De Nederlandse verkoopcijfers | augustus 2025 op p. 132

@Rob76: V.w.b. de Sandero even opgezocht: instapper oud model in 2012 met 1.2 16v 75 pk motor, onder de 9000 euro, nieuwe instapper met TCe en 90 pk, 11000 euro. Effectief betaal je 2000 euro voor 15pk extra, op het totaalbedrag een forse toeslag (terwijl je juist een Dacia goedkoop wilt hebben). In Duitsland is het nieuwe model met de oude 1.2 16v 75 pk motor wel leverbaar voor nog geen 8200 euro (en in crisisuitvoering zelfs voor 6990 euro).
 
Juni 2013
1. Volkswagen 3.912
2. Renault 3.753
3. Ford 2.906
4. Opel 2.868
5. Peugeot 2.616
6. Toyota 1.913
7. Kia 1.925
8. Citroën 1.788
9. BMW 1.461
10. Audi 1.450
11. Fiat 1.355
12. Volvo 1.347
13. Mercedes-Benz 1.331
14. Hyundai 1.256
15. Skoda 994
16. Seat 680
17. Nissan 617
18. Mazda 612
19. Suzuki 551
20. Mitsubishi 402
21. Mini 335
22. Dacia 227
23. Honda 224
24. Alfa Romeo 213
25. Lexus 100
26. Land Rover 90
27. Porsche 64
28. Chevrolet 53
29. Lancia 40
30. Jaguar 37
31. Subaru 33
32. smart 27
33. Jeep 8
34. Bentley 3
35. Maserati 3
36. Ferrari 2
37. SsangYong 1

Bron: https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2013-q3/20130702-eerste-helft-2013-eenderde-minder-personenautos-verkocht.aspx
 
Modellen Top 50 (en meer)
1. Renault Mégane 1.536
2. Volkswagen up! 1.336
3. Renault Clio 1.252
4. Ford Focus 1.129
5. Volkswagen Golf 922
6. Peugeot 107 885
7. Volkswagen Polo 804
8. Kia Picanto 766
9. Toyota Yaris 750
10. Opel Corsa 741
11. Citroën C1 690
12. Ford Fiesta 679
13. Peugeot 208 647
14. Volvo V40 597
15. Fiat 500 571
16. BMW 3-serie 562
17. Fiat Panda 525
18. Opel Astra 494
19. Hyundai i10 471
20. Renault Twingo 445
21. Mazda CX-5 440
22. Audi A4 414
23. Audi A3 404
24. Kia Rio 398
25. Citroën C3 397
26. Peugeot 2008 352
27. Mercedes-Benz B-klasse 340
28. Toyota Aygo 338
29. Opel Insignia 331
30. Mercedes-Benz A-klasse 327
31. BMW 5-serie 312
32. Opel Meriva 311
33. Ford C-MAX 306
34. Volvo S60/V60 302
35. Peugeot 508 297
36. Toyota Auris 293
37. Opel Agila 289
38. Volvo V70/XC70 280
39. Mitsubishi Space Star 276
40. Ford Mondeo 273
41. BMW 1-serie 271
42. Skoda Citigo 266
43. Kia cee'd 265
44. Ford B-MAX 264
45. Skoda Octavia 263
46. Renault Scénic 261
47. Skoda Fabia 254
48. Opel Zafira 251
49. Hyundai i20 237
50. Citroën DS3 228

51. Mercedes-Benz CLA 219
52. Audi A1 217
53. Suzuki Alto 216
54. Nissan Qashqai 210
55. Kia Sportage 204
56. Toyota Prius+ 200
57. Seat Leon 198
58. Peugeot 3008 198
59. Mini Mini 196
60. Volkswagen Jetta 196
61. Seat Mii 189
62. Suzuki Swift 188
63. Hyundai ix20 188
64. Kia Venga 186
65. Seat Ibiza 186
66. Opel Mokka 177
67. Mercedes-Benz C-klasse 171
68. Toyota Prius 170
69. Mercedes-Benz E-klasse 170
70. Opel Adam 166
71. Fiat Punto 165
72. Renault Captur 159
73. Alfa Romeo MiTo 157
74. Citroën DS5 145
75. Volkswagen Touran 144
76. Volkswagen Passat 144
77. Citroën C4 Picasso 144
78. Hyundai ix35 141
 
Mooi zeg, er zitten echte toppers in die top 3. ;-))

1. Renault Mégane 1.536
2. Volkswagen up! 1.336
3. Renault Clio 1.252

Renault had ook een relatief goede maand in Frankrijk.
Clio en Captur hebben daar >8% marktaandeel!
Order boeken zijn prima voor Q3, meldt de regie van de oude Regie.

In NL de Mazda CX5 op #21, knap / terecht.
VW Passat op #71, da's wel een groot contrast met de voorbije jaren.
Wel 3 VW's in top 7.
 
208 heeft een aardig dipje! Zeker in vergelijking met de Clio:eek:

Niet dat het niet voor de hand lag, maar toch...
 
A110-50 zei:
208 heeft een aardig dipje! Zeker in vergelijking met de Clio:eek:

Niet dat het niet voor de hand lag, maar toch...


Post net in het Clio draadje dat de Clio een zeer goede Juni maand had.
#5 in Italië (beste buitenlander),
#3 in Spanje (waar 'overall' de particuliere verkopen zijn TOEgenomen, bijzonder dus)
en #1 in Frankrijk (met een hele dikke score, net als de Captur)
België is traditiegetrouw ook een goede Clio klant dus dat zal wel snor zitten.

Daarnaast heeft Renault een goed orderboek voor Q3, las ik op Autonews.com
 
vandaag de 2008 in het echt gezien. net zo vreemd als op de foto's. toch lijkt het me verder wel een goeie aanbieding. maar even doorsparen en je hebt de mooiere cx5
 
Lancia Lover zei:
Leuk, twee Renaults op het podium. Zo zie ik het graag.(y)

Dan zul je deze cijfers ook leuk vinden.
Brazilië, Juni 2013:

VW's Fox en Gol en Ford's Fiesta HB verkochten prima, maar vanuit het middenveld rukte Renault (= Dacia) sterk op.
Sandero, Duster, Clio en Logan haalden alle 4 een hoger marktaandeel dan in 2012
https://bestsellingcarsblog.com/2013/07/03/brazil-june-2013-chevrolet-onix-and-hyundai-hb20-pause/#more-32298

Met name de maand verkoop van de Sandero op #10 (bijna 9000 stuks, 3% m.aandeel) is absoluut en relatief giga veel.
 
rickm zei:
Lancia Lover zei:
Leuk, twee Renaults op het podium. Zo zie ik het graag.(y)

Dan zul je deze cijfers ook leuk vinden.
Brazilië, Juni 2013:

VW's Fox en Gol en Ford's Fiesta HB verkochten prima, maar vanuit het middenveld rukte Renault (= Dacia) sterk op.
Sandero, Duster, Clio en Logan haalden alle 4 een hoger marktaandeel dan in 2012
https://bestsellingcarsblog.com/2013/07/03/brazil-june-2013-chevrolet-onix-and-hyundai-hb20-pause/#more-32298

Met name de maand verkoop van de Sandero op #10 (bijna 9000 stuks, 3% m.aandeel) is absoluut en relatief giga veel.

Had het gelezen inderdaad, en dat vind ik ook leuk. Maar, het feit dat er alleen al 4 Fiats in de top 10 staan vind ik dan weer net wat leuker;)
 
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2013&maand=6

Qua EV:

De Leaf knalt omhoog van 10 (Mei) naar 70 stuks (Juni). Staat nu op #99.
Is beter dan b.v. de Tiguan, S-Max, Lodgy, Carens, C4, Evoque!

Renault verkocht (leverde) 51 Zoé's.

Tussenstand 2008 vs Captur: 1 - 0
 
Naast wat hierboven is gemeld:

Kolin 1336 up, Citigo 266, Mii 189 tot. 1791
Bratislava 885 107, 690 C1, Aygo 338 tot. 1913, #1 NL

Insignia #3(!)

1. Bmw 3-serie, 562
2. Audi A4, 414
3. Opel Insignia, 331
4. Peugeot 508, 297

500: 571
DS3: 228
Mini: 176
Adam: 166
Beetle: 33

C-segment

1. Renault Mégane, 1536, 14%
4. Ford Focus, 1129, 14%
5. VW Golf, 922, 14%(deze exemplaren wss 20%)
14. Volvo V40, 597, 14%
18. Opel Astra, 494, 20%
23. Audi A3, 404, 20%
27. Mercedes-Benz B-klasse, 20%
30. Mercedes-Benz A-klasse, 20%(?)
35. Toyota Auris, 293, 14%
39. BMW 1-serie, 271, 20%
40. KIA Cee'd, 265, 20%
44. Skoda Octavia, 263, 20%
54. Nissan Qashqai, 210, 20%
57. Seat Leon, 198, 20%
60. Volkswagen Jetta, 196, 14%
68. Toyota Prius, 170, 0%(?)
81. Hyundai I30, 126, 20%
90. Mini Countryman, 20%
91. Peugeot 308, 99, 20%(?)
95. Opel Ampera, 75, 0%
97. Alfa Romeo Giulietta, 72, 20%
101. Nissan Leaf, 70, 0%
109. Lexus CT, 61, 14%
110. Citroën C4, 61, 20%
113. Honda Civic, 58, 14%(?)

Als je het zo bekijkt is de Astra nog wel een verkooptoppertje!

- Alfa Romeo valt me nog mee!
- Subaru valt me zwaar tegen, vooral omdat de nieuwe Forester niet aanslaat, net als de XV(en Brz)
- Mazda6 slaat maar niet aan, daar zet ik nog steeds mn vraagtekens bij.
- Mercedes-Benz CLA is succes :)
- de oude Corsa verkoopt nog steeds als een tierelier(Spanje zelfs #1(!))
- Mirage toch een succes geworden. Hier bij de supermarkt zie je ze regelmatig


Wanneer begint de levering van de Outlander PHV eigenlijk?
 
Het is nu juli, een mooi moment om terug te kijken naar de registraties van het afgelopen halfjaar. Ik start met twee segmenten: het A-segment en de ludospaces.

kia_picanto_volkswagen_up_05.jpg


In het A-segment neemt de up! comfortabel de leiding met bijna 50% hogere verkopen dan de nummer twee, de Kia Picanto die knap de tweede positie weet te bezetten, voor de Peugeot 107 die in 2010 samen met de Toyota Aygo de lakens in het A-segment uitdeelde. Die laatste is een van de grote verliezers dit jaar en weet nog maar net in de Top 10 te blijven. Een mooi debuut is er voor de Mitsubishi Space Star op plaats 13, de Opel Adam stelt teleur op 17. Chevrolet Nederland is volledig door het ijs gezakt dit jaar. De afzet van de Chevrolet Spark is gedecimeerd, niet zo vreemd aangezien de vanafprijs nu ruim 65% hoger ligt dan de actieprijs van vorig jaar. De Opel Agila en Suzuki Splash waren in het eerste halfjaar van 2012 nog BPM-vrij, nu zijn beide modellen fors duurder en dat blijkt uit de ingezakte verkopen. De Ford Ka is net zo kansloos, om maar te zwijgen van de modellen buiten de Top 20.
Over twee maanden zal de nieuwe Hyundai i10 worden gepresenteerd op de IAA van Frankfurt. Volgend jaar zijn er meer belangrijke nieuwkomers: de tweede generatie Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 108, de nieuwe Renault Twingo, smart fortwo en Suzuki Alto. Dat laatste betekent tevens het einde voor de Nissan Pixo, ook de Ford Ka loopt op zijn laatste benen.

A-segment
1 Volkswagen up! 8.967
2 Kia Picanto 6.012
3 Peugeot 107 5.738
4 Citroën C1 4.471
5 Renault Twingo 3.531
6 Fiat Panda 3.376
7 Fiat 500 3.033
8 Hyundai i10 2.446
9 Suzuki Alto 2.184
10 Toyota Aygo 2.166
11 Skoda Citigo 1.975
12 Seat Mii 1.799
13 Mitsubishi Space Star 1.288
14 Ford Ka 839
15 Opel Agila 736
16 Suzuki Splash 686
17 Opel Adam 671
18 Nissan Pixo 295
19 Chevrolet Spark 272
20 smart fortwo 148
21 Toyota iQ 32
22 Peugeot iOn 11
23 Citroën C-Zero 8
24 Mitsubishi i-MiEV 4
25 Th!nk City 2

m1fy0dfbk78f_600.jpg


De Volkswagen Caddy is nog altijd veruit de bestverkochte ludospace. In 2011 nam de Caddy de leiding, daarvoor bezetten de Renault Kangoo, Citroën Berlingo en Peugeot Partner de Top 3. De prijzen van de ludospaces zijn de pan uit gerezen door de CO[sub]2[/sub]-heffing, waardoor de totale verkopen pakweg 80% lager liggen dan tien jaar terug.
De kans is aanwezig dat de Dacia Dokker straks de Caddy verslaat: het is veruit de meest voordelige ludospace. De Bipper Tepee en Nemo Multispace zijn geschrapt. Belangrijker is de facelift voor de Kangoo, die met dank aan een nieuwe 1.2 TCe benzinemotor en schonere dieselmotoren (dus veel lagere prijzen) weer helemaal in de picture kan komen. Het gamma van de Mercedes Citan zal ook worden uitgebreid met de 1.2 TCe motor van Renault.
Volgend jaar is er nog niet veel nieuws gepland, alleen een update/facelift voor de Fiat Doblò is zeker, het is nog maar afwachten of ook de Opel Combo daarvan profiteert.

Ludospace
1 Volkswagen Caddy 173
2 Citroën Berlingo 57
3 Renault Kangoo 49
4 Peugeot Partner 49
5 Fiat Fiorino/Qubo 48
6 Fiat Doblò 39
7 Mercedes-Benz Citan 34
8 Opel Combo 33
9 Dacia Dokker 23
10 Peugeot Bipper 19
11 Nissan NV200 Evalia 14
12 Citroën Nemo 5
 
(y) Ik ben iemand die meestal de cijfers doorscrolt, maar het geduld om ze te categoriseren en analyseren ontbreekt. Dat terwijl ik het wél erg interessant vind. Dank D-C voor de uitgebreide analyse, ik kijk al uit naar het vervolg!
 
Idd interessant, meestal maak ik ook lijstjes hoeveel een merk afhankelijk is van één model. (Wat bijv. In sommige landen met de Qashqai in de 90% zit..)

Misschien post ik die ook wel.
 
Dank voor het mooie overzicht, D-C.
Ik heb weer even gekeken naar VAG vs. PSA-Toyota: 1-0 tot nu toe. Het verschil bedraagt ongeveer 400 exemplaren (12.375 voor PSA-Toyota en 12.741 voor VAG). Niet heel veel, vind ik. De VAG-drieling lijkt (mijns inziens?) ook wel meer op elkaar dan de Bratislava-drieling, wellicht dat dat de bredere spreiding van die laatste qua verkoopcijfers deels verklaart.
 
Op naar het volgende segment: het B-segment inclusief MPV's en SUV's.

peugeot_208_03.jpg


In het B-segment zijn harde klappen gevallen dit jaar. Vooral de Volkswagen Polo, die vorig jaar nog bijna dubbel zo goed verkocht als de nummer 2, Seat Ibiza, Citroën C3 en DS3, Skoda Fabia en natuurlijk de Chevrolet Aveo vallen hard terug. De Peugeot 208 neemt de leiding in het B-segment, maar is voorlopig bij lange na niet zo succesvol als voorgangers 207 en 206. De Polo staat zoals gezegd op nummer 2, maar staat op het punt om die positie weg te geven aan de Renault Clio, die in juni een sterke maand had. De Clio Estate zal voor een belangrijk deel aan dat succes hebben bijgedragen. De kans dat de Clio dit jaar de best verkochte auto in het B-segment wordt is groot. De Audi A1 hield in het eerste halfjaar van 2013 dapper stand en dat betekent een forse stijging van het marktaandeel. Een mooie negende positie is het resultaat, voor de DS3, Mini en MiTo. De derde B-segmenter die op winst staat heeft wederom Franse genen: de Roemeense Dacia Sandero. Op 21 vinden we de nieuwe Skoda Rapid, die een weinig succesvol entree heeft beleefd. De Seat Toledo, op plek 24 terug te vinden, is tot nu toe niet van de grond gekomen. De elektrische Renault Zoe kwam op plek 27.
Bij de Rapid is nog zicht op verbetering door de toevoeging van de Spaceback. De nieuwe Logan MCV wordt leverbaar Verder verschijnt nog dit jaar de tweede facelift van de Opel Corsa, terwijl de C3, Swift en Micra facelift en MiTo update binnenkort bij de dealers verschijnen. Volgend jaar verschijnt de vernieuwde Polo met nieuwe driecilinder motoren (onder meer de ongeblazen 1.0 liter uit de up! als vervanger van de 1.2). Ook wordt de nieuwe Mini leverbaar die in november 2013 wordt gepresenteerd in Los Angeles. Die verschijnt voor het eerst ook in 5-deurs variant. Naast de nieuwe Skoda Fabia en Hyundai i20 is dat de meest belangrijke nieuwkomer in 2014. Verder kunnen we misschien de MG3 in Nederland verwachten zodra er een importeur is gevonden.

B-segment
1 Peugeot 208 5.301
2 Volkswagen Polo 4.836
3 Renault Clio 4.835
4 Ford Fiesta 4.498
5 Opel Corsa 3.556
6 Toyota Yaris 3.314
7 Kia Rio 2.974
8 Citroën C3 1.602
9 Audi A1 1.545
10 Hyundai i20 1.521
11 Suzuki Swift 1.512
12 Skoda Fabia 1.384
13 Fiat Punto 1.369
14 Mini Mini 1.349
15 Citroën DS3 1.245
16 Seat Ibiza 955
17 Dacia Sandero 867
18 Mazda 2 699
19 Alfa Romeo MiTo 605
20 Nissan Micra 605
21 Skoda Rapid 491
22 Chevrolet Aveo 323
23 Lancia Ypsilon 222
24 Seat Toledo 152
25 Mitsubishi Colt 146
26 Honda Insight 137
27 Renault Zoe 109
28 Peugeot 207 100
29 Peugeot 206+ 2
30 Dacia Logan 1
31 Peugeot 301 1

m1myxqmbth2d_600.jpg


Bij de Mini MPV's heeft de Ford B-MAX de concurrenten wakker geschud. De Hyundai ix20 was vorig jaar nog ruim dubbel zo populair als de vrijwel identieke Kia Venga, maar dit jaar zijn de verschillen miniem. De verkopen van de ix20 zijn meer dan gehalveerd waar de Venga in een krimpende markt constant bleef. Op 5 staat de tweede debutant: de Fiat 500L. Aangezien de B-MAX vier keer zo populair was, kan bepaald niet van een succes worden gesproken, net als voorganger Idea. Waarschijnlijk is er nog wel wat groei mogelijk met de nieuwe Trekking en vooral de Living. Opmerkelijk is de totale ineenstorting van de Toyota Verso-S (-80%). Misschien wel de meest Hollandse Toyota volgens de importeur, maar het publiek is het daar niet (meer) mee eens.
De meest geduchte concurrent is de nieuwe Nissan Note die eind dit jaar leverbaar wordt en met dank aan scherpe prijzen veel verkooppotentieel heeft. De importeur verwacht in 2014 zelfs 5.000 stuks te verkopen, waarmee de Note de concurrentie met gemak zou verslaan. Eerst zien, dan geloven. Voor eind dit jaar/begin volgend jaar staat de vernieuwde Opel Meriva op de planning, die onder meer profiteert van de nieuwe 1.6 CDTi diesel. De nieuwe Honda Jazz zal in Japan (heet daar Fit) binnenkort worden geïntroduceerd, Europa is pas eind 2014/begin 2015 aan de beurt. Een opmerkelijke nieuwkomer is de BMW i3, een MPV-achtig model en tevens de eerste elektrische BMW die in serie wordt geproduceerd. Tenslotte komt Volkswagen met een tweede editie van de Golf Plus, wellicht dat die nu wat meer afstand neemt van de Golf en een volle concurrent van bijvoorbeeld de nieuwe vijfpersoons Citroën C4 Picasso wordt (dus een volwaardige Midi MPV).

B-segment Mini MPV
1 Ford B-MAX 2.034
2 Opel Meriva 1.265
3 Hyundai ix20 1.013
4 Kia Venga 978
5 Fiat 500L 490
6 Volkswagen Golf Plus 476
7 Honda Jazz 422
8 Toyota Verso-S 332
9 Citroën C3 Picasso 259
10 Nissan Note 195
11 Skoda Roomster 104
12 Subaru Trezia 58
13 Renault Modus 15
14 Lancia Musa 2

opel_mokka_01.jpg


Het meest dynamische segment van dit moment zijn de mini SUV's. Vijf van de 14 modellen zijn nieuwe introducties. De Opel Mokka neemt direct de leiding, maar heeft zware concurrenten in de vorm van de Peugeot 2008, Renault Captur en technische evenknie Chevrolet Trax. Wanneer je de cijfers van de Countryman en Paceman bij elkaar optelt, neemt Mini de tweede plek in. De Skoda Yeti doet het teleurstellend, terwijl de Dacia Duster, ooit shockingly affordable, zich uit de markt heeft geprijsd.
In de lente van 2014 wordt de Ford EcoSport eindelijk leverbaar. De Peugeot 2008 krijgt nieuwe motoren, de vernieuwde Skoda Yeti en Dacia Duster worden wellicht nog dit jaar gepresenteerd. Iets verder weg zijn de Fiat Sedici-opvolger 500X (2014), Jeep-afgeleide (2014) Mazda CX-3 (2014) en Volkswagen Taigun (2014/15). De nieuwe Suzuki SX4 die nog dit jaar leverbaar wordt, schuift een segment op, maar Suzuki compenseert dat met een nieuwe B-segment crossover die in 2015 wordt gelanceerd. Alsof dat nog niet genoeg is heeft Suzuki ook een nieuwe Jimny in ontwikkeling. De nieuwe Kia Soul zou hier niet leverbaar worden, maar wellicht bedenkt de importeur zich nog aangezien er een elektrische variant in ontwikkeling is. Hoe dan ook: Kia heeft nog een tweede B-segment crossover in ontwikkeling die meer van de Nissan Juke weg zal hebben. Ook Honda werkt aan een kleine crossover gebaseerd op de nieuwe Jazz/Fit (2015). De plannen van de Japanners zijn vaak wat ondoorgrondelijker, maar een nieuwe Toyota Urban Cruiser/ist staat vast op de agenda voor de komende jaren.

B-segment Mini SUV
1 Opel Mokka 896
2 Nissan Juke 598
3 Mini Countryman 585
4 Peugeot 2008 476
5 Renault Captur 328
6 Skoda Yeti 289
7 Suzuki SX4 257
8 Dacia Duster 131
9 Mini Paceman 91
10 Fiat Sedici 62
11 Kia Soul 20
12 Suzuki Jimny 15
13 Toyota Urban Cruiser 14
14 Chevrolet Trax 8
 
leuk geschreven en leuk die lijstjes! zie overigens niet in waarom de golf plus bij b-segment mpv's zit. de naam zegt het al; golf. dus c-segment.
 
"In de lente van 2014 wordt de Ford EcoSport eindelijk leverbaar. "

Jammer. Lelijk ding. Een tijdje geleden gezien in Duitsland, maar zag er echt niet uit. Soort Daihatsu Terios opvolger...
 
voetveeg zei:
leuk geschreven en leuk die lijstjes! zie overigens niet in waarom de golf plus bij b-segment mpv's zit. de naam zegt het al; golf. dus c-segment.

Allemaal de schuld van de Opel Meriva, die in alle dimensies groter is dan de Golf Plus. Beide modellen zijn inderdaad C-segment, maar de Meriva wordt meestal vergeleken met de Mini MPV's, reden waarom ik de huidige Golf Plus een segment heb gedegradeerd. Bovendien zijn alle concurrenten zoals de Scénic en C4 Picasso veel groter - de Golf Plus is 10 cm langer dan de C3 Picasso en een kleine centimeter smaller.
 
Bovendien heeft VW de Touran al als C-segment MPV.

@Joël D.: de Ecosport is dan ook speciaal ontworpen voor "ontwikkelingslanden" als India en Brazilië, niet voor Europa.
 
renault_megane_vs_ford_focus_01.jpg


Koploper in het C-segment is de Ford Focus, op kleine afstand gevolgd door de Volkswagen Golf die echter zonder twijfel de leiding gaat overnemen in de loop van dit jaar nu de BlueMotion volop leverbaar is en de Variant in aantocht is. Sowieso staat Volkswagen in het C-segment al gemakkelijk op de eerste positie inclusief de Jetta, Beetle en voorraadmodellen van de Scirocco en Eos. De nummer 1 in zijn klasse én overall, de Renault Mégane, is naar een derde positie terug verdrongen, wat op zich nog steeds een formidabele prestatie. De vorige C-segment modellen van Renault mochten dromen van zo'n positie. Volvo scoort met de nieuwe V40, opnieuw dankzij 14% bijtelling en ook de nummer vijf, de nieuwe Toyota Auris, heeft 14% bijtelling (Hybrid), maar rijdt echter op benzine. De Auris zal zich net als de Golf naar voren werken door de nieuwe stationcar, Touring Sports genaamd. De rest van de Top 10 moet het met op zijn best 20% bijtelling doen. De Opel Astra kan eigenlijk niet meer achterblijven met 14% bijtelling, anders ziet het er niet best uit met ook nog een nieuwe Peugeot 308 in aantocht. De nieuwe Audi A3 maakte in eerste instantie een aarzelende start, maar komt de laatste maanden goed op stoom. De Kia cee'd doet het keurig, maar indrukwekkender is de prestatie van Mercedes met de A-klasse. De laatste 10 jaar kon Mercedes concurrenten Audi en BMW niet meer bijbenen in de Nederlandse verkoopstatistieken, maar er is een kentering zichtbaar sinds de introductie van de A-klasse en CLA. Verder doet de Citroën DS5 - prijstechnisch een D-segmenter - het uitstekend dankzij 14% bijtelling op de dieselhybride. De nieuwe Seat Leon stelt tot nu toe teleur en komt niet eens in de buurt van het marktaandeel dat zijn voorgangers bereikten. De 3-deurs SC gaat daar geen verandering in brengen, wél de ST(ationcar). De Skoda Octavia is met driekwart gezakt in afwachting van het nieuwe model, de Hyundai i30 valt te snel terug voor zo'n relatief vers model en wordt nu op de hielen gezeten door de Jetta van Volkswagen, die flink op winst staat dankzij de Hybrid met 14% bijtelling. De grootste verliezer is de Lexus CT. Meest verrassende stijger is de Volvo C70, waarvan het marktaandeel flink steeg bij een licht stijgende afzet. De C70 is het laatste overblijfsel van de vorige Volvo P1-serie en gaat dit jaar nog uit productie. Klanten moeten dan uitwijken naar modellen als de Opel Cascada, die recent geïntroduceerd is.
Nog dit jaar maken we kennis met de nieuwe Mazda3, Seat Leon ST en Honda Civic Tourer/Wagon. Belangrijker is de Peugeot 308, die veel conventioneler oogt dan zijn commercieel (en esthetisch?) mislukte voorganger. Zeker als SW met 14% bijtelling vormt die een serieuze bedreiging voor de top. Nauwelijks ondergeschikt is de Skoda Octavia, die in de laatste maanden van dit jaar nog gaat knallen dankzij 14% bijtelling en volgend jaar nog steeds solide zal presteren met 20%. Voor 2014 kunnen we een vernieuwde Focus en laatste facelift van de huidige Mégane verwachten. De Delta en Bravo verdwijnen, alleen de Delta krijgt een opvolger die gedeeld wordt met Chrysler. Eind 2014 wordt tevens de nieuwe Chevrolet Cruze gepresenteerd, maar die zal in Europa vast langer op zich laten wachten. Toyota komt met een vierde generatie Prius, Volkswagen en Alfa Romeo komen met een opfrisbeurt voor respectievelijk de Scirocco en Giulietta.

C-segment
1 Ford Focus 7.632
2 Volkswagen Golf 7.582
3 Renault Mégane 6.385
4 Volvo V40 3.978
5 Toyota Auris 2.582
6 Opel Astra 2.541
7 Audi A3 2.273
8 BMW 1-serie 1.971
9 Kia Cee'd 1.872
10 Mercedes-Benz A-klasse 1.683
11 Toyota Prius 1.528
12 Seat Leon 1.172
13 Skoda Octavia 1.153
14 Hyundai i30 961
15 Volkswagen Jetta 934
16 Opel Ampera 651
17 Lexus CT 621
18 Peugeot 308 478
19 Alfa Romeo Giulietta 462
20 Citroën C4 408
21 Mercedes-Benz CLA 405
22 Honda Civic 367
23 Volkswagen Beetle 206
24 Nissan Leaf 195
25 Chevrolet Volt 175
26 Citroën DS4 171
27 Chevrolet Cruze 161
28 Mazda 3 105
29 Volvo C70 93
30 Subaru XV 79
31 Opel Cascada 66
32 Hyundai Veloster 53
33 Volkswagen Scirocco 51
34 Mitsubishi Lancer 37
35 Volvo C30 20
36 Fiat Bravo 20
37 Lancia Delta 16
38 Volkswagen Eos 12
39 Volvo S40/V50 6
40 Renault Fluence 6
41 Subaru Impreza 1

mercedes_benz_b_klasse_ford_cmax_08.jpg


Leider bij de Midi MPV's is de Mercedes B-klasse, maar de Top 4 zit ontzettend dicht bij elkaar. De Prius+ lijkt al wat van zijn glans kwijt te zijn die het in het laatste halfjaar van 2012 had. De Peugeot 3008 blijft vrijwel stabiel in afzet en wint dus qua marktaandeel dankzij de dieselhybride met 14% bijtelling. Eind dit jaar verschijnt een grondig vernieuwde 3008. De Opel Zafira Tourer, Volkswagen Touran en Peugeot 5008 zijn de grote verliezers. De Zafira zal zich kunnen herstellen dankzij nieuwe 1.6 turbobenzine- en dieselmotoren - waarvan de laatste met 20% bijtelling. Voor de andere twee ziet het er slecht uit. De Touran is gewoon stokoud, maar die wordt in 2014 dan eindelijk vervangen. Blijft over de Peugeot 5008, een MPV die sterk debuteerde, maar er niet in slaagt om de aandacht vast te houden. Dat zal alleen maar erger worden omdat Citroën de nieuwe C4 Picasso klaar heeft, potentieel segmentwinnaar in 2014. Wel heeft Peugeot een facelift in de planning voor de 5008 die in 2014 zal verschijnen. Eerst zien we nog de Dacia Lodgy op een achtste positie. Deze budget MPV doet het heel behoorlijk. Nog een nieuwkomer is de Kia Carens op positie 12, die zich nog moet gaan bewijzen. De Toyota Verso is (onterecht?) ondergesneeuwd door de Prius+.

C-segment Midi MPV
1 Mercedes-Benz B-klasse 1.530
2 Toyota Prius+ 1.491
3 Renault Scénic 1.418
4 Ford C-MAX 1.384
5 Peugeot 3008 1.156
6 Opel Zafira 897
7 Volkswagen Touran 801
8 Dacia Lodgy 729
9 Citroën C4 Picasso 543
10 Peugeot 5008 424
12 Kia Carens 378
13 Seat Altea 324
14 Toyota Verso 286
15 Mazda 5 82
16 Chevrolet Orlando 78
17 Landwind CV9 12

mazda_cx5_skyactiv_05.jpg


Het is bijna onmogelijk om de Compacte en Medium SUV's in C- of D-segment te delen, dus dat doe ik dan ook niet. De CX-5 gaat hier aan de leiding en verslaat daarmee de Kia Sportage. Die laatste heeft het zwaar, de technisch identieke Hyundai ix35 en concurrent Volkswagen Tiguan doen het nog slechter. Ook de Nissan Qashqai halveert ruimschoots. De Audi Q5 blijft goed in vorm, maar opmerkelijk is dat de veel versere en goedkopere Q3 nu al meer dan halveert. De Mitsubishi Outlander blijft achter bij zijn voorganger, maar doet het nog best aardig gezien zijn vormgeving en het feit dat velen wachten op de Plug-in Hybrid met 0% bijtelling. Hiervoor zijn 10.500 orders, waarvan dit jaar 7.000 stuks geleverd moeten worden. Daarmee wordt de Outlander de meest succesvolle SUV ooit. De ASX heeft daarentegen veel te snel vermoeiingsverschijnselen, de duurdere Citroën C4 Aircross valt me niet tegen op een vijftiende positie. Concurrent Honda CR-V blijft nauwelijks achter en die heeft nog meer potentieel door de nieuwe 1.6 i-DTEC instapdiesel. Op 16, 17, en 18 komen we nog drie in het nieuw gestoken modellen tegen: de Toyota RAV4, Subaru Forester en Ford Kuga, vooral de Kuga en RAV4 vallen tot nu toe tegen.
De Hyundai ix35 is net als de Volvo XC60 recent vernieuwd, de Kia Sportage volgt binnenkort. Gloednieuw is de Hyundai Grand Santa Fe, de grootste dan leverbare Koreaan, terwijl Jeep de Cherokee laat terugkeren in Europa, geheel nieuw en totaal anders dan zijn voorganger. Mercedes komt met de GLA, die het zal opnemen tegen de BMW X1, Volvo V40 Cross Country en de hogere Audi Q3. In 2013/14 maken we kennis met twee nieuwe Nissans: eerst de nieuwe X-Trail/Rogue, vervolgens de tweede generatie Qashqai. BMW vernieuwt de X3. GM heeft een nieuwe generatie Chevrolet Captiva en Opel Antara in ontwikkeling, Jeep werkt aan één opvolger voor de Compass en Patriot, SsangYong aan een Evoque-achtige auto en Land Rover aan de derde generatie Freelander. In 2015 zal de tweede generatie Tiguan het daglicht zien, net als de nieuwe GLK van Mercedes.

C/D-segment Compacte/Medium SUV
1 Mazda CX-5 1.726
2 Kia Sportage 1.399
3 Nissan Qashqai 1.395
4 Hyundai ix35 796
5 Volvo XC60 668
6 BMW X3 643
7 Volkswagen Tiguan 641
8 Audi Q5 516
9 Mitsubishi Outlander 421
10 Land Rover Range Rover Evoque 418
11 Honda CR-V 409
12 Audi Q3 389
13 BMW X1 368
14 Mitsubishi ASX 343
15 Citroën C4 Aircross 249
16 Toyota RAV4 232
17 Subaru Forester 200
18 Ford Kuga 167
19 Hyundai Santa Fe 159
20 Mercedes-Benz GLK 118
21 Kia Sorento 96
22 Land Rover Freelander 83
23 Jeep Compass 79
24 Chevrolet Captiva 25
25 Opel Antara 19
26 SsangYong Korando 8
27 Nissan X-Trail 7
28 Suzuki Grand Vitara 4
29 Citroën C-Crosser 2
30 Jeep Patriot 1
31 Infiniti EX 1
 
Bovendien heeft VW de Touran al als C-segment MPV.

tja en renault de scenic en grand scenic. net als citroen de c4 picasso en c4 grand picasso heeft.

in veel andere landen doet de qashqai het juist nog altijd heel erg goed en heeft de cx5 een minder grote rol. toch apart dat de cx5 hier wel potten weet te breken. 20% bijtelling met meer power dan concurrentie enz. maar waarom lukt het mazda dan niet om de 6 en straks de 3 interessanter in de markt te zetten?
 
bmw_320d_touring_02.jpg


D-segment
1 BMW 3-serie 4.427
2 Peugeot 508 2.535
3 Audi A4 2.492
4 Volvo S60/V60 1.452
5 Citroen DS5 1.252
6 Audi A5 1.052
7 Mercedes-Benz C-klasse 971
8 Opel Insignia 918
9 Ford Mondeo 801
10 Volkswagen Passat 714
11 Mazda 6 483
12 Hyundai i40 391
13 Skoda Superb 252
14 Toyota Avensis 193
15 Citroën C5 177
16 Renault Laguna 176
17 Kia Optima 162
18 BMW 3-serie Gran Turismo 72
19 Volkswagen CC 39
20 Honda Accord 28
21 Lexus IS 25
22 Subaru Legacy/Outback 22
23 Seat Exeo 17
24 Suzuki Kizashi 10
25 Lancia Flavia 7
26 Alfa Romeo 159 6
27 Hyundai Genesis Coupé 6
28 Cadillac ATS 2
29 Saab 9-3 1

ford_s-max_22tdci_s-pack_007.jpg


D/E-segment Fullsize MPV
1 Ford S-MAX 254
2 Renault Espace 186
3 Volkswagen Sharan 157
4 Ford Galaxy 135
5 Seat Alhambra 116
6 Lancia Voyager 31
7 Mercedes-Benz R-klasse 10
8 Peugeot 807 10
9 Citroën C8 5
10 Mitsubishi Grandis 1
11 Honda Odyssey 1

bmw_530d_touring_7.jpg


E-segment
1 BMW 5-serie 1.938
2 Volvo V70/XC70 1.349
3 Audi A6 1.283
4 Mercedes-Benz E-klasse 745
5 BMW 6-serie 194
6 Jaguar XF 170
7 Volvo S80 121
8 BMW 5-serie Gran Turismo 105
9 Audi A7 90
10 Mercedes-Benz CLS 87
11 Lexus GS 43
12 Lancia Thema 11
13 Citroën C6 10
14 Infiniti M 4
15 Saab 9-5 1
16 Cadillac CTS 1
17 Chrysler 300C 1

mercedes_benz_gl350_vs_range_rover_tdv6_010.jpg


E/F-segment SUV
1 Land Rover Range Rover 226
2 Porsche Cayenne 204
3 Mercedes-Benz M-klasse 168
4 BMW X5 144
5 Volvo XC90 120
6 Lexus RX 102
7 Volkswagen Touareg 73
8 Audi Q7 67
9 BMW X6 62
10 Mercedes-Benz GL-klasse 51
11 Land Rover Discovery 42
12 Land Rover Range Rover Sport 41
13 Toyota Land Cruiser (150/200) 23
14 Jeep Grand Cherokee 19
15 Mercedes-Benz G-klasse 5
16 Nissan Pathfinder 5
17 Jeep Wrangler 3
18 Nissan Murano 2
19 Cadillac SRX 1

bmw_730d_03.jpg


F-segment
1 BMW 7-serie 79
2 Audi A8 72
3 Porsche Panamera 60
4 Fisker Karma 33
5 Jaguar XJ 31
6 Lexus LS 21
7 Mercedes-Benz S-klasse 8
8 Volkswagen Phaeton 2
9 Mercedes-Benz CL 1

G-segment
1 Rolls-Royce Ghost 2
2 Aston Martin Rapide 1

porsche_911_carrera_s_13.jpg


Sportauto's
1 Porsche 911 208
2 BMW Z4 77
3 Porsche Boxster 74
4 Peugeot RCZ 67
5 Mercedes-Benz SLK 51
6 Audi TT 27
7 Jaguar F-Type 26
8 Honda CR-Z 25
9 Bentley Continental GT 24
10 Porsche Cayman 23
11 Mazda MX-5 17
12 Toyota GT86 13
13 Ferrari 458 Italia 12
14 Mercedes-Benz SL 10
15 Maserati GranTurismo/GranCabrio 10
16 Mercedes-Benz SLS 7
17 Jaguar XK 6
18 Audi R8 5
19 Ferrari California 4
20 Nissan GT-R 3
21 Nissan 370Z 3
22 Tesla Roadster 2
23 Lotus Elise 2
24 Aston Martin Vanquish 2
25 Subaru BRZ 1
26 Aston Martin DB9 1
27 Aston Martin Vantage 1
28 Chevrolet Camaro 1
29 Morgan Roadster 1
30 Morgan Plus 8 1
31 Lexus LFA 1
 
Jamiro zei:
Waarom geen verhaal er meer bij? Dat was juist het leuke van deze rijtjes.

Omdat ik een paar uur later naar Italië vertrok :) Misschien voeg ik binnenkort nog de amateuranalyses toe.
Juli 2013 was redelijk stabiel: -1 of -2%. Da's niet best als je bedenkt dat juli 2012 een slechte maand was, sowieso de slechtste julimaand sinds 2003 en misschien wel sinds decennia.

Leasecijfers, eerste halfjaar 2013: https://www.aumacon.nl/static/downloadcenter/2013/07/segment-leasing-pc-ytm-06-2013.pdf

Opmerkelijk: de grootste verliezers in percentage zijn Skoda, Seat, Opel, Volkswagen, Hyundai en Audi. Daar zal Pon niet blij mee zijn. De enige winnaars in de Top 20 zijn Toyota en... Chevrolet! Opmerkelijk dat de autofabrikant die in Nederland bij de privéregistraties door het ijs is gezakt, in de lease wel wat potten weet te breken. De Volt zal daar een belangrijk aandeel in hebben.
 
[size=medium]Autoverkoop in juli slechts 0,8% gedaald[/size]
[size=x-small]01-08-2013 13:30[/size]

Het aantal nieuwe personenauto’s dat in de maand juli op naam werd gezet is licht gedaald ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Er werden 30.917 nieuwe auto’s geregistreerd, een daling van 0,81%. Over de eerste zeven maanden bedroeg de verkoopafname echter nog 33,3% en werden er 362.267 auto’s op naam gezet. Dat blijkt uit cijfers van RDC.

De reden dat er afgelopen maand geen grote verkoopdaling is geregistreerd, heeft te maken met de snoekduik die de verkopen vorig jaar juli maakten. Daarna zijn de verkopen ook niet meer toegenomen.

Merken
Volvo deed het dankzij de gestarte uitlevering van de plugins vorige maand erg goed en registreerde 2.615 nieuwe personenauto’s, maar liefst 191,2% meer dan vorig jaar. Chevrolet was de grootste daler en registreerde 69,8% minder auto’s (108).

De vijf meest geregistreerde merken waren in juli:

merk aantal m.a. +/-
Volkswagen 3.681 12% -19,7%
Renault 3.227 10,5% - 0,3%
Volvo 2.615 8,5% 191,2%
Ford 2.349 7,7% 0,9%
Peugeot 2.280 7,4% -4%

Bron: https://www.automotive-online.nl/home/11447-autoverkoop_in_juli_slechts_0,8procent_gedaald.html



[size=medium]Verkoopcijfers juli: enorme plus voor Volvo[/size]
[size=x-small]1 augustus 2013 | 15:15 | Tekst: Michiel Willebrands[/size]

De verkoop van nieuwe personenauto’s kende in juli slechts een kleine dip ten opzichte van vorig jaar. Dat klinkt echter mooier dan het is.

Afgelopen maand werden er 30.666 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet, tegenover 30.917 vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van RDC. Dat komt neer op een daling van slechts 0,81 procent. Dat klinkt al een stuk beter dan de negatieve percentages van de andere maanden maar daarbij moet in acht worden genomen dat juli 2012 een hele slechte maand (30.251 auto’s) was in vergelijking met topmaand juni. Die maand was namelijk de laatste mogelijkheid om nog te profiteren van subsidies, waardoor er bovengemiddeld veel (76.489!) auto’s over de toonbank gingen. In de eerste zeven maanden van 2013 staat de teller nu op 241.675 nieuw verkochte auto’s, in 2012 waren dat er in dezelfde periode 362.267, een daling van ruim 33 procent.

Opvallend in juli was de enorme afzet van Volvo (+ 191%), dat profiteerde van de grote belangstelling voor de 14 procenter V40 D2 en, in iets minder mate, de V60 Plug-in Hybrid. Ook Mazda zat stevig in de plus (+171%) en ook Mitsubishi (+73%), Dacia (+67%), BMW (+55%), Jaguar (+44%), Opel (+41%), Mini (+25%), Audi (+22%), Nissan (+21%) hebben een goede maand achter de rug.

Minder vrolijk kijken ze bij Chevrolet, dat in juli 70 procent minder auto’s verkocht dan vorig jaar. Alfa Romeo (-57%) heeft ook wel eens betere tijden gekend, evenals Hyundai (-54%), Lancia (-49%), Porsche en Seat (beide -46%), Lexus (-45%), Smart en Suzuki (beide -41%) en Honda (-38%).

De top vijf van merken ziet er voor 2013 nu als volgt uit: op 1 staat Volkswagen met 3.681 registraties, dan Renault met 3.227 auto's en Volvo nestelt zich in de top 3: 2.615 exemplaren. Dan volgen Ford (2.349) en Peugeot (2.280).

Bron: https://www.autoweek.nl/nieuws/24277/verkoopcijfers-juli-enorme-plus-voor-volvo
 
Kunnen we concluderen dat de Megane een klassieke "first-mover advantage" heeft gehad, en dat het haastige vervangen van de huidige lease-auto voor een 14%s model niet zo'n vaart meer loopt? Had er vanuit de VAG/Volvo hoek namelijk meer van verwacht.
 
Raddraaier zei:
Kunnen we concluderen dat de Megane een klassieke "first-mover advantage" heeft gehad, en dat het haastige vervangen van de huidige lease-auto voor een 14%s model niet zo'n vaart meer loopt? Had er vanuit de VAG/Volvo hoek namelijk meer van verwacht.

Sterker, VW's verkopen zakten in Juli 20%.
Tamelijk ongebruikelijk.
Beniewd naar de Captur, Clio en Megane cijfers.
Nissan pushte via TV de QQ en Juke, wellicht dat het de verkoop hielp.
Volvo was de uitblinker - indachtig de betekenis van Volvox 'rolde' het merk door de ranglijst naar de top!
 
Merken
1. Volkswagen 3.681
2. Renault 3.227
3. Volvo 2.615
4. Ford 2.349
5. Peugeot 2.280
6. Toyota 2.083
7. Kia 2.002
8. Citroën 1.584
9. BMW 1.538
10. Opel 1.439
11. Audi 1.406
12. Skoda 867
13. Fiat 829
14. Mercedes-Benz 770
15. Hyundai 600
16. Seat 531
17. Suzuki 497
18. Mazda 390
19. Nissan 388
20. Mitsubishi 318
21. Dacia 223
22. Mini 221
23. Honda 122
24. Chevrolet 108
25. Lexus 92
26. Land Rover 87
27. Subaru 81
28. Alfa Romeo 77
29. Porsche 50
30. Jaguar 39
31. Lancia 31
32. Jeep 20
33. smart 17
34. Bentley 5
35. Th!nk 3
36. Chrysler 3
37. Ferrari 2
38. Maserati 1
39. Aston Martin 1
40. SsangYong 1
41. Infiniti 1
42. Tesla 1
43. Westfield 1

Modellen Top 50 (en meer)
1. Volvo V40 1.616
2. Renault Clio 1.572
3. Volkswagen Golf 1.128
4. Volkswagen up! 1.031
6. Ford Focus 950
7. Volkswagen Polo 883
8. Kia Picanto 870
9. Renault Mégane 849
10. Peugeot 107 697
11. Volvo S60/V60 650
12. Citroën C1 644
13. Toyota Auris 642
14. Peugeot 208 625
15. Ford Fiesta 560
16. Toyota Yaris 494
17. BMW 3-serie 492
18. Audi A3 473
19. BMW 5-serie 430
20. Fiat 500 405
21. Kia Rio 396
22. Audi A4 387
23. Toyota Aygo 386
24. Opel Astra 326
25. Peugeot 508 314
26. Citroën C3 314
27. Renault Captur 309
28. Renault Twingo 292
29. Skoda Octavia 289
30. Ford C-MAX 278
31. Fiat Panda 273
32. Mazda CX-5 272
33. Peugeot 2008 266
34. Kia cee'd 236
35. Citroën DS3 235
36. Mitsubishi Space Star 220
37. Kia Sportage 219
38. BMW 1-serie 216
39. Audi A1 216
40. Seat Mii 214
41. Skoda Fabia 210
42. Opel Corsa 206
43. Ford B-MAX 200
44. Volvo V70/XC70 198
45. Opel Zafira 194
46. Skoda Citigo 193
47. Suzuki Alto 192
48. Hyundai i10 181
49. Volkswagen Jetta 173
50. Suzuki Swift 172

51. Nissan Qashqai 171
52. Seat Ibiza 167
53. Mini Mini/Cabrio/Coupé/Roadster 165
54. Toyota Prius+ 162
55. Peugeot 3008 159
56. Citroën DS5 156
57. Mercedes-Benz E-klasse 153
58. Mercedes-Benz A-klasse 151
59. Toyota Prius 151
60. Renault Scénic 151
61. Opel Insignia 150
62. Kia Venga 147
63. Dacia Sandero 145
64. Opel Agila 143
65. Volkswagen Passat 137
66. Ford Mondeo 135
67. Nissan Micra 130
68. Mercedes-Benz CLA 126
69. Mercedes-Benz B-klasse 122
70. Peugeot 5008 119

Bron: https://www.bovag.nl/data/sitemanagement/media/Personenautoverkopen_juli_2013.pdf
 
Wie had dat gedacht, de V40 op een! En dan ook nog eens de S/V60 op 11. Hele mooie prestatie van Volvo. De Megane valt me een beetje tegen, op 9 maar dat zal ongetwijfeld door de Clio (Estate) komen, die wel op het podium staat. Ook de Captur en 2008 zijn al goed op stoom aan het raken. De eerste Opel op #24 is natuurlijk beschamend voor dit merk. De Corsa pas op #42... Naast Opel staan Fiat en Hyundai er ook niet zo goed voor. De 500L is hier duidelijk een flop.
 
Nog even wat leasecijfers:

Leasemarkt leeft op in juli: +17,8% - Volvo in opmars

Na de zware terugval van de leaseregistraties in juni (-58,3%) vertoont juli weer een aardige plus. In juli werden 8.122 nieuwe leaseauto's geregistreerd, 17,8 procent meer dan in juli 2012.

Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door bureau Aumacon. Vooral Volvo heeft de cijfers positief beinvloed. Door de op gang komende afleveringen van de V40 en V60 (plug-in) stijgt het merk stevig op de leaseranglijst, waarin Volvo inmiddels vijfde staat. Na zeven maanden staat de leasemarkt dit jaar niettemin op nog maar 55 duizend registraties, tegenover bijna 89 duizend stuks in dezelfde periode van 2012; een terugval van 37,8 procent. Voor de komende maanden wordt verwacht dat de leasecijfers gelijke tred zullen houden met vorig jaar. Aan het eind van het jaar zou dat dan eindigen op zo'n 90 duizend verkochte leaseauto's, een daling van bijna 29 procent vergeleken met 2012.

Marktleider Volkswagen voelt steeds meer de hete adem van de concurrentie in de nek. Het merk staat nu op 12,7 procent marktaandeel in het leasesegment. Vooral Renault komt steeds dichter naderbij. Het verschil tussen beide merken is tot en met juli nog maar ruim tweehonderd auto's. Renault's marktaandeel is 12,3 procent. Ford (10,7%) , BMW (8,0%) en Volvo (7,9%) hebben nog wat meer in te halen, maar zijn - gezien hun orderportefeuilles - allemaal zeker in staat dichter in de buurt van de top te komen.


Populairste leaseauto's in juli 2013

Bron: VWE; bewerking: Aumacon

1 Volvo V40 831

2 Renault Megane estate 459

3 Renault Clio 450

4 Volkswagen Golf 414

5 Ford Focus wagon 388

6 Volkswagen Polo 275

7 Audi A3 sportback 244

8 Kia Picanto 222

9 Volkswagen Up! 173

10 BMW 3-serie 168

Ik dacht dat het aantal nieuwverkochte auto's wel voor meer dan 50% uit lease zou bestaan, maar dat is niet het geval.
 
Zou je haast wel denken inderdaad.

Valt me op dat Renault toch nog aardig wat niet-lease Méganes weet te verkopen. Van de 849 verkochte Mégane's zijn er 459 lease-Estate's, tel daar nog wat hatchbacks/coupe's bij op en dan is denk ik alsnog 1/3 privé aangeschaft. Bij de Clio is meer dan 2/3 niet-lease.
 
adinsx zei:
Nog even wat leasecijfers:

Leasemarkt leeft op in juli: +17,8% - Volvo in opmars

Na de zware terugval van de leaseregistraties in juni (-58,3%) vertoont juli weer een aardige plus. In juli werden 8.122 nieuwe leaseauto's geregistreerd, 17,8 procent meer dan in juli 2012.

Dit en meer blijkt uit cijfers van VWE, bewerkt door bureau Aumacon. Vooral Volvo heeft de cijfers positief beinvloed. Door de op gang komende afleveringen van de V40 en V60 (plug-in) stijgt het merk stevig op de leaseranglijst, waarin Volvo inmiddels vijfde staat. Na zeven maanden staat de leasemarkt dit jaar niettemin op nog maar 55 duizend registraties, tegenover bijna 89 duizend stuks in dezelfde periode van 2012; een terugval van 37,8 procent. Voor de komende maanden wordt verwacht dat de leasecijfers gelijke tred zullen houden met vorig jaar. Aan het eind van het jaar zou dat dan eindigen op zo'n 90 duizend verkochte leaseauto's, een daling van bijna 29 procent vergeleken met 2012.

Marktleider Volkswagen voelt steeds meer de hete adem van de concurrentie in de nek. Het merk staat nu op 12,7 procent marktaandeel in het leasesegment. Vooral Renault komt steeds dichter naderbij. Het verschil tussen beide merken is tot en met juli nog maar ruim tweehonderd auto's. Renault's marktaandeel is 12,3 procent. Ford (10,7%) , BMW (8,0%) en Volvo (7,9%) hebben nog wat meer in te halen, maar zijn - gezien hun orderportefeuilles - allemaal zeker in staat dichter in de buurt van de top te komen.


Populairste leaseauto's in juli 2013

Bron: VWE; bewerking: Aumacon

1 Volvo V40 831

2 Renault Megane estate 459

3 Renault Clio 450

4 Volkswagen Golf 414

5 Ford Focus wagon 388

6 Volkswagen Polo 275

7 Audi A3 sportback 244

8 Kia Picanto 222

9 Volkswagen Up! 173

10 BMW 3-serie 168

Ik dacht dat het aantal nieuwverkochte auto's wel voor meer dan 50% uit lease zou bestaan, maar dat is niet het geval.

Maar dat betekent niet dat die andere auto's allemaal particulier zijn. De zakelijke markt is meer dan de leasemarkt. Onze 'auto's van de zaak'' worden bv gewoon gekocht.
 
De gedetailleerde cijfers van juli 2013 en YTD: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20personenautos%20201307.ashx

kia_pro_cee'd_gt_04.jpg

Kia pro_cee'd GT
Foto Rijtesten.nl

Aston Martin V8 Vantage 1
Aston Martin V12 Vantage 0
Aston Martin DB9 0
Aston Martin Rapide 0
Aston Martin Vanquish 0

Audi A3/S3 472
Audi RS3 1

Audi A4 383
Audi A4 Allroad 2
Audi S4 0
Audi RS4 2

Audi A5 105
Audi S5 1
Audi RS5 0

Audi A6 95
Audi A6 Allroad 2
Audi S6 1
Audi RS6 3

Audi A7 11
Audi S7 1

Audi A8 3
Audi S8 3

Audi R8 0

BMW 3-serie 592
BMW 3-serie Gran Turismo 87

BMW 5-serie 430
BMW 5-serie Gran Turismo 20

Cadillac ATS 0
Cadillac CTS 0
Cadillac SRX 0

Chevrolet Corvette 0

Citroën C4 Picasso 83
Citroën Grand C4 Picasso 11

Donkervoort 1

Fiat 500 405
Fiat 500L 49

Ford C-MAX 182
Ford Grand C-MAX 96

Hyundai H-1 0

Infiniti G 0
Infiniti M 0
Infiniti EX 0
Infiniti FX 1

Jaguar XK 0
Jaguar XKR 0

Kia cee'd 219
Kia pro_cee'd 17

Lamborghini Gallardo 0

Land Rover Range Rover Sport 1
Land Rover Range Rover 25

Landwind CV9 0

Lexus IS 250 0
Lexus IS 250 C 0
Lexus IS 300h 17

Lotus Elise 0
Lotus Exige 0

Maserati GranTurismo 0
Maserati GranCabrio 0
Maserati Quattroporte 1

Mercedes-Benz S-klasse 13
Mercedes-Benz CL 1

Mini Mini/Coupé/Roadster 165
Mini Countryman 51
Mini Paceman 5

Morgan Roadster 0
Morgan 4/4 0
Morgan Plus 8 1

Nissan Qashqai 149
Nissan Qashqai+2 22

Renault Modus 0
Renault Grand Modus 0

Renault Scénic 45
Renault Grand Scénic 104

Rolls-Royce Ghost 0

Seat Altea 6
Seat Altea XL 16

Tesla Roadster 0
Tesla Model S 1

Th!nk City 3

Toyota Prius 151
Toyota Prius+ 162

Toyota Land Cruiser 4
Toyota Land Cruiser V8 1

Volvo V70 162
Volvo XC70 36
 
[size=medium]Grijs kenteken, juli 2013[/size]

Fiat%20Fiorino%20(5).jpg

Fiat deed in juli relatief goede zaken met de Fiorino en Scudo

Drive-Test-Dacia-Dokker-VAN-13.jpg

Weet Dacia met de Dokker een behoorlijk deel van de bestelautomarkt te veroveren?

Kleine koeriersauto's
1. Fiat Fiorino 61
2. Peugeot Bipper 19
3. Citroën Nemo 9
4. Piaggio Porter 2
5. Changhe Freedom 1

Lichte bedrijfsauto/koeriersauto's
1. Volkswagen Caddy 427
2. Peugeot Partner 216
3. Citroën Berlingo 117
4. Mercedes-Benz Citan 115
5. Opel Combo 106
6. Renault Kangoo 101
7. Fiat Doblò 80
8. Ford Transit Connect 60
9. Nissan NV200 41
10. Dacia Dokker 28

Medium bedrijfsauto
1. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/Kombi 395
2. Mercedes-Benz Vito/Viano 237
3. Opel Vivaro 226
4. Ford Transit Custom 200
5. Renault Trafic 182
6. Ford Transit 71
7. Peugeot Expert 59
8. Fiat Scudo 54
9. Citroën Jumpy 36
10. Nissan Primastar 6
11. Hyundai H300/H-1 4

Zware bedrijfsauto
1. Mercedes-Benz Sprinter 285
2. Volkswagen Crafter 148
3. Iveco Daily 119
4. Renault Master 117
5. Opel Movano 84
6. Peugeot Boxer 83
7. Fiat Ducato 73
8. Citroën Jumper 38
9. Nissan NV400 7

Lichte vrachtauto
1. Mitsubishi Fuso Canter 8
2. Nissan Cabstar 7
3. Toyota Dyna 1

Pick-up
1. Dodge Ram 29
2. Volkswagen Amarok 10
3. Ford Ranger 8
4. Toyota Hilux 6
5. Isuzu D-MAX 4
6. Ford F-150/Raptor 3
7. Mitsubishi L200 3
8. Nissan Navara 2
9. Fiat Strada 2
10. Toyota Tundra 1

Stationcar & MPV
1. Renault Mégane 9
2. Opel Astra 5
3. Volkswagen Touran 2
4. Dacia Logan 1

SUV & terreinauto
1. Land Rover Defender 10
2. Volvo XC90 5
3. Hyundai Santa Fe 4
4. Land Rover Discovery 3
5. SsangYong Korando 3
6. Toyota Land Cruiser (150/70) 2
7. Mercedes-Benz M-klasse 2
8. Jeep Grand Cherokee 2
9. Land Rover Freelander 2
10. Kia Sorento 2
11. Volvo XC60 2
12. Mercedes-Benz G-klasse 2
13. SsangYong Rexton 1
14. Mitsubishi Pajero 1

Bron: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20bestelwagens%20201307.ashx
 
adinsx zei:
Ik dacht dat het aantal nieuwverkochte auto's wel voor meer dan 50% uit lease zou bestaan, maar dat is niet het geval.

Nee, de particuliere markt is voor de nieuw verkoop nog steeds de grootste markt in Nederland.

In 2012 waren de percentages als volgt:

- Particulieren: 39,8%
- Leasing: 32,9%
- Voertuigbranche (dealers/importeurs): 15,3%
- Kleinzakelijk/mkb: 6,2%
- Verhuurbedrijven: 3,8%
- Fleetowners: 2,1%

Bron: https://www.aumacon.nl/static/downloadcenter/2013/06/prognose-2013-5-375.pdf
 
Op wereldniveau kijken is ook wel interessant.

In 2012 waren er maar liefst 71,513,976 auto's wereldwijd verkocht.

Dat aantal was als volgt over de wereld verdeeld:

West Europa: 16,4%
Centraal en Oost Europa: 6,4%
NAFTA: 23,8%
Azië/Midden Oosten: 43,1%
Latijns Amerika: 8,4%
Afrika: 2,0%

Bron: https://www.carmonitor.nl/images/stories/polk_04-2013.pdf
 
Terug
Bovenaan