiedrift neemt VW geen halve maatregelen. "We willen de grootste ter wereld worden" hebben ze de afgelopen jaren geroepen. We weten nu dus hoe dat afloopt.

Hoe dat is afgelopen? VW is de grootste geworden.

Barri zei:
Dat auto's registreren doet elk merk. Fiat had toch het meeste eigen-naam registraties?

Precies, hier zijn de cijfers over het eerste halfjaar van 2015. In de top tien staat geen Volkswagen of een ander merk van de VW-groep, maar staan wel automerken als Fiat, Ford, Suzuki, Peugeot en Opel waarvan een groter deel van de registraties bestond uit zelfregistraties.

In januari en juli dit jaar heeft Volkswagen ongetwijfeld veel auto's op eigen naam gezet, maar Pon valt in dit opzicht weinig te verwijten.

1. VW Polo (1412)
2. VW Golf (1144)
3. VW Up (1074)
4. Renault Clio (999)
5. Opel Astra (852)
6. Hyundai i10 (836)
7. Renault Captur (808)
8. Kia Picanto (781)
9. Ford Fiesta (668)
10. Peugeot 108 (631)

D-C zei:
LM. zei:

Hoe dat is afgelopen? VW is de grootste geworden.

En of ze daar nou zo blij mee moeten zijn...

j.ko zei:
VW doet dat ook uitgekiend natuurlijk. Januari dit jaar hadden ze ook een marktaandeel van 19%. Voordat de andere merken dat ingelopen hebben, is er al een half jaar lang 'Volkswagen tot nu toe best verkochte merk van Nederland' gemeld door de media. Ik heb het eens bekeken voor dit jaar, maar dan zonder januari: In februari: Peugeot bestverkocht. Feb/mrt samen: Peugeot bestverkocht. Feb/mrt/apr samen: Peugeot bestverkocht. Feb/mrt/apr/mei samen: Opel bestverkocht. Pas vanaf de reeks feb t/m juni komt VW weer nipt als grootste uit de bus. Wat VW met die piekregistratie in januari dus bereikt heeft is vier maanden lang 'grootste merk' genoemd worden. Doen ze nu voor het tweede halfjaar gewoon weer. Voordat de rest het gat weer dicht heeft, is het jaar om.

Spot on. Dit (primitieve) mechanisme wordt ongetwijfeld van hogerhand bepaald.
Zodat het gros van het jaar niet de maand winnaar maar de naam VW wordt vermeld.

De hoge registratiecijfers in januari van VW's hebben volgens mij weinig te maken met het willen hebben van een 'voorsprong op de markt'. Het zijn gewoon de registraties van leaseauto's die vanaf half november door leasemaatschappijen 'on hold' zijn gezet omdat ze niet willen dat die auto's na anderhalve maand alweer (op papier) een jaar oud zijn. Aangezien VW nogal wat leaseauto's levert, hakt dat aantal er flink in, zo begin januari.

Dan begrijp ik niet waarom het de maanden daarna zo inkakt. Neem de Polo: in januari op nr. 1, in februari op nr. 33! Volgens mij omdat eerst die januari-berg nog aan de man gebracht is.

Nou Cirkel, dat gebeurt de laatste jaren niet meer zo hoor, dat 'on hold' zetten. Zeker dit jaar niet ivm de hoger wordende bijtelling. In december 2015 zijn echt megaveel leasers geregistreerd, echt een stuk meer dan in januari.

Juli 2016

In juli 2016 werden er 7,6% minder auto's geregistreerd, een percentage dat de komende maanden hoogstwaarschijnlijk verder zal oplopen doordat het tweede halfjaar van 2015 zich nog kenmerkte door een run op plug-in hybrides en 14% bijtellers (308, 308, 308, Clio, Auris). Volkswagen heeft een sterke maand, door zelfregistraties, acties of wat dan ook. Duidelijk is dat het merk stukken beter scoorde dan gewoon is en niet alleen met de Polo (#1), Golf (#2), up! (#3) en Passat (#11).

volkswagen-tiguan-282472-800.jpg

Op #26 is namelijk de nieuwe Volkswagen Tiguan te vinden waarvan de leveringen goed op gang zijn gekomen. Daarmee hoefde de auto alleen de Renault Kadjar voor zich te dulden, die op #20 zijn beste maand tot nu toe, februari dit jaar, evenaart. De Nissan Qashqai, Kia Sportage, Mazda CX-5 en Hyundai Tucson deden het allemaal slechter dan hun resultaten op jaarbasis, Nissan had in zijn algemeenheid een slechte maand, waarschijnlijk moest het afkicken van stevige acties in de voorbije maanden. Hyundai en Kia hebben niet de juiste motoren in handen om een werkelijk competitieve prijsstelling op de Nederlandse markt mee mogelijk te maken. Nog een verkooprecord heeft Volkswagen met de Touran in handen, waarvan de nieuwe generatie voor het eerst de top vijftig binnendringt op #45. De laatste Touran had een wat voorzichtige start, hoewel het duo Golf Sportsvan en Touran samen op jaarbasis al goed was voor de koppositie bij de midi MPV's. Ook voor Renault zijn er met dank aan de vele modelintroducties posities noemenswaardig. De Talisman dendert namelijk de top vijftig binnen op #47, een knappe en wat mij betreft onverwachte prestatie, want Renault komt van ver met de Laguna. Sinds 2008 heeft Renaults middenklasser niet meer bij de vijftig meest populaire auto's gehoord. Ook de nieuwe Mercedes E-klasse is in trek, voor het eerst in de top vijftig op #49 met 205 stuks, ruimschoots meer dan de BMW 5-serie en Audi A6 samen.

renault-talisman-estate-282163-800.jpg

Meer records? Jawel, de Ford EcoSport op #63 verbetert zijn beste maandresultaat en op #69 is de eerste nieuwe binnenkomer in de lijst te vinden: de Kia Niro. Een auto met een behoorlijk groot potentieel, maar die ook een kannibaliserende werking op de afzet van de cee'd en Sportage kan hebben. De nieuwe Audi Q7 komt de top 100 binnen op #95, de Mercedes-Benz GLC doet het steeds beter en klimt naar #105 en is daarmee populairder dan de BMW X3/X4 en (aloude) Audi Q5, iets dat voorganger GLK op zijn buik kon schrijven. Tot slot nog een nieuwe binnenkomer op #110: de nieuwe Volvo S90, die zodra de leveringen van de V90 begonnen zijn gezamenlijk het de E-klasse lastig moeten maken.

audi-q7-276698-800.jpg

Andere hoge posities zijn de Opel Astra die zijn sterke run doorzet, de Hyundai i10 - wellicht door private lease leveringen, de aloude Seat Ibiza die geholpen door scherpe prijzen een tweede jeugd heeft beleefd en de nieuwe Suzuki Baleno zakt een paar plaatsen naar #39.

1. Volkswagen Polo 1.412
2. Volkswagen Golf 1.144
3. Volkswagen up! 1.094
4. Renault Clio 999
5. Opel Astra 852
6. Hyundai i10 836
7. Renault Captur 808
8. Kia Picanto 781
9. Ford Fiesta 668
10. Peugeot 108 631
11. Volkswagen Passat 621
12. Volvo V40 556
13. Toyota Aygo 534
14. Peugeot 208 533
15. Opel Karl 514
16. Toyota Yaris 481
17. Skoda Octavia 446
18. Ford Focus 424
19. Audi A3 397
20. Renault Kadjar 391
21. Seat Ibiza 387
22. Peugeot 2008 384
23. BMW 3-serie 376
24. Peugeot 308 356
25. Toyota Auris 338
26. Volkswagen Tiguan 334
27. Nissan Qashqai 322
28. Renault Twingo 322
29. Opel Corsa 319
30. Skoda Superb 305
31. Fiat 500 298
32. Audi A4 298
33. Skoda Fabia 266
34. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 257
35. Citroën C4 Cactus 255
36. Renault Mégane 252
37. Opel Mokka 246
38. Mini Mini 245
39. Suzuki Baleno 241
40. Mercedes-Benz C-klasse 238
41. Citroën C1 230
42. Citroën C3 224
43. Hyundai i20 224
44. Volvo V70/XC70 222
45. Volkswagen Touran 217
46. Volvo S60/V60 215
47. Renault Talisman 210
48. Suzuki Celerio 208
49. Mercedes-Benz E-klasse 205
50. Suzuki Vitara 204
51. BMW X1 201
52. Kia Sportage 197
53. Seat Leon 194
54. Audi A1 189
55. Citroën C4 Picasso 180
56. BMW 1-serie 176
57. Kia Rio 175
58. Volvo XC90 166
59. Mazda CX-5 164
60. Hyundai Tucson 156
61. Mitsubishi Space Star 151
62. Dacia Sandero 147
63. Ford EcoSport 147
64. Dacia Logan 137
65. Smart Forfour 135
66. Volkswagen Golf Sportsvan 134
67. BMW 4-serie 131
68. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 129
69. Kia Niro 126
70. Seat Mii 125
71. Ford Mondeo 124
72. Ford B-MAX 123
73. Fiat Panda 122
74. Mercedes-Benz A-klasse 114
75. BMW 5-serie 113
76. Mini Clubman 112
77. Opel Zafira 112
78. Ford Transit/Tourneo Custom 107
79. Ford C-MAX 105
80. Mercedes-Benz CLA 105
81. Skoda Rapid 102
82. Mazda CX-3 101
83. Hyundai ix20 97
84. Kia cee'd 94
85. Kia Venga 93
86. Mercedes-Benz B-klasse 91
87. Skoda Citigo 91
88. Volvo XC60 91
89. Opel Meriva 87
90. Opel Insignia 87
91. Mazda2 86
92. Ford Kuga 81
93. Suzuki Swift 77
94. Hyundai i30 73
95. Audi Q7 73
96. Mitsubishi ASX 68
97. Land Rover Range Rover Evoque 67
98. Mitsubishi Outlander 66
99. Skoda Yeti 64
100. Honda HR-V 64
101. Nissan Note 63
102. Audi A6 63
103. Opel Adam 61
104. Fiat 500X 61
105. Mercedes-Benz GLC 61
106. Nissan X-Trail 59
107. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 59
108. Dacia Duster 58
109. Toyota RAV4 57
110. Volvo S90 55
111. Fiat Punto 54
112. Mercedes-Benz Sprinter 54
113. Audi Q3 53
114. DS 3 51
115. Mazda3 51

Bron: RAI Vereniging
Foto's: https://www.autokopen.nl/autotests/

D-C zei:
Hyundai en Kia hebben niet de juiste motoren in handen om een werkelijk competitieve prijsstelling op de Nederlandse markt mee mogelijk te maken.

Daarnaast zal het design ook meespelen, de nieuwere modellen zijn stuk voor stuk vele malen minder dan hun voorgangers. Zie Sportage, i20 etc. Echt goed rijden doen ze ook al niet meer, en als ze dan ook niet meer de goedkoopste zijn is het gewoon voorbij. Jammer maar helaas...

Barri zei:
Nou Cirkel, dat gebeurt de laatste jaren niet meer zo hoor, dat 'on hold' zetten. Zeker dit jaar niet ivm de hoger wordende bijtelling. In december 2015 zijn echt megaveel leasers geregistreerd, echt een stuk meer dan in januari.

Er waren maar een paar modellen die in 2015 nog 14% hadden en in 2016 "duur" werden, en dan nog de hybrides die hun 7% status gingen verliezen, dus dat kan maar een deel van het verminderde effect verklaren. Heeft iemand precieze cijfers van hoe groot het aandeel hiervan onder de leaseauto's was?

Roder zei:
Daarnaast zal het design ook meespelen, de nieuwere modellen zijn stuk voor stuk vele malen minder dan hun voorgangers. Zie Sportage, i20 etc. Echt goed rijden doen ze ook al niet meer, en als ze dan ook niet meer de goedkoopste zijn is het gewoon voorbij. Jammer maar helaas...

Je apocalyptische voorstelling van Hyundai en Kia komt voor mij niet onverwacht :)

Gut, wat doet Kia het slecht: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/kia/
Terwijl Kia in 2016/2017 een nieuwe Picanto, Rio en B-segment SUV (ook als plug-in hybride) introduceert naast de Niro en Optima Sportswagon.

Hyundai herstelt weer wat: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/hyundai/
Het moet het nog wel teveel van de i10 hebben, ik had een opleving van de i20-verkopen verwacht door de nieuwe motoren. De nieuwe Ioniq moet het goed gaan doen (de dealer in Volkel waar ik gisteren was had er alvast iets van 35 gereserveerd) en dan is er nog de nieuwe i30. Belangrijker is dat er een serie nieuwe motoren wordt uitgerold, zodat Hyundai-Kia hier niet meer in het nadeel is. De motoren zijn gewoon niet zuinig genoeg voor de Nederlandse markt en dat tempert de groei en het potentieel van bijvoorbeeld de Sportage en Tucson.

Maar maak je maar geen illusies Roder, de twee Koreaanse autofabrikanten zullen gestaag marktaandeel blijven afsnoepen van de concurrentie ;)

D-C zei:
Roder zei:

Je apocalyptische voorstelling van Hyundai en Kia komt voor mij niet onverwacht :)

Gut, wat doet Kia het slecht: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/kia/
Terwijl Kia in 2016/2017 een nieuwe Picanto, Rio en B-segment SUV (ook als plug-in hybride) introduceert naast de Niro en Optima Sportswagon.

Hyundai herstelt weer wat: https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers/hyundai/
Het moet het nog wel teveel van de i10 hebben, ik had een opleving van de i20-verkopen verwacht door de nieuwe motoren. De nieuwe Ioniq moet het goed gaan doen (de dealer in Volkel waar ik gisteren was had er alvast iets van 35 gereserveerd) en dan is er nog de nieuwe i30. Belangrijker is dat er een serie nieuwe motoren wordt uitgerold, zodat Hyundai-Kia hier niet meer in het nadeel is. De motoren zijn gewoon niet zuinig genoeg voor de Nederlandse markt en dat tempert de groei en het potentieel van bijvoorbeeld de Sportage en Tucson.

Maar maak je maar geen illusies Roder, de twee Koreaanse autofabrikanten zullen gestaag marktaandeel blijven afsnoepen van de concurrentie ;)

Ik zie niet waar dit optimisme op gebaseerd is. Ze hebben gewoon hun image niet mee. Wanneer koop je een Hyundai of Kia? Als deze een prijsvoordeel ten opzichte van de Europese concurrentie heeft. Op de image - ladder staan ze nu eenmaal vrij ver onderaan. Kijk ook naar de Japanse concurrentie, die dezelfde rol gehad heeft. Toyota is het enige Japanse merk in de top 10. Ik verwacht niet dat het marktaandeel toeneemt. En niet door de kwaliteit van het gebodene.

"Maar maak je maar geen illusies Roder, de twee Koreaanse autofabrikanten zullen gestaag marktaandeel blijven afsnoepen van de concurrentie"

Over illusies gesproken.o_O
Iemand hier heeft een glazen bol.

Lol, jouw Korea-geilerij neemt wel erg drastische vormen aan. Zoals Zeebra al aangeeft; de reden om een Hyundai of Kia te kopen is de prijs. als die niet meezit wordt het niks. Imago of emotie is er namelijk niet...

Leuk ook dat ze met nieuwe modellen komen, maar de concurrentie zit niet stil. Ze zullen altijd een leuke volger blijven, meer niet.

zeebra zei:
Ik zie niet waar dit optimisme op gebaseerd is. Ze hebben gewoon hun image niet mee. Wanneer koop je een Hyundai of Kia? Als deze een prijsvoordeel ten opzichte van de Europese concurrentie heeft. Op de image - ladder staan ze nu eenmaal vrij ver onderaan. Kijk ook naar de Japanse concurrentie, die dezelfde rol gehad heeft. Toyota is het enige Japanse merk in de top 10. Ik verwacht niet dat het marktaandeel toeneemt. En niet door de kwaliteit van het gebodene.

Kia is het meest populaire Aziatische automerk van Nederland en staat op zes op jaarbasis. De tijd dat Hyundai en Kia het volledig van de prijs moesten hebben ligt al even achter ons, steeds meer modellen van Hyundai en Kia behoren tot de beteren in hun segment. Dat baseer ik uiteraard op de testresultaten. Voorlopig moeten de Koreanen het vooral van de particuliere kopers hebben, dus zijn de Koreanen sterk in het A-segment, bij de SUV's en in mindere mate de B-segment hatchbacks en MPV's. Misschien hebben de automerken bij een groot deel van de bevolking allang geen negatieve klank meer. Er is ook weinig reden toe. Skoda had een veel slechter imago en de middenklasser Superb is inmiddels de op de Passat na meest populaire auto in zijn segment (uitgezonderd luxemerken). Het kan verkeren.

De slagkracht en budgetten van Hyundai-Kia zijn echter enorm, de merken hebben een enorm modellenaanbod van kleine stadsauto's tot achterwielaangedreven limousines met V8 motoren, hybrides, plug-in hybrides, elektrische auto's etc. Hyundai en Kia begaan zelden een misstap (de Hyundai Aslan is er één). Misschien klinkt het nu als een grote reclamespot, maar ik zou niet weten waarom de Koreanen niet hun marktaandeel verder zouden kunnen opvoeren, zeker niet op een markt zonder noemenswaardige autoindustrie.

Roder zei:
Lol, jouw Korea-geilerij neemt wel erg drastische vormen aan. Zoals Zeebra al aangeeft; de reden om een Hyundai of Kia te kopen is de prijs. als die niet meezit wordt het niks. Imago of emotie is er namelijk niet...

Leuk ook dat ze met nieuwe modellen komen, maar de concurrentie zit niet stil. Ze zullen altijd een leuke volger blijven, meer niet.

Ik weerleg zojuist je doemscenario, Kia is stabiel en Hyundai wint op de Nederlandse automarkt - ze zijn niet op hun retour, het is niet het begin van het einde. Kia stijgt al acht jaar achtereen op de Europese automarkt, dit jaar tot nu toe vijftien procent*. Dat kun je toegeven, of je kunt het op Korea-geilerij gooien. Kia komt niet zomaar met nieuwe modellen, het vervangt twee van de meest populaire auto's en voegt een model toe die zich daar bij moet kunnen voegen in een jaar tijd. Dat noem ik een offensief.

Aan jou de keuze: blijf je in je Renault-cocon en laat je je op niets gebaseerde onderbuikgevoelens jegens Opel en de Koreaanse merken de vrije loop, of probeer je je wat minder zwart-wit op te stellen.

Overigens denk ik dat Renault met een waar modellenoffensief het marktaandeel zeker moet kunnen uitbreiden en zo op de middellange termijn als enige de potentie heeft om een bedreiging voor de positie voor Volkswagen te vormen. Dat zie ik niet gebeuren met Peugeot, niet met Opel en zeker niet met Ford.

Roder zei:
de reden om een Hyundai of Kia te kopen is de prijs.

Ik ken mensen die een Tucson zouden kopen voor het uiterlijk. Ikzelf trouwens ook als ik het geld had. Of een i20. Smakelijke auto's.

Roder zei:
Zouden kopen. Dat is inderdaad heel waardevol...

Daar gaat het toch niet om? Ik ken überhaupt niemand die een auto zou kopen.

Het gaat erom dat er wel meer redenen zijn om een Hyundai of Kia te kopen dan alleen de prijs.

LM. zei:
Roder zei:

Het gaat erom dat er wel meer redenen zijn om een Hyundai of Kia te kopen dan alleen de prijs.

Lijkt me dan ook wel op z'n minst handig als diegene hem dan ook koopt, voor het merk zelf. Een merk heeft niks aan mensen die twijfelen of ze er wel of niet een willen, of hem helemaal niet kunnen kopen. Daar koopt Hyundai/Kia helemaal niks voor...

Roder zei:
LM. zei:
Roder zei:

Lijkt me dan ook wel op z'n minst handig als diegene hem dan ook koopt, voor het merk zelf. Een merk heeft niks aan mensen die twijfelen of ze er wel of niet een willen, of hem helemaal niet kunnen kopen. Daar koopt Hyundai/Kia helemaal niks voor...

Dat geldt niet alleen voor Hyundai en Kia maar voor elk merk. Het gaat erom dat er wel degelijk mensen, of ik ze nou ken of niet, zijn die een Hyundai om het uiterlijk zouden kopen. Iets wat volgens jouw opmerking bij voorbaat al niet mogelijk is.

Jouw Korea-haterij neemt inmiddels ook geen bescheiden vormen aan..

In de landen om ons heen kunnen ze geen genoeg krijgen van de Tucson trouwens. Staat bijna overal in de top 20 en bij onze zuiderburen zelfs in de top 10. Maar wacht, die kopers zijn natuurlijk alleen op de prijs gevallen.

De Twingo daarentegen, is nergens te bekennen.

LM. zei:
In de landen om ons heen kunnen ze geen genoeg krijgen van de Tucson trouwens. Staat bijna overal in de top 20 en bij onze zuiderburen zelfs in de top 10. Maar wacht, die kopers zijn natuurlijk alleen op de prijs gevallen.

De Twingo daarentegen, is nergens te bekennen.

Zoals inderdaad in Belgenland. Juni cijfers staan zoals gebruikelijk wat verlaat op diverse sites.
De automarkt is daar tamelijk anders (en groter) dan in NL.

# 1. Scenic, dan Tiguan, dan Golf, dan Captur, dan Clio.

Et apres .... le Tukson!
Staat wereldwijd in H1 2016 op #16, 350.000

https://bestsellingcarsblog.com/2016/08/belgium-june-2016-renault-scenic-and-vw-tiguan-dominate/

Dat de stokoude Scenic daar al twee maand op 1 staat is ook best bijzonder. In Nederland niet meer in de top 100 te vinden.

LM. zei:
Dat de stokoude Scenic daar al twee maand op 1 staat is ook best bijzonder. In Nederland niet meer in de top 100 te vinden.

Weet het, 2 of 3de maand op #1. Is inderdaad opmerkelijk.
Neem aan dat Renault Belgie de vraag naar de Uitloop Scenic op aantrekkelijke wijze heeft gestimuleerd.

"Awel, goedendag Meneertje, bienvenue Mevrouwke. Aha, U opteert voor den Twingo? Mag ik u eerst iets heel bijzonders vertellen? Meneer, Bolleke? Mevrouw, een smakelijk Sancerretje? Alors, ziet U deze Renault? Prachtig niet. U denkt, ja maar dat is geen Twingo. Klopt! Maar weet U wat, bevallig Mevrouwtje, om dat U het bent krijgt u de Scenic voor den prijs van de .... juist, Twinga! Herstel, Twingo. Aantrekkelijk niet? Zie ik u ja knikken? Oh, u wenst een Pinootje? Allez, zal ik dan de papieren in orde maken? Ziet ik U beiden zo terug!".

Thiago zei:
Zoals inderdaad in Belgenland. Juni cijfers staan zoals gebruikelijk wat verlaat op diverse sites.

Et apres .... le Tukson!

https://bestsellingcarsblog.com/2016/08/belgium-june-2016-renault-scenic-and-vw-tiguan-dominate/

Ik vraag me bij de Belgische cijfers weleens af of de bestelwagens daarin ook opgenomen zijn. Als dat het geval is worden de verschillen tussen België en Nederland toch weer een stukje kleiner.

D-C zei:
Thiago zei:

Et apres .... le Tukson!

Ik vraag me bij de Belgische cijfers weleens af of de bestelwagens daarin ook opgenomen zijn. Als dat het geval is worden de verschillen tussen België en Nederland toch weer een stukje kleiner.

Klik op de link. Vind je het antwoord.

Ik neem aan van wel dus. Maar goed, ik heb eens gekeken naar de Nederlandse cijfers over juli 2016 en heb daar nu de bestelwagenverkopen bij op geteld. Dat brengt een aardige aardverschuiving teweeg op de lijst:

1. Volkswagen Polo 1.412
2. Volkswagen Golf 1.144
3. Volkswagen up! 1.094
4. Renault Clio 999
5. Opel Astra 853
6. Hyundai i10 836
7. Renault Captur 808
8. Kia Picanto 781
9. Ford Fiesta 668
10. Volkswagen Caddy 650
11. Peugeot 108 631
12. Volkswagen Passat 621
13. Volvo V40 556
14. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 555
15. Toyota Aygo 534
16. Peugeot 208 533
17. Ford Transit/Tourneo Custom 519
18. Opel Karl 514
19. Toyota Yaris 481
20. Skoda Octavia 446
21. Ford Focus 424
22. Audi A3 397
23. Renault Kadjar 391
24. Seat Ibiza 387
25. Peugeot 2008 384
26. BMW 3-serie 376
27. Peugeot 308 356
28. Mercedes-Benz Sprinter 345
29. Toyota Auris 338
30. Peugeot Partner 338
31. Volkswagen Tiguan 334
32. Nissan Qashqai 322
33. Renault Twingo 322
34. Opel Corsa 319
35. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 318
36. Skoda Superb 305
37. Fiat 500 298
38. Audi A4 298
39. Opel Vivaro 268
40. Skoda Fabia 266
41. Renault Mégane 259
42. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 257
43. Renault Trafic 256
44. Citroën C4 Cactus 255
45. Opel Mokka 246
46. Mini Mini 245
47. Suzuki Baleno 241
48. Mercedes-Benz C-klasse 238
49. Citroën C1 230
50. Citroën C3 224
51. Hyundai i20 224
52. Volvo V70/XC70 222
53. Volkswagen Touran 219
54. Volvo S60/V60 215
55. Renault Talisman 210
56. Suzuki Celerio 208
57. Mercedes-Benz E-klasse 205
58. Suzuki Vitara 204
59. Renault Master 204
60. BMW X1 201
61. Kia Sportage 198
62. Seat Leon 194
63. Audi A1 189
64. Citroën C4 Picasso 180
65. BMW 1-serie 176
66. Kia Rio 175
67. Volkswagen Crafter 175
68. Ford Transit/Tourneo Connect 169
69. Volvo XC90 167
70. Iveco Daily 165
71. Mazda CX-5 164
72. Hyundai Tucson 159
73. Citroën Berlingo 156
74. Mitsubishi Space Star 151
75. Dacia Sandero 147
76. Ford EcoSport 147
77. Dacia Logan 137
78. Mercedes-Benz Citan 137
79. Smart Forfour 135
80. Volkswagen Golf Sportsvan 134
81. BMW 4-serie 131
82. Opel Combo 128
83. Kia Niro 126
84. Seat Mii 125
85. Ford Mondeo 124
86. Ford B-MAX 123
87. Fiat Panda 122
88. Renault Kangoo 116
89. Mercedes-Benz A-klasse 114
90. BMW 5-serie 113
91. Mini Clubman 112
92. Opel Zafira 112
93. Ford C-MAX 105
94. Mercedes-Benz CLA 105
95. Skoda Rapid 102
96. Mazda CX-3 101
97. Hyundai ix20 97
98. Kia cee'd 94
99. Kia Venga 93
100. Mercedes-Benz B-klasse 91
101. Skoda Citigo 91
102. Volvo XC60 91
103. Ford Transit 89
104. Opel Meriva 87
105. Opel Insignia 87
106. Peugeot Expert/Traveller 87
107. Mazda2 86
108. Fiat Ducato 86
109. Peugeot Boxer 82
110. Ford Kuga 81
111. Opel Movano 81
112. Suzuki Swift 77
113. Hyundai i30 73
114. Audi Q7 73
115. Citroën Jumpy/SpaceTourer 71
116. Nissan NV200 70
117. Mitsubishi ASX 68
118. Mitsubishi Outlander 68
119. Land Rover Range Rover Evoque 67
120. Skoda Yeti 64
121. Honda HR-V 64
122. Nissan Note 63
123. Audi A6 63
124. Opel Adam 61
125. Fiat 500X 61
126. Mercedes-Benz GLC 61
127. Nissan X-Trail 59
128. Dacia Duster 59
129. Toyota RAV4 57
130. Volvo S90/V90 55
131. Fiat Punto 54
132. Land Rover Discovery Sport 53
133. Audi Q3 53
134. DS 3 51
135. Mazda3 51
136. Dacia Dokker 51

Misschien presenteer ik de cijfers voortaan wel in deze vorm, ik vind het wel interessant :)

D-C zei:
gamma81 zei:
@D-C,

Mis de Doblo in dit rijtje, of verkoopt die zo slecht?

Die zit gemiddeld boven de 100 stuks per maand, maar in de afgelopen maand waren dat er slechts 37.

Maar er werden wel 128 Opels Combo afgeleverd. Bijzonder slechte beurt van de Fiat-dealers dus.

Weet niet of ik zo'n fan ben van bestelauto's in ons maandelijkse lijstje. Zijn toch net even andere koek dan personenauto's.

Edit: wel interessant in een apart lijstje.

Bij bedrijfswagens gaan er per klant in één keer veel, dus een gemiddelde over een jaar zegt dan meer. Maar interessant om ze zo in dit lijstje te zien! (y)

gamma81 zei:
D-C,

Bedankt voor jouw antwoord. Ben benieuwd waar je de cijfers vandaan tovert.

Alstublieft :)
https://www.raivereniging.nl/artikel/marktinformatie/actuele-verkoopcijfers/maandelijkse-verkoopcijfers.html

Barri zei:

Duidelijk is in ieder geval dat het niet alleen om Volkswagens ging, die in januari alvast een voorsprong op zijn marktoverheersing wilde maken. Vrijwel alle merken hadden veel registraties in januari...

25gthrl.png

De juni-piek was er om de H1-bonussen zeker te stellen.

Valt me op dat Autoweeks Nederlandse verkoopcijfers behoorlijk verschillen tov de cijfers van Bovag.

Bij de modellen scheelt het soms wel enkele tientallen en bij de merken zelfs enkele honderdtallen... Hoe komt dit toch altijd? Je zou toch denken dat die websitemedewerkers van AW toch wel een paar cijfertjes kunnen overtypen...

Kort lijstje augustus 2016

1. Opel (2.928 stuks/10,8% marktaandeel)
2. Volkswagen (2.606/9,6%)
3. Renault (2.566/9,5%)
4. Peugeot (2.263/8,4%)
5. Ford (1.617/6%)

1. Opel Karl (1.057)
2. KIA Picanto (925)
3. Opel Astra (833)
4. Peugeot 108 (718)
5. Ford Fiesta (709)
6. Renault Clio (702)
7. Peugeot 208 (677)
8. Renault Captor (677)
9. VW Up (659)
10. Opel Corsa (602)
11. VW Polo (564)
12. VW Golf (488)
13. Renault Twingo (486)
14. Toyota Aygo (430)
15. Toyota Yaris (419)
16. Peugeot 2008 (396)
17. Mini (372)
18. Peugeot 308 (367)
19. Fiat 500 (364)
20. Citroen C4 Cactus (361)

Uppie op #9.
Maar geen Polo of Golf in top 10. Gebeurt zelden.

Relatief goeie Mini maand.

Hele top 10 staat maar 1 C segmenter, de Opel Astra. r is de 308? Waar is de Megane? Je zou bijna denken dat Opel vele registraties richting verhuurmaatschappijen heeft gedaan.

P. Klieder zei:
Hele top 10 staat maar 1 C segmenter, de Opel Astra. r is de 308? Waar is de Megane? Je zou bijna denken dat Opel vele registraties richting verhuurmaatschappijen heeft gedaan.

Leuk geprobeerd.

P. Klieder zei:
Oh is het niet zo dan?

Daar is geen enkele aanwijzing voor, omdat de Astra het constant goed doet sinds de Sports Tourer wordt uitgeleverd (volgens mij is dat inderdaad vanaf april/mei). Van de Karl en Corsa kun je zeggen dat ze op-en-neer jojoën, van de Astra niet. De Golf (die noem je volgens mij heel bewust niet ;)) deed het relatief slecht omdat Volkswagen er in juli relatief veel op kenteken heeft gezet, de 308 deed het vergeleken met voorgaande maanden juist goed! Peugeot heeft er heel veel op kenteken gezet in de laatste maanden van 2015, waarvan een behoorlijk deel pas dit jaar een bestemming zal hebben bereikt (lees: een leaser). Nu de auto geen noemenswaardige fiscale voordelen meer heeft komen ineens andere jongere concurrenten in beeld, zoals dus de Astra. De Mégane is nog in de opwarmfase die nogal lang lijkt te duren, maar zolang de leveringen van de Estate niet zijn begonnen is daar niets zinnigs over te zeggen.

Januari: 468
Februari: 489
Maart: 529
April: 706
Mei: 913
Juni: 1.112
Juli: 853
Augustus: 833

1. Opel Karl 1.057
2. Kia Picanto 925
3. Opel Astra 833
4. Peugeot 108 718
5. Ford Fiesta 709
6. Renault Clio 702
7. Peugeot 208 677
8. Renault Captur 677
9. Volkswagen up! 659
10. Opel Corsa 602
11. Volkswagen Polo 564
12. Volkswagen Golf 488
13. Renault Twingo 486
14. Toyota Aygo 430
15. Toyota Yaris 419
16. Peugeot 2008 396
17. Mini Mini 372
18. Peugeot 308 367
19. Fiat 500 364
20. Citroën C4 Cactus 361
21. Volkswagen Passat 342
22. Citroën C1 333
23. Hyundai i10 320
24. Nissan Qashqai 302
25. Seat Ibiza 298
26. Audi A3 293
27. Toyota Auris 287
28. Skoda Fabia 270
29. Audi A4 267
30. Ford Focus 261
31. Volvo V40 256
32. BMW 3-serie 249
33. Skoda Octavia 239
34. Renault Kadjar 238
35. Mazda CX-5 229
36. Mercedes-Benz C-klasse 219
37. Volkswagen Tiguan 219
38. BMW X1 213
39. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 207
40. Fiat Panda 205
41. BMW 1-serie 194
42. Suzuki Celerio 193
43. Renault Talisman 188
44. Kia Niro 181
45. Volvo S60/V60 179
46. Mercedes-Benz E-klasse 167
47. Mazda2 162
48. Ford Transit/Tourneo Custom 159
49. Mercedes-Benz A-klasse 156
50. Seat Leon 156
51. Citroën C3 155
52. Hyundai i20 154
53. Suzuki Baleno 152
54. Nissan X-Trail 151
55. Volvo V70/XC70 150
56. Mitsubishi Space Star 150
57. Opel Mokka 149
58. Skoda Superb 148
59. Citroën C4 Picasso 148
60. Hyundai Tucson 145
61. Kia Sportage 139
62. Mini Clubman 137
63. Suzuki Vitara 130
64. Ford Mondeo 130
65. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 129
66. Tesla Model S 129
67. Audi A1 128
68. Mazda CX-3 119
69. Volkswagen Touran 119
70. Hyundai i30 119
71. Mercedes-Benz CLA 112
72. Kia Rio 111
73. Toyota RAV4 106
74. Audi Q7 106
75. Renault Mégane 104
76. Skoda Citigo 104
77. BMW 4-serie 103
78. Mercedes-Benz Sprinter 102
79. Renault Trafic 102
80. Mercedes-Benz B-klasse 101
81. BMW 5-serie 99
82. Dacia Sandero 93
83. Nissan Pulsar 89
84. Skoda Rapid 88
85. Smart Forfour 85
86. Volvo XC90 84
87. Kia Venga 84
88. Opel Meriva 83
89. Seat Mii 80
90. Opel Insignia 80
91. Ford B-MAX 79
92. Volkswagen Caddy 78
93. BMW i3 75
94. Kia cee'd 74
95. Mitsubishi ASX 74
96. Hyundai ix20 73
97. Ford Kuga 73
98. Suzuki SX4 S-Cross 71
99. Ford C-MAX 70
100. Ford EcoSport 69
101. Suzuki Swift 65
102. Nissan Juke 64
103. Volvo XC60 63
104. Opel Adam 61
105. Dacia Logan 60
106. Nissan Micra 60
107. Jeep Renegade 60
108. Honda HR-V 58
109. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 57
110. Nissan Note 57
111. Opel Zafira 57
112. Volkswagen Golf Sportsvan 56
113. Dacia Duster 56
114. Mitsubishi Outlander 56
115. Fiat Punto 52
116. Toyota Prius 49
117. Alfa Romeo Giulietta 49
118. Porsche Macan 49
119. Fiat 500X 45
120. Audi A6 44
121. BMW X3/X4 44
122. Ford S-MAX 41
123. Mazda3 40
124. Land Rover Range Rover Evoque 40

9. Volkswagen up! 659
76. Skoda Citigo 104
89. Seat Mii 80

De drieling met (o.a.) een verschillend embleem:
Iedere maand verbaas ik me eigenlijk weer over de tegenvallende resultaten van de Citigo en de Mii; zou alleen het VW- embleem van de Up! hierin een grote rol spelen of zien jullie dat anders? Ben benieuwd.

Ik denk dat niet allen de merknaam een grote rol speelt, maar ook de modelnaam. Up! is toch in vrij korte tijd een begrip geworen. In de basisuitvoeringen zit er niet zoveel verschil in, maar bij de iets meer aangeklede modellen ziet de Up! er net iets leuker uit.(vind ik)
Al heb ik echt wat met Skoda, ik zou zelf ook voor de Up! kiezen.

Terug
Bovenaan