De Nederlandse verkoopcijfers | augustus 2025 op p. 132

rickm zei:
T/m de 21ste staat Oktober er goed voor: +96%

Geen twijfel mogelijk - outlandish Outlanders!

Zouden die al geregistreerd staan? Op 16 oktober kwam de boot met de eerste lading Outlanders immers pas in Zeebrugge aan.
Maar die tussentijdse cijfers lijken nooit echt te kloppen. Op RDC staat trouwens een plus van 51,10% genoteerd t/m 21 oktober...
https://www.rdc.nl/web/show/id=86871/langid=43
 
Wat ik altijd jammer vind is, dat je de échte verkopen nooit te weten krijgt omdat er nogal wat merken hun auto's registreren i.v.m. aantallen/bonussen.
 
Oktober 2013: Viola! Een plus (+37%)

Hyper maand bij Volvo.
Daar stuiteren doorgedraaide salesrakkers door de showrooms vanwege al die aanvragen voor V40's en V60's.

(In November zal het de beurt zijn aan Mits. vanwege de Outlander)

Volkswagen leverde in oktober de meeste nieuwe auto’s af (4.279 stuks, marktaandeel 11,6%), gevolgd door 2. Renault (3.024/10,7%), 3. Toyota (3.161/8,6%), 4. Volvo (3.100/8,4%) en 5. Peugeot (2.660/7,2%).


In oktober waren de meest afgeleverde modellen: 1. Volkswagen Golf (1.575 stuks), 2. Volvo V40 (1.374 stuks), 3. Volvo V60 (1.359 stuks), 4. Renault Clio (1.257 stuks) en 5. Renault Mégane (1.242 stuks).


Na tien maanden bestaat de top-5 van 2013 achtereenvolgens uit: 1. Volkswagen (41.366 stuks, marktaandeel 12,2%), 2. Renault (29.969/8,9%), 3. Ford (27.019/8,0%), 4. Peugeot (25.929/7,7%) en 5. Toyota (22.247/6,6%).
 
Oktober was een goede maand met een plus van 37,4% ten opzichte van oktober 2012, maar nog steeds gaat het om een forse min ten opzichte van oktober 2011. De vraag naar wat modellen met een lage bijtelling is nu even kunstmatig hoog, dus er is beslist geen sprake van een trend. De modellenranglijst heb ik voor deze maand wat langer gemaakt, kun je ook eens zien wat er zich onderin de top 100 beweegt.

mitsubishi_i-miev_02.jpg

Mitsubishi springt naar #15 dankzij de Outlander Plug-in Hybrid. Opmerkelijk is de sprong van de i-MiEV: van 4 stuks in de eerste negen maanden van 2013 naar 41 stuks in oktober.

Merken oktober 2013
1. Volkswagen 4.379
2. Renault 3.924
3. Toyota 3.161
4. Volvo 3.100
5. Peugeot 2.660
6. Ford 2.633
7. Opel 1.901
8. Kia 1.803
9. Citroën 1.683
10. BMW 1.545
11. Audi 1.537
12. Skoda 1.282
13. Fiat 1.059
14. Mercedes-Benz 863
15. Mitsubishi 807
16. Suzuki 737
17. Seat 704
18. Hyundai 585
19. Nissan 528
20. Mazda 393
21. Mini 336
22. Dacia 203
23. Lexus 163
24. Alfa Romeo 152
25. Land Rover 114
26. Honda 113
27. Subaru 64
28. Porsche 63
29. Chevrolet 60
30. Lancia 42
31. smart 39
32. Tesla 32
33. Jaguar 27
34. Jeep 8
35. Maserati 7
36. Ferrari 3
37. Bentley 2
38. Lamborghini 2
39. Cadillac 1
40. Infiniti 1

volvo_v60_plug-in_hybrid_03.jpg


peugeot_2008_01.jpg


nissan_note_01.jpg

Foto's Rijtesten.nl

Klappers van de maand oktober:
• Mitsubishi Outlander PHEV. De eerste leveringen aan klanten zijn gedaan, nog 7.600 te gaan in de komende twee maanden… Aangezien hier niets onverwachts aan is, vind ik de sprong van de i-MiEV veel interessanter. De RDW heeft er 41 geregistreerd, terwijl er tot en met september in totaal slechts 4 werden geregistreerd! Kennelijk heeft Mitsubishi Motors Nederland een leuke order gekregen (of ze gewoon zelf gedumpt en op kenteken laten zetten).
• Lekker ouderwets duel dat niet wordt geregeerd door bijtellingsgeneuzel: de strijd tussen de Renault Captur en Peugeot 2008. De eerste staat nog steeds op voorsprong met 733 vs. 530 stuks. De concurrentie wordt knock-out geslagen (en dat moet worden gezegd, de CO[sub]2[/sub]-heffingen hebben daar een belangrijk aandeel in): Chevrolet Trax: een erbarmelijke 15 stuks; Dacia Duster: idem met 6 stuks; Nissan Juke: 60 stuks; Opel Mokka: 96 stuks; Skoda Yeti: 39 stuks; Suzuki SX4 131 stuks, waarvan 108 stuks van de S-Cross. Alleen die laatste hoeven de Fransen in het oog te houden. Iets duurder en groter zijn de Citroën C4 Aircross: 27 stuks; Mitsubishi ASX: 84 stuks; Nissan Qashqai: 160 stuks etc.
• Dacia Lodgy vs. Dokker: 34 respectievelijk 36 stuks.
• Wakker worden Hyundai! Nieuw dieptepunt met een 18de positie op de merkenranglijst. Gezien het volwassen gamma is dat zwaar onder de maat.
• In de categorie: 'Lage bijtelling, nu of nooit' scherpen een hoop modellen nog even hun records aan. De Golf Variant BlueMotion, V60 Plug-in Hybrid, V40 D2, Renault Mégane, Ford Focus, BMW 3-serie (20%), Skoda Octavia Combi, Volkswagen Polo, Audi A3 Sportback, A4, Mitsubishi Outlander PHEV, Toyota Prius, Volkswagen Jetta Hybrid, Peugeot 508 HYbrid4 en Opel Ampera om er maar een paar te noemen. Die modellen vallen volgend jaar in een minder gunstige categorie.
• Nieuwe modellen in de Top 50: #24 Mitsubishi Outlander; #42 Peugeot 308; #48 Nissan Note.

Modellen Top 100+ oktober 2013
1. Volkswagen Golf 1.575
2. Volvo S60/V60 1.419
3. Volvo V40 1.379
4. Renault Clio 1.257
5. Renault Mégane 1.242
6. Volkswagen up! 1.235
7. Ford Focus 1.115
8. Toyota Aygo 1.110
9. Kia Picanto 913
10. Toyota Auris 859
11. BMW 3-serie 738
12. Renault Captur 733
13. Skoda Octavia 719
14. Volkswagen Polo 695
15. Peugeot 208 689
16. Ford Fiesta 686
17. Peugeot 107 611
18. Toyota Yaris 593
19. Fiat 500 564
20. Audi A3 546
21. Peugeot 2008 530
22. Citroën C3 457
23. Audi A4 443
24. Mitsubishi Outlander 415
25. Renault Twingo 406
26. Citroën C1 398
27. Opel Corsa 380
28. Opel Astra 362
29. Seat Mii 310
30. Kia Rio 300
31. Toyota Prius 298
32. Volkswagen Jetta 298
33. Fiat Panda 287
34. Suzuki Alto 287
35. Peugeot 508 284
36. Ford C-MAX 282
37. BMW 1-serie 276
38. Citroën DS3 263
39. Mitsubishi Space Star 257
40. Mercedes-Benz A-klasse 238
41. Opel Zafira 238
42. Peugeot 308 237
43. Hyundai i10 232
44. Mini Mini/Clubman/Coupé/Roadster 228
45. Opel Insignia 218
46. Volvo V70/XC70 215
47. Volkswagen Passat 213
48. Nissan Note 213
49. Peugeot 3008 212
50. Suzuki Swift 210
51. Opel Ampera 204
52. Citroën C4 Picasso 203
53. Skoda Fabia 195
54. Seat Ibiza 195
55. BMW 5-serie 192
56. Skoda Citigo 191
57. Citroën DS5 187
58. Kia cee'd 186
59. Audi A1 181
60. Ford B-MAX 180
61. Kia Sportage 179
62. BMW 3-serie Gran Turismo 179
63. Mercedes-Benz B-klasse 173
64. Renault Scénic 172
65. Nissan Qashqai 160
66. Mazda CX-5 153
67. Seat Leon 151
68. Mercedes-Benz E-klasse 150
69. Fiat Punto 146
70. Ford Mondeo 143
71. Opel Meriva 140
72. Opel Adam 140
73. Audi A6 136
74. Suzuki SX4 131
75. Kia Venga 129
76. Toyota Prius+ 127
77. Ford Ka 126
78. Dacia Sandero 124
79. Mercedes-Benz C-klasse 115
80. Mini Countryman/Paceman 108
81. Suzuki Splash 106
82. Hyundai ix20 105
83. Mazda6 104
84. Hyundai i20 102
85. Volkswagen Tiguan 99
86. Skoda Superb 98
87. Opel Mokka 96
88. Mazda3 96
89. Audi A5 91
90. Alfa Romeo MiTo 91
91. Opel Agila 89
92. Mitsubishi ASX 84
93. Peugeot 5008 81
94. Lexus IS 78
95. Volkswagen Golf Plus 73
96. Lexus CT 72
97. Mercedes-Benz CLA 68
98. Toyota Verso-S 68
99. Audi Q5 67
100. Kia Carens 66
101. Renault Zoe 66
102. Volkswagen Touran 64
103. Volvo XC60 63
104. Alfa Romeo Giulietta 61
105. Hyundai i30 60
106. Nissan Juke 60
 
Volkswagen up! 1.235
Seat Mii 310
Skoda Citigo 191

Toyota Aygo 1.110
Peugeot 107 611
Citroën C1 398

Die PSA-Toyota-drieling blijft een geduchte concurrent, VAG lijkt (in Nederland) de Seat- en Skoda-zusjes wat verwaarloosd te hebben. Het gebrek aan identiteit breekt ze wellicht op. Indien dat zo is, dan is hun visie op uitwisselbaarheid van de modellen wellicht niet de juiste?

Snel gezocht klein voorbeeldje:
September, 2013, Duitsland
Toyota Aygo 881
Citroen C1 534
Peugeot 107 223

VW Up! 3,223
Skoda Citigo 1,173
Seat Mii 1,027
 
Wouter82 zei:
Mag Seat zich zorgen gaan maken over de Leon of is het nog te vroeg?.

Volgend jaar wordt het toch een verkooptopper, Leon + ST + Ecomotive = 14% bijtelling, in tegenstelling tot de Golf Variant en Octavia Combi. Samen met de Toyota Auris Touring Sports en Renault Clio Estate zijn het dan de enige stationcars met 14% bijtelling (alhoewel de lijst vast langer zal worden).
Maar inderdaad, de Leon doet het tot nu toe ronduit beroerd. Dat heb ik hier al een paar keer aangestipt.
 
66 Zoé's! Pas mal.
Is voor de rest van het jaar uitverkocht.
De Captur op 12. Tres bien!

Polo op 14, 208 op 15, Fiesta op 16, relatief laag voor dit super trio.

Outlander komt inderdaad op stoom.
Als die in December, de slapste maand v/h jaar, niet afgetekend op 1 staat ....
 
Waar is trouwens de Renault Laguna gebleven? Al tijden geen nieuwe meer gezien.
 
Een ding is erg duidelijk, de fiscus bepaald welke auto een succes wordt. Dit wordt ook een groot probleem in de toekomst want je krijgt stootsgewijs een overschot aan bepaalde modellen op de occasionmarkt.
 
vectrafan zei:
Een ding is erg duidelijk, de fiscus bepaald welke auto een succes wordt. Dit wordt ook een groot probleem in de toekomst want je krijgt stootsgewijs een overschot aan bepaalde modellen op de occasionmarkt.

Net als de Civic Hybride en veel Priussen van de eerste series is daar een oplossing voor : export .
Ook al die Mitsubishi's verdwijnen over enkele jaren weer uit ons land wanneer er geen of minder voordeel te behalen valt .
Ik blijf het nog steeds raar vinden dat de uitstoot op papier zo laag is : die stroom komt toch uit een elektriciteitscentrale die daar CO2 de lucht in blaast ?? Moeten ze gewoon meerekenen ! En waar worden die auto's straks allemaal opgeladen want zoveel van die palen zijn er niet....
 
714 heeft wel degelijk een punt dat het een behoorlijke schande is dat de CO2-uitstoot van elektriciteitsproductie niet mee wordt gerekend, dit terwijl daar natuurlijk best ramingen voor te maken zijn.
 
der Magistrat zei:
714 heeft wel degelijk een punt dat het een behoorlijke schande is dat de CO2-uitstoot van elektriciteitsproductie niet mee wordt gerekend, dit terwijl daar natuurlijk best ramingen voor te maken zijn.

Opel Ampera's krijgen in ieder geval hun stroom uit windenergie...
 
vectrafan zei:
der Magistrat zei:
714 heeft wel degelijk een punt dat het een behoorlijke schande is dat de CO2-uitstoot van elektriciteitsproductie niet mee wordt gerekend, dit terwijl daar natuurlijk best ramingen voor te maken zijn.

Opel Ampera's krijgen in ieder geval hun stroom uit windenergie...

Ook de plaatsing van die windmolens , het onderhoud , en calamiteiten als deze week nog en het later opruimen/ontmantelen vreten energie....
 
vectrafan zei:
der Magistrat zei:
714 heeft wel degelijk een punt dat het een behoorlijke schande is dat de CO2-uitstoot van elektriciteitsproductie niet mee wordt gerekend, dit terwijl daar natuurlijk best ramingen voor te maken zijn.

Opel Ampera's krijgen in ieder geval hun stroom uit windenergie...


Hoezo? Dus als je een Ampera aan een laadpaal aansluit komt de stroom van windenergie, sluit je een Nissan Leaf aan dezelfde paal, dan komt de stroom van iets anders?
 
@Ami
De elite rijdt nog steeds Laguna. Kijk maar naar mij.

@blackvolvo(nu blackskoda?)
Laguna verkoopt ca. 11 stuks per maand. Heerlijk exclusief en geen pleps in zo'n mooie auto. En veel waar voor het geld. Helemaal prima.
 
JP2010 zei:
vectrafan zei:
der Magistrat zei:
714 heeft wel degelijk een punt dat het een behoorlijke schande is dat de CO2-uitstoot van elektriciteitsproductie niet mee wordt gerekend, dit terwijl daar natuurlijk best ramingen voor te maken zijn.

Opel Ampera's krijgen in ieder geval hun stroom uit windenergie...


Hoezo? Dus als je een Ampera aan een laadpaal aansluit komt de stroom van windenergie, sluit je een Nissan Leaf aan dezelfde paal, dan komt de stroom van iets anders?

Ja natuurlijk, wat dacht jij dan :):)
 
der Magistrat zei:
714 heeft wel degelijk een punt dat het een behoorlijke schande is dat de CO2-uitstoot van elektriciteitsproductie niet mee wordt gerekend, dit terwijl daar natuurlijk best ramingen voor te maken zijn.

Waarom is dat een schande? Dan ga je toch appels met peren vergelijken als je dat doet? Want als ik me niet vergis, wordt de CO2 uitstoot bij auto's met verbrandingsmotor ook alleen bepaald door de uitstoot op het moment van rijden. Er wordt niet gerekend met het energieverbruik wat er in het voortraject al is geweest om die liter benzine (of diesel) in de tank te krijgen. Energie die verbruikt wordt bij het olie-winnen, het transport naar de raffinaderij, de productie van benzine (diesel), het transport naar het tankstation, het verpompen...

Er is maar één goede vergelijking te maken en dat is het complete traject "well-to-wheel" vergelijken. Maar als we het over de CO2 norm hebben zoals die nu gehanteerd wordt, moet je alleen rekenen met de uitstoot op het moment van rijden.
 
Renault15.17 zei:
der Magistrat zei:
714 heeft wel degelijk een punt dat het een behoorlijke schande is dat de CO2-uitstoot van elektriciteitsproductie niet mee wordt gerekend, dit terwijl daar natuurlijk best ramingen voor te maken zijn.

Waarom is dat een schande? Dan ga je toch appels met peren vergelijken als je dat doet? Want als ik me niet vergis, wordt de CO2 uitstoot bij auto's met verbrandingsmotor ook alleen bepaald door de uitstoot op het moment van rijden. Er wordt niet gerekend met het energieverbruik wat er in het voortraject al is geweest om die liter benzine (of diesel) in de tank te krijgen. Energie die verbruikt wordt bij het olie-winnen, het transport naar de raffinaderij, de productie van benzine (diesel), het transport naar het tankstation, het verpompen...

Er is maar één goede vergelijking te maken en dat is het complete traject "well-to-wheel" vergelijken. Maar als we het over de CO2 norm hebben zoals die nu gehanteerd wordt, moet je alleen rekenen met de uitstoot op het moment van rijden.

Nee, dat vind ik niet. Ik snap wel wat je wil zeggen en je hebt ook zeker een punt. Ik vind het echter nogal kromp en eigenlijk zelfs fout dat er bepaalde auto's in verschillende landen (Noorwegen, Nederland) financieel fors gestimuleerd worden, terwijl mijns inziens de effecten op het milieu eerder beperkt zijn. Let wel, ik steun de ontwikkeling voor milieuschadebeperkende maatregelen, dat sowieso. Ik vrees echter dat deze subsidiemaatregelen relatief te groot zijn, ik wil onderzoeken lezen over de verschillen tussen beide. Vervolgens zou ik graag zien dat de overheden (of beter: enkel de Europese overheid) daar kritisch naar kijkt en dat meeneemt in de prijs- en subsidiebepaling van auto's. Het komt mij nu nog wat 'snel, snel' over, niet heel doordacht.
 
Volgens AW is dit de top 18 in Oktober - tuurlijk (not!)

1 stijger 12
Ford Focus
1.115 3,03% 697 2,21%
2 stijger 9
BMW 3-serie
917 2,49% 823 2,61%
3 stijger 15
Kia Picanto
913 2,48% 674 2,14%
4 stijger 14
Ford Fiesta
686 1,86% 687 2,18%
5 stijger 24
Fiat 500
564 1,53% 374 1,19%
6 stijger 23
Audi A3
546 1,48% 378 1,20%
7 stijger 22
Citroën C3
457 1,24% 432 1,37%
8 stijger 38
Audi A4
449 1,22% 225 0,71%
9 stijger 16
Citroën C1
398 1,08% 577 1,83%
10 stijger 28
Kia Rio
300 0,82% 256 0,81%
11 stijger 26
Fiat Panda
287 0,78% 310 0,98%
12 stijger 48
Ford C-MAX
282 0,77% 190 0,60%
13 stijger 43
BMW 1-serie
276 0,75% 210 0,67%
14 stijger 63
Citroën DS3
263 0,71% 144 0,46%
15 stijger 27
Hyundai i10
232 0,63% 267 0,85%
16 stijger 46
Citroën C4 Picasso
203 0,55% 199 0,63%
17 stijger 25
BMW 5-serie
203 0,55% 342 1,09%
18 stijger 73
Citroën DS5
187 0,51% 116 0,37%


En de rest. Kortom, een lijst zonder Renault, Peugeot, Renault , Opel en Volvo
 
rickm zei:
Volgens AW is dit de top 18 in Oktober - tuurlijk (not!)

(…)

En de rest. Kortom, een lijst zonder Renault, Peugeot, Renault , Opel en Volvo

:confused: AutoWeek heeft het zeker al aangepast.
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2013&maand=10
 
der Magistrat zei:
Renault15.17 zei:
der Magistrat zei:
714 heeft wel degelijk een punt dat het een behoorlijke schande is dat de CO2-uitstoot van elektriciteitsproductie niet mee wordt gerekend, dit terwijl daar natuurlijk best ramingen voor te maken zijn.

Waarom is dat een schande? Dan ga je toch appels met peren vergelijken als je dat doet? Want als ik me niet vergis, wordt de CO2 uitstoot bij auto's met verbrandingsmotor ook alleen bepaald door de uitstoot op het moment van rijden. Er wordt niet gerekend met het energieverbruik wat er in het voortraject al is geweest om die liter benzine (of diesel) in de tank te krijgen. Energie die verbruikt wordt bij het olie-winnen, het transport naar de raffinaderij, de productie van benzine (diesel), het transport naar het tankstation, het verpompen...

Er is maar één goede vergelijking te maken en dat is het complete traject "well-to-wheel" vergelijken. Maar als we het over de CO2 norm hebben zoals die nu gehanteerd wordt, moet je alleen rekenen met de uitstoot op het moment van rijden.

Nee, dat vind ik niet. Ik snap wel wat je wil zeggen en je hebt ook zeker een punt. Ik vind het echter nogal kromp en eigenlijk zelfs fout dat er bepaalde auto's in verschillende landen (Noorwegen, Nederland) financieel fors gestimuleerd worden, terwijl mijns inziens de effecten op het milieu eerder beperkt zijn. Let wel, ik steun de ontwikkeling voor milieuschadebeperkende maatregelen, dat sowieso. Ik vrees echter dat deze subsidiemaatregelen relatief te groot zijn, ik wil onderzoeken lezen over de verschillen tussen beide. Vervolgens zou ik graag zien dat de overheden (of beter: enkel de Europese overheid) daar kritisch naar kijkt en dat meeneemt in de prijs- en subsidiebepaling van auto's. Het komt mij nu nog wat 'snel, snel' over, niet heel doordacht.

Ben benieuwd, in hoeverre heb je actief naar dergelijke onderzoeken gezocht?
 
Ik vind het ook niet eerlijk dat goedkope auto's (bijvoorbeeld een Dacia Duster of Chevrolet Aveo) onevenredig hard worden afgestraft met CO[sub]2[/sub]-heffingen. Wat mij betreft worden de CO[sub]2[/sub]-heffingen afhankelijk van de netto prijs van een auto, dus een percentage als boete.

Voorbeeld:
Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Ambiance
CO[sub]2[/sub]-uitstoot: 165 g/km
BPM CO[sub]2[/sub]-heffing: € 9.325
Catalogusprijs € 19.490,-

BMW 640i Coupé
CO[sub]2[/sub]-uitstoot: 177 g/km
BPM CO[sub]2[/sub]-heffing: € 11.101
Catalogusprijs € 91.000,-

De Dacia wordt zo uit de markt geprijsd, terwijl de BMW nauwelijks last heeft van de heffingen.
 
D-C zei:
Ik vind het ook niet eerlijk dat goedkope auto's (bijvoorbeeld een Dacia Duster of Chevrolet Aveo) onevenredig hard worden afgestraft met CO[sub]2[/sub]-heffingen. Wat mij betreft worden de CO[sub]2[/sub]-heffingen afhankelijk van de netto prijs van een auto, dus een percentage als boete.

Voorbeeld:
Dacia Duster 1.6 16V 4x2 Ambiance
CO[sub]2[/sub]-uitstoot: 165 g/km
BPM CO[sub]2[/sub]-heffing: € 9.325
Catalogusprijs € 19.490,-

BMW 640i Coupé
CO[sub]2[/sub]-uitstoot: 177 g/km
BPM CO[sub]2[/sub]-heffing: € 11.101
Catalogusprijs € 91.000,-

De Dacia wordt zo uit de markt geprijsd, terwijl de BMW nauwelijks last heeft van de heffingen.

Ik denk dat de meesten onder ons dat ook zo zien, het is allemaal zo krom als het zijn kan; ik zie milieu dan eveneens als een incassopost, meer dan een mooie gedachte aan een zuivere natuur.
 
JP2010 zei:
Ben benieuwd, in hoeverre heb je actief naar dergelijke onderzoeken gezocht?

Amper, daar durf ik best voor uit te komen. Anderzijds, iemand die dagelijks het autonieuws leest en verschillende automotive-websites leest zou wel de meeste autogerelateerde nieuwtjes onder ogen krijgen.
 
Het hele idee van de CO[sup]2[/sup] heffingen was nog te begrijpen als er een reële brandstof test cyclus als grondslag word gebruikt. Nu scoort een TCE motor van de Clio bijvoorbeeld fantastisch goed in de huidige testcyclus en in de praktijk haal je maar 1 op 14 terwijl de opgave 1 op 23 is. :cry:
 
vectrafan zei:
Het hele idee van de CO[sup]2[/sup] heffingen was nog te begrijpen als er een reële brandstof test cyclus als grondslag word gebruikt. Nu scoort een TCE motor van de Clio bijvoorbeeld fantastisch goed in de huidige testcyclus en in de praktijk haal je maar 1 op 14 terwijl de opgave 1 op 23 is. :cry:

Je moet wel heel raar rijden om daar 1/14 mee te halen. 1/17 is makkelijk mogelijk bij normaal doorrijden. Zie ook verbruiksmonitor en dergelijke. Of kijk je alleen naar 1 bron (AW) en praat je die gewoon na?
 
vectrafan zei:
Het hele idee van de CO[sup]2[/sup] heffingen was nog te begrijpen als er een reële brandstof test cyclus als grondslag word gebruikt. Nu scoort een TCE motor van de Clio bijvoorbeeld fantastisch goed in de huidige testcyclus en in de praktijk haal je maar 1 op 14 terwijl de opgave 1 op 23 is. :cry:

Klopt, maar ik denk dat ze ergens een 'meetlat' moesten zoeken om die CO2-actie te realiseren, alleen hanteerden ze een verkeerd uitgangspunt, daar zijn ze inmiddels achter. Neem van mij aan, dat álles er op gericht is, de autorijder gewoon uit te melken, alleen hebben ze wat ontwerpfoutjes gemaakt net als bij de invoering van de Euro. Van mij mogen ze alles via de benzineprijs binnenhalen, betalen alle buitenlandse bezoekers ook mee, weg BPM en desnoods BTW. Waarom lossen ze dát niet op Europees niveau op, net als soldaten sturen naar Mali?

Ik keek gisteravond in de prijslijst van de nieuwe 308 en dan zie je dat het actie model 'Premiere' EUR 27.450 kost, van dat bedrag gaat rechtstreeks EUR 4.250 (BPM) en EUR 4.026 (BTW) naar de overheid, dus de particuliere koper betaalt al zo'n EUR 8.300 aan belasting. Logisch dat de particulier langer met z'n auto doet dan ook goedkopere auto's koopt, bijv. een Up! i.p.v. een Polo.
 
A110-50 zei:
vectrafan zei:
Het hele idee van de CO[sup]2[/sup] heffingen was nog te begrijpen als er een reële brandstof test cyclus als grondslag word gebruikt. Nu scoort een TCE motor van de Clio bijvoorbeeld fantastisch goed in de huidige testcyclus en in de praktijk haal je maar 1 op 14 terwijl de opgave 1 op 23 is. :cry:

Je moet wel heel raar rijden om daar 1/14 mee te halen. 1/17 is makkelijk mogelijk bij normaal doorrijden. Zie ook verbruiksmonitor en dergelijke. Of kijk je alleen naar 1 bron (AW) en praat je die gewoon na?

Richard (B-Real) bevestigde dezelfde verbruikscijfers en die rijd ook lange stukken snelweg op normaal tempo en zou dus gezien zijn route makkelijk de opgave moeten halen, maar helaas ligt dicht bij 1 op 14,5 km soms wat meer soms minder. Maar hoe kom je zelf aan de wetenschap dat je makkelijk 1 op 17 haalt? En dat is dan waarschijnlijk op bejaardentempo? Maar ik zie als gemiddelde 6.53 staan op verbruiksmonitor, terwijl de opgave van Renault 4.3 liter is. Verbruik buiten de stad zou volgens fabrieksopgave 3.7 zijn maar als je snelweg normaal tempo rijdt dan is je verbruik vele malen hoger.
 
vectrafan zei:
A110-50 zei:
vectrafan zei:
Het hele idee van de CO[sup]2[/sup] heffingen was nog te begrijpen als er een reële brandstof test cyclus als grondslag word gebruikt. Nu scoort een TCE motor van de Clio bijvoorbeeld fantastisch goed in de huidige testcyclus en in de praktijk haal je maar 1 op 14 terwijl de opgave 1 op 23 is. :cry:

Je moet wel heel raar rijden om daar 1/14 mee te halen. 1/17 is makkelijk mogelijk bij normaal doorrijden. Zie ook verbruiksmonitor en dergelijke. Of kijk je alleen naar 1 bron (AW) en praat je die gewoon na?

Richard (B-Real) bevestigde dezelfde verbruikscijfers en die rijd ook lange stukken snelweg op normaal tempo en zou dus gezien zijn route makkelijk de opgave moeten halen, maar helaas ligt dicht bij 1 op 14,5 km soms wat meer soms minder. Maar hoe kom je zelf aan de wetenschap dat je makkelijk 1 op 17 haalt? En dat is dan waarschijnlijk op bejaardentempo? Maar ik zie als gemiddelde 6.53 staan op verbruiksmonitor, terwijl de opgave van Renault 4.3 liter is. Verbruik buiten de stad zou volgens fabrieksopgave 3.7 zijn maar als je snelweg normaal tempo rijdt dan is je verbruik vele malen hoger.

1/17 Is makkelijk te halen inderdaad. Overwegend snelweg, maar in de eco stand is het goed mogelijk. Hoef je absoluut niet als een bejaarde voor te rijden. In de stad is het verbruik logischer wijs hoger natuurlijk. Maar ben benieuwd naar je cijfers waaruit blijkt dat de Clio excessief meer afwijkt in de praktijk dan de meeste andere nieuwe auto's;)
Ben wel benieuwd naar je eigen ervaring, wat reed jij gemiddeld?
 
A110-50 zei:
1/17 Is makkelijk te halen inderdaad. Overwegend snelweg, maar in de eco stand is het goed mogelijk. Hoef je absoluut niet als een bejaarde voor te rijden.

En hoe kom je aan die wijsheid, kun je die ergens mee staven? Want nu zit je wat in de ruimte te roepen zonder enige onderbouwing te geven. Dus wees een vent en onderbouw jouw stelling eens.
 
der Magistrat zei:
JP2010 zei:
Ben benieuwd, in hoeverre heb je actief naar dergelijke onderzoeken gezocht?

Amper, daar durf ik best voor uit te komen. Anderzijds, iemand die dagelijks het autonieuws leest en verschillende automotive-websites leest zou wel de meeste autogerelateerde nieuwtjes onder ogen krijgen.

Maar met die opmerking vind ik dit gedeelte in je opmerking wel een beetje vreemd:

Vervolgens zou ik graag zien dat de overheden (of beter: enkel de Europese overheid) daar kritisch naar kijkt en dat meeneemt in de prijs- en subsidiebepaling van auto's.

Best wel ongefundeerd dus eigenlijk.. :)
 
714 zei:
vectrafan zei:
Een ding is erg duidelijk, de fiscus bepaald welke auto een succes wordt. Dit wordt ook een groot probleem in de toekomst want je krijgt stootsgewijs een overschot aan bepaalde modellen op de occasionmarkt.

Net als de Civic Hybride en veel Priussen van de eerste series is daar een oplossing voor : export .
Ook al die Mitsubishi's verdwijnen over enkele jaren weer uit ons land wanneer er geen of minder voordeel te behalen valt .
Ik blijf het nog steeds raar vinden dat de uitstoot op papier zo laag is : die stroom komt toch uit een elektriciteitscentrale die daar CO2 de lucht in blaast ?? Moeten ze gewoon meerekenen ! En waar worden die auto's straks allemaal opgeladen want zoveel van die palen zijn er niet....

Uit de verzekeringshoek ben ik op de hoogte gebracht dat de Outlander PHEV een prooi is voor het dievengilde uit de Oost Blok landen, ondanks dat de meeste Outlanders PHEV nog geen koude maandag rondrijden. Verzekeringsmaatschappijen hebben er nu gezamenlijk voor gezorgd dat de Outlanders Klasse 5 beveiligd moeten gaan worden t.o.v. de klasse 3 die eerder voldoende bleek.
 
Honda 1.5i VTEC-E zei:
714 zei:
vectrafan zei:
Een ding is erg duidelijk, de fiscus bepaald welke auto een succes wordt. Dit wordt ook een groot probleem in de toekomst want je krijgt stootsgewijs een overschot aan bepaalde modellen op de occasionmarkt.

Net als de Civic Hybride en veel Priussen van de eerste series is daar een oplossing voor : export .
Ook al die Mitsubishi's verdwijnen over enkele jaren weer uit ons land wanneer er geen of minder voordeel te behalen valt .
Ik blijf het nog steeds raar vinden dat de uitstoot op papier zo laag is : die stroom komt toch uit een elektriciteitscentrale die daar CO2 de lucht in blaast ?? Moeten ze gewoon meerekenen ! En waar worden die auto's straks allemaal opgeladen want zoveel van die palen zijn er niet....

Uit de verzekeringshoek ben ik op de hoogte gebracht dat de Outlander PHEV een prooi is voor het dievengilde uit de Oost Blok landen, ondanks dat de meeste Outlanders PHEV nog geen koude maandag rondrijden. Verzekeringsmaatschappijen hebben er nu gezamenlijk voor gezorgd dat de Outlanders Klasse 5 beveiligd moeten gaan worden t.o.v. de klasse 3 die eerder voldoende bleek.

Klasse 5 is duurder dan Klasse 3? Neem aan van wel.
Is dit een fantasie-opzetje van verzekeraars om een graantje mee te pikken van het succes van dit model??
Hoe kunnen ze nu al aan de alarmbel trekken als de auto dezer dagen pas op gang komt??
 
Honda 1.5i VTEC-E zei:
714 zei:
vectrafan zei:
Een ding is erg duidelijk, de fiscus bepaald welke auto een succes wordt. Dit wordt ook een groot probleem in de toekomst want je krijgt stootsgewijs een overschot aan bepaalde modellen op de occasionmarkt.

Net als de Civic Hybride en veel Priussen van de eerste series is daar een oplossing voor : export .
Ook al die Mitsubishi's verdwijnen over enkele jaren weer uit ons land wanneer er geen of minder voordeel te behalen valt .
Ik blijf het nog steeds raar vinden dat de uitstoot op papier zo laag is : die stroom komt toch uit een elektriciteitscentrale die daar CO2 de lucht in blaast ?? Moeten ze gewoon meerekenen ! En waar worden die auto's straks allemaal opgeladen want zoveel van die palen zijn er niet....

Uit de verzekeringshoek ben ik op de hoogte gebracht dat de Outlander PHEV een prooi is voor het dievengilde uit de Oost Blok landen, ondanks dat de meeste Outlanders PHEV nog geen koude maandag rondrijden. Verzekeringsmaatschappijen hebben er nu gezamenlijk voor gezorgd dat de Outlanders Klasse 5 beveiligd moeten gaan worden t.o.v. de klasse 3 die eerder voldoende bleek.

We wisten het al; die open grenzen zijn echt een zege!
 
Nog even de bestelwagenverkopen van 2013 (januari t/m oktober) per merk segment:

Merken
1. Volkswagen 12.171
2. Mercedes-Benz 6.453
3. Renault 4.571
4. Peugeot 4.530
5. Opel 4.096
6. Ford 3.882
7. Citroën 2.651
8. Fiat 2.345
9. Iveco 962
10. Nissan 657
11. Ram 341
12. Toyota 219
13. Dacia 196
14. Land Rover 157
15. Hyundai 92
16. Mitsubishi Fuso 73
17. Isuzu 59
18. SsangYong 45
19. Mitsubishi 42
20. Jeep 32
21. Piaggio 25
22. Volvo 21
23. Chevrolet 18
24. Lancia 13
25. Kia 10
26. Chrysler 8
27. Dodge 6
28. Audi 4
29. BMW 3
30. Skoda 3
31. Landwind 1
32. LDV 1
33. Mini 1
34. Suzuki 1
35. overig 43

Mini bedrijfsauto/kleine koeriersauto
1. Fiat Fiorino 366
2. Peugeot Bipper 261
3. Citroën Nemo 163
4. Piaggio Porter 25

Kleine bedrijfsauto/koeriersauto
1. Volkswagen Caddy 5.315
2. Peugeot Partner 2.440
3. Mercedes-Benz Citan 1.640
4. Citroën Berlingo 1.544
5. Renault Kangoo 1.319
6. Opel Combo 1.229
7. Fiat Doblò 901
8. Ford Transit/Tourneo Connect 716
9. Nissan NV200 307
10. Dacia Dokker 194

Medium bedrijfsauto
1. Volkswagen Transporter/Caravelle/Multivan 4.713
2. Ford Transit/Tourneo Custom 2.060
3. Mercedes-Benz Vito/Viano 2.003
4. Opel Vivaro 1.987
5. Renault Trafic 1.772
6. Peugeot Expert 957
7. Citroën Jumpy 540
8. Fiat Scudo 322
9. Nissan Primastar 128
10. Hyundai H300 72

Zware bedrijfsauto
1. Mercedes-Benz Sprinter 2.784
2. Volkswagen Crafter 1.888
3. Renault Master 1.410
4. Ford Transit/Tourneo 976
5. Iveco Daily 962
6. Peugeot Boxer 872
7. Opel Movano 830
8. Fiat Ducato 734
9. Citroën Jumper 400
10. Nissan NV400 93
11. LDV Maxus 1

Lichte vrachtauto
1. Mitsubishi Fuso Canter 73
2. Nissan Cabstar 60
3. Toyota Dyna 18
4. Renault Maxity 16
5. Isuzu N-serie 3

Pick-up
1. Ram 1500/2500/3500 341
2. Volkswagen Amarok 196
3. Toyota Hilux 96
4. Ford Ranger 79
5. Nissan Navara 59
6. Isuzu D-MAX 53
7. Ford F-150 42
8. Mitsubishi L200 28
9. Fiat Strada 21
10. Chevrolet Silverado 18
11. Toyota Tundra 16
12. Ford F-250/F-350 2

Stationcar
1. Renault Mégane 52
2. Opel Astra 47
3. Volkswagen Golf 4
4. Dacia Logan 2
5. Mini Clubvan 1
6. Skoda Superb 1

MPV
1. Volkswagen Touran 44
2. Lancia Voyager 13
3. Citroën C4 Picasso 4
4. Ford C-MAX 4
5. Volkswagen Sharan 4
6. Opel Zafira 2
7. Landwind CV9 1
8. Toyota Verso 1

SUV/Terreinauto
1. Land Rover Defender 107
2. Toyota Land Cruiser 78
3. Land Rover Discovery 37
4. SsangYong Rexton 31
5. Hyundai Santa Fe 19
6. Mercedes-Benz M-klasse 19
7. Jeep Wrangler 15
8. Jeep Grand Cherokee 14
9. SsangYong Korando 14
10. Land Rover Freelander 12
11. Volvo XC90 12
12. Kia Sorento 10
13. Volvo XC60 9
14. Mitsubishi Pajero 8
15. Dodge Nitro 6
16. Mitsubishi Outlander 6
17. Nissan X-Trail 4
18. Audi Q5 3
19. Jeep Cherokee 3
20. Nissan Qashqai 2
21. Skoda Yeti 2
22. Toyota RAV4 2
23. Audi Q7 1
24. BMW X5 1
25. Land Rover Range Rover 1
26. Mercedes-Benz G-klasse 1
27. Nissan Pathfinder 1
28. Opel Antara 1
29. Suzuki Grand Vitara 1
30. Volkswagen Tiguan 1
 
Grappig, ik heb echt nog nooit een van die MPV's, XC60, X5, Q5, Yeti of Tiguan op grijs kenteken gezien.
 
Niet het huidige model dus. Maar goed, die wel dan. Net als de Lancia. Maar verder...
 
Rob076 zei:
Grappig, ik heb echt nog nooit een van die MPV's, XC60, X5, Q5, Yeti of Tiguan op grijs kenteken gezien.

Is ook lastig te zien, alleen aan het kenteken en de geblindeerde ruiten. Deze ML heeft ook een grijs kenteken. Is ook niet te zien.

mercedes-benz-ml-63-amg-grijs-01.jpg
 
259978-mitsubishi-outlander-2014-800x533.jpg

Foto Autokopen.nl (Autogetest.nl)

EV's en PHEV's, oktober 2013:
1. Volvo V60 Plug-in Hybrid 1.172 (86,24% van totale V60-verkopen)
2. Mitsubishi Outlander PHEV 345 (83,13% van totale Outlander-verkopen)
3. Toyota Prius Plug-in Hybrid 236 (79,19% van totale Prius-verkopen)
4. Opel Ampera 203
5. Renault Zoe 66
6. Mitsubishi i-MiEV 41
7. Tesla Model S 32
8. Nissan Leaf 22
9. smart fortwo 5 (12,82% van totale fortwo-verkopen)
10. Chevrolet Volt 2
11. Peugeot iOn 1
Totaal: 2.125 (5,78% van totale verkopen)

EV's en PHEV's, januari-oktober 2013:
1. Volvo V60 Plug-in Hybrid 2.968
2. Toyota Prius Plug-in Hybrid 1.525
3. Opel Ampera 1.185
4. Chevrolet Volt 736
5. Mitsubishi Outlander PHEV 345
6. Nissan Leaf 330
7. Renault Zoe 277
8. Tesla Model S 209
9. Mitsubishi i-MiEV 45
10. Fisker Karma 33
11. smart fortwo 22
12. Peugeot iOn 16
13. Renault Fluence Z.E. 9
14. Citroën C-Zero 8
15. Th!nk City 5
16. Tesla Roadster 1
Totaal: 7.714 (2,28% van totale verkopen)

Bron: https://www.zerauto.nl/2013/11/05/verkopen-evs-explosief-gestegen/
 
De klapper in dit segment zullen de laatste 2 maanden zijn. Ik ben erg benieuwd naar de cijfers van november. :p
 
Terug
Bovenaan