De Nederlandse verkoopcijfers | augustus 2025 op p. 132

De Outlander sowieso minimaal 7000 stuks voor eind van het jaar. Die gaat stip op 1 binnenkomen in november. :)
 
Op autoweek.nl onder de knop 'Actueel' en dan verkoopcijfers, staan de verkopen van november 2013 reeds, ik weet alleen niet hoe ik de link hier moet krijgen.
 
Berichtje van homepage AW:

De gekte rondom de fiscaalgunstige zakenauto’s beheerste ook het verkoopbeeld van november. Afgelopen maand leverden de gezamenlijke autodealers liefst 40.659 nieuwe auto’s af, tegenover 30.269 stuks in november vorig jaar, een toename 34,3 procent. Dit blijkt uit cijfers van RDC, bewerkt door kennisbureau AUMACON.

Evenals in oktober (+36%) werd dit resultaat sterk beïnvloed door de valreepafleveringen van de vele zakelijke auto’s waarvoor per 1 januari aanstaande een ander (lees: hoger) bijtelling- en/of BPM-tarief geldt. Een deel van deze (vaak al lang geleden bestelde) auto’s moeten nog bij de dealers binnenkomen, wat voor december ook nog veel drukte met zich mee zal brengen. In een normale decembermaand worden in ons land – verdeeld over alle merken – gemiddeld nog maar pakweg tien duizend auto’s afgeleverd. Dit jaar zou het aantal afleveringen in de slotmaand zomaar het dubbele kunnen belopen. Ter illustratie van de huidige situatie: alleen al van de Mitsubishi Outlander moeten in de laatste weken van dit jaar nog ruim vijf duizend stuks worden afgeleverd.

Opgeteld over elf maanden zijn er dit jaar in ons land in totaal 378.372 nieuwe personenauto’s verkocht, tegenover 484.267 stuks in dezelfde periode van vorig jaar, een daling van 21,9 procent. AUMACON voorziet een eindstand voor 2013 van pakweg 395 duizend nieuwe auto’s, wat nog steeds neerkomt op een marktdaling van circa 21 procent vergeleken met 2012.

Renault leverde in november de meeste nieuwe auto’s af (4.214 stuks, marktaandeel 10,4%), gevolgd door 2. Volkswagen (4.200/10,3%), 3. Toyota (3.692/9,1%), 4. Ford (2.994/7,4%) en 5. Mitsubishi (2.991/7,4%).

In november waren de meest afgeleverde modellen: 1. Mitsubishi Outlander (2.766 stuks), 2. Renault Mégane (1.505), 3. Volvo V40 (1.438), 4. Volkswagen Golf (1.424) en 5. Volkswagen Up (1.337).

Na elf maanden bestaat de top-5 van 2013 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (45.564 stuks, marktaandeel 12,0%), 2. Renault (34.192/9,0%), 3. Ford (29.972/7,9%), 4. Peugeot (28.209/7,5%) en 5. Toyota (25.948/6,9%).

Meer verkoopcijfers op www.dealersupportnet.nl
 
speedtouch zei:
Op autoweek.nl onder de knop 'Actueel' en dan verkoopcijfers, staan de verkopen van november 2013 reeds, ik weet alleen niet hoe ik de link hier moet krijgen.

https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2013&maand=11
Zo?
 
Op de frontpage zie je regelmatig gezeik dat er niet meer over bijtelling gesproken moet worden in testen en rij-impressies. Als je dan ziet wat de cijfers doen zodra er verandering of voordeel met bijtelling aan de hand is.
 
rickm zei:
VIERHONDERDACHT Tesla's S!

(408)

Dat vond ik ook het meest opvallende van November. Wauw! Het wordt mooi op de weg. Over mooi gesproken :D, BMW levert de i3 nog maar mondjesmaat uit, 26 stuks.
 
Top:
• Mitsubishi Outlander (PHEV) vermorzelt alles en iedereen, best verkochte concurrent is de Mazda CX-5 met 206 stuks. Tesla Model S doet hetzelfde onder de elektrische auto's, de Renault Zoe volgt op grote afstand met 62 stuks. Om maar te zwijgen van de Porsche Panamera, Audi A7, BMW 6-serie Gran Coupé en Mercedes-Benz CLS waarvan er samen 23 werden geregistreerd...
• Blijvend sterke Mégane, V40, V60 (Plug-in Hybrid), Ford Focus, Toyota Prius, Opel Ampera en Volkswagen Jetta (Hybrid) met volgend jaar minder voordelen, dus die zullen hard terugvallen.
• Bij de compacte SUV's maken de Renault Captur en Peugeot 2008 de dienst uit, zoals voorspelt heeft de Suzuki SX4 S-Cross zich daar bij aangesloten.
• De Seat Leon laat eindelijk de anonimiteit achter zich, het wordt vast en zeker een van de toppers van 2014 samen met de Skoda Octavia, Volkswagen Golf en Peugeot 308.
• Keurige prestatie nieuwe Nissan Note, de facelift van de Nissan Micra maakt kennelijk minder indruk.

Flop:
• Het wordt tijd dat men in Sassenheim wakker wordt: Hyundai zit in een dal. Chevrolet zit daar al veel langer in en die is nog veel dieper. Introduceer toch die i10 met 1.2 liter benzinemotor, aanbiedingen kunnen de i30 en ix20 goed gebruiken, al hebben ze de nu messcherp geprijsde i40 niet weten te redden. De nieuwe 1.0, 1.2 en 1.4 T-GDI benzinemotoren zijn dringend nodig.
• Honda heeft Europa verwaarloosd, met die paar te weinig competitieve modellen redt het het niet, op de Jazz en compacte SUV Vezel moeten we te lang wachten (2015, 1-2 jaar na Japan), er is nog niks bekend over een Accord-opvolger.
• Het hele D-segment lijkt in Nederland te hebben afgedaan, tenzij het een luxemerk betreft. Opel Insignia en Skoda Superb: dankzij facelifts een 'bescheiden' verlies van 40%, Peugeot 508: ruimschoots gehalveerd, Volkswagen Passat: kleine min ten opzichte van vorig jaar, maar dat resultaat was al waardeloos, Mazda6: bescheiden verlies, maar kennelijk zit een beter resultaat dan 'ergens onderin de Top 100' er niet in. Hyundai i40 zoals gezegd verschrikkelijk: -88%, voorbijgestreefd door zustermodel Kia Optima die het voor een sedan met twee motoriseringen niet eens zo slecht doet (als dat niet positief klinkt...), Ford Mondeo: lichte stijging: het kan dus toch. Van de Citroën C5, Renault Laguna en Toyota Avensis was toch al niets meer over, het enige positieve is dat ze constant bleven.

1. Mitsubishi Outlander 2.766
2. Renault Mégane 1.505
3. Volvo V40 1.438
4. Volkswagen up! 1.337
5. Volkswagen Golf 1.327
6. Volvo S60/V60 1.279
7. Renault Clio 1.225
8. Toyota Aygo 1.223
9. Ford Focus 1.203
10. Kia Picanto 1.061
11. Renault Captur 956
12. Ford Fiesta 941
13. Toyota Auris 842
14. Toyota Yaris 773
15. Volkswagen Polo 768
16. Skoda Octavia 731
17. BMW 3-serie 653
18. Opel Corsa 627
19. Peugeot 208 607
20. Citroën C3 607
21. Peugeot 107 579
22. Audi A3 563
23. Peugeot 2008 560
24. Fiat 500 550
25. Toyota Prius 513
26. Citroën C1 487
27. Tesla Model S 408
28. Seat Leon 398
29. Suzuki Alto 362
30. Seat Mii 352
31. BMW 1-serie 342
32. Opel Ampera 319
33. Fiat Panda 314
34. Kia Rio 308
35. Opel Astra 297
36. Nissan Note 290
37. Suzuki SX4 287
38. Renault Twingo 274
39. Nissan Qashqai 266
40. Ford B-MAX 261
41. Opel Meriva 261
42. Volkswagen Jetta 252
43. Citroën C4 Picasso 250
44. Audi A4 249
45. Ford C-MAX 223
46. Mercedes-Benz B-klasse 223
47. Hyundai i10 218
48. Suzuki Swift 217
49. Fiat Punto 217
50. Mini Mini 216
51. Opel Insignia 213
52. Mercedes-Benz A-klasse 207
53. Mazda CX-5 206
54. Opel Zafira 203
55. Peugeot 308 201
56. Peugeot 508 188
57. Seat Ibiza 182
58. Ford Ka 180
59. Mitsubishi Space Star 178
60. BMW 5-serie 175
61. Citroën DS3 175
62. Audi A1 170
63. BMW 3-serie Gran Turismo 166
64. Skoda Fabia 159
65. Opel Agila 154
66. Dacia Sandero 153
67. Skoda Citigo 152
68. Toyota Prius+ 152
69. Renault Scénic 148
70. Kia cee'd 141
71. Volkswagen Passat 141

Bron: https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2013-q4/20131203-ruim-34-procent-meer-autoverkopen-in-de-maand-november.aspx
 
Ik mis de Opel Mokka & Chevrolet Traxx in het rijtje.
Daar waar de Captur & 2008 beste aantallen wegzetten.
 
In Nederland zijn de Up!, Citigo en Mii ook al op hun retour, net als in heel Europa: VW Up, Skoda Citigo and Seat Mii sales already past their peak?

NL:
Juli t/m november 2012: samen 9856 stuks
Juli t/m november 2013: samen 8021 stuks

Dat is bijna 19 procent in de min! En dat voor een model wat nog geen 2 jaar oud is.....

Dan hebben die drie van Peugeot, Citroën en Toyota het toch langer volgehouden. Terwijl er volgens mij toch echt weinig mis is met de Up! en consorten. Autovisie heeft ze vorige maand zelfs als beste A-segmenter gekroond.
 
Bart81 zei:
In Nederland zijn de Up!, Citigo en Mii ook al op hun retour, net als in heel Europa: VW Up, Skoda Citigo and Seat Mii sales already past their peak?

NL:
Juli t/m november 2012: samen 9856 stuks
Juli t/m november 2013: samen 8021 stuks

Dat is bijna 19 procent in de min! En dat voor een model wat nog geen 2 jaar oud is.....

Dan hebben die drie van Peugeot, Citroën en Toyota het toch langer volgehouden. Terwijl er volgens mij toch echt weinig mis is met de Up! en consorten. Autovisie heeft ze vorige maand zelfs als beste A-segmenter gekroond.

Die auto's worden mn door vrouwen gekocht en die zijn gek op het uiterlijk van de Aygo en zusjes. Mijn vrouw interesseert het nix hoe zo'n auto rijdt, maar serveert de Up af als Canta-achtig. De mensen die in mijn omgeving een Up gekocht hebben, die hebben alleen vrouw in hun paspoort staan.
 
Bart81 zei:
In Nederland zijn de Up!, Citigo en Mii ook al op hun retour, net als in heel Europa: VW Up, Skoda Citigo and Seat Mii sales already past their peak?

NL:
Juli t/m november 2012: samen 9856 stuks
Juli t/m november 2013: samen 8021 stuks

Dat is bijna 19 procent in de min! En dat voor een model wat nog geen 2 jaar oud is.....

Dan hebben die drie van Peugeot, Citroën en Toyota het toch langer volgehouden. Terwijl er volgens mij toch echt weinig mis is met de Up! en consorten. Autovisie heeft ze vorige maand zelfs als beste A-segmenter gekroond.

Die auto's worden mn door vrouwen gekocht en die zijn gek op het uiterlijk van de Aygo en zusjes. Mijn vrouw interesseert het nix hoe zo'n auto rijdt, maar serveert de Up af als Canta-achtig. De mensen die in mijn omgeving een Up gekocht hebben, die hebben alleen vrouw in hun paspoort staan.
 
NL en Denemarken nemen procentueel veruit de meeste van beide 3-Lingen af.

Iedere autofiel weet dat de Kolin 3 ling door de tijd is achterhaald.
Plastic, nog meer plastic, krap, flimsy afgewerkt, etc

Geen probleem, want ze voldeden aan een behoefte en zijn al 7 jr op de markt (en 3 jaar daarvoor bedacht).

Grappig blijft het om soms op de snelweg bij 130 te worden ingehaald door een 107 / C1 met een bestuurder die zonder moeite voorbij flitst.
Idem bij stoplichten. 3 pitters hangen gretig aan het gas.

Benieuwd hoeveel beter de opvolgers zullen zijn, en hoe goed ze het gaan doen.

Edit: 7 jaar? Fout. 8 jaar!
 
De clio verkoopt 2 keer zo goed als de 208.

Denk dat de plaatsing van de klokken ook hierbij een rol speelt.
en natuurlijk is de 0.9 TCE een veel fijnere motor als de 1.2 VTi die nogal bokkig is.

Idem voor 2008 vs captur.

Verder valt Kia mij tegen, alleen de Picanto staat nog hoog.
 
1 Infiniti in November.

Wordt de Q50 al geleverd?
Want als zelfs de Q50 geen potten kan breken ..... einde verhaal.
 
mitsubishi_outlander_phev_001.jpg


toyota_prius_plug-in_vs_opel_ampera_002.jpg


Foto's Autogetest.nl

November EV & PHEV
1. Mitsubishi Outlander PHEV 2.735 (98,8% = PHEV)
2. Volvo V60 Plug-in Hybrid 1.157 (92,3% = PHEV)
3. Toyota Prius Plug-in Hybrid 443 (86,4% = PHEV)
4. Tesla Model S 408
5. Opel Ampera 320
6. Renault Zoe 62
7. Nissan Leaf 55
8. BMW i3 26
9. smart fortwo electric drive 14 (25,5% = EV)
10. Chevrolet Volt 4
11. Renault Fluence Z.E. 1

Ik had nooit gedacht dat de Prius Plug-in Hybrid veel populairder zou zijn dan de gewone Prius. Volgend jaar heeft de Prius HSD zelfs geen 14% bijtelling meer totdat de nieuwe generatie verschijnt.
 
Die Outlander toch...................Dec (t/m gisteren) staat 83% in de plus.
Normaal wordt er weinig ge-/verkocht, nu staat teller al op 16.000 stuks.

https://www.automotive-online.nl/verkoopcijfers_2013/
 
Mijn moeder heeft nu ook een Outlander PHEV besteld. Levering in 2014, dus dat bewijst gelijk het ongelijk dat 'niemand' volgend jaar nog een Outlander wil. Zwart met zwart leer. Jammer dat het ten koste gaat van de New Beetle Cabrio 1.9 TDI, nu staan er met de Prius straks twee subsidieslurpers voor de deur :)
 
D-C zei:
Mijn moeder heeft nu ook een Outlander PHEV besteld. Levering in 2014, dus dat bewijst gelijk het ongelijk dat 'niemand' volgend jaar nog een Outlander wil. Zwart met zwart leer. Jammer dat het ten koste gaat van de New Beetle Cabrio 1.9 TDI, nu staan er met de Prius straks twee subsidieslurpers voor de deur :)

Wat een overstap, volledig uit financiële overwegingen dan?
 
der Magistrat zei:
Wat een overstap, volledig uit financiële overwegingen dan?

Nou ja, de Outlander PHEV is ook een uniek aanbod. De caravan of aanhanger kan erachter, 0 of 7% bijtelling, allerlei fiscale voordelen zoals MIA, KIA en VAMIL die 'm in prijs doen halveren (mijn ouders zijn beide zzp'er). Zonder de financiële voordelen was 'ie er niet gekomen, maar met die voordelen is het gewoon een onklopbaar totaalpakket.
 
D-C zei:
der Magistrat zei:
Wat een overstap, volledig uit financiële overwegingen dan?

Nou ja, de Outlander PHEV is ook een uniek aanbod. De caravan of aanhanger kan erachter, 0 of 7% bijtelling, allerlei fiscale voordelen zoals MIA, KIA en VAMIL die 'm in prijs doen halveren (mijn ouders zijn beide zzp'er). Zonder de financiële voordelen was 'ie er niet gekomen, maar met die voordelen is het gewoon een onklopbaar totaalpakket.

Dat klinkt inderdaad als een erg aantrekkelijk aanbod. Gefeliciteerd (of je ouders) met de aankoop. Houd je ons op de hoogte hoe de Outlander bevalt? Ik ben wel benieuwd namelijk: gebruiksgemak/comfort/verbruik.
 
De bestelwagenverkopen van november 2013 per merk & segment:

Sprintertest-11-590x392.jpg

Zeer goede maand voor de Mercedes-Benz Sprinter

CV2013-TransitConnect_042-590x412.jpg

Dankzij de nieuwe generatie werkt de Transit Connect zich naar voren in de ranglijst

ProAce_Bestelauto_600_1-590x393.jpg

Ook nieuw is de Toyota ProAce
Foto's Bestelauto.nl

Merken
1. Volkswagen 1.027
2. Mercedes-Benz 722
3. Ford 415
4. Renault 413
5. Opel 389
6. Peugeot 327
7. Citroën 322
8. Fiat 215
9. Iveco 103
10. Dacia 76
11. Nissan 73
12. Ram 43
13. Toyota 31
14. Land Rover 14
15. Mitsubishi Fuso 7
16. Hyundai 6
17. Mitsubishi 4
18. Kia 4
19. Isuzu 3
20. SsangYong 3
21. Chrysler 3
22. Jeep 3
23. Audi 2
24. Piaggio 1
25. Volvo 1
26. Chevrolet 1
overig 9

Mini bedrijfsauto/kleine koeriersauto
1. Fiat Fiorino 35
2. Citroën Nemo 31
3. Peugeot Bipper 11
4. Piaggio Porter 1

Kleine bedrijfsauto/koeriersauto
1. Volkswagen Caddy 426
2. Peugeot Partner 202
3. Citroën Berlingo 182
4. Opel Combo 140
5. Ford Transit/Tourneo Connect 134
6. Renault Kangoo 116
7. Mercedes-Benz Citan 110
8. Dacia Dokker 76
9. Fiat Doblò 73
10. Nissan NV200 41

Medium bedrijfsauto
1. Volkswagen Transporter/Caravelle/Multivan 380
2. Mercedes-Benz Vito/Viano 241
3. Ford Transit/Tourneo Custom 211
4. Opel Vivaro 180
5. Renault Trafic 165
6. Citroën Jumpy 67
7. Peugeot Expert 53
8. Fiat Scudo 33
9. Toyota ProAce 11
10. Nissan Primastar 8
11. Hyundai H300 6

Zware bedrijfsauto
1. Mercedes-Benz Sprinter 369
2. Volkswagen Crafter 201
3. Renault Master 126
4. Iveco Daily 103
5. Fiat Ducato 73
6. Ford Transit/Tourneo 64
7. Opel Movano 62
8. Peugeot Boxer 61
9. Citroën Jumper 42
10. Nissan NV400 10

Lichte vrachtauto
1. Mitsubishi Fuso Canter 7
2. Nissan Cabstar 4
3. Isuzu N-serie 2
4. Toyota Dyna 1
5. Nissan Atleon 1

Pick-up
1. Ram 1500/2500/3500 43
2. Volkswagen Amarok 17
3. Toyota Hilux 12
4. Nissan Navara 9
5. Ford Ranger 5
6. Isuzu D-MAX 1
7. Ford F-150 1
8. Fiat Strada 1

Stationcar
1. Renault Mégane 6
2. Opel Astra 7

MPV
1. Volkswagen Touran 3

SUV/Terreinauto
1. Land Rover Defender 12
2. Toyota Land Cruiser 4
3. Kia Sorento 4
4. SsangYong Rexton 3
5. Land Rover Discovery 2
6. Mercedes-Benz M-klasse 2
7. Jeep Wrangler 2
8. Mitsubishi Pajero 2
9. Mitsubishi Outlander 2
10. Toyota RAV4 2
11. Jeep Grand Cherokee 1
12. Volvo XC90 1
13. Audi Q5 1
14. Audi Q7 1
 
geen aziaten in de top 10. in het verleden heeft een hyundai (h100/h200) of kia (pregio) nog wel aardige verkoopcijfers gehaald, nu zijn ze op 1 hand te tellen.
 
Tot en met 30 december: 34.379 (+127%)
Nu al een betere verkoopmaand dan februari, april, mei, juli, augustus en september. In december 2008 werden er 7.054 auto's geregistreerd, dan gaat het om een plus van 387,4% :)
 
Dat is een zeer hoge decemberscore :) Ben benieuwd wat voor effect dit heeft op januari 2014 :rolleyes:
 
Ik was gisteravond bij de twaalfde en laatste afleveravond van een Mitsubishi-dealer voor de PHEV. Veertien tegelijk (180 totaal in zes weken) werden afgeleverd in een gezellige avond.
1526964_575614552506653_940007750_n.jpg



100% zakelijk. (9 lease, 5 op bedrijf). Een leaserijder leverde zijn Q5 tfsi (211pk) in op een full-option PHEV. Scheelde hem naar eigen zegge 700,- in de maand aan bijtelling. Tja, ik snap dat wel hoor. :)

Januari en februari zal rustiger blijven gezien de eerste PHEV's pas weer rond maart in Nederland aankomen.
De orders lopen nog wel door de komende maanden. Alleen naar verwachting minder luxe uitvoeringen.
 
Ik ben benieuwd wat deze kunstmatige markt te wachten staat qua inruil, regelgeving etc.
 
Haha, mijn 20% bakkie á 31.135 cataloguswaarde kost me 300,- netto in de maand. Dat vind ik wel zat.
Zo'n Q5 tfsi zit al snel een stuk hoger met 25% bijtelling op 40-50k?

M.b.t. de PHEV. Ziet er prima uit, maar qua wegligging past hij absoluut niet bij me. :) Ongeacht 0% bijtelling.
 
adinsx zei:
Haha, mijn 20% bakkie á 31.135 cataloguswaarde kost me 300,- netto in de maand. Dat vind ik wel zat.
Zo'n Q5 tfsi zit al snel een stuk hoger met 25% bijtelling op 40-50k?

M.b.t. de PHEV. Ziet er prima uit, maar qua wegligging past hij absoluut niet bij me. :) Ongeacht 0% bijtelling.

Ik doelde ook op de PHEV, heer. Ik weet dat je 'voor een paar tientjes' al de 220pk-Mégane hebt laten vallen, dus dat je dan een minder sterke, duurdere en lompere Q5 laat zitten, da's me wel duidelijk. :)
 
Haha, nou nee, niks voor mij dus. Het wordt wel tijd dat ze binnen nu en vier jaar die bijtellingsschalen afschaffen. Dan hoeft een keuze voor een opvolger niet zozeer meer op financieel gebied te worden afgewogen. ;)
 
adinsx zei:
Haha, mijn 20% bakkie á 31.135 cataloguswaarde kost me 300,- netto in de maand. Dat vind ik wel zat.
Zo'n Q5 tfsi zit al snel een stuk hoger met 25% bijtelling op 40-50k?

700 Euro per maand is een catalogusprijs van 65.000 Euro. Daar zit je snel op met een Q5.
 
Tjonge, die foto van alle PHEV's....ben ik de enige die een vergelijk zie met de tijd van Lada, Trabant etc in het voormalig Oostblok?
Akkoord, dit is uit 'vrije'wil.

Jammer dat het zakelijke segment verschraald tot enkele modellen.
 
Op één na ook allemaal dezelfde velgen. Nagenoeg allemaal voorzien van zonnedak etc. etc. Wel in afwisselende kleuren. Zwart, donkergrijs, lichtblauw en wit. o_O
Zal zo even een foto plaatsen van nadat de doeken er af waren.
 
ENTE zei:
Tjonge, die foto van alle PHEV's....ben ik de enige die een vergelijk zie met de tijd van Lada, Trabant etc in het voormalig Oostblok?
Akkoord, dit is uit 'vrije'wil.

Ongeveer halverwege: https://www.autoweek.nl/nieuws/26213/toppers-floppers-2013-alexander-inia ;)
 
Terug
Bovenaan