Koploper in het C-segment is de Ford Focus, op kleine afstand gevolgd door de Volkswagen Golf die echter zonder twijfel de leiding gaat overnemen in de loop van dit jaar nu de BlueMotion volop leverbaar is en de Variant in aantocht is. Sowieso staat Volkswagen in het C-segment al gemakkelijk op de eerste positie inclusief de Jetta, Beetle en voorraadmodellen van de Scirocco en Eos. De nummer 1 in zijn klasse én overall, de Renault Mégane, is naar een derde positie terug verdrongen, wat op zich nog steeds een formidabele prestatie. De vorige C-segment modellen van Renault mochten dromen van zo'n positie. Volvo scoort met de nieuwe V40, opnieuw dankzij 14% bijtelling en ook de nummer vijf, de nieuwe Toyota Auris, heeft 14% bijtelling (Hybrid), maar rijdt echter op benzine. De Auris zal zich net als de Golf naar voren werken door de nieuwe stationcar, Touring Sports genaamd. De rest van de Top 10 moet het met op zijn best 20% bijtelling doen. De Opel Astra kan eigenlijk niet meer achterblijven met 14% bijtelling, anders ziet het er niet best uit met ook nog een nieuwe Peugeot 308 in aantocht. De nieuwe Audi A3 maakte in eerste instantie een aarzelende start, maar komt de laatste maanden goed op stoom. De Kia cee'd doet het keurig, maar indrukwekkender is de prestatie van Mercedes met de A-klasse. De laatste 10 jaar kon Mercedes concurrenten Audi en BMW niet meer bijbenen in de Nederlandse verkoopstatistieken, maar er is een kentering zichtbaar sinds de introductie van de A-klasse en CLA. Verder doet de Citroën DS5 - prijstechnisch een D-segmenter - het uitstekend dankzij 14% bijtelling op de dieselhybride. De nieuwe Seat Leon stelt tot nu toe teleur en komt niet eens in de buurt van het marktaandeel dat zijn voorgangers bereikten. De 3-deurs SC gaat daar geen verandering in brengen, wél de ST(ationcar). De Skoda Octavia is met driekwart gezakt in afwachting van het nieuwe model, de Hyundai i30 valt te snel terug voor zo'n relatief vers model en wordt nu op de hielen gezeten door de Jetta van Volkswagen, die flink op winst staat dankzij de Hybrid met 14% bijtelling. De grootste verliezer is de Lexus CT. Meest verrassende stijger is de Volvo C70, waarvan het marktaandeel flink steeg bij een licht stijgende afzet. De C70 is het laatste overblijfsel van de vorige Volvo P1-serie en gaat dit jaar nog uit productie. Klanten moeten dan uitwijken naar modellen als de Opel Cascada, die recent geïntroduceerd is.
Nog dit jaar maken we kennis met de nieuwe Mazda3, Seat Leon ST en Honda Civic Tourer/Wagon. Belangrijker is de Peugeot 308, die veel conventioneler oogt dan zijn commercieel (en esthetisch?) mislukte voorganger. Zeker als SW met 14% bijtelling vormt die een serieuze bedreiging voor de top. Nauwelijks ondergeschikt is de Skoda Octavia, die in de laatste maanden van dit jaar nog gaat knallen dankzij 14% bijtelling en volgend jaar nog steeds solide zal presteren met 20%. Voor 2014 kunnen we een vernieuwde Focus en laatste facelift van de huidige Mégane verwachten. De Delta en Bravo verdwijnen, alleen de Delta krijgt een opvolger die gedeeld wordt met Chrysler. Eind 2014 wordt tevens de nieuwe Chevrolet Cruze gepresenteerd, maar die zal in Europa vast langer op zich laten wachten. Toyota komt met een vierde generatie Prius, Volkswagen en Alfa Romeo komen met een opfrisbeurt voor respectievelijk de Scirocco en Giulietta.
C-segment
1 Ford Focus 7.632
2 Volkswagen Golf 7.582
3 Renault Mégane 6.385
4 Volvo V40 3.978
5 Toyota Auris 2.582
6 Opel Astra 2.541
7 Audi A3 2.273
8 BMW 1-serie 1.971
9 Kia Cee'd 1.872
10 Mercedes-Benz A-klasse 1.683
11 Toyota Prius 1.528
12 Seat Leon 1.172
13 Skoda Octavia 1.153
14 Hyundai i30 961
15 Volkswagen Jetta 934
16 Opel Ampera 651
17 Lexus CT 621
18 Peugeot 308 478
19 Alfa Romeo Giulietta 462
20 Citroën C4 408
21 Mercedes-Benz CLA 405
22 Honda Civic 367
23 Volkswagen Beetle 206
24 Nissan Leaf 195
25 Chevrolet Volt 175
26 Citroën DS4 171
27 Chevrolet Cruze 161
28 Mazda 3 105
29 Volvo C70 93
30 Subaru XV 79
31 Opel Cascada 66
32 Hyundai Veloster 53
33 Volkswagen Scirocco 51
34 Mitsubishi Lancer 37
35 Volvo C30 20
36 Fiat Bravo 20
37 Lancia Delta 16
38 Volkswagen Eos 12
39 Volvo S40/V50 6
40 Renault Fluence 6
41 Subaru Impreza 1
Leider bij de Midi MPV's is de Mercedes B-klasse, maar de Top 4 zit ontzettend dicht bij elkaar. De Prius+ lijkt al wat van zijn glans kwijt te zijn die het in het laatste halfjaar van 2012 had. De Peugeot 3008 blijft vrijwel stabiel in afzet en wint dus qua marktaandeel dankzij de dieselhybride met 14% bijtelling. Eind dit jaar verschijnt een grondig vernieuwde 3008. De Opel Zafira Tourer, Volkswagen Touran en Peugeot 5008 zijn de grote verliezers. De Zafira zal zich kunnen herstellen dankzij nieuwe 1.6 turbobenzine- en dieselmotoren - waarvan de laatste met 20% bijtelling. Voor de andere twee ziet het er slecht uit. De Touran is gewoon stokoud, maar die wordt in 2014 dan eindelijk vervangen. Blijft over de Peugeot 5008, een MPV die sterk debuteerde, maar er niet in slaagt om de aandacht vast te houden. Dat zal alleen maar erger worden omdat Citroën de nieuwe C4 Picasso klaar heeft, potentieel segmentwinnaar in 2014. Wel heeft Peugeot een facelift in de planning voor de 5008 die in 2014 zal verschijnen. Eerst zien we nog de Dacia Lodgy op een achtste positie. Deze budget MPV doet het heel behoorlijk. Nog een nieuwkomer is de Kia Carens op positie 12, die zich nog moet gaan bewijzen. De Toyota Verso is (onterecht?) ondergesneeuwd door de Prius+.
C-segment Midi MPV
1 Mercedes-Benz B-klasse 1.530
2 Toyota Prius+ 1.491
3 Renault Scénic 1.418
4 Ford C-MAX 1.384
5 Peugeot 3008 1.156
6 Opel Zafira 897
7 Volkswagen Touran 801
8 Dacia Lodgy 729
9 Citroën C4 Picasso 543
10 Peugeot 5008 424
12 Kia Carens 378
13 Seat Altea 324
14 Toyota Verso 286
15 Mazda 5 82
16 Chevrolet Orlando 78
17 Landwind CV9 12
Het is bijna onmogelijk om de Compacte en Medium SUV's in C- of D-segment te delen, dus dat doe ik dan ook niet. De CX-5 gaat hier aan de leiding en verslaat daarmee de Kia Sportage. Die laatste heeft het zwaar, de technisch identieke Hyundai ix35 en concurrent Volkswagen Tiguan doen het nog slechter. Ook de Nissan Qashqai halveert ruimschoots. De Audi Q5 blijft goed in vorm, maar opmerkelijk is dat de veel versere en goedkopere Q3 nu al meer dan halveert. De Mitsubishi Outlander blijft achter bij zijn voorganger, maar doet het nog best aardig gezien zijn vormgeving en het feit dat velen wachten op de Plug-in Hybrid met 0% bijtelling. Hiervoor zijn 10.500 orders, waarvan dit jaar 7.000 stuks geleverd moeten worden. Daarmee wordt de Outlander de meest succesvolle SUV ooit. De ASX heeft daarentegen veel te snel vermoeiingsverschijnselen, de duurdere Citroën C4 Aircross valt me niet tegen op een vijftiende positie. Concurrent Honda CR-V blijft nauwelijks achter en die heeft nog meer potentieel door de nieuwe 1.6 i-DTEC instapdiesel. Op 16, 17, en 18 komen we nog drie in het nieuw gestoken modellen tegen: de Toyota RAV4, Subaru Forester en Ford Kuga, vooral de Kuga en RAV4 vallen tot nu toe tegen.
De Hyundai ix35 is net als de Volvo XC60 recent vernieuwd, de Kia Sportage volgt binnenkort. Gloednieuw is de Hyundai Grand Santa Fe, de grootste dan leverbare Koreaan, terwijl Jeep de Cherokee laat terugkeren in Europa, geheel nieuw en totaal anders dan zijn voorganger. Mercedes komt met de GLA, die het zal opnemen tegen de BMW X1, Volvo V40 Cross Country en de hogere Audi Q3. In 2013/14 maken we kennis met twee nieuwe Nissans: eerst de nieuwe X-Trail/Rogue, vervolgens de tweede generatie Qashqai. BMW vernieuwt de X3. GM heeft een nieuwe generatie Chevrolet Captiva en Opel Antara in ontwikkeling, Jeep werkt aan één opvolger voor de Compass en Patriot, SsangYong aan een Evoque-achtige auto en Land Rover aan de derde generatie Freelander. In 2015 zal de tweede generatie Tiguan het daglicht zien, net als de nieuwe GLK van Mercedes.
C/D-segment Compacte/Medium SUV
1 Mazda CX-5 1.726
2 Kia Sportage 1.399
3 Nissan Qashqai 1.395
4 Hyundai ix35 796
5 Volvo XC60 668
6 BMW X3 643
7 Volkswagen Tiguan 641
8 Audi Q5 516
9 Mitsubishi Outlander 421
10 Land Rover Range Rover Evoque 418
11 Honda CR-V 409
12 Audi Q3 389
13 BMW X1 368
14 Mitsubishi ASX 343
15 Citroën C4 Aircross 249
16 Toyota RAV4 232
17 Subaru Forester 200
18 Ford Kuga 167
19 Hyundai Santa Fe 159
20 Mercedes-Benz GLK 118
21 Kia Sorento 96
22 Land Rover Freelander 83
23 Jeep Compass 79
24 Chevrolet Captiva 25
25 Opel Antara 19
26 SsangYong Korando 8
27 Nissan X-Trail 7
28 Suzuki Grand Vitara 4
29 Citroën C-Crosser 2
30 Jeep Patriot 1
31 Infiniti EX 1