De Nederlandse verkoopcijfers | april 2025 op p. 132

Die Belgen toch. In meerdere Europese landen gaat het bar & boos met de Renault verkoop.
In Belgie (Juni) de Captur op 1, Scenic (!!) op 2, Clio op 3. Alle drie met grote plussen. "Summer Sale!" ?? ;)

https://bestsellingcarsblog.com/2019/08/belgium-june-2019-renault-snaps-lead-citroen-20-and-mercedes-16-6-shine/
 
Rutger DC zei:
Morgen zullen in dit topic wel de eerste cijfers van juli volgen, terwijl ik nog niet klaar ben met de segmentijstjes van januari-juni. Om te voorkomen dat het door elkaar gaat lopen plaats ik vast de cijfers per segment, de tekst vul ik later in. :)
Ik zie dat je de eerste lijstjes al hebt aangevuld, ik plaats maar even een reactie om dit topic omhoog te schoppen en daarmee wat welverdiende aandacht te gunnen. Goed bezig weer Rutger, je analyses blijven fijn!
 
Vergelijking tussen de Nederlandse top 20 en "onze" Poolse top 20. Opmerkelijke verschillen... Hier in Polen niet één A-segmenter!
Nederland:
1. Volkswagen Polo 1.373
2. Opel Crossland X 975
3. Ford Focus 918
4. Volkswagen Golf 787
5. Volkswagen Up 697
6. Peugeot 108 658
7. Ford Fiesta 633
8. Kia Niro 625
9. Volkswagen Tiguan 616
10. Tesla Model 3 590
11. Renault Clio 571
12. Toyota Aygo 571
13. Volkswagen T-Roc 548
14. Opel Karl 545
15. Toyota Corolla 526
16. Opel Astra 513
17. Kia Picanto 499
18. Skoda Octavia 478
19. Toyota Yaris 476
20. Volkswagen T-Cross 464
[size=x-small].[/size]​
En hier in Polen.
1 Toyota Corolla 2053
2 Skoda Octavia 1812
3 Dacia Duster 1509
4 Skoda Fabia 1490
5 Opel Astra 1472
6 Toyota Yaris 1001
7 Volkswagen Golf 985
8 Opel Corsa 968
9 Kia Sportage 809
10 Nissan Qashqai 790
11 Hyundai i30 751
12 Volkswagen Tiguan 740
13 Renault Clio 679
14 Dacia Sandero 669
15 Fiat Tipo 610
16 Toyota Auris 588
17 Ford Kuga 560
18 Hyundai Tucson 554
19 Volkswagen T-Roc 549
20 Kia Ceed 546
[size=x-small].[/size]​
Let op: De nummers 1 en 2 in NL komen hier niet in de top 20 voor. De Corolla in NL 526, hier meer dan 2000 in een maand... Die Corolla stond in April op 2 en sinds mei (met afstand) op 1. https://bestsellingcarsblog.com/sales/?_sft_market=poland&_sft_datayear=2019
 
Toch vind ik het Poolse lijstje niet veel verschillen. Een paar modellen vallen op, zoals de Corolla, Yaris en Duster, maar verder is het wel hetzelfde als Nederland over 1 a 2 jaar, als er geen A-segmenters meer leverbaar zijn. In de top-20 staan in NL ook maar 5 A-segmenters, dat valt me erg mee.
 
Skoda doet het dus in Polen ook erg goed. De huidige generatie Octavia doet het in zijn nadagen ook nog uitstekend.
Ook opvallend. De Kuga de hoogst geklasseerde Ford. Geen Focus of Fiesta in de top 20. Als je alleen naar de top 20 kijkt zijn de SUV's/Crossovers in Polen nog populairder dan bij ons.
 
HarrieD zei:
Skoda doet het dus in Polen ook erg goed. De huidige generatie Octavia doet het in zijn nadagen ook nog uitstekend.
Ook opvallend. De Kuga de hoogst geklasseerde Ford. Geen Focus of Fiesta in de top 20. Als je alleen naar de top 20 kijkt zijn de SUV's/Crossovers in Polen nog populairder dan bij ons.

Skoda stond al járen vast op nummer 1, maar is nu dus gepasseerd door Toyota.
Meest opvallend: geen VW Polo in de top 20.
 
Rutger's lijst maar nu met percentages. Maakt bewegelijkheid beter inzichtelijk.
IDS: Zie dat DS inmiddels meer 'premium' is dan Jag en Alfa ;).
En dat zou ook zomaar permanent kunnen worden.
In Autoplus en Worldscoops staan afbeeldingen van de DS8 (verschijnt 11/2019) en de DS4 Crossback.

https://bestsellingcarsblog.com/2019/08/netherlands-july-2019-opel-crossland-x-up-to-record-2-in-market-down-6-8/
 
Barri zei:
Toch vind ik het Poolse lijstje niet veel verschillen. Een paar modellen vallen op, zoals de Corolla, Yaris en Duster, maar verder is het wel hetzelfde als Nederland over 1 a 2 jaar, als er geen A-segmenters meer leverbaar zijn. In de top-20 staan in NL ook maar 5 A-segmenters, dat valt me erg mee.



De verschillen, beste Barri, lijken me toch aanzienlijk.

- Toyota doet het ongekend goed in Polen, véél beter dan in NL
- In Polen vijf Aziatische auto's in de top tien, in NL eentje (op 8 ... - en een Amerikaan op tien 10 - verder alles Europees).
- Best verkochte auto in NL niet eens in de Poolse Top-20
- Best verkochte auto in Polen in NL niet eens in de Top-10
- Top vijf in Polen niet in de NL Top-10.
- Eerste drie in NL niet in Poolse Top-10
- Alleen de Golf haalt in beide landen de Top 10
- Tesla in Polen in geen velden of wegen te bekennen
- Serieuze C-segment SUV's (meer auto heeft vrijwel niemand nodig) gaan hard in Polen; in Nl koopt men duidelijk minder SUV's - dankzij BPM?
- In NL worden van nummer 36 nog altijd meer dan een half keer zo veel auto's verkocht als nummer 6 ( allemaal 1 à 2 % marktaandeel dus)
- etc.
- etc.

mvrgr, m'ns
 
mns afd AE en D zei:
Barri zei:
Toch vind ik het Poolse lijstje niet veel verschillen. Een paar modellen vallen op, zoals de Corolla, Yaris en Duster, maar verder is het wel hetzelfde als Nederland over 1 a 2 jaar, als er geen A-segmenters meer leverbaar zijn. In de top-20 staan in NL ook maar 5 A-segmenters, dat valt me erg mee.



De verschillen, beste Barri, lijken me toch aanzienlijk.

- Toyota doet het ongekend goed in Polen, véél beter dan in NL
- In Polen vijf Aziatische auto's in de top tien, in NL eentje (op 8 ... - en een Amerikaan op tien 10 - verder alles Europees).
- Best verkochte auto in NL niet eens in de Poolse Top-20
- Best verkochte auto in Polen in NL niet eens in de Top-10
- Top vijf in Polen niet in de NL Top-10.
- Eerste drie in NL niet in Poolse Top-10
- Alleen de Golf haalt in beide landen de Top 10
- Tesla in Polen in geen velden of wegen te bekennen
- Serieuze C-segment SUV's (meer auto heeft vrijwel niemand nodig) gaan hard in Polen; in Nl koopt men duidelijk minder SUV's - dankzij BPM?
- In NL worden van nummer 36 nog altijd meer dan een half keer zo veel auto's verkocht als nummer 6 ( allemaal 1 à 2 % marktaandeel dus)
- etc.
- etc.

mvrgr, m'ns


Vul voor de 'etc', en 'etc' bv de Sandero en Duster in.
Beide mega popu in Europa, top 15 Polen, nummer 1 in Spanje, nummer 5 in Italië, beiden top 7 Frankrijk. Duizenden per genoemd land per model per maand.
In NL 70 st in Juli ......

mvrgr, b'nter.
 
Even een uitstapje over de grens, in casu Europa.
In Juli VW op 1, op 2, en op 3.
Aanleiding tot jubel en jolijt?
Mwoahh:

Golf: -17,5%
Tiguan: -13,7%
Polo: -22,3%

Markt steeg 1,2%, wat keurig is.
Vorig jaar rond deze tijd werden de cijfers immers opgeblazen door pre WLTP leveringen.
Renault gaat momenteel door het putje: -20%
Audi idem: -12%
VW: -6.6% De T-Cross en T-Roc halen deels terug wat de Golf en Polo verliezen.

PSA een goede maand:
Peugeot +%%, Opel +8% (Corsa +28%!!), Citroen +10%

Top: Dacia met +18%
Na de 3 VW's op het podium volgde de Sandero op #4! (+22,3%).
De Duster 'klopt, zuigt & veegt' als nooit te voren: #11 met +12,5%

Klapper van de maand: Mercedes!! +18,2%.

https://bestsellingcarsblog.com/2019/08/europe-july-2019-mercedes-18-2-dacia-18-skoda-14-8-headline-highest-market-since-2007-1-2/
 
Grote verliezer wederom Nissan; -28,3%.

Misschien zit ik er naast, maar volgens mij is het nog niet eens zo lang geleden dat Nissan Toyota op de hielen zat en de ambitie had om het grootste Japanse/Aziatische automerk van Europa te worden. Afgelopen maand werden er zomaar tweemaal zoveel Toyota's als Nissans geregistreerd.

Nissans productgamma is vergeleken met dat van Toyota inconsistenter (Pulsar kwam en verdween, gerommel nu met komst 'nieuwe' NV250 ter vervanging van de eigen NV200) en minder compleet. Nissan had een voorsprong met de elektrische Leaf en de Juke en Qashqai crossovers, maar Leaf is in technologisch opzicht voorbij gestreefd en de uitstraling is nogal flets vergeleken met de crossovers van Kia/Hyundai en vooral de Tesla Model 3, die als instapper niet veel duurder is dan de Leaf e+. Bovendien is de Juke te oud en het Qashqai en X-Trail-gamma had met hybrides of plug-in hybrides uitgebreid moeten worden om de concurrentie voor te blijven. Premiummerk Infiniti is verder mislukt in Europa.

Tijd voor actie bij Nissan, maar daar zal het zelf al even van doordrongen zijn.

Een Nissan Murano plug-in hybride zou een mooie vervanger zijn voor de Infiniti SUV's en een mooi nieuw paradepaard. Nieuwe Juke komt later dit jaar, volgende Qashqai en X-Trail als hybride en plug-in hybride, nieuwe EV's (crossover!) en misschien een leuke instap-crossover, die met Mitsubishi op basis van het bestaande Space Star (Mirage)-platform ontwikkeld zou kunnen worden en in de Thaise Mitsubishi-fabriek gebouwd kan worden, ik noem maar wat. :)
 
Rutger DC zei:
Grote verliezer wederom Nissan; -28,3%.

Misschien zit ik er naast, maar volgens mij is het nog niet eens zo lang geleden dat Nissan Toyota op de hielen zat en de ambitie had om het grootste Japanse/Aziatische automerk van Europa te worden. Afgelopen maand werden er zomaar tweemaal zoveel Toyota's als Nissans geregistreerd.

Nissans productgamma is vergeleken met dat van Toyota inconsistenter (Pulsar kwam en verdween, gerommel nu met komst 'nieuwe' NV250 ter vervanging van de eigen NV200) en minder compleet. Nissan had een voorsprong met de elektrische Leaf en de Juke en Qashqai crossovers, maar Leaf is in technologisch opzicht voorbij gestreefd en de uitstraling is nogal flets vergeleken met de crossovers van Kia/Hyundai en vooral de Tesla Model 3, die als instapper niet veel duurder is dan de Leaf e+. Bovendien is de Juke te oud en het Qashqai en X-Trail-gamma had met hybrides of plug-in hybrides uitgebreid moeten worden om de concurrentie voor te blijven. Premiummerk Infiniti is verder mislukt in Europa.

Tijd voor actie bij Nissan, maar daar zal het zelf al even van doordrongen zijn.

Een Nissan Murano plug-in hybride zou een mooie vervanger zijn voor de Infiniti SUV's en een mooi nieuw paradepaard. Nieuwe Juke komt later dit jaar, volgende Qashqai en X-Trail als hybride en plug-in hybride, nieuwe EV's (crossover!) en misschien een leuke instap-crossover, die met Mitsubishi op basis van het bestaande Space Star (Mirage)-platform ontwikkeld zou kunnen worden en in de Thaise Mitsubishi-fabriek gebouwd kan worden, ik noem maar wat. :)


VW kreeg na Diesel Gate grote klappen op de beurs (-50%), maar niet / amper in de verkoop.
Renault en Nissan gaan sinds WLTP (1 Sept 2018) in Europa volkomen down the drain.
Of is het toch Ghosn Gate?

Het is dat Dacia als een speer gaat, en Mitsubishi lekker mee doet, maar anders....

Vermoed een heet najaar aan Renault nieuws. Updates van Megane, Talisman en Espace staan klaar.
Leveringen van de Clio V en de buzz rond de Captur zal vast aandacht krijgen.

Nissan heeft in Europa meer nodig dan de Juke. Benieuwd hoe het de tegenslagen aanpakt.
 
Allemaal leuk & aardig, Nederlandse verkoopcijfers, maar wat zegt 'the big picture'? Wie verdient wat aan de verkoop van auto's?

Marge per model bij Benz was in H1 2019 ..... 1,4%. o_O
BMW scoorde 2,8%.
VW 5,2%.
Audi - na wat geherboek binnen VW Group - 7%.
Skoda 8%.

Best in class Toyota (niet in artikel, maar 8,9%) en PSA.
De bouwer van ukkies verdiende 5x meer dan Benz met een S.
PSA: 8,7% (DS marge is momenteel hoger dan Benz en Bimmer)

https://europe.autonews.com/blogs/how-psa-passed-bmw-mercedes-profitability
 
Top 10 augustus elektrische personenauto's:

1. TESLA MODEL 3 1177
2. HYUNDAI KONA 417
3. BMW I3 247
4. NISSAN LEAF 194
5. KIA NIRO 190
6. VOLKSWAGEN GOLF 158
7. HYUNDAI IONIQ 97
8. AUDI E-TRON 86
9. OPEL AMPERA-E 64
10. RENAULT ZOE 60

Totaal 2861, is plus 81 procent t.o.v. augustus 2018 (1579).

bron: opendata.rdw.nl
 
Augustus in percentages:

Sterke dalers
VW, -15%
Peugeot, -30%
Audi, -40%
Renault, -80%

Stijgers
Toyota, +41%
Ford, +15%
Benz, +42%
Tesla, +108%

https://bestsellingcarsblog.com/2019/09/netherlands-august-2019-vw-t-cross-up-to-world-record-4-in-market-down-17-2/
 
Augustus 2018

In augustus liep het aantal registraties met liefst 16,3% terug tot 34.230 registraties. Daar moet echter bij worden aangetekend dat juli 2018 onnatuurlijk sterk was door de WLTP-perikelen die destijds speelden, die vele autofabrikanten genoodzaakt zag om veel auto's te registreren.

Merken die goed presteerden in augustus waren Mitsubishi (+13,0% door acties op de Eclipse Cross); Ford (+15,4%, geholpen door met name de Focus en EcoSport); Alfa Romeo (+16,5%, Alfa Romeo's enige wapen is het kortingswapen, ditmaal 21% 'BTW-voordeel'); Citroën (+19,5% met dank aan de C5 Aircross en toenemende belangstelling voor C1 en C3); Skoda (+20,8% door SUV's en Scala); Land Rover (+22,0% geholpen door de nieuwe Evoque); DS (+30,3%, Crossbacks); Toyota (+41,6% door populaire nieuwe Corolla en RAV4); Mercedes-Benz (+44,9% met dank aan busjes, vernieuwde C en opruiming van de binnenkort te vervangen GLA); Seat (+54,7% door crossovers maar voor de verandering vooral door de Ibiza); Lexus (+61,7% met dank aan UX en ES); Tesla (+108,2%, natuurlijk door de Model 3) en Jeep (+235,2%, 21% korting leidt Jeep naar beste maand in geschiedenis).

33iysqnby9d3_800.jpg


De slechtst presterende volumemerken waren Porsche (-26,8%); Peugeot (-30,3%); Jaguar (-32,2%); Audi (-37,8%); Nissan (-40,1%); Dacia (-58,4%); Fiat (-74,3%); Renault (-79,3%) en Smart (-81,2%). In het geval van Fiat kon zelfs 21% korting geen extra kopers meer over de streep trekken. Fiat is zo afhankelijk geworden van acties dat je ook wel gek bent om er een zonder enkele tientallen procenten korting te bestellen. De Renault-Nissan-alliantie zit diep in de penarie in Nederland. Dit komt deels doordat deze merken in augustus 2018 extra veel auto's op kenteken zetten, dat in ogenschouw genomen deden Nissan en Dacia het gewoon prima, maar in het geval van Renault lijkt de situatie gecompliceerder te liggen: Renault presteert zwaar onder de maat en eindigde in augustus op plek 12. Plotselinge totale vraaguitval van dergelijke proporties lijkt me ook niet zo waarschijnlijk, dus wat hier nu aan de hand is? Het verdwijnen van de Clio Estate is voor de Nederlandse markt ongunstig, maar dat ook de gloednieuwe Clio viervijfde van het aantal registraties verliest is wel heel matig.

Volkswagen nam in augustus wederom eenvoudig de leiding. De T-Cross was al de populairste crossover op de Nederlandse markt, gevolgd door de Opel Crossland X. Rationeel volk, die Nederlanders, zullen we maar zeggen. :) De T-SUV's van Volkswagen doen het stuk voor stuk uitstekend (als we de Touareg even buiten beschouwing laten). Volkswagen volgt steeds alert de marktontwikkelingen en met een elektrisch offensief is de Nederlandse toekomst als nummer één vrijwel zeker voor de komende jaren, een verdere uitbouw van het marktaandeel is niet onwaarschijnlijk. Van de meest nabije achtervolgers haken de Fransen af, in het geval van Peugeot is er geen vuiltje aan de lucht omdat de dalingen geheel aan de 208 en 2008 zijn toe te schrijven, die binnenkort worden vervangen door nieuwe generaties, in het geval van Renault is de situatie zoals gezegd zorgelijk. Alleen Opel blijft bij (loopt een beetje in, want de registraties namen in tegenstelling tot die van VW zelfs een beetje toe - maar de afstand op VW is groot). Toyota profiteert van het slagveld en doet het uitstekend met de hybridemodellen.

kh3ygodb1api_800.jpg


Hoge noteringen waren er onder meer voor de Tesla Model 3 (#2); Volkswagen T-Cross (#4, record); Seat Ibiza (#23); Suzuki Swift (#33); Jeep Compass (#35, record); Ford EcoSport (#36); Mitsubishi Eclipse Cross (#41), BMW i3 (#46); Skoda Scala (#53); Mercedes-Benz GLA (#58); Porsche 911 (#109); Nissan X-Trail terug van weggeweest met dank aan nieuwe motoren (#124) en nieuw binnen op #125: de Mazda CX-30.

Andere nieuwe modellen die niet de lijst weten te halen zijn de Aston Martin DBS (1 exemplaar); BMW Z4 (16 stuks) en X7 (ook 16 stuks); Citroën Berlingo (6 stuks); DS 3 Crossback (11 stuks); Honda CR-V (23 stuks); Hyundai Nexo (10 stuks); Jeep Wrangler (3 stuks); Kia Soul (3 stuks); Lexus UX (28 stuks) en ES (12 stuks); Mercedes-Benz EQC (4 stuks); Mercedes-AMG GT 4D (11 stuks voor alle GT-modellen), GLE (34 stuks), GLS (11 stuks) en G-klasse (12 stuks); Opel Combo (6 stuks); Peugeot Rifter (9 stuks); Rolls-Royce Cullinan (1 exemplaar); Suzuki Jimny (14 stuks) en Toyota Camry (9 stuks).

De populairste D-segment middenklasser (niet-luxemerken) is nu op jaarbasis de Skoda Superb (1.225 registraties). De auto laat de Opel Insignia en Volkswagen Passat achter zich (1.153 respectievelijk 1.152 registraties).

1. Volkswagen 4.935
2. Opel 3.072
3. Toyota 2.221
4. Peugeot 2.076
5. Kia 1.969
6. Ford 1.888
7. Mercedes-Benz 1.543
8. Skoda 1.403
9. Audi 1.390
10. BMW 1.362
11. Hyundai 1.267
12. Renault 1.261
13. Tesla 1.247
14. Citroën 1.203
15. Nissan 1.084
16. Seat 967
17. Volvo 906
18. Suzuki 879
19. Mazda 698
20. Mitsubishi 522
21. Mini 507
22. Jeep 352
23. Dacia 274
24. Fiat 241
25. Porsche 153
26. Land Rover 133
27. Alfa Romeo 120
28. Lexus 97
29. Jaguar 97
30. Honda 88
31. Subaru 48
32. DS 43
33. Smart 16
34. Bentley 8
35. Lamborghini 5
36. Maserati 5
37. Ferrari 3
38. Infiniti 3
39. Alpine 2
40. Aston Martin 1
41. Rolls-Royce 1
42. Morgan 1

vf2yfjobumpb_800.jpg


1. Volkswagen Polo 1.322
2. Tesla Model 3 1.180
3. Opel Karl 1.016
4. Volkswagen T-Cross 977
5. Opel Crossland X 861
6. Volkswagen Up 775
7. Volkswagen T-Roc 685
8. Kia Niro 650
9. Ford Fiesta 646
10. Toyota Aygo 643
11. Nissan Qashqai 577
12. Ford Focus 565
13. Peugeot 108 559
14. Hyundai Kona 548
15. Volkswagen Golf 542
16. Opel Astra 520
17. Kia Picanto 516
18. Toyota Corolla 496
19. Toyota Yaris 470
20. Renault Clio 451
21. Citroën C3 409
22. Volkswagen Tiguan 408
23. Seat Ibiza 377
24. BMW 3-serie 364
25. Mini Mini 364
26. Peugeot 3008 359
27. Hyundai i10 357
28. Volvo V40 351
29. Peugeot 308 347
30. Kia Ceed 341
31. Citroën C1 332
32. Skoda Octavia 313
33. Suzuki Swift 312
34. Mercedes-Benz A-klasse 307
35. Jeep Compass 304
36. Ford EcoSport 297
37. Audi A3 294
38. Peugeot 5008 282
39. Skoda Fabia 279
40. Audi A4 267
41. Mitsubishi Eclipse Cross 265
42. Toyota RAV4 258
43. Toyota C-HR 256
44. Peugeot 208 254
45. Renault Captur 250
46. BMW i3 247
47. Kia Stonic 244
48. Audi A1 237
49. Opel Grandland X 232
50. Nissan Micra 226
51. Mazda2 222
52. Mercedes-Benz C-klasse 216
53. Skoda Scala 214
54. Suzuki Ignis 210
55. Mazda CX-5 201
56. Seat Arona 195
57. Nissan Leaf 194
58. Mercedes-Benz GLA 188
59. Volvo S60/V60 186
60. Volvo XC40 184
61. Skoda Kodiaq 179
62. Skoda Karoq 175
63. Fiat 500 168
64. Renault Scenic 163
65. Renault Twingo 159
66. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 158
67. Opel Corsa 155
68. Citroën C5 Aircross 151
69. Mercedes-Benz CLA 150
70. Suzuki Celerio 149
71. Audi Q2 145
72. Mercedes-Benz B-klasse 143
73. Mercedes-Benz Sprinter 138
74. Skoda Superb 136
75. Peugeot 2008 135
76. Seat Ateca 130
77. Hyundai i20 129
78. BMW 1-serie 128
79. Seat Leon 128
80. Hyundai Ioniq 126
81. Suzuki Vitara 125
82. Audi Q3 123
83. Ford Kuga 121
84. BMW X1 119
85. Dacia Duster 118
86. Citroën C3 Aircross 117
87. BMW 5-serie 113
88. Mitsubishi Space Star 111
89. Mitsubishi Outlander 109
90. Skoda Citigo 107
91. Citroën C4 Cactus 107
92. Kia Rio 105
93. Dacia Sandero 101
94. Mazda CX-3 95
95. Seat Mii 94
96. Kia Sportage 93
97. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 92
98. Ford Mondeo 92
99. Renault Megane 91
100. Mini Countryman 88
101. Audi E-Tron 85
102. Volvo XC60 85
103. Opel Insignia 82
104. Mercedes-Benz E-klasse 82
105. Peugeot 508 80
106. Audi A5 80
107. Mazda3 80
108. Citroën C4 SpaceTourer 78
109. Porsche 911 76
110. Ford Transit/Tourneo Custom 74
111. Audi A6 74
112. BMW 4-serie 74
113. Volvo S90/V90 66
114. Opel Adam 65
115. Opel Ampera-e 64
116. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 63
117. Volkswagen Passat 63
118. Renault Zoe 62
119. Renault Kadjar 59
120. BMW X3 57
121. Mini Clubman 55
122. Hyundai i30 55
123. Ford C-MAX 55
124. Nissan X-Trail 55
125. Mazda CX-30 55
126. Mercedes-Benz GLC 49
127. BMW X5 47
128. Volkswagen Arteon 46
129. Dacia Logan 45
130. Suzuki SX4 S-Cross 43
131. Hyundai Tucson 42
132. Tesla Model X 42
133. Alfa Romeo Giulia 42
134. Seat Tarraco 41
135. Range Rover Evoque 41
136. Jeep Renegade 40

Cijfers: RDC
Foto's: AutoWeek
 
Er staan al 787 stuks van de T-Cross op autotrack.nl. Laatst was dat er nog ruim 300. Die verkoopcijfers zeggen mij vaak maar weinig; veel dealer registraties, zelfde geldt bv voor de Mazda CX-30
 
Bie-zar:

2 Dacia's in Rutger's lijst.
#93 (Sandero) en #85 (Duster).

Enig idee wat deze modellen in Europa doen?
De Duster op #11.
De Sandero #4 (!o_O!)

De Duster op #2 in Italie.
De Sandero #1 in Spanje.
Beiden top 10 Frankrijk.
Beiden top 10 in DUI bij 'particulier aangeschafte nieuwe auto's'.
De Belgen lusten ze ook.
Maar Nederland .....
 
Belgische vanafprijs Sandero: 7.990 €
Nederlandse vanafprijs Sandero: € 13.830

Ik kan me er iets bij voorstellen! :D
 
Rutger DC zei:
Belgische vanafprijs Sandero: 7.990 €
Nederlandse vanafprijs Sandero: € 13.830

Ik kan me er iets bij voorstellen! :D

Wel even appels met appels vergelijken :). In Nederland wordt de Sandero niet in de basistrim verkocht. Hier wordt alleen de Laureate geleverd. Die kost in België 9.990 Euro. Het prijsverschil is dan nog steeds bizar groot natuurlijk!

Bij de Duster is het prijsverschil 5.000 Eur.
 
MBdoubleyou zei:
Rutger DC zei:
Belgische vanafprijs Sandero: 7.990 €
Nederlandse vanafprijs Sandero: € 13.830

Ik kan me er iets bij voorstellen! :D

Wel even appels met appels vergelijken :). In Nederland wordt de Sandero niet in de basistrim verkocht. Hier wordt alleen de Laureate geleverd. Die kost in België 9.990 Euro. Het prijsverschil is dan nog steeds bizar groot natuurlijk!

Bij de Duster is het prijsverschil 5.000 Eur.

Zeker!
Maar het verschil in verkoop tussen Dacia NL en Dacia Italië of Dacia Spanje is niet de helft. Of een derde.
Maar 95%. Een enorm verschil.

Net als Dacia's zijn heel veel modellen in andere EU landen (veel) goedkoper dan in NL.
Desondanks verkopen die in NL prima. Maar niet Dacia.
 
Grappig, die nieuwe Corolla op 18 met nog geen 500 verkochte exemplaren...
Hier in Polen al 4 maanden op 1, augustus 1818 stuks. Totaal 2019 al bijna 12.000 stuks....

Overigens doet de Duster het ook hier goed.
 
Jazzik zei:
Grappig, die nieuwe Corolla op 18 met nog geen 500 verkochte exemplaren...
Hier in Polen al 4 maanden op 1, augustus 1818 stuks. Totaal 2019 al bijna 12.000 stuks....

Overigens doet de Duster het ook hier goed.

Klopt! De Duster scoort in Polen ook top 10.
#5 in Juli.
 
Artisan zei:
Jazzik zei:
Grappig, die nieuwe Corolla op 18 met nog geen 500 verkochte exemplaren...
Hier in Polen al 4 maanden op 1, augustus 1818 stuks. Totaal 2019 al bijna 12.000 stuks....

Overigens doet de Duster het ook hier goed.

Klopt! De Duster scoort in Polen ook top 10.
#5 in Juli.

Aanvulling, want kwam net binnen: Duster op # 2 in Polen! Idd achter de knaller Corolla:
https://bestsellingcarsblog.com/2019/09/poland-august-2019-toyota-corolla-156-1-dacia-duster-105-8-oust-skoda-octavia-and-fabia-from-podium/

Vele merken doken met tientallen procenten in de min.
Dacia en KIA stegen 40%.

Ook hier de vraag, waarom scoren Dacia EN ANDERE MERKEN in Polen, die andere merken ook in NL, maar NIET Dacia?
De NL tax toeslagen zijn immers voor alle merken gelijk.
 
Jazzik zei:
Artisan zei:
Jazzik zei:
Artisan zei:
Klopt! De Duster scoort in Polen ook top 10.
#5 in Juli.

...en op 2 in augustus!

Stond boven reeds vermeld.
We tjsekken duidelijk dezelfde bron ;)

Je wijziging, met die vermelding is van 16.44, ik poste om 16.40. Stond toen dus nog niet boven vermeld...
a068.gif

Je bent mij een Poirot Jazzik! Of Clouseau als dat je beter bevalt. Anyhow, Dacia Duitsland pulled all the stops in Augustus: +20%, 12.000 st!!
Duitsland heeft 5x meer inwoners dan NL, maar koopt 100x meer Daciaatjes.
 
Waarom worden er steeds cijfers van het buitenland bijgehaald, terwijl daar een eigen topic voor is? Het apart analyseren van Renault/Nissan en PSA verkoopaantallen in Europa kan dan ook prima daar.

Iemand een idee wat FCA Nederland in godesnaam aan het doen is? Hoe kan met name de Panda zo slecht scoren in Nederland?
 
Lancia Lover zei:
Waarom worden er steeds cijfers van het buitenland bijgehaald, terwijl daar een eigen topic voor is? Het apart analyseren van Renault/Nissan en PSA verkoopaantallen in Europa kan dan ook prima daar.

Iemand een idee wat FCA Nederland in godesnaam aan het doen is? Hoe kan met name de Panda zo slecht scoren in Nederland?

Begrijp ik nu dat je helemaal ontregeld bent? Vervelend!
Dr 'Polska' Jazzik en ondergetekende legden Dacia cijfers van N-E-D-E-R-L-A-N-D naast die van andere EU landen.
Want dat contrast is gigantisch.
 
De tegelijk geïntroduceerde Up blijft wel scoren. Maar ja, die is beter bijdetijds gehouden. De Panda met zijn 0 Euro NCAP-sterren, FIRE-motor uit de jaren tachtig en daarmee gepaard gaande hoge CO[sub]2[/sub]-uitstoot en BPM is echt toe aan een opvolger of zeer grondige opfrisbeurt. Alsnog heeft de Panda gedurende zijn carrière beter verdiend wat mij betreft, maar daar ga ik niet over. :)

Ik kan het zo gauw niet terug vinden, maar volgens mij beoordeelden Fiat-dealers hun importeur het laagst van alle (volume)merken, met een ruime onvoldoende. Een gedemotiveerd en desintegrerend dealernetwerk zal niet meewerken.
 
Artisan zei:
Dr 'Polska' Jazzik en ondergetekende legden Dacia cijfers van N-E-D-E-R-L-A-N-D naast die van andere EU landen.
Want dat contrast is gigantisch.

Toch niet vreemd? Dacia is overal relatief goedkoop, maar heeft hier buitensporig veel last van het belastingsysteem waardoor het zich hier helaas uit de markt prijst.
 
s velthuis zei:
Artisan zei:
Dr 'Polska' Jazzik en ondergetekende legden Dacia cijfers van N-E-D-E-R-L-A-N-D naast die van andere EU landen.
Want dat contrast is gigantisch.

Toch niet vreemd? Dacia is overal relatief goedkoop, maar heeft hier buitensporig veel last van het belastingsysteem waardoor het zich hier helaas uit de markt prijst.

Dat is juist de crux.
Het is niet zo dat Dacia's over de grens te geef zijn.
Het is niet zo dat ALLEEN Dacia's over de grens voordeliger zijn - desondanks koopt met in NL véél meer niet-Dacia's dan Dacia's.
Komt nog bij dat er niet een beetje / behoorlijk / aanzienlijk verschil is maar een GIGA onderscheid!

Augstus: Op 90 Dusters in NL 3.000 in Italië. Op 80 Sandero's in NL 3.000 in Spanje.
De oorzaak gaat m.i verder dan de riedel "ja maar.... Dacia's worden in NL onnoemlijk belast & in het Buitenland krijgen Dacia's kopers geld toe"!

Enfin, I rest my case.
Die dappere dodo's van Dacia komen er ook wel zonder het Land van Maas & Waal.
 
Nederland is dan ook een vrij welvarend land. Meer dan Spanje, Portugal, Italie, Griekenland, Oostblok enz. Geven we liever meer uit voor wat beters. Ook denk ik dat leasen een groter ding is hier
 
s velthuis zei:
Toch niet vreemd? Dacia is overal relatief goedkoop, maar heeft hier buitensporig veel last van het belastingsysteem waardoor het zich hier helaas uit de markt prijst.

Eens, ik denk toch dat de oorzaak grotendeels daar ligt. Voor 15 mille heb je een nieuwe Sandero maar misschien ook een voorraad-Clio of 208 van de uitlopende generaties. De unieke propositie die Dacia in andere landen biedt, is hier simpelweg grotendeels afwezig en dat is juist voor een merk dat scoort met veel waar/blik voor je geld funest. De BPM heeft een sterk nivellerende werking, want op de goedkope Dacia's zit net zoveel BPM als op een netto veel duurdere auto met dezelfde uitstoot. Bovendien scoren Dacia's op het gebied van CO[sub]2[/sub]-uitstoot en daarmee BPM doorgaans minder goed dan veel concurrenten, wat het effect alleen maar versterkt. Als je in België, Frankrijk of Italië voor zo min mogelijk geld een nieuwe familie auto of stoere SUV wilt, kun je moeilijk om Dacia heen. Hier zijn er genoeg alternatieven.
 
Curlew zei:
Nederland is dan ook een vrij welvarend land. Meer dan Spanje, Portugal, Italie, Griekenland, Oostblok enz. Geven we liever meer uit voor wat beters. Ook denk ik dat leasen een groter ding is hier

De Duitsers kochten in Augustus 12.000 Daciaatjes. TWAALFDUIZEND!
Is Dui. meer / minder welvarend dan NL? Lijkt mij niet.
NL shopte 120 Dacia's bij elkaar. 1/100 v/h Duitse totaal.
Gecorrigeerd naar inwoneraantal nog altijd factor 20 minder.
 
Lancia Lover zei:
Waarom worden er steeds cijfers van het buitenland bijgehaald, terwijl daar een eigen topic voor is?

Omdat Artisan (voorheen rickm, Thiago en andere gebande accounts) geobsedeerd is door verkoopcijfers, vooral die van Renault en PSA en dat het liefst onder elk bericht, ongeacht het onderwerp, of topic kenbaar maakt.
 
LM 1 zei:
Lancia Lover zei:
Waarom worden er steeds cijfers van het buitenland bijgehaald, terwijl daar een eigen topic voor is?

Omdat Artisan (voorheen rickm, Thiago en andere gebande accounts) geobsedeerd is door verkoopcijfers, vooral die van Renault en PSA en dat het liefst onder elk bericht, ongeacht het onderwerp, of topic kenbaar maakt.

Waar heb je het over? Kun je lezen?
Dit is een verkoop topic.VERKOOP.
Gelieve je frustratie, achterdocht en beledigingen in een ander topic te plaatsten.
Welk? "Why Mankind think I am a Clusterfuck" op PsychologieWeek.
 
Rutger DC zei:
s velthuis zei:
Toch niet vreemd? Dacia is overal relatief goedkoop, maar heeft hier buitensporig veel last van het belastingsysteem waardoor het zich hier helaas uit de markt prijst.

Eens, ik denk toch dat de oorzaak grotendeels daar ligt. Voor 15 mille heb je een nieuwe Sandero maar misschien ook een voorraad-Clio of 208 van de uitlopende generaties. De unieke propositie die Dacia in andere landen biedt, is hier simpelweg grotendeels afwezig en dat is juist voor een merk dat scoort met veel waar/blik voor je geld funest. De BPM heeft een sterk nivellerende werking, want op de goedkope Dacia's zit net zoveel BPM als op een netto veel duurdere auto met dezelfde uitstoot. Bovendien scoren Dacia's op het gebied van CO[sub]2[/sub]-uitstoot en daarmee BPM doorgaans minder goed dan veel concurrenten, wat het effect alleen maar versterkt. Als je in België, Frankrijk of Italië voor zo min mogelijk geld een nieuwe familie auto of stoere SUV wilt, kun je moeilijk om Dacia heen. Hier zijn er genoeg alternatieven.

Volg je. Bij mijn weten rijden Dacia's in NL inmiddels met de meest recente, WLTP gehomologeerde blokken. Of alleen BPM de reden is voor het enorme procentuele verschil met omringende landen, geen flauw idee. Zoals vrijdag reeds gemeld, I rest my case.
 
Jazzik zei:
LM 1 zei:
Artisan zei:
Waar heb je het over? Kun je lezen?

Ik kan zeker lezen ja. Daarom zie ik ook dat je het altijd over hetzelfde hebt, ongeacht het topic.
En wie beledigt wie nu?

Jongens toch! Ophouden met
a146.gif
.
Beter
a074.gif
toch?

Dr Jazzik - blijkbaar schuilt er onder AW bezoekers een wannabee regelneef.
Bloknootje bij de hand, dan opschrijven wie wat meldt wanneer.
Vervolgens in je obsessie feiten verdraaien - puberaal.

Geef input in het juiste topic.
Over zaken die ik beheers, of over zaken die ik mij afvraag.
Dat leidt tot een easy going uitwisseling.
Zolang niet terzake doende berichten wegblijven.
 
Terug
Bovenaan